развитие навыков чтения и понимания текстов на английском языке
методическая разработка по теме

Овчинникова Надежда Николаевна

данный методический материал предлагается для учителей английского языка, которые используют учебно-методический комлекс "English" - 2 и 3 ( под редакцией И.Н. Верещагиной и Т.А. Притыкиной). Также он может использоваться как дополнительный материал для учителей, которые используют в работе другие учебники. В разработке содержатся различные тексты, начиная с небольших  (2 - 5 предложений) и заканчивая большими по объему и содержанием. Также к ним разработаны задания ( усложняются постепенно), все задания различны ( определение ложности и правдивости  предложений, выбор правильного варианта из трех предложенных, расстановка предложений в нужном порядке  ( в соответствии с текстом), исправление ошибок). Помимо текстов, находящихся в учебниках и книгах по чтению данного УМК, здесь можно найти и другие тексты, которые содержат больше незнакомой лексики, и комплекс заданий к ним

Скачать:


Предварительный просмотр:

                Развитие навыков чтения и понимания

                                текстов в начальной школе

Основа – УМК “English” – 2  под редакцией

И.Н. Верещагиной и Т.А. Притыкиной.

Класс

Задание 1.

Урок  4 , упр.5

1. Прочитай текст о мальчике Тиме и выбери правильный ответ. Обведи в кружок знак «+», если верно, и знак «-», если неверно.

1.  Tim is big.                 +        -

2. His kitten is little.         +        -

3. His bike is little.         +        -

4. Tim likes to ride his

big bike.                        +        -

2. На основе выбранных ответов прочитать правильные и исправить неправильные

3. рассказать о Тиме все, что является правильным.

Задание 2.

Урок 5, упр. 7

1. Внимательно прочитай рассказ девочки и выбери один ответ из двух.

1. My name is:         a. Anny,                 b. Ann

2. I am :                a. four;                 b. five

3. My kitten is :         a. little;                 b. big

4. His name is:        a. Bill;                 b. Bim

5. I like:                 a. cats and dogs;         b. cats and kittens.

2. Прочитай предложения вместе с выбранными ответами.

3. Составь рассказ о себе на основе данного текста.

Задание 3

Урок 9, упр. 8

1. Прочитай  текст и найди ошибки в предложениях.

Напиши правильное слово, зачеркнув неверное.

My uncle is from America.                        Britain

He likes cats.                                        dogs

He has got a little white puppy.                funny

His puppy likes to play and jump.                run

I like his dog, too.                                Puppy

1

2. Прочитай правильные варианты.

                                                                                                

 Задание 4

Урок 10, упр.8

1. Найди ответы на вопросы, соедини их, поставив к каждой цифре вопроса букву соответствующего ответа.

Is Humpty-Dumpty a dog?                        a. He is a toy boy.

Where is he from?                                b. Yes, he is.

Who is he?                                        c. No, he isn’t.

Is he a funny toy?                                d. He is from Great Britain.

Прочитай ответы (по одному ученику на каждый вопрос).

Расскажите, что запомнили о герое.

Придумай свой рассказ о любой игрушке.

Задние 5.

Урок 14, упр.7

Прочитай рассказ Джека.о его друге.

Ответь на вопросы (упр. 8, урок !4)

Соедини словосочетания.

telephone                        a. little bears and funny monkeys.

like                                b. to the Zoo.

play                                c. number.

go                                d. to play.

watch                                c. with my cat.

Составь предложения с получившимися словосочетаниями так, чтобы получился рассказ о герое.(в виде соревнования: рассказывают несколько учеников по очереди, остальные слушают, читают и сравнивают с текстом). Если что-то пропущено-прочитать информацию.

Задание 6.

Урок 17, упр.9

Читаем рассказы  двух детей– Пола и Карен – об их мамах.

Закончить предложения, данные ниже, выбрав необходимое слово из текста.

1. Gloria likes to sing and ______________________________.                         Dance

2. She has got ____________________children.                                        Three

3. She is a ________________________________.                                 doctor

4. Nora is from ____________________________.                                 Africa

5. She is _________________________________.                                        Fine.

                                                                                                        2

                                                                                                        

Найти и написать выбрать имя ребенка, о маме которой даны эти предложения, одно из них неверно – найди и отметь его знаком «-»

She is from Africa.

She has got five children.

She is a dentist.

She likes to cook.

She likes to sing and dance.                                        Karen… (№5)

класс

Основа –УМК для 2-го класса авторов И.Н. Верещагиной, К.А

Задание 1.

Урок 20, упр.11

Прочитай рассказы о детях . Определи о ком из них даны данные предложения  и отметь имя героя галочкой (V).

She/ He isn’t from  Great Britain.

She/He wants to be an engineer.                                Molly ____________

It’s fun to play with robots.                                        Phil  _____________

She/He has got planes.                                        Henry ____________

She/He likes to ride a bike.

Ответь на вопросы, выбрав правильный  ответ.

How old is Henry?

a. he is seven;        b. he is nine;         c. he is six.

2. Where is Molly from?

a. She is from America;         b. She is from Great Britain;         c. She is from Oxford.

3. How many cars has Henry got?

a. he’s got six cars;         b. he’s got five cars,         c. he’s got  three cars.

4. What does Molly want to be?

a.  an engineer;         b. a pilot;         c. a teacher.

5. What does Phil like to play with?

a. toys;         b. planes;         c. robots

3. Ответь на вопросы, составив рассказ о своем друге.

Задание 2.

Урок 21, упр. 6

Прочитай рассказ, выполни задание из учебника - найти картинку, соответствующую рассказу.

Согласись (True –T) или не согласись (False –F) с утверждениями. Обведи в кружок правильный вариант.

1. Maria doesn’t work.                 T        F

2. Ann is a teacher.                        T        F

3. Granny has got two children.        T        F        

4. Mother has got three children.        T        F

5. Tom is not a pupil.                        T        F

                                                                                                        3

                                                                                                        

        

Задание 3.

Урок 22, упр. 9

Прочитай рассказ Вовы о своей семье.

Прочитай  ответы на вопросы (упр.10)

Найди верные предложения и отметь их галочкой.

Vova is ten.                         _______

Vova is nine.                        ________

His father works in an office. ________

His father works in a hospital.________

His mother is a doctor.        _________

His mother is a teacher.         _________

В данном предложении названы все члены семьи Вовы. Прочитайте внимательно предложение и вычеркните лишнее слово.

Vova has got a father, a mother, a grandmother, an aunt, an uncle and a sister.

Расскажи о семье Вовы.

Составь рассказ о своей семье.

Задания такого же типа можно составить к упр.3 урок 26 (Test Yourself-1)

Задание 4.

Начинаем читать сказки. (упр. 8 урок 28)

Сказки по учебнику:

1. The Funny Monkey wants to Have a friend.                 (упр. 8, урок 28)

Определить, верны ли утверждения. (True or False)

Chita is a little frog.                                T        F

The monkey is brown.                        T        F

Chita hasn’t got friends to dance with.        T        F

The frog is green and big.                         T        F

He can’t run or play games.                         T        F

Всего-12 предложений

Подобные задания предлагаются для сказок – My sonny Bunny, Bobby – Doggy, On the Skating Rink, A barking Dog doesn’t Bite.

 Добавляется количество и объем заданий.

                                                                                                        4

                                                                                                        

ON THE SKATING RINK.

A Fox, a Dog, two Hares and a Pig want to go:

to the swimming pool

to the skating rink

to the stadium

They see:

a big brown  Cat

a big brown Bear

a big  black Bear

They can :

skate

ski

sledge

_______________ can dance on the ice very well.

the Dog

the Fox

the Pig

_______________ is not a good skater

the Fox

the Hares

the Pig

Кроме рассказов и сказок, данных в учебнике, используетсякнига для чтения

к учебнику -2 (составители: И.Н. Верещагина, К. А. Бондаренко)

Задания начинают составляться по нескольким прочитанным сказкам, с которыми учащиеся работали дома, читали, переводили…

Вот некоторые задания:

                                        Книга для чтения (уроки 1 -8)

Соедини названия сказок с героями.

1. Frog in love                                        a) Wolf

2. The Merry-go-round Cat                        B) Mini

3. Five loaves of bread                                 c ) Petunia Pig

4. Bugs Bunny at the Easter Party                 d) Monkey

5. Dippy Duck’s Dinosaur                         e) Lucy Lamp Lady

6. My little dog Wolf                                f) Mr. Goat

7. The Tiger and the Monkey                         g) Piglet

8. The Fox and the Grapes                        h) The Fox

9. The little kitten                                 i) Mother Cat

10. The Fox in the Well                                 j) An Old Man from India

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

                                                                                                        5

Why Brother Rabbit and Brother Fox  Are Not Friends.              

2. Прочитай предложения и поставь их в правильном порядке, следуя  содержанию

Now brother Rabbit is in the well.                                 ___________

Brother Rabbit doesn’t like to work.                                ___________

He jumps into the bucket, and the bucket goes down.        ___________

Suddenly he sees a well.                                        ___________

He doesn’t know what to do.                                        ___________

ЧТЕНИЕ.  УРОК 87 УПР.7

                        Flop.

Кроме известных учащимся заданий (правда./.неправда, выбрать правильный вариант, найти и исправить ошибки) добавляются новые виды заданий.

                  3. ВОССТАНОВИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ, ПОСТАВИВ СЛОВА ИЗ КОРОБОЧКИ.

HAVE


WHERE        

ARE


DOES      

CAN


IS

HAS


DO

__________________ does the Frog live?

How many friends ______________ he got?

___________ Flop tell the time?

When ___________ Flop do exercises?                                                

What ___________ his friends’ names?                                                        

______________ they take a shower?

What colour ____________ Polly?

What friend ___________ the birds got?  

4.Ответить на вопросы

                        

How many children have Mr. and Mrs. Peck got?____________________________________________________________________

Is Mrs. Peck Mr. Peck’s daughter?____________________________________________

What does Mr. Peck see one morning?________________________________________________________________

What colour is the balloon?_________________________________________________

Have little mice got a grandfather?___________________________________________

Is the balloon big or little?__________________________________________________

Who gets the balloon?______________________________________________________

Do they see a little kitten in the balloon?_______________________________________

The little mouse has got a strange name, hasn’t he?_______________________________

10. What name do the Pecks give to the little mouse?________________________________

           

                                                                                                        6

                                                                                                        

                        Stone soup.

.Определить, кому принадлежат эти фразы. (мужчина –м, женщина- ж)

Is it all right now?                       __________                                                        

Here is the magic stone.                   __________

That’s better.                                    ___________

I haven’t got any food.                      ___________

Oh, thank you.                                  ___________

Bobby- Doggy.

Прочитай   слова, данные ниже  и  вставь их  в текст вместо пропусков.

Little, like, jump, ball, big, basket, can, much, too, with, well, happy, fine, wants, sees

Bobby – Doggy is a  ________white and grey dog.  He  _________ a ball. The   __________

is  in the ___________. It   is _______________ and red. Bobby – Doggy ____________to have the ball.

“Bow-wow”, says Bobby-Doggy, “I want to play with the ball. I  _______________ the  ball  very __________________.  It  ______________ jump. I can jump and run, ________________________.” Bobby jumps. He wants to have the ball, but he can’t. Suddenly the basket falls down. The ball falls down and the dog falls down, too.

“Bow-wow, now I can’t run or _________________. I haven’t   got the ball”, he says.

A little boy is walking in the street. He sees Bobby. “Poor dog”, he says. “Do you want to play _______________________ the ball?” “I’d love to but I can’t. I am not _______________.”

“Oh no! Don’t worry. You are___________________. Let’s play,” the boy says.

“Bow wow! O K .  Let’s    play.”

Now Nick and his friend Bobby-Doggy have a lot of fun. They are _______________.

                                                                                                        7

                                                                                                                        

класс

Основа: УМК для 3-го класса авторов И.Н. Верещагиной и Т.А. Притыкиной.

                В четвертом классе продолжается работа на основе знакомых заданий, усложняется уровень текстов, их объем, выполн++тся блок заданий (2-3)

Задания даются на английском языке.

Why hares have got long ears.                                      

I. True or False?

1. Brother hare has got a bird in the hand.                T        F

2. He gives the bird to his aunt.                         T        F

3. Aunt Mammy-Bammy wants to have

the Snake’s ear.                                        T        F

4. Brother Hare makes a toy bird of the gum.        T        F

5. He goes to the lake.                                T        F

6. The Snake lives near the lake.                        T        F

7. The Snake sees the Hare.                                T        F

8. He wants to eat the toy bird.                        T        F

9. The Snake         can’t close her tooth.                         T        F

10. Brother hare can get the Snake’s tooth.                T        F

II. Choose the correct item.

Brother Hare gives his aunt :

a. the Snake’s mouth         b. the Snake’s tooth                c. the toy bird.

2.  He is tired but :

a. happy                b. clever                 c. big

3. His aunt wants to :

a. teach him a lesson         b. make bread                 c. give him an ice-cream

4. She takes him by :

a. the mouth         b. the ears         c. the hands

5. Aunt Mammy-Bammy :

a. dances with the Hare         b. plays with him         c. shakes the Hare.                        

                                                                                                        8

                                                                                                        

Дополнительные задания по альтернативным учебникам.

        Тесты – 3 класс (составитель-Е.Г. Воронова), Cambridge Flyers 2? Practice your English – 3, Все о себе –(Учебное пособие –составитель:А.В. Смирнов)

                Задания по дополнительным пособиям.

                Cambridge         Flyers

1. Глядя на картинку, определите, что делают жители дома, внимательно рассмотрите их одежду. Прочитайте задания и выполните их

1. Answer the Questions – Yes /  No.

A monkey is watching TV                 ___________________

A man is speaking over the telephone. ___________________

There are three monkeys in the picture. __________________

The man’s hair is longer than the

 woman’s.                                        ____________________

The people are wearing warm clothes. ____________________

2. Correct the mistakes.

1. There are three tables in the house.        ____________                                

2. The monkey isn’t watching a TV.         _____________

3. There are boots on the man’s feet.        ______________

4. There is no picture on the wall.        ______________

5. The woman is sleeping.                 ________________

                                                                                                

                                                                                                        9

2.Определите, какой из данных картинок относится рассказ, данный ниже.

                                                                                                        

                

1

        

2                

3                                                                                                                                                                                                                                                   10

                Emma couldn’t find Ben anywhere.        She ran to the waterfall. It was very big and noisy. Emma’s feet were wet. “Oh, no”, she thought.  “Ben can be in the river!” She looked at the water but he couldn’t see him. Then someone whistled.  “Who’s there?” Emma thought.

Read the text (all three parts) and match the parts of the text with the numbers of the pictures.

                Emma couldn’t find Ben anywhere.        She ran to the waterfall. It was very big and noisy. Emma’s feet were wet. “Oh, no”, she thought.  “Ben can be in the river!” She looked at the water but he couldn’t see him. Then someone whistled.  “Who’s there?” Emma thought.

                                                                                                        ____________                

        Last summer, Emma was walking in the forest with her dog Ben.         She was playing with a ball. Her dog was catching it. Suddenly he saw a rabbit. The rabbit ran away and Ben ran after it.         

Emma was afraid because there was a waterfall. “Be careful, Ben!” she shouted. “come here.”

        _____________

        “It’s me, David,” a boy answered. “Oh, where are you, David?” Emma said. “I’m playing in this cave I’ve found. Come and look.”, answered David.

Emma walked behind the waterfall and there was a big, dry cave there.

Ben was sitting next to a fire. He looked warm.  “so that’s where you are, Ben”, Emma laughed.

        _____________

Find the mistakes and correct them.

Emma and her dog Ben were playing with a ball in the cave. ________

Suddenly they saw a waterfall.                                __________

The rabbit was big and noisy.                                 __________

She looked into the cave but she couldn’t see him.                __________

Ben was sitting behind the fire.                                 ___________

Choose the correct item.

1. Emma was afraid because

        a. she saw a waterfall,         b. Ben saw a rabbit,                 c. there was a waterfall.

        2. Ben ran after         

        a. the ball,                 b. after David,                 c. after the rabbit

       3. Emma’s ________________were wet.

        a. feet,                        b. clothes,                         c. boots

 

4. David was ______________in the cave.

        a. playing with a ball,        b. playing,                         c. playing with the dog        

  5. The dog looked ______________________.

        a. into the water,         b. very warm,                         c. carefully                                

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  11

Ниже предлагаются тексты с различными блоками заданий для отработки навыков чтения на уроках с целью подготовки к олимпиаде и  экзамену.

                                

                                                        

Все тексты перепечатаны из дополнительного учебного материала.        

The Fox and the Fish.

The cat and the mice.

Poll the Parrot.

A naughty Boy.

Little Rick.

Основные типы заданий:

- True-False

- Choose the correct variant

- Find and correct the mistakes.                                        

                                                                                                          12


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ПО ПРОВЕРКЕ НАВЫКА ЧТЕНИЯВ 5 КЛАССЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ (английский язык) 1 вариант.

Учителю важно видеть, насколько успешны его ученики в разных видах учебной деятельности. Создание разного вида тестов помогает быстро провести проверку, например, навыка чтения с извлечением информаци...

ТЕСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ ПО ПРОВЕРКЕ НАВЫКА ЧТЕНИЯВ 5 КЛАССЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ (английский язык) 2 вариант.

Тесты предназначены для проверки навыка чтения в 5 классе общеобразовательной школы (английский язык)...

«РАЗВИТИЕ НАВЫКОВ ЧТЕНИЯ У УЧАЩИХСЯ НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА»

Чтение - это речевая деятельность, направленная на зрительное восприятие и понимание письменной речи.Итак, для того чтобы свободно читать, необходимо легко и быстро распознавать буквы и соотносить их ...

Прагматонимы как эффективное средство развития навыков чтения на начальном этапе обучения английскому языку

Чтение обогащает человека, позволяет ему глубже познавать окружающий мир. Чтение имеет и огромное воспитательное значение. Приобщаясь к культурному наследию прошлого, человек  обогащается н...

Стратегии чтения и понимания текста. ЕГЭ.Английский язык.

Стратегии чтения и понимания текста при подготовке к ЕГЭ по английскому языку....

Food art Развитие навыка чтения с пониманием основного содержания

Уроку по теме: "Food art". Развитие навыка чтения с  пониманием основного содержания по учебнику Starlight 6 класс. Module 2a стр.25-26...

Тесты на полное понимание текста на английском языке.

4 текста на английском языке с заданиями на полное понимание....