“Байгал далай – дэлхэйн шэмэг ”.
план-конспект урока (5 класс)

Цели урока:

Практическая: знакомство с новыми словами и умение употреблять их в речи, умение  отвечать на вопросы; формирование произносительных навыков говорения;

Образовательная: расширение  кругозора  учащихся, развитие  навыка чтения; развитие познавательной деятельности учащихся по вычленению смысловой информации из текста;

Воспитательная: воспитание  любви  и бережного отношения к природе;

Развивающая: развитие  памяти, логического мышления, письменной и устной речи;

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок по бурятскому языку как государственному

в 5 классе по теме: “Байгал далай – дэлхэйн шэмэг ”.

Цели урока:

Практическая: знакомство с новыми словами и умение употреблять их в речи, умение  отвечать на вопросы; формирование произносительных навыков говорения;

Образовательная: расширение  кругозора  учащихся, развитие  навыка чтения; развитие познавательной деятельности учащихся по вычленению смысловой информации из текста;

Воспитательная: воспитание  любви  и бережного отношения к природе;

Развивающая: развитие  памяти, логического мышления, письменной и устной речи;

Оборудование: проектор, видеофильмы, учебник, карта Байкала, конверт с заданием.

Ход урока:

Орг.момент .

  1. Приветствие.  Дети танцуют ёхор, встают и делают поклон гостям и садятся на место.
  2. Знакомство.

Учитель:  Танилсая, һурагшад, айлшадтай!

Хүн хадаа нэрэтэй байдаг,

Хүлэг хадаа дэлһэтэй байдаг.

Обог, нэрэеэ нэрлэжэ,

Олондо бэеэ танюулыт даа!

( ученик встаёт и называет своё имя: Чингисэй хүбүүн Виталиб.)

  1. Речевая зарядка (интеллектуальная разминка рассчитана на быстроту реакции, собранность, гибкость мышления)
  • Юумэ ехээр һонирхожо юун гэнэбди? ( Үү!)
  • Хаана ошожо жэмэс түүнэбди?  (Ой)
  • Ой соо ямар амитанһаа айгаабди? (баабгайһаа)
  • Баабгайһаа айгаад басаган яагааб?  (уйлаа)
  • Эдеэнэй дээжэ юун бэ?  (сай)
  • Үнеэн манда юу үгэнэб? (Һү)
  • Үнеэн манда ямар һү үгэнэб? (амтатай)
  • Һүндэ дуратай амитан. (миисгэй)
  • Природа гээшэмнай буряадаар юун болоноб?  (байгаали)
  • Дэлхэй дээрэхи эгээ гүнзэгы нуур.  (Байгал)
  1. Учитель поёт: Энэ дуу шагнаад, юун тухай дууланабиб, хэлэхэт.

 Байгал далай,

Байгал далай –

Буряад зоной

Шэмэг далай.

Байгал далай,

Баян далай –

Буряад зоной

Омог далай.

  • Зай, үхибүүд, мүнөөдэр энэ хэшээлдээ юун тухай хөөрэлдэхэбибди? (Байгал далай тухай). Хэшээлэймнай темэ: “Байгал далай – дэлхэйн шэмэг” Юу хэхэбди энэ хэшээлдээ?

Гол шата:

1.Словарна ажал (шэнэ үгэнүүдтэй танилсалга): ( м/проектор)

Шэмэг – украшение

Дэлхэй, бүмбэрсэг дэлхэй – земля, планета

Омог – гордость

Алдарта –славный

Шадар – около, вблизи

Ан гүрөөл, ан арьяатан – звери, дикие животные

Нангин – священный

Уялга – долг, обязанность

  • Номоо 144 нюурта нээгты. Упр. 22. Уншая.

Фонетическэ һорилго: Б-һ1, һ2,һ3, булта.

Багша:  Байгал далай тухай видео. (м/проектор) .

 Байгал далай тухай юу мэдэхэбта? (1-2 хөөрэнэ)

2. Текст уншалга.

Байгал далай дэлхэй дээрэ эгээл гүнзэгы нуур юм. Тиимэһээ далай гэжэ нэрлэдэг. Уһаниинь сэбэр, тунгалаг,хүйтэн.

Алдарта далайдамнай 52 түрэлэй загаһад амидардаг. Нэрлэбэл: суута омоли, тула, хилмэ, зэбгэн, хадаран, сурхай, алгана, голомянка (тоһон жараахай) болоно. Эгээ томонь хаб загаһан болоно. Байгал шадарай ой тайга ан гүрөөлөөр баян даа. Жэшээлбэл, эндэ булган , хэрмэн, баабгай, хандагай, буга, бодон гахай, үнэгэн, шоно гэхэ мэтэ ан арьяатан амидардаг.

Мүнөө байгаали хамгаалха тон шухала болоно. Байгал далаймнай ехээр бузарлагдажа, тэрээнэй амитад, ургамалнууд үсөөн болоно.

Бүмбэрсэг дэлхэйн шэмэг – Байгал далайе, оршон тойронхи байгаалииень хамгаалха гээшэ хүн бүхэнэй нангин уялга.

Асуудалнууд:

- Байгал далай ямар нуур бэ?

- Юундэ далай гэжэ нэрлэнэб?

- Уһаниинь ямар бэ?

- Байгал далай соо ямар загаһад байдаг бэ? Нэрлэгты. (презентаци “Загаһад”)

- Ой соонь ямар ан амитад байдаг бэ? Нэрлэгты. (презентаци “Амитад”)

- Хүн бүхэн Байгал далайе хайшан гэхэ ёһотойб?

Физминутка.

Һалхин нюурыем үлеэнэ, үлеэнэ, үлеэнэ,

Модод найгана, найгана, найгана.

Һалхин ааляар, ааляар, ааляар,

Модод дээшэээ, дээшээ, дээшээ.

3. Бүлэг бүлэгөөр ажал.

Даабари: “Хэн түргэн бэ?” (Самбарта зурагууд үлгөөтэй)

А)       1-хи бүлэгтэ:  загаһанай нэрэнүүдые  зурагуудта тааруулха.

          2-хи бүлэгтэ: амитадай нэрэнүүдые зурагуудта тааруулха

Б)    Хоёр хоёроор хөөрэлдэгты:

- Дэлхэй дээрэ Байгалһаа гүнзэгы нуур бии гү?

- __________________________________________

- Байгалай уһан ямар бэ?

- ________________________________________

- Ямар загаһад Байгал соо бииб?

- ________________________________________

- Байгалай шадарай ой соо ямар амтад бииб?

- ____________________________________________

- Байгалые хайшан гэхэб? Юундэ?

- _______________________________________________

В)  Наадан:  “Сэсэн конверт”

Һурагшад бодоод, дүхэриг болоно. Хүгжэмэй зэдэлжэ байхада, конвертэеэ бэе бэедээ дамжуулна. Хүгжэмэй болиходо, хэнэй гарта конверт үлэнэб, тэрээн сооһоонь саарһа гаргаад, үгэ уншаад, оршуулха.

4. Бэхижүүлгэ:

Олон шатата творческо хүдэлмэри.

1 шата:

Даабари: точконуудай орондо таараха үгэнүүдые табиха.

Байгал далай дэлхэй дээрэ эгээ ... нуур.

Байгалай уһаниинь ... .

Байгал далай -  дэлхэйн ... .

2 шата.

Даабари:  текст соо дайралдаһан холбоо үгэнүүдые хамтаруулха.

Гүнзэгы                                        далай

Байгаали                                     уялга

Алдарта                                       нуур

Нангин                                        хамгаалха.

 3 шата:

Даабари: оршуулагты.

Мүнөө Байгал далаймнай ехээр бузарлагдана. Алдарта далайдамнай олон загаһад бии. Байгал далайе хамгаалха – хүн бүхэнэй нангин уялга.

  1. Рефлекси.
  • Мүнөөдэр би хэшээлдээ ...  мэдэжэ абааб.
  • Намда һайшагдаа ...
  • Би үшөө олон юумэ мэдэхэеэ һананаб.

  1. Хэшээлэй дүн.
  2. Гэрэй даабари. Карточка дээрэ бэшээд, тарааха. Һурагшад 2 дуратай упражнени дүүргэхэ.

                                        Самоанализ урока.

В этом учебном году изучение бурятского языка в 5 классе по ФГОС стало 3 часа в неделю в связи с переходом на   пятидневный учебный план.

Проблема функционирования бурятского языка коснулась и нашего села. Дети-буряты не говорят на родном бурятском языке,  и поэтому во главу угла ставится формирование коммуникативной компетенции во всех видах речевой деятельности, развитие личности учащегося, способной и желающей участвовать в межкультурной коммуникации на изучаемом языке.

Основными целями урока, проведенного в 5 классе по теме “Байгал далай – дэлхэйн шэмэг”, являлись коммуникативная, образовательная, воспитательная и развивающая.

Коммуникативная цель преследовала:

- формирование произносительных навыков говорения, чтения;

Образовательная:

- расширение общего кругозора учащихся;

- развитие познавательной деятельности учащихся по вычленению смысловой информации из текста;

Воспитательная:

- воспитание любви и бережного отношения к природе;

Развивающая:

- развитие памяти, логического мышления, письменной и устной речи.

Цели урока были сформулированы учащимися  при помощи учителя.

Данный урок в системе уроков «Об озере Байкал», предусмотренном на 3 часа является вторым уроком.

Тип урока –урок  закрепления  изучаемого материала, проверки ЗУН учащихся.

Использовала такие методы обучения:

По источнику получения знаний: словесный, наглядный.

По уровню активности познавательной деятельности: объяснительно-иллюстративный – беседа, чтение учебника.

На этом уроке использовались такие принципы обучения как:

- принцип наглядности  (использование видеофильма, рисунков, слайдов);

Принцип доступности (учитывался возрастные особенности, уровень подготовки учащихся);

- принцип сознательности (учащиеся учились осмысливать и четко представлять, о чем говорят и читают).

При проведении данного урока использовались различные средства обучения: ИКТ, дидактические материалы, текст.

Какие формы взаимодействия учителя и учащихся были использованы:

- это ученик-ученик (друг другу задавали вопросы и отвечали на них);

- при закреплении материала использовалась технология разноуровневого обучения ( задания на карточках), т.е. исходя из коммуникативных способностей детей были предложены определенные задания по 3-м уровням.

Психологические основы занятия:

На уроке развивались такие качества как внимание, память, мышление.

 Также на уроке использовала разные виды учебной деятельности, чередуя по степени трудности.

При подведении итога урока проведена рефлекия. Дети пытались объяснить, что нового узнали и т.д.

В течение урока уделялось внимание:

  • Созданию положительного эмоционального настроя на работу всех учеников в ходе урока;

Я думаю, что цели урока достигнуты.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Байгал далай – дэлхэйн шэмэг

Слайд 2

Шэмэг - Дэлхэй , бүмбэрсэг дэлхэй – Омог – Алдарта – Шадар - Ан гүрөөл, ан арьяатан – Нангин - Уялга – Шухала – Бузарлагдажа - украшение Земля, планета гордость славный около, вблизи звери, дикие животные святой, священный долг, обязанность актуальный загрязняется

Слайд 3

Байгал далай дэлхэй дээрэ эгээл гүнзэгы нуур юм. Тиимэһээ далай гэжэ нэрлэдэг.Уһаниинь сэбэр, тунгалаг, хүйтэн. Алдарта далайдамнай 52 түрэлэй загаһад амидардаг. Нэрлэбэл: суута омоли, тула , хилмэ, зэбгэн, хадарин, сурхай, алгана, голомянка (тоһон жараахай) болоно. Эгээ томо амитаниинь хаб загаһан . Байгал шадарай ой тайга ан гүрөөлөөр баян даа. Жэшээлбэл, эндэ булган, хэрмэн, баабгай, хандагай, буга, бодон гахай, үнэгэн, шоно гэхэ мэтэ ан арьяатан амидардаг. Мүнөө байгаали хамгаалха тон шухала болоно. Байгал далаймнай ехээр бузарлагдажа, тэрэнэй амитад, ургамалнууд үсөөн болоо. Бүмбэрсэг дэлхэйн шэмэг – Байгал далайе, оршон тойронхи байгаалииень хамгаалха гээшэ хүн бүхэнэй нангин уялга.

Слайд 4

Тоһон жараахай - голомянка Алгана - окунь

Слайд 5

Омоли - омуль

Слайд 6

Хадарин - хариус


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

«В гостях у Сальвадора Дали в Каталонии». Краткосрочный веб-квест по МХК для учащихся 9 класса по теме «Творчество Сальвадора Дали в истории и культуре Каталонии»

Целью веб-квеста - знакомство с историей и культурой Каталонии и творчеством великого каталонского художника Сальвадора Дали....

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА ПО ФИЛОСОФИИ ДЛЯ СПОПримерная программа учебной дисциплины разработана на основе Федерального государственного образовательного стандарта (далее ФГОС) по специальности среднего профессионального образования (далее СПО) 060101 «Л

Примерная  программа учебной дисциплины разработана на основе Федерального государственного образовательного стандарта  (далее ФГОС) по специальности  среднего профессионального о...

Библиографическое рандеву «За далью Даль» по Толковому словарю живого великорусского языка Владимира Ивановича Даля.

Формирование у учащихся представления о В.И. Дале как о выдающемся деятеле русской культуры, человеке разнообразных талантов...

Презентация к уроку бурятского языка "Сэсэгууд- дэлхэйн шэмэг" 7 класс.

Презентация к теме "Сэсэгууд- дэлхэйн шэмэг" знакомит детей с названиями цветов Бурятии. Презентация состоит из 12 слайдов, обращается внимание на бережное отношение к природе....

Классһаа гадуур хэшээл: «Байгал -эгээн сэбэр далай» эхин классай һурагшадта. (Аяншалга - наадан).

Классһаа гадуур хэшээл: «Байгал -эгээн сэбэр далай» эхин классай  һурагшадта.(Аяншалга - наадан)....

Хэшээл «Байгал далай» 5класс

Хэшээлэй янза: шэнэ YгэнYYдтэй танилсалгаХэшээлэй зорилго:     практическа: Урда гараhан тоонуудые Yзэhэнөө бэхижYYлгэ, уран гоёор уншаха шадабари дээшэлүүлэлгэ...

Презентация-викторина "Слов даль открыл нам В.И. Даль (к 160-летию со дня издания Толкового словаря живого великорусского языка под редакцией В.И. Даля)"

В данной презенации представлен урок-викторина, посвящённый 160-летию со дня выхода первого издания "Толкового словаря живого великорусского языка" под редакцией В.И. Даля....