РАБОЧАЯ ПРОГРАММА учебного курса «Мордовская литература» в 7 классе
рабочая программа (7 класс)

               Программась ащи фкакс 7-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2016к.

   Родной литературань  урокти 7-це класса макссеви кафта частт недляти, общеобразовательнай программать коряс сизьгемонь   част, школань тонафнемань планть коряс 34 тонафнемань недля, марнек 34 част кизоти.

Тонафнемань материалсь етави программань материалть кирьфтаманц вельде.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon raboch._progr._po_rodn._liter._7_kl.doc252.5 КБ

Предварительный просмотр:

Рассмотрена и одобрена на за-           Согласовано»

 седании методического объе-          Заместитель по                                          

  динения                                                    УВР                                        

 Председатель МО                     _________/Лёвина Н.А./

                                                                                                                                                                «____»____________2020. «____» __________2020

                                                                                                                       

«Утверждено»

Директор МБОУ «Мордовско –Полянская ООШ»

Зубово-Полянского муниципального

района Республики Мордовия

______________ / Поршунова М.С./

Приказ № ____от «____»_______2020

                               

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА

               

учебного курса «Мордовская литература» в 7 классе

                                                   Составитель:  Моисеева Людмила Михайловна

                                              2020 – 2021к.

                             1. Учебнай предметть содержанияц.

Родной литературань рабочай программась тиф сисемце классонь тонафнихненди, конанди основакс сявф:

  • Российскяй Федерациянь Федеральнай законц «Об образовании в Российской Федерации» №273 от 29.12.2013 года.
  •  основной и средняй школань примернай программась родной литератураса  5-11 класса Российскяй Федерациянь  национальнай школань  2000 кизотькса;
  • Мордовия Республикань Образованиянь Министерствань «Мокшэрзянь литературань программат 5-11-це классненди», Саранск 2010к.,
  • Федеральнай Государственнай образовательнай стандартсь, кона примаф Российскяй Минобразованиять приказонц коряс  05.03.2004к.;
  •     учебнай планонц коряс МБОУ «Мордовско - Полянскяй ООШ»  

      Афкуксонь календарно-тематическяй планць тиф, нежедемок «Мокшэрзянь литературань программат 5-11 классненди», кона нолдаф 2010 кизоня, Саранскяйса, Мордовскяй книжнай издательстваса.

               Программась ащи фкакс 7-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2016к.

   Родной литературань  урокти 7-це класса макссеви кафта частт недляти, общеобразовательнай программать коряс сизьгемонь   част, школань тонафнемань планть коряс 34 тонафнемань недля, марнек 34 част кизоти.

Тонафнемань материалсь етави программань материалть кирьфтаманц вельде.

    Родной литературати рабочай программась тиф вейхксоце классонь тонафнихненди, конанди основакс сявф:

  • основной и средняй школань примернай программась родной литератураса  5-11 класса Российскяй Федерациянь  национальнай школань  2000 кизотькса;
  • Мордовия Республикань Образованиянь Министерствань «Мокшэрзянь литературань программат 5-11-це классненди», Саранск 2010к.,
  • Федеральнай Государственнай образовательнай стандартсь, кона примаф Российскяй Минобразованиять приказонц коряс  05.03.2004к.;
  • учебнай планонц коряс МБОУ «Ачадовскяй СОШ»

      Лама лия предметтнень еткса, конат тонафневихть школаса, няевикс васта максови мокшэрзянь литературати. Родной кяльса серматф произведениятнень мархта шабатне васьфтихть васенда начальнай класса, сяда меле художественнай литературать колга содамошитнень касфтсазь мельдень класса тонафнемста. Литературась лезды тейст шарьхкодемс эряфть, перьфпяльть, кърхкалгофтсыне тевснон-мяльснон, козякофтсыне кяльснон-валснон, кеподьсыне корхтамань и сермадомань кялень культураснон, келептьсыне эстетическяй ванфксснон,касфтсынь содамошиснон эсь культураснон, масторснон колга.

     Литературань произведениятнень вельде тонафнихне сяда цебярьста кармайхть содама эсь народснон тевонзон-мялензон, иланзон, сонь кяль-валонь мазышинц и эряфонь киса смузенц, сядонгольдень эряманц-ащеманц.

      Родной литературань урокнень инголи путневи цельхть:

- тонафтомс шабатнень родной кяльть и литературать вельде шарьхкодемс эсь народснон историянц и тяниень пингонь эряманц,

-воспитандамс афкуксонь патриотт,

- касфтомс содамошиснон мокшэрзянь народть историянц, культуранц колга,

-касфтомс шарьхкодемаснон кяльть национальнай башкаширенц колга.

      Эсь кяльса серматф произведениянь тонафнемась панжи кели ки рузонь литературать шарьхкодеманцты и сонь вельденза лия нароттнень литератураснон содаманцты, сон лезды сяда теждяста шарьхкодемс сембе искусствань виттнень: киноть, театрать, живописть, музыкать и лиятнень.

      Родной литературась кемоста сотнеф эряфть мархта, сяс и полафксне, конат молихть тя пингста, фалу  эрявихть кирдемс мяльса сонь тонафнемстонза.

       Тяни родной литературань урокста произведениятненди идейно-художественнай питнеть путомста сави кирдемс мяльса васендакиге аф идейно-политическяй ширеть, кода ульсь инголе, а нравственнайть и эстетическяйть. Анализонь тиемста васенда эряви шарфтомс мяль общечеловеческяй проблематнень панжемаснонды, азомс эряфса писательть ванфонц видеть-аф видеть лангс, кодама художественно- выразительнай средства вельде авторсь панчсесы геройхнень тевснон-валснон,потмоежеснон,ванондсы кялень козяшить. Тяка пингть шабатне аф ламонь - аф ламонь тонафнихть арьсема, эсь мяльснон-арьсемаснон азондома, пара тефнень и афсатыкснень няема.

       Родной литературать коряс программать сермадомста авторхне кирдезь мяльса и нолдазь тевс ся цебярь сатфкснень, конат кочкавсть синь тиевомстост ведьгемоньда лама кизоста. Тонафнемс сявфт ся произведениятне, конат кандыхть афкуксонь нравственнай и эстетическяй питне.

  5-11-це классненди программась тиф тяфта, штоба тонафнихне аф ламонь тонадольхть художественнай произведениятнень  смузьснон  шарьхкодема и тейст виде питнень путома, кармальхть содама теоретико-литературнай  шарьхкодематнень и синь вельдест маштом анализонь тиема, келемольхть кялень козяшисна и эстетическяй  культурасна

     Программаса оцю мяль шарфневи предметтнень ёткса сотксненди. Родной литературать  тонафнемста учительти фалу эряви маштозь нолямс тевс ся материалхнень, конат келептьсазь  и крхкалгофтсазь  шабатнень содамошиснон (лия народонь литературань, живописень, скульптурань, графикань, музыкань, родной масторть историянц колга произведениятне).

      Родной литературань программатненди  сувафтфт  мокшень и эрзянь народть устно-поэтическяй  лама  произведениясна, содавикс писательхнень  и литературать  касома кисна, поэзиясь, прозась, драмотургиясь, азфт аф класса лувомать  коряс книгатнень  лемсна и сёрмадысна.

    Родной литературань тонафнихненди эряви кирдемс мяльса, што минь литератураньке серматф кафта кяльса, но сембе лия ширетнень коряс сон аф явови, сяс мес няфнесыне сембе мокшетнень и эрзятнень эряфснон, койснон и мяльснон. Аф эряви юкснемс сяньге: минь литератураньке кемоста сотнеф рузонь кяльть мархта. Улихть малавикс сюжет, темат, эряфонь няфтема принципт. Минь писателеньке тонафнесть рузонь и лия народонь художественнай  валонь мастерхнень эзда эряфть сяда цебярьста няфтемаса, сяс шабатненди сидеста сави корхтамс тянь колга. Тяка мархта марса эрь урокса эряви шарьхкодемс, мезе од тись тя или тона писательсь литератураса, кодама общечеловеческяй смузь кандыхть сонь произведенинза, мезьса пяк лац няевихть национальнай ширенза. Сатомшка мяль эряви шарфтомс мокшетнень и эрзятнень койснон лангс (семьяса сяда оцюфнень кулхцондомасна, щамснон, праздниконь ётафтомаснон и ст. тов) и национальнай обуцянь ширетнень панжемаснонды, родной кяльть козяшинц и мазышинц няфтеманцты.   

      Родной литературать тонафнемста шабатнень кялень культураснон касфтомасна.

Родной литературань программаса эрь класса максовихть башка част кялень культурать касфтоманцты. Ня урокнень эса сембода сидеста серматкшневихть изложеният и сочиненият.

  Учительсь старандай эрь урокса тонафтомс шабатнень мазы и шарьхкодеви валса эсь мялень азома, беседань вятема, лиянь корхтамань кулхцондома, эсь кялезост валмуворксонь и цитань сувафнема. Эрявихть тонафтомс шабатнень лувф произведениятнень содержанияснон азондома. Синь азондовихть нюрьхкяняста, кочкаф (кодамовок башка эпизодонь или сюжетонь пялькс), произведениятнень малавикс и художественнай ширеснон апак юкстак. Художественнай азондомась сембода стака, сяк школаса сон васьфневи пяк шуроста. Кяльть культуранц касфтоманцты лезды произведениятненди анализонь и комментариень тиемась, станя жа мяльс туф лувомась, произведениять рузонь кяльс ётафтомац и стак тов. Сембе ня приемтне лездыхть шабатненди цебярьста тонадомс устнайста корхтамась.

   Устнай корхтамать мархта сотнеф сермадомань культураське. Тянди лездыхть тяфтама приемтне, кода цитатань сермадомась, планонь, тезисонь, конспектонь тиемась, изложениянь и сочинениянь сермадомась.

  Сермадомань работатне, конатне ётафтовихть ученикнень мархта, ащихть литературать тонафнеманцты и анализонцты пяльксокс. Старшай класснень эса сермадомань работань основной видкс лувови сочинениясь. Сон касфтсыне ученикнень сермадомань кяльснон и тонафтсыне синь арьсема.

  Учительсь оцю мяль шарфни сочинениятненди, конатне сермадовихть произведениять васенцеда лувомдонза меле, мзярда тейнза апак тиколь анализ. Тя тонафтсыне ученикнень арьсема произведенияса кепсеф тематнень, проблематнень, геройхнень, композициять, сюжетть колга. Тяфтама сочинениять можна сермадомс кода кудса, станя и класса.

     Аф класса лувомать цебярьста ладямац ламода ащи школань библиотекать эзда. Аф класса лувомань урокть анокламста кафта-колма недяляда инголи учительсь максы шабатненди тев: лувомс произведениять и арьсемс тя или тона кизефкснень лангса. Тя пингста тонафтысь ётафты эрявикс работа, сянкса штоба шабатнень эвондаль мяльсна лувомс произведениятнень: кой-коста азонды или лувонды книгаста сявф мяльс туф вастт, лияста путни тонафнихненди кодамовок кизефкст, мярьгонди панжемс тяштьфть смузенц.

   Аф класса лувомань урокнень эрявихть ётафнемс станя, штоба синь сувальхть шабатнень седизост и ламос афольхть юкстав, лиякс мярьгомс улельхть афкуксонь праздникокс. А тянкса сидеста нолямок книгань выставкат, литературнай газетат.

    Оцю класснень эса заданиятне сяда стакалгофневихть. Лувф книгатнень коряс ётафтовихть семинархт, конференцият, обсужденият, сермадовихть аннотацият и рецензият.

Аф класса лувомань урокне эрсихть разнай видонь:

  - библиографиянь урок

  -  урок-литературнай композиция

  -урок-ёфкс

  -урок-конференция

  -урок-концерт

  -урок-азкс

  -урок-инсценировка

  -заочнай экскурсиянь урок

  -урок-конкурс.

   Литературань материалть коряс тяфтама мероприятнень, конатнень ётафнесыне тонафтысь тонафнихнень мархта урокта меле, лувовихть аф классонь работакс. Ученикне ётафтыхть урокта меле разнай кружокса, кепотьксонди, литературань творчествань, грамматическяй, краеведениянь мероприятият. Аноклайхть лувомань илятть, конференцият, писательхнень мархта  конкурст, олимпиадат, родной кялень и литературань недялят. Сембе тя работась лезды шабатненды сяда цебярьста шарьхкодемс эсь кяльса серматф литературать, содамс и кельгомс шачема масторть.

7-це класса тонафнихненди эряви маштомс и содамс:

-эпическяй моротнень,

-лирическяй моротнень,

-кафта слогонь размерхнень,

-повестть явфтома лия жанратнень эзда,

-композициять,

-колма слогонь размерхнень,

-мезе стамсь юморсь, сатирась, художественнай произведенияса художественнай вымыслась и эряфонь видешись.

2. Учебнай курсть « Родной литература 7-це класса» основной содержанияц

I.

УСТНАЙ НАРОДНАЙ ТВОРЧЕСТВАНЬ ПРОИЗВЕДЕНИЯТНЕ.  МОКШЕНЬ И ЭРЗЯНЬ НАРОДНАЙ МОРОТНЕ

Эпическяй моротне: «Мора Пугачёвонь колга», «Вирь ширеса», «Шаткинань паксясь» (2частт)

«Мора Пугачёвань колга».  Пугачёвань эряфста факттнень колга азондомась. Пёгачёвань колга рузань кяльса сёрматф книгатне. Тя мороса путф кизефксне. Народть воляшинц инкса козятнень каршес тюремац, видешить вешендемац. Пугачевань войскаса мокшэрзятнень и лия нароттнень павазу эряфть инкса тюремасна. Мороть идейнай смузец и художественнай башка ширенза. Пугачёвонь образоц.

«Вирть ширеса» морть темац историческяй: мокшетнень и эрзятнень ногаень полонц сявомасна, повонц повф ломатнень эрямасна- ащемасна, прянь марямасна. «Вирть ширеса» мороть композицияц. Произведенияса потриотизмать и родной масторонь кельгомань мотифне. Мороть кяль-валонь козяшиц.

«Шаткинань паксясь»-крепостной правать, мокшетнень и эрзятнень наругайснон каршес тюремаснон колга мора. Народть воляшити и павазу эряфти надияманц няфтемац. Облозов баярть аф пара ваймоц и нильготькс тевонзон азондомасна. Мороть идейнай смузец панжемста художественнай средстватнень лезкссна.

Литературань теориясь. Эпическяй моротнень колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. «Мезенкса мон кельгса фольклорт?» темать коряс сочинениянь сёрмадомась.

Лирическяй моротне: «Умарина», «Луга лангса келуня», «Вай, тят уфа, варма, вирь ланга» (1ч.+1ч.)

Лирическяй моротнень колга шарьхкодемась. Синь идейно- тематическяй козя ширесна. Моротнень эса лирическяй и эпическяй элементтнень фкя-фкянь мархта кеме соткссна.Лирическяй моротнень жанровай формасна: социально- бытавой, трудавой, пеетькшнемань и кштимань, идень, природать, солдатокс служмать колга морот.

Лирическяй моротнень эса эряфонь койхнень, перьфпялень мазышить, кельгомать колга азондомась.  Нолатнень, тевонь аф содайхнень пеетькшнемасна, покодихнень шнамасна. Солдатствать колга лирическяй моротнень башка ширесна. Авань стака эряфть колга моротне.

«Умарина» мороть идено-тематическяй содержанияц. Умаринась, кода образ-символ, конань вельде няфтеви авать сядонгольдень стака эряфоц. Умраинать сире шуфтть мархта корхтаманц вельде ломаттнень майсемаснон колга азондомась. Изобразительно-выразительнай средстватне,  конат сявоньдевихть умаринань образть няфтемста  и мороти седи ваксстонь лямботь путоманц пингста.

«Луга лангса келунясь» мороть эса народоньконь «поэтическяй ваймонц» и эряфти оцю кельгоманц няфтемац. Келуть образоц. Мороть кяль-валонь козяшиц. Изобразительно- выразительнай средстватне, конатнень вельде мороть эса азондови стирень мазышить и вии кельгомать колга. Мороть кштимань ритмикац, эсонза повторхнень оцю рольсна.

«Вай, тят уфа, варма, вирь ланга»  народнай мороть темац. Сядонгольдень оцязоронь армияса солдатть стакадонга стака служаманц няфтемац. Морть смузенц панжемаса изобразительно-выразительнай средстватнень рольсна.

Литератураньтеориясь. Лирическяй моротнень колга шарьхкодемась

Предматтнень ёткса сотксне. Историясь. Мокшетнень и эрзятнень эряфснон колга ногаень полонть пингста историянь книгаста азкснень лувомасна.

Рузонь народть фольклороц. Рузонь народть фольклорста солдатчинань и рекрутчинань колга моротнень ваномасна.

Изобразительнай и музыкальнай искусстватне. Мария Антоновать мораманц коряс «Умарина» мороть кулхцондомац.

II.

УСТНАЙ ПОЭЗИЯНЬ МОТИФНЕНЬ КОРЯС ГЕРОИЧЕСКЯЙ ПОЭМАТНЕ

Учительть валоц поэматнень колга, конат сёрматфт устнай поэзиянь корс:

 Я. Я. Кулдыркаевонь «Эрьмезь», М.Б. Бебанонь «Ушмань Байкась», Г.И. Ельмеевонь «Ёжка»,

Н.Л. Иркаевонь «Мора Раторть колга», К.Г. Абрамовонь «Сараклыч», В.К. Радаевонь «Сияжар», «Пенза и Сура», «Умарина», «Сурай», «Тюштя» и лиятне.

Яков Яковлевич Кулдуркаев

«Эрьмезь» (2 ч.+1ч.)

Я.Я. Кулдуркаев- эрзянь содаф поэт-сказатель. Сонь эряфонь и творчествань киц. Поэтть васенце произведениянза, национальнай газетатнень и журналхнень эса.

«Эрьмезь» поэмась- ногаецнень каршес мокшэрзянь народть тюреманц колга произведния. Поэмать сюжетоц и героенза. Эрьмезь богатырть образоц, сонь тюремац народть павазонц инкса.

Поэмаса народоньконь героическяй историянц нафтемац. Пургасонь и Пурейшань образсна. Поэмаса аф видешить и  васькафнемать сялдомасна. Видешить инкса ашемац и сонь шнамац. Афкуксонь эряфста и  ёфксонь эряфста событиятнень фкя-фкянь мархта соткссна. Поэтть маштомашиц, поэмать кялень козяшиц.

Максим Афанасьевич Бебан

 «Ушмань Байкась» (1 частт)

М.А. Бебанонь произведениянзон соткссна фольклорть мархта. «Ушмань Байкась» поэмать содержанияц. Поэмать идейно-тематическяй смузец. Сонь крхка сюжетоц. Монголо-татарскяй завоевательхнень мархта тюремась.

Байка од цёрать полонц сявомац и тоса сазоронц мархта васедемац. Сазоронц ногаецнень ширеса аф тёждя эряфонц няфтемац. Сонь образонц вельде шачема ширеть панжемац.

«Ушмань Байкась» поэмаса изобразительно-выразительнай средстватне. Сонь козя кяль-вадоц, кона лезды сяда цебярьста панжемс оржа конфликтть, няфтьсы сонь трагическяй пенц.

«Ушмань Байкась» поэмать идейно-художественнай и историко - познавательнай питнец тя пингоня.

Литературань теориясь. Гиперболать колга шарьхкодемась.

Литературань тврочествась.  Ялгань пяльде интерьвьюнь сявомась.

Николай Лазаревич Иркаев

Мора Раторть колга» (2ч.)

Н.Л. Иркаевонь творчестванц сотксоц устнай народнай творчествань традициятнень мархта. «Мора Раторть колга» поэмац.

«Мора Раторть колга» поэмась- кунардонь пингонь азкснень коряс эпическяй поэма. Сонь идейно-художественнай содержаниянц ваномац. Поэмаса эрзянь народть сядонгольдень эряфонь коенза, валда эряфти прафтомац, врагть каршес тюреманц няфтемац.

Поэмать образнай системац. Ратаронь образоц. Сонь образонц вельде народть эстическяй идеалонзон панжемасна. Ратаронь тюремац эсь павазонц, Дана кельгома стиренц инкса. Поэмаса кельгомать валдошиц.

Поэмать композицияц. Эрь мороть содержаниянц ваномац. Произведениять кяль-валонц народнай характероц. Поэмать изобразительно-выразительнай средстванза.

Литературань теориясь. Крхкалгофтомс стихотворениять и прозань кяленц колга шарьхкодемать. Стихо-сложениясь. Кафта слогонь стихонь размерхне.

Предметть ёткса сотксне. Рузонь литературась. Рузонь былинатнень и историческяй моротнень эса воляшинкса тюремань иотиынень няфтемасна. Рузонь писательхнень произведениясна монголо-татарскяй игать колга.

Историясь. Крестьянскяй войнать, конатнень вятезь Степан Разин и Емельян Пугачёв.

III.

МИНЬ ПИСАТЕЛЕНЬКЕ СЯДОНГОЛЬДЕНЬ ЭРЯФТЬ КОЛГА

Тимофей Алексеевич Раптанов

«Татю» (2ч.+2ч.)

Т. А. Раптанов - эрзянь содаф писатель-прозаик. Сонь эряфоц, творчествац и минь литературасонок оцю путфксоц. Писательть творчестваса «Татю» повесть вастоц. Мокшетнень и эрзятнень сядонгольдень эряфснон типическяй явлениятнень и событиятнень вельде няфтемасна.

Иван атянь образоц. Сонь стака эряфонц няфтемац. Карпа атя- зверень обуця мархта ломань. Сире койхнень инкса ащемац.

Татювонь образоц. Эряфть мархта сонь сознаниянц касомац.

Геройхнень потомёжеснон крхкаста няфтемасна, мокшетнень и эрзятнень эрямань- ащемань койснон типическяй ширеснон панжемасна.

Литературань теориясь. Повестть, литературнай произведениять характеристиканц, описаниять колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Писательть шачеманц колга азондомась.

Пётр Иванович Левчаев 

«Кафонц кудат» (2ч.)

Учительть валоц П.И. Левчаевонь эряфонь и творчествань кинц колга. «Кафонц кудат» повестьса мокшэрзянь велень сире пингонь койхнень няфтемасна. Ашу  ломанттнень стакадонга стака эряфсна. Геройть и Аннань образсна. Синь тюремасна кельгомаснон ванфтоманц инкса.

Писательть нежедемац народнай койхнень и устнай поэзиять лангс.

Прдметтнень ёткса сотксне. Рузонь литератураса народть оцязоронь россияса стака эряфонц няфтемац. Историясь. Народть эряфоц XIX векть песта- XX вексть ушедомста.

IV.

МОКШЕНЬ И ЭРЗЯНЬ ПИСАТЕЛЬХНЕ МИНЬ МАСТОРОНЬКОНЬ КОЛГА

Илья Петрович Кишняков

«Самолётсь повсь туцяс»  (1ч.+2ч.)

Писательть эряфонь и творчествань киц. Писательть Великай Отечественнай вайнаса улемстонза авиацияса служамац. Няфтьф событитнень цебярьста содамасна.

«Самолётсь повсь туцяс» азксть драматическяй сюжетоц и героенза. Наротнень ёткса кеме ялгаксшить няфтемац. Азксть цебярец воспитаниянь тевса- фкя-фкянди лездомась сясксыйнь сембе сталмотнень- азксть инь главнай мялец. Максомс групповой характеристика самолётть мархта праф тайгав ломаттненди.

Азксть художественнай ширенза: аф лама валса крхкаста эряфонь явлениянь няфтемась, пейзажть оцю ролец.

Александр Константинович Мартынов

«Монь лемозе-Россия» (1 част)

А.К. Мартыновонь  творчестваса Великай Отечественнай войнань темась. Минь мастороньконь ломанзон геройкс прянь вятемаснон шнамасна.

«Монь лемозе- Россия» стихотворениять потриотическяй содержаниянц, нароттнень ёткса ялгаксшить, фронть и тылть фкя целенди работамаснон няфтемасна. Стихотворенияса лирическяй ёжмаряматне.

Стихотворениять художественнай ширенза: сонь композицияц и поэтическяй кялец.

Михаил Лукьянович Сайгин

 «Марлю» (1 частт)

«Марлю» азксть вастоц писательть творчестваса. Сонь содержаниянц идейнай козяшиц. Азкса эряфонь кизефксне. Произведениять сюжетоц. Азксть педа-пес арьсеф образнай системац. Василий Никифоров кода сознательнай, тевонь содай, лямбе вайме колхазонь председатель. Сонь колхазнай тефнень инкса пичедемац и аф честнай колхозникнень каршес молемац. Вантейкинонь и Лавгаевонь прянь вятемасна, аф ламонь- аф ламонь кальдяв обуцяснон полавтомасна. Азксть кялень изобразительнай средстванза и хедожественнай лия ширенза.

Литературань теориясь. Азксть, повесть, романть композициянц колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Тонафнихнень атяснон-бабаснон пяльде минь народоньконь сядонгольдень эряфснон колга стенной газетас заметкань сёрмадомась.

Михаил Афанасьевич Бебан

 «Кда улелень нармонь» (1ч.)

Учительть нюрьхкяня валоц М.А. Бебанонь эряфонь и творчествань кинц колга. «Кда улелень нармонь» стихотворениять вастоц патриотическяй стихотворениянзон ёткса. Стихотворенияса войнать пигста эсь шачема краенц лятфнемац.

Произведенияса поэтть кельгома изобразительно-выразительнай средстванза: устно-поэтическяй творчествань традициятнень маштозь сявомасна, лирическяй геройть потмонь арьсеманзон панжемасна, патриотическяй мяльхнень-арьсематнень башка факттнень вельде няфтемасна, цебярь эпитетоньо, метафорань  и сравнениянь сувафтомась.

Литературань теориясь. Стихотворениянь, рифмань, ритмань и композициянь шарьхкодемась.

Василий Никанорович  Радин

«Сембе  минь ломаттяма», повесть(2 ч.)

В.С.Радин-эряфонь и творческяй киц. Великай Отечественнай войнаса улемац. Войнань темась писательть творчестваса: «Равжа кши», «Присяга», «Азорть заботанза» и лия азксне, «Сембе минь ломаттяма» повестсь.

«Сембе минь ломаттяма» повестьса нравственностень прябалатне. Стака пингста ваймонь арушить ванфтомац. Лиянь инкса пичедемань темась. Ярцевонь и Людань образсна.

Литературань теориясь. Композициянь элементтнень колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Долг и честь... Кода тейне шарьхкодевихть ня валхне и кодама смузьсна монь эряфсон?

Александр Степанович Малькин

«Каркне тердихть куда» (1 част)

А.С. Малькин- содаф мокшень поэт-лирик. «Каркне тердихть куду» стихотворенияса шачем ширень и родной масторонь кельгомань мотифне. Лирическяй геройть пичедеманц-таколкодоманц вельде поэтть нравственнай и эстетическяй мялензон-арьсеманзон няфтемасна. Произведениять выразительнайста лувомац, художественнай башка ширензон шарьхкодемасна. Стихнень техникасна, валхнень смысловой нагрузкасна. Кялень изобразительнай средстватне, конатнень вельде поэтсь няфти родной масторть мазашинц и ломантть козя потомёжеснон.

Литературань творчествась. Сёрмадомс аф оцю стихотворения, сувафтомс эзонза валхнень, конатнень максозень учительсь.

Юрий Фёдорович Кузнецов

«Коряй пайгонят» (Идекс пингонь картинат)(1 ч.+1ч.)

Ю.Ф. Кузницовонь эряфонь и творчествань киц. Минь литературасонок лирическяй повестень касомаса сонь путфксоц.

Писсательть козя творчествасонза «Коряй пайгонят» повесть вастоц. Повестьса геройть лятфнеманза идькс пингонц, шачема ширенц, содаф ломанензон колга.

Произведенияса эрямань- ащемань детальхне, перьфпяльдень картинатнень вельде крхкаста эрявикс морально- нравственнай проблематнень кеподемасна. Авторть тердемац ломаттнень ёткса цебярь отнашениятненди, перьфпяльть кельгоманцты и сонь ванфтоманцты.

Произведениять жанровай и композициянь башка ширенза, кялец. Повестьса лирическяй ушетксне, сонь эсонза новеллатнень и азкснень сувафтомасна.

Литератураь теориясь. Эпическяй произведениятнень композицияснон колга шарьхкодемать крхкалгофтомац.

Литературань творчествась. Сёрмадомс аф оцю лятфнемат эсь идекс пингцень колга.

Артур Матвеевия Моро (Осипов) 

«Русь» (1 част)

А.М.Моро-талантливай поэт-лирик. «Русь» стихотворениять содержаниянц ваномац. Сонь лирика-публицистическяй крхкашиц, эсонза Россиянь ломатнень героизмаснон няфтемасна, Родинать и родной крайть колга седикс токай кяль-валса кельгома чувствань крхкаста ётафтомась. Полафксне, конат тиевсть Россияса стихотворениять сёрмадомдонза меле.

Кялень изобразительнай средстватне, конатнень вельде поэтсь няфнесыне природань картинатнень и ломатнень потмоёжеснон. Уроксь ётафтови географическяй карта мархта, эрявикс диапозитивонь няфтезь родной природать мазышинц коряс.

Литературань теориясь. Колма слогонь стихотворениянь размерхне.

Анатолий Прохорович Тяпаев

«Сусетт» (2 частт)

А.П.Тяпаев - идень содаф писатель. «Сусетт» повесть идено-тематическяй содержанияц. Сонь эсонза кепотьф кизефксне. Авторть пичевксоц «аф перспективнай велетнень» колга. Произведениять героенза. Сашоконь и Машань образсна. Повестть художественнай юронза. Авторть эсь ладса сёрмадомань ширенза. Произведенияса юморсь и пеетькшнемась. Повестть значенияц воспитаниянь тевса.

Литературань теориясь. Юморть колга шарьхкодемась.

Литературань творчествась. Повесть лангса аф оцю рецензиянь сёрмадомась.

Пётр Уварович Гайни (Поздяев)

«Таня» (1 ч.+1ч.)

Учительть азондомац карановщицать Таня Бибинать подвигонц колга. «Таня» поэмать сюжетоц и содержанияц. Эрзянь стирть Танять образоц. Сонь цебярь ломанень обуцяц. Смелста прянь вятемац, мзярда даволть пингставанфты лама ломанень эряф.

«Таня» поэмать художественнай ширенза и кяль-валонь козяшиц. Сонь ритмикац и строфикац.

Литературань теориясь. Крхкалгофтомс стихосложениять колга шарьхкодемась. Колма слогонь размерхне.

Литературань творчествась.  Тиемс рисунка «Таня» поэмать коряс.

Илья Максимович Девин

 «Спасибо тядяй» (1ч.)

И.М. Девин - эрзянь содаф поэт, лама цебярь стихонь сборниконь автор. Сонь стихсонза темать келишиц. Велень темась- главнай темась поэтть творчествасонза. «Спасибо тядяй» стихотворенияц. Тя стихотворенияса тядяти кельгомась. Стихотваренияса патриотизмань крхка ёжмаряматне. Стихотворениять композицияц, кялень изобразительно-выразительнай средстванза. Синь сотксса стихнень содержанияснон мархта. Стихотворениять лемоц смузец сонь идеянц панжемста.

Валентина Иванова Мишанина

 «Пингонь ортат» (1 частт)

В.И. Мишанина- лама азксонь, повестень автор. Мокшэрзянь велеть войнада мельдень эряфонц няфтемац «Пингонь ортат» повестьса. Главнай героинять Таня стирнять образоц, валом-валом эряфти суваманц, обуцянзон  кемокстамасна. Повестьса поэзиясь. Эзонза народнай ёфкснень сувафтомасна. Синь вастсна повесть содержаниянц козякофтомаса.

Литературань теориясь. Эряфонь видешинь няфтемась и произведенияса художественнай вымыслась.

Литературань творчествась. Сёрмадом сочинения «Кода минь якаме вири мангс».

Предматтнень ёткса сотксне. Рузонь литературась. Тяниень пингонь рузонь поэттне и прозаикне минь Родинаньконь, сонь ломанензон и синь подвигснон колга. Родной кяльсь. Синонипне, антонипне, ононипне, сире и од валхне. Лувомс текст эрзянь кяльса.

        

Инголи моли сатфксне

  Личностнайхне:

  • шарьхкодемс мокшень кяльть вастонц эряфса, фкя-фкянь ёткса корхтамста, перьфпялень ванфтомста
  • маштомс кочкаф содамошитнень и сатфкснень нолямс школань и эрь шинь эряфса;
  • касфтомс маштомашитнень ялга и оцю мархта прянь вятема; шабрань ломаттнень мархта сотксонь     кирдема;
  •  содамс иттненди народоньконь эряфста мокшетнень эряма койснон, унксснон.

Метапредметнайхне:

  • шарьхкодевиста марямс кайги мокшень кяльть ;
  • маштомс  кизекфксонь лангс максома кувака и нюрьхкяня каршек вал;
  • маштома эльбятьксфтома, выразительнайста и эрявикс интонациянь вятема лувомста,
  • кувакаста и нюрьхкяняста азксонь азондома;
  • максомс  анализ и оценка тиф заданиятненди;
  •  маштомс корхтама мокшень литературнай  кяльса.

Предметнайхне:

  • морафтома валть марнек,
  • валть эса ударениять путома;
  • валрисьмоть потмоса арьсемань канды инь эрявикс валхнень вайгяльса няфтема;
  • валрисьмоть песа интонациять вятема;
  • маштомс учительть морафтоманц и азондоманц, а станя жа эсь ялгаснон морафтомаснон и азондомаснон кулхцондома;
  •  устна  ответонь максома фкя темань коряс путф кизефксонь лангс;
  • художественно-выразительнай средствань мушендома;
  •  аф оцю морафтф статьянь пяльксонди лемонь максома;
  •  эсь тевонь колга азксонь арьсема.

        

        

Календарно – тематическяй планць.                

п/п

       Разделхнень и тематнень лемсна

Урокть

видоц

Мъзяра

пинге

Уроконь ётафтома

              пингсь

арьсефсь

афкукссь

1.

2.

3.

4.

Устнай народнай творчествань произведениятне. Мокшень и эрзянь народнай моротне.

Эпическяй моротне:  «Мора Пугачёвонь колга», «Вирть ширеса», «Шаткинонь паксясь».

1.   Устнай народнай творчествань произведениятне.

«Мора Пугачёвонь колга» историческяй морось.

«Вирть ширеса», «Шаткинонь паксясь» моротне.

Лирическяй моротне: «Умарина», «Луганяса келуня», «Вай, тят уфа, варма, вирь ланга», «Дирювонь Федянясь».

2.    «Умарина», «Луганяса келуня», лирическяй моротнень идейно-тематическяй содержаниясна.

 «Вай, тят уфа, варма, вирь ланга», «Дирювонь Федянясь» народнай моротне.

3.  К.К. Сочинения «Мезе одс кармань содама мокшэрзянь народть ётай пингонц колга?» темать коряс.

 

4.  Аф класса морафтомань урок «Ушмань Байкась» балладнай морось.

«Масторава» эпос (кочкайхне Г.Я.Меркушкин, В.В.Горбунов, А.Д.Шуляев, А.М.шаронов)

5. «Масторава» эпоссь – афкукс народонь произведения.

Устнай поэзиянь (Фольклоронь мотифнень коряс героическяй поэматне.

Яков Яковлевич Кулдуркаев «Эрьмезь», поэма.

       6.  Я.Я.Кулдуркаев – эрзянь поэт–сказитель.

            «Эрьмезь» поэмась – ногаецнень каршес              мокшэрзянь народть тюреманц колга произведения.

Максим Афанасьевич Бябин (Максим Бебан) «Ушмань Байкась», поэма.

7.  М.А.Бебан «Ушмань Байкась» поэмать содержанияц.

       8.   К.К. Ётай пингть колга арьсемась.

       9. Аф класса морафтомань урок. Н.Л.Иркаев «Мора Раторть колга» поэмать колга.

Минь писателеньке сядынгольдень эряфть колга.

Тимофей Алексеевич Раптанов «Татю», повесть.

  1. Т.А.Раптанов – эрзянь содаф писатель. «Татю» повестсь.

  1. Геройхнень потмоёжеснон кърхкаста няфтемасна, мокшетнень и эрзятнень эрямань-ащемань койснон панжемасна.

  1. К.К. Сочинения «Мокшэрзянь авать потмоёжень инь вии ширьхне» темать коряс.

Пётр Иванович Левчаев «Кафонц кудат», повесть.

  1. П.И.Левчаев «Кафонц кудат» повестсь.

  1. Повестьса мокшэрзянь велень сире пингонь койхнень няфтемасна.

  1. Аф класса морафтомань урок. П.И.Левчаев «Вирсь увнай» произведениять коряс.

Мокшень и эрзянь писательхне минь мастороньконь колга. 

Илья Прокофьевич Кишняков «Самолётсь повсь туцяс», азкс.

  1. И.П.Кишняков «Самолётсь повсь туцяс» азксть драматическяй сюжетоц.

  1. К.К. Сочинения «Ялгаксшись сяськсыне сембе сталмотнень» темать коряс.

Александр Константинович Мартынов «Монь

 лемозе – Россия», стихотворения.

  1. А.К.Мартынов «Монь лемозе – Россия» стихотворениять патриотическяй содержанияц, народть ёткса ялгаксшить няфтемасна.

Василий Никонорович Радин «Сембе минь ломаттяма», повесть.

  1. В.Н. Радин «Сембе минь ломаттяма» повестсь.

      20. Лиянь инкса пичедемань темась повестьса.

  Ярцевонь и Людань образсна.

        21. Аф класса морафтомань урок. И.М.Девин     «Акша кши» азксть коряс.

     Александр Сергеевич Щеглов «Афкуксонь кельгома», повесть.

22. А.С.Щеглов «Афкуксонь кельгома» повестьса разведчикнень тевснон няфтемасна.

23. Произведенияса фронтовой эряфонь событиятнень няфтемасна.

Александр Степанович Малькин «Каркне тердихть куду», стихотворения.

24.    А.К.Малькин «Каркне тердихть куду», стихотворенияса шачема ширень и родной масторонь кельгомань мотифне.

Юрий Фёдорович Кузнецов «Коряй пайгонят» (идькс пингонь картинкат), повесть.

 25.    Ю. Ф. Кузнецов «Коряй пайгонят» повестсь. «Лампочка», «Метро» и «Корхтай Москусь» азксне.

   26. «Од сокст» и «Мильтась Шимокть унокоц»                    азксне.

27. К. К. Сочинения «Весть тялонь каникуласта, ялгазень мархта…» ушеткс коряс.

Афанасий Матвеевич Осипов (Артур Моро) «Русь», стихотворения.

28.А. М. Моро «Русь» стихотворениять содержаниянц ваномац.

Анатолий Прохорович Тяпаев «Сусетт», повесть.

29. А. П. Тяпаев «Сусетт» повестсь. «Эх, ся атёкшсь», «Сашоконь штананза» и «Пачат» азксне.

30. «Якасть пеняцяма» и  «Тага кукаряйхть атёкшне» азксне.

Пётр Уварович Поздяев (Гайни) «Таня», поэма.

31.  П. У. Гайни «Таня» поэмать сюжетоц и содержанияц.

32. К.К. Сочинения «Подвигонди фалу ули васта эряфса» темать коряс.

Серафим Емельянович Вечканов «концерт», стихотворения.

33. С. Е. Вечканов «Концерт» стихотворенияса шачема ширеть кельгоманц, сонь трудяй ломанензон и талантонзон няфтемасна.

Валентина Ивановна Мишанина «Пингонь ортат», повесть.

34.   В. И. Мишанина «Пингонь ортат» повестсь.

35. Резервнай урокт

Лекция

Беседа

Творч.

тев

Беседа

Медио-

урок

Беседа

Беседа

Беседа

Беседа

Беседа

Беседа

Творч.

тев

Беседа

Беседа

Беседа

Беседа

Творч.

тев

Лекция

Беседа

Самост.

Тев

Беседа

Медио-

Урок

беседа

Беседа

Беседа

Беседа

Творч.

Тев

Выраз.

лувома

Беседа

Беседа

Медио

урок

Творч.

тев

Беседа

Лекция

5

1

1

3

1

1

1

1

1

4

3

1

1

1

1

1

6

3

1

1

1

3

1

1

1

2

1

1

1

3

1

1

1

2

1

1

1

1

2

1

1

1

1

1

2

1

1

2

1

1

1

1

1

1

1

Сентябрь

02.09.

09.09.

16.09.

23.09.

 

30.09.

Октябрь

07.10.

14.10.

21.10.

Ноябрь

10.11.

17.11.

24.11.

Декабрь

01.12.

 

08.12.

15.12.

22.12.

Январь

12.01.

 

19.01.

26.01.

Февраль

02.02.

09.02.

 

16.02.

Март

02.03.

09.03.

16.03.

23.03.

Апрель

06.04.

13.04.

20.04.

27.04.

Май

04.05.

11.05.

18.05.

25.05.

Тематическое планирование по дисциплине «Мордовская литература»

п/п

Наименование разделов.

Максимальная нагрузка, ч.

Теоретическое обучение, ч.

К.К. урок, ч.

Аф класса морафтомань урок, ч.

1.

Устнай народнай творчествань произведениятне. Мокшень и эрзянь народнай моротне.

5

3

1

1

2.

Устнай поэзиянь (фольклоронь) мотифнень коряс героическяй поэматне.

4

2

1

1

3.

Минь писателеньке сядынгольдень эряфть колга.

6

4

1

1

4.

Мокшень и эрзянь писательхне минь мастороньконь колга.

19

15

3

1

5.

Резервнай урок

Сембоц

34

24

6

4


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Рабочая программа по мордовской литературе 10 класс

Рабочая программа по мордовской литературе 10 класс...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА учебного курса «Мордовская литература» в 5 классе

  Программась ащи фкакс 5-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2014к.Родной литературан...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА учебного курса «Мордовская литература» в 6 классе

    Программась ащи фкакс 6-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркина Е.И., Саранск, 2015к.Родной лите...

РАБОЧАЯ ПРОГРАММА учебного курса «Мордовская литература» в 8 классе

             Программась ащи фкакс 8-це классонь «Родной литература» тонафнемань книгати общеобразовательнай учрежденияса, книгать автороц Азыркин...

Рабочая программа учебного курса «Мордовская литература» в 11 классе

Рабочая программа учебного курса  «Мордовская литература» в 11 классе...

Рабочая программа учебного курса «Мордовская литература» в 10 классе

Рабочая программа учебного курса «Мордовская литература» в 10 классе...