Мое портфолио
учебно-методический материал по английскому языку на тему

Тараева Раиса  Султановна

Презентации к урокам английского языка

Скачать:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:



Предварительный просмотр:

Тема по самообразованию учителя английского языка МБОУ СОШ №11 Тараевой Р.С.

«Языковой портфолио учителя

и обучающихся»

Владикавказ 2012


Содержание

  1. Предисловие
  2. Языковой портфель учащихся
  3. Электронный языковой портфель ученика
  4. Электронный портфель учителя


Если мы будем учить сегодня так,

как мы учили вчера, мы крадем у

наших детей завтра...(Джон Дьюи)

Темой моего самообразования является языковой портфолио учителя и ученика. Я выбрала эту тему так как возникла необходимость систематизировать и анализировать опыт работы, внедрять инновации в учебно-воспитательный процесс, осуществлять аналитико-диагностическую работу. Таким документом является ПОРТФОЛИО. Подготовка учителей профессионалов, обладающих конкурентно- способными навыками в мировой экономике, является главной задачей реформы высшего педагогического образования в России. В 2005 году Национальный фонд подготовки кадров начал реализовывать крупномасштабный проект «Информатизация системы образования». Стратегией профобразования развития нового поколения специалистов, в том числе педагогов, на Западе является методика портфолио как рефлексивная модель подготовки и повышения квалификации.

Создание языкового портфолио учителями многих образовательных учреждений не было чем-то неожиданным. К этому они шли планомерно через интеграцию учебных предметов, через использование учебной методики и через внеклассную работу. В условиях стандартизации образования задачей школы является создание таких условий, которые бы обеспечивали «запуск» механизмов самообразования, самопознания и самоактуализации личности, а также способствовали бы формированию мотивации достижения.

Одним из таких средств может стать портфолио. В переводе с итальянского означает, папка с документами и папка специалиста.

В России идея портфолио получила свое распространение в школах, например, «Языковой портфолио для учащихся 11 классов, школ с углубленным изучением иностранного языка». В педагогической литературе представлены различные определения понятия «портфолио».

Портфолио, или дневник « это протокол» (летопись) обучения, который характеризует работу обучающегося и его собственную оценку своей учебной деятельности. Портфолио - «инструмент самооценки собственного познавательного, творческого труда ученика, рефлексии его собственной деятельности. Это комплект документов, самостоятельных работ учащихся.

«Учебный портфель» - это форма и процесс организации (коллекция, отбор, анализ ) образцов и продуктов учебно-познавательной деятельности учащихся для последующего анализа, всесторонне количественной и качественной оценки результатов обучения и дальнейшей коррекции процесса образования.

Конечная цель работы над портфолио сводится, прежде всего, к достижению прогресса в обучении.

При составлении  языкового портфолио был использован вариант Европейского языкового портфолио, представленного Московским государственным лингвистическим университетом.

Европейский языковой портфолио

Европейский языковой портфолио был разработан и пилотирован Отделом языковой политики при Совете Европы в Страсбурге в 1998-2000 годах. Он был запущен в пилотирование по всей Европе во время проведения Общеевропейского года языков как инструмент поддержки развития поликультурности и полиязычности.

Цели портфолио:

  1. Развитие самоопределения граждан Европы;
  2. Укрепление культурного и лингвистического разнообразия;
  3. Развитие межкультурного образования и формирование межкультурной компетенции;
  4. Формирование осознания разнообразия языкового и культурного наследия Европы.

Задачи портфолио

  1. Углубление взаимопонимания среди граждан Европы;
  2. Уважение разнообразных культур и стилей жизни;
  3. Защита и развитие лингвистического и культурного разнообразия;
  4. Развитие полиязычности на протяжении всей жизни;
  5. Формирование способности самостоятельно изучать языки;
  6. Создание прозрачных программ изучения языков;
  7. Развитие мобильности благодаря чёткому описанию языковых навыков.

Функции портфолио:

  1. самооценки (учащийся оценивает свой языковой уровень с целью совершенствования специфических умений и навыков);
  2. оценки (отслеживает реальный языковой уровень учащегося);
  3. педагогическая (учитель отслеживает самостоятельную, внеаудиторную работу учащегося и совершенствование его языкового уровня) «Одной из основных педагогических функций этого документа является помощь в развитии умений самостоятельно овладевать неродными языками»;
  4. образовательная (позволяет развивать индивидуальные языковые способности учащегося, работать с одарёнными детьми, повышать их внутреннюю мотивацию к самостоятельному изучению языков на протяжении всей жизни).

Структура языкового портфолио включает в себя три раздела, а именно «языковой паспорт», «языковая биография», «досье».

Language passport (свои личные данные/first name, family name, date of birth, hometown country, school, favorite subjects hobbies).

= данные об изучаемых языках / Languages I have learnt in my family; languages I have learnt at school.

= факт и опыт межкультурного общения (stays abroad, type of stay abroad, exchange programme, moving house);

= участие в конкурсах, олимпиадах, сданные экзамены, получение языковых сертификатов / language tests, competitions, certificates.

= оценку уровня владения в настоящее время / language competence level: listen, read spoken interaction , spoken production, writing/.

2. Language Biography. /This is what I can do well / how I access my progress in language learning /.

Данный раздел содержит контрольные листы самооценки, основных коммуникативных умений в ситуациях речевого общения на английском языке.

Это уровни А1- выживание, А2 - допороговый, В1 - пороговый, В2-пороговый продвинутый, С1- высокий, С2- владение языком в совершенстве. Контрольные листы самооценки позволяют оценить успехи в изучении языков. В Европейском ЯП предлагается следующий способ заполнения контрольного листа самооценки.

Графа 1. В данной графе отмечается, что учащийся уже умеет делать . Для этого используются следующие обозначения:

Я умею это делать в привычных для меня условиях. Мне это удается легко.

Графа 2. В данной графе отмечается оценка умений учащегося учителем. Для этого используются следующие обозначения:

Ученик умеет это делать в привычных для него условиях. Ученику легко это удается.

Графа 3. В данной графе ученик отмечает, что он еще не умеет делать, но считает для себя важным, т.е. намечает для себя цели в изучении языка. Для этого используется следующее обозначение: ! Это моя цель.

3. Dossier. - Examples of my progress in language learning. В данном разделе использованы две рубрики:

= Коллектор. Сюда помещаются конкретные материалы об участии в проектах, наиболее удачные работы , сочинения, дипломы, свидетельство об окончании курсов.

= Рабочие материалы. Эта рубрика содержит образцы продуктов речевой и учебной деятельности, письменные работы, грамтаблицы, схемы, отражающие работу учащегося в рамках той или иной темы.

Языковой портфолио такого типа - это не просто папка достижений, а многоцелевой портфель, который включает самооценку достижений учащегося в процессе овладения ИЯ, демонстрирует учебный продукт, расширяет возможности обучения и самообучения.

Алгоритм запуска языкового портфолио включает в себя следующие задачи:

1. Мотивация (с какой целью ученик выполняет портфолио (получение дополнительной оценки, зачет или презентация портфолио в конце полугодия /года)

2. Срок сдачи и время работы над ЯП (на занятиях, во время самостоятельной работы, во время домашней подготовки).

3.        Критерии оценивания (логичность, лаконичность работ, структурная организация материалов, аккуратное, эстетическое выполнение работ, использование наглядности, обоснованность презентации ЯП.

Работа над ЯП проходит в три этапа:

1-й этап - (учащиеся знакомятся с ЯП, его назначением, структурой, продолжительностью работы. Ученики планируют свою работу в сочетании с изучаемым материалом темы (внутренняя мотивация на процесс и результат деятельности).

2-й этап - (практическая работа над ЯП с учетом времени, отведенного на работу (на уроке и самостоятельно во внеурочное время).

3-й этап - (Заключительный этап. Анализ собственной деятельности. С помощью контрольных листов самооценки учащиеся проводят мониторинг развития и совершенствования коммуникативных умений в различных формах).

И        Интересные моменты портфолио. Что понравилось в нем особенно?

Т        Темы, которые были раскрыты лучше всего (полнее, доказательнее, глубже)

О        Оценка портфолио на основании собственных критериев.

Г        Главный итог по всему портфолио.

Так как у 90% учащихся школы имеются дома персональные компьютеры и около 70% школьников VIII- XI классов посещают курсы информационных технологий, особую актуальность приобретает электронный языковой портфель ученика.

В основе построения электронного ЯП лежит деятельностный подход. В нем устанавливается взаимосвязь между пользователем и изучением языка. Пользователи и изучающие языки рассматриваются как субъекты социальной познавательной деятельности, т.е. члены социума, решающие познавательные задачи в определенной ситуации. Деятельный подход позволяет учитывать весь диапазон личностных характеристик человека как субъекта социальной деятельности.

В структуру электронного языкового портфеля включаются:

= Главная страница =Содержание =Цель изучения английского языка и создание портфолио.

= Работы, характеризующие процесс обучения в электронном варианте.

= Сочинения = Рисунки =Творческие работы, проекты^ доклады, научные работы.

= Страницы оценки = Страницы самооценки

Страница «содержание» в электроном ЯП учащихся выглядит так:

"My Language E-Portfolio"

Main page.

1. Introduction. Haпример, Languages I know: Russian, Chinese, German, French, Dutch, Spanish, Italian?

2. My portrait.

3. What I know and can do in foreign Languages.

Например: Listening.

I can recognize some words and sentences and I know what they mean.

I  can understand the teachers instructions and what is said on the tape recorder can understand some songs and rhymes

I can understand longer questions and instructions in the classroom, even if they have to be repeated sometimes.

I can understand messages and short conversations can understand long passages and stories at a faster speed, on tape or read by the teacher.

Even if I  have to hear things more.

Than once I can pick out the general meaning and some details.

I can understand when people are talking about the past, the present or the future, but I may need to hear it more than once.

I can understand speech at normal speed on subject I have learned about.

  1. Getting better.
  1. My dossier. /This is a record of my work in languages/.

= You choose what goes into your dossier

= Put in things which you'd like to keep and show to others.

= You can put in written work, pictures, speech recorded on audio or videotape , homework.

= Add to your dossier or change items whenever you like.

В доске ученики отмечают важность данной конкретной работы для них лично. Объясняют, какая цель была достигнута, какой навык совершенствовался. Что они узнали о себе? Почему это - «лучшая» работа? Это не обязательно подразумевает отличную оценку. При этом ученики могут руководствоваться следующими критериями, которые были определены в ходе их совместного обсуждения:

= Мне было интересно делать это задание.

= Мне проект нравится = Мои одноклассники считают, что он хороший.

= Мой проект показывает, что я ...

= Мой учитель посоветовал мне. = Он интересный. = Этот проект показывает мои успехи в изучении английского языка. = Я думаю, мой проект красивый.

= Я красиво написал. = Я многое узнал, выполняя это задание.

6. Evaluation Page. В конце каждой четверти портфель оценивается учителем и одноклассниками при помощи оценочных листов. В конце года учащиеся представляют портфели на школьной конференции. Рефлексия включает оценочные страницы и отзывы учителя, одноклассников и родителей о портфеле. Ученики пишут рефлексию к каждому проекту в портфолио. В образовательной практике американской школы для итоговой (аттестации) оценки учебного портфолио применяют четырехуровневую систему.

A. Самый высокий уровень (характеризуется всесторонностью в отражении основных категорий и критериев оценки, содержание свидетельствует о больших приложенных усилиях, об очевидном прогрессе коммуникативных умений, о наличии высокого уровня самооценки и творческого отношения к предмету; проявления оригинальности и изобретательности.

B. Высокий уровень (демонстрация солидных ЗУН, а также отсутствие некоторых элементов, творческий элемент в оформлении портфолио и оригинальность в его содержании.

C. Средний уровень, (основной акцент сделан на обязательной категории, по которой можно судить об уровне сформированости программных знаний и умений. Нельзя проследить уровень в развитии творческого мышления.

D. Низкий уровень (достаточно неинформативный портфолио. Присутствуют отрывочные знания из различных категорий; практически невозможно определить прогресс в обучении и уровень сформированости качеств, отражающих основные цели курса и критерии оценки.

В языковой биографии содержатся дескрипторы, т.е. параметры, по которым уточняется и оценивается уровень владения учащимися иностранным языком. Дескрипторы ЯП применительно к разным видам речевой деятельности ориентированы на аутентичное межкультурное общение . Учащийся определяет свой уровень владения языком по таблице самооценки. Учитель помогает учащимся увидеть свои достижения и наметить пути устранения недостатков.

В досье учащийся собирает весь материал свидетельствующий о его успехах в овладении языками. Это могут быть работы, выполненные самостоятельно на уроках (тесты, сочинения) дома, на внеклассных занятиях (проекты, рефераты, доклады), дипломы, сертификаты, свидетельства, подтверждающие достижения пользователя портфеля.

Отбор может проводиться в течение одного года, одной четверти на протяжении всех лет обучения. Отдельные страницы предваряются комментарием о том, почему он считает необходимым отобрать именно эти работы на ИЯ, начиная с одной- двух коротких фраз, расширяя и углубляя их постепенно; что получилось, а что - нет; согласен ли с оценкой учителя и какие выводы может сделать ученик из результатов. Предусматривается аргументированное комментирование ошибок.

Преподаватель может предложить отдельным учащимся или всей группе  составить такой портфель по отдельной изучаемой теме, подготовив об этом серию вопросов, заданий. Главное- самооценка учащихся в виде рассуждения, аргументации, обоснования.

Периодически по истечении намеченного отрезка времени, отводимого на досье, ученик проводит компьютерную презентацию в классе, группе, на учительской конференции.

Ученик показывает свои продвижения, доказывает, что его самооценка совпадает или нет с оценкой электронных версий ЯП-лей с точки зрения уровня развития современных информационных технологий. Ведь к электронным продуктам предъявляются определенные требования, которые позволяют оценить не только содержание электронного портфеля, но и то, насколько удобно с ним работать, на каком уровне ученик владеет информационными технологиями.

Skills

«1»

«2»

«3»

«4»

«5»

Mechanics

most links do not work, many dead ends, numerous spelling errors

5-10 links don't work, many dead ends, links are not clear , all linear, numerous spelling errors

3-4 links don't work, some links go to dead ends, numerous spelling errors

most links work, links are clearly labeled, easy to navigate stack, few spelling errors

Multi linked sages , all links work, links clearly labeled, no spelling errors

Structure

one stack or each card saved as a stack, named incorrectly

one stack or each card saved as a stack, some named incorrectly

one stack, named incorrectly, no table of contents

4-6 stacks, named incorrectly, no table of contents

multi-stacks, named table, of contents, easy navigation

Graphics

no graphics

only clip art, no scanned, pictures, little use of drawing tools

clip art, scanned, pictures-not clear, little use drawing tools

clip art, clear scanned, pictures, ome use of drawing tools

clip art, clear scanned, pictures, varied use of drawing tools

Use of Tools

no special

tools used

built in sound used but irrelevant to card

good use of sound and one special effect

Original relevant sound and at least one New Button Action (NBA)

Original relevant sound (video) animation, and at least one NBA

Content Relevance

One personal

Information

Mostly personal information, no coursework or resume

Few examples of coursework, field experience, hobbies and interests, resume

examples of coursework , lessons related field experience, hobbies and interests and resume

Good examples of coursework, lessons related field experience, hobbies and interests and resume

Captions Reflections

no captions or reflected -pieces

Few captions – mostly descriptive, not telling why pieces were included

Adequate captions but descriptive only

good use of captions but greater depth of reflection needed

Excellent captions provide links Between experiences and learning theory, thoughtful reflections explain, why pieces included

Национальные советы по аттестации учителей во многих странах требуют портфель для сертификации и устройства на работу. Ценность электронного портфеля в том, что он служит инструментом воспитания вдумчивого учителя на практике и является творческим элементом в модели профессионального роста.

Профессиональный электронный портфель учителя иностранного языка - это организованная коллекция работ, которая демонстрирует его усилия, прогресс и достижения. Портфель имеет два основных компонента: документацию преподавательской деятельности и анализ накопленного опыта.

Главная цель создания электронного портфеля в позитивной рефлексии. Развитие навыков рефлексии способствует умению анализировать педагогическую ситуацию в динамике ее развития, конкретизировать педагогические задачи, аргументировано излагать свою точку зрения.

Рефлексивный подход связывает теорию с реальными ситуациями, когда важно показать соотношение между образовательными стандартами и практикой. В цикле рефлексии выделяют три этапа: 1) описание проблемы, 2) анализ, 3) выводы и предлагаемое решение.

Использование информационно-коммуникационных технологий в создании профессионального электронного портфеля значительно увеличивает интерактивные и презентационные возможности его применения в качестве инструмента педагогического мониторинга.

В соответствии с одной из общепринятых классификаций можно выделить следующие виды электронного портфеля:

1. Портфель развития (process)- собирается в процессе работы или учебы с целью оценки прогресса и накопления опыта в течение определенного времени;

2. Отчетный портфель (product) - свидетельствует о достижении определенного результата при завершении работы над проектом.

3. Демонстрационный портфель (showcase) - это коллекция лучших работ учителя. Данный портфель используется для интервью при приеме на работу или для участия в профессиональном конкурсе.

В другом варианте типологии профессионального портфеля представлены:

1. Рабочий портфель (working portfolio) - систематический сбор материалов по мере формирования профессиональной компетенции.

2 Презентационный портфель (presentation portfolio) - хорошо организованная презентация избранных образцов профессионального опыта.

Создание электронного портфеля требует технических навыков и творческого подхода в разработке содержания и структуры. Обязательными составными частями содержания являются логическое обоснование задач, критерии отбора учебных материалов, анализ каждого образца работы и планирование на будущее.

Модель содержания профессионального портфеля учителя иностранного языка может быть представлена следующим образом:

Область преподавания

Педагогическая концепция и технология. Стандарты. Методы обучения

Персональная информация

Профессиональная биография (резюме) Психологический портрет. Копии документов

Преподавательская деятельность

Преподаваемые курсы, уровни обучения. Учебная нагрузка.

Практическая документация учебной и воспитательной работы

Планы уроков и мероприятий, фотографии, видеоклипы и аудиозаписи частей урока, жесты и образцы работ учащихся

Самоанализ

Общий рефлексивный самоанализ. Текущий анализ, направленный на исправление ошибок и улучшение качества работы.

Внеурочная деятельность

Работа с родителями и общественными организациями, участие в методических объединениях

Профессиональная переподготовка

Сертификаты. Рекомендации. Награды.

Разработка структуры электронного портфеля зависит от выбора программной оболочки в качестве мультимедийного контейнера для организации содержания и включает редактирование текстовых файлов и изображений, оценку способа хранения и презентации портфеля. Наличие необходимого оборудования и технологической подготовки является обоснованием сложности программы и формата электронного портфеля.

Форматы электронных портфелей могут отличаться разнообразием: от простых презентаций в MS Power Point до высокого уровня HTML файлов, созданных продвинутыми пользователями в программах веб-дизайна, таких как Microsoft Front Page 2000, Macromedia Dream weaver 2. Главные преимущества электронного портфеля перед традиционным печатным вариантом — это большой объем материала, интерактивность, обеспечение оперативного доступа, в том числе дистанционного, возможность хранить, редактировать и демонстрировать работы в наглядном виде за счет использования различных форматов - текстового, аудио, графического, видео. Так, в отсканированном плане урока на отдельном этапе можно вставить видеозапись с комментариями эффективности данного вида деятельности. Система гиперссылок может связывать этапы урока с образцами готовых работ учащихся.

Для создания электронных портфелей могут применяться различные программные средства, предоставляющие готовы шаблоны: The Portfolio assessment Kit, The Portfolio Builder for Power Point, The Teacher's Portfolio (для платформы Macintosh).

Специальные онлайн-оболочки позволяют размещать веб-форматы портфеля на образовательных сайтах. Среди них коммерческие, такие как Task stream, com. os portfolio, org и бесплатные системы веб-публикаций Blogger.com, Livejournal.com wiki spaces , com.

Последовательность этапов работы над электронным портфелем представлена в пятиступенчатой модели, которая приводится в измененном виде:

Этап 1. Контекст портфеля (решение, подбор)

В зависимости от целей и задач, ориентацию на реальную и виртуальную аудиторию и возможностей презентации с использованием компьютерных коммуникаций планируйте формат хранения и доступа к портфелю (CD-RIW, flash или веб).

Выберите подходящий уровень создания портфеля исходя из наличия компьютерного оборудования и программного обеспечения, компьютерной компетентности пользователя.

Объясните свои педагогические подходы, методические приемы и отберите материалы для документирования. Материалы должны иметь название, дату, описание целей и задач, комментарий и оценку.

Этап 2. Рабочий портфель (дизайн, планирование, подготовка).

С помощью сканера, цифрового фотоаппарата и другого оборудования подготовьте материалы в электронном виде и организуйте их в электронные папки по тематике.

Для оперативной системы Windows используйте популярные средства Microsoft Office: Word, Excel, Access для работы с текстовыми файлами, Adobe Photoshop для редактирования изображений.

Создайте персональный дизайн и стиль электронного портфеля с помощью доступной компьютерной программы.

Этап 3. Рефлексивный портфель (анализ, развитие) Напишите анализ к каждому материалу с указанием его ценности и значения в портфеле. Опишите сделанные выводы. Портфель становится эффективным инструментом непрерывного обучения, когда рефлексия нацелена на будущее профессиональное развитие и постановку новых целей.

Этап 4. Собранный портфель (сборка, проверка, усовершенствование).

Создайте гипертекстовый формат и удобную навигационную систему портфеля с гиперссылками между отдельными частями и вариантами последовательности презентации.

Вставьте мультимедийные объекты.

Используйте Adobe Acrobat для конвертации файлов в формат PDF (Portable Document Format) при публикации в сети Интернет .

Этап 5. Презентационный портфель (оценка, хранение) Сохраните портфель на электроном носителе CD-RIW, Flash card). Загрузите портфель в локальную систему Интернет или опубликуйте на веб-сервере.

Информационные и коммуникационные технологии трансформируют стандарты профессиональной компетенции и требуемый уровень критического мышления, поэтому электронный портфель (компьютерная грамотность + рефлексия) является средством карьерного роста и показателем профессиональной культуры современного учителя иностранного языка.

E portfolio

Сегодня, во время широкого применения интерактивных компьютерных технологий, современный учитель должен владеть и применять их, чтобы соответствовать уровню владения компьютером своих учащихся. Визитная карточка учителя, с которой начинается портфолио, представлена в электронной презентации - рис 1.

Электронное портфолио, с одной стороны, дает учителю возможность увидеть продуктивность и проанализировать результаты своей преподавательской деятельности на основе личностной самооценки, а с другой стороны, проследить прогресс развития учащихся и оценить их образовательные достижения.

Электронное портфолио учителя в яркой форме показывает процесс обучения через презентацию различных творческих, проектных и исследовательских работ учащихся. Умение разговаривать с учащимися на одном и том же уровне компьютерного языка помогает учителю добиться более высоких результатов на выходе, при подготовке к Единому Государственному Экзамену по английскому языку, построить стройную систему грамматических, лексических навыков, развить монологическую и диалогическую речь близкую к носителю языка. Но самым важным является желание учащихся творчески подходить к изучению английского языка и зримо видеть результаты этого творчества, что и позволяет делать электронное портфолио.

Дизайн портфолио это слайды, объединенные в следующие разделы:

· Учебная деятельность (содержит методический и дидактический материал для использования другими учителями английского языка школы)

· Мастер-классы: · Уроки – праздники: День Колумба; День Благодарения; Рождество; День Всех Влюбленных; 1 апреля

· Творческие экзамены: Робин Гуд; Золушка; Ромео и Джульетта; Двенадцатая ночь.

· Авторские программы: 

· Творчество учащихся: проектные и исследовательские работы; художественные переводы английской поэзии; стихи на английском языке.

· Паспорт кабинета (материал данного раздела позволяет учащимся быстро найти учебный материал для написания творческих и научных работ)

· Внеклассная предметная деятельность: олимпиады; викторины; Брейн-ринги; музыкальные конкурсы на английском языке; Научно–практические конференции.

· Награды учащихся и учителя

Главной отличительной чертой современного мира являются высокие темпы обновления научных знаний, технологий и технических систем, применяемых не только на производстве, но и в быту, в сфере досуга человека. В условиях динамично меняющегося мира необходимо умело выбирать варианты самореализации и самоутверждения при взаимодействии с различными общностями, культурами, Поэтому в образования необходимо учить личность постоянно самостоятельно обновлять те знания и навыки, которые обеспечивают её успешную учебную и внеучебную деятельность..(4,5) В результате важнейшими навыками должны стать самоорганизация и самоопределение. (4,5)

Следовательно, основными компетенциями, которыми должен овладевать современный школьник, становятся совокупность умений обеспечивающих выделение и успешное разрешение проблем, понимание сущности конкретных проблемных ситуаций и вариантов их возможного разрешения, выбор методов для решения проблемы, проявление творчества и инициативы в реализации поставленной цели.

Среди инновационных педагогических технологий, направленных на личностно-ориентированное обучение и формирование “компетенций личностного формирования” (4,5) занимает технология портфолио, в данном случае языкового портфолио.

В зарубежной образовательной практике выделяют следующие типы портфолио (3):

  1. портфолио документов или “рабочий” портфолио
  2. портфолио процесса
  3. показательный портфолио
  4. портфолио развития
  5. портфолио для учебного планирования
  6. портфолио подготовленности (proficiency)
  7. портфолио трудоустройства
  8. портфолио для поступления в ВУЗ

Для своих учащихся я выбрала тип “рабочий” портфолио – который включает коллекцию работ, собранных за определенный период времени. Периодом можно считать месяц, четверть, полгода, год. Предлагаемый портфолио может содержать любые материалы, его планы, черновики, которые показывают, каких успехов добился ученик в процессе обучения, когда он поставил перед собой цель и до того, как он её достиг.

Цель данного типа портфолио: 

  1. систематическая, непрерывная оценка и самооценка учебных результатов учащегося
  2. формирование таких компетенций как: выделение проблемы,
  3. успешное разрешение проблемы, выбор методов для решения проблемы, проявление творчества и инициативы в реализации поставленной цели.

Структура языкового портфолио следующая: 

  1. портрет учащегося
  2. языковой паспорт
  3. биография языка
  4. досье
  5. дополнительный материал

Данный формат в целом соответствует Европейскому языковому портфолио. (8)

В каждом разделе предлагаются различные дескрипторы, образцы, варианты, предложении и т. д. На мой взгляд, портфолио должен быть прост при работе с ним, конкретен, функционален, хорошим помощником и

консультантом. Основная причина такого видения с точки изучения зрения языка – это разные уровни владения языком, разные стили учения и восприятия языка, возрастные особенности целевой группы обучаемых

Раздел “Языковой паспорт” включает такие разделы, как:

  1. why do I learn English
  2. what I must know and do
  3. what I know and can do

В разделе “Why do I learn English” указаны цели и причины изучения языка. Учащийся на свое усмотрение может выбрать то, что приемлемо ему или написать свои варианты. В раздел также можно включить шаблоны английских предложений, которые учащийся должен либо вспомнить и активизировать в своей письменной или устной речи, либо запомнить до автоматизма. Какие шаблоны следует включить, решаются совместно учителем и учеником.

В “What I must know and do” предлагаются две альтернативные шкалы: система уровней владения языком, которая соответствует требованиям российского ЕГЭ, и шкала Совета Европы “Общеевропейские языковые компетенции владения языков”. Цель размещения данного материала – предоставить учащемуся право выбора, самостоятельно оценить свои языковые умения и навыки, стимулировать осознанный выбор уровня и специфических языковых умений, определить промежуток времени и поместить собранные данные в раздел “What I know and can do”

Формируемые компетенции: самомотивация, умение выбирать, находить информацию для конкретной ситуации, умение ставить и решать задачу умение принимать решение

Следующий раздел - “My Language Biography”, который состоит из:

  1. my own learning goals for…
  2. the biggest problem for me
  3. getting better

Задача учащегося спроектировать индивидуальный учебный маршрут.

Проектирование индивидуальной траектории начинается с понимания сущности конкретной проблемной ситуации (the biggest problem for me), выделение цели на определенный период (my own learning goals for…) и успешное разрешение проблемы (getting better).

При работе учащийся обращается к дескрипторам, помещенные в подразделах, а также к разделу, в котором помещены альтернативные шкалы системы уровней владения языка.

В подразделе “Getting Better” выделен один из видов самостоятельной деятельности – “личностные стратегии”, изучения языка, под которыми мы будем понимать систему способов самостоятельного совершенствования иноязычных речевых навыков и умений вне учебного процесса”. (6) Представленный список стратегий является необязательным, неподконтрольным, он является выражением инициативы и познавательных потребностей учащихся и напрямую зависят от их индивидуально-психологических особенностей, запросов и интересов.

Выбор стратегий предполагает свободный выбор со стороны обучаемых.

Формируемые компетенции: организационные способности, умение ставить и решать задачу, нахождение самостоятельных решений, владение иностранным языком.

Самый интересный раздел – “Досье”, включающее свидетельства об успехах учащегося. Таковыми могут быть: ”лучшие”, с точки зрения учащегося письменные работы, проекты, список прочитанной литературы,  награды и другие формы признания достижений учащегося, механизмы самооценки, что повышает степень осознанности процессом.

В качестве мотивирующего фактора в поддержку портфолио можно провести презентацию или публичную защиту на уроке, классном часе, родительском собрании, семинаре в форме устного сообщения или слайд-шоу.

Обязательным условием для оценивания портфолио учащегося является рефлексия каждого представленного свидетельства, участия в конкурсах, проектах и т.д. В “Досье” представлены вопросы, которые помогут с ориентироваться, как написать рефлексию, Также включены дескрипторы типа: “This is a sample of… I included it because…”, “I received this award for…”, “This shows how much I have improved in….” ”I am proud of this work because..” Таким образом, рефлексия дает учащемуся возможность оценить свой рост, сильные и слабые стороны при работе с помощью представленной формы. А также планировать дальнейшие шаги с целью повышения уровня своих достижений. При работе с рефлексией своей деятельности учащийся учиться анализировать имеющиеся факты, представленные в той или иной форме, синтезировать, сравнивать свои работы и документы и делать на основе сравнения выводы. Следует отметить, что рефлексия и самооценка требуют умения приводить доводы, аргументы в доказательство какой – либо точки зрения, а также вырабатывать свою собственную точку зрения и обосновать её. Из вышесказанного следует, что для оценивания самой рефлексии необходимы критерии.

Ниже в таблице представлена шкала оценивания рефлексии:

Наличие выраженной собственной позиции

установление внутренних взаимосвязей

Степень обоснованности материала

Способ подачи материала

Соответствие правилам оформления работы

Выше средних требований

4 балла

Работа демонстрирует глубокое понимание рассматриваемой проблемы, убедительно представляет позицию и рассматривает другие точки зрения, если это необходимо

Материал рефлексии имеет четкое введение и заключение, обоснована актуальность, проблематика; материал организован таким образом, что все части служат раскрытию общей идеи; переходы от одной части к другой логичны, взаимосвязи установлены.

Обобщение и выводы обоснованны и доказательны, проанализированы достоинства и недостатки представленных фактических данных и доказательств

Живое, интересное использование языковых средств, использование учеником собственного языкового стиля

Грамматика, оформление, соответствующий формат, разнообразные структуры предложений, богатый лексический запас

3 балла

соответствует требованиям

Демонстрирует хорошее понимание проблемы, имеет определенную цель, принимает во внимание и рассматривает иные точки зрения при необходимости

Рефлексия имеет введение и заключение; её части служат раскрытию общей идеи, сделаны переходы от одной части к другой, сделана попытка установить взаимосвязь

Доказательства и факты раскрывают основные идеи при помощи аккуратной и точной информации на протяжении всей рефлексии. Имеется попытка анализа предоставленных фактов.

Использованы соответствующий стиль, язык и тон изложения

Аккуратное оформление, минимальное количество ошибок, которые не мешают адекватному пониманию текста, соответствующий требованиям формат

2 балла

приближен к требованиям

Позиция предполагается, но не четко выражена. Отсутствуют целевые установки выполняемой тематики.

Рефлексия имеет введение и заключение, установлены некоторые связи между составными частями

Включает некоторый фактический материал, но он плохо подан и несистемно представлен. Присутствуют некоторые рассуждения и выводы без доказательного фактического пояснения

Продемонстрировано некоторое знание информации и попытки донести её, но язык, стиль и тон работы не согласованы.

Небольшая вариативность структуры предложения, ограниченный лексический запас, грамматические ошибки, мешающие пониманию.

1 балл

Нуждается в доработке

Недостаточно представлена собственная позиция. Нет целевых установок и направленности

Отсутствует либо введение, либо заключение, или и то и другое. Нет связи между составляющими текста

В основном общие рассуждения, нет подтверждения фактическим материалом.

Не выбраны язык, стиль или тон изложения.

Структура предложений нуждается в корректировке, много грамматических ошибок, мешающих восприятию, трудно читается, ограниченный словарный запас.

Выше представленный вариант не является единственным. Можно также использовать шкалы оценивания письменной и устной речи ЕГЭ, адаптировав их к формату портфолио.

Конечно, идея использования портфолио, как технологии, при изучении любого предмета прекрасна. Безусловно, существуют реальные трудности и противоречия во внедрении данной инновации в учебный процесс. Но вместе с тем учебные портфолио дают новый толчок развитию проблемы оценки, показывают возможные направления обновления традиционной системы и, в конечном счете, формирует новое понимание самого процесса обучения.

Но всегда необходимо помнить, что существуют другие учебные предметы, достаточное количество креативных учителей и учителей, заинтересованных в знаниях учащихся. Не окажется ли учащийся в довольно-таки сложном положении вечного выбора “делать или не делать?”. Поэтому каждый, кто работает с данной технологией, должен продумать, насколько его вариант функционален, прост и удобен для учащегося, сколько требуется времени при работе с ним, сложность работы с материалами.

Я постаралась учесть все сказанное, а в процессе работы будут внесены соответствующие корректировки.


Использованная литература

  1. Бабина Е.И. Языковой портфолио как инструмент оценивания и развития учащегося.
  2. Иванова Н.В. Языковой портфель как инструмент формирования социо-кросс-культурной компетенции учащегося.
  3. Кудрявцева Е.Ю. / Использование языкового портфеля в изучении немецкого языка как второго иностранного. / ИЯШ № 7, 2007. с.22-26.
  4. Новикова Т.Г., Пинская М.А., Прутченков А.С., Федотова Е.Е. Портфолио в зарубежной образовательной практике”. Вопросы образования, 2006, стр.201-238
  5. Оганесянц Н.А. / Электронный портфель учителя иностранного языка: рефлексный анализ профессионального роста. / ИЯШ № 6, 2007, с.9-12.
  6. Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования. Начальное общее образование. Российская Академия Образования Москва, 2009г.
  7. Федеральный государственный образовательный стандарт общего образования. Начальное общее образование (проект рабочей группы Института проблем образовательной политики “Эврика”)
  8. Чичерина Н.В. Самостоятельная работа: личностные стратегии изучения иностранного языка.
  9. Шошина М.Ю., Е.С. Моргунова / Языковой портфель как средство оценки познавательной деятельности школьников / ИЯШ № 7, 2007. с. 17-22.
  10. David Smith Assess Students with Portfolio. Types of portfolios Education Research Consumer Guide
  11. European Language Portfolio: Junior Version/ Council of Europe CILT, the National Center for Languages, 2001, 2006.
  12. http//pedsovet.org/forum/topic695.html-1608
  13. http/festival.1september.ru/articles/412179/
  14. http/www.cervates.ru/langport.shtml-29



Предварительный просмотр:

                      Lesson Plan

                                                                                The 14th of December 2011

                                                                                           R.S.Taraeva

                                                                                         Topic: Ecology

Info about your Ss: mixed abilities, Form 7B

Aim: By the end of the lesson the Ss will be able to communicate about ecological problems proving one’s slogan on them, to exchange specific info arranging (holding) a round table on ecological problems using projects on a design of T-shirt, to give an interview to the correspondents, to solve the crossword on the topic, to recite some poems and sayings.

Objectives: By the end of the lesson the Ss will be able

  1. To communicate about ecological problems proving one’s slogan on them.
  2. To exchange specific info arranging (holding) a round table on ecological problems using projects on a design of T-shirt,
  3. To give an interview to the correspondents
  4. To solve the crossword on the topic
  5. To recite some poems and sayings.

Materials and equipment: computer (CD), projects-slogans on a design of animals, different kinds of pollution, posters telling about ecological problems, Tips for the environmentally aware, Trash Becomes New Products, Motto, the definition of “Ecology”, crossword on the active lexis of “Ecology”.

New Lexis and Structure:

=3R rules: Reduce, Reuse, Recycle, = CCSC-Clean up the Countryside Society for Children = draught-засуха,

= Wildfires-лесные пожары, = tornadoes-торнадо, вихри, = slough-убивать= the world ivory trade, = lobsters crabs, = prohibit, = reusable-многократно используемый, = slightly-слегка, trash-мусор, отходы, макулатура, purifying processes, humidity-влажность, acid rains-кислотные дожди,

Ecology is the study of how living things interact with each other and their environment.

Our motto today!

= We are here to help one another along life’s journey.

= Man is the destroyer, man is the creator,

                               (Человек-разрушитель и создатель)

Language to be revised: the active lexis of “Ecology” Anticipated problems: proving one’s slogan.

                   

                                 Lesson Procedure

1 Warm up. T: Today we are going to discuss the global ecological problems. I think you want to see our town clean and tidy.

You know that people are worried about our environment. The issue problem of ecology is important.

     What are the ecological problems?

P1: Flowers are the pulled out or the destruction of wildlife and the countryside beauty.

P2: Litter is left.

P3: The water is polluted.

P4: Fires are started.

P5: Trees are cut down.

P6: Birds and animals are frightened.

P7: Shortage of natural resources.

P8: The air is polluted.

P9: Global warming.

     3. Practice. Talking about the problems,

   Look at the posters and discuss the problems.

P1: I want to be first. Paper comes from trees.

   If we don’t recycle paper, a lot of trees will be destroyed. The countryside is spoiled.

  3. Fires are started. We like flowers very much, but people shouldn’t pick wild flowers. If trees are destroyed and people pick flowers and grass, birds and animals may become extinct.  

    People, don’t harm plants! Do not pick wild flowers!

Using posters, DO, AO.

P2: We dump too much and in the wrong place.

We leave rubbish near the river. The water is polluted and the fish in the river die, Local industry pours its waste into the river and into the air. The cleaning structures don’t work well.

    People, help to keep all water clean!

Clean rivers and springs, (using posters, HO, BO).

P3: Many years ago people used to fish a lot. Today people like fishing too. But some things that they use for fishing kill animals.

    People, protect animals, birds and fish, (using poster, CO)

P4: We should keep Vladikavkaz tidy, it is our home.

We must take care of it for ourselves and for future generations ,there are many springs in our republic. A lot of organizations clean them. It’s wonderful to drink some spring water on a hot summer day.

    Children, clean springs! (Using poster, HO)

P5: You can see different kinds of trees and flowers in the meadows. But today they are disappearing. Each of us must do everything possible to protect nature.

    Children plant trees and flowers, (using poster, FO)

P6: There are many animals and birds in our republic.

We should not make unnecessary noise. If we don’t keep to public paths in the countryside, bird and animals will be frightened.

   People take care of birds and animals. Feed birds and help them, (using poster, EO)

P7: Every spring I see rubbish near our town.

3. 7 I think that our citizens do it. They dump old things, paper, clothes, toys, bottles and plastic bags. Perhaps they don’t know the 3 Rules: reduce, reuse, recycle, It’s a pity!

    People, take rubbish home, Recycle used materials such as metal, bottles, paper, (using posters, BO, GO)

P8: It’s common knowledge that with the world on the brink of catastrophic climate change, it is time to get serious. Humans are pouring carbon dioxide into the atmosphere much faster than plants and oceans can absorb it. The governments of the world must meet to decide the future of our planet.

    Most scientists agree that global warming is very dangerous.

    People help to stop global warming.

1: I’m sure you’re real friends of our planet.

We must all do what we can in order to keep the air, water and land clean.

3. Game. Let’s play. “The Ragman

(The Ss are performing the ragman with a sack bag) to the music of “Goodbye my Love.”

           P1: The ragman comes today

3min.        He sings his song this way:

                 “Old bottles, paper or rags,

            P2: Old Bottles, paper or rags!

                   I want your paper or rags

                   Old Bottles, paper or rags!

5. Round Table.

     T: Well, the Greenpeace organization asked you to design T-shirt telling people about ecological problems. Imagine that you are the representatives of the Greenpeace so show your designs to the class and comment on your slogan.

P1: Think globally, act locally.

John Smith Canada, Every year world industry pollutes the atmosphere about 1000 mm tons of dust and other harmful substances. People of many cities suffer from smog.

     Forests are disappearing and this upsets the oxygen balance. The pollution of the air and of the world’s oceans, seas, rivers and lakes and the destruction of the ozone layer could lead our planet to a global catastrophe.

     That’s why serious measures to protect our environment should be undertaken.

     The role of the public in solution of ecological problems should be increased.

P2: David Johnson Great Britain. Plant a tree, seedling, at your home or at school.

     That’s why everyone must plant a tree seedling at his home or at school because trees help to take gases, such as, carbon dioxide when we burn wood or drive cars.

     So we must think of it.

     Save empty cans, plastics and glass for recycling.

P3: Aigule Bahar, Turkey. If you leave them on the ground, they will be harmful for the soil many years. There is no need to throw away things we do not want or cannot use any more.

     We can change many things back into what they were made of.

P4: Igor Stepanencko, Russia. Stop dumping litter in the seas, rivers or on beaches. The sea waters are much more dangerous today. There is no ocean or sea which is no used as a damp.

5. 4. The Pacific Ocean, especially has suffered from nuclear pollution. Many seats are used for dumping industrial and nuclear waste. This poisons and kills fish and sea animals. Nuclear poisoned fish can be eaten by people.

     In such places all the birds leave their habitats and many plants die. If people drink this water they can die too.

P5: Keep endangered species of animals.

George Milton, Australia. The list of them is large on the planet. Some of them are very rare, almost extinct. It means that man had destroyed their habitats.

     Grey wolf, the wolf had been personified as a devilish creature and a threat to a man. Exaggerated fears and loss of habitat may result in the disappearance of the great predator-хищник.

     P6:  Abel Rishar, France. Cheetah - гепард. Even the fastest animal on earth is defenseless against poachers – браконьеры. In recent years as many as 5000 cheetahs have been killed, annually.  Today the wild cheetah is only found in a few east African parks.

     Lowland gorilla (горилла, обитающая на равнинах)

P7: Ann Hoffman, Germany. The gorilla is a mild-natured animal. But due to loss of habitat and extensive hunting one of our closest relatives is threatened.

P8: Irene Middleton. The USA. Red kangaroo. In their native Australian habitat people see them as pests (вредители) competing with sheep for grazing (пасти) land.

P9: Tom Brighton. Nigeria. Whooping – crane (журавль - кликун). This crane once lived in the northern US and in the coastal prairies of the Midwest.

     African elephant. It is estimated that several hundred thousand elephants remain in Africa from over a million less than 10 years ago. As many as 300 are slaughtered every day to supply the world’s ivory trade (торговля слоновой костью).

P10: Abel Rishar. France. Stop sending poisonous gases into the atmosphere. Cars are the world's biggest air polluters. But scientists try to invent cars that pollute less. Farmers in Illinois are trying a fuel in твtheir tractors made from soybeans. And there are electric minivans (фургоны) being used in at least 6 US cities.

P11: Ann Hoffman. Germany. Stop global warming.

     Carbon dioxide and other gases warm the surface of the planet naturally by trapping (удерживая) heat from the sun in the atmosphere. However by burning fossil fuels, such as coal, gas and cutting down forests we have dramatically increased the amount of carbon dioxide in the Earth’s atmosphere and temperatures are rising first.

P12: What will happen if our planet continues to get warmer?

Caroline Winston. New Zealand.

= Sea levels will rise and cities on coasts will disappear under the water.

= Polar bears and many other animals will die out.

= There will be more floods, especially near coasts and rivers.

= Places that usually get lets of rain and snowfall will get hotter and drier.

= Many rivers and lakes will dry up.

= There will be more heat waves (период сильной жары), draughts (засуха), and wildfires (лесные пожары).

= Hurricanes, tornadoes and other storms will become more common.

P1: What can you do?

Abel Rishar, France.

=Use energy-saving bulbs.

= Put on a sweater when you are cold instead of turning up the heater

= Use your machine or dishwasher only when they are full.

=Take a shower instead of a bath.

= When shopping use a reusable bag instead of buying a plastic one in each shop.

= Remember that walking, cycling or taking a bus is less harmful for our planet than travelling by car, plant a tree. A single tree will absorb one ton of carbon dioxide over its life time.

T: As you see, we must treat the Earth better if we want to have a nice home. All its inhabitants-people, animals and birds need to live in peace and harmony.

2. Poems or sayings. (T: Before talking about the ecological problems let us recite some poems or sayings you’ve learnt.)

P1: A sunshiny shower

      Won’t last an hour.

P2: Rainbow at night

       Is the sailor’s delight

       Rainbow at morning

       Sailors take warning.

P3: When the days begin to lengthen

       Then the cold begins to strengthen

P4: Evening red and morning grey

       Are the signs of a bonny day?

       Evening grey and morning red

       Bring down rain on the farmers head.

P5: If the bees stay at home

       Rain will soon come

       If they fly away i

       Fine will be the day.

6. Interview. Give an interview to the correspondents of the newspaper “Morning Star”. You are the Members of the Greenpeace and respond to correspondents questions.

C1.  1. Why are people all over the world so much worried about environmental problems?

- The first thing is that they are the problems of all people and nations. If land belongs to the countries and certain people, the air and water of the ocean does not belong to any country or man used to be by everybody it is our common treasure. Then I must say that environment is not only our life, but also the future of the Earth.

               C2. 2. Why is water pollution so dangerous?

- There are many reasons. The 1st one is that water is life for the whole planet. Life appeared in the water and depends on its quality. We drink only fresh water, but the circulation of the water on the Earth is such that the quality of fresh water and the quality of salted water of the World Ocean are closely connected.

The 2nd reason is that sea product, such as crabs and lobsters are rich in vitamins, good for health, delicious. Water weeds are used as food by both people and animals. They also take part in oxygen restoring. If water is pollution we will run out of such good food and there will be less oxygen produced which can be very harmful for the planet and mankind.

C1: 3. How does water get polluted?

- Ships let trash into it, sometimes oil flows from broken ships. The temperature of the world Ocean grows slightly but it results in enormous growth of some water weeds which absorb oxygen and pollute the water with trash of the vital activity.

C2: 4. Is air pollution dangerous?

- Yes, it is. Breathing polluted air causes many diseases, damages buildings and forests.

C1: 5. Can a man in the street help Nature somehow?

  1. Yes, there are many ways to help Nature. Every man’s work will be little but there are many of us and together we can help a lot.

C2: 6. What can you do to help Nature?

  1. I can reduce the usage of gas, electricity and drinking water. I can reuse many things (clothes, for example). I can recycle paper, cans and bottles. And at the same time I can help birds feeding then in winter and also I can stop picking flowers and damaging trees.

C1:  7. How can the state help to protect Nature?

- The state makes laws which protect the Nature, the state regulates the use of land water, the state prohibits to harm the nature. Officials check the usage of filters and purifying processes.

6. C2: 8. Is it important to protect plants and animals?

- Yes, it is. Plants and animals are one ecological system. If we harm one part of it, we can destroy our own life. The main area producing oxygen is in the Amazon region. The 2nd in importance is Siberia in Russia.

C1: 9. Is it dangerous to pollute land?

  1. Yes, very much. We eat plants, but if the land is polluted, the plants become poisonous. If we eat them, we ruin our health. It is the same as with fish. It we pollute water, the fish become ill and poisonous. If we eat bad fish, we can get sick.

C2: 10. What is greenhouse effect?

  1. It means that the temperature and humidity of the Earth atmosphere grow up year by year, like in greenhouse, because thick polluted air does not let the warmth out into space.

C1: 11. What does Greenpeace do?

  1. Organizes campaigns to protect Nature. This organization monitors the protection of environment when plants, parts and roads are built.

C2: 12. Do cars harm environment?

  1. Yes, they are noisy and produce poisonous gases. Poisonous gases cause acid rains.

C1: 13. What can happen if we do not stop the pollution?

  1. The life on the Earth will die out.

C2: What can happen if the temperature rises?

The Arctic ice will melt and cover the land. We will have little place to grow food, and many people will die.

T: You know that 60% of air pollution is caused by different means of transport, cars, trucks and buses. Modern lifestyle, in which people do little exercise, use cars instead of walking, watch television for many hours and work with computers, is leading us to catastrophe. We have to do something about this. Let us set up “Clean up the Countryside society for Children” (CCSC). Its members will take part in actions for cleaning up, protecting wild life and organizing outdoor activities.

7. Writing. (Solving - the crossword).

Look at the blackboard. Can you find 10 words in the box on the topic “Ecology”. They go across, down and at the angle (под углом). Keys: environment, pollution, survive, waste, destruction, dump, ozone, cause, safe, nuclear.

8. Monologue. Say what rules people must learn.

1. Don’t waste water, gas, energy, natural resources.

2. Don’t put poisons into the water, air and soil.

3. Don’t dump or pour industrial waste into rivers, lakes, seas and oceans.

4. Don’t turn the planet into the pile of rubbish.

5. Follow the laws to help to clean up our land, water and air.

7. Protect trees and plants in parks and yards.

8. Grow vegetables and fruit without chemicals.

9. Protect animals and birds.

10. Do not use sprays.

11. Reuse bags, containers, paper, boxes and other items.

12. Buy reusable products.

13. Select products with the least wasteful packaging.

14. Buy products that can be recycled and make sure to recycle them.

15. Buy products that can be recycle and make sure to recycle them.

8. Appraisal. H/T: T: So our short discussion is over. There is a good formula of RRR “Reduce, Reuse, Recycle”.

Let us set up our own CCSC and save our common home, the Earth for the future generations solving ecological problems.

H/T: * a short essay about “Man’s survival depends upon the way he treats his environment”.

                      Thanks for your creative work.



Предварительный просмотр:

         Lesson Plan

                                                                                The 14th of December 2014

                                                                                           R.S.Taraeva

                                                                                         Topic: Ecology

Info about your Ss: mixed abilities, Form 7B

Aim: By the end of the lesson the Ss will be able to communicate about ecological problems proving one’s slogan on them, to exchange specific info arranging (holding) a round table on ecological problems using projects on a design of T-shirt, to give an interview to the correspondents, to solve the crossword on the topic, to recite some poems and sayings.

Objectives:  Ss will have practised

  1. To communicate about ecological problems proving one’s slogan on them.
  2. To exchange specific info arranging (holding) a round table on ecological problems using projects on a design of T-shirt,
  3. To give an interview to the correspondents
  4. To solve the crossword on the topic
  5. To recite some poems and sayings.

Materials and equipment:computer(CD), projects-slogans on a design of animals,different kinds of pollution, posters telling about ecological problems, Tips for the environmentally aware, Trash Becomes New Products, Motto, the definition of “Ecology”, crossword on the active lexis of “Ecology”.

New Lexis and Structure:

=3R rules: Reduce, Reuse, Recycle, = CCSC-Clean up the Countryside Society for Children = draught-засуха,

= Wildfires-лесныепожары, = tornadoes-торнадо, вихри, = slough-убивать= the world ivory trade, = lobsters crabs, = prohibit, = reusable-многократноиспользуемый, = slightly-слегка, trash-мусор, отходы, макулатура, purifying processes, humidity-влажность, acid rains-кислотныедожди,

Ecology is the study of how living things interact with each other and their environment.

Our motto today!

= We are here to help one another along life’s journey.

= Man is the destroyer, man is the creator,

                               (Человек-разрушительисоздатель)

Language to be revised: the active lexis of “Ecology” Anticipated problems: proving one’s slogan.

                                 Lesson Procedure

4min.           I. 1.Warm up. T: Today we are going to discuss the global ecological problems. I think you want to see our town clean and tidy.

You know that people are worried about our environment. The issue problem of ecology is important.

     What are the ecological problems?

P1: Flowers are the pulled out or the destruction of wildlife and the countryside beauty.

P2: Litter is left.

P3: The water is polluted.

P4: Fires are started.

P5: Trees are cut down.

P6: Birds and animals are frightened.

P7: Shortage of natural resources.

P8: The air is polluted.

P9: Global warming.

10min.     2. Practice. Talking about the problems,

   Look at the posters and discuss the problems.

P1: I want to be first. Paper comes from trees.

   If we don’t recycle paper, a lot of trees will be destroyed. The countryside is spoiled.

  3. Fires are started. We like flowers very much, but people shouldn’t pick wild flowers. If trees are destroyed and people pick flowers and grass, birds and animals may become extinct.

    People, don’t harm plants! Do not pick wild flowers!

Using posters, DO, AO.

P2: We dump too much and in the wrong place.

We leave rubbish near the river. The water is polluted and the fish in the river die, Local industry pours its waste into the river and into the air. The cleaning structures don’t work well.

    People, help to keep all water clean!

Clean rivers and springs, (using posters, HO, BO).

P3: Many years ago people used to fish a lot. Today people like fishing too. But some things that they use for fishing kill animals.

    People, protect animals, birds and fish, (using poster, CO)

P4: We should keep Vladikavkaz tidy, it is our home.

We must take care of it for ourselves and for future generations ,there are many springs in our republic. A lot of organizations clean them. It’s wonderful to drink some spring water on a hot summer day.

    Children, clean springs! (Using poster, HO)

P5: You can see different kinds of trees and flowers in the meadows. But today they are disappearing. Each of us must do everything possible to protect nature.

    Children, plant trees and flowers, (using poster, FO)

P6: There are many animals and birds in our republic.

We should not make unnecessary noise. If we don’t keep to public paths in the countryside, bird and animals will be frightened.

   People, take care of birds and animals. Feed birds and help them, (using poster, EO)

P7: Every spring I see rubbish near our town.

3. 7 I think that our citizens do it. They dump old things, paper, clothes, toys, bottles and plastic bags. Perhaps they don’t know the 3 Rules: reduce, reuse, recycle, It’s a pity!

    People, take rubbish home, Recycle used materials such as metal, bottles, paper, (using posters, BO, GO)

P8: It’s common knowledge that with the world on the brink of catastrophic climate change, it is time to get serious. Humans are pouring carbon dioxide into the atmosphere much faster than plants and oceans can absorb it. The governments of the world must meet to decide the future of our planet.

    Most scientists agree that global warming is very dangerous.

    People, help to stop global warming.

T: I’m sure you’re real friends of our planet.

We must all do what we can in order to keep the air, water and land clean.

     3min.    II. Game. Let’s play. The Ragman

(The Ss are performing the ragman with a sack bag) to the music of “Goodbye my Love.”

           P1: The ragman comes today

3min.        He sings his song this way:

                 “Old bottles, paper or rags,

            P2: Old Bottles, paper or rags!

                   I want your paper or rags

Old Bottles, paper or rags!

     15min.   III. Round Table. 

     T: Well, the Greenpeace organization asked you to design T-shirt telling people about ecological problems. Imagine that you are the representatives of the Greenpeace so show your designs to the class and comment on your slogan.

P1: John Smith, Canada.    Think globally, act locally.

John Smith Canada, Every year world industry pollutes the atmosphere about 1000 mm tons of dust and other harmful substances. People of many cities suffer from smog.

     Forests are disappearing and this upsets the oxygen balance. The pollution of the air and of the world’s oceans, seas, rivers and lakes and the destruction of the ozone layer could lead our planet to a global catastrophe.

     That’s why serious measures to protect our environment should be undertaken.

     The role of the public in solution of ecological problems should be increased.

P2: David Johnson, Great Britain.Plant a tree, seedling, at your home or at school.

     That’s why everyone must plant a tree seedling at his home or at school because trees help to take gases, such as, carbon dioxide when we burn wood or drive cars.

     So we must think of it.

P3: Aigule Bahar, Turkey.  Save empty cans, plastics and glass for recycling                                                                                 If you leave them on the ground, they will be harmful for the soil many years. There is no need to throw away things we do not want or cannot use any more.

     We can change many things back into what they were made of.

P4: Igor Stepanencko, Russia. Stop dumping litter in the seas, rivers or on beaches. The sea waters are much more dangerous today. There is no ocean or sea which is no used as a damp.

5. 4. The Pacific Ocean, especially has suffered from nuclear pollution. Many seats are used for dumping industrial and nuclear waste. This poisons and kills fish and sea animals. Nuclear poisoned fish can be eaten by people.

     In such places all the birds leave their habitats and many plants die. If people drink this water they can die too.

P5:  George Milton, Australia.   Keep endangered species of animals.

. The list of them is large on the planet. Some of them are very rare, almost extinct. It means that man had destroyed their habitats.

Grey wolf, the wolf had been personified as a devilish creature and a threat to a man. Exaggerated fears and loss of habitat may result in the disappearance of the great predator-хищник.

     P6:  Abel Rishar, France. Cheetah - гепард. Even the fastest animal on earth is defenseless against poachers – браконьеры. In recent years as many as 5000 cheetahs have been killed, annually.  Today the wild cheetah is only found in a few east African parks.

Lowlandgorilla (горилла, обитающая на равнинах)

P7: Ann Hoffman, Germany. The gorilla is a mild-natured animal. But due to loss of habitat and extensive hunting one of our closest relatives is threatened.

P8: Irene Middleton.The USA.Red kangaroo. In their native Australian habitat people see them as pests (вредители) competing with sheep for grazing (пасти) land.

P9: Tom Brighton. Nigeria. Whooping  crane(журавль - кликун). This crane once lived in the northern US and in the coastal prairies of the Midwest.

African elephant. It is estimated that several hundred thousand elephants remain in Africa from over a million less than 10 years ago. As many as 300 are slaughtered every day to supply the world’s ivory trade (торговля слоновой костью).

P10: Abel Rishar. France. Stop sending poisonous gases into the atmosphere. Cars are the world's biggest air polluters. But scientists try to invent cars that pollute less. Farmers in Illinois are trying a fuel in твtheir tractors made from soybeans. And there are electric minivans (фургоны) being used in at least 6 US cities.

P11:Ann Hoffman. Germany.Stop global warming.

     Carbon dioxide and other gases warm the surface of the planet naturally by trapping (удерживая) heat from the sun in the atmosphere. However by burning fossilfuels, such as coal, gas and cutting down forests we have dramatically increased the amount of carbon dioxide in the Earth’s atmosphere and temperatures are rising first.

P12: Caroline Winston, New Zealand.   What will happen if our planet continues to get warmer?

.

= Sea levels will rise and cities on coasts will disappear under the water.

= Polar bears and many other animals will die out.

= There will be more floods, especially near coasts and rivers.

= Places that usually get lets of rain and snowfall will get hotter and drier.

= Many rivers and lakes will dry up.

= There will be more heat waves (периодсильнойжары), draughts (засуха), and wildfires (лесныепожары).

= Hurricanes, tornadoes and other storms will become more common.

P1:  Abel Rishar, France. What can you do?                                      

=Use energy-saving bulbs.

= Put on a sweater when you are cold instead of turning up the heater

= Use your machine or dishwasher only when they are full.

=Take a shower instead of a bath.

= When shopping use a reusable bag instead of buying a plastic one in each shop.

= Remember that walking, cycling or taking a bus is less harmful for our planet than travelling by car, plant a tree. A single tree will absorb one ton of carbon dioxide over its life time.

T: As you see, we must treat the Earth better if we want to have a nice home. All its inhabitants-people, animals and birds need to live in peace and harmony.  

IV. Poems or sayings. (T: Before talking about the ecological problems let us recite some poems or sayings you’ve learnt.)

P1: A sunshiny shower

Won’t last an hour.

P2: Rainbow at night

       Is the sailor’s delight

 Rainbow at morning

Sailors take warning.

P3: When the days begin to lengthen

       Then the cold begins to strengthen

P4: Evening red and morning grey

       Are the signs of a bonny day?

       Evening grey and morning red

       Bring down rain on the farmers head.

P5: If the bees stay at home

Rain will soon come

 If they fly away i

       Fine will be the day.

 7min.     V. Interview.          T: Give an interview to the correspondents of the newspaper “Morning Star”.You are the Members of the Greenpeace and respond to correspondents questions.

C1.  1. Why are people all over the world so much worried about environmental problems?

- The first thing is that they are the problems of all people and nations. If land belongs to the countries and certain people, the air and water of the ocean does not belong to any country or man used to be by everybody it is our common treasure. Then I must say that environment is not only our life, but also the future of the Earth.

C2. 2. Why is water pollution so dangerous?

- There are many reasons. The 1st one is that water is life for the whole planet. Life appeared in the water and depends on its quality. We drink only fresh water, but the circulation of the water on the Earth is such that the quality of fresh water and the quality of salted water of the World Ocean are closely connected.

The 2nd reason is that sea product, such as crabs and lobsters are rich in vitamins, good for health, delicious. Water weeds are used as food by both people and animals. They also take part in oxygen restoring. If water is pollution we will run out of such good food and there will be less oxygen produced which can be very harmful for the planet and mankind.

C1: 3. How does water get polluted?

- Ships let trash into it, sometimes oil flows from broken ships. The temperature of the world Ocean grows slightly but it results in enormous growth of some water weeds which absorb oxygen and pollute the water with trash of the vital activity.

C2: 4. Is air pollution dangerous?

- Yes, it is. Breathing polluted air causes many diseases, damages buildings and forests.

C1: 5. Can a man in the street help Nature somehow?

  • Yes, there are many ways to help Nature. Every man’s work will be little but there are many of us and together we can help a lot.

C2: 6. What can you do to help Nature?

  • I can reduce the usage of gas, electricity and drinking water. I can reuse many things (clothes, for example). I can recycle paper, cans and bottles. And at the same time I can help birds feeding then in winter and also I can stop picking flowers and damaging trees.

C1:  7. How can the state help to protect Nature?

- The state makes laws which protect the Nature, the state regulates the use of land water, the state prohibits to harm the nature. Officials check the usage of filters and purifying processes.

6. C2: 8. Is it important to protect plants and animals?

- Yes, it is. Plants and animals are one ecological system. If we harm one part of it, we can destroy our own life. The main area producing oxygen is in the Amazonregion. The 2nd in importance is Siberia in Russia.

C1: 9. Is it dangerous to pollute land?

  • Yes, very much. We eat plants, but if the land is polluted, the plants become poisonous. If we eat them, we ruin our health. It is the same as with fish. It we pollute water, the fish become ill and poisonous. If we eat bad fish, we can get sick.

C2: 10. What is greenhouse effect?

  • It means that the temperature and humidity of the Earth atmosphere grow up year by year, like in greenhouse, because thick polluted air does not let the warmth out into space.

C1: 11. What does Greenpeace do?

  • Organizes campaigns to protect Nature. This organization monitors the protection of environment when plants, parts and roads are built.

C2: 12. Do cars harm environment?

  • Yes, they are noisy and produce poisonous gases. Poisonous gases cause acidrains.

C1: 13. What can happen if we do not stop the pollution?

  • The life on the Earth will die out.

C2: What can happen if the temperature rises?

The Arctic ice will melt and cover the land. We will have little place to grow food, and many people will die.

T: You know that 60% of air pollution is caused by different means of transport, cars, trucks and buses. Modern lifestyle, in which people do little exercise, use cars instead of walking, watch television for many hours and work with computers, is leading us to catastrophe. We have to do something about this. Let us set up “Clean up the Countryside society for Children” (CCSC). Its members will take part in actions for cleaning up, protecting wild life and organizing outdoor activities.

VI. Writing. (Solving - the crossword).

Look at the blackboard. Can you find 10 words in the box on the topic “Ecology”. They go across, down and at the angle (подуглом). Keys: environment, pollution, survive,waste, destruction, dump, ozone, cause, safe, nuclear.

VII. Monologue. Say what rules people must learn.

1. Don’t waste water, gas, energy, natural resources.

2. Don’t put poisons into the water, air and soil.

3. Don’t dump or pour industrial waste into rivers, lakes, seas and oceans.

4. Don’t turn the planet into the pile of rubbish.

5. Follow the laws to help to clean up our land, water and air.

7. Protect trees and plants in parks and yards.

8. Grow vegetables and fruit without chemicals.

9. Protect animals and birds.

10. Do not use sprays.

11. Reuse bags, containers, paper, boxes and other items.

12. Buy reusable products.

13. Select products with the least wasteful packaging.

14. Buy products that can be recycled and make sure to recycle them.

15. Buy products that can be recycle and make sure to recycle them.

8. Appraisal. H/T: T: So our short discussion is over. There is a good formula of RRR “Reduce, Reuse, Recycle”.

Let us set up our own CCSC and save our common home, the Earth for the future generations solving ecological problems.

H/T: * a short essay about “Man’s survival depends upon the way he treats his environment”.

                      Thanks for your creative work.



Предварительный просмотр:

  Открытый урок

Английского языка«Звуки музыки»

                             11 класс

УМК по английскому языку –EnglishXI

 для школ с углубленным изучением англ.языка

авторов О.В.Афанасьевой и И.В.Михеевой

                                                          Тараева Раиса Султановна

                                                          Учитель англ.языка

                                  МБОУ СОШ №11

 с углубленным изучением английского языка

                                г.Владикавказа

                                   декабрь ,2015

Music is the art of thinking with sounds./Jules Combarieu/

Wolfgang Amadeus Mozart is the only musician who had as much knowledge as  much genius, and as  much genius as knowledge./Gioachino Rossini/

                                                 Lesson Plan8  

                                                                                                21December2015

Teacher’s name: RaisaTaraeva

The theme of the lesson: Sounds of Music. Mozart-First of the Great Romantics.

The aim: By the end of the lesson the Ss will be able to speak about Mozart.

The objectives: Ss will have practiced translating, giving equivalents on the base of the text

“First of the Great Romantics”, expressing one’s own feelings, listening to the  fragments of the descriptions of Mozart’s works comparing with what is written in the text, commenting on the presentation “Mozart”.

Materials and equipment: handouts, CD,PC,pictures of some musical instruments, Mozart’s picture, video of the  “Eine Kleine Nachtmusik”performance

New Language and structure: the language of the text for discussing

Language to be revised: musical terms.

Anticipated problems: the text is rather long and complicated

Lesson  Procedure

Time                    Activities                        Purpose of                      patterns of                        

5 min                                                         .the activity                           interaction            

I.Warm up. Say what you know about Mozart.               To elicit Ssbackground      

 S1:Mozart is one of the best known composers                                      knowledge       class

ever! People have loved his music for hundreds of years

and still do. S2:Wolfgang Amadeus Mozart(1756-1791) was born and lived in Austria. Born into a musical family, and from small child  he was immensely interested in music.

S3:Starting at the age of six (in 1763)Mozart began playing the piano and the violin in major cities and in courts to royal families. The family travelled a lot in many European cities.

S4:W.A.Mozart  also started composing music at a very early age-since five.

S5:As an adult he earned his living as a composerand a pianist, sometimes holding

the job at some court or cityearning money from performing and composing.

S7:  He married Constance in1782. At the age of 26 they had six children, but onlyone of them grew to be adult.

S8: Mozart  died very young at the age of 35, because he fell seriously ill with something, he also died a pooras he did not handle money very wisely.

II. Presentation.–Mozart. Teacher:First let’s recollect the periods of music. The style of music he wrote is called classical. Classical music as people commonly call it              today comprises       different time periods       -3min.                                                                  Solo                                                        

:S1:First- the Baroque style  to about 1750.music in the1600s. S2: Then the classical style in the late 1700s to early1800s. S3:And the Romantic style  music in the late1800s. S4: Mozart wrote a lot of music of all kinds: symphonies( for the whole orchestra),operas, concertos for piano and violin , music for string quartet string quintet, music for solo piano etc.He  wrote  Catholic masses, and also short pieces( like dances and serenades. In  all , he wrote over 600 pieces of work.

S5:Commenting on the presentation “Mozart”.

2 min.

III. Lexis practice( pre-listening)A)-2 min.

  1. To claim-заявлять,утверждатьto                           introduce the new lexis     class
  2. Manuscript-рукопись                                                    of the text
  3. Lodgings-съемная квартира
  4. Prodigy-Вундеркинд
  5. ASabbatical-годичный отпуск
  6. To wager-рискнуть
  7. Tо astonish-удивлять
  8. To chaperone-сопровождать
  9. Conventions-традиции
  10. Sublime-величественный
  11. A major keу- мажор
  12. Overwhelmed by-переполненный
  13. To live hand to mouth-жить бедно
  14. Anguish-мука,мучение
  15. Despair-отчаяние
  16. Testament-завещание

B) ex.13p.13Teacher: Find in the text the equivalents                                      pair

10min.                                                       For the following:

  1. A written copy of a piece of music- a score-ноты для фортепиано
  2. To write spontaneously without preparation-to write off the top of

one’ head-прыгнуть выше собственной головы

3.A thought that someone’s past decision or opinion may not be right-

no second thoughts-никаких додумок, ошибок, исправлений, лишних

мыслей

4.To live in rented furnished rooms-to take lodgings    -снимать жилье

(квартиру)

5..  A period when someone does not do their ordinary job and may travel or study-a sabbatical-годичный отпуск

6. To start on a journey-to hit the road—отправиться в путь

7. To make people to admire you-to cut a dash through-пощеголять

на приемах в Европе

8. A musical  instrument  of the piano family- a clavier- клавиатура

9. With a piece of cloth that covers someone’s eyes to prevent seeing-

blindfolded  or  with a cloth thrown over the keyboard-с закрытыми глазами или

набросив на клавиатуру ткань

10.To ask with great difficulty being extremely tired-to stagger away completely exhausted-запутываться полностью измучившись

11. A very heavy rain-a torrential rain-проливной дождь

12.To go to places with a young unmarried person-to chaperone-сопровождать

13. Nonsense-rubbish-бессмыслица

14. Generally accepted practice-conventions-сложившися убеждения-традиции

15. A male servant(usually looking after his master’s clothes)-A valet –камердинер

16.To spoil relations- to fall out with the Archibishop-ссориться с архиепископом

17. An agreement-a pact-договор

18. To be made helpless, overpowered-overwhelmed- раздавленный

19. To live in poverty-to live hand to mouth-сводить концы с концами

IV. Litening,No5. A) ex.14p14-8min.

   Teacher: find in the text the descriptions of Mozart’s works listening to the fragments of these works and compare them with your own feelings and emotions what is written in the text.

  1. A-minor piano sonata                                                                   class
  2.  C-minor Mass
  3. Eine kleine Nachtmusik
  4. The 40th symphony
  5. The 41st symphony ( The Jupiter)

B. The Descriptions in the text:      3min.                                                           pair

1.  “  There could be no greater expression of his suffering than his A-minor piano sonata, which he wrote after his mother’s death.”

  1. . In Vienna he fell in love with  Constanze Weber and decided to marry her. Coctanze had inspired  some of Mozart’smost sublime music. The unfinished  C-minor Mass, one of his greatest religious works, was written when Constanze was ill as a pact with God to ensure her recovery.

And suddenly, in 1787, Leopold died. Mozart was consumed with grief.
“ He wrote  Eine Kleine Nachtmusik, the sadest music anybody has ever written in a major key.”

“It’s elegant and sad. It seems bright and gay, but underneath there’s a dark vein of melancholy and sorrow.”

  1. During the summer of 1788, living hand to mouth,Mozart  wrote his last great trilogy of symphonies which changed the course of music. The 40th symphony, is on every mobile phone from Tokyo to New York. It’s a timeless work nothing can ruin. It’s also a work of fury, anguish and despair.
  2. But the 41st symphony, the Jupiter is his last will and testament to the world.

It opens a whole new world of possibility.          

V. Discussing  feelings and emotions.     10 min                                      (Pair work)

  Teacher: read the descriptions  to the fragments of the works and exchange your opinions expressing feelings and emotions abou them.

  1. 1.  A-minor piano sonata.(one student reads out the description  and then the first pair of Ss talk about their feelings and emotions)

S1: Well,I’m not a music critic but this piece of music allows me to experience a range of incredibly strong ,overwhelming emotions…

S2: As for me, it’s difficult to appreciate the incredible skill and hard work Mozart had put in to his creations. However, it leaves  me with a strange sense of wonder, purity,inevitability. I like it.

2. C-minor Mass(one student reads out the description  and then the first pair of Ss talk about their feelings and emotions)

S1: As we know, this work was written in honour of his wedding to Costanze.

 To my mind the sonata resemles mini opera. For me this sonata seize my spirit with joy, sadness,laughter,contemplation, exhilaration.

S2: Yeh, wonderful playing, affectionately romantic music. This piece of music conveys above al l an intelligence lived long enough with Mozart’s piano music to illuminate richly for the 21st century ears. It’ great!

           3. Eine Kleine Nachtmusik(one student reads out the description  and then the first pair of Ss talk about their feelings and emotions)

       S1: I think this famous charming serenade for strings serves as an excellent introduction to the Classical sonata cycle

S2: You’re right. It sounds powerful. Composed in 1787, it was intended to serve as light entertainment for an aristocratic audience.

S1:It’s impressive! Essentially diamonic harmony and clarity of texture are characteristic  features.

4. The 40th symphony (one student reads out the description  and then the first pair of Ss talk about their feelings and emotions)

S1: Oh, I’ve heard it. It makes me happy. The tone of this work is darker  than any other symphony. What makes the movement  particular remarkable is how it begins as if “in  the middle of something”-very unusual.

S2: What makes it so unique?

S1: Throughout the work there’s a kind of  restlessness and urgency rarely heard in Mozart’s music, lifting and calm.

  1. The 41st symphony. (one student reads out the description  and then the first pair of Ss talk about their feelings and emotions)

S1: It sounds good. It’s  unforgettable. This work was written during a time in which Mozart wrote pitiful beggging letters for money to his fiend Freeman Michael Puchberg.

S2: Oh,I see.I’ve head it too. Mozart’s life events almost certainly influenced his creative life, affected his compositional approach.

S1: No doubt , Mozart’s music transcends the personal and riches us on a deeper and more universal level than music which strives for personal emotional  self-expression.

Interesting facts about music and Mozart:                             chain

  • Music improves memory perfoprmance, intelligence, learning and IQ.
  • Mozart’s classical music affects on cognitive Tests, skills.
  • Music improves concentration and attention.
  • Music’s ability to “heal the soul” is the stuff of legend in every culture
  • Mozart Wrote half of the number of total symphonies he would create between the  ages od 8 and 19.
  • Mozart’s nickname was “Wolfie”.
  • In 2002, on the one-year anniversary of the September11th attacks, chois around the world sang Mozart’s Requiem in D-minor for 24 hours in a global effort to honour those who died.

VI. Reflection.

VII. Hometask: to draw on paper what you  saw in your mind listening to record No5 compare your thoughts and feelings with those around you


Предварительный просмотр:

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Технология портфолио в условиях реализации ФГОС. Портфолио: назначение, содержание, технология.

В данной презентации краткая информация видах портфолио, его назаначении и содержании. Презентация предназначена для работников образовательных учреждений....

Портфолио лицеиста (портфель достижений) / Учебное пособие (кейс-портфолио)

Портфель достижений – кейс-портфолио – относится к разряду аутентичных индивидуальных оценок, ориентированных на демонстрацию динамики образовательных достижений в широком образовательном контексте (в...

Бланки портфолио ученика. Инструкции заполнения бланков портфолио.

                                      СодержаниеРаздел I. Мой портрет         ...

Портфолио педагога.Структура портфолио.

Портфолио педагога.Структура портфолио.Очень подробно и понятно....

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО СОЗДАНИЮ И ПУБЛИКАЦИИ ЭЛЕКТРОННОГО ПОРТФОЛИО ПЕДАГОГА С ПОМОЩЬЮ КОНСТРУКТОРА ПОРТФОЛИО «NETFOLIO»

Конструктор портфолио Netfolio - это инструментальное средство для создания электронного портфолио педагога, разработанное компанией «e-Publish» (официальные сайты http://edusite.ru/ и...