"Дом и семья в православной церкви"
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) по теме

Подробный конспект урока в 9 классе.На уроке  ученики знакомятся с образом жизни христианских супругов, обсуждают непростые вопросы  "Что такое настоящая семья?" "Как найти человеку свое счастье?"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Александрова Анна Александровна, учитель английского языка второй квалификационной категории, МБОУ "Гимназия №75" г. Казань

"Дом и семья в православной церкви" ("Home and family in orthodox church")

Урок английского языка в 9 классе построен с учетом возрастных особенностей учащихся, использованием различных видов речевой деятельности и современных ТСО. Не является приложением к определенному УМК, может быть использован в системе уроков курса "Православие в современном мире"

Основными целями урока является пробуждение интереса учащихся к основным жизненным принципам и традициям христиан, заставить задуматься о роли и положении семьи в современном мире, а так же о дошедших до нас удивительныхпримерах жизни христианских супругов.МБОУ «Гимназия №75» с этнокультурным (русским) компонентом  г. Казань

Александрова Анна Александровна, учитель английского языка

                                     

Урок английского языка в 9-м классе по теме « Home and family in orthodox church »

Пояснительная записка к уроку  английского языка в 9-м  классе по теме         «Дом и семья в православной церкви»

Фамилия  имя отчество автора

Александрова Анна Александровна

Место работы (полное наименование ОУ) 

МБОУ «Гимназия №75» с этнокультурным (русским) компонентом  

Город, регион

Г. Казань

Должность

Учитель английского языка

Целевая аудитория (класс)

9 класс

Вид ресурса

разработка урока

Название учебника (если ресурс является приложением к конкретному учебнику, пособию, т.д.)

Самостоятельный материал

Техническое обеспечение (что необходимо для просмотра ресурса: оборудование, программы и т.д.)

Компьютер, проектор, экран

Информационные источники (литература, интернет-ресурсы и т.д.)

Библия, Жития святых Петра и Февронии, Адриана и Натальи, иллюстрации, найденные в интернете

Аннотация (краткое описание)

Этот урок  разработан  для ознакомления  учащихся с православным взглядам на семейные отношения, выбор спутника жизни, воспитание детей, а так же развития критического мышления через чтение и письмо.

Цель урока:

формирование  учебно-познавательной, информационной компетенций и компетенции личностного совершенствования учащихся.

Задачи:

Образовательный аспект:

  • Закрепление лексических единиц;
  • Актуализация   грамматического материала при понимании предлагаемого материала;
  • Автоматизация   сформированности грамматического навыка говорения.

Развивающий аспект:

  •      Развитие внимания, воображения, памяти, мышления;
  • Развитие языковых, индивидуальных и интеллектуальных способностей учащихся.
  • Развитие навыков и умений восприятия англоязычной речи на слух.
  • Развитие познавательного интереса к христианскому  образу жизни.

Воспитательный аспект:

  •      Воспитание интереса к проблемам семьи в современном обществе;
  • Воспитание  личной ответственности за принимаемые решения.

Тип урока: комбинированный

Формы работы: индивидуальная, фронтальная, групповая.

Оснащение урока: доска, компьютер, экран, проектор, карточки с вопросами к текстам

Программное обеспечение: презентация PowerPoint

Время: 45 минут

План урока:

  1. Организационный момент.
  2. Постановка темы урока, сообщение цели.
  3. Речевая разминка.
  4. Основная часть.
  5. Индивидуальные выступления по заданным ранее темам.

      6.  Подведение итогов, задание на дом.

Ход урока:

I.        Организационный момент.

  1. Good morning, ladies and gentlemen. I'm glad to see you today. Take your seats.

II.Постановка темы урока, сообщение цели. (5  мин)
(на интерактивной доске 1 слайд)

T- Today we’ll go on speaking about the most important questions of our life. One of them is Family.

Nowadays the problem of family and its place in our life is close to most of modern people. Needless to say that boys and girls don’t know why we should have families, why we should have only one husband or wife, why we can’t live without marriage and so on.

Our modern society can’t answer these questions. So young people start their life without any base of values and views, they have to use the information they take from TV programmes and video films. It goes without saying that young people always want to find the truth. What wise words do you know?

( One of the pupils answers, ”Who is looking for the truth will find God.” )

T-I hope that all of you will find Him and our lesson will help you in this difficult search.

T-May I ask you some questions?

T-Who wants to be happy?  ( Children answer)

T-Who wants to have a strong and happy family in future? ( Children answer)

T-Who wants to have kind and loving children? ( Children answer)

T-And what is the main thing in the family?

( Children answer and Teacher writes the answers on the board:

love, tenderness, respect, patience, the own house, money, health, faithfulness ).

III.        Речевая разминка. Повторение.  (5 мин.)

T-Well done, children! All the things are important for the family. But what is the main thing? ( Children answer using the linking devices. First read them in chorus. ) (на интерактивной доске 2 слайд c вводными словами)

IV. Основная часть (30 мин.)

T-From my point of view love is the first in the list of these values. Do you agree with me? ( Children answer)

T- But who can explain what  “love” means? How can we learn to love?

In the history of Orthodox Church we can find the examples of happy families. I want you to answer the question:

T-What does it mean, “family” from the Christian point of view?

( Children answer, “Family is  a small church, where the husband is the head, the wife helps him in every thing and children are “people” whom they must teach and rear”) .

(на интерактивной доске 3 слайд) Children look at the slide

T-And Who will be on the first place in the family?   ( Children answer:  God will be on the first place).

T-Absolutely right. Look at the next slide.

(на интерактивной доске 4 слайд)

T-If you open the Bible and read the first pages you will seethe words: “The man will leave his father and mother and join the woman and they will be as one body”. And from that moment nobody can part them.

Do you think it’s too difficult to use it in our life? Why? ( Children answer)

T-  Of course our life is sometimes too dramatic. Who can give us the strength? Where can we find the light  when it’s too dark?

Some pupils got the task to prepare the short stories about the life of saint families whose life was the proof for lot of doubting persons. They prove that it’s possible to have such families because  what’s impossible for men is possible for God.

We’ll speak about :

-Peter and Phevronia

- Adrian and Natalia

- Kirill and Maria

(The first group  starts speaking about  Peter and Phevronia,  the others write down the plan of the story in their note-books. The get the cards with the questions to the text)

 (на интерактивной доске 5 слайд)

  • The 1st speaker: A well known story about  Russian prince Peter and his wife from a poor family Phevronia seems to be a fairy-tale. Nevertheless it’s a real story when the sick prince of Murom Peter was treated by the girl from the small village. As a pay for the treatment Peter promised to marry her.

It was so cheeky from the point of view of the ordinary people. But it was God’s action. Phevronia was clever and kind. The prince and people loved her so much but the boyars and their wives felt hatred because of her birth. They couldn’t forgive that the poor girl became their princess and they had to bow to her.

-The 2nd speaker: One day the boyars came to Peter and asked him to drive Phevronia away from the country. But the prince didn’t want his wife to go along. He went away with her. He was afraid but his clever and faithful wife advised him to trust God and not to give up.

They were far away from Murom when the boyars started fighting for the power in the city. But God didn’t leave the saint family. He sent his angels with burning swords to the city. They were walking from house to house and asked, “Where is your prince Peter?”

-The 3rd speaker: In a great fear the boyars ran after the prince and his wife, got down on their knees, asking to come back to the city, be their rulers and save them from the mysterious youths.

Peter and Phevronia forgave them and came back to Murom, they were clever and kind rulers and in the end of their life they decided to go to monastery. They died at the same day and now they are together in Eternity.

T-Well done. Do you know when we remember these saints? ( Children answer: On the 8th of July. They still help families to live in love and harmony ).

Ask some questions after listening from the cards:

-Why did the prince have to marry the poor girl?

-What was the reason of boyars’ hatred?

- Why did the boyars ask Peter and Phevronia back to Murom?

T-Now we speak about one more saint family of Adrian and Natalia. ( Another group starts speaking about their life. Pupils write down a short plan of the story and find the answers to the questions from the cards:

-What can you say about Adrian’s person?

- Why did he get into prison?

- What did his wife do after Adrian’s arrest?

_ Where did Natalia travel after her husband’s death?) 

(на интерактивной доске 6 слайд)

-The 4th speaker: A young couple lived in Nicomedia many years ago. There were the  times when the Christians were driven and tormented. Adrian was a young rich man believing in pagan idols. Once he saw how a group of Christians was cruelly tortured but they refused to bow down in front of idols.

Adrian was extremely surprised at this fact and he wanted to be a Christian too.

A cruel pagan tsar Maximian sent him to prison with other Christians, but Adrian was happy. Now he knew the aim of his life.

-The 5th speaker: His wife Natalia was a Christian too, but she was afraid to speak about it. Now she put on her best clothes and ran to prison. She decided to be next to him and keep him up.

She got down on her knees and begged him to suffer everything to get the reward from God, the endless gladness.

The martyrs were in prison for many days and Natalia and her servants helped them.

  • The 6th speaker: After that Maxsimian again called Adrian asking him to bow down in front of idols to get the freedom, but the saint refused and was cruelly tortured and killed. Natalia was near by and preyed for him. After her husband’s death she travelled to Vizantia on board the ship with other Christians and the bodies of saints.

In Vizantia she slept forever in one of the churches and saw Adrian who called her to Eternaty.

T-There were a lot of other happy families in our history. Some of them are well known and some are not, but all of them lived with the God’s help growing in love and belief.

V. Подведение итогов.  Домашнее задание. Объявление оценок за урок (5 мин.)

 (на интерактивной доске 7 слайд)

T -Look at the next slide. Here you can see Kirill and Maria, the parents of our great Russian saint Sergey Radonezhskiy.

And your home task will be to find the information about them.

This topic is so important and wide, we can speak more and more, but our lesson is over. I advise you to think a lot about our questions to find literature, to look for the information in the internet, don’t be passive,  analyse everything you hear and see. And I hope you will find the truth in your own life.

Thank you for the lesson. Good-bye.

Литература

Библия

Житие Петра и Февронии

Житие Адриана и Натальи


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

HOME AND FAMILY IN ORTHODOX CHURCH

Слайд 2

OUR FAMILY IS OUR HAPPINESS

Слайд 3

How to express your opinion

Слайд 4

HUSBAND I WIFE I CHILDREN

Слайд 5

THE CHRISTIAN FAMILY GOD I HUSBAND I WIFE I CHILDREN

Слайд 6

PETER AND PHEVRONIA

Слайд 7

ADRIAN AND NATALIA

Слайд 8

KIRILL AND MARIA


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Основные Таинства Православной Церкви

Урок по православной культуре по программе В.Д.Скоробогатова в 9 классе...

Тема урока: Судьба Русской православной церкви в 17 веке. (Школа 2100)

Формирование исторических знаний о причинах раскола в Русской православной церкви и в обществе. Характеристики участников событий – царя Алексея Михайловича, патриарха Никона, протопопа Аввакума...

Элективный курс "История русской православной церкви"

Предлагаемая программа  представляет собой элективный курс  для учащихся 9-х – 10-х классов общеобразовательных школ, проявляющих повышенный интерес к изучению отечественной исто...

Деятельность Русской Православной Церкви в годы Великой отечественной войны

Статья о деятельности Русской православной церкви в годы ВО....

Круговорот ценностей православной церкви, семьи и школы.

Круговорот ценностей православной церкви, семьи и школы.Горкуша А.Н.учитель православной культурыМБОУ «СОШ №30»«Какое… счастье получить доброе истинно-христианское воспитание, вступить с ним...

РАСКОЛ РУССКОЙ ПРАВОСЛАВНОЙ ЦЕРКВИ

Интерактивный урок по истории в 7 классе (базовый уровень). Урок соответствует требованиям ФГОС. Основной целью урока является формирование у учащихся представления о роли Православной церкв...

Эссе по основам православной культуры "Женщина в православной церкви"

   Об актуальности данной темы свидетельствует интерес к ней в научной литературе, а также большое количество публикаций по данной тематике. Будем говорить о научной дискуссии по вопр...