Урок в 10-м классе по теме "Generation Gap"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) по теме

Лютостанская Людмила Ивановна

Проблема "отцов и детей" - это извечная проблема, возникающая перед людьми разных поколений. Она актуальна в наши дни. Жизненные принципы старших когда-то считались основой бытия, но они уходят в прошлое, и им на смену приходят новые жизненные идеалы, принадлежащие молодому поколению. Поколение "отцов"  не принимает убеждения молодых, стремится оставить все на своих местах. "Дети" более прогрессивны, всегда в движении, хотят все перестроить, изменить, они не понимают пассивности старших.  "Дети" должны помнить, что лишь терпимость друг друга, взаимное уважение помогут избежать серьезных столкновений. Основные цели урока: развитие и совершенствование лексико-грамматических навыков говорения по теме, развитие коммуникативных умений, обеспечивать нравственное воспитание учащихся, воспитание толерантности и уважения к своим близким и окружающим людям, повышение мотивации к изучению английского языка.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon generation_gap.doc54 КБ

Предварительный просмотр:

                       План-конспект урока 10-м классе по теме “Generation gap”

Цели:

Образовательные цели:

- активизировать ранее изученные лексические единицы по теме: “Family issues”;

- совершенствование лексико-грамматических навыков;

- совершенствование и контроль умений аудирования, чтения и навыков устной речи по теме.

Развивающие цели:

- развивать умение выделять главное, развивать мышление, память;

-развивать коммуникативные умения;

- развивать способность к догадке, самостоятельность;

- развивать познавательные и творческие способности учащихся.

- Воспитательные цели:

- формирование психически устойчивой личности, способной ориентироваться в трудной ситуации;

- обеспечивать нравственное воспитание учащихся, дать понятие об общечеловеческих ценностях;

- воспитание толерантности и уважения к своей семье и окружающим людям.

                                                                 Ход урока

  1. Начало урока. Приветствие. Сообщение темы урока.

Listen to the short poem and repeat it. Be attentive: it’ll help you in formulating the topic of our lesson.

When life gives you lemons – make lemonade.

If life gives you strict teachers – thank them.

If life gives you strict parents – obey them.

What are we going to speak about?            Family issues       Generation gap

2. Фонетическая зарядка

a)  care for (about)                                                   act like a baby

share                                                                        show smb up in front of

have fair share                                                         show off

do one’s fair share                                                   embarrass            

background                                                             ask embarrassing questions

comfort;  feel comfortable                                       nag smb about smth

privacy; lack of privacy                                          deal with smb

get on                                                                      go out with

respect each other’s interests                                  go through

secure; security                                                       be up to

worry about                                                             make/let smb do smth                                          

treat smb like equal (a baby, an unpaid slave)        keep doing smth  

complain about                                                        keep smb out

do teenage things                                                    keep smth secret

have control over my own life                                be on your own

make fun of smb                                                     stuff

be responsible to                                                     argue about

have different views on                                           arguments                      

3. Отработка изученной лексики

a) Re-phrase the following sentences, using verb expressions instead of the underlined words and phrases.

  1. If I disappear into my room for some peace, it’s guaranteed that someone will come after me, waiting to know  what I am involved in.
  2. My sister always behaves in a childish way and does nothing.

3. My little brother always makes me feel embarrassed in front of my friends.

4. My friend spends time with a man who is seven years older than her and her mum doesn’t know about it.

5. He is always postponing everything.

6. She is always boasting about her expensive toiletries.

7. We often visit our friends and have an enjoyable time with them.

8. Ann and her friends of age 15-16 years old often gather together in Ann’s room and do something interesting only to the people of this age do.

b) Choose the proper preposition.

1. I share a room with my little brother, I can’t just shut the door, and keep everyone … .

2. My friends have got a nice place to live, with a nice family, but they don’t really appreciate it – they are always complaining … their parents.

3. Sometimes I have to share a room and if you don’t get … with the other girl, it’s not much fun.

4. She doesn’t have control … her  own life because she is still a child.

5. To be …your own is bad because nobody is interested in you.

6. Children and their parents have different views … fashion, music and many other things. It causes misunderstanding between them.

c)  Read the statements below. What family values or their absence do they mean?

  1. A family has things together like dreams and hopes and possessions and memories and smiles.  (sharing)
  2. With so many people in one house you don’t have a chance to be alone, unseen or unheard. (privacy)
  3. It is a shelter from the storm, a friendly port when the waves of life become too wild. ( security, comfort)
  4. A family is a place where love and faith dwell, a place where all members can enjoy the dignity (достоинство) of their own personalities. ( caring, respect, trust)
  5. We talk about what’s happening, who’s doing what, it’s lovely to have the family round you and to know they are interested in you. ( caring, sharing)

4. Речевая зарядка

Is having a family important for a person? Why?

What are family values?

Why do we need a family? ( высказывания учащихся)

5. Практикум в аудировании

One of the most important features of the family is understanding, isn’t it?

Listen to the text and choose the corresponding sentences.

… I’m a 17-year-old student who needs advice. I live with my family and study at the university. With my beloved boy I met a year ago when I was at school. We are good friends and even more we are going to be together forever. We enjoy being together.

   My problem is that my parents don’t like my boy-friend. They are very strict and think that I’m too young to have serious relations. They don’t allow me to go on dates and even don’t want to hear about him. My parents make my life miserable. I get very depressed. I keep my stuff in a suitcase to leave my home in a suitable moment.

  1. The girl can give advice.
  2. Her parents don’t like her having a boy-friend.
  3. The girl’s parents think that she isn’t old enough to have a boy-friend.
  4. The girl regrets meeting the boy.
  5. She is suffering.

What is the text about?

What is the girl’s problem?

What advice could you give to her? Your  parents worry about you. Your parents may want to prevent you from making mistakes. They know how hard it is to make a success in this life and they want you to be very well prepared for it. You should talk to your mother and speak about your feelings.

6. Практикум в устной речи.

The girl’s parents make her nervous.

What can make you  nervous, annoyed, disappointed? (карточки)

  1. my clothes/fashion
  2. problems at school
  3. a quarrel with parents
  4. when a friend doesn’t want to understand
  5. lack of caring and sharing
  6. too much caring
  7. lack of privacy
  8. falling in a difficult situation
  9. problems with friends
  10. planning the future career
  11. conscription
  12. great uncertainty

Can we regard all these complaints as problems?

Youth is a difficult time, isn’t? Will you speak about the problems teenagers have? (сообщения учащихся)

 What is the background  of all the problems in a family? Misunderstanding (generation gap) What can cause  a generation gap?

The adults don’t accept their children’s values. The young can not accept the values of their “fathers”. All these differences generate a generation gap when the young and adults do not understand one another.

8. Практикум в чтении ( контроль домашнего задания)

Let’s read the notes written by a 15-year-old boy.

а) Выполнение упр.5 стр.86

b) When young people have family problems they write about them to an agony column.

Выполнение упр.3В,С,D стр.82

B) Max says that his parents have too much control over his life and he lacks privacy.

Liam says that he and his mother have different views on fashion and  his mother decides what clothes to buy for Liam.

C) 1. You should understand your parents. It is necessary to control you. You can’t always have fun and do nothing.

They want you to get a good education. And you have to сontinue your education and think about your future, too. Without good education it is not easy to find a good job.

They just want you not to be disappointed and not to make mistakes, which they (perhaps) made in the past.

Your parents may want to prevent you from making mistakes. They know how hard it is to make a success in this life and they want you to be very well prepared for it.

Perhaps you have no problem with your parents, and perhaps you have problem with your laziness?

Your parents care for you and you should appreciate it. You should settle all your problem peacefully. You shouldn’t quarrel with your parents.

2. If you want my opinion, as long as your mother controls the purse, she controls how the money is spent.

Talk to your mother to make her see that you are growing up and, want a little more say in what to wear.

Try to explain your mother how much you dislike the styles she chooses and why.

I think that a part time job will allow you to buy things you like.

Do you think that a generation gap can be bridged?

I don’t think so. But I think that some concessions on both sides are possible. Sometimes older generations are important for young people because they can share their experience. Parents are also providing their children with pockets money. That’s why the young should be patient when older people teach them what to do, what to wear or how to think. Tolerance is the only way to bridge the gap of the generations.

9. Практикум в аудировании

Listen to the text and complete the sentences below.

                                                Rules for parents

Parents! Try to understand your children. Be friendly when our friends come to visit us. Remember that we need our private places. Don’t tidy up our rooms – we can’t find anything after that.  Allow children to keep animals at home. Let children choose their clothes and haircuts by themselves. And explain to me why I can’t eat in front of the TV? I think this rule is silly.

  1. Try (1)___________________________your kids.
  2. Be (2)____________________when our friends come to visit us.
  3. Remember that we need (3) _____________________________.
  4. Allow children (4) _________________________________________.
  5. Children can choose their (5) ______________________________themselves.
  6. Not to eat in front of the TV is a (6) ________________rule.

10. Практикум в обратном переводе.

Translate into English:

1. Очень трудно для разных поколений понимать друг друга, но это тоже очень важно. 3.Всем членам семьи следует уважать и понимать друг друга, помогать и доверять друг другу. 4. Это важно учиться как разговаривать с взаимным уважением. 5. Мы ответственные люди и нам следует уважать самих себя и других людей тоже.6. Нам следует быть cнисходительными к нашим родителям и к людям, которые нас окружают. 7. Детям и их родителям следует уважать интересы друг друга. 8. Нам следует любить друг друга.

Translate into Russian.

1. Children and their parents have different views on many things, different values and beliefs.2. Young people of today don’t directly accept the standards of their parents who believe that they are right because they are older. 3.Young people have their own ideals. They want to make their own mistakes rather than listen to the warning of the adults and repeat the mistakes of the older generation. 4. The existence of sub-culture which is specific for every generation is a form of protest of the young people.5.Sometimes children share information and experience with their parents. 6. I think that without problems our life will be very boring. 7. When people start to cope with different problems they become stronger and more experienced.

11. Итоги урока.

What conclusion have we come to? What is the main idea of our lesson? Be tolerant to each other. Tolerance is the only way to bridge the gap of the generations. Understand, trust, respect each other and everything will be OK. All obstacles will be overcome and all the gentle words will be found. And this cruel world will turn to you with a kind smile. Your mother’s smile, your father’s smile, your smile…

12. Домашнее задание

Write a letter about your problems to an agony column.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок развития речи в 5 классе. Тема урока. Учимся говорить правильно, точно, выразительно. Урок развития речи 5 класс

Методическая разработка на заочный  районный конкурс по проблеме формирования культуры речи обучающихся....

методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Движения живых организмов" и презентация к ней. Методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Дыхание растений, бактерий и грибов" и презентация к ней.

Методическая разработка урока с поэтапным проведением с приложениямиПрезентация к уроку биологии в  6 классе по теме "Почему организмы совершают движения? ".Методическая разработка урока с поэтап...

Открытый урок (мастер-класс) по русскому языку, проведённый на Фестивале инновационных идей в региональном образовании «Педагогические открытия 21 века» по теме Урок – исследование. «Предлог». (7 класс)

Тема: Предлог. (Закрепление знаний)Цель урока а) учебная: систематизировать и обогатить знания учащихся о предлоге, на основе заданий-исследований предупредить возможные ошибки в употреблении предлого...

Конспект урока математики в 9 классе по теме: «Системы рациональных неравенств». Презентация к уроку математики в 9 классе по теме: «Системы рациональных неравенств».

Материал данного урока предназначен для  повторения  решения линейных неравенств; формирования  понятия «системы рациональных неравенств», «решение рациональных неравенств»;   форм...

мастер-класс применения ИКТ на уроках физики "Урок по физике 7 класс Тема урока: «Исследование силы Архимеда».

Цели урока:Образовательные:повторить  и обобщить изученный материал по теме: «Архимедова сила.  Плавание тел»;продолжить формирование умений наблюдать и объяснять физические явления, обобщат...

план- конспект урока математики в 5 классе. Тема урока:: " Урок решения задач" Учебник: Математика 5 класс. Виленкин Н.Я.и др.,

Урок содержит различные задачи практического содержания. Конспект составлен с использованием игровых технологий.. Основные этапы урока: нетрадиционный устный счет, кроссворд, задачи по комбинаторике....

Внедрение современных технологий на уроке музыки. Открытый урок в форме мастер - класса по внедрению в урок музыки новых технологий в рамках реализации ФГОС. Тема урока: «Вторая жизнь песни» 5 класс.

Внедрение современных технологий на уроке музыки. Открытый урок в форме мастер - класса по внедрению в урок музыки новых технологий в рамках реализации ФГОС. Тема урока: «Вторая жизнь песни» 5 класс....