Конспект урока английского языка по теме "Моя семья" (5 класс)
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) по теме

Мельникова Мария Вячеславовна

Урок английского языка по теме "Моя семья" к учебнику Английский язык для 5 класса общеобразовательных учреждений/ В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, Э.Ш.Перегудова и др.; Российская академия наук, Российская академия образования, изд-во «Просвещение». – 6-е изд. - М.: Просвещение, 2010. – 257с.

Составлен подробный конспект урока с приложениями.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_po_teme_semya.docx50.78 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока: «MY FAMILY»

(к учебнику Английский язык для 5 класса общеобразовательных учреждений/ В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа, Э.Ш.Перегудова и др.; Российская академия наук, Российская академия образования, изд-во «Просвещение». – 6-е изд. - М.: Просвещение, 2010. – 257с.)

Класс: 5

Цели: 

  • учебный аспект

1) активизировать употребление лексики, речевых клише  по темам   «Семья», «Количественные числительные»;  

2) практиковать учащихся во всех видах речевой  деятельности, используя лексику предыдущих уроков;  

3) изучить новый грамматический материал – глагол have /has (got) в вопросительном предложении;

  • развивающий аспект

1) развивать речевые навыки и умения учащихся  посредством игры;

2) способствовать развитию творческого мышления,  воображения, внимания;

3) тренировать слуховую и зрительную память;

  • воспитательный  аспект

1) прививать любовь к своей семье, уважение к старшим, семьям одноклассников;

 2) воспитывать сознательную дисциплину, воспитывать культуру общения;                                                        

3) уметь работать через сотрудничество;

  • познавательный  аспект

1) знакомить учащихся  с культурой стран изучаемого языка через песни и стихи.

Речевой материал: 

  • лексический – a mother(mom / mum / mummy), a  father (dad / daddy), parents,a grandmother  (grandma,granny), a  grandfather (grandpa), grandparents, a  daughter, a  sister, a  son,a  brother, an aunt, an uncle, a niece, a nephew, a cousin, relatives
  • грамматический – количественные числительные (1-100), притяжательный падеж существительных, глагол have (got) в вопросительном предложении

Оборудование:  доска, наглядные материалы (картинки с изображением членов   семьи – The Sipsons,  фотографии семей учащихся), дидактические        

карточки с буквами, словами по теме, аудиокассеты.

         

План урока

  1. Организационный момент, сообщение темы и цели урока.
  2. Фонетическая зарядка.
  3. Речевая зарядка.
  4. Актуализация лексического материала по темам «Семья», «Количественные числительные».
  5. Предъявление нового грамматического явления.
  6. Тренировка по формированию грамматического навыка.
  7. Физ. минутка (исполнение песни «Old McDonald»).
  8. Формирование навыков монологического высказывания.
  9. Формирования навыков аудирования и письма.
  10. Формирование навыков чтения.
  11. Итог урока.
  12. Домашнее задание.

ХОД  УРОКА

I.  Организационный момент, сообщение темы и цели урока.

        -         Good morning, children! I’m glad to see you!

       -  Today we’ll speak about your families, you will try to make up sentences with the  

          words on the topic “Family”, listen to the text connected with this topic. Besides

          you’ll learn how to make up General questions with the verbs have/has.

  1. Фонетическая зарядка.

 -  Let’s start with a phonetic drill. Listen and repeat the words after me all together.

      -  mother, father, brother, grandmother, grandfather;

      -  three, thirteen, thirty, thirty-three;

 -  daughter, sister, aunt, relatives;

 -  one, twelve, twenty.

(Фонетическую зарядку можно провести по-другому : )

Mach the sounds and the words:

             

Mother

 i:

family

 s

three

i

sister

 ʌ 

eleven

t

cousin

 æ

III. Речевая зарядка.

-  Very good! And now make my sentence longer. Work in a chain.

    T:  I’ve got a mother.

  P1: I’ve got a mother and a father.

  P2: I’ve got a mother, a father and a brother.

  ……

Well done. Let’s recite the poem about a family “Mother and Father”.

Mother is the dearest

Of all the friends I  know.

She helps me work and helps me play.

That’s why I love her so.

Father is the kindest

Of all the friends I  know.

He likes to take me out with him.

That’s why I love him so.

IV. Актуализация лексического материала по темам «Семья», «Количественные числительные».

- And now let’s play (at the blackboard, with cards) 

  1. Make up the word from these letters, then read the word, translate it, name the letters. (ЛЕ: числительные, члены семьи)

  2. Make up the sentence from these words, then read and translate it.

(Examples: Her granny is seventy. My mother’s name is Alice. )

- Very good!

- Let’s go to the USA to a small town of Springfield in Colorado State. The Simpsons’ family lives there. Look at the blackboard, you can see this family’s  members’ pictures: Homer, Marge, Lisa, Bart and Maggie.  Try to make up as many sentences as you can about the Simpsons with these words and word –combinations. Who will collect the most cards will win. Let’s start.

     (ученики выходят по одному к доске, снимают любую карточку с доски, составляют предложение с написанными на ней словом или словосочетанием)

- Let’s have a result. How many cards have you got? (… you are the winner)

   V.  Предъявление нового грамматического явления.

- Children, look at two sentences.

(на карточках предложения: 1)Bart has got two sisters. 2)Has Bart got two sisters?). 

- What is difference between them?

- This is a general question with the verb has. To make up this question it’s necessary to put the verb Have or Has before a subject.

VI. Тренировка по формированию грамматического навыка    (употребление глагола have/has got в вопросительном предложении).

- Let’s try to make up the general questions to the sentences:

Family has got a cat.

Lisa has got a brother.

They have got three kids (детей).  

Maggie and Bart have got a sister.

 *  -  Now … imagine that you are Bart (Lisa) – (один ученик у доски выступает в  роли Барта или Лизы). Ask him about his family. (Have you got a sister? What’s her name? и т.д.)

VII. Физ. минутка (исполнение песни «Old McDonald»).

- The Simpsons like to sing. Let’s sing the Simpsons’ favourite song «Old McDonald».

VIII. Формирование навыков монологического высказывания.

- I think it will be interesting to Simpsons to know about your families.

(дети рассказывают о своих семьях по фотографиям)

IX.  Формирования навыков аудирования и письма.

- And now let’s go to England. The Richard’s family lives there.

- Listen to Richard about his family. After that you are to fill in the missing words in your sheets of paper. First just listen but don’t write anything (учащиеся получают листы с текстом, в котором пропущены слова).

-  Let’s listen to him once again (во время второго прослушивания учащиеся заполняют пропуски отсутствующими словами).

-  And now change your sheets with your partner. Let’s check up. (учащиеся проверяют правильность заполнения пропусков, сверяясь с ответами на доске). Count the mistakes and put a mark, using the table in your sheets.

-  Change back. Who’s got 5 (4,3)? Very good(Great/ don’t be upset, next time you’ll write better).

X. Формирование навыков чтения.

- And now read the text to yourself and then answer my questions.

- Now answer my questions:

- How many members are there in Richard’s family?

- What are they?

- What’s the father’s name? (What’s the mother’s name? /What’s the grandfather’s

   name? / What’s the grandmother’s name?)

- Where does Richard live?

- Great!

XI. Итог урока.

- Now let’s sum up the results of our lesson.

-What did we talk today about?

- Did you like today’s lesson? What did you like?

 - I enjoyed your work at the lesson today. As for the marks, I’ll give a ….

XII. Домашнее задание.

- Your home task will be ex.3 on p.64.  Our lesson is over. Goodbye!

ПРИЛОЖЕНИЯ

SONG «E-I-E-I-O»

1. Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

    And on this farm he had some ducks, E-I-E-I-O.

    With a quack, quack here, and a quack, quack   there,

    Here a quack, there a quack, everywhere a quack, quack,

    Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

   2. Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

       And on this farm he had some turkeys, E-I-E-I-O.

       With a gobble, gobble here, and a gobble, gobble there,

       Here a gobble, there a gobble, everywhere a gobble, gobble,

       Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

   3. Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

       And on this farm he had some pigs, E-I-E-I-O.

         With an oink, oink here, and an oink, oink there,

         Here an oink, there an oink, everywhere an oink, oink,

         Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

  4. Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

        And on this farm he had a cat, E-I-E-I-O.

        With a meow, meow here, and a meow, meow there,

        Here a meow, there a meow, everywhere a meow, meow,

        Old McDonald had a farm, E-I-E-I-O.

Карточки для составления предложений

 о семье Симпсонов

MARGE

38 years old

very kind

likes

eating

BART

very

clever

39 years old

11 years old

Two sisters,

Lisa and Maggie

the  baby

of the family

naughty and

noisy

10

LISA

likes comic

books

MAGGIE

HOMER

can cook

well

he is funny

can’t walk

 

TOPIC “FAMILY”

Texts for auding

    I’m Albert Williams. I was born in 1924 in London. My birthday is on the 12th of November. I get a lot of postcards and presents from my family on my birthday.

    Hi ! I’m eleven. I’m Bill’s brother. I have got a sister. My sister’s name is Kathy. She is a good sister.

     I’m forty-five. I’m Albert and Norma’s son. I love my family a lot.

    I am Tom’s mother and Richard’s grandmother. I’m sixty-nine. I visit them often.

     Mike has got a brother and his name is Terry. He is nine years old. He has got a hamster. Mike has a sister too. Her name is Barbara. She is thirteen. She hasn’t got a hamster but she has got a cat. Mike’s father is Mr Claydon. He is forty years old. Mike has a computer but his father hasn’t got one. He has a camera.

   How many sisters has Mike got?

     Hi! I'm Richard Williams. Nice to meet you! I live in London. Iris Williams is my mother and Tom Williams is my father. I've got a sister Kathy and a brother Bill. She does well at the University. My mother says she is a good daughter. I want to be a good son, too.

    Albert Williams and Norma Williams are my dear grandfather and grandmother. They've got a nice house in the country. I love to visit them.

    My uncle Henry and my father are brothers. Aunt Susan and uncle Henry don't live with us. They bought me a new ball. I love to play football with my uncle.

     

Карточки для контроля аудирования

 Name __________________________________             Grade_______

    I’m Albert Williams. ___ was born in ______ in London. My birthday is on the ____th of November. I get a lot of postcards and presents from ____  family on my birthday.

    Mistakes: _____                                          Mark: _______

      Hi ! I’m _________ . I’m Bill’s brother. I have got a ________ . My sister’s _______ is Kathy. She is a good sister.

     I’m forty-_______ . I’m Albert and Norma’s ______ . I love my ____________  a lot.

    I am Tom’s mother and Richard’s ___________  . I’m _____  -nine. I visit them often.

    Mistakes: _____                                          Mark: _______

     Mike has got a  __________ and his  _______ is Terry. He is _______ years old. He has got a hamster. Mike has a _________ too. Her name is Barbara. ____ is thirteen. She hasn’t got a hamster but she has got a cat. Mike’s father is Mr Claydon. He is _______ years old. Mike has a computer but his father hasn’t got one. He _____  a camera.

 How many sisters has Mike got?    ________________

Mistakes: _____                                          Mark: _______

        Name __________________________________             Grade_______

       Hi! I'm Richard Williams. Nice to meet you! I live in London. Iris Williams is my __________ and Tom Williams is my __________. I've got a _________ Kathy and a  _________ Bill.  She does well at the University. My mother says ____ is a good  _____________ . I want to be a good ______, too.

    Albert Williams and Norma Williams are my dear _____________and grandmother. They've got a nice house in the country. I love to visit them.

    My _________ Henry and my father are brothers. ________ Susan and uncle Henry don't live with us. They bought me a new ball. I love to play football with my uncle.

   

Mistakes: _____                                          Mark: _______

        Name __________________________________             Grade_______

       Hi! I'm Richard Williams. Nice to meet you! I live in London. Iris Williams is my 1)__________ and Tom Williams is my 2)__________. I've got a 3)_________ Kathy and a  4)_________ Bill.  She does well at the University. My mother says 5)____ is a good  6)_____________ . I want to be a good 7)______, too.

    Albert Williams and Norma Williams are my dear 8)___________and grandmother. They've got a nice house in the country. I love to visit them.

    My 9)_________ Henry and my father are brothers. 10)________ Susan and uncle Henry don't live with us. They bought me a new ball. I love to play football with my uncle.   

Mistakes: _____                                                         Mark: _______

Mistakes

0-1

2-3

4-5

>5

Mark

5

4

3

2

   

Name __________________________________             Grade_______

   Hi ! I’m 1) _________ . I’m Bill’s brother. I have got a 2)________ . My sister’s 3)_______ is Kathy. She is a good sister.

     I’m forty- 4)_______ . I’m Albert and Norma’s 5)______ . I love my 6)____________  a lot.

    I am Tom’s mother and Richard’s 7)___________  . I’m 8)_____  -nine. I visit them often.

Mistakes: _____                                                         Mark: _______

Mistakes

0

1-2

3-4

>5

Mark

5

4

3

2

Name __________________________________             Grade_______

   Hi ! I’m 1) _________ . I’m Bill’s brother. I have got a 2)________ . My sister’s 3)_______ is Kathy. She is a good sister.

     I’m forty- 4)_______ . I’m Albert and Norma’s 5)______ . I love my 6)____________  a lot.

    I am Tom’s mother and Richard’s 7)___________  . I’m 8)_____  -nine. I visit them often.

Mistakes: _____                                                         Mark: _______

Mistakes

0

1-2

3-4

>5

Mark

5

4

3

2


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока английского языка по теме "Семья" 5 класс

Урок направлен на развитие лексико- грамматических навыков говорения, аудирования, чтения и письма. Кроме того,он предусматривает закрепление грамматического материала по теме словообразование...

Конспект урока английского языка во 2-м классе (по УМК М. З. Биболетовой «Enjoy English 2 класс») по теме: «Я и моя семья».

Тема урока: «Я и моя семья».Цель урока: активизировать коммуникативные навыки учащихся по теме «Я и моя семья».Задачи:1. образовательные:- тренировать учащихся в лексике по теме «Я и моя семья»;- прак...

Конспект урока английского языка в 3-м классе (по УМК Биболетовой М.З. "Enjoy English 3-й класс") по теме "Угощаем своих друзей"

Цель урока: обучение диалогическому высказыванию; обобщение и систематизация знаний учащихся.Задачи:Образовательные:развивать умения и навыки устной речи: учить запрашивать информацию, используя ...

Конспект урока английского языка «Известные телевизионные семьи» в 5 классе в соответствии с требованиями ФГОС ООО.

Урок по ФГОС ООО в форме нетрадиционного урока (игровое шоу) с технологией концентрированного обучения. Доступность материала разного уровня, проблемно-творческие задания, разнообразие форм и видов ра...

План – конспект урока английского языка в 6 «А» классе учителя английского языка

План – конспект урока английского языка в 6 «А» классе английского языка. УМК: «Английский в фокусе»...

Конспект урока английского языка по теме "Семья", 2 класс

Конспект урока английского языка по теме "Семья", 2 класс. УМК Звездный английский...