Тема «The House of Romanov. How much do you know? »
методическая разработка по английскому языку по теме

Двухчасовое занятие предназначено для учащихся 11 классов и студентов 2-3 курсов неязыковых образовательных учреждения СПО.

Воспитание патриотических чувств у учащихся и уважения к истории родной страны является важной частью реализации межпредметных связей на уроке английского языка. Для современных молодых людей история родной страны должна быть предметом гордости и достоянием, которым они могли бы поделиться с представителями других стран. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл plan-konspekt_romanovy.docx1014.14 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект занятия

Тема «The House of Romanov. How much do you know? »

Двухчасовое занятие для учащихся 10-11 классов и студентов 2-3 курсов неязыковых образовательных учреждения СПО

Выполнила преподаватель английского языка ГБОУ СПО Зарайского педагогического колледжа им. В.В. Виноградова

Коновалова Анна Александровна

Цели занятия:  

  1. Оценивание уровня знаний учащихся в области родной истории при работе с англоязычным материалом.
  2. Реализация межпредметных связей на уроке английского языка.

Задачи занятия:

Образовательные

  1. Познакомить учащихся  с английской лексикой по исторической теме.  
  2. Практиковать грамматические навыки учащихся в области словообразования английского языка.
  3. Совершенствовать навыки аудирования.

Развивающие

  1. Использовать знания учащихся в области истории
  2. Расширить кругозор учащихся в области родной истории

Воспитательные

  1. Воспитывать патриотические чувства и уважение к истории родной страны

Оснащение занятия: презентация, мультимедийный  проектор, компьютер, видеофайл или доступ в Интернет, печатные тексты.

Ход занятия

Teacher: Good day, students. Today we are going to speak about a very significant event in our history. Maybe someone can suggest the thing I am talking about(студенты высказывают свои предположения)…

Well, I see that some of you follow the headlines and watch news. So, we are going to find out how much you know about our Imperial House of Romanov. We will use video files and materials made in Power Point.

Look the first slide (слайд 1). What do you see? (учащиеся обсуждают герб дома Романовых и высказывают свое впечатление)

Task 1.

Have a look at the short historical note (слайд 2) (учащиеся читают информацию).

 How well do you know the representatives of the Romanovs? Do the fallowing task. (слайд 3) 

Arrange in the chronological order the brightest representatives of the Romanov dynasty:     

Mikhail Fedorovich  Peter I          Nikolay I  Alexander II  Ekaterina I

Nikolay II    Elizabeth I    Peter II   Ekaterina II     Peter III.

You have 3 minutes.

Now let’s check your answers. Have a look the portraits and then the right answer. (слайд 4-5)

Task 2

I am sure you know that a great number of monuments and building appeared during the reign of the House of Romanov. Work with these pictures. Who was the sovereign at the time the sights were constructed?

  (слайд 6, приложение 1) (учащиеся высказывают свои предположения).

 And now let’s check up.

Picture 1 –

Picture 2 -

Picture 3 –

Task 3

We know that the first Romanov tsar was asked to take the throne at the ancient monastery of Kostroma. Can you name the monastery? (Учащиеся высказывают свои версии)

 So that is your next task. Read the text, do the necessary changes and open the brackets, then translate the information. (приложение 2)   

The Ipatiev Monastery - legend of the monastery

The main 1 … (attract) of the city, Ipatiev Monastery, 2 …  (situate) at the confluence of the Volga and the Kostroma. Its white stone walls with towers and the domes of the cathedral look very 3 … (picture) against the backdrop of amazing landscapes. 
The church 4 … (found) in the early Middle Ages, the 14th century. According to the legend it was founded by the Tatar prince Chet, who adopted 5 … (Christ) under the name of Zechariah. In 1613 the monastery was the place where Moscow boyars came to invite Mikhail Romanov to become the new 6 … (rule). As a result, the 7 … (one) prayer of thanksgiving was prayed in Trinity Church to mark the salvation of Russia from the turmoil the coming of the new ruling dynasty. After that event, the monastery became a holy place for the Romanov dynasty. There, for many years the Fyodorovskaya icon of the Mother of God, the patroness of the new royal family 8 … (keep).
The monastery still 9 … (have) the Trinity Cathedral (1652), the belfry (1603-1605), the episcopal house (18th century), the cells (18th century), and the Romanovs palace (16th century). Now it is the museum complex Ipatievsky Monastery. Besides, the Godunovs, the ancestors of Chet, assembled a great library 10 … (call) Ipatievsky Chronicles, which is still one of the main sources of information about ancient Russia.
 

Now we discuss your results

Ipatievsky Monastery - legend of the monastery  (слайд 10)

Keys:   1attraction   2 is situated   3 picturesque   4 was founded  5 Christianity

 6 ruler   7 first  8 was kept     9 has    10 called 

Task 4

 As you have learned at your history lessons the Romanovs came after the Ruricoviches. Match the names to the dynasty. The Romanovs or the Rurikoviches? (слайд 11-12)

Yaroslav The Wise (Ru)       Peter I (Ro)   Vsevolod the Big Nest (Ru)

Vasily II (Ru)    Nikolay I (Ro)     Ivan III (Ru)     Ivan IV (Ru)

Alexander II (Ro)     Ekaterina I (Ro)    Svyatoslav (Ru)   Pavel I (Ro)

Task 5

A lot of significant events in our history are connected with the Imperial House of Romanov. Read the following statements and say if they are true or false. (слайд 13-14, приложение 3) (учащиеся исправляют неверные утверждения и обсуждают результаты с преподавателем)

  1. Peter I ran the Europeanization of the Russian society.(T)
  2. Pavel I created the Navy. (F)
  3. Elizabeth created Moscow University. (T)
  4. Peter III opened the Smolny Institute for noble maidens. (F)
  5. Alexander II abolished serfdom. (T)
  6. Nicholas II founded of the Imperial Chancellery of the Third Department.(F)
  7. Peter II moved to Ekaterinburg, where was shot in July 1918, together with his family. (F)
  8. Ekaterina II followed enlightened absolutism. (T)
  9. Mikhail Romanov was the first of the Romanov dynasty. (T)
  10.  Alexander I created 8 ministries. ( T)

Task 6

Now, students, we are going to watch an interview with the Head of Russian Imperial House Her Highness Maria Vladimirovna. (слайд 15). She is being asked some question by the journalist of Russia Today channel, Al Gurnov. You will watch the video twice and your task is to choose the right answer in your papers. Let’s have a look at the task. (приложение 4)

  1. According to the journalist people in Russia are choosing the face of Russia out of
  1. five thousand names     b. five hundred names   c. twelve names
  1. Among the leading names there is
  1. Alexander  I      b. Elisabeth     c. Nickolas II
  1. According to Maria Vladimirovna the symbol of Russia should be
  1. common Russian people  b. President c. ‘the Motherland is calling” imagine  
  1. According to Her Highness the tsar role can be equal to the role of a leader
  1. to control the nation    b. to unite people   c. to punish people
  1. According to Mr. Gurnov some Russian intelligent people  think that monarchy is
  1. a flexible system  b. a very Russian thing  c. as be abolished  
  1. According to Al Gurnov president Yelzin was
  1. a good manager   b. a man of the 21st century  c. nearly openly called tsar
  1. According to Maria Vladimirovna her family wants to come back to Russia as
  1. leading political power  b. assisting power  c. tourists

Now we watch the interview. Be attentive, please.

Видео         http://www.youtube.com/watch?v=l5OZVssZJEQ

 

Keys: 1b     2c       3a       4b       5b       6c        7b


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Презентация по теме: "The house of my dream!"

Презентация "Дом моей мечты".Цели: обобщение и закрепление изученного материала по теме;формирование культуры коммуникативного общения;развитие навыков исследовательской деятельности;расшире...

интерактивный плакат по теме "My house"

Этот плакат выполнен по УМК "Starlight - 3", можеть пригодиться для обучения новой лексике по теме, а текже при составлении монологических высказываний по теме "Мой дом"....

Конспект открытого урока в 6 классе по теме: "My house".

Вашему вниманию представляется конспект урока английского языка в 6 классе. Обучение в этом классе ведется по программе Биболетовой. Данный урок является обобщающим по теме «Мой дом». На предыдущих ур...

Презентация к уроку по теме: "My house"

Данная презентация может использоваться на уроке английского языка в 6 классе по теме: "My house"....

презентация по теме My house,flat, room

Презентация к уроку английского языка...

The House of Romanov

Двухчасовое занятие для учащихся 10-11 классов и студентов 2-3 курсов неязыковых образовательных учреждения СПОВыполнила преподаватель английского языка ГБОУ СПО Зарайского педагогического колледжа им...

Технологическая карта занятия по английскому языку на тему "Грамматическая конструкция How many/ how much"

В данном материале представлена технологическая карта  и ход занятия по теме How many/ how much....