Использование технологии развития критического мышления по теме «Волонтёрское движение» в 9 классе
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) по теме

О волонтерском движении. Различные виды заданий для развития критического мышления учащихся.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Использование технологии развития критического мышления по теме «Волонтёрское движение» в 9 классе.

Критическое мышление (англ. critical thinking) – система суждений, которая используется для анализа вещей и событий с формулированием обоснованных выводов и позволяет выносить обоснованные оценки, интерпретации, а также корректно применять полученные результаты к ситуациям и проблемам.

Д Халперн  называет это «направленное мышление».

Цель: повышение мотивации, совершенствование знаний и культуры учащихся.

Задачи:

Образовательные:

  • Повышение эффективности восприятия информации,
  •  Формирование навыков по теме «Волонтёрское движение»
    Развивающие:
  • Развитие иноязычных способностей
  • Развитие умения анализировать, сопоставлять, систематизировать информацию.

Воспитывающие:

  • Формирование системы моральных ценностей
  • Воспитание взаимопонимания и толерантности

Этапы урока:

I этап - фаза вызова (evocation)

Ученик вспоминает, что ему известно по изучаемому вопросу, систематизирует информацию, задаёт вопросы, на которые хочет получить ответ.

II этап – фаза осмысления (realization of meaning)

Ученик получает новую информацию, сопоставляет её с уже имеющимися знаниями, систематизирует и анализирует.

III этап – фаза рефлексии (reflection)

Ученики обмениваются мнениями о новой информации, вырабатывают собственную позицию.

Ход урока:

I этап.

Greeting: Good morning, dear students. The topic of our lesson is “Volunteer movement”. What do you know about it? Answer the questions, please.

Who are the volunteers?

Why do people become volunteers?

Who can be a volunteer?

What work is done by volunteers?

Have you ever met a volunteer?

Are there any volunteer organizations?

Учащиеся отвечают на  вопросы, на которые могут дать ответ и записывают вопросы, на которые хотели бы получить ответ.

II этап

  1. Complete the table:

We know

We don’t know about it

We want to know about it

  1. Let’s read the text and try to find answers to your questions. (см. Приложение 1).
  2. Then write what the qualities should have a volunteer. (Учащиеся читают текст и ищут ответы на поставленные в первой части урока вопросы и заполняют таблицу).
  3.  Make the list of qualities of a volunteer, using only adjectives:

  1.  Now let’s play the game “Who knows the adjectives better?” Remember synonyms of these adjectives. Each team says synonyms in order ... and gets points. The team wins if it has the most points.

Adjectives

Synonyms

Kind

Good, nice, soft, gentle, warm-hearted

  1. Read the text again and say what work is performed by volunteers. (Учащиеся перечисляют сферы деятельности волонтёров, картинки вывешиваются на доску).

The volunteer movement

III этап

  1. You work in the teams. You can choose the picture and then prepare your report about this kind of volunteer work. (Каждая команда выступает с сообщением о той сфере деятельности волонтёров, которую они выбрали).
  2. Do you have any ideas why people become volunteers? (Каждая команда предлагает свои идеи, которые фиксируются в «банке идей»)
  • Making new friends
  • Feeling needed and important
  • Gaining important skills and experience that will help you later in life
  • Exploring what you want to do with your life
  • Feeling satisfaction at the getting done and helping others
  • Feeling like you’re a part of a community
  • Have a good time

Подведение итогов урока.

I think you have known a lot of interesting things about the volunteer movement. Your home task: write a composition (80 -100 words) “I want to be a volunteer and … .” Thanks for your work. Today you get good marks. Our lesson is over. Goodbye.


Приложение 1

Volunteering

What types of volunteer work have you done, or are you doing now? What’s the best part about it?

Here's what other kids had to say:

I like sport very much. I have been playing since 4 years old. I take part in the competitions a lot. I don’t understand people who don’t like sport. I dream to go to the Olympic Games and meet with famous sportsmen. I have some photos great hockey players. I want to make friends from other countries who like sport too.

Winner

I help kids with disabilities. Some of them can’t go, they sit in the wheelchairs. I go with them to the park. We talk about different things a lot. My friends and I show performances. We together make decorations and costumes. We always celebrate holidays and birthdays, cook food, play chess and checkers, guess puzzles and crosswords, sing songs. I think they are very interesting and strong-kids. I am pleased to be with them.-

Susan16

BUCKSPRETTY: She doesn't want to be a volunteer. She keeps yelling saying: They're garbage! And I'm not sure it's supervision, she might just not want me to make friends (-_-!!)

Unicorn

I have been volunteering in an organization that provides pedagogical support for visually-impaired people. I have taught the disciplines of Math, Physics and Chemistry for the students assisted by the project. The main idea of volunteering to be useful to people which need in it.

David54

I like to volunteer with my family or friends it is always more fun that way. There are 100s of ways to be a volunteer. I like to help out at school. You can help clean up at lunch, or pass out/get papers for the teacher. Even help pick up trash on the playground 

Kate 12

I worked at the public library all summer. It was fun. I read interesting stories for children. They listened to me very carefully. After that they drew a lot of pictures of their favourite characters and organized exhibition of children’s works. I loved working with kids and will do it next summer.

Alice 15

I work and help animals at a local animal shelter. I started working there a year ago. I liked the idea of getting involved with something worthwhile, and as I’ve always loved animals the shelter seemed the natural choice for me. Some of the animals need more care than usual, so a foster home is found for them.

Jonson 14

I really want to become a volunteer. I'm old enough but I'm pretty sure my parents won't let me do it. I can really do it selling cookies and lemonade and donate money to charity. But I want to do more.

Emily15

I work as a volunteer three times a week. I help disabled senior citizens. It is great to help others. They are very interesting people. They like to tell about their life. I sometimes write down their stories and tell my parents and friends. Some stories I have published in the school newspaper. I love my work!

Richard E 16

I worked in the summer camp. We played with children in the different games, read books, draw beautiful pictures went to the lake and forest. It was my great holiday.

Butterfly 17

I very like my city. I want to see clean and beautiful streets, squares and yards. Every spring I and my friends plant flowers, trees and bushes. We also collect rubbish, clean monuments and do different works. I am proud my city.

Jane15

I volunteer with the disabled kids in my school but I`m not allowed to push their wheelchairs because I don`t have a license. No fair right?

Fairy 11


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Использование технологии «Развитие критического мышления» на уроках литературы в 5 классе.

Все дело в мыслях. Мысль — начало всего. И мыслями можно управлять.И потому главное дело совер­шенствования:работать над мыслями.Л.Толстой         Мысль, ...

Конспект урока информатики и ИКТ в 8 классе с использованием технологии развития критического мышления на тему «Глобальная компьютерная сеть Интернет»

Конспект урока информатики и ИКТ в 8  классе с использованием  технологии развития критического мышления на тему«Глобальная компьютерная сеть Интернет»  Тип урока: знакомства с нов...

Открытый урок русского языка в 7 классе с использованием технологии развития критического мышления по теме: «Наречие»

Урок проведен с использованием технологии критического мышления с целью организовать деятельность учащихся по повторению и обобщению изученного о наречии как части речи; закрепить приобретенные при из...

Открытый урок русского языка в 7 классе с использованием технологии развития критического мышления по теме: «Наречие»

Урок проведен с использованием технологии критического мышления с целью организовать деятельность учащихся по повторению и обобщению изученного о наречии как части речи; закрепить приобретенные при из...

Конспект урока с использованием технологии развития критического мышления по теме "Связь слов в словосочетании"

Тип урока: усвоение новых знаний.Использованная технология: развитие критического мышления через чтение и письмоИспользованные приёмы:-«Мозговой штурм»-таблица «Знаю-хочу знать-узнал»-объеди...

Методическая разработка урока литературы с использованием технологии развития критического мышления на тему: "Рассказ И.А.Бунина "Лапти"

Работа представляет собой конспект урока литературы в 7 классе, который демонстрирует применение учителем такой образовательной технологии, как РКМЧП. В уроке используются следующие приемы: чтение с о...

Презентация по химии на тему "Использование технологии развития критического мышления на уроках химии" (8-11 класс)

Технология развития критического мышления (ТРКМ) - это совокупность разнообразных приёмов, направленных на то, чтобы заинтересовать ученика, пробудить в нём исследовательскую, творческую активность, п...