Конспект урока для 1 курса по теме "Местоимения"
план-конспект занятия по английскому языку (10 класс) на тему

Колесникова Наталья Витальевна

Данный урок является уроком развития грамматических навыков студентов, повторяется и закрепляется материал, изученный в курсе школьной программы. Для более прочного усвоения используются различные методы и приемы работы: дедуктивный метод, обучение в сотрудничестве, групповой метод. Подготовлены слайды для наглядного восприятия материала и вариативности восприятия. Раздаточный материал позволяет контролировать уровень усвоения в сочетании с элементами взаимопроверки по ключам и фронтально. Использование аудиозаписи развивает навыки аудирования и приобщает студентов к культуре стран изучаемого языка.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt.docx29.53 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока иностранного языка на 1 курсе

Тема урока: “Pronouns”

Задачи урока.

  1. Введение материала по теме “Pronouns”.
  2. Научить применять изученный лексический материал по теме в речи, используя, полученные знания о культуре страны изучаемого языка.
  3. Развитие умения преодолевать трудности, связанные с использованием нового грамматического материала;
  4. Развитие иноязычных речевых механизмов зрительного и слухового восприятия, выбора и комбинирования; развитие логического мышления, памяти, догадки; развитие умения правильно подбирать материал для решения коммуникативной задачи;
  5. Формирование умения работать в группах, самостоятельно, формирование положительной мотивации к изучению иностранного языка, воспитание толерантного отношения друг к другу.

Оборудование: карточки с заданиями, мультимедийный проектор, презентация Power Point, аудиозапись песни “We are the champions”.

Данный урок является уроком развития грамматических навыков студентов, повторяется и закрепляется материал, изученный в курсе школьной программы. Для более прочного усвоения используются различные методы и приемы работы: дедуктивный метод, обучение в сотрудничестве, групповой метод. Подготовлены слайды для наглядного восприятия материала и вариативности восприятия. Раздаточный материал позволяет контролировать уровень усвоения в сочетании с элементами взаимопроверки по ключам и фронтально. Использование аудиозаписи развивает навыки аудирования и приобщает студентов к культуре стран изучаемого языка.

  1. Greetings.
  • Good day, children.
  • What’s the weather like today? Use the words from the table.

Sunny  misty  cloudy   windy   nasty   damp   warm   cold  wet    foggy   cool

  • Is it cool and wet or warm and sunny? Do you like it?
  • Ok, and what about yesterday? What was the weather yesterday?  Do you know the weather forecast for tomorrow?
  1. Introducing the topic.
  • Today we are going to speak about pronouns. What’s the Russian for “pronouns”? When do we use them? Вместо чего они используются?
  1. Working with the personal pronouns
  • The first kind of pronouns is Personal pronouns – личные местоимения.
  • There are 2 groups of personal pronouns: Nominative pronouns and Object pronouns. Look at the slide. TheNominative pronouns are: I, you, he / she / it, we, they. Эти местоимения выступают как подлежащее и стоят в именительном падеже.
  • Let’s do the task all together. Look at the slide. You are to choose one of these pronouns, which is necessary (студенты выбирают соответствующее местоимение исходя из картинки).
  • Now, look at these sentences and find pronouns here.

Tom is in love with her.

Ivan can’t understand them.

Can you help us?

  • Эти местоимения стоят в Объектном падеже и могут являться дополнением. Look at the slide. Они имеют вот такие формы: me, you, him, her, it, us, you, and them.
  • Now let’s do the task. You are to transform sentences with personal pronouns into the sentences with Object pronouns. Do it in pairs.

Example, I see John every day. – I see him every day.

  • I know Linda.
  • She lives with her father.
  • I usually see my parents on Sunday.
  • I can’t remember your e-mail address.
  • Can you book (заказать) a table for my friend and me?
  • Let’s check. Exchange your works.
  • Put marks.
  1. Working with the possessive pronouns
  • Let’s speak about possessive pronouns – притяжательные местоимения. Can you find them in these sentences on the slide?
  1. Her mother works at a bank.

 2) Their house is at the end of the street.

3) Our school has the best math program.

4) Kate found a key. Is it yours?

5) That's not Helen’s book. Hers is in Spain.

  • There are 2 groups of possessive pronouns. Pronouns of the 1st group are called possessive adjectives and they are my, your, her, his, its, our, your, their. They are called possessive adjectives. Do you know why? (Because we use them before nouns. Pronoun + noun.)
  • You are to complete sentences with Possessive adjectives. Look at the slide.
  1. I’m Italian. … family is from Rome.
  2. You are in the first level. …. Classroom is here.
  3. He’s the Director of studies. … is Michael.
  4. She’s your teacher. … name is Lucy.
  5. We are an international school. … students are from different countries.
  • The pronouns of the 2nd group are called possessive pronouns or absolute pronouns, because we use these pronouns without nouns. They are mine, yours, hers, his, ours, yours, theirs.
  • Look at the example.

This room will be mine, and that room will be yours. – Эта комната будет моей, а та – твоей.
His report is more interesting than ours. – Его доклад более интересный, чем наш.

  • So, let’s do the task. Cross out the wrong word. Look at the example.
  • This is my/mine son, David. - This is my son, David.

1) A. Are these your/ yours keys?

B. No, these are him/his.

2) A. She’s French and her/hers husband is British.

B. Their/theirs children speak French and British.

3) A. I can’t find my/mine mobile.

B. Is this your/yours?

4) A. Whose car is that?

B. It’s not our/ours. Our/ours car is in the garage.

  • Let’s check. Exchange your papers with your neighbour.
  1. Working with a song
  • Now you are to listen to the song “We are the champions” and to fill in the missing pronouns.

We Are The Champions - Queen
I've paid my dues
Time after time
__'ve done ___ sentence
But committed no crime
And bad mistakes
I've made a few
I've had ___share of sand
Kicked in __ face
But I've come through

And we mean to go on and on and on and on

___ are the champions - ___ friends
And we'll keep on fighting
Till the end
We are the champions
We are the champions
No time for losers
'Cause ___ are the champions of the World

I've taken my bows
And ___ curtain calls
___brought ___fame and fortune
And everything that goes with it
I thank ___ all
But it's been no bed of roses
No pleasure cruise
I consider ___ a challenge before
The whole human race
And ___ ain'tgonna lose

  1. Working with the reflexive pronouns
  • Look at these sentences. Find the pronouns here.
  • She has cut herself. – Она порезалась.
  • I work for myself. – Я работаю на себя.  
  • They will solve their problems themselves. – Они сами решат свои проблемы.
  • These pronouns are called Reflexive – возвратные местоимения. Возвратные местоимения показывают, что действие, называемое в предложении, направлено на лицо, которое его выполняет, следовательно, возвратное местоимение должно быть по форме соотнесено с подлежащим.
  • Let’s try to use them. Fill in the necessary pronouns.
  • He knows it ____ .
  • Jane is able to do it ____ .
  • Bring back the textbook. I need it ____ .
  • Boys, I’m leaving. Finish the work by ____ .
  • We shall do everything ____ .
  • Go there and you’ll see everything for ____ .
  • Let’s fill the gaps with personal or reflexive pronouns all together. Look at the slide.

1. He is quite right, I agree with … completely.
2. I looked at … in the mirror and left the house in a very good mood.
3. “Who is it?” — “It’s … may I come in?”
4. … introduced his wife to the quests.
5. Where shall … meet, Bob?
6. James took the book and opened ….
7. We don’t dress … for dinner here.
8. Selfish people only care about …

  1. Summing up
  • Ok, very good. I see that you know these pronouns and can use them correctly. Our lesson is over. Your marks for your work are ...
  • Your home task is to learn the groups of pronouns and to do the card.

Fill in the pronouns:

  1. 1. This is your cousin. Ask ... to set the table.
  2. 2. … friends are arranging the party themselves.
  3. 3. What shall … do tonight, Jane?
  4. 4. Don’t invite … brother here, John.
  5. 5. We live in a big house. Their house is smaller than … .
  6. 6. Where are … toys, kids?
  7. 7. She’s cut … . Give her a plaster.
  8. 8. … friends are nice people. I love … very much.

  • Good bye.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока по курсу ОРКСЭ ( «Основы православной культуры») для 5-го класса. Тема «Православный монастырь».

Тема разработанного мною урока есть  в программе А. Я.  Данилюк «Основы религиозных культур и светской этики». Предполагается  использование на уроке учебника А.В. Кураева «Основы...

Конспект урока по курсу основы светской этики "Добро и зло"

Материал урока построен на основе учебника "Основы светской этики" и электронного приложения....

конспект урока по курсу обществознания "Социальная стратификация"

В разработке содержится раздаточный материал для организации самостоятельной работы обучающихся по теме "Социальная стратификация", предлагаются различные формы работы с разными источниками информации...

конспект урока по курсу "Человек и общество" на тему "Деньги"

Данный конспект урока по курсу "Человек и общество" на тему "Деньги" состален для учащихся класса послешкольного обучения с умереннной степенью умственной отсталости проживающих в условиях детского до...

План конспект урока по курсу "История Древнего мира". 5 класс

Тип урока: повторительно-бобощающий, с элементами игры. Форма проведения: урок путешествие по Египту....

План- конспект урока по курсу ОРКСЭ, 4 класс, модуль «Основы православной культуры». Тема урока: « Чудо в жизни христианина»

План- конспект урока по курсу ОРКСЭ, 4 класс, модуль «Основы православной культуры».Тема урока: « Чудо в жизни христианина»...

Методическая разработка. Конспект урока по курсу истории «Средние века» ( 6 класс) Тема урока: «Культура Византии»

Цели урока: знакомство с культурой ВизантииЗадачи– сформирование у учащихся представление о Византии, как наследнице античной культуры, развитии образования, научных знаниях, архитектуре.Результ...