Внеклассные мероприятия
методическая разработка по английскому языку (5 класс) на тему

Расширяют кругозор детей

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon pole_chudes.doc305 КБ
Microsoft Office document icon poymi_menya.doc59.5 КБ
Microsoft Office document icon vneklassnoe_meropriyatie_5_klass.doc51 КБ

Предварительный просмотр:

ГБОУ Школа №896

Разработка игры «Поле чудес»

по книге М.Твена

« Приключения Тома Сойера»

Учитель английского языка

                                                      Ротар Е.В.

2014 г.

За две недели детям была предложена викторина по творчеству М.Твена. Тем ученикам, которые лучше всех выполнили задание, было вручено 9 приглашений на игру «Поле чудес».

ВИКТОРИНА

1.Назовите настоящее имя  Марка Твена.

2.Что означает слово «Марк Твен» и где писатель его нашел?

3.Назовите профессии Марка Твена.

4. Кем он мечтал стать в детстве?

5. Какие книги писателя вы знаете?

6.Какой известный в мире университет дал ему звание «почетный доктор филологических наук»?

7. Как зовут тётю Тома Сойера?

8.Назовите героев книги «Приключения Тома Сойера».

9. Как Том получил Библию в Воскресной школе?

10. Какую книгу нечаянно порвала Бекки в школе?

11. Какой поступок ярко показывает доброту и честность Тома Сойера?

12. Кто убил молодого доктора Роббинса?

13. Кого спасает Гек Финн от гибели?

14. Где разбойники прячут сундук с золотом?

15. Что нужно делать, чтобы не заблудиться в пещере?

16. Какой доход получают Том и Гек от денег, вложенных в банк?

17. Что такое « Правда  Джорджа Вашингтона»?

18. В каком городе происходят события в книге?

19. Кто из героев книги вам больше всех понравился?

Игра «Поле чудес»

(Звучит мелодия в стиле «кантри»)

l ТУР. Знакомство с участниками.

Вопрос: What was Mark Twain`s first profession? (Printer)

ll  ТУР.

Вопрос: What was the name of Tom Sawyer`s teacher? (Dobbins)

lll ТУР.

Вопрос: Tom Sawyer   had two suits. One of them was for every day wear. But another only for Sunday school. How did they call the second suit? (“Another”)

Игра со зрителями.

Вопрос: What did Tom eat in Aunt Polly`s closet? (Jam)

Финал

Вопрос: Where did Tom and Huck put the gold they found? (Bank)

Суперфинал

Вопрос:Where did Mark Twain begin to write? (California)

Между турами каждый класс (7а,7б,7в,7г …)Показывают сценки из книги «Приключения Тома Сойера».Лучшему исполнителю роли Тома был вручен приз зрительских симпатий.

Scene 1

Characters: Tom Sowyer, Aunt Polly

Aunt Polly : Tom!... Tom…(No answer) Where is the boy? Tom!

Tom (appearing) : Here I am

Aunt Polly : Oh, you`ve been to that closet. What were you doing there?

Tom: Nothing.

Aunt Polly : Nothing! Look at your hands. (Tom looks at his hands) And look at your mouth. What is that?

Tom: I don`t know, Aunt.

Aunt Polly: Well, I know. It`s jam, that`s what it is. (Pointing to a switch on the floor. ) Hand me that switch!

Tom: Oh, look behind you, Aunt!

Aunt Polly  looks behind her. Tom runs away. Aunt Polly stands surprised for a moment ,then she breaks

into a laugh.

                                                                        Scene 2

Characters: Aunt Polly, Tom Sawyer, Ben, Billy.

Aunt Polly: Tom, go and whitewash the fence.

Tom: Oh , Aunty, I can’t. I’ll do it…tomorrow.

Aunt Polly: Whitewash the fence, I say!(Goes away.)

Tom begins whitewashing the fence. Ben appears. He has an apple in his hand.

Ben: What are you doing?

Tom: I am whitewashing the fence.

Ben: Do you want to say you like it?

Tom: Of course, I do. Does a boy whitewash a fence every day?

  Tom goes on whitewashing. He does not look at Ben.

Ben: Tom, let me whitewash a little!

Tom: No, I can’t. Jim wanted to do it, but Aunt Polly did not let him.

Ben: Tom, do let me. I’ll give you my apple.

Tom: All right.

He takes the apple, sits down and begins to eat it. Ben is whitewashing the fence. Billy appears.

Billy: Hello! What are you doing here?

Ben: Tom and I are whitewashing the fence.

Billy: You don’t think it is interesting, do you?

Ben: We do. Jim wanted to do it, but Aunt Polly didn’t let him.

Billy: Let me whitewash a little!

Ben: No, I won’t!( They begin fighting.)

Tom: Stop that! Now it’s your turn to whitewash, Billy. ( Now Billy is working.)

Tom: Now, it’s your turn to whitewash, Ben.

( Now Ben is working.)

Aunt Polly( appearing): Oh, it’s all done! You are a good boy, Tom. You can work when you want to. Now you can go and play.

Tom: Hurrah! Let’s go to the river!

( They run away.)

Scene 3

Characters: Tom, Sid, his cousin, Aunt Polly.

(Tom and Sid are in their beds. It is morning and it is time to get up. Tom doesn’t want to go to school. He wants to be ill. Then he could stay at home.)

Tom (sitting): I don’t want to go to school. What can I do to stay at home? Oh! My tooth is loose. That’s wonderful…No, it won’t do. Aunt Polly will pull it out…Oh, what a wonderful idea came to me.( He lies

back and begins to cry. But Sid is sleeping. Tom cries louder.) Sid! Sid!

Sid: (Opens his eyes): What has happened, Tom?

(Tom doesn’t answer. He continues crying. Sid sits up and looks at Tom.)

Sid: Tom! Say, Tom! What has happened to you?(He gets up and comes up to Tom. Tom continues crying.)

Tom: Oh, Sid! I am dying. I am not angry with you.

Sid: Oh, Tom, you are not dying! Don’t!

Tom: I am not angry with Aunt Polly. Tell her so. And, Sid, give my cat with one eye to the new girl at school and tell her…

Sid( shouting): Oh, Aunt Polly, come! Tom is dying!

Aunt Polly: Dying?

Sid: Yes, come quickly!

Aunt Polly: Don’t say so! (She runs in and comes quickly up to Tom’s bed.)You, Tom! Tom, what has happened to you ,my boy?

Tom: Oh, Auntie , look at my right hand. It is red and hot.

Aunt Polly (seeing that his hand is not red and hot): Oh, Tom, stop that nonsense and get up!

Tom: But, Aunty, it is so hot, that I’ve forgotten about my tooth.

Aunt Polly: Your tooth? And what has happened to your tooth?

Tom: It’s loose.

Aunt Polly: Open your mouth. Well, you are right. Your tooth is loose. Sid, bring me some thread.

Tom: Oh, please, dear Auntie, don’t pull it out. It’s all right now.

(Sid brings the thread. Auntie Polly one end of the thread to Toms tooth and the other to the bed, Then she suddenly claps her hands before Tom’s face. Tom falls back. You can see the tooth hanging on the thread (зуб вырезается из кочана капусты).

Tom: Oh, Oh!( He covers his mouth with his hands).Oh! My tooth was all  right. But I didn’t want to go

to school.

Aunt Polly: Oh, Tom, so all this is because you don`t want to go to school. You want to go fishing. Tom, Tom, I love you so dearly, and you… Now get up quickly and get ready to go to school!

Scene 4

Characters: Tom Sawyer, Becky Thatcher.

Compere: Oh! It`s Becky, I believe. Do you recognize her?(Tom appears.) Oh, Tom is coming. Shh! Let’s listen to what they talk about.

   ( Tom approaches the bench on which Becky is sitting, and sits down on the end of it. Tom begins to draw, hiding his working with his left hand. She tries to see the picture.)

Becky: Let me see it. I like this house. It’s nice. Draw a man.

Tom: I’ll try ( Draws and gives the picture to the girl).

Becky: It’s a handsome man. Now draw me coming along.

(Tom continues to draw. Then he gives the picture to the girl.)

Tom: Do you like it?

Becky: It’s very, very nice. I wish I could draw.

Tom: It’s easy. I can teach you.

Becky: Oh, will you? When?

Tom: At noon. Do you go home to dinner?

Becky: I shall stay if you will.

Tom: Good. What is your name?

Becky: Becky Thatcher. What is yours? Oh, I know. It’s Thomas Sowyer.

Tom: Yes, that’s the name they call me by when they punish me. I’m Tom when I’m good. You call me Tom, will you?

Becky: Yes.

( Tom begins to write something hiding from the girl.)

Becky: Tom, let me see what you have written.

Tom: Oh, it’s nothing.

Becky: Please, let me.

Tom: You’ll tell.

Becky: No, I won’t.

Tom: You won’t tell anybody at all?

Becky: No, I won’t ever tell anybody. Now let me.

Tom: Oh, you don’t want to see.

Becky: Now that you treat me like that I will see.

Tom (reads): I love you.

Becky: Oh, you bad thing.

( Becky runs away. Tom runs after her.)

Литература

1.М.Твен. Приключения Тома Сойера.Уфа: Слово,1992.

2.Иностранные языки в школе.2/1996,’’Mark Twain And His Characters’’, стр.69.

3. К.А.Родкино, Т.А.Соловьева.’’Poems and plays for children’’. Москва,’’Просвещение’’,1989г.



Предварительный просмотр:

Сценарий внеклассного мероприятия -урока языкознания для учащихся старших классов.

Время -20 минут.

Тема урока : Пойми меня.

Задачи урока :1. Повышать интерес к изучению иностранных языков.

                           2. Развивать культуру общения.

                           3. Расширять кругозор.

Оборудование: Мультимедийный экран ,раздаточный материал ,флажки стран, листы, маркеры, магнитофон.

Ход урока.

Вступление

Учитель:

-Good afternoon! Guten tag! Bonjour! Добрый день!

Сначала мне бы хотелось рассказать вам небольшой миф.

После всемирного потопа потомки Ноя двинулись от горы Араратской на Восток и остановились в долине Сенаарской. И стали думать ,как обезопасить себя , если потоп случится вторично. Один из потомков Хама ,Нимрод, уговорил построить столп или высокую башню ,которая могла бы служить убежищем в случае потопа .все принялись за это дело и вскоре возвели такое огромное здание, что оно почти достигало до облаков. Но Бог ,в обличении их гордости и тщеславных замыслов , смешал их языки. Прежде все говорили одним языком ,но тогда в одно мгновение они перестали понимать друг друга и должны были оставить свой безумный замысел и разойтись по разным странам . Место, где построили башню ,названо было Вавилоном ,что на еврейском языке значит смешение. Итак ,сегодня мы попытаемся доказать, что люди ,говорящие на разных языках, могут понимать друг друга. Тема нашего урока : Пойми меня.

Основной этап.

1.Аудирование.

Сейчас вы прослушаете фрагменты из песен. Попытайтесь угадать, на каких языках они будут исполнены. Напишите ответы на листочках.( Индивидуальная работа)

( Для учителя: фрагменты можно подобрать свои собственные)

 1) Ich will dich erleben,            2) Non ,rien de rien                   3)I s there anybody going to listen to my story 4) Не слышны в саду даже шорохи.

      Wie du bist,                              Non ,je ne regrette rien            All about the girl who came to stay?                    Все здесь замерло до утра.

      Von jedem Zwang befreit.      Ni le bien ,qu’on m’a fait.        She’s the kind of girl you want so much              Если б знали вы,

      Etwas fuhlen,                            Ni le mal                                     It makes you sorry                                                Как мне дороги

      Was man nie vergisst,             Tout ca m’est bien egal.            Still you don’t regret a single day.                       Подмосковные вечера.

       Ich bin dazu bereit.                 Non ,rien de rien                       Ah ,girl!

       Ich glaube daran,                    Non ,je ne regrette rien

       Wohin ich auch geh,                C’est paye, balaye, oublie

       Was immer ich tu.                   Je m’en fous du passé.

   

Учитель:

-Теперь давайте проверим. Обменяйтесь работами. Ответы на экране.(немецкий, французский, английский ,русский)

 Итак, сейчас мы окунемся в мир языкознания и поговорим об этих языках.

2)Упражнение 1

Учитель:

-Вам предстоит выполнить трудное задание. Найдите похожие слова в разных языках и соедините их по образцу.(Групповая работа)

 Русский

Немецкий

Французский

Английский

1.учеба

Platz

ferme

studies

2.ферма

Schule

ecole

place

3.место

Mutter

Etat

school

4.государство

Farm

mere

State

5.школа

Studium

place

mother

6.мама

Staat

etudes

farm

Учитель:

Давайте проверим. Внимание на экран.

Русский

Немецкий

Французский

Английский

1.учеба

Studium

etudes

studies

2.ферма

Farm

ferme

farm

3.место

Platz

place

place

4.государство

Staat

Etat

State

5.школа

Schule

ecole

school

6.мама

Mutter

mere

mother

Учитель:

-Какую можно здесь вывести закономерность? Какое сходство? Каким образом вы подобрали данные слова?

3) Упражнение2

Учитель:

-А теперь нарисуйте схематично то ,что я скажу на разных языках( Индивидуальная работа)

1.ein Katze, a cat, un chat (кот)

2.a tomato, une tomate ,eine Tomate (помидор)

3.un costume ,ein Kostum ,a costume (костюм)

4.eine Schokolade ,a chocolate ,un chocolat (плитка шоколада)

Учитель:

-Покажите ваши ответы .Внимание на экран. Проверяем.

4.Упражнение 3

Учитель:

-Встаньте, пожалуйста. Изобразите действием мою команду(Индивидуальная работа)

1.S’il vous plait,dansez  / tanzen Sie,bitte / please, dance (танцуйте).

2. S’il vous plait, applaudissez  / applaudieren Sie ,bitte  / please ,applaud( апплодируйте).

3.S’il vous plait, asseyez-vous / setzen sie sich ,bitte / please ,sit down(садитесь)

Вывод.

Учитель:

-Выполнив данные упражнения, какой можно сделать вывод?

Сходство языков не случайно- языки состоят в родстве друг с другом.

Родственными языками называются языки ,которые имеют общего предка ,или, как говорят лингвисты, восходят к общему праязыку.

Посмотрите на таблицу:

                                                         

                 

                                                                                    Индоевропейская семья

              Славянская группа

 

Германская группа

     Романская группа

              Русский язык

Немецкий язык/ Английский язык

     Французский язык

 

Учитель:

- И несмотря на то, что данные языки относятся к разным группам ,все они принадлежат к одной семье, индоевропейской.

Заключение

Учитель:

- Рассказывая о чем-нибудь, мы с помощью слов описываем мир ,точнее ,пытаемся передать, что мы думаем об этом мире. Но мир у всех нас один и тот же ,всем людям на земле светит одно солнце ,и думают все люди тоже похожим образом. Иначе люди, говорящие на разных языках ,никогда бы не смогли понять друг друга.

Какой язык не изучаю я ,

Понятно мне , что люди на земле –семья.

И если их душа поет в заветной лире,

Они слагают песенку о мире.

И пока будет звучать песня о мире на разных языках ,нарисуйте четыре символа мира ,которые прозвучат в припеве всем известной песни. Споем все вместе.

(французский)                             (немецкий)                                 (английский)                                    (русский)

Un soleil rond,                               Ein Sommerkreis                        My little friend,                                Солнечный круг, небо вокруг,

Un ciel sans fond,                          In Blau und Weiss-                     Listen, my friend,                             Это рисунок мальчишки.

C’est un dessin de mon gamin.    Das hat ein Junge gezeichnet.    Peace is the dream of the people,    Нарисовал он на листке

Il a fini                                            Und auf Papier                            Hearts old and young                       И подписал в уголке:

Et dans un coin                              Schreibt er dann hier                 Never have done                                Пусть всегда будет солнце,

Il a ecrit ces mots-ci:                     Worte ,die jetzt singen wir:       Singing the song you have sung:      Пусть всегда будет небо,

Que l’soleil m’accompagne,         Immer scheine die Sonne,          May there always be sunshine,         Пусть всегда будет мама,

Que le ciel soit toujours bleu,       Immer leuchte der Himmel,      May there always be blue skies,       Пусть всегда буду я!

Que maman soit toujours la,        Immer lebe die Mutter,              May there always be Mummy,

Que toujours je sois ,moi!             Immer lebe auch ich!                  May there always be me!

        



Предварительный просмотр:

Корнилова Наталья Геннадьевна МБОУ «ДСОШ №3» г.Дятьково Брянской обл

Внеклассное мероприятие

« Путешествие в страну знаний» для 5 кл

Цели : стимулирование интереса учащихся к изучению предмета.

Задачи:

Образовательная

  1. систематизация лексико-грамматического материала по темам разделов учебника 5 класса.

Воспитательная

  1. развивать у учащихся умение работать в команде и чувство коллективизма.
  2. Способствовать развитию уважительного отношения друг к другу
  3. Развивать у учащихся интерес к предмету.

Практическая: 

        1) практиковать учащихся в чтении, аудировании, говорении;

 Развивающая

     1) Развивать умение языковой догадки, мышление, память

Оформление: компьютер, проектор, раздаточный материал.

Ход мероприятия:

Good morning our pupils! Good morning our guests!

I'm glad to meet you. How are you?  Do you know English? Can you speak English? We’ll see it

. Today we'll have a competition. Two teams will take part in our competition.

The first team is the pupils of the 5-v

The second team is the pupils of the 5-g.

Now, let me introduce our judges. Here they are: ….

It's high time to begin our competition.

Well, let's imagine that we are passengers of this bus. We are going to travel to Knowledgeland. Look at the screen, please. Take your seats. Be attentive. The bus is leaving…. (слайд 2)

We wish all the participants. “Good luck!”

 Station 1 Phonetics (слайд3-4)

  • Hickery, pickery my black cat likes to sit in my blue hat.

  • A girl sees three big grey geese. Sid sees six geese.

Station 2 Grammar(слайд 5)

 1)   Fill in the gaps with am, is, are. (слайд 6)

  1. I … fine.
  2. You … from England.
  3. He … very strong.
  4. My sister … busy.
  5. I have a cat. It … fat.
  6. Trees … green in spring.
  7. My brother … good at school.
  8. They … not good friends.
  9. I … in class five.

2)  Расставьте слова в предложениях в правильном порядке. (слайд 7)

  1.  There, room, in, is, sofa, nice, a, the
  2. There, toys, are, in, box, the.
  3. Computer, there, no, is, in, room, the
  4. nice you are.
  5. you how old are?
  6. is she where?
  7. good they friends not are.

  1. Find the mistakes. (слайд 8)

 

  1. Ann and Mike is friends.
  2. My hobby has reading.
  3. We English are.
  4. I have a books.
  5. I not am in class six.

Работа со зрителями

While the teams are doing their tasks we'll play with the spectators. I know you've prepared some poems and songs for supporting for your teams.  You'll get additional poins for every poem and song.

Station 3 Lexical (слайд 9)

  1. Answer the questions. (слайд10)

1. How are you?  - ….am fine, thanks

      2. How is your mum?  - ….is fine, thanks

3. How is your dad?  - ….is fine, thanks

4. How are your parents? - … are fine, thanks

5. How are you pets? - ….are fine, thanks

6. How is your cat?  - ….is fine, thanks

2) The words’ chain (слайд 11)

Каждой команде дается слово, участники должны составить цепочку из слов. Каждое новое слово начинается на последнюю букву предыдущего. Чем длиннее цепочка, тем больше баллов получит команда.

Station 4 Captains’ competition. (слайд 12)

Конкурс для капитанов. Слайд 13

  1. A year has (12 месяцев)
  2. A year has (4 времени года)
  3. A season has (3 месяца)
  4. A month has (30(31) дней.
  5. A week has (7 дней).

Station 5 Riddles. (слайд 14-15)

  1. What is found over your head but under your hat?
  2. What is in the middle of Paris?
  3. We have legs but cannot walk.
  4. What has two arms and four legs?
  5. When I eat I live, but when I drink I die. What am I?
  6. Clean, but not water. White but not snow. Sweet but not honey. What is it?
  7. What man cannot live inside the house?
  8. What is white when it's dirty and black when it's clean?
  9. It is your parents' child. It is not your brother. It is not your sister. Who is it?
  10. What runs but never walks?

- It’s time to finish our competition. The teams, the captains and their classmates have done their best to win. We are happy to have such clever pupils. Now we’ll find out who is the winner today. Let's listen to the judges.

Dear judges, tell us some words about the score.

Подведение итогов:

Our congratulations to the team of the 5-…Thank you very much for your work. You'll get excellent and good marks.

 Dear friends, Do you like our competition? I hope you all enjoyed yourselves. What do you like best of all? Thank you for your work. The party is over.

  I’d like to tell you that the English language is very useful. The English language is very important. Try to get only excellent marks in English. Good-bye. See you soon.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в стран иностранных слов" Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в стран иностранных слов" Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в страну иностранных слов"

Цель данного мероприятия в занимательной форме  показать разные уровни функционирования русского языка: как одного из мировых языков, как языка народов, населяющих Россию, как государственн...

Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в стран иностранных слов" Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в стран иностранных слов" Внеклассное мероприятие по русскому языку "Путешествие в страну иностранных слов"

Цель данного мероприятия в занимательной форме  показать разные уровни функционирования русского языка: как одного из мировых языков, как языка народов, населяющих Россию, как государственн...

Методическая разработка уроков и внеклассного мероприятия «Проектная деятельность учащихся на уроках развития речи и внеклассном мероприятии по теме «Русские народные промыслы»

Проектная деятельность – один из лучших способов для совмещения современных информационных технологий, личностно-ориентированного обучения и самостоятельной работы учащихся. Главное – продумать ...

Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту. Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту.

Аннотацияк учебно-методическим  разработкам внеклассных мероприятий  по физической культуре с использованием нестандартного оборудования. 1....

Методическая разработка внеклассного мероприятия по математике «Что такое коррупция». (8-9 классы) Внеклассное мероприятие по математике «Что такое коррупция»

Данная методическая разработка внеклассного мероприятия   «Что такое коррупция?»  составлена и применялась как внеклассное мероприятие по дисциплине “Математика»   для обучающ...

Внеклассное мероприятие, посвященное 23 февраля (военно-спортивный праздник). Внеклассное мероприятие, посвященное 23 февраля (военно-спортивный праздник). Внеклассное мероприятие, посвященное 23 февраля (военно-спортивный праздник).

-соединить спортивно-оздоровительную работу с патриотическим воспитанием   школьников   -развивать у детей мотивацию к занятию спортом   - формирование спортивных к...