План урока «VICTIRY DAY».
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) на тему

Урок «VICTIRY DAY» разработан к 70-летию победы в  Великой Отечественной войне. Кроме образовательных целей, реализует значительные воспитательные цели.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл plan_uroka_victiry_day_.docx21.63 КБ

Предварительный просмотр:

Тема урока:  «VICTIRY DAY».

Тип  урока:  урок  совершенствования знаний, умений и навыков.

Цель урока: 

  • совершенствование коммуникативной компетенции обучающихся

на основе  материала по теме «VICTORY DAY».

Задачи:

 

1. Учебные:

  • ознакомление и первичное закрепление лексики по теме «VICTORY DAY»;
  • обучение  различным видам чтения и перевода;  обучение чтению с извлечением основной  информации.
  • Закрепление грамматического материала «Passive voice».

2. Образовательные:

  • речевая компетенция: совершенствовать коммуникативные умения в

          чтении с извлечением конкретной информации.

  • языковая компетенция: развивать лексический (узнавать пройденные лексические единицы и речевые клише и использовать их в речи) и грамматический (Past Simple, Passive voice) аспекты речи.
  • социокультурная компетенция: напомнить обучающимся  основные битвы Великой Отечественной Войны,  их значение для победы в войне.
  • компенсаторная компетенция: развивать языковую догадку обучающихся при выполнении предложенных заданий.

3. Развивающие:

  • развивать  навыки  аналитического чтения; формирование выводов из прочитанного;                       
  • развивать логическое мышление, планирование своего высказывания.

4. Воспитательные:

  • формировать чувство патриотизма, гражданскую позицию, бережное отношение к историческому прошлому;
  • формировать уважительное отношение к героям ВОВ.

                                     The plan of the lesson.

1. Organizing part.

2. Formulating the topic and the aim of the lesson.

Soon we’ll celebrate a great holiday – Victory Day. On May 9, there will be the 70th anniversary of the Great Patriotic War. It’s a special day. It’s a wonderful holiday different from all other holidays. It is a national holiday and at the same time it’s a very personal one.

Young generation know about the Great Patriotic War only from books and films. But it is difficult to believe that our hearts are not excited on Victory day.

 Our country lost more than 27 mln  people in that war and saved the world from fascism. We should never forget those who gave their lives for our Motherland.

3. Introductory part.

 Our lesson will be devoted to the 70th Anniversary of the Great Patriotic War. The 22d of June. The German fascists attacked the SU – our country. The Great Patriotic War began. All people, young and old, stood proudly and fought together for motherland and her sons.  We learn about those great events because our grandparents tell us about them. We read books and watch films about war.

Teenagers of different countries discuss World War II from the different points of view. First of all, of course, they tell about their grandparents and even great-great grandparents who took part in the war actions. Some of them were killed, some were badly injured and some were fortunate to come back home safe (just without one finger, for instance). All the kids are very proud of their ancestors.

     Let us speak about the famous Battle of Moscow.

4. Introduction and consolidation of the new lexical units.

- Memorise the words:

1. enemy - враг, противник.

2. capture - захватывать

3. main forces - главные силы  

4. infantry - пехота

5. mechanized infantry - мотопехота

6. fail [feil] - потерпеть неудачу

7. offensive - наступление 

     counter-offensive - контрнаступление  

8. surround - окружать  

9. destroy - разрушать

10. at the approaches - на подступах

11. to inflict heavy losses on - наносить большие потери

12. force - вынуждать, заставлять

13. retreat - отступление, отступать

14. in the direction of - в направлении

15. heavy defensive battles - тяжелые оборонительные бои

16. to suffer heavy losses - нести большие потери

17. in manpower and materiel - в живой силе и технике

28. in killed and wounded - убитыми и ранеными

19. gun - пушка, орудие

5. Developing reading skills.

    a) Read the text:

   The Battle of Moscow

As you know, in the autumn of 1941 the enemy concentrated his main forces west of our capital. The enemy wanted to attack and capture Moscow. In the German Army Group «Center» there were 55 infantry, 8 mechanized infantry and 14 tank divisions. The enemy began his first offensive in October 1941 but it failed.

On the 15- 16th of November the German fascists began their second offensive. They wanted to surround and destroy the main forces of the Soviet Army at the approaches to Moscow. But the Soviet army inflicted heavy losses on the enemy and stopped him. Then it began the counter- offensive and forced the fascists to retreat in the western direction.

Heavy defensive battles near Moscow lasted for 67 days. During these battles the enemy suffered heavy losses in manpower and materiel. Only during the second offensive the enemy lost about 155000 men and officers in killed and wounded. The enemy losses in materiel were also heavy. The German fascists lost about 800 tanks, 300 guns and 1500 planes.

b) Find and read the sentences in the text which mean:

1. Осенью 1941 года враг сконцентрировал свои главные силы западнее нашей столицы.

2. Враг хотел атаковать и разрушить Москву.

3. Фашисты начали своё первое наступление в октябре 1941 года, но оно провалилось.

4. 15-16 ноября началось второе наступление фашистов.

5. Они хотели окружить и уничтожить главные силы Советской армии на подступах к Москве.

6. Советская армия нанесла тяжёлые удары врагу и остановила его.

7. Затем началось контрнаступление, что заставило фашистов отступить в западном направлении.

8. Тяжёлые оборонительные бои под Москвой продолжались 67 дней.

9. Во время этих боев враг понес тяжелые утраты в живой силе и технике.

10. Только во время второго наступления враг потерял 155 000 солдат и офицеров убитыми и раненными.

11. Потери врага в материальной части были тяжелыми.

12. Фашисты потеряли 800 танков, 300 орудий  и 1500 самолётов.

 6. Developing oral speech skills.

    a) Fill in the gaps:

1. As you know . . . the autumn . . . 1941 the enemy concentrated his main forces … west ….  our capital.

2.  . . .   October . . .   1941 the enemy began his first offensive but it failed.

3. ...   the 15-16th . . .   November the German fascists began their … offensive.

4. They wanted to surround and destroy the main forces . . .   the Soviet Army . . .   the approaches . . . Moscow.

5. But the Soviet Army inflicted heavy losses . . .   the enemy and stopped him.

6. They forced the fascists to retreat ...  the western direction.

7. Heavy defensive battles … Moscow lasted ... 67 days.

8. The enemy suffered heavy losses . . .   manpower and materiel.

9. The enemy lost many men and officers . . .  killed and wounded.

   b) Answer the questions:

1. Where did the enemy concentrate his main forces in the autumn of 1941?

2. How many infantry, mechanized infantry and tank divisions were there in the    German Army Group «Center»?

3. When did the enemy begin his first offensive?

4. When did the German fascists begin their second offensive?

5. Did they want to surround and destroy the main forces of the Soviet Army at the approaches to Moscow?

6. What did the Soviet army do?

7. How long did the Moscow battle last?

8. Did the Soviet army force the enemy to retreat?

9. How many men and officers did the fascists lose during the second offensive?

10. How many tanks, guns, and planes did the enemy lose near Moscow?

7. Discussing the slides of the presentation.

  •  In 4 long years came the Great Victory. Why did our army and our people win it?  P-3 It was possible because it was the war for our independence and liberation. Because all people of our multinational country fought together on the fronts and everybody from children to old men worked in the rear. It was a great effort of all our country.
  • There were a lot of heroes; about 12000 became the titles the Hero of SU. We are proud of the heroes from our region.
  • Why was  our Victory possible? 
  • It was possible because people fought for their native country, for every town, for every house, for every piece of their native land.
  • They fought for their mothers, wives and children. They fought for their future, for our future.
  • The believe into their families helped our defenders very much, gave them strength to fight, to be brave, to do heroic actions.
  •  What can you say in the conclusion?
  •  70 years have passed since the day of the Victory in the Great Patriotic war, but its echo till now doesn’t calm down in humans` souls. We haven’t the right to forget the horror of that war. We haven’t the right to forget those soldiers, who died for our bright future.

8. Reflection.

9. Task for the self-preparation work.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разнообразие растений. Урок биологии в 6 классе. (план урока)

Урок биологии в 6 классе по изучению многообразия растений....

План урока "Свойство углов треугольника" (1 урок). 5класс

На уроке в 5 классе для освоения новой темы используется проблемная ситуация через выполнение практических заданий.(УМК под редакцией И.И.Зубаревой  и  А.Г. Мордковича)...

ПЛАН УРОКА (Экономическая социализация 10 класс) Тема урока: Умение вести переговоры

Курс преподавание "Экономической социализации" в основной школе -интегрированный курс, информационно насыщенный мультипредметными связями,включающими и жизненный опыт старших школьников и ранее приобр...

Сценарный план урока Тема «Уроки нравственности в рассказе В. Г. Распутина «Уроки французского».

     На уроках литературы мне интересно работать с детьми над изучением произведений художественной литературы, героями которых являются их сверстники, оказавшиеся в условиях нра...

План урока русского языка в 8 классе с казахским языком обучения. Тема урока:"Сложные прилагательные"

Урок построен на основе групповых форм организации учебной деятельности, с применением критериального оценивания...

План конспект урока. Требования к плану урока.

План конспект урока математики. Требования к плану урока.Система планирования урока включает:-годовое и полугодовое планирование;-тематическое планирование;-поурочное планирование.Необходимо уделять б...

Рекомендуемый план урока для обучающихся 9 класса инженерного профиля по теме "Полная механическая энергия. Законы сохранения и изменения полной механической энергии" Урок №81 в соответствии учебным планом.

В рамках дистанционного обучения обучающимся предложен план занятий по отработке решения задач с опрой на видио материалы В.И.Чивелева по решению задач на закон сохранения и изменения механической эне...