Главные вкладки

    План - конспект урока по английскому языку в 10 классе по теме:« Жизнь и творчество У. Шекспира».
    методическая разработка по английскому языку (10 класс) на тему

    План  -  конспект  урока  по  английскому  языку  в  10 классе   по  теме:« Жизнь  и  творчество  У. Шекспира».

    Скачать:

    ВложениеРазмер
    Microsoft Office document icon shekspir_anglis.doc75.5 КБ

    Предварительный просмотр:

             План  -  конспект  урока  по  английскому  языку  в  10 классе  

                                  по  теме:

                                 « Жизнь  и  творчество  У. Шекспира».

     Цель  урока:  Ознакомить  учащихся  с  жизнью  и  творчеством  Шекспира

     Задачи  урока: :

    .                        Образовательные:

                           1.. Развивать  умения  и  навыки  устной  речи.

                           2.. Активизировать  умения  и  навыки  говорения.

                             Развивающие:

                           1.  Формирование  социокультурной  компетенции  учащихся.

                           2.  Расширение  лингвострановедческого  образования.

                           3.  Повышение  интереса  к  чтению  английской  литературы

    .                      4.  Повышение  мотивации  к  изучению  английского  языка.

                              Воспитательные:

                          1. Воспитывать  чувство  прекрасного,  любовь  к  английской  литературе,

                              уважение  к  культуре  страны  изучаемого  языка.

     

    ,Оснащение  урока: Компьютерный  проектор, выставка  книг  Шекспира  на  английском      и   русском  языке, плакаты  с  цитатами  Шекспира, презентация  слайдов о  Шекспире (проведение  экскурсии  по  Стратфорду), зарисовки  из  трагедий  и  комедий  Шекспира,  музыкальное  сопровождение  сонета  № 130  « Уж ,если  ты  разлюбишь..»,переложенную  на  песню.

     

    Тип  урока:  Комбинированный.

    Форма  урока:

                         Урок  -  рассказ,  с  презентацией  слайдов  о  Стратфорде, инсценировками  отрывков  из  трагедий  Шекспира  « Ромео  и  Джульетта»  и  «Гамлет  -  принц  Датский»,  защитой  зарисовок  из  трагедий  и  комедий  Шекспира, декламацией  сонета  №90 ,исполнением  песни  сонета № 130,переложенную  на  песню,  исполнением   песни  «История  любви».

                 

                         1.  Начало  урока.

     Вступительное  слово  учителя.  Постановка  задач.

     

    Good  morning  dear  pupils  and  guests.  Today  we,ll  speak  about  the  greatest  poet  and  playwright  William  Shakespeare.

     The  aim  of  our  lesson  today  is  to know  more  about  W. Shakespeare. So  we,ll  begin

    .

     2.Активизация  речи  учащихся.

     1 pupil-« Shakespeare  is  forever  and  for  all!»

                    We  can,t  speak  about  the  English  literature  without  Shakespeare, without  his  beautiful  expressions,  such as « If  music be  the  food  of  love»,  «He  was  not  of  an  age»,  «Put  for  all  time»,  «Something  is  rotten  in  the  state  of  Denmark»  and    others

    .

        Высказывания  о  Шекспире:

     2 p-« I  have   a  headache  after  reading  Shakespeare,s  works.  How  amazing  is  Shakespeare!»  

                       ( A.S.Pushkin).

     3р –« Shakespeare  is  the  most  famous  from  all  ever  being  people»

                       (  M.Twen).

     4p –«Shakespeare  came  into  our  flesh  and  blood.  Shakespeare  is  not  only  loud  and  bright  name,  he  is  our    property.»                

                     ( I.S   Turgenev)

    .

    « Hewas not  of  an  age,  but  for  all  time»   wrote  about  Shakespeare  Ben  Jonson,  a  playwright who  lived  during  Shakespeare,s  time.

    3.Активизация  говорения

    .

     5p – The  last  half  of  the  16th  and  the  beginning  of  the  17th  centuries  are  known  as  the  golden  age  of  English  Renaissance,  and  may  be  named  as « The  age  of  Shakespeare».

    He  was  born  in  Stratford – upon – Avon  on  23  april 1564.  Shakespeare  was  the  son  of  a  successful  glover  and  educated  at  the  King,s  new  school  in  Stratford.  He  learned  grammer,  latin  and  logic  at  the  Grammer  school   and  then  developed  his  literary  skill.

    6 p – At  the  age  of  18,  he  married  the  26 year  old  Anne  Hathaway  and  at  the  age  of  22  he  went  to  London ,where  became  an  actor.  He  was  also  a  theatre  producer,  a  part  owner  of  an  active  company. People  from  all  levels  of  society  attended  his  performances.

    By  the  1597  Shakespeare  and  his  business  partners  built  their  own  theatre,  which  they  called  the  GLOBE

    7p – He  wrote  38  plays   and  154  sonnets.  He  described  the  sights  and  sounds  of  London  in  his  plays.  His  works  include  current  political  struggles,  relations  between  lovers,  the

    Fear  of  diseases  and  other  events.

    4.Знакомство  с  презентацией  о  Стратфорде.

    Lets  watch  the  presentation  About  the  sights  which  is  connected  with  Shakespeare,s  life.

      (Рассказ  учащихся  с  опорой  на  слайды).

    5.Озакомление  с  цитатами  Шекспира.

    8 p –We  can  not  imagine  Shakespeare  without  his  quotation/

       «If  you  have  tears,  prepare  to  them  now».

       «Если  у  вас  есть  слезы,  готовтесь  пролить  их  сейчас».

    9p-« Give  every  man  thy  ear,  but  few  thy  voice.»

          «Дайте  каждому  человеку  ваши  уши,  но  не  многим  ваш  голос».

    10p –«In  a  false  quarrel   there  is  no  true  valour”.

            « В  ложной  ссоре  нет  истинной  доблести».

    1p –«Nothing  emboldens  sin  so  much  as  mercy.»

            «Ничто  не  поощряет  грех  так  сильно  как  милосердие».

    2p – «The  course  of  true  love  never  did  run  smooth.»

            «Путь  истинной  любви  никогда  не  бывал  гладким».

    3p –«Strong  reasons  make  strong  actions.»

            «Веские  основания  сделать  решительные  действия».

    4 p-« To  be  or  not  to  be:  that  is  the  guess»

           «Быть  или  не  быть:  вот  в  чем  вопрос».

    6.Инсценировка  монолога  Гамлета.

       

      To be or not to be

     To be, or not to be: that is the question:

     Whether 'tis nobler in the mind to suffer

     The slings and arrows of outrageous fortune,

     Or to take arms against a sea of troubles,

     And by opposing end them? To die: to sleep;

     No more; and by a sleep to say we end

     The heart-ache and the thousand natural shocks

     That flesh is heir to, 'tis a consummation

     Devoutly to be wish'd. To die, to sleep;

     To sleep: perchance to dream: ay, there's the rub;

     For in that sleep of death what dreams may come

     When we have shuffled off this mortal coil,

     Must give us pause: there's the respect

     That makes calamity of so long life;

     For who would bear the whips and scorns of time,

     The oppressor's wrong, the proud man's contumely,

     The pangs of despised love, the law's delay,

     The insolence of office and the spurns

     That patient merit of the unworthy takes,

     When he himself might his quietus make

     With a bare bodkin? who would fardels bear,

     To grunt and sweat under a weary life,

     But that the dread of something after death,

     The undiscover'd country from whose bourn

     No traveller returns, puzzles the will

     And makes us rather bear those ills we have

     Than fly to others that we know not of?

     Thus conscience does make cowards of us all;

     And thus the native hue of resolution

     Is sicklied o'er with the pale cast of thought,

     And enterprises of great pith and moment

     With this regard their currents turn away,

     And lose the name of action.            

                             

            Быть иль не быть

    Быть иль не быть - вот в этом

     вопрос; что лучше для души - терпеть

     пращи и стрелы яростного рока

     или, на море бедствий ополчившись

     покончить с ними? Умереть: уснуть

     не более, и если сон кончает

     тоску души и тысячу тревог,

     нам свойственных, - такого завершенья

     нельзя не жаждать. Умереть, уснуть;

     уснуть: быть может, сны увидеть; да,

     вот где затор, какие сновиденья

     нас посетят, когда освободимся

     от шелухи сует? Вот остановка.

     Вот почему напасти так живучи;

     ведь кто бы снес бичи и глум времен,

     презренье гордых, притесненье сильных,

     любви напрасной боль, закона леность,

     и спесь властителей, и все, что терпит

     достойный человек от недостойных,

     когда б он мог кинжалом тонким сам

     покой добыть? Кто б стал под грузом жизни

     кряхтеть, потеть, - но страх, внушенный чем-то

     за смертью - неоткрытою страной,

     из чьих пределов путник ни один

     не возвращался, - он смущает волю

     и заставляет нас земные муки

     предпочитать другим, безвестным. Так

     всех трусами нас делает сознанье,

     на яркий цвет решимости природной

     ложится бледность немощная мысли,

     и важные, глубокие затеи

     меняют направленье и теряют

     названье действий. ..

    Перевод В.Набокова

    7.Ознакомление  с  трагедиями  Шекспира.

    7p.-Many  critics  say,  that  Shakespeare,s  greatest  tragedies  represent  the  peak  of  his  art.

          Shakespeare  wrote  his  tragedies  from  the  beginning  of  his  career.

          His  main  tragedies  are:  Hamlet.  Prince  of  Denmark,  Macbeth,  King  Lear,  Othello,  Romeo  and  Juliet,  Julius  Caesar,  Antony  and  Cleopatra.

    8p –The  history  of  Hamlet  is  tragical .Hamlet  was  prince  of  Denmark .He  exacts  his uncle  Cladius  for  murdering  his  father.  Hamlet  resolved  to  see  the  Ghost  that  looks  like  the  dead  king.  The  ghost  has  told  him  the  truth  about  his  mother,s   treason  and  his  uncle.  At  the  end  Hamlet  stabs  Claudius  with  the  poisoned  sword.

    9p-Othello  is  the  tragedy  of  the  Moor  of  Vehice,  based  on  the  Italian  short  story.  It  is  about  secret  marriage  between  Desdemona  and  Othello,  a  Moorish  general  in  the  Venecian  army .He  loved  Desdemona  and  asked  her  father  for  her  hand  in  marriage.  Iago  was  a  high-ranking  soldier  and  hated  Othello.  He  knew  about  Desdemona,s  elopement  and  told  Desdemona,s  father  about  it. The  end  of  this  tragedy  is  very  sad  .Othello  strangled  Desdemona.

    10p-  King  Lear  is  a  tragedy  about  king  who  wants  to  retire  from  power..  He  decides  to  divide  his  realm  between  3  daughters.  He  offers  the  largest  share  to  the  one,  who  loves  him  best.  His  two  daughters  proclaim  that  they  love  him  more  then  anything  in  the  world.  The  third  daughter  Cordelia  speaks  about  her  love  honestly  but  bluntly,  which  infuriates  him.  At  the  end  of  the  tragedy  Goneril  and  Regan  decleared  that  their  love  was  fake  and  they  view  Lear  as  an  old  ,foolish  man .Only  Cordelia  helps  her  father.

    1p-Romeo  and  Juliet  is  a  tragedy  about  two  young  lovers.  It  was  the  most  popular  play  during  Shakespeare,s  lifetime.  It  has  been  praised  as  an  early  sigh  his  dramatic  skill.

    It  was  written  early  in  the  career  of  Shakespeare.

    Romeo  and  Juliet  staged  numerous  times  as  film  and  opera.  In  his  tragedy  Shakespeare  shows  the  enmity  of  two  families.  Only  the  death  of  two  young  lovers  put  the  end  of  their  enmity. «For  never  was  the  story  woe  than  this  of  Juliet  and  Romeo»

    8.  Инсценировка  отрывка  из  трагедии  « Ромео  и  Джульетта».

    . ROMEO

    She speaks:

    O, speak again, bright angel! for thou art

    As glorious to this night, being o'er my head

    As is a winged messenger of heaven

    Unto the white-upturned wondering eyes

    Of mortals that fall back to gaze on him

    When he bestrides the lazy-pacing clouds

    And sails upon the bosom of the air.

    JULIET

    O Romeo, Romeo! wherefore art thou Romeo?

    Deny thy father and refuse thy name;

    Or, if thou wilt not, be but sworn my love,

    And I'll no longer be a Capulet.

    ROMEO

    [Aside] Shall I hear more, or shall I speak at this?

    JULIET

    'Tis but thy name that is my enemy;

    Thou art thyself, though not a Montague.

    What's Montague? it is nor hand, nor foot,

    Nor arm, nor face, nor any other part

    Belonging to a man. O, be some other name!

    What's in a name? that which we call a rose

    By any other name would smell as sweet;

    So Romeo would, were he not Romeo call'd,

    Retain that dear perfection which he owes

    Without that title. Romeo, doff thy name,

    And for that name which is no part of thee

    Take all myself.

    ROMEO

     I take thee at thy word:

    Call me but love, and I'll be new baptized;

    Henceforth I never will be Romeo.

    JULIET

    What man art thou that thus bescreen'd in night

    So stumblest on my counsel?

    ROMEO

    By a name

    I know not how to tell thee who I am:

    My name, dear saint, is hateful to myself,

    Because it is an enemy to thee;

    Had I it written, I would tear the word.

    JULIET

    My ears have not yet drunk a hundred words

    Of that tongue's utterance, yet I know the sound:

    Art thou not Romeo and a Montague?

    ROMEO

    Neither, fair saint, if either thee dislike.

    JULIET

    How camest thou hither, tell me, and wherefore?

    The orchard walls are high and hard to climb,

    And the place death, considering who thou art,

    If any of my kinsmen find thee here.

    ROMEO

    With love's light wings did I o'er-perch these walls;

    For stony limits cannot hold love out,

    And what love can do that dares love attempt;

    Therefore thy kinsmen are no let to me.

    JULIET

    If they do see thee, they will murder thee.

    ROMEO

    Alack, there lies more peril in thine eye

    Than twenty of their swords: look thou but sweet,

    And I am proof against their enmity.

    JULIET

    I would not for the world they saw thee here.

    ROMEO

    I have night's cloak to hide me from their sight;

    And but thou love me, let them find me here:

    My life were better ended by their hate,

    Than death prorogued, wanting of thy love.

     They  stayed  young  forever !!!

    9.Наглядное  ознакомление  с  трагедиями  Шекспира    по  репродукциям, с  последующими  комментариями..

    10. Ознакомление  с  комедиями  Шекспира  по  репродукциям.

    2 p  We,ll    speak  about  comedies. «Comedy»  had  a  very  different  meaning  from  modern  comedy.  One important   theme  of  Shakspeare,s   comedies  is  the  never  ending  struggle  between  the  forces  of  good  and  evil.  Comedies  treat  everything  lightly. Shakespeare,s  main  comedies  are  : «A  Midsummer   Night,s  Dream»,  “Much  Ado  about  

    Nothing» ,  « All,s   Well  that  Ends  Well»,  «Twelfth  Night»,  «Tre  Merry  Wives  of  Winsdor».  Now  the  Shakespeare,s  comedy  plays  continue  to  entertain  audiences  all  over  the  world.

    11.  Ознакомление  с  сонетами  Шекспира

    3 p  We,ll   speak  about  sonnets.   Shakespeare,s  sonnets  are  a  series  of  154  poems  of  14  lines  each.  They  deal  with  .  the  love  of  the  poet  for  a  man  and  a  woman,  with  friendship  and  the  intensity  of  feelings,  motality  and  beauty..  Sonnets  were  the  last  of  Shakespeare,s  non  dramatic  works  to  be  printed.    The  subject  of  his  sonnets  are  usually  referred   to  as  «The  Fair  Youth», « The  Rival  Poet»  and   « The  Dark   Lady.»

     

    12. We,ll  listen  to  the  sonnets  130.(Декламация  сонета).

       

          My mistress' eyes are nothing like the sun;

    Coral is far more red than her lips' red;

    If snow be white; why then her breasts are dun;

    If hairs be wires, black wires grow on her head.

    I have seen roses damasked, red and white,

    But no such roses see I in her cheeks,

    And in some perfumes is there more delight

    Than in the breath that from my mistress reeks.

    I love to hear her speak, yet well I know

    That music hath a far more pleasing sound;

    I grant I never saw a goddess go -

    My mistress when she walks treads on the ground.

    And yet, by heaven, I think my love as rare

    As any she belied with false compare.

    Глаза моей возлюбленной совсем не похожи на солнце;

    Коралл гораздо краснее, чем красный цвет ее губ;

    если снег - белый, то почему тогда ее груди бурого цвета;

    если волосы сравнивать с проволокой, то у нее на голове

    растет черная проволока.

    Я видел дамасские розы, красные и белые,

    но никаких роз я не нахожу в ее щеках,

    и есть ароматы приятнее,

    чем дух, исходящий от моей возлюбленной.

    Я люблю слушать, как она говорит, и все же мне хорошо

    известно,

    что у музыки гораздо более приятный звук.

    Признаю, что никогда не видел, как ходят богини,

    моя _же_ возлюбленная, когда ходит, _тяжело_ ступает по земле.

    И все же, клянусь небом, я полагаю, что моя любовь

    Не  уступит   красотой   любой женщине, оболганной фальшивыми сравнениями.

    5 p. «The  Fair  Youth» is  the unnamed  young  man  to  whom  sonnets  1-126  are  addressed. The  Dark  Lady  are  sexual  in  its  passion. (127 – 152).  Like  all  Shakespeare,s  works  the  sonnets  have  been  reprinted  in  many  editions.  Now  listen  to  sonnet  90.

    13. Музыкальный  номер.(Исполнение  сонета  90,  переложенную  на  песню).

         «Уж  если  ты  разлюбишь…»

                 Then hate me when thou wilt, if ever, now

    Now while the world is bent my deeds to cross,

    Join with the spite of Fortune, make me bow,

    And do not drop in for an after-loss.

    Ah do not, when my heart has scaped this sorrow,

    Come in the rearward of a conquered woe;

    Give not a windy night a rainy morrow,

    To linger out a purposed overthrow.

    If thou wilt leave me, do not leave me last,

    When other petty griefs have done their spite,

    But in the onset come; so shall I taste

    At first the very worst of Fortune's might;

    And other strains of woe, which now seem woe,

    Compared with loss of thee, will not seem so.

    Что ж, отвернись от меня, когда пожелаешь, но лучше сейчас -

    сейчас, когда мир вознамерился быть во всем против меня;

    объединись со злобой Фортуны, заставь меня согнуться,

    а не стань последней потерей.

    Не приди, когда мое сердце избежит этой _нынешней_ печали,

    в арьергарде побежденного горя;

    не добавь к бурной ночи дождливое утро,

    оттягивая задуманную погибель.

    Если желаешь бросить меня, не бросай меня в последнюю

    очередь,

    когда другие, мелкие бедствия _уже_ нанесут свой ущерб,

    но приди с первым натиском _бед_, - так я испробую

    сразу наихудшую силу Фортуны,

    и другие горести - которые теперь кажутся горем -

    по сравнению с потерей тебя уже не покажутся таковыми.

    6p. Shakespeare  died  on  his  birthday,  april  23, 1616.  He  was  interred   in  the  Chancel  

          of the  Holy  Trinity   Chirch  2  days  after  his  death. The  epitaph  carved  into  the

          stone   slab  is

             « Good  friend ,  for  Jesus  sake  forbeare

                To  dig  the  dust  enclosed  here.

                Blessed  be  the  man  that  sparis  these  stones,

                And  cursed  be he  that  moves  my  bones.»

    7p.  Shakespeare  has  been  commemorated  in  many  statues  and  memorials  around  the

           World,  including  funeral  monuments  in   Southmark  Cathedral  and  poets,  corner

           in   Westminster  Abbey  .Today  his  plays  are  highly  popular.  The  genius  of  

           his   characters  and  plots  are  that they  present  real  human  being.

    14.   Заключительная  часть  урока.  Вопросы  учителя  учащимся.

         .In  conclusion  we,ll  remember  what  we  know  about  Shakespeare  and  I  ask

          you  questions  about  Shakespeare,s  life  and  his  works.

    1. Where  was  Shakespeare  born?

    2  When   was  Shakespeare  born?

    3.At  what  age  did  he  go  to  London.?

    4.What  theatre  did   Shakespeare  and  his  partners    build?

    5.What  are  his  main  tragedies?                                      

    6.what  are  his  main  comedies?

    7.What  can  you  say  about  sonnets?

    8.How  many  plays  did  Shakespeare  write?

    9,What  centuries  are  known  as  the  golden  age  of  English  Renaissance.?

    10.Where  was  he  buried.?

    11.Where  has  been   Shakespeare,  commemorated?

    8p .In  all  his  plays  the  theme  of  love  takes  the  1st  place.

          Исполняется  песня  «История  любви».

    Where do I begin to tell the story

    Of how great a love can be

    The sweet love story that is older than the sea

    The simple truth about the love she brings to me

    Where do I start

    With her first hello

    She gave new meaning to this empty world of mine

    They'll never be another love another time

    She came into my life and made the living fine

    She fills my heart

    She fills my heart with very special things

    Angel songs and wild imaginings

    She fill my soul with so much love

    That any where I go I'm never lonely

    With her around who could be lonely

    I reach for her hand

    She's always there

    How long does it last

    Can love be measured by the hours in a day

    I have no answers now

    But this much I can say

    I know I'll need her until the stars all burn away

    And she'll be there

    How long does it last

    Can love be measured by the hours in a day

    I have no answers now

    But this much I can say

    I know I'll need her until the stars all burn away

    And she'll be there

    15. Подведение  итогов  урока.

          Say  me,  please  what  we  have  done  at  the  lesson  today?

          (Учащиеся  подводят  итог).

    Thank  you  for  the  lesson.  You,ve   learnt  a  lot  of  things  about   Shakespeare,s  life  and  his

    plays.  I  think  that  Shakespeare  will  remain  in  your  hearts

    16.  Домашнее  задание.

    Your   hometask   is  to  prepare  a  short  story  about  Shakespeare.

    Your  marks  at  the  lesson  are……

    .

    .


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    презентация потеме "Что такое детство" К учебнику Кравченко 5 класс

    презентация составлена к уроку обществознание 5 класс. Авто-составитель Кравченко . Тема урока "Что такое детство"...

    План-конспект к видеоуроку в 10 классе потеме "Кипение".

    На уроке реализуются следующие цели:Добиться усвоения учащимися понятия кипения как второго способа парообразованияРазвивать логическое мышление учащихсяВоспитывать культуру научной речи...

    Технологическая карта и презентация урока потеме "Логарифмы", 10 класс

    Технологическая карта и презентация урока потеме "Логарифмы", 10 класс. Материал составлен в соответствии с требованиями к современному уроку....

    Интегрированный урок английского языка в 8 классе "Я перевожу Шекспира"

    На уроке дети не только знакомятся с творчеством Шекспира , но и с правилами перевода художественного произведения....

    Контрольная работа по математике для 6 класса потеме "Комбинаторика"

    Контрольная работа  по математике для 6 класса потеме "Комбинаторика"...

    Урок литературы в 8 классе.Тема: У.Шекспир "Ромео и Джульетта"

    Урок литературы в 8 классе учитель:Гаджиахмедова М.АТема: У. Шекспир «Ромео и Джульетта» Цель урока - раскрыть глубину образов героев трагедии В. Шекспира «Ромео и Джульетта&raq...