Методическая разработка урока английского языка в 9 классе по теме "Teenage Stress"
методическая разработка по английскому языку (9 класс)

Чучалина Наталья Валерьевна

Урок разработан по всем требованиям ФГОС ООО. Большая часть урока уделяется развитию коммуникативных УУД, внимание уделяется самооценке и взаимооценке.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Стрессовые ситуации25.38 КБ

Предварительный просмотр:

                                            УРОК АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

                                                            9 КЛАСС

                                          ТЕМА “Teenage stress”

Учебные пособия: “Starlight 9” (В.Эванс и др.), Internet resources

Тип урока: комбинированный

Тема урока: “Teenage stress”

Цель урока: развитие навыков устной речи посредством заданий разного типа по теме «Стресс у подростков».

Задачи урока:

-развитие коммуникативных УУД через активизацию лексики по теме, развитие навыка спонтанной речи (выражения собственного мнения), развитие навыка письма (домашнее задание);

- развитие познавательных способностей учащихся;

- развитие регулятивных УУД через работу в парах, группах;

-развитие навыков самостоятельной работы;

-развитие личностных УУД через развитие навыков культуры здорового образа жизни, воспитание уважительного отношения к взглядам других.

Планируемые результаты:

Предметные:

* Актуализировать и обобщить лексический материал по теме;

Метапредметные:

* совершенствовать навыки монологической речи;

* формировать и развивать навыки ораторского мастерства, умения выступать перед     аудиторией;

* развивать умение работать в команде для достижения общей цели, распределять роли;

* развивать умение обобщать, анализировать и критически оценивать информацию;

* развивать умения правильно распределять и использовать свое время.

Личностные:

* способствовать развитию навыков культуры общения;

* способствовать развитию культуры здорового образа жизни и ответственности за своё здоровье;

* воспитывать уважение к другой точке зрения.

Развиваемые УУД:

- развитие коммуникативных УУД путем построения развернутых монологических высказываний;

- развитие познавательных УУД через анализ текста, анализ монологических высказываний, систематизацию информации;

- развитие регулятивных УУД посредством целеполагания, рефлексии, вариативного домашнего задания, работы в группах/парах.

- развитие личностных УУД посредством формирования представления о здоровом образе жизни и ответственного отношения к своему здоровью.

       Наглядные пособия:                                         Технические требования:

       - ментальные карты                                          - компьютер

                                                                                   - интерактивная доска

 Формы работы: фронтальная, в парах, группах.

                                                                   

                                                                 PLAN:

  1. Beginning and warming up: introduction to the lesson, defining the theme of the lesson;
  2. Objective-setting, plan;
  3. 1) Discussion of stressful situations;

2) Reading the text, work with mental maps;

3) Presenting of the mental maps;

4) Discussion of the best ways to minimize stress;

5) Making up the dialogues on situations according to the rubric;

     IV.      Follow up.

                                                               ХОД УРОКА:

  1. T.: Good morning, everyone. I am glad to see you here. I hope you are OK. Let’s start our  lesson  with listening to the dialogue. I gave an individual task to some of our students. (The situation for the dialogue: A classmate of yours is suffering from exam stress and is complaining to you)

(PUPILS LISTEN TO THE DIALOGUE)

T.: What do you think the topic of our lesson is?  

 (PUPILS GIVE THEIR IDEAS ABOUT THE TOPIC)

               

T.: You’re right. Today we’re going to speak about what stress, stressful situations teenagers can gave and how to cope with stress. Do you think this topic is important to you? Why?

                 

 (PUPILS TALK ABOUT THE IMPORTANCE OF THE TOPIC)

             

 II.   T.: Now look at the board and see the objectives which you are supposed to achieve.

                Choose the ones which seem the most important to you. Explain your choice.

 (PUPILS CHOOSE THE OBJECTIVES AND EXPLAIN THEIR CHOICE)

     

     OBJECTIVES:

  1. I’d like to learn what stress is.
  2. I’d like to learn what the symptoms of stress are.
  3. I’d like to learn why we are stressed.
  4. I’d like to learn how to cope with stress.
  5. I’d like to know if stress has any positive effect.

T.: And now look at the plan I suggest. In my opinion all the activities are useful and interesting. Is the plan clear for you? Do you agree with it?

     (PUPILS GET ACQUAINTED WITH THE PLAN)

       PLAN:

  1. Discussion of stressful situations;
  2. Reading the text, work with mental maps;
  3. Presenting of the mental maps;
  4. Discussion of the best ways to minimize stress;
  5. Making up the dialogues on situations according to the rubric;
  6. Follow up.
  1. T: Look at the presentation. Which of these situations are stressful for you and why? Who can answer?

(PUPILS SHARE THEIR OPINIONS)

T: There are a lot of stressful situations which teenagers face every day. In order to learn more information about stress let’s work with the text on page 57. Your home task was to read and understand this text.

(PUPILS OPEN THEIR TEXTBOOKS)

T.: Now you have 3 minutes to fill in these mental maps. Get ready to present your part of the map.

(PUPILS FILL IN THEIR PARTS OF THE MAP ACCORDING TO THE TEXT)

T.: Time’s up. Members of the first group, please, come to the blackboard.

(PUPILS PRESENT THEIR PART OF THE MAP).

T.: Members of the second group, please, come to the blackboard.

(PUPILS PRESENT THEIR PART OF THE MAP).

T.: I have a question to you. What other ways of coping with stress can you add?

(PUPILS SHARE THEIR OPINIONS).

T.: Well done. Thank you so much, it was very informative. We have learnt that one of the most important ways to keep stress low is to know what causes your stress and be prepared when faced with it.

T: You have worked with the mental map. And I hope you know everything about stress and the ways of coping with  it.

Let’s return to the situations which we discussed at the beginning of the lesson.

(PUPILS LOOK AT THE PRESENTATION)

T:  Have you found the ways out of these stressful situations after working with mental map? Let’s speak about it.

(PUPILS GIVE THEIR OPINIONS)

T: Look at the presentation. There are some pictures. What solution does each sketch show?

How important is each tip? Remember to follow these tips to reduce stress.

(PUPILS SUM UP THE PICTURES)

T.: Now you are experts in dealing with stress and I want you to work in pairs or in groups of three. Take any card you like, read the situation in it and act out your own dialogue. Remember to follow the situation. While one group is answering, the other group is listening to them attentively and fill in the dialogue evaluation form. Here it is.

Dialogue Evaluation Form

Delivery

Excellent

Good

Needs Improvement

Clear and interesting

3

2

1

Used standard English grammar

3

2

1

Communicated sincerity & enthusiasm

3

2

1

Maintained strong eye-contac

3

2

1

Seemed knowledgeable & confident

3

2

1

Ended on a strong note

3

2

1

Content

Main points well-organized

3

2

1

Used supporting phrases & tips

3

2

1

Language

Clear

3

2

1

Used topical vocabulary

3

2

1

Situation 1.

One of you is suffering from exam stress. You complain to your friends how hard it is for you to prepare for exams. Your friends try to calm you down and give you some tips for avoiding exam stress.

Situation 2.

You are suffering from peer pressure. You complain to your friend that you friends often gossip about you, laugh at what you wear and pressurise you to do things you don’t want to. Your friend feels sorry for you and gives you some tips for avoiding these stressful situations.

 

T.: Thank you. It was a real pleasure to listen to you. I hope that after our lesson you will be able to cope with stress. Comment on your evaluation cards.

IV. T.: Let’s return to our plan. Have we done everything according to our plan?

T.: Did you achieve your objectives? Mark the objectives which you have achieved.

(PUPILS MARK THE OBJECTIVES THEY ACHIEVED)

     

 T.: What was the discovery of the lesson? Will the lesson be useful for your life?

 (PUPILS ANSWER THE TEACHER’S QUESTIONS)

         

 T.: At home you can do some Internet research about how to best deal with stress and

present your findings to the class or you may write a personal letter given on page 63.

Our lesson is over. Thank you for your work and goodbye.

   PERSONAL LETTER

          You have received a letter from your English-speaking pen friend, Nick.

I’m moving to a new school, like you did last year. It’s a big school and I don’t know anyone there. I’m a bit worried about meeting new people and fitting in. How can I meet new people and make new friends?...Was it easy for you?...Should I join any clubs or do any sports?

Write him a letter and answer his 3 questions. Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока английского языка 10 класса по теме "Внешность и характер человека".

Данная разработка урока с использованием презентации, заданий по аудированию и чтению может быть использована на уроках английского языка старшей школы....

Методическая разработка урока английского языкав 6 классе"Безопасность на дорогах"

Конспект урока английского языка в 6 классеУчитель: Беспалова Людмила МатвеевнаУчебный предмет: английский языкКласс: 6Авторы УМК: В.Эванс, Дж.Дули, О. Подоляко, Ю. Ваулина, « Английский в фокус...

Методическая разработка урока английского языка, 6 класс,"Нalloween"

Цели урока:совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся, эмоциональную и эстетическую стороны процесса обучения английскому языку;развивать и углублять знания по страноведениюповышать познава...

Тема урока: « Английский алфавит» Методическая разработка урока английского языка, 2 класс

Цели урока: В игровой форме организовать повторение и обобщение изученного материала....

Методическая разработка урока английского языка _ _5_ класс ТЕМА «Типичный английский дом»

Цель урокаактивизация речемыслительной деятельности по теме «Типичный английский дом», формирование благоприятных условий в рамках темы для развития самостоятельно мыслящей личности.Методи...

Методическая разработка урока английского языка.9 класс УМК Биболетовой М.З.

презентация и подробная методическая разработка урока 22...

Методическая разработка урока английского языка (6 класс) на тему "Teenage life in Britain" УМК Spotlight 6

Представленный конспект предлагает один из вариантов работы с данной темой. Отличительной особенностью является методика обучения монологической речи без предварительного заучивания предложений, польз...