Материалы Основного государственного Экзамена по английскому языку 2020. Письменная и устная часть.
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (9 класс)

Cухова (Вострилова) Татьяна Леонидовна

Материалы Основного государственного Экзамена по английскому языку 2020. Письменная и устная часть. Критерии оценивания.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл ekzamen_po_angliyskomu_yazyku_2020.docx56.01 КБ

Предварительный просмотр:

ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс

Раздел 1 (задания по аудированию)

Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А, В, С, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.        

  1. In a park
  2. In a shop
  3. In a vet clinic
  4. In a hotel
  5. At a party

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Диалог

А

В

С

D

Место

действия

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

  1. The speaker talks about his/her favourite subject.
  2. The speaker talks about his/her after-class activities.
  3. The speaker describes his/her school classroom.
  4. The speaker explains how to use the school library.
  5. The speaker describes a school book exhibition.
  6. The speaker explains what his/her friend is angry about.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Г оворящий

А

В

С

D

Е

Утверждение

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК, 9 класс

Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды.

3

Where does Kevin’s family live?

  1. In Canada.
  2. In France.
  3. In Britain.

Ответ:

4

Who is Kevin travelling with?

  1. His parents.
  2. His class.
  3. On his own.

Ответ:

5

What is Kevin’s hobby?

  1. Tourism.
  2. Sports.
  3. Music.

Ответ:

6

What kind of job does Kevin want to do in the future?

  1. He wants to be in show business.
  2. He wants to be an IT engineer.
  3. He wants to be a scientist.

Ответ:

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК, 9 класс.

7

What is Kevin planning to do next year?

  1. To start university.
  2. To continue school.
  3. To travel abroad.

Ответ:

8

What souvenirs has Kevin bought?

  1. Pictures of the city.
  2. Printed T-shirts.
  3. Souvenir mugs.

Ответ:

По окончании выполнения заданий 1-8 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ Ns 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов на задания 1 и 2 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

 ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс.

Раздел 2 (задания по чтению)

Вы проводите информационный поиск в ходе выполнения проектной работы. Определите, в каком из текстов A-F содержатся ответы на интересующие Вас вопросы 1-7. Один из вопросов останется без ответа. Занесите Ваши ответы в таблицу.        

  1. Where can we see the best Gzhel collection and see how it is made?
  2. Who can become a Gzhel artist?
  3. What do we call Gzhel?
  4. What is the technique of Gzhel painting?
  5. What is the traditional Gzhel ceramics design?
  6. What is the origin of the word Gzhell
  7. How were the first Gzhel products used?
  1. Gzhel is a famous type of Russian ceramics. It comes from the region with the same name, which is situated about sixty kilometers away from Moscow. Gzhel is not one place, to be exact. There are about 27 villages in the area which are involved in Gzhel ceramic production. The place can be easily reached by railroad and it is often visited by tourists.
  2. It is believed that the place where Gzhel ceramics is produced was named after the river Gzhelka, a small river flowing through the area. However, linguists still argue about where the word comes from. Some of them say it has Baltic roots. Others claim that the name is connected with the technological process. The word gzhel is similar to an old Russian word which means bum. Indeed, the clay should be burnt to become hard before it is good enough for pottery.
  3. The clay production in Gzhel started to develop in the 17th century when the Russian monarch ordered the delivery of different sorts of clay to Moscow. Gzhel clay was found to be the best for making pots and containers for pharmacies. The doctors and pharmacists valued it a lot. They preferred to keep most of the medicine and herbs in ceramic pots to keep them fresh and effective for a long time.
  4. Gzhel ceramics can be easily identified by its beautiful white and blue coloured decoration. White means pure snow and moonlight. Light and dark blue symbolize the calm sky and rivers. Though the images on ceramics are usually flowers, they are all unique. Every item is a handmade picture with a unique combination of lines. Blue and white Gzhel ceramics are well-known all over the world.
  5. You may think that Gzhel painters create their works freely, using their imagination. Although the talent of an artist and creativity are certainly important, the painter needs to follow a very strict technological scheme. Each ornament represents an image or a story that is given a code. All the codes are listed in catalogues and kept in the factory library. Technologists use catalogues to modernize production and organize training for new painters.

ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс.

  1. The Gzhel museum is a special attraction. The finest items from the 15th century to the present are displayed there. The collection of the museum contains about two thousand pieces and presents a great variety of bowls, vases, tea sets, toys and statutes. The place is good for a family day out - apart from enjoying the displays and buying souvenirs you can watch the production process or take classes in sculpture or painting.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Текст

А

В

С

D

Е

F

Вопрос

 ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс.

Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10-16 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру выбранного Вами ответа.

The Best Job in the World

Have you ever heard of the Great Barrier Reef? It is the world's largest coral reef system along the eastern coast of Australia. In February 2009 an extraordinary position was advertised by the Australian Tourism Office. The advertisement ran that the Great Barrier Reef needed a caretaker for half a year. It was for a special person who would look after the Reef.

The job offered a large salary, free accommodation in a luxury villa, and transportation there and around the islands. All expenses would be paid: the winner wouldn't need to spend any extra money on anything.

The job's duties were pretty simple. You could only dream of such requirements. First, the person had to speak English and swim well. Second, on the island his responsibility included writing a weekly Internet blog. The job description also required the successful applicant to explore the islands of the Great Barrier Reef, swim, make friends with the locals and generally enjoy the tropical climate and lifestyle. A real dream!

Within the first 2 days of the contest, the tourism office received more than seven thousand online applications. All told, 34,000 people of all different nationalities applied. The candidates were interviewed and the winner was Ben Southall from the UK.

Ben greatly enjoyed the dream job he had got. He realised that people knew very little about our planet and its treasures. Living in big cities, they forgot how important the flora and fauna of this world were. Every time Ben went outdoors, he could discover something new. Ben's life on the island was not just fun. It was very busy, busier than most people imagined. He worked seven days a week and up to 19 hours a day. The Best Job included travelling to over 60 islands of the Reef almost every day. It was not just looking after the Reef, Ben had a lot of meetings, press conferences and interviews. He was getting a lot of attention all the time and he couldn't get away from it. That was probably the hardest part of the job.

Moreover, any adventure has a certain degree of risk. Swimming and diving on the Great Barrier Reef was not different. Ben had to deal with whales, sharks and other huge sea creatures. Surprisingly, the most dangerous thing was a small jellyfish about the size of a little finger. It's considered to be extremely poisonous and Ben was stung by it. He had to spend a couple of days in hospital but luckily recovered after a course of antibiotics.

Ben often says that the project has taught him a few valuable lessons. He said, "I've learned that we get one life on earth so we have to use it. There'll always be other countries to visit, other people to meet and other adventures to meet. This is what I wish to do. I'm planning to go to Asia in a few years’ time".

 ОГЭ 2020 г.

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК, 9 класс.

The Australian Tourism Office needed a caretaker for six months.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

There was no Internet on the islands of the Great Barrier Reef.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

12

People from different countries applied for the job.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

13

While working as a caretaker Ben Southall had lots of free time.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

14

To do his job Ben Southall had to communicate with journalists.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

15

Ben Southhall was taken to hospital after a shark attack.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

16

Ben Southall is going to make a film about his work on the islands.

1) True        2) False        3) Not stated

Ответ:

По окончании выполнения заданий 9-16 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ Ns 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответа на задание 9 цифры записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

17

18

19

20

21

 ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные
заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами
17-25, так,
чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните
пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному
заданию 17-25.        

Once there were four children whose names were Peter, Susan,

Edmund and Lucy. This story happened to

        when they had to leave their home city,        THEY

London, during the war.

They         to the house of an old Professor

who lived in the country, ten miles from the nearest railway station.

He        a wife and he lived in a very large

house with a housekeeper.

He himself was a very old man with white hair which grew over most of his face as well as on his head.

The children liked him almost at once. Only Lucy, who was the         of them, felt a little afraid of him.

On their        evening, after dinner, they said

good night to the Professor and went upstairs. It was the largest house they had ever seen, so Peter suggested exploring it in the morning.

SEND

NOT HAVE

YOUNG

ONE

22

When the next morning came, there was a steady rain falling.

"I wish the weather        more cheerful!" said

Edmund.

BE

23

24

"Stop complaining, Ed," said Susan. "I think the weather         soon."

"We were going to explore the house," Peter reminded them.

He        a sandwich at the moment and was

absolutely happy with the whole situation.

Everyone nodded and at that point their amazing adventures
25                .

IMPROVE

EAT

BEGIN

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК. 9 класс

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26-31, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 26-31.

People travel a lot nowadays. Planes are considered to be the

most         means of transport but for some

people airports can be a nightmare.

There are        queues when you check in and

you waste lots of time if your flight is delayed.

COMFORT

END

However, there are some airports where you can         enjoy yourself.

For example, you’ll never be bored at Hong Kong’s international airport. There are thousands of people from

        countries here but the passengers never

experience any problems because everything is well organised.

ACTUAL

DIFFER

There are attendants in red coats, who help you to get from one place to another. It’s very good for people with no sense of

The attendants are always very polite and

DIRECT

HELP

По окончании выполнения заданий 17-31 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ Ns 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.

Проверьте, чтобы каждый ответ был записан рядом с номером соответствующего задания.        

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 13/23

Раздел 4 (задание по письму)

Для ответа на задание 32 используйте бланк ответов № 2. При выполнении задания 32 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке ответов № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письмо недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются.

You have received a letter from your English-speaking pen friend, Ben.

... I am very busy now preparing for my exams but yesterday I went to the cinema with my friends. We saw a new film about Sherlock Holmes. You Ye probably seen it too. ...

... What kinds of films do you like? Where do you prefer watching films — in the cinema or at home and why? What would you make a film about if you had a chance?...        

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК, 9 класс. 14/23
Приложение 1

        Тексты для аудирования        

Сейчас Вы будете выполнять задания по аудированию. Каждый текст прозвучит два раза. После первого и второго прослушиваний у Вас будет время для выполнения и проверки заданий. Все паузы включены в аудиозапись. Остановка и повторное воспроизведение аудиозаписи не предусмотрены.        

Задание 1

Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А, В, С, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами. У Вас есть

20 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.        

Now we are ready to start.

Dialogue A

A: Can I help you?

B: Yes, please. You see, I want to adopt a puppy, but I don’t know much about dogs or how to take care of them.

A: Right. I can recommend this book. Have a look - it gives a detailed description of the most popular breeds of dog so that you can choose which is the best for you. B: Oh, and it also contains very good pictures! These puppies are so cute! Yes, I’m taking it... though the price is rather high... Anyway.

A: The cash-desk is over there.

B: Fine. Thank you.

Dialogue В

A: I’ve got a complaint, I’m afraid.

B: What’s happened, sir? Just let us know. We do everything we can to keep our guests happy.

A: The problem is ... that... there’s a dog in the room next to mine.

B: Yes, and what’s the actual problem? Many of our visitors choose us for just that reason. We admit pets which is very convenient for those who travel with animals. A: But why did nobody tell me about that? The dog barks! I can’t sleep properly at night.

B: Sorry, sir. But the only thing we can do is to offer you another room. I’ll just check which one would be quieter.

 ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс.

Dialogue С

A: It’s pretty cold today, isn’t it?

B: Yes, it is. But I’ve got used to walking in any weather.

A: Is it because you have to walk your dog?

B: Yes. Twice a day, at least. We are heading to the pond at the moment - there are special facilities for dogs there, like ladders and ramps. Are you going there too?

A: Oh, no, I’m going home. That’s enough jogging for me for today. Too cold! Dialogue D

A: Are you leaving? So soon?

B: Yeah. I have to. I need to walk my dog and he won’t accept any excuses on my part.

A: Yeah, I understand... What kind of dog have you got?

B: A Labrador. He’s very clever but hates it if we don’t follow his routine.

A: That’s a shame... I mean that you are leaving... because it’s so cool here. And the music is great.

B: Ok. Just one more dance and I’ll be off.

A: Yay! A good decision.

You have 20 seconds to complete the task. (Pause 20 seconds.)

Now you will listen to the dialogues again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 20 seconds to check your answers. (Pause 20 seconds.)

 ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс.

Задание 2        

Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами. У Вас есть

30 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.        

Now we are ready to start.

Speaker A

It’s large and spacious. There is a whiteboard, desks and a teacher’s table but the most interesting feature is the special graffiti wall. We can write all kinds of questions on the material we are studying at the moment. For example, if you don’t understand something, you can write your question on the wall and another student or teacher writes the answer.

Speaker В

I’m always glad to come to this room some time before the lesson and study the maps on the walls and samples of stones and rocks on the shelves. Yes, I find geography very interesting and it’s not a problem for me to spend hours writing out facts about famous travellers and their discoveries. My favourite classroom activity is studying and completing maps.

Speaker C

My grade for the Maths test was unusually high but I’m not happy about it at all. My friend Tracy isn’t talking to me because of this. The thing is that in the exam room I sat next to Tracy and she’s sure I copied the answers from her paper. That’s not true but she doesn’t believe me. She thinks I cheated and she hates any dishonesty.

Speaker D

I study in a large and modem school with well-equipped classrooms, a good gym and a swimming pool. The latter are very important for me because I use them practically every day. When the lessons are over, my friend and I go to the gym to exercise or to play volleyball. Twice a week I have a swimming class and my friend does all kinds of experiments in the school chemistry laboratory.

Speaker E

Students’ performance depends a lot on their ability to research and look for information by themselves. On the shelves the books are arranged in the alphabetical order. To find the book you need to know the author. There is also an electronic catalogue and access to the internet resources. Just type in the key word to find whatever you want.

You have 30 seconds to complete the task. (Pause 30 seconds.)

Now you will listen to the texts again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 20 seconds to check your answers. (Pause 20 seconds.)

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 17/23

Задания 3-8        

Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды. У Вас есть 60 секунд, чтобы ознакомиться с

заданиями.        

Now we are ready to start.

Kevin: Hi! I’m Kevin. Can I sit here?

Kate: Yes, sure.

Kevin: And what’s your name?

Kate: Kate.

Kevin: Is this your first visit to Paris?

Kate: Yes, I’m from Canada and this is my first visit to Europe or anywhere else. I’ve never been abroad before and everything seems very exciting. And where are you from?

Kevin: From Liverpool. My family’s lived in that part of England for ages and we seldom travel anywhere either.

Kate: My parents are completely different; they travel a lot because of their job, but they’ve never taken me with them.

Kevin: I see.

Kate: But this time we are travelling all together as a family. Today we are going to have a guided excursion of the historical part of Paris. Are you here on your own?

Kevin: No. It’s a school trip. The whole class are here and two teachers to supervise us.

Kate: Oh, it must be interesting travelling in a large group.

Kevin: Yeah. We were awarded this trip when we won the city competition.

Kate: Was it a sports competition?

Kevin: No, it was a competition for school rock bands.

Kate: You’re a musician?

Kevin: Sort of. In our band I play the drums.

Kate: Do you see music as your career? Everyone nowadays wants to be either a celebrity or a computer genius.

Kevin: Not in my case. Music is just for fun. I’m deeply interested in physics and biology. I think that absolutely fantastic discoveries are awaiting us in these fields. They could completely change our idea of the universe and of ourselves.

Kate: So, you want to do scientific research?

Kevin: Exactly.

Kate: But that means getting a very good education...

Kevin: Yes. This is my last year at school and I hope to start my university course this summer. I’ve got good grades and it makes my plan sound quite realistic.

Kate: Yes, it looks like a good one. You seem to have planned your life very well. I can’t even make up my mind on what souvenirs to buy for my friends back home...

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 18/23

Kevin: I’ve found a shop with some old photos of the city. I bought several pictures there as gifts for my friends. They’re not expensive and the images are lovely.

Kate: Yeah, I think that would be better than heavy souvenir mugs or T-shirts with prints. Could you tell me where the shop is?

You have 30 seconds to complete the task. (Pause 30 seconds.)

Now you’ll hear the text again. (Repeat.)

This is the end of the task. You now have 30 seconds to check your answers. (Pause 30 seconds.)

This is the end of the Listening Test.

Время, отведённое на выполнение заданий по аудированию, истекло.

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 19/23

Приложение 2

Система оценивания выполнения письменной части экзаменационной
работы по английскому языку

За верное выполнение каждого из заданий 3-8, 10-31 экзаменуемый получает 1 балл. Если в кратком ответе сделана орфографическая ошибка, ответ считается неверным. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

В ответах на задания 1, 2, 9 оценивается каждое правильно установленное соответствие. За выполнение задания 1 экзаменуемый может получить от 0 до 4 баллов; за задание 2 - от 0 до 5 баллов; за задание 9 - от 0 до 6 баллов.

Номер задания

Правильный ответ

1

2415

2

31624

3

3

4

2

5

3

6

3

7

1

8

1

9

367541

10

1

11

2

12

1

13

2

14

1

15

2

16

3

17

them

18

were sent

19

did not havedidn’t havehadrithad not

20

youngest

21

first

22

waswere

23

will improve’ll improveis going to improve

24

was eating

25

began

26

comfortable

27

endless

28

actually

29

different

30

direction

31

helpful

© 2020 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 20 / 23
Приложение 3

Критерии оценивания выполнения задания 32*

«Личное письмо»

(Максимум 10 баллов)

Баллы

Решение

коммуникативной

задачи

Организация

текста

Лексико

грамматическое

оформление

текста

Орфография и пунктуация

К1

К2

КЗ

К4

3

Задание

выполнено

полностью:

даны полные и точные ответы на три заданных вопроса. С учётом цели письменного высказывания и адресата правильно выбрано стилевое оформление личного письма: обращение, завершающая фраза и подпись. Соблюдены принятые в языке нормы вежливости: есть благодарность, упоминание о предыдущих контактах, выражена надежда на будущие контакты

Используемый словарный запас и

грамматические структуры соответствуют уровню сложности задания, допускается не более двух лексикограмматических ошибок

2

Задание

выполнено: даны ответы на три заданных вопроса, НО на один вопрос дан неполный или неточный ответ.

Допускается одно- два нарушения в стилевом оформлении письма И/ИЛИ в соблюдении норм вежливости

Текст логично выстроен и верно разделён на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи; структурное оформление текста соответствует нормам письменного этикета, принятым в стране изучаемого языка

Используемый словарный запас и

грамматические структуры не полностью соответствуют уровню сложности задания, допускается не более четырёх лексикограмматических ошибок

Орфографические

и

пунктуационные

ошибки

практически

отсутствуют

(допускается не

более двух

ошибок)

© 2020 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 21/23

Баллы

Решение

коммуникативной

задачи

Организация

текста

Лексико

грамматическое

оформление

текста

Орфография и пунктуация

1

Задание выполнено частично:

даны ответы на заданные вопросы, НО на два вопроса даны неполные ИЛИ неточные ответы,

ИЛИ ответ на один вопрос отсутствует. Допускается не более двух нарушений в стилевом

оформлении письма И/ИЛИ в соблюдении норм вежливости

Текст не всегда логичен

(допущено не более двух логических ошибок) И/ИЛИ допущены

ошибки при

использовании

средств

логической связи (не более двух ошибок),

И/ИЛИ при делении на абзацы,

ИЛИ имеются нарушения (не более двух нарушений) в структурном оформлении текста письма

Использованный словарный запас и

грамматические структуры не полностью соответствуют уровню сложности задания, допущено не более пяти лексикограмматических ошибок

В тексте допущены орфографические и

пунктуационные

ошибки

(не более четырёх ошибок)

0

Задание не выполнено:

отсутствуют ответы на два вопроса, ИЛИ текст письма не соответствует требуемому объёму

Текст выстроен нелогично

(допущено три и более

логические ошибки), И/ИЛИ допущены ошибки при использовании средств

логической связи (три и более ошибки),

И/ИЛИ отсутствует деление на абзацы, ИЛИ

допущены три и более ошибки в структурном оформлении письма

Использованный словарный запас и

грамматические структуры не соответствуют уровню сложности задания, допущено шесть и более лексикограмматических ошибок

В тексте допущены многочисленные орфографические и

пунктуационные ошибки (пять и более ошибок)

© 2020 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.

АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК, 9 класс. 22 / 23

* 1. Выполнение задания 32 (личное письмо) оценивается по критериям К1-К4 (максимальное количество баллов - 10).

  1. При получении экзаменуемым 0 баллов по критерию «Решение коммуникативной задачи» ответ на задание 32 по всем критериям оценивается 0 баллов.
  2. Если объём письма менее 90 слов, то ответ на задание оценивается 0 баллов. Если объём более 132 слов, то проверке подлежат только 120 слов, т.е. та часть личного письма, которая соответствует требуемому объёму.
  3. При определении соответствия объёма представленной работы требованиям считаются все слова, с первого слова по последнее, включая вспомогательные глаголы, предлоги, артикли, частицы. В личном письме адрес, дата, подпись также подлежат подсчёту.

При этом:

  • стяжённые (краткие) формы (например, I've, it's, doesn't, wasn't) считаются как одно слово;
  • числительные, выраженные цифрами (например, 5, 29, 2010, 123 204), считаются как одно слово;
  • числительные, выраженные словами (например, twenty-one), считаются как одно слово;
  • сложные слова (например, pop-singer, English-speaking, thirty-two) считаются как одно слово;
  • сокращения (например, UK, e-mail, TV) считаются как одно слово.

© 2020 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки

Демонстрационный вариант ОГЭ 2020 г.        АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 9 класс. 23 / 23

В соответствии с Порядком проведения государственной итоговой аттестации по образовательным программам основного общего образования (приказ Минпросвещения России и Рособрнадзора от 07.11.2018 № 189/1513, зарегистрирован Минюстом России 10.12.2018 № 52953).

«64. Экзаменационные работы проверяются двумя экспертами. По результатам проверки эксперты независимо друг от друга выставляют баллы за каждый ответ на задания экзаменационной работы... В случае существенного расхождения в баллах, выставленных двумя экспертами, назначается третья проверка. Существенное расхождение в баллах определено в критериях оценивания по соответствующему учебному предмету.

Третий эксперт назначается председателем предметной комиссии из числа экспертов, ранее не проверявших экзаменационную работу.

Третьему эксперту предоставляется информация о баллах, выставленных экспертами, ранее проверявшими экзаменационную работу обучающегося. Баллы, выставленные третьим экспертом, являются окончательными».

При оценке выполнения задания 32 письменной части существенными считаются следующие расхождения.

  1. Один из экспертов поставил 0 баллов (или выставил «X») по критерию К1, а другой эксперт - ненулевое значение. Третий эксперт проверяет ответ на соответствующее задание (32) по всем критериям.
  2. Расхождения между суммами баллов, выставленных двумя экспертами по всем четырём позициям оценивания, составляет 3 или более балла. Третий эксперт выставляет баллы по всем четырём позициям оценивания задания 32.

© 2020 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Требования к уровню подготовки обучающихся для проведения основного государственного экзамена по английскому языку

Материал в помощь учителям 9 классов, выпускникам, родителям.Презентация составлена на базе спецификации, кодификатора и демрверсии ОГЭ по английскому языку....

Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов для проведения в 2018 году основного государственного экзамена по РУССКОМУ ЯЗЫКУ в 9 классе (по материалам сайта ФИПИ)

Контрольно измерительные материалы для проведения в 2018 году основного государственного экзамена по русскому языку подготовлена Ффедеральным государственным бютжетным научным учреждением "ФИПИ&q...

Сборник упражнений по подготовке к устной части основного государственного экзамена по английскому языку (задания № 2 и № 3) к учебнику «Английский в фокусе» Ю.Е.Ваулиной , Д.Дули, О.Е. Подоляко.

Цель  предлагаемого сборника упражнений - помочь учащимся подготовиться  к устной части основного государственного экзамена (ОГЭ ) по английскому языку (задания 2 и 3). В сборнике приведена...

Сравнительный анализ Единого государственного экзамена по английскому языку и Государственного национального экзамена в Нидерландах по английскому языку

Статя написана на английском, в ней представлен взгляд на две  различные системы националных экзаменов по английскому языку. Представляет интерес для учителей -предметников....

Методика подготовки учащихся общеобразовательной школы к выполнению заданий устной части единого государственного экзамена по английскому языку

В современной методике все чаще можно встретить требования, то преподаватели должны использовать интерактивные формы обучения. Чтобы акцентировать внимание учащихся не на языковой форме высказывания, ...

Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2023 года по английскому языку

В демонстрационном варианте представлены конкретные примеры заданий, не исчерпывающие всего многообразия возможных формулировок заданий на каждой позиции варианта экзаменационной работы. Все задания, ...