Методическая разработка урока английского языка по теме "Стресс"
план-конспект урока по английскому языку

Товпинец Анастасия Николаевна

Конспект урока составлен на основе авторского учебного пособия, разработанного преподавателями ГБПОУ Некрасовский педколледж № 1 Дривиной Г.Е., Товпинец А.Н., Усенко Е.Е. в рамках проекта "Профессиональный английский для специальности 44.02.05 Коррекционная педагогика в начальном образовании". 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_-_korrektsionnaya_pedagogika.docx24.29 КБ

Предварительный просмотр:

КОНСПЕКТ УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

в рамках курса «Профессиональная коммуникация»

для специальности «Коррекционная педагогика»

по теме «Стресс»

преподаватель иностранного языка Товпинец А.Н.

ГБПОУ Некрасовский педколледж №1

Тип урока: комбинированный

Цели и задачи урока:

- развитие умений работы с текстом, говорения, аудирования

- активизация изученной лексики в различных видах речевой деятельности: аудировании, говорении, чтении, письме.

Планируемые результаты:  

Предметные: совершенствовать умения монологической и диалогической иноязычной речи, восприятие письменной и устной иноязычной речи

Метапредметные: анализировать информацию, полученную при чтении текста

Личностные: развивать умение работать в группе/команде

Методы, технологии: прием технологии «Развитие критического мышления» - чтение с разметкой

Ресурсы урока: Учебно-методическое пособие «Профессиональный английский для специальности 44.02.05 Коррекционная педагогика в начальном образовании», авторы: Дривина Г.Е., Товпинец А.Н., Усенко Е.Е.

Ход урока

Этап урока, время

Содержание деятельности учителя

Содержание деятельности обучающихся, предполагаемые ответы

1. Орг. момент, постановка целей и задач урока – 2 мин.

Today we’re going to talk about stress.

Do you sometimes feel stressed?

When do you feel stressed?

Why do you feel stressed?

 

So stress is a usual thing in our life. What do you think we need to know, then?

That’s right. Today we’re going to discuss the ways to reduce stress in our life and probably learn some new tricks.

Фронтальная работа. Обучающиеся подтверждают, что стресс для них знакомое явление и описывают ситуации, вызывающие у них стресс, причины и возможные признаки.

Предполагаемые ответы:

I often feel stressed.

I usually feel stressed in the end of the week/month/term.

I feel stressed because I’m short of time to do all the work/because I’m late to do everything I have to/because I have too much to do.

We need to know how to make it less harmful/reduce it to have a healthier lifestyle.

        

2. Актуализация знаний – 8 мин.

There are some good things that stress does to you, e.g. makes you faster, stronger or more effective but let’s talk about what bad effects stress has on us when it’s too much.

What are the signs of stress?

So we definitely need to know how to beat all that stress to be heathier and happier.

Обучащиеся работают в парах, обсуждают и затем озвучивают признаки вреда, нанесенного стрессом.

Предполагаемые ответы:

I have frequent headaches.

I have tense muscles, sweaty hands, a fast heartbeat or sleeplessness.

I have a loss of appetite or overeating, stomachaches, nausea, nervous tics or stuttering.

I lose my temper easily.

I sometimes cry.

I may feel tired/exhausted/overwhelmed/sleepy.

I may be irritated/angry.

3. Работа с текстом – чтение с разметкой и последующим обсуждением - 20 мин.

(см. приложение 1)

Обучающиеся читают текст с разметкой (V, +, -,?), затем в группах обсуждают, что им было известно, что оказалось новыми, что бы подвергли сомнению или опровергли, что бы поддержали и т.д. Сравнивают и обсуждают ответы друг друга.

Далее в группе составляют список самых эффективных способов из текста/самых неизвестных/самых сомнительных/самых распространённых и т.д. Задания возможно варьировать.

4. Говорение – 10 мин. (см. приложение 2)

There are a lot of ways to reduce stress. Which ones seem effective to you? Why? Which don’t? Why? Which other ways can you suggest?

Индивидуальное задание учащихся состоит в создании короткого монологического высказывания по теме с обоснованием своего выбора (см. предполагаемое высказывание в приложении 2)

5. Подведение итогов, рефлексия (см. приложение 3) – 5 мин.

We’ve talked about ways to reduce stress today.

Are they useful for you?

Did you learn any new ways?

Will you use any of the ways we discussed today? Which?

I would like you to fill in these handouts to express your feeling about our lesson.

Обучающиеся отвечают на вопросы, обобщая информацию, которую узнали на уроке.

Далее им предложено заполнить таблицу рефлексии (см. приложение 3) с целью выявить наиболее скучные/трудные/информативные/понравившиеся виды деятельности на уроке.

Вариантом творческого домашнего задания может стать проектная работа по созданию листка/газеты «Способы победить стресс» («Ways to beat stress»)

Приложение 1

Read the text and range the author’s ways to reduce stress according to how effective they are for you. Is there a way you’ve never thought about? Do you think it is effective?

Students: 10 ways to beat stress

If you're feeling stressed you're not alone. Here a student blogger shares her tips for reducing stress 

Young people should have everything to be happy about, but as the generation with the least responsibility we actually experience the most stress. A 2013 survey by the Nightline Association found that 65% of students feel stressed.

Students juggle part time jobs with university, worry about assignments and stress about the future and how to make the next step. Trying to manage all these things at once can leave you feeling overwhelmed.

As a student, every spare minute seems to be filled with worrying – you feel like you have to achieve something and make plans for your future. Instead of relaxing in the holidays, you're planning an internship to add to your CV, or working to earn some well-needed extra cash.

If you're not careful, working too hard and worrying too much can lead to "burnout" – when everything seems bleak and you have nothing left to give.

It might not seem like it when you're feeling down, but living a more stress free life is possible. There are some really easy ways to beat stress effectively. Here are some that I have encountered as a student:

1. A varied and healthy diet

Eating fresh ingredients and lots of fruit is really important. Juices filled with vitamin C, such as orange or grapefruit juice, are said to be good for your immune system so can help with stress.

When you're busy and tired it can be tempting just to grab another pizza or ready meal, but cooking from scratch can be therapeutic as well as being healthier.

2. Exercise

Doing sport at least once a week is the best way to reduce stress. It helps your body produce endorphins, which make you feel good. Even daily walks of 30 minutes can help reduce stress levels but it's even better to work out intensively. Even if you don't feel like it at the time you will feel the benefits afterwards.

Joining a sports club could also help with stress as the regular contact with other people should help improve your mood.

And why not try yoga? It's a great way to ease your mind and relax your muscles.

3. Meditation

It might sound simple, but sitting quietly for 10 minutes a day can really help with stress levels. If you've never tried meditation before, it's worth a go.

Good breathing techniques can put you in a more relaxed state as they send oxygen surging through your bloodstream, helping to calm you down and beat the stress.

4. Take breaks regularly

Short breaks between working can help you switch off. But longer breaks are important too.

How about taking the weekend off to relax? Make time for fun and for yourself even if this means that you have to schedule time away from your work. You'll hopefully come back to your work feeling fresh.

5. Get a pet

It is said that spending time with animals is good for your health. If you pat a dog for a couple of minutes, your body releases hormones that make you feel happy and can decrease the amount of stress in your system.

Most uni halls won't let you keep an animal though, so spending some time with friends or family who have pets is a good option: you get the love without the commitment.

6. Sleep (and sign off Facebook)

Sleep is always the best medicine and some people find that small 20-minute naps can help increase productivity.

As students we tend to spend too much time on social media sites and answering emails, texts and phone calls. Sociability is fun – but too much of it, and too much computer time, can lead to more stress.

Failing to switch off from work because of your electronic gadgets will only make you even more stressed.

7. Quit smoking

Some people say they smoke to relax, but researchers on the European Board for Research on Nicotine and Tobacco suggest that nicotine suppresses the hormone serotonin, which fights stress. Another good reason to quit.

8. Try to see the positive side

If you missed a deadline, try to appreciate what you learned from this mistake: now you know how to plan ahead. Things might seem bad, but if you try, there is usually something positive to be learned.

9. Listen to music

Listening to music can help calm you down and put you in a better frame of mind. If you're feeling stressed, putting on some calming music while you work could really help.

10. Laugh

They say that laughter is the best medicine, and it's really true. Laughing out loud increases oxygen and blood flow which automatically reduces stress.

Not taking life too seriously can help everyone live a better and easier life. Make time for yourself, log out of Twitter and take breaks. It's about time that we students accept that we can achieve just as much in life without all the stress.

The Guardian

Blogging students

Students

Nane Steinhoff

Published on Wed 6 Nov 2013 16.20 GMT

Приложение 2

There are many ways to reduce negative stress. Which of the following do you use?

    Which don’t seem effective for you? Why? What other ways can you suggest?

  • Sing a song
  • Kiss the ones you love
  • Take three deep breaths
  • Laugh out loud
  • Hug a child
  • Get enough rest
  • Buy a flower
  • Stand up and stretch
  • Take a hot bath
  • Walk your dog
  • Do sports
  • Plan your vacation
  • Play a game
  • Call someone you like
  • Take a long walk
  • Go to a museum
  • Read a poem
  • Eat healthy

E.g. When I’m stressed I usually do sports or take a long walk. I can also sing my favourite song or just laugh out loud. But I’m sure not to feel stressed all your life you should eat healthy, get enough rest, spend a lot of time with your family and love your job. That’s what really helps you live your life happily without a lot of negative stress. 

Приложение 3

Feedback

Activity

Boring

Difficult

New words/new information

Would like to have more activities like this

Text

Group discussion

Speaking


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык»

Books in our Life/Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык», авторы: О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, издательство «Просвещение»/ Цель: Формирование ...

Методическая разработка урока английского языка в 6 классе по УМК "Английский в фокусе" по теме "Мой дом и мой микрорайон" с использованием технологической карты

Данный урок использует дополнительно к материалам учебника видеоматериалы учебного пособия " Speakout Elementary", что позволяет успешно решать задачу формирования монологического высказывания по теме...

Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна, учитель английского языка

Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна...

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКОВ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 7 КЛАССЕ ПО ТЕМЕ «МИР ТАЙН. ПИРАМИДЫ» (учебник английского языка «NEW MILLENNIUM») С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ РЕЙТИНГ – НАКОПИТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНИВАНИЯ И ТЕХНОЛОГИИ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ.

Разработано семь уроков по теме "Мир тайн" для учащихся 7ого класса( учебник "New Millennium"), также для каждого урока сделаны технологические карты, где учащиеся непосредственно выполняют задания ра...

Тема урока: « Английский алфавит» Методическая разработка урока английского языка, 2 класс

Цели урока: В игровой форме организовать повторение и обобщение изученного материала....

Методическая разработка урока английского языка по теме "Почему ты изучаешь английский язык?"

Тема урока: "Почему ты изучаешь английский язык?".Тип урока: урок систематизации знаний учащихся.Цель урока - развивать навыки коммуникативной компетенции учащихся.Здачи урока:-практиковать учащихся в...

Методическая разработка урока английского языка в 7 классе «Английский язык XIX века и его отличия от языка XXI века»

laquo;Английский язык XIX века и его отличия от языка XXI века» представляет собой одно из занятий тематической недели «Погружение в XIX век», которая проводится в ИТШ № 777 с 1 по ...