Стратегия в подготовке к ЕГЭ
консультация по английскому языку (11 класс)

Коткова Наталья Алексеевна

Стратегические формы работы в подготовке к ЕГЭ

Скачать:


Предварительный просмотр:

Стратегия выполнения ЕГЭ

    Раздел I. Аудирование-30 минут (переводить пока не включили запись).

1.В1-определить порядок цифр к буквам прослушивая говорящих (цифры друг за другом).

2.А1-А7-выбрать правду, неправду в тексте не сказано (выбрать одну цифру если ничего не поняли)(если звучат те же слова, что и в предложение- значит неправильно)

3.А8-А14-выбрать продолжение предложения 1 из 3 (если ничего не понятно выбрать одну цифру).

Раздел II. Чтение-30 минут.

1.В2-определить заголовок к тексту пишутся цифры друг за другом.

2.В3-вставить отрывки предложений в текст (пишутся цифры друг за       другом).

3.А15-А21 (оставить на самый конец, если будет время постараться прочитать и выбрать правильный вариант, если нет выбрать одну цифру и отметить).

     Раздел III. Лексика и грамматика-40 минут.

1.В4-В10-грамматические задания; если глагол- нужное время ( залог действительный или страдательный) или причастие, если имя существительное значит множественное число, если прилагательное- степень сравнения, если количественное числительное значит нужен порядковый. Пишется слово без пропусков все буквы печатные, заглавные..

2.В11-В16-сделать нужную часть речи, из глагола может быть и причастие и существительное и прилагательное. Из прилагательного существительное или наречие и т.д. Пишется слово без пропусков заглавными буквами. Обратить внимание на образцы букв!

3.А22-А28-выбрать подходящее слово оставить на конец работы! Если не хватит время выбрать одну цифру и отметить.

     Раздел IV. Письмо-60 минут.

Обязательно указать

С1 и затем само письмо(20 минут; задание переписывать не надо).Обязательно ответить на все вопросы и задать 3,квартиру и адрес можно не писать

С2 и обязательно абзацы должно быть видно! 1 абзац обосновать тему и выразить своё отношение.2 абзац выразить свою точку зрения, привести три аргумента за или против. 3 абзац выразить мнение другого  человека или других, привести 2 аргумента за и обязательно выразить своё мнение к их точки зрения

Внимательно прочитать задание!

Повторить!

I. Образование множественного числа: man, day, half, life, foot, diary, potato, roof, photo, brother-in-law.(все правила)

II. Степени сравнения: slowly, bad, difficult, lazy, hot.(все правила и исключения)

III. Правила добавления суффикса ed, ing.

IV. 3 формы глагола, порядковые числительные.

V. can-could, may-might.

VI. Времена (действительный и страдательный залог)

VII.Три типа условных предложений.

VIII.Правила словообразования:

-Слова заканчивающие на d существительные include-inclusion, conclude-conclusion, decide-decision-decisive.

 Если глагол заканчивается на T, то –tion  collect-collection и т.д.

Но: admit-admission.

- Слова начинающие на p отриц. im.- impolite, impossible, но unpleasant и т.д.

IX. Complex object, complex subject.

Готовимся к ЕГЭ – 1: чтение (формат задания - множественный выбор)

Раздел: READING COMPREHENSION

  1. Просмотрите текст от начала и до конца.
  2. Внимательно ознакомьтесь с заданиями, обращая внимание на вид теста и характер информации, которую необходимо извлечь из текста.
  3. Прочитайте текст, на этот раз более внимательно, выделяя информацию, которая требуется для выполнения задания:
  • не останавливайтесь при чтении на каждом незнакомом слове, информации, не относящейся к выполнению задания;
  • обращайте внимание в тексте на опознавательные знаки, слова, которые могут подсказать, где находится нужная информация.

Ответы на контрольные вопросы могут потребовать неоднократного обращения к тексту. В целях экономии времени, отведенного на выполнение тестового задания, важно каждый раз правильно выбрать стратегию чтения. Стратегию прочтения всегда подскажет вид тестового задания и характер требуемой информации.
Обращайте внимание на заголовок текста. Возможно, что Вы уже что-либо знаете по предлагаемой проблеме. Это поможет Вам предугадывать содержание текста и его лексический состав.

Multiple choice (множественный выбор) – тестовое задание, при выполнении которого необходимо выбрать ответ из нескольких предлагаемых вариантов. При этом, как правило, лишь один из предложенных вариантов правильный. (Остальные – отвлекающие варианты.)

Word-formation - Словообразование в английском языке

Словообразование :
Суффикс "
ER"(эр) - это суффикс, который присоединяется к глаголам для образования имён существительных, обозначающих действующее лицо. Если глагол оканчивается на немое "E", то она исчезает.
Если последние три буквы идут так
: согласная - гласная - согласная, то последняя буква удваивается :

To swim - swimm
er   =   плавать - пловец.
To read - read
er   =   читать - читатель.
To teach - teach
er   =   обучать - учитель.
To make - mak
er   =   создавать - создатель.
To build - build
er   =   строить - строитель.
To bomb - bomb
er   =   бомбить - бомбардировщик.

В некоторых случаях, обычно когда слово оканчивается на "t" используется суффикс "or" :
To inspect - inspect
or   =   инспектировать - инспектор.
To edit - edit
or   =   редактировать - редактор.
To construct - construct
or   =   строить/ сооружать - строитель/ конструктор.

Словообразование :
Суффикс "ly"(ли) образует наречие от прилагательных :
Usual - usual
ly   =   обычный - обычно.
Quick - quick
ly   =   быстрый - быстро.
Close - close
ly   =   близкий - близко.
Bad - bad
ly   =   плохой - плохо.
Peaceful - peaceful
ly   =   мирный - мирно.
Cheap - cheap
ly   =   дешёвый - дёшево.
Frank - frank
ly   =   откровенный - откровенно.

Словообразование :
"Ion" - суффикс, который образует существительное от глагола :
Если на конце глагола стоит "
T", то это сочетание произносится как "шн", если после "T" идёт "E", то она исчезает :
To dictate - dicta
tion   =   диктовать - диктант.
To communicate - communica
tion   =   общаться - связь.
To dedicate - dedica
tion   =   посвящать - посвящение.
To hesitate - hesita
tion   =   колебаться - колебание.
To infect - infec
tion   =   заражать - заражение.

Если на конце глагола стоит "S" или "D", то это сочетание произносится как "жн" : если после "S" или "D" идёт "E", то она исчезает :
To revise - revi
sion   =   повторять - повторение.
To conclude - conclu
sion   =   заключить - заключение.
To exclude - exclu
sion   =   исключать - исключение.
To invade - inva
sion   =   вторгаться - вторжение.

Словообразование :
"ABLE"(эйбл) - образует прилагательные от глаголов и существительных :
To comfort - comfort
able   =   сделать комфортабельным - комфортабельный.
To excuse - excus
able   =   извинить - простительный.
To respect - respect
able   =   уважать - почётный.
To use - us
able   =   использовать - годный к употреблению.
Reason - reason
able   =   причина/ основание - разумный/ основательный.

Словообразование :
"AL"(эл) - Суффикс, который образует прилагательное от существительного :
Center - centr
al   =   центр - центральный.
Addition - addition
al   =   дополнение - дополненный.
Tradition - tradition
al   =   традиция - традиционный.

Словообразование :
"LESS"(лэс) - Суффикс, который образует прилагательное от существительного. Основное значение - отсутствие чего-либо или какого-либо качества :
End - end
less   =   конец - бесконечный.
Child - child
less   =   ребёнок - бездетный.
Care - care
less   =   забота - беззаботный(небрежный).
Help - help
less   =   помощь - беспомощный.

Словообразование :
Un, in, im, il, ir = Префиксы прилагательных и существительных, основным значением которых является отрицание или отсутствие того, что выражается в слове :
Usual -
unusual   =   обычный - необычный.
Definite -
indefinite   =   определённый - неопределённый.
Possible -
impossible   =   возможный - невозможный.
Legal -
illegal   =   легальный - нелегальный.
Regular -
irregular   =   регулярный - нерегулярный.

Verb 🡪 noun

to agree 🡪 (dis) agreement

to appear 🡪 (dis)appearance

to apply 🡪 application, applicant

to believe 🡪 belief

to choose 🡪 choice

to damage 🡪 damage

to describe 🡪 description

to discuss 🡪 discussion

to explain 🡪 explanation

to vary 🡪 variety

Adjective 🡪 noun

deep 🡪 (in) depth [`depT]

difficult 🡪difficulty

high 🡪 height [`hait]

interested 🡪 interest

Others

responsibility 🡪 (ir)responsible

visit 🡪visit, visitor

Словообразование в английском языке

В английском языке словообразование осуществляется:

  1. без каких-либо суффиксов и префиксов, так называемое корневое образование - переход слова из категории одной части речи в другую без изменения формы слова;
  2. при помощи аффиксации;
  3. при помощи чередования гласных;
  4. при помощи чередования ударений;
  5. при помощи словосложения.

 

Корневое образование:

Образование глагола от существительного:

Существительное

Глагол

Hand

Mark

Help

Milk

Dress

рука

отметка

помощь

молоко

платье, одежда

to hand

to mark

to help

to milk

to dress

 

передавать

отмечать

помогать

доить

одеваться

 

 

Aффиксация

При помощи аффиксации образуются существительные, прилагательные, числительные, глаголы и наречия. Аффиксация включает в себя суффиксацию и префиксацию.

Суффиксы существительных 

Суффиксы прилагательных 

Reading

Friendship

Treatment

Nature

чтение

дружба

лечение

природа

painful

useless

natural

possible

болезненный

бесполезный

естественный

возможный

Суффиксы глаголов

Префиксы

Finish

Shorten

Locate

 

кончать

укорачивать

располагать

 

unreal

incurable

reopen

decompose

нереальный

неизлечимый

вновь открывать

разлагать

Суффиксы числительных:

Sixteen

Sixty

Sixth

Шестнадцать

Шестьдесят

шесть

Словообразование при помощи чередования гласных:

Существительные

Глаголы:

Food - корм, еда

Brood - порода

Blood - кровь

to feed - кормить

to breed - разводить

to bleed - обескровливать

Словообразование при помощи чередования ударений:

'export

экспорт

to ex'port

экспортировать

Словообразование при помощи словосложения:

Blackboard - классная доска

cornflower - василек

Wallpaper - обои

whitewash - белить

Раздел: USE OF ENGLISH ( GRAMMAR/VOCABULARY)
Word building – (
словообразование) – тестовое задание, выполнение которого требует, образовать слова, используя суффиксы и префиксы.
Adrian Boult

Adrian Boult was born in April 1889, and after getting an (0) education at Westminster and Oxford went to study in Leipzig, then the center of musical (1)________ . The (2)___________ Holst noticed him in 1918.
Eight years as a musical (3)__________ of the City of Birmingham Orchestra led in 1929 to an (4)_________ to train and (5)_______ the new BBC Symphony Orchestra. With his ear for (6)________, his (7)_________ patience, he was ideal for the job, and soon the BBC had an orchestra of world class.
He stayed with them through the difficult, (8)__________ wartime years. However, in 1950, after Boult had turned 60, he was (9)________ retired by the BBC. He moved over to the London Philharmonic Orchestra, enjoying with them an (10)_____ summer of (11)________ performances through the ‘50s and ‘60s. He was still conducting in 1978, at the age of 89; he died five years later.
Adrian Boult will be remembered (12)_____ for his (13)_____ of Edgar and Vaughan Williams, although his repertoir was (14)______ wider.

(0) EDUCATE

(1) SCHOOL
(2) COMPOSE
(3) DIRECT
(4) INVITE
(5) CONDUCTOR
(6) PERFECT
(7) END
(8) ORGANISED
(9) CEREMONIOUSLY
(10) INDIA
(11) FORGET
(12) MOST
(13) RECORD
(14) ENORMOUS

Ответы на предыдущее задание.

Adrian Boult

Adrian Boult was born in April 1889, and after getting an (0) education at Westminster and Oxford went to study in Leipzig, then the center of musical (1) schooling. The (2) composer Holst noticed him in 1918.
Eight years as a musical (3) director of the City of Birmingham Orchestra led in 1929 to an (4) invitation to train and (5) conduct the new BBC Symphony Orchestra. With his ear for (6) perfection , his (7) endless patience, he was ideal for the job, and soon the BBC had an orchestra of world class.
He stayed with them through the difficult, (8) disorganised wartime years. However, in 1950, after Boult had turned 60, he was (9) unceremoniously retired by the BBC. He moved over to the London Philharmonic Orchestra, enjoying with them an (10) Indian summer of (11) unforgettable performances through the ‘50s and ‘60s. He was still conducting in 1978, at the age of 89; he died five years later.
Adrian Boult will be remembered (12) mostly for his (13) recordings of Edgar and Vaughan Williams, although his repertoir was (14) enormously wider.

(0) EDUCATE

(1) SCHOOL
(2) COMPOSE
(3) DIRECT
(4) INVITE
(5) CONDUCTOR
(6) PERFECT
(7) END
(8) ORGANISED
(9) CEREMONIOUSLY
(10) INDIA
(11) FORGET
(12) MOST
(13) RECORD
(14) ENORMOUS

For most of us it is not easy to make a (o) decision about a career. The problem with that is you might miss out on a whole lot of (1) __________ because you don't know about them.
If you're (2) ___________ it's a good idea to find out a lot of (3) _________ about different jobs. There are computer based quizzes which can help you.
Such quizzes push you into thinking what you like and dislike, whether you are (4) _________ or not, whether you are (5) _______ in (6) __________ technology or in (7)_______. What is more important to you – a (8) _____ paid job or job (9) __________? Do you want to spend your working life with people/animals/on your own? So you narrow down some (10)__________. Then you need to (11)________ each, looking at what training is needed, and the (12)____________ of jobs.
But don’t be too (13)________, try to find something (14)___________.

(0) DECIDE

(1) OPPORTUNE

(2) CERTAIN
(3) INFORM
(4) AMBITION
(5) INTEREST
(6) INFORM
(7) ACCOUNTANT
(8) HIGH
(9) SATISFY
(10) POSSIBLE
(11) EXAM
(12) LOCATE
(13) MATERIAL
(14) ENJOY

For most of us it is not easy to make a (o) decision about a career. The problem with that is you might miss out on a whole lot of (1) opportunities because you don't know about them.
If you're (2)
 uncertain it's a good idea to find out a lot of (3) information about different jobs. There are computer based quizzes which can help you.
Such quizzes push you into thinking what you like and dislike, whether you are (4)
ambitious or not, whether you are (5) interested in (6) information technology or in (7) accountancy What is more important to you – a (8) highly paid job or job (9) satisfaction? Do you want to spend your working life with people/animals/on your own? So you narrow down some (10) possibilities. Then you need to (11) examine each, looking at what training is needed, and the (12) location of jobs.
But don’t be too (13)
materialistic, try to find something (14) enjoyable.

(0) DECIDE

(1) OPPORTUNE

(2) CERTAIN
(3) INFORM
(4) AMBITION
(5) INTEREST
(6) INFORM
(7) ACCOUNTANT
(8) HIGH
(9) SATISFY
(10) POSSIBLE
(11) EXAM
(12) LOCATE
(13) MATERIAL
(14) ENJOY

For questions 1- 10, read the text below. Fill in the gaps  with the correct form of the word in capitals. There is an example at the beginning (0).

The (0) Californian (CALIFORNIA) people we see on television are (1)_____________ (USUAL) tall, blond and slim. But California is an (2) _____________ (NATION) place and many (3)_____________ (differ) kinds of people live here. Lots of people are from (4)____________ (JAPAN) and (5)______________ (EUROPE) families. California is the place to find (6)_____________ (SUN) beaches and film stars. The most (7)_________ (FAME) beach in California is Venice Beach. It’s a lively place.
Many (8)_________ (TOUR) visit Rodeo Drive (a place for shopping), but they don’t want to buy clothes – they want to see American actors, actresses and film-makers. They live in big houses and go to (9)____________ (GLAMOUR) parties and film and film premieres.
And California is the (10)__________ (ORIGIN) home of the hippies. There is a special hippie part of town where you can buy clothes and music from the 1960s.

The (0) Californian (CALIFORNIA) people we see on television are (1) usually (USUAL) tall, blond and slim. But California is an (2) international (NATION) place and many (3) different (differ) kinds of people live here. Lots of people are from (4) Japanese (JAPAN) and (5) European (EUROPE) families. California is the place to find (6) sunny (SUN) beaches and film stars. The most (7) famous (FAME) beach in California is Venice Beach. It’s a lively place.
Many (8)
tourists (TOUR) visit Rodeo Drive (a place for shopping), but they don’t want to buy clothes – they want to see American actors, actresses and film-makers. They live in big houses and go to (9) glamorous (GLAMOUR) parties and film and film premieres.
And California is the (10)
original (ORIGIN) home of the hippies. There is a special hippie part of town where you can buy clothes and music from the 1960s.

Main priorities of the national projects in Russia.

Education.

1. Developing the best models of (0)_education_.
Support to universities and schools, best (1) ___ and (2) ______ youth.
2. Supplying schools with modern (3) ______ and providing access to the Internet.
3. Creating world-class universities and (4) ____
schools.
4. Supplementary (5) _____ for class (6) ______.
5. Developing the system of (7) ________ education in the army.

Health

1. Developing primary healthcare.
Supplying healthcare (8) ______ with vehicles.
Clinical (9) _______ for working (10)_______, healthcare for senior persons and (11) _______.

 

 

(0) educate
(1) teach
(2) talent
(3) equip

(4) busy
(5) pay
(6) supervise
(7) vocation

 

(8) organize
(9) examine
(10) populate
(11) pension

Main priorities of the national projects in Russia.

Education.

1. Developing the best models of (0)_education_.
Support to universities and schools, best (1)
teachers and (2) talented youth.
2. Supplying schools with modern (3)
equipment and providing access to the Internet.
3. Creating world-class universities and (4)
business schools.
4. Supplementary (5)
payments for class (6) supervision.
5. Developing the system of (7)
vocational education in the army.
Health
1. Developing primary healthcare.
Supplying healthcare (8)
organizations with vehicles.
Clinical (9)
examination for working (10) population, healthcare for senior persons and (11) pensioners.

 

 

(0) educate
(1) teach
(2) talent
(3) equip

(4) busy
(5) pay
(6) supervise
(7) vocation

 

(8) organize
(9) examine
(10) populate
(11) pension

THE RISE OF THE TEENAGER
The 1960s saw the birth of the (0)
teenager and life was never the same again. It was the start of a social revolution in Britain.
This revolution was partly a (1) _______ to the post war years.
Young people woke up to the idea that that they could have an (2) _______ and lifestyle (3) _______ from their parents.
Teenagers started to break free from the traditions and rules of previous generations in fashion, lifestyle and (4) ________. They wanted their own music, clothes and (5)________ to do their own thing.
The Rolling Stones* were a symbol of teenage (6) ________.
Clubbing became popular. The most (7) _______ club was
A Go Go in Newcastle with Jimi Hendrix* and The Animals*.
The Animals went on to achieve (8) ____ success with hits like 'House of the Rising Sun' and 'We've Gotta Get out of this Place'.
(9) ______ culture had become a (10) _______ force, and the teenager was to dominate popular culture for the next three decades.

 

(0) teenage

 

(1) react

 

(2) identify
(3) differ

 

(4) behave
(5) free
(6) rebel

(7) fame

 

(8) national

 

(9) young
(10) power

THE RISE OF THE TEENAGER
The 1960s saw the birth of the (0)
teenager and life was never the same again. It was the start of a social revolution in Britain.
This revolution was partly a (1)
reaction to the post war years.
Young people woke up to the idea that that they could have an (2)
identity and lifestyle (3) different from their parents.
Teenagers started to break free from the traditions and rules of previous generations in fashion, lifestyle and (4)
behaviour. They wanted their own music, clothes and (5) freedom to do their own thing.
The Rolling Stones* were a symbol of teenage (6) rebellion.
Clubbing became popular. The most (7)
famous club was A Go Go in Newcastle with Jimi Hendrix* and The Animals*.
The Animals went on to achieve (8) international success with hits like 'House of the Rising Sun' and 'We've Gotta Get out of this Place'.
(9)
youth culture had become a (10) powerful force, and the teenager was to dominate popular culture for the next three decades.

 

(0) teenage

 

(1) react

 

(2) identify
(3) differ

 

(4) behave
(5) free
(6) rebel

(7) fame

 

(8) national

 

(9) young
(10) power

Theatre (вариант для уч-ся)

0

Theatre is one of the ___ forms of entertainment.

old

1 

In the Middle Ages, early dramas were often___

religion

2

and ___in churches. For instance, mystery plays

stage

3

told Bible stories in a ___ colourful way.

drama

4

The first___ theatres were built in the times of

England

5

Shakespeare. These theatres were ___, it wasn’t

cover

6

until the late 1600s that theatres were____.

roof

7

Many early plays were set in exotic ___. But in

locate

8

the last 100 years, ____ have written more about

play

9

ordinary characters and ___. In the 1960s, many

situated

10

plays were kitchen sink dramas___ life in very

ordinary homes.

show

Ключи:

0. oldest

1. religious                      6. roofed

2. staged                          7. locations

3. dramatic                     8. playwrights

4. English                        9.situations

 5. uncovered                10. showing



Предварительный просмотр:

СЛОВООБРАЗОВАНИЕ (WORD-BUILDING)

В английском языке имеется несколько способов словообразования:

1) конверсия (образование новых слов без изменения их написания и произношения)

2) словосложение (образование нового слова путем сложения двух слов в одно)

3) изменение ударения в слове (и получение нового слова другой части речи).

4) аффиксация (прибавление к корню суффикса или префикса)

Конверсия. Словосложение. Изменение ударения.

Иногда слово может менять свое значение и выполнять новую синтаксическую функцию в предложении, не изменяя при этом написания и произношения (конверсия). Наиболее распространенным является образование глаголов от существительных: master (хозяин) - to master (управлять), house (дом) - to house (размещать), water (вода) - to water (поливать). Но глаголы могут быть образованы и от прилагательных: empty (пустой) - to empty (опустошать) white (белый) - to white (белить).

Словосложение - это объединение полнозначных слов или их основ в сложное слово. Вновь образованное сложное слово пишется слитно или через дефис: airfield - аэродром (air - воздух, field - поле), air-base - авиабаза (air - воздух, base - база), airman - авиатор (air - воздух, man - мужчина), schoolday - школьный день (school - школа, day - день), birthplace - место рождения (birth - рождение, place - место).

Сложные слова могут состоять из двух существительных, первое из которых приобретает значение прилагательного. В этом случае слова пишутся отдельно. Например: service dress - форменная одежда, одежда для службы (service - служба, dress - платье), shop window - витрина (shop - магазин, window - окно), skim milk - снятое молоко (to skim - снимать (накипь и т.д.), milk - молоко).

Многие существительные совпадают по форме с глаголами, но отличаются ударением. Как правило, в существительных ударение падает на первый слог, а в соответствующих глаголах - на второй: export (экспорт) - to export (экспортировать) present (подарок) - to present (дарить).

Словообразование с помощью аффиксации.

Образование новых слов может происходить при помощи присоединения к основе слова суффиксов или префиксов (приставок). Префиксы присоединяются к корню слова в начале, а суффиксы - в конце. Слова, образованные с помощью префиксов или суффиксов, в отличие от простых слов, называются производными.

Префиксы, как и суффиксы, могут присоединяться к различным частям речи, изменяя при этом значение основы слова, например: happy (счастливый) - unhappy (несчастный) - happiness (счастье) - happily (счастливо); help (помощь) - helper (помощник) - helpful (полезный) - helpless (беспомощный).

Наиболее употребительные приставки (префиксы) и их значения:

1. Префикс со значением “снова”, “заново”, “вновь”, “пере”:

re-      

to construct (строить) - to reconstruct (перестроить), to read (читать) - to reread (перечитать), to write (писать) - to rewrite (переписать)

2. Префиксы, которые придают слову противоположное значение или обозначают противоположное действие:

un-       dis-       de-       anti-     counter-

contra-      

to dress (одеваться) - to undress (раздеваться), to tie (связывать) - to untie (развязывать) 

to appear (появляться) - to disappear (исчезать)

formation (формирование) - deformation (деформация)

fascist (фашист) - anti-fascist (антифашист)

attack (атака) - counterattack (контратака)

to  contradict (противоречить, возражать)

3. Префиксы, имеющие отрицательное значение:

a-

ab-

un-        

im-        in-        

ir-         il-    dis-       mis-      non-    

amoral (аморальный, безнравственный)

absent (отсутствующий),  abnormal (ненормальный)

kind (добрый) - unkind (недобрый)

possible (возможный) - impossible (невозможный)

ability (способность) - inability (неспособность)

regular (регулярный) - irregular (нерегулярный) 

legal (легальный) - illegal (нелегальный) 

honest (честный) - dishonest (нечестный),

to understand (понимать) - to misunderstand (неправильно понять)

interference (вмешательство) - non-interference (невмешательство)

! NOTE !

Приставка, которая начинается на “i” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква: il + l, ir + r, im + b, m, p.

 

4. Префиксы, имеющие значение “сверх”, “пере”, “чрезмерно”:

over- super-  ultra-

extra-  

to pay (платить) - to overpay (переплатить)

human (человеческий) - superhuman (сверхчеловеческий) 

short (короткий) - ultra-short (ультракороткий)

extraordinary (необычный)

5.        Префиксы со значением “между”, “взаимно”:

со-      

inter-  

existence (существование) - co-existence (сосуществование)

national (национальный) - international (интернациональный)

6.        Префиксы, которые переводятся как

а)        “перед”:

рге-

fore-    

war (война) - pre-war (довоенный), historic (исторический) - prehistoric (доисторический)

to foresee (предвидеть)

б)        “после”:

post-    

war (война,) - post-war (послевоенный), revolutionary (революционный) - post-revolutionary (послереволюционный)

в)        “недостаточно”, “недо-“:

under-

to pay (платить) - to underpay (оплачивать низко, т.е. недостаточно оплачивать, недоплачивать), production (производство)  -  underproduction (недопроизводство)

г)        “под”:

sub-      

division (разделение) - subdivision (подразделение), committee (комиссия, комитет) -   subcommittee (подкомиссия)

д)        “экс”, “бывший”:

ex-      

champion (чемпион) - ex-champion (бывший чемпион)

е)        само-, авто-

auto-

autobiography (автобиография), automatic (автоматический) 

ж)        полу-

semi-

semifinal (полуфинал), semicircle (полукруг)

з)        через-, транс-

trans-

transatlantic (трансатлантический)

и)        вверх, кверху, наверху

up-

upstairs (вверх по лестнице), upside (верхняя часть), to uproot (вырывать с корнем)

к)        двойной, два, дважды

bi-

bilingual (двуязычный), bi-monthly (выходящий два раза в месяц)

л)        имеющий дело с книгами

bibli(o)-

bibliography (библиография)

м)        относящийся к жизни

bio-

biography (биография)

н)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

о)        много-, мульти-, поли-

multi-

poly-

multicolored (многоцветный), multimillionaire (мультимиллионер)

polyglot (полиглот), polytechnic (политехнический)

п)        второстепенное значение

by-

by-street (переулок, улочка)

7. Префикс глагола, имеющий значение “делать”:

en-      

large (большой) - to enlarge (увеличивать, делать больше), danger (опасность) - to endanger (подвергать опасности), force (сила) - to enforce (принуждать, настаивать)

Основные суффиксы существительных:

1. Суффиксы, обозначающие принадлежность к

а)        политическому направлению профессии или нации:

-ist  

-an, -ian          

Communist (коммунист), Marxist (марксист}, materialist (материалист); 

artist (художник), typist (машинистка), pianist (пианист), historian (историк), librarian (библиотекарь), musician (музыкант); Russian (русский), Bulgarian (болгарин)

2. Суффикс, обозначающий учение, теорию, качество:

-ism      

marxism (марксизм), heroism (героизм)

3. Суффиксы, обозначающие действующее лицо, его занятие или должность:

-ег, -or

-ee, -eer        

to teach (учить) - teacher (учитель), to direct (руководить) - director (руководитель)

employee (служащий), refugee (беженец, эмигрант), auctioneer (аукционер), 

 4.        Суффикс, обозначающий результат действия:

-ment

-ade

achievement (достижение), agreement (согласие), government (правительство)

lemonade (лимонад), blockade (блокада)

5.        Суффиксы, обозначающие

а)        состояние:

-hood

-ship

-cy, -acy

brotherhood (братство), childhood (детство), manhood (мужественность)

dictatorship (диктатура), friendship (дружба), leadership (руководство)

accuracy (точность), infancy (младенчество), supremacy (превосходство)

б)        действие, состояние:

-age      

-ing    

-ence    

-ance  

-ion, -tion    

-ition, -ation

-sion    

-al  

shortage (нехватка), marriage (брак, супружество), voyage (путешествие) 

hunting (охота),  crossing (пересечение,  перекресток),  living (житье) 

silence (молчание), difference (различие)

importance (важность), resistance (сопротивление)

collection (собрание, коллекция), dictation (диктант, диктовка)

competition (соревнование), hesitation (сомнение, колебание)

decision (решение) 

removal ( удаление), arrival (прибытие), refusal (отказ), approval (одобрение) 

в) качество или состояние:

-dom  

-ness  

-ty            

freedom (свобода), kingdom (королевство), wisdom (мудрость) 

coldness (холод),  darkness  (темнота),  kindness (доброта), weakness (слабость) 

activity (активность), safety (безопасность)

г) место действия, занятие или состояние

-ery

bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), cookery (кулинария), slavery (рабство)

д) род занятий, отрасль науки

-ics

physics (физика), politics (политика)

Основные суффиксы прилагательных:

1.        Суффикс, образующий прилагательные от существительных и обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества:

-ese

-ish

Chinese (китаец, китайский), Japanese (японец, японский)

Pole (поляк) - Polish (польский), Scott (шотландец) - Scottish (шотландский)

red (красный) - reddish (красноватый), child (ребенок) - childish (ребячливый, детский)

2.        Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозначающие наличие качества:

-ive

-ent

-ant      

to act (действовать) - active (активный), to talk (разговаривать) – talkative (разговорчивый) 

to differ (различать) - different (различный), to insist (настаивать) - insistent (настойчивый) to observe (наблюдать, замечать) - observant (наблюдательный, внимательный)

3.        Суффиксы, образующие прилагательные от существительных
и обозначающие
наличие качества, свойства:

-ic    

-al

-ful

-ous  

-у                        

base (основа) - basic (основной), economy (экономика) - economic (экономический)

centre (центр) - central (центральный)

culture (культура) - cultural (культурный), beauty (красота) - beautiful (красивый)

peace (мир) - peaceful (мирный), fame (слава) - famous (знаменитый)

cloud (облако) - cloudy (облачный), sun (солнце) - sunny (солнечный)

4.        Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей
речи и обозначающие

а)        качество, свойство:

-аrу

-огу          

element (элемент) - elementary (элементарный)

illusion (иллюзия) - illusory (обманчивый, иллюзорный)

б)        способность что-либо сделать, состояние, качество:

-able  

- ible        

to change (изменить) - changeable (изменчивый)

to eat (есть) - eatable (съедобный), reason (разум) - reasonable (разумный)

 

в)        отсутствие качества:

-less

useless (бесполезный), windless (безветренный)

Основные суффиксы глаголов:

-ate

-en      

-fy, -ify

-ize, -ise

active (активный) - to activate (активизировать)

short (короткий) - to shorten (укоротить)

pure (чистый) - to purify (очищать), simple (простой) - to simplify (упрощать)

character (характер) - to characterize (характеризовать)

Основные суффиксы наречий

Суффиксы, образующие наречия от

а) прилагательных, иногда - существительных, порядковых числительных и причастий:

-ly        

bad (плохой) - badly (плохо), part (часть) - partly (частично), first (первый) - firstly (во-первых)

б) существительных и наречий и обозначающие направление (или направленность):

-wards

-ward      

North (север) - northward(s) (к северу, на север), after (после) - afterwards (впоследствии, позже, потом), back (обратно, назад) - backward(s) (назад, в обратном направлении)

home (дом, домой) - homeward (к дому, по направлению к дому)

NOTE! В английском языке большое место занимают слова, заимствованные из других языков. Такие слова называются интернациональными. По корню этих слов легко догадаться об их значении. Например: telegram (телеграмма), orchestra (оркестр), concert (концерт) и др. Умение подмечать интернациональные слова в значительной степени облегчает работу по переводу текста.

WORD-BUILDING (exercises)

Ex. 1. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы:

Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, decompose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, reconstruct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.

Ex. 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:

Achievement - achieve, resistance - resistant, assistance - assist - assistant, celebration - celebrate, difference - different, city - citizen, nation - national - nationality, measure - measurement, develop - development, act - active - activity, contain - container, discover - discovery - discoverer, literature - literary, graduate - graduation - undergraduate - post-graduate, educate - education, progress - progressive, act - action - activity - active, govern - governor - government.

Ex. З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или -or. Переведите на русский язык:

To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.

Ex. 4. Образуйте от данных слов существительные с помощью суффикса -ist, -ism, -ian. Переведите на русский язык:

Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, India.

Ex. 5. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ment. Переведите на русский язык:

Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave.

Ex. 6. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -ful и -less, переведите их на русский язык:

Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.

Ex. 7. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -able, -ible, переведите их на русский язык:

Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.

Ex. 8. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся:

British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.

Ex. 9. Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:

Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strength.

Ex. 10. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:

Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.

Ex. 11. Образуйте глаголы от данных существительных. Переведите их:

Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, reply, report, return, sail, show.

Ex. 12. Переведите на русский язык. Выделите словообразующие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:

React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; industry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman; fame, famous.

Ex. 13. Переведите следующие сложные слова:

Airport, armchair, bathroom, bedroom, bookcase, bookshelf, classroom, custom-house, dining-room, drawing-room, fireplace, folksong, gentleman, hairbrush, icebox, newspaper, notebook, postcard, post-office, raincoat, sportsman, sunshine, writing-table.

Ex. 14. Прочтите следующие пары слов, соблюдая ударения. Переведите их:

An accent - to accent, a contract - to contract, a content - to content, a contest - to contest, a convoy - to convoy, a convict - to convict, a perfect - to perfect, a record - to record.

Ex. 15. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова:

1. Не works as a teacher. 2. I saw one of his works at the exhibition. 3. I was waiting for your report. 4. They report the results of their experiment every Monday. 5. His report contains some of his thoughts about the experiment. 6. You’ll make progress if you work hard. 7. He thought about his new work. 8. I have a present for you. 9. I am busy at present. 10. He presented me with a book.

Ex. 16. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова:

Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dislike, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.

Ex. 17. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.

Например: A machine for drying hair – hair drier.

1. A thing for opening tins - ... . 2. A machine for playing records - ... . 3. A machine for mixing food - ... . 4. A thing that times eggs (when they are boiling) - ... . 5. Things for warming people’s legs - ... . 6. Stuff that kills flies - ... . 7. A liquid that removes paint - ... . 8. A tool that opens bottles - ... . 9. A thing for peeling potatoes - ... . 10. A liquid for removing eye makeup - ... . 11. Stuff for freshening the air - ... .

Ex. 18. Напишите  словосочетания по модели число+ существительное+существительное (! не забывайте что число и первое существительное соединяется дефисом и что это существительное обычно стоит в единственном числе)

Например: a walk lasting for three miles – a three-mile walk.

1. A girl who has just celebrated her sixteenth birthday - ... . 2. A flight lasting for ten hours - ... . 3. A note that is worth twenty pounds - ... . 4. A language course that lasts four weeks - ... . 5. A drive that takes three hours - ... .  6. A meal that consists of three courses - ... . 7. A holiday that lasts two weeks - ... . 8. A delay at the airport that went on for two hours - ... . 9. A letter that goes on for ten pages - ... . 10. A university course that takes three years - ... . 11. A prison sentence of ten years - ... . 12. A hotel with five stars - ... . 13. A speed limit of 30 miles an hour - ... . 14. A house that was built two hundred years ago - ... .

Ex. 19. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:

Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.

Ex. 20. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом  или суффиксом.

1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sarah is so childish / childlike. She always plays trick on her friends. 4. It was wonderful to watch the tiny lambs playing. I got such childish / childlike pleasure from the experience. 5. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 6. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 7. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 8. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 9. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 10. I find Mark’s behaviour intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 11. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 12. It’s more economic  / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.

Ex. 21. Подберите к каждой тройке слов такое, чтобы с его помощью образовать составные существительные, используйте слова: board, green, paper, book, birthday, blood, rain, site, road, sports, ice, water, day, night, hand, case, sun, bag.

Например: camp..., building..., bomb... – campsite, building site, bomb-site.

1. ...test, ...pressure, ...donor. 2. ...fall, ...melon, ...skiing. 3. ...house, ...grocer, ...salad. 4. ...club, ...mare, ...shift. 5. brief..., suit..., book... . 6. paper..., plastic..., shoulder... . 7. ...bow, ...coat, ...drop. 8. ...shine, ...rise, ...set. 9. ...works, ...sign, ...rage. 10. black..., floor..., notice... . 11. ...light, ...break, ...dream. 12. ...shake, ...writing, ...book. 13. ...cube, ...berg, ...rink. 14. ...cake, ...present, ...card. 15. ...scape, ...lady, ...slide. 16. ...car, ...center, ...ground. 17. address..., visitor’s..., note... .

Ex. 22. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).

1. Your coat is on the ... (back, chair). 2. You’ve just spilt the ... (milk, cat). 3. Can you buy some ... (paper, toilet). 4. I never listened to my ... (advise, parents). 5. Can you buy a ... (wine, bottle) to have with supper? 6. What did that ... (road, sigh) say? Did you see it? 7. It’s such a mess in here. There are empty ... (wine, bottles) everywhere. 8. The ... (Prime Minister, duties) include entertaining heads of the state. 9. The ... (my shoe, heel) has come off. 10. Can I borrow your ... (brush, hair)? 11. What happened at the ... (film, end)? 12. Here is ... (today, news). 13. Where is the nearest ... (Metro, station)? 14. It’s my ... (anniversary, parents, wedding) next week. 15. The ... (company, success) is due to its efficiency. 16. I’ve got a ... (fortnight, holiday) next month. 17. The ... (government, economic policy) is confusing. 18. My children go to the local ... (school, state). 19. The annual ... (rate, inflation) is about 4 percent. 20. Are there any ... (coffee, cups) in your bedroom? There are none in the kitchen. 21. Do you want a ... (coffee, cup)?

Ex. 22. Заполните пропуски глаголом или существительным: advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe.

1. It is my personal ... that this man is innocent. 2. Let me listen to your chest. Take a deep ... and say “Ah”. 3. You should put your valuables in the ... .  4. Drug ... is a terrible problem all over the world. 5. I know it isn’t good for my skin, but I love sun ... . 6. I’ve been so worried about you! It’s such a ... to see you at last! 7. “What are we going to do with this cake?” “Cut it in two. You take ... and I’ll take ... .” 8. Can you show me how to ... this new coffee machine? 9. The refugees are ... in temporary accommodation. 10. She apologizes for her behavior, and said it was because she’d had a busy day, but that’s no ... for breaking all the plates. 11. People need time to ... after the death of someone they love. 12. Take my ... . Never marry for money. Marry for love.

Ex. 22. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс

Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.

WORD-BUILDING (Test)

1. Определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите их:

Beautiful, function, artist, musician, heartless, economic, worker, badly, act, action, active, basic, fruitless, population, movement, historic, democratic, work, daily, literature, picture, organization, friendship, highly, leader, fight, fighter, national, impressive, hopeful, hopeless, beautiful, special, specialist, define, definition, humanism, humanist, humanistic, use, useful, useless.

2. Переведите слова на русский язык. Определите префикс и его значение:

Coauthor, undress, disarm, postwar, illegal, unkind, reconstruct, deformation, prewar, antibody, ex-champion, superhuman, ultrashort.

3. Образуйте прилагательные от существительных при  помощи следующих  суффиксов: -al, -ful, -ous, -у,  -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.

Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, form, office, danger, fame, electron, base, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.

4. Переведите предложения. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова. Назовите сложные слова:

1. Many pupils study English. 2. My grandfather has a large study. 3. Who ruled this country? 4. All sportsmen must obey the rules of the game. 5. The Soviet Union is tied by friendship with India in their work for peace. 6. All peace-loving people work for peace for the whole of mankind.

5. Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:

Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.

6. Переведите без словаря. Определите, к какой части речи относятся слова:

a) Specialist, institute, university, culture, central, national, nation, international, organization, Soviet, minister, nature, natural, traditional, progressive, moral, social, socialist, public, programmer, popular, modern, revolution, revolutionary, final, talent, continent, festival, political, experiment, experimentation, electricity, technical, transformation, system, systematically, practice, practical, seminar, lecture, lecturer, period, historic, history, professor, complex, form, acceleration, instrument, philosopher, idea, basic, fundamental, conceptions, mass, class, element, motor, method, problem, energy, radio, text, material, temperature, progress, television.

b) 1. France and England are European countries. 2. In the evening we like to listen to classical music. 3. We saw a comedy at the Drama Theatre last night. 4. Your train leaves from platform two. 5. This jazz orchestra gave several concerts in our town. 6. In 1610 Galileo constructed the first telescope in the world. 7. This was a dangerous experiment.

7. Проанализируйте следующие слова, какие они? Определите их составляющие. Переведите на русский язык:

Ice-hockey, world-wide, bedroom, newspaper, long-term, birthplace, sportsman, apple-pie, peace-loving, schoolchildren, football, highland, television, underground, north-west, sometimes, lowland, landscape, well-known, multinational, network, vice-president.

8. Поставьте слово, указанное в скобках, в нужную форму.

1. My father is very ... (act) even though he’s seventy. 2. I’ve always wanted to work in the theatre, but ... (act) it isn’t a very secure profession. 3. I ... (hope), we’ll soon find a solution to the problem. 4. Look ... (care) to the left and to the right before crossing the road. 5. It was very ... (care) of you to lose my watch. 6. I take two ... (day) newspapers and three Sunday papers. 7. You’ve broken my camera! Look at it! It’s ... (use)! 8. Thanks for the advice. It was really ... (use). 9. I have some very ... (noise) neighbours. 10. She became ... (fame) as a result of her invention.


Предварительный просмотр:

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Стратегии по подготовке выполнения заданий по аудированию, чтению (подготовка к ГИА и ЕГЭ)

Презентация будет интересна для учителей, работающих в 9, 11 класах при подготовке к сдаче ГИА и ЕГЭ....

Основные стратегии в подготовке к части "Аудировани" в ОГЭ.

Данная памятка поможет учащимся наиболее результативно выполнять часть "Аудирование "....

Задачи и стратегии психологической подготовки выпускников к ОГЭ.

Цель психологической подготовки-выработка психологических качеств, умений и навыков выпускников, которые повысят эффективность подготовки к ОГЭ, умение мобилизовать себя в решающей ситуации и умение...

Стратегии по подготовке к экзамену сдетьми гр риска

Уважаемые коллеги!Чем и как может помочь учитель ребенку на государственном экзамене по общеобразовательному предмету, а также в ходе подготовки к экзамену и во время учебного процесса? Какие хитрости...

Задачи и стратегии психологической подготовки выпускников к ЕГЭ и ОГЭ

Под психологической готовностью к сдаче ЕГЭ, ОГЭ   нами подразумеваетсясформированность у школьника психологических свойств и социальных компетенций (психофизиологической, личностн...

Стратегии к подготовке к Единому государственному экзамену по английскому языку: раздел Говорение (Задание 3)

Данная разработка урока поможет учащимся легко и быстро выполнять задание 3 раздела Говорение....