Игровой проект «Выбор профессии. Деловая игра»
статья по английскому языку

Пискурёва Ирина Николаевна

Материал может быть полезен для учителей английского языка при подготовке к выступлению на семинаре или как дополнительный материал к уроку английского языка

Скачать:


Предварительный просмотр:

Игровой проект «Выбор профессии. Деловая игра»

Цель проекта: 

  • актуализировать процесс профессионального самоопределения учащихся за счет специальной организации их деятельности, включающей получение знаний о себе и о мире труда и профессий;
  •  подготовить школьников к сознательному выбору профессии;
  •  развивать индивидуальные способности учащихся в процессе их коллективного взаимодействия, помогающего создавать на уроке атмосферу взаимопонимания и сотрудничества.

Актуальность выбранной темы

        Каждый предмет обучения играет свою роль в образовании и воспитании молодежи, в формировании личности гражданина. Английский язык как общеобразовательный учебный предмет обладает большим воспитательным, образовательным и развивающим потенциалом и вносит свой вклад в решение поставленных задач. В настоящее время обучение иностранным языкам рассматривается под углом зрения обучения коммуникативной деятельности, умению общаться. Обучающийся получает возможность пользоваться языком в его коммуникативной функции, прежде всего на уроке, поэтому внимание ученых, методистов и учителей направлено на поиск резервов для совершенствования урока иностранного языка, на повышение его эффективности, действенности. Тема выбора профессии как нельзя актуальна для учащихся 9 класса. Именно в этот момент ребята начинают задумываться о своей профориентации. Именно актуальность темы может мотивировать учащихся к коммуникации, так как она затрагивает лично каждого из учащихся в группе и интересна и в тоже время сложна для всех. В этот момент ребята хотят говорить на эту тему и обсуждать ее с одноклассниками и преподавателями. Они ищут поддержки и понимания как среди сверстников, так и среди представителей старшего поколения.

Задачи:

  • сформировать у учащихся активную позицию по отношению к выбору будущей профессии;
  • сформировать у учащихся знания о мире труда и профессий, требованиях профессии к личности;
  • научить соотносить требования, предъявляемые профессией, с индивидуальными качествами;
  • научить анализировать свои возможности и способности, формировать общественно значимые мотивы выбора профессии;
  • подготовить к профессиональному самоопределению.

Методы:

  •  дидактическая игра;
  •  воображаемая ситуация.

Ресурсы:

  •  разноцветные карточки с тематическими словами;
  •  список качеств человека, определяющий выбор профессии;
  •  карточки с заданиями;
  •  примерные диалоги для описания профессий.

Проект осуществляется по определенной схеме:

  1. Подготовка к проекту.

        Приступая к созданию учебного проекта, следует соблюдать ряд условий:

  • предварительно изучить индивидуальные способности, интересы, жизненный опыт каждого ученика;
  • выбрать тему проекта, сформулировать проблему, предложить учащимся идею, обсудить ее с учениками.

2. Организация участников проекта

        Сначала формируются группы учащихся, где перед каждым стоит своя задача. Распределяя обязанности, учитываются склонности учащихся к логичным рассуждениям, к формированию выводов, к оформлению проектной работы. При формировании группы в их состав включаются школьники разного пола, разной успеваемости, различных социальных групп.

  1. Выполнение проекта

        Этот шаг связан с поиском новой, дополнительной информации, обсуждением этой информации, и ее документированием, выбором способов реализации проекта. Группы могут соревноваться друг с другом. Проектные задания тщательно градуируются, с тем, чтобы учащиеся могли выполнять их на английском языке.

  1. Подведение итогов проектной работы

        Количество шагов – этапов от принятия идеи проекта до его презентации зависит от его сложности. В основном большинство проектов выполняются в ходе итоговых уроков, когда по результатам его выполнения, учитель оценивает усвоение учащимися определенного учебного материала. При оценке готового проекта следует обращать внимание не только на правильное использование языка.

        Важным стимулом для развития личности учащегося является степень их творчества и оригинальности при выполнении проекта. Планирование учебных занятий в рамках целого цикла и конкретно каждого урока, комбинирование материалов разных уроков, логическая последовательность в выполнении заданий, связь между этапами урока - вот те проблемы, которые успешно решаются, отдельный опыт представлен в данной работе. Включение в учебный процесс такого типа проекта как творческий, помогает преподавателю решать вопросы развития инициативы и самостоятельности школьников, способствует усилению мотивации изучения английского языка.

        Игра формирует устойчивый интерес к дальнейшему изучению английского языка, а также уверенность в успешном овладении им. Но хочется отметить, что игра имеет не только мотивационную функцию, но и коммуникативную, воспитательную, релаксационную, развлекательную, развивающую и т.д.

        Использование на уроках и во внеклассной работе игровых технологий способствует активизации познавательной и творческой деятельности учащихся, развивает их мышление, память, воспитывает инициативность, позволяет преодолеть скуку в обучении иностранному языку. Игры развивают сообразительность и внимание, обогащают язык и расширяют запас слов учащихся, сосредотачивают внимание на оттенках их значений. Игра может заставить ученика вспомнить пройденное, пополнить свои знания. 

        Использование игровых технологий и технологии проектной деятельности способствует также созданию условий для развития индивидуальных способностей учащихся в процессе их коллективного взаимодействия, помогающего создавать на уроке атмосферу взаимопонимания и сотрудничества.

        Игровой проект – это вид деятельности, при реализации которой его участники посредством игры получают знания, формируют умения. Проект развивается и оформляется в ходе ролевого взаимодействия. Результатом игрового проекта является продукт, который участники должны представить в виде различного рода презентаций (визуальной, ролевой, предметной и др.)

Мы уверены, что каждый из присутствующих использует игровой проект на уроках, а мы в свою очередь хотим вам представить несколько вариантов игрового проекта наглядно.

        Ход проекта

        Hi to everybody! You are in the 9-th form and it’s high time to think about your future. This year may be your last year at school and one of the main choices you have to make is the choice of your future profession. The right choice will help you to be successful and happy in your future life. I suppose it’s a burning problem not only for you, but for your parents as well. That’s why we are going to speak about jobs and professions. It is necessary to understand if this or that job acceptable and interesting for you or not.

        1 этап

Учащиеся повторяют лексику по теме «Профессии»

Подготовительный (разминка)

1. Have you already thought about your future?

2. When is the right time to begin thinking about your future career?

3. Are you preparing for your future career now?

4. Do your parents help you with choosing a career?

5. What advantages do having a good job and making a good career give you?

6. What jobs will you never agree to do? Why?

        2 этап

        Деятельностный 

        Учащиеся получают разноцветные карточки со словами, описывающими какую–то профессию. Они объединяются по группам (согласно цвету карточек) и угадывают, слова к какой профессии подобраны на карточках.

blue cards (a doctor)

to catch (a) cold 

cough 

sneeze 

swallow 

throat 

to feel / to take one's pulse 

to take a medicine 

prescribe 

to sound one's lungs (chest) 

to take a treatment for (a disease) 

to feel hot 

to examine 

sore 

have a look at chest breath 

to take one's temperature 

tongue 

        red cards (a salesman)

department 

It’s over there. 

customer

What can I do for you? 

size 

try on 

What’s the price? 

 quite comfortable 

right here 

cash 

change 

receipt 

We have some very good ones. 

 buy (bought, bought) 

have a look at 

cheaper 

        green cards (an architector)

marble

dome

harmony of form and color

ceramics

frame

door

house;

building

fence

brick

window

roof

staircase

chimney

        yellow cards (a traffic warden)

a pedestrian

a car insurance

an accident

arrest

fine

guilty

prison

on patrol

street crime

to run over

to exceed a speed limit

to show driving licence

to cross a solid line 

traffic jam

a car crash

        brown cards (a reporter)

editor's office

interview

press-conference

channel

communications

report

interview

correspondence

television

announcer

press

periodicals

newspaper

magazine

article

Below is a list of personal qualities. What qualities suit people of your job?

        Personal qualities:

imagination

patience

tolerance

kindness

creativity

courage

quick reactions

physical strength

interest in sciences

interest in arts

interest in the natural world

good memory

educated

athletic

sociable

attentive

        How can you characterize your profession? Is it: dangerous, need a university education, mostly done by men/women, prestigious, well paid, not very well paid.

        Each group gets a task to prove that their profession is the most important.

Каждая команда в течение 5 минут должна представить свой вариант рассказа по данной проблеме. В конце игры жюри решает, у какой из команд самый лучший вариант рассказа, и присуждает баллы.

Правила: если команды вышли за пределы указанного в игре лимита времени, то они выходят из игры и получают штрафное очко.

Побеждает тот, кто будет более убедителен.

Sample variants

        The profession of a traffic warden is one of the most important, responsible and even dangerous professions in the world. Traffic wardens assist in regulating traffic flow. With the help of the law, they must protect public order. Representatives of this profession provide the order on the streets patrolling territory and arresting people who break the law. They must be physically strong, should have good reactions and have a desire to help people, to defend their price. Responsibility, the ability to think logically and to remain calm in difficult situations also significantly increases the chances of making a career.

        If you want to become a doctor you must be good at studies because a doctor is one of the most responsible professions. People trust doctors the main treasure they have – their life, that’s why  doctors must be highly qualified specialists. They must help people at any time and doctors can’t make  mistakes. Qualified specialist always diagnoses and institutes therapy correctly. Human life often depends on professionalism of a doctor. They must be openhearted people. They must worry about the health of their patients

        Can you imagine how fine it is to be an architect, to build houses, schools, factories, towns, and bridges? This profession combines skills from the architecture and general crafting disciplines . That is why an architect must be interested in such subjects as mathematics, geometry and painting.
architecture is a real art. It plays an important role in the formation of our emotions, tastes and feelings, it influences on our views, outlook and mood. It enriches our inner world. It is very difficult to make some project, to bring into focus all that is most important and significant.

        Shop assistants work in shops where they perform assistance duties. The help shopkeepers in their daily work such as ordering and refilling of goods and stock, providing general advice to customers, selling products and maintaining the shop. A sales assistant has a lot of different duties to perform. He should know how to attract a customer, how to make him/ her excited about the merchandise, how to make a connection with the guest, how to convert “just looking” into “sold”, how to make unforgettable memories for customers and make them to come back.

        A reporter is one who writes about news stories for a newspaper or to tell people about news events on the television or radio. This is basically who a reporter is. The newsroom in any media organization is basically made up of reporters and editors. Reporters do a very important job in the newsroom. They are responsible for researching, finding the news and writing it. Having done all this, they give the finished content to the editors for review before printing or broadcasting.

        Each group except reporters get cards with tasks 

Doctor – принять пациента (take the patient)

Traffic warden – поговорить с водителем или показать дорогу туристу, который потерялся (speak with a driver or show the way to the tourist who has lost his way)

an architector – сделать рекламу дома (advertise your house)

a salesman – продать товар покупателю (sell goods to a buyer)

reporters – идут на прием к доктору, оценивают продаваемый дом, играют роль шофера, или спрашивают дорогу у полицейского.

Try to be polite.

Choose any variant you like

        Talk with the traffic warden

- Good morning, sir!

- Good morning!

- Do you know why I’ve pulled you over?

- Sorry, I have no idea. What’s the problem? Was I speeding?

- Yes. You were driving 80 km per hour in a 40 km per hour zone.

- Yes, sir. I’m in such a hurry. I’m terribly late for a very important meeting. Sorry for the traffic violation.

- Can I see your driver’s license and passport, please?

- Sure. Here you are.

- Mr. Lopez, do you know that your license expired?

- Oh, really? When?

- One month ago. Is your address correct?

- Yes, sir. The point is that I’ve been away on business for a long time and didn’t have a chance to renew the license.

- I see. Another thing is that one of your tail-lights is out of order.

- A taillight? I have just picked up my car from the mechanic!

- Go back then and have it fixed.

- Thank you, sir.

- OK. I’ll let you go with a warning for an expired license. And here is your traffic ticket for speeding. Make sure you renew the license and fix the taillight as soon as possible. Please drive carefully.

        Asking for directions

- Excuse me. Sorry to bother you but I’m afraid I got lost. I’m looking for the Opera House. How do I get there?

- I know this area quite well. So you have to go down the road that way and when you see the Napoleon monument you should turn left and follow the stone path.

- Right. Is there a sign near the Theatre?

- No, sorry. But I am sure you won’t miss it. It’s a beautiful marble building with columns. It’s next to the Art gallery, just opposite the fountains. If you need a box-office there you should take a lift to the basement level, then pass the cloakroom and walk straight down the aisle until you see the notice.

- That seems quite far. Ok then. Thanks a lot. You’ve been really helpful. By the way is there a beach close to the Theatre? Could you tell me the way, please?

- Actually it’s about 2 miles from the Opera House. You could catch a bus and the third stop will be yours.

- I would rather go on foot. I enjoy walking and admiring the city architecture.

- I see. Then you should go around the corner on your left, walk along King’s Road, cross the bridge and then take the second right at the traffic lights. You’ll see the exit to the beach in about half a mile.

- OK. Thanks again. Hopefully I won’t get lost again.

- Have fun at the beach!

        Talk with the doctor

- Next, please. Come in… Take a seat.

-  Hello, doctor. Last time I came to see you a year ago. You gave me a complete medical check-up then.

-   OK. And what is the matter with you at the moment? Any complaints?

-   I don’t feel very well. I’ve had an awful headache for 2 days already. Besides I’ve got a sore throat.

-   Have you got a high temperature?

-   I took my temperature this morning. It was 37.9.

-   That’s not so much, I must say.

-   So much the better, doctor. If it were over 38 degrees I’d be in bed now.

-   Are you coughing much?

-   A little bit. I don’t have any fits of coughing but I feel pain when I talk and swallow.

-   I see. I have to examine your throat and sound your lungs now… Please, strip to the waist. Now take a deep breath. OK. You can breathe out. And now I want you to cough. Good… Well, don’t worry, it’s just a throat infection. There’s nothing wrong with your lungs. I’ll prescribe some pills which you should take twice a day, in the morning and in the evening, after your meals. You should also take cough syrup, 3 teaspoonfuls a day will be enough. And it goes without saying that you must not drink any cold liquids.

-   All right. Is that all doctor?

-  Oh, yes, I shall not prescribe any antibiotics for you, as you haven’t got bronchitis fortunately. If you follow my directions, you’ll avoid any complications and feel much better in a couple of days. However if the symptoms do not disappear by Thursday you should come and consult me again. So, get well. Here is your prescription. By the way, shall I write out a sick-list?

-    No, it’s all right. I’m on vacation now. Thank you, doctor. Bye-bye.

        Talk with a salesman

 - Hello. Can I help you, sir? Are you interested in our duty-free goods?

- Yes. The point is that the customs officer took away my bottle of mineral water, so I would like to buy a new one.

- I see. No problem, sir. Which one do you prefer: still or sparkling?

- Just still, please.

- OK. Here you are. Anything else?

- Well. Can I have a look at that titanium watch, please?

- Certainly. Light or dark grey?

- Dark, please.

- Here it is. You can try it on.

- That’s nice. How much is it in Russian roubles?

- That’s 7 thousand roubles.

- Great! Why is the price so low?

- Because it’s a duty-free shop. So our goods are tax-free and they cost cheaper.

- OK. I’ll take the watch. And I’d like to buy some presents for my parents.

- You can choose cosmetics, jewelry, alcoholic beverages, chocolate in our shop.

- But if I buy a bottle of whisky for my dad will it be confiscated again? According to the rules it’s forbidden to take any liquids on board, isn’t it?

- Don’t worry, sir. You should just show the receipt of our duty-free shop while boarding.

- That’s fine. I’ll take this whisky and a box of sweets then. Is it possible to pay with roubles, please? How much is that in total?

- That’s 9 thousand roubles. I’m sorry but I have to give you your change in euros.

- No problem. Thanks.

- Thank you for your purchase. And enjoy the flight!

        At a Shoe Department
Salesman: What can I do for you?
Customer: I’d like a pair of dress shoes size 8.
Salesman: What colour would you like? 
Customer: Black or light brown.
Salesman: Do you want shoes in leather or suede?
Customer: In leather.
Salesman: Here is about your size. Would you like to try on these shoes, please?
Customer: They are quite comfortable. What’s the price?
Salesman: 30 pounds.
Customer: I guess I’ll take them. Where do I pay?
Salesman: Is it cash?
Customer: Certainly.
Salesman: You can pay right here. Here’s your change and receipt. Thank you. Come again.

        Talk with a salesman

-Good afternoon! Can I help you?

-Yes, I need your help. I need short dress, jeans and several blouses. Will you please be so kind to help me to match the colours. I want create several images from things I will buy.

-I will be glad to help you. My first advice – choose little black, red or white dress.

The reason is – I don’t like dark and too bright colours.

-Then your choice – the dress of beige colour.

-Perfect! And what about jeans?

-I will strongly recommend you to choose the light blue one. They are very popular now.

-Okey, show me some examples.

-And please be so kind to look at these blouses of pastel colours. They are very tender, feminine and stylish.

-Great! I need three blouses.

-I will make you a discount for you to buy more.

-Thank you! You helped me very much!

An architector  Реклама дома

     Nice all brick house. Close to schools, shopping centres and park. Furnished, new windows. This beautiful home features a nice spacious living room with hardwood floors and a cosy fireplace. The dining room and the kitchen are a great size with a door that leads you to the huge back deck outside with a pleasant view to the local park. The second floor features 3 good sized bedrooms with hardwood floors and good closet space. There is a good size bathroom on the second floor as well.

For further information contact us 89503456782

Listing Agent: Mike Brown

Reporter: I always wanted to own a house. And I decided it's the right time to buy now. I’d like to ask you some questions.

Questions:

-Is your house expensive?

-Is there a shower and a bathtub in the bathroom?

-Is there  space for a dishwasher in the kitchen?

-Do you also have a big backyard?

-When can I see the house?

Teacher: Какие профессии вы бы посоветовали этим людям. Каждая команда получает карточку

        Name: Victoria Surname: Holmes

        Qualification and/or experience: I have been a baby-sitter for a year. Sometimes I do household chores for my neighbours.

        Preferences: I like children, playing with them, reading to them.

        Other information: I’m good at singing and very much interested in music. But my family needs my financial support. I would like to start working  as soon as possible.

        Name: Nancy Surname: Dixon

        Qualification and/or experience: I've been helping with washing up in a  hotel restaurant.

        Preferences: I'm not sure that I want to go to University. I like travelling  and always take pictures of the places I have visited.

        Other information: I have won prizes at photo competitions. My friends say I get on well with people.

        Name: William Surname: Thompson

        Qualification and/or experience: I'm working in a chemistry laboratory  having a part-time job, but I have no qualifications.

        Preferences: I like chemistry, biology and read a lot about animals. Have  two pets at home and take care of them.

        Other information: I'd like to go to University, but I'm not sure what course I would like to take. I'm thinking about going into medicine, but it's not my first choice.

        Name: Rose Surname: Farrel

        Qualification and/or experience: None

        Preferences: I'm good at literature, history, languages, in other words at the arts. I like to imagine things and write my own stories.

        Other information: I can type and work on the computer. I like reading and  working with books. I think I'm a bookworm.

        Name: Sam Surname: Davidson

        Qualification and/or experience: I have been driving for a year.

        Preferences: I like working with machines, repair them.

        Other information: I would like to be financially independent of my family and I am ready to do various jobs even during unsocial hours.

А теперь подведем итоги. Напишите синквейн к вашим профессиям. А жюри в это время подводит итоги нашей игры.

Teacher: I am far from imagining that all of you will choose professions we were speaking about, but I believe that the knowledge of  this vocabulary will be of some use in your future occupation and everyday life.

Выбор профессии – это очень важное событие в жизни каждого человека. Но какую бы профессию вы, ни выбрали, вам всегда пригодятся знания, полученные в школе. Поэтому постарайтесь уже сейчас определить область ваших интересов, больше читайте, набирайтесь опыта и знаний. Для этого нужно пробовать себя в самых разных областях. Как хорошо заметил один мудрец: «Чтобы не ошибаться, нужно иметь опыт. Чтобы иметь опыт, нужно ошибаться». 

Don’ forget that

https://arhivurokov.ru/kopilka/uploads/user_file_5473a0dfdf4ce/img_user_file_5473a0dfdf4ce_11.jpg

Выводы:

        В данной работе освещены:

  •  основные вопросы обеспечения мотивации изучения иностранного языка на разных этапах,
  •  связи учебного материала с жизненными ситуациями,
  • организации такой речевой практики, которая предполагает высокую мыслительную активность обучаемых,
  • развитие их творческой инициативы, некоторые пути повышения коммуникативной направленности урока.

        Применительно к уроку иностранного языка, проект - это специально организованный учителем и самостоятельно выполняемый учащимися комплекс действий, завершающихся созданием творческого продукта. Проект ценен тем, что в ходе его выполнения, учащиеся самостоятельно приобретают знания, получают опыт познавательной и учебной деятельности. Проектная методика характеризуется высокой коммуникативностью и предполагает выражение учащимися своих собственных мнений, чувств, активное включение в реальную деятельность, принятие личной ответственности за продвижение в обучении. Проектная методика основана на цикличной организации учебного процесса. Отдельный цикл рассматривается как законченный самостоятельный период обучения, направленный на решение определенной задачи в достижении общей цели овладения английским языком.

Список литературы:

  1. Арзамасцева, Н. И. Организация и использование игр при формировании у учащихся иноязычных грамматических навыков: учебно-методическое пособие. / Н. И. Арзамасцева – Йошкар-Ола: МГПИ им. Н.К. Крупской, – 2007. – 28 с.
  2. Артамонова, Л. Н. Игры на уроках английского языка и во внеклассной работе / Л.Н. Артамонова // English. – 2008. – № 4. – С. 36.
  3. Барашкова, Е. А. Не все дети талантливые, но все способные / Е.А. Барашкова // English – 2005. – № 9. – С. 14-15.
  4. Глаголева, К. С. Л. С. Выготский о роли игры в психическом развитии ребенка / К. С. Глаголева // Молодой ученый.  2017.  №4.  С. 324326. URL: https://moluch.ru/archive/138/38773/ (дата обращения: 01.11. 2018)
  5. Иванцова, Т. Ю. Игры на английском языке / Т.Ю. Иванцова // Иностранные языки в школе.  2008.  № 4.  С. 52-57.
  6. Конышева, А. В. Игровой метод в обучении иностранному языку / А.В. Конышева. – Спб.: КАРО, Мн.: «Четыре четверти», 2006. – 192с.
  7. Образцова, Т. Н. Ролевые игры для детей / Образцова Т. Н. – Москва: Научная книга, 2009. – 124 с.
  8. Петричук, И. И. Еще раз об игре / И.И. Петричук // Иностранный язык в школе.  2008.  № 2.  С. 37-42.
  9. Степанова, Е. Л. Игра как средство развития интереса к изучаемому языку / Е.Л. Степанова // Иностранные языки в школе.  2004.  № 2.  С. 66-68.
  10. Стронин, М. Ф. Обучающие игры на уроке английского языка: пособие для учителя / М. Ф. Стронин. – 2-е изд. – М.: Просвещение, 1984. – 111 с.
  11. Эльконин, Д. Б. Психология игры. / Д. Б. Эльконин. – М.: Владос, 1999. – 358 с.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Игровая программа. "Выбор профессии"

Цель: развивать внимание, память, мышление, в том числе – нестандартное, воображение; воспитывать чувство доброты и толерантности....

Проект "Выбор профессии"

Будущее человека во многом зависит от выбранной профессии. С этой проблемой сталкиваются практически все школьники, ведь от того, каким будет этот выбот, зависит вся дальнейшая жизнь. Наш проект и опр...

Деловая игра «Выбор моей профессии»

Детско-родительская игра «Выбор моей профессии» является одним из этапов  работы по профориентации и служит одновременно началом боль­шой работы, которая совершает­ся уже не в...

ГРУППОВОЙ ПРОЕКТ Тема: Урок - деловая игра «Инвестирование. Анализ доходности и рисков»

Технологичная карта урока по теме :"Инвестирование. Анализ доходности и рисков" Предмет: Финансовая грамотность Продолжительность занятия : 40 минут. Класс: 9 Тема: «Инвестирование. Анализ доходно...

Проект "Выбор Профессии"

Профессий много в мире есть, Их невозможно перечесть. Сегодня многие нужны, И актуальны, и важны, И ты скорее подрастай, Профессией овладевай, Старайся в деле первым быть, И людям пользу прин...

ПРОЕКТ «ВЫБОР ПРОФЕССИИ»

В мире более тысячи профессий. Всем известно, что максимальную пользу обществу приносит только тот, кто в совершенстве владеет профессией. В настоящее время выпускникам школы очень сложно сориентирова...

Профориентационный проект:" Выбор профессии – это проектирование трудового жизненного пути"

Краткая характеристика особенностей профессий востребованных на комбинате.Характеристика области базовых знаний,условия работы,история професии; доминирующие виды деятельности; качества способствующие...