Факультатив "Практическая грамматика" для 10-11 классов
элективный курс по английскому языку (10, 11 класс)

Программа факультативного курса направлена на решение конкретных педагогических задач:

1. расширить и углубить знания обучающихся о грамматике английского языка;    

2. научить владеть грамматическими нормами английского языка как изолированно, так и в потоке речи;

3.активизировать познавательную деятельности обучающихся за счет использования развивающего потенциала выбранного материала;

4.сформировать навыки использования полученных знаний в дальнейшей самостоятельной учебной деятельности;

5. создать основы для формирования интереса к совершенствованию достигнутого уровня владения изучаемым иностранным языком, к использованию иностранного языка как средства, позволяющего расширять свои знания в других предметных областях.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл факультатив85.04 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение          

 «Гимназия № 1»

ПРОГРАММА

факультативного курса

«Практическая грамматика английского языка»

10-11 классы

Составитель:

Ермакова Елена Николаевна,

учитель английского языка высшей квалификационной категории МБОУ «Гимназия № 1».

г. Усолье-Сибирское

2022 год

Пояснительная записка

Новые социально-экономические условия развития российского общества, процессы глобализации экономики, интеграции материальной и духовной культуры различных стран, интенсивное расширение сфер международной коммуникации членов мирового общества, углубление содержания их сотрудничества, их сотворчество, соразвитие обусловили необходимость изменения языковой политики в общегосударственном масштабе.

     Изменения, прежде всего, нашли отражение в современном содержании языковой политики. На сегодняшний момент содержание языковой образовательной политики составляет научно-обоснованное, целенаправленное и сознательное воздействие государства и общества на систему школьного образования в области иностранного языка с целью ее поддержки и успешного развития в рамках единого образовательного пространства страны и с учетом индивидуальных и общественных потребностей по отношению к иностранному языку.

     Основной целью современной политики в сфере школьного обучения иностранному языку является создание «открытой» системы языкового образования, направленной на удовлетворение интересов конкретной личности учащегося в изучении иностранного языка в целостном контексте процессов развития российской цивилизации, культуры страны изучаемого языка и мировой культуры.

С введением новых федеральных государственных стандартов встает вопрос об обновлении содержания образования. Возникает необходимость создания условий для развития личностного потенциала и расширения языкового образования обучающихся. Курс практической  грамматики английского языка в 10-11 классах направлен на совершенствование навыка устной и письменной речи обучающихся через совершенствование знаний грамматики, что является необходимым условием для успешного использования всех видов речевой деятельности от базового уровня до высокого уровня. Изучение грамматики предусматривает овладение умениями, навыками устной и письменной речи, чтения, аудирования, перевода. Данный курс направлен на подготовку обучающихся к государственной итоговой аттестации, а также к различным конкурсам и олимпиадам.

Актуальность программы.

Факультативный курс для обучающихся 10-11 классов «Практическая грамматика английского языка» соответствует основным критериям программы ФГОС СОО и заключается в расширении знаний выпускников основной школы в области практической грамматики. Английский язык зарекомендовал себя в качестве международного языка. Знание английского языка сегодня становится неизбежным условием развития успешной карьеры, достижения высоких академических и научных степеней, а также просто получения высокого уровня общего образования. Все это требует дополнительных подходов к изучению английского языка, способствующих развитию навыков и умений в письменной и устной речи. Однако на сегодняшний день умения и навыки школьников в области грамматики не развиты в полной мере, не на столь высоком уровне. Если говорить о знании обучающимися грамматической стороны речи, то они являются в большинстве случаев лишь теоретическими, а применить на практике школьники, к сожалению, их не могут. Таким образом, налицо явное противоречие между заявленными требованиями федерального стандарта и результатом обучения – недостаточно сформированными грамматическими умениями и навыками. Данным противоречием и обусловлена актуальность данного курса грамматики английского языка.

Изучение иностранного языка всегда связано с изучением грамматики. Структурой любого языка является грамматика. Именно грамматика превращает язык в речь. Знание грамматических явлений и закономерностей их функционирования – предпосылка для понимания иноязычных высказываний или выражения собственных мыслей. Привитие грамматических знаний является одной из главных задач обучения иностранному языку наряду с сообщением лексических, фонетических и орфографических знаний как компонентов речевых умений и навыков.

В основу программы взяты:

1. Примерная основная образовательная программа среднего общего образования, одобренная решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию протокол от 28 июня 2016 г. № 2/16з;

2. Примерная рабочая программа среднего общего образования «Английский язык» углубленный уровень для 10-11 классов образовательных организаций, одобренная  решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию протокол 8/22 от 14.10.2022.  

Программа составлена в соответствии с ООП СОО и Воспитательной программой МБОУ «Гимназия №ё1».

Отличительной особенностью программы факультативного курса от выше названных программ является упор на совершенствование грамматических навыков речи у обучающихся  10-11 классов.

Содержание курса позволяет расширить рамки школьной программы по предмету и включает теоретический и практический материал по базовым грамматическим явлениям.

Новизна программы  факультативного курса «Практическая грамматика английского языка» заключается в обновлении содержания образования через углубление знаний грамматики английского языка, а также в систематизации грамматического материала и продуктивном овладении грамматическими явлениями.

Цель факультативного курса: расширение лингвистического кругозора обучающихся за счет усвоения новых знаний грамматической стороны речи; дальнейшее развитие языковой компетенции обучающихся через  усвоение ими грамматического материала, отработка навыков употребления основных грамматических структур, без которых невозможно понимание и грамотное оформление речи.

 

Программа факультативного курса направлена на решение конкретных педагогических задач:

1. расширить и углубить знания обучающихся о грамматике английского языка;        

2. научить владеть грамматическими нормами английского языка как изолированно, так и в потоке речи;

3.активизировать познавательную деятельности обучающихся за счет использования развивающего потенциала выбранного материала;

         4.сформировать навыки использования полученных знаний в дальнейшей самостоятельной учебной деятельности;

5. создать основы для формирования интереса к совершенствованию достигнутого уровня владения изучаемым иностранным языком, к использованию иностранного языка как средства, позволяющего расширять свои знания в других предметных областях.

Касаясь технологии обучения практической грамматике английского языка, следует отметить, что она должна представлять собой продолжение работы на базовом уровне, однако, преобладающими технологиями преподавания данного спецкурса должны быть  интерактивная технология, которая направлена на общение и сотрудничество участников процесса обучения, а также ИКТ технология которая способствует развитию интеллектуальных и творческих способностей обучающихся, а также индивидуализации процесса обучения.

Воспроизводимость программы.

Программа носит ориентировочный характер, т.е. предполагает варьирование, которое может быть связано как с творческим, индивидуальным подходом учителя к решению отдельных теоретических и практических вопросов преподавания данного курса, так и с конкретными условиями ее реализации в гимназии и в образовательных организациях с идентичными условиями работы.

Программа «Практическая грамматика английского языка» направлена на достижение следующих результатов:

Личностные результаты 

- сформированная мотивация к изучению иностранного языка и стремление к самосовершенствованию в области английской грамматики;

- стремление к самосовершенствованию собственной речевой культуры в целом;

- развитие грамматической культуры;  

- формирование осознания важности изучения английского языка как средства общения и познания современного мира;

- воспитание у учащихся потребности изучения английского языка как средства самореализации и социальной адаптации в поликультурном и полиэтническом мире в условиях глобализации;

- формирование ответственного отношения к учению, готовности и способности, обучающихся к саморазвитию и самообразованию на основе мотивации к обучению и познанию, выбору дальнейшего образования на базе ориентировки в мире профессий и профессиональных предпочтений, осознанному построению индивидуальной образовательной траектории с учётом устойчивых познавательных интересов;

- формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками, старшими и младшими в образовательной, общественно полезной, учебно-исследовательской, творческой и других видах деятельности;

- развитие таких качеств, как воля, целеустремлённость, креативность, инициативность, эмпатия, трудолюбие, дисциплинированность;

 

Метапредметные результаты: 

 

Познавательные результаты:

- умение искать и находить обобщенные способы решения задач, в том числе, осуществлять развернутый информационный поиск и ставить на его основе новые (учебные и познавательные) задачи;

- выход за рамки учебного предмета и осуществлять целенаправленный поиск возможностей для широкого переноса средств и способов действия;

- умение выстраивать индивидуальную образовательную траекторию; менять и удерживать разные позиции в познавательной деятельности;

- умение сравнивать языковые явления русского / родного и английского языков на уровне отдельных грамматических явлений;

- владение приёмами работы с текстом: умение пользоваться определённой стратегией чтения / аудирования в зависимости от коммуникативной задачи;

- выполнение действий по образцу / аналогии при выполнении грамматических упражнений и заданий;

- владение         умением         пользоваться         справочным         материалом (лингвострановедческим справочниками,         словарями,         мультимедийными средствами); владеть способами поиска и обработки информации, в том числе в Интернете;

- владение способами и приёмами дальнейшего самостоятельного изучения аспекта «Грамматика английского языка», в том числе с использованием мультимедийных средств;

- владение базовыми положениями грамматической теории, составляющими основу теоретической и практической подготовки учащегося;

- применение приобретенных практических знаний в процессе межкультурной коммуникации и в процессе непосредственно учебной деятельности;

- умение сравнивать языковые явления родного и иностранного языков на уровне отдельных грамматических явлений, слов, словосочетаний, предложений;

- владение способами и приёмами дальнейшего самостоятельного изучения иностранных языков.

 

Регулятивные результаты:

- умение ставить цель, подбирать адекватные пути её достижения и анализировать полученные результаты;

 -формирование и развитие компетентности в области использования информационно – коммуникативных технологий (ИКТ-компетенции);

- умение планировать свое речевое и неречевое поведение;

- умение самостоятельно планировать альтернативные пути достижения целей, осознанно выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;

- осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке.

Коммуникативные результаты:

- умение взаимодействовать с окружающими, выполняя разные социальные роли;

- умение быстрой письменной и устной коммуникации в условиях международного информационного пространства путем ознакомления с основными устойчивыми словосочетаниями, употребляемыми в устной и письменной речи;

- умение         комментировать         грамматические         конструкции из прочитанного/ прослушанного  текста;

- умение игнорировать незнакомые языковые явления, несущественные для понимания основного содержания текста/сообщения;  

- распознавание принадлежности слов к частям речи по определённым признакам (артиклям, аффиксам и др.) в потоке устной и письменной речи.

 

Предметные результаты:         

- употребление в речи различных коммуникативных типов предложений: утвердительные, вопросительные (общий, специальный, альтернативный, разделительный вопросы), отрицательные, побудительные (в утвердительной и отрицательной формах);

-  употребление в речи распространенных и нераспространенных простых предложений, в том числе с несколькими обстоятельствами, следующими в определенном порядке (We moved to a new house last year);

- употребление в речи сложноподчиненных предложений с союзами и союзными словами what, when, why, which, that, who, if, because, that’s why, than, so, for, since, during, so that, unless;

- употребление в речи сложносочиненных предложений с сочинительными союзами and, but, or;

- употребление в речи условных предложений реального (Conditional I – If I see Jim, I’ll invite him to our school party) и нереального характера (Conditional II If I were you, I would start learning French);

- употребление в речи предложения с конструкцией I wish (I wish I had my own room);

- употребление в речи предложения с конструкцией so/such (I was so busy that I forgot to phone my parents);

- употребление в речи конструкции с герундием: to love / hate doing something; stop talking;

- употребление  в речи конструкции с инфинитивом: want to do, learn to speak;

- употребление в речи инфинитив цели (I called to cancel our lesson);

- употребление в речи конструкции it takes me … to do something;

- использование косвенной речи;

- использование в речи глаголов в наиболее употребляемых временных формах: Present Simple, Present Continuous, Future Simple, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Past Perfect;

употребление в речи страдательный залог в формах наиболее используемых времен: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Present Perfect;

употребление в речи различные грамматические средства для выражения будущего времени – to be going to, Present Continuous; Present Simple;

- употребление в речи модальных глаголов и их эквивалентов (may, can/be able to, must/have to/should; need, shall, could, might, would);

- согласование времен в рамках сложного предложения в плане настоящего и прошлого;

- употреблять в речи имена существительные в единственном числе и во множественном числе, образованные по правилу, и исключения;

- употребление в речи определенного/неопределенного/нулевого артикля;

- употребление в речи личные, притяжательные, указательные, неопределенные, относительные, вопросительные местоимения;

- употребление  в речи имён прилагательных в положительной, сравнительной и превосходной степенях, образованных по правилу, и исключения;

- употребление в речи наречия в положительной, сравнительной и превосходной степенях, а также наречия, выражающие количество (many / much, few / a few, little / a little) и наречия, выражающие время;

- употребление предлоги, выражающие направление движения, время и место действия.

ОПИСАНИЕ  РАЗДЕЛОВ  ПРОГРАММЫ

10 класс

Глаголы «to be», «to have» (4часа)

Глагол «to be». Структурная инверсия «There is/are…». Глагол «to have».

Система времён глаголов английского языка (active voice) (15 часов)

Present Simple. Present Continuous. Present Perfect. Present Perfect Continuous. Past Simple. Past Continuous. Past Perfect. Past Perfect Continuous. Future Simple. Future Continuous. Future Perfect. Future Perfect Continuous.

Система         времён         глаголов  английского языка (passive voice) (10 часов)

Passive Simple. Passive Continuous. Passive Perfect.

Согласование времён (5 часов)

Согласование времён. Косвенная речь: повествовательные         предложения. Косвенная речь: просьбы, приказы. Косвенная         речь:         вопросы         (общие, специальные).

                                                                   11  класс

Артикли  (5 часов)

Артикль «a». Артикль «the». Отсутствие артикля.

Сослагательное наклонение  (5 часов)

Условное предложение I типа. Условное предложение II типа.  Условное предложение III типа. Условное предложение смешанного типа. «I wish» - конструкции.

Местоимения  (4 часа)

Классификация местоимений. Местоимения: личные, возвратные, указательные. Местоимения: определённые, отрицательные.

Прилагательные  (4 часа)

Степени сравнения прилагательных, исключения из правил.

Модальные глаголы  (6 часов)

Модальные глаголы (способность, возможность). Модальные глаголы (долженствование). Взаимозамещение модальных глаголов. Перфектный инфинитив после модальных глаголов.

Числительные  (2 часа)

Количественные, порядковые числительные.

Наречия (2 часа)

Наречия в положительной, сравнительной и превосходной степенях, а также наречия, выражающие количество (many / much, few / a few, little / a little) и наречия, выражающие время;

Сложноподчиненные предложения с союзами и союзными словами и сложносочиненные предложения (2 часа)

         Сложноподчиненные предложения с союзами и союзными словами what, when, why, which, that, who, if, because, that’s why, than, so, for, since, during, so that, unless;

         Сложносочиненные предложения с сочинительными союзами and, but, or.

Конструкции с герундием (2 часа)

Конструкции с инфинитивом (2 часа)

ТЕМАТИЧЕСКОЕ ПЛАНИРОВАНИЕ

факультативного курса «Практическая грамматика английского языка»

10 класс

Тема занятия

количество часов

всего

теорети-ческих

практи-ческих

Глаголы «to be», «to have» (4 часа)

1-2

Глагол  «to be» во временах  Present, Past, Future.

2

1

1

3-4

Глагол  «to have».

2

1

1

Система времён глаголов английского языка (active voice) (15 часов)

5

Present Simple.

1

1

6

Present Continuous.

1

1

7

Present Perfect.

1

1

8-9

Present Perfect Continuous.

2

1

1

10

Past Simple.

1

1

11

Past Continuous.

1

1

12

Past Perfect.

1

1

13-14

Past Perfect Continuous.

2

1

1

15

Future Simple.

1

1

16

Future Continuous.

1

1

17

Future Perfect.

1

1

18-19

Future Perfect Continuous.

2

1

1

Согласование времён (5 часов)

20

Согласование времён.

1

1

21-22

Косвенная речь: повествовательные предложения.

2

1

1

23-24

Косвенная речь: просьбы, приказы. Косвенная речь:         вопросы         (общие, специальные).

2

1

1

Система         времён         глаголов  английского языка (passive voice) (10 часов)

25-27

Passive Simple.

3

1

2

28-30

Passive Continuous.

3

1

2

31-34

Passive Perfect.

4

1

3

11 класс

Тема занятия

количество часов

всего

теорети-ческих

практи-ческих

Артикли  (5 часов)

1-2

Артикль «a».

2

1

1

3-4

Артикль «the».

2

1

1

5

Отсутствие артикля.

1

1

Сослагательное наклонение  (5 часов)

6

Условное предложение I типа.

1

1

7

Условное предложение II типа.  

1

1

8

Условное предложение III типа.

1

1

9-10

Условное предложение смешанного типа. «I wish» - конструкции.

2

1

1

Местоимения  (4 часа)

11

Классификация местоимений.

1

1

12-13

Местоимения: личные, возвратные, указательные.

2

1

1

14

Местоимения: определённые, отрицательные.

1

1

Прилагательные  (4 часа)

15-17

Степени сравнения прилагательных.

3

1

2

18

Исключения из правил.

1

1

Модальные глаголы  (6 часов)

19

Модальные глаголы (способность, возможность).

1

1

20-21

Модальные глаголы (долженствование).

2

1

1

22-23

Взаимозамещение модальных глаголов.

2

1

1

24

Перфектный инфинитив после модальных глаголов.

1

1

Числительные  (2 часа)

25

Количественные числительные.

1

1

26

Порядковые числительные.

1

1

Наречия (2 часа)

27-28

Наречия в положительной, сравнительной и превосходной степенях, а также наречия, выражающие количество (many / much, few / a few, little / a little) и наречия, выражающие время;

2

1

1

Сложноподчиненные предложения с союзами и союзными словами и сложносочиненные предложения (2 часа)

29-30

Сложноподчиненные предложения с союзами и союзными словами what, when, why, which, that, who, if, because, that’s why, than, so, for, since, during, so that, unless;

Сложносочиненные предложения с сочинительными союзами and, but, or.

2

1

1

Конструкции с герундием (2 часа)

31-32

Конструкции с герундием.

1

1

1

Конструкции с инфинитивом (2 часа)

33-34

Конструкции с инфинитивом.

1

1

1

ДИДАКТИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА ДЛЯ ДОСТИЖЕНИЯ ПЛАНИРУЕМЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ПО ПРОГРАММЕ

Литература для учителя.

  1. http://all.edu.ru/ - Все образование Интернета
  2. https://learnenglish.britishcouncil.org\ - Британский Совет
  3. https://school.mos.ru/ Московская электронная школа
  4. http://www.1september.ru/ru/ - газета «Первое сентября»
  5. http://www.school.edu.ru/ - Российский образовательный портал.
  6. https://www.zabgu.ru/files/html_document/pdf_files/fixed/Metodicheskaya_kopilka/596963032.pdf  Т.Ю. Дроздова  English Grammar
  7. Raymond Murphy A self-study reference and practice book for elementary students of English. With Answers. Cambridge University Press, 2012.
  8.  Качалова К.Е., ИзраилевичЕ.Е. Практическая грамматика английского языка – Киев: Методика 2003.
  9. Алдиева М.Ш. Сборник упражнений по грамматике английского языка. Учебное пособие. – Грозный, ЧГУ, 2015

2. Упражнения  по грамматике (Приложение 1)

ПРИЛОЖЕНИЕ 1.

Articles

1. Choose the correct variant.

…Smiths have a dog and a cat.

a) …        b) The        c) A

He knows how to work on … computer.

a) a        b) an        c) …

She was the first woman to swim across … English Channel.

a) a        b) …        c) the

Go down … Kingston Street and turn left into Oxford Street.

a) the        b) a        c) …

I don’t like milk in … tea.

a) …        b) the        с) а

At the end of… busy day, sleep is the best way to restore your energy

 a) the        b) a        c) …

We’ll go for a walk if … weather is fine.

a) a        b) …        c) the

Could you give me … information I asked for in my letter?

a) the        b) …        c) a

…war is a terrible thing.

a) The        b) …        с) А

I spent … very interesting holiday in England.

My sister lives in         old house.

a) the        b) –        c)an

My mother works in a school. … school is very big.

a) The        b) An        c)        A

2. Fill in the correct article.

  1. “Is this your ... friend?” — “No, it isn’t my ... friend, it is my sister”.
  2. I have ... sister. My ... sister is ... teacher. My sister’s ... husband is ... pilot.
  3. I have no ... car.
  4. She has got ... terrible … headache.
  5. They have ... dog and two ... cats.
  6. My ... cousin says he is going to be ... manager one ... day.
  7. Would you like ... apple?
  8. This is ... tree. ... tree is green.
  9. I can see three ... children. ... children are playing in … yard.
  10. I have ... car. ... car is white. My ... friend has no ... car.

3. Fill in the articles in the proverbs if necessary.

  1. … apple … day keeps … doctor away.
  2. … appetite comes with eating.
  3. … good beginning makes … good ending.
  4. … bird in … hand is worth two in … bush.
  5. Among … blind … one-eyed man is king.
  6. … brevity is … soul of wit.
  7. … cat has nine lives.
  8. … charity begins at … home.
  9. … clothes make … man.
  10. … curiosity killed … cat.

4. Fill in the correct article.

1.This is … clock. 2. This is … Grozny. 3. … Moscow is … big city. 4. Mary is … girl. 5. She is … my sister. 6. This is … room. 7. Is … newspaper in … bag? 8. She is in … room. 9. Is … teacher in … classroom? 10. Is … your room large? 11. Is … pen in … bag? 12. Are you … students? 13. My friend has … children. 14. … sportsmen are always in good form. 15. … children we saw in … street are schoolboys. 16. She lives in … 1st street.

5. Put in the article, where it’s necessary.

1.This is ... book. It is my ... book. 2. Is this your ... pencil? — No, it isn't my ... pencil, it is ray sister's ... pencil. 3. I have ... sister. My ... sister is ... engineer. My sister's ... husband is ... doctor. 4. I have no ... handbag. 5. Is this ... watch? — No, it isn't ... watch, it's ... pen. 6. This ... pen is good, and that ... pen is bad. 7. I can see ... pencil on your ... table, but I can see no ... paper. 8. Give me ... chair, please. 9. They have ... dog and two ... cats. 10. I have ... spoon in my ... plate, but I have no ... soup in it.

6. Put in the article, where it’s necessary.

At... beginning of ... 19th century ... little boy was born in ... family of John Dickens, ... clerk at ... office in ... Portsmouth, and was named Charles. He had ... sister who was older than himself, arid there were several other children in ... family. When Charles was seven, he was sent to ... school. He was not... strong child. He did not like to play ... cricket or.. football and spent all his free time reading. In 1821 ... family went to ... London and little Charles left behind him ... happiest years of his childhood. His father was in ... money difficulties, and ... family became poorer and poorer. ... boy had to give up his studios. Mr. Dickens was put into ... debtors' prison. Little Charles learned to know all , horrors and cruelty of ... large capitalist city. He had to go to work at... blacking factory. He worked there from ... morning till ... night. When his father came out of prison, Charles was sent to ... school for some time. Soon he got work as ... clerk. Then he learned ... stenography and became ... reporter; in Parliament. In 1836 at... age of 24 Charles Dickens published his first book. It was ... collection of ... stories. ... title of ... book was "Sketches by Boz." There were followed by "Pickwick Papers" and "Oliver Twist" and many other famous novels. Charles Dickens is one of ... greatest writers of ... 19th. century. His novels are now translated into most languages of ... world.

7. Put in the article a/an, the, where it’s necessary.

   1. Although it was deep night, he could find his way through … woods.

   2. I’m sure I’m doing … right thing.

   3. My office is on … third floor of … old building.

   4. A career in this field can be … hard work but it’s rewarding.

   5. She spent the summer on … adventure holiday in the heart of Africa.

Pronouns

1. Fill in the blanks with something, anything, nothing, everything.

  1. The weather is very hot and Lucy wants to drink        cold.
  2. ............... in this clothes shop is quite reasonable. That's why a lot of people go there for shopping.
  3. I searched all my books in my bookcase but I couldn't find ...............about environmental problems.
  4. There was ............... in our refrigerator after a three month holiday.
  5. "Do you want ............... from the supermarket. I'm going shopping."
  6. When my father asked me "How is school?" I said "............... is fine".
  7. A: Did you do .......... about the project last night? B: No, I did ...............
  8. I'm an optimistic person so I believe ............... in my life will be perfect.
  9. A: Did you hear ............... about the accident. B: No, I heard ...............

2. Choose the correct variant.

  1. I didn't eat ............... at the restaurant. I wasn't hungry.

a) something b) anything c) everything

  1. We are looking for ............... to help us with our homework.

a) somebody        b) anybody        c) everybody

  1. Jack wants to watch ............... funny on TV.

a) something        b) anything        c) everything

  1. There's ............... interesting on TV today so let's go to the cinema.

a) something        b) anything        c) nothing

  1. Have you seen my wallet        ?

a) nowhere        b) anywhere        c) everywhere

  1. Let's go ............... and drink coke?

a) everywhere        b) anywhere        c) somewhere

  1. ............... stole my car. I'm very sad.

a) somebody        b) anybody        c) everybody

  1. I knocked the door for a long time but ............... opened it.

a) somebody        b) anybody        c) nobody

  1. I know ............... in this apartment building. You can ask me the names.

a) somebody        b) anybody        c) everybody

3. Some, any or nо.

1. There are ... pictures in the book. 2. Are there ... new students in your group? 3. There are ... old houses in our street. 4. Are there ... English textbooks on the desks? Yes, there are ... . 5. Are there ... maps on the walls? No, there aren't ... . 6. Are there ... pens on the desk? Yes, there are.... 8. Are there ... sweets in your bag? Yes, there are ... . 9. Have you got ... English books at home? Yes, I have ... . 10. There are ... beautiful pictures in the magazine. Look at them. 11. There is ... ink in my pen: I cannot write.

4. Something, anything, nothing or everything.

1. ... is all right, the patient is much better today! 2. Is there ... interesting in the program of the concert? 3. I could see ... : it was quite dark. 4. Give me ... to drink. 5. I didn't take any money with me so I couldn't buy new eyeglasses are very good, I can see ... now.

5. Something, anything, nothing or everything.

1. Give me ... to read, please. With pleasure, 2. I don't know ... about your town. Tell me .., about it. 3. Please give me ... warm: it is cold here. 4. I understand ... now. Thank you for your explanation. 5. There is ... white in the box. 'What is it? 6. Is there ... that you want to tell me? 7. Where is the book? It is on the table. No, there is . . there.

6. Somebody, anybody, nobody or everybody.

1. Has ... in this group got a dictionary? 2. ... left a magazine in our classroom yesterday. 3. The question was so difficult that ... could answer it. 4. I am afraid I shan't be able to find ... in the office now: it is too late. 5. ... knows that water is necessary for life. 6. Is there ... here who knows French? 7. You must find ... who can help you. 8. ... knew anything about America before Columbus discovered it. 9. I saw ... in the train yesterday who looked like you. 10. There is ... in the next room. I don't know him. 11. Please tell us the story. ... knows it. 12. Is there ... in my group who lives in the dormitory? 13. Has ... here got a red pencil? 14. ... can answer this question. It is very easy.

7. Choose the correct variant.

1. We haven't ... black stockings (no, any). 2 They have ... red boots, Kate (any, no). 3. I don't want... today, thank you (nothing, anything). 4. "I haven't got ... clean exercise-books, Mother," said the boy (any, no). 5. "We shall not buy ... in this shop, children," said the mother (nothing, anything). 6. Didn't you buy ... potatoes yesterday (any, no)? 17.1 didn't see ... in the street when I went out (anybody, nobody). 8. We did not play

... games in the yard because it was raining all day long (no, any). 9. There is ... at home (anybody, nobody). 10. How much did you pay for these boots? I didn't pay ... (nothing, anything). They are a present from my grandmother. 11. Have you lost ... (anything, nothing)? No, nobody here has lost .. (nothing, anything).

8. Put the following sentences into interrogative and negative forms.

1. They have done something. 2. He has given them some money. 3. You have brought something for us. 4. I have taken some English books from you. 5. She was reading something. 6. He has written a letter to somebody.

7. Somebody by the name of Petrov lives on the third floor. 8. They have some English books. 9. There are some tall trees in front of their house. 10. Peter has something in his box. 11. There are some parks in this town, 12. There are some good book shops in our district.

9. Translate into English.

1. В столовой есть кто-нибудь? 2. В саду никого нет. 3. В нашей комнате есть кто-нибудь? 4. Там есть кто-то. 5. Там никого нет. 6. В библиотеке есть кто-нибудь? 7. За занавеской есть что-нибудь? Нет, там ничего нет. 8. В сумке что-то есть. 9. В доме есть кто-нибудь?  Да, там есть кто-то. 10. Под столом есть что-нибудь? Да, там что-то есть. 11. Там ничего нет. 12. В кабинете врача есть кто-нибудь? Нет, там никого нет. 13. В нашей библиотеке есть кое-какие книги на английском языке. 14. В вашей библиотеке есть какие-нибудь книги Джека Лондона? 15. Мой дядя хочет мне что-то сказать. 16. На другой день мой брат знал всех. 17. Если вы захотите что-нибудь поесть, идите в вагон-ресторан. 18. Расскажите нам всё о вашем путешествии.

10. Translate into English.

1. На столе лежит что-то круглое. Что это такое? 2. Никто об этом ничего не знает. 3. В городе много парков. Везде деревья и цветы. 4. В той комнате кто-то есть. 5. Анна живет где-то в этом районе. 6. Я никого не знаю в этом городе. 7. Дай мне, пожалуйста, что-нибудь поесть. 8. Кто-нибудь знает адрес нашего учителя? 9. Все в порядке.

10. Кто-нибудь хочет посмотреть телевизор? 11. Мы слышали эту песню повсюду. 12. Он где-то в саду.

11. Put in:

  1. some, any, no.
  1. There were ... of my friends there. 2. Well, anyway, there is ... need to hurry, now that we have missed the train. 3. Have you ever seen ... of these pictures before? 4. There is ... water in the kettle: they have drunk it all. 5. There were ... fir-trees in that forest, but many pines. 6. We could not buy cherries, so we bought ... plums instead.
  1. somebody, anybody, nobody.
  1. saw ... I knew at the lecture. 2. I dare say that there may be ... at the lecture that I know, but what does that matter? 3. Do you really think that

... visits this place? 4. I have never seen ... lace their boots like that.

  1. somewhere, anywhere, nowhere.

1.1 haven't seen him ... . 2. I know the place is ... about here, but exactly where, I don't know. 3. Did you go ... yesterday? - - No, I went I stayed

at home the whole day.

12. Some, any, no, every or somebody, anybody, nobody, everybody.

  1. Can I have ... milk? Yes, you can have .... 2. Will you have ... tea? 3. Give me ... books, please. I have ... to read at home. 4. Put ... sugar in her tea: she does not like sweet tea. 5. Is ... the matter with you? Has ...

offended you? I see by your face that ... has happened. 6. We did not see ...

in the hall. 7. ... was present at the lesson yesterday. 8. He is busy. He has

... time to go to the cinema with us. 9. Do you need ... books to prepare for your report? 10. Have you ... questions? Ask me ... you like, I shall try to answer  ...  question.  11.  ...  liked  that  play:  it  was  very  dull.  12.  If  is

ready, we shall begin our experiment.

TENSES

Present Simple and Present Continuous

Exercise 1. Choose a verb from the list and complete the text and put the verbs into Present Continuous.

read, sleep, eat, sail, cry, drink, run, sing, play, fish, sit

Laura 1) is sitting under a sunshade. Two boys 2)         round a sandcastle  while  their father 3)                 a  newspaper.  Tom 4)           

Coke.   Two girls  5)         an   ice-cream while  their        mother  6)

         along with the  radio. Some boys 7)         football near a man who 8)                 . Jim 9)         on like        a baby 10)        Some  people 11)

         past the beach.

Exercise  2. Put the verbs in brackets into Present Simple or Present Continuous.

Chris is asking Kim about her holiday arrangements.

  1. Where are you going?        I’m going to a party        (go)
  2. How         you         there?        (get)
  3. What time         the plane         ?        (leave)
  4. When         it                 in Cairo?        (arrive)
  5. Where         you         when you get there?        (stay)
  6. Why         you         to go there?        (want)
  7.          you         a camera with you?        (take)

Exercise 3. Put the verbs in brackets into Present Simple or Present Continuous.

     It  1)  is  (be)  winter  and  the snow 2)         (fall).  It  usually 3)

         (snow) in January here. Betty and James 4) _         (play) in the

garden. They 5) __         (build) a snowman  and  they 6) _         (throw)

snowballs. They 7)         (like) the snow very much! Their mother and father 8)         (not/like) it. They always 9) _   (stay) in the house  when it is cold. Mother usually 10)         (watch) TV and Father 11)

         (listen) to the radio or 12) _         (read) a book. At the moment they 13)                 (sit) in the living-room. Mother 14)         (write) a letter and Father 15)         (read) a book.

Exercise 3. Fill in with Present Simple or Continuous.

Sue: What 1) are you doing (you/do) now?

Mark: I 2)         (look) through these old film magazines. Look, here's an old picture of Jack Nicholson.

Sue:  Oh, I 3)         (think) he 4)         (look) awful! And his suit 5)         (not/fit) him properly.

                  Mark:        Yes, I 6) _         (agree). And he 7)         (appear) to be really angry. I wonder what he 8)         (think) about.

Sue:        He 9)         (be) in that new film that's on at the Odeon now, isn't he?

Mark:  Yes, I saw it last night. He 10)         (look) very different now. He 11)         (weigh) a lot more.

Sue: I 12)         (hope) it's a good film. I 13)         (see) it tonight. Stuart 14)                 (take) me. Actually, he 15) _                 (be) very nice to me these days.

Mark:  He probably 16)         (want) to borrow some money. Sue: I 17)         (see). That explains it.

Exercise 4. Present or Past Simple.

1. I (to go) to bed at ten o'clock every day. 2. I (to go) to bed at ten o'clock yesterday. 3. My brother (to wash) his face every morning. 4. Yesterday he (to wash) his face at a quarter past seven. 5. I (not to have) history lessons every day. 6. We (not to rest) yesterday. 7. My brother (not to drink) cof- fee yesterday. 8. My mother always (to take) a bus to get to work, but yesterday she (not to take) a bus. Yesterday she (to walk) to her office. 9. You (to talk) to the members of your family every day? - Yes, I But

yesterday I (not to talk) to them: I (to be) very busy yesterday. 10. You (to come) home at six o'clock yesterday? - - No, I .... Yesterday I (to come) home from school at half past eight. I (to be) very tired. I (to have) dinner with my family. After dinner I (to be) very thirsty. I (to drink) two cups of tea. Then I (to rest). 11. Your sister (to go) to school every day? - - Yes, she ....

Exercise 5. Present or Past Simple.

1. My friend (to know) English very well. 2. Who (to ring) you up an hour ago? 3. He (to live) on the third floor. 4. It (to take) you long to find his house yesterday? 5. When your lessons (to be) over on Monday? (обычно)

  1. I (to have) dinner with my family yesterday. 7. Her friends (to be) ready at five o'clock. 8. One of her brothers (to make) a tour of Europe last summer. 9. Queen Elizabeth II (to be) born in 1926. She (to become) Queen of England in 1952. 10. You always (to get) up at seven o'clock? — No, sometimes I (to get) up at half past seven.

Past Simple and Present Perfect

Exercise 1.Put the verbs in brackets into Present Perfect or Past Simple.

John: I don't know where to go on holiday this year. Have you got any ideas?

Darren:        1)         (you/ever/be) to Spain?  I 2)         (go) to Madrid and Barcelona last year and I really 3)         (enjoy) myself.

John: I 4)         (spend) two years in Spain while 5)         (be) at University. 6)                 (never/visit) South America, though.

Darren: A  friend  of mine 7)         (work) in Brazil before. I think you 8)                 (meet) her once. Do you remember Kate?

John: Oh, yes. She 8)         (love) it in Brazil. Maybe I'll talk to her about it.

Exercise 2. Put the verbs in brackets into Present Perfect or Past Simple.

  1. A): How long 1) have you had (you / have) your car?
  1. :   I 2)         (have) it since Christmas. I 3)         (buy) it from my uncle.
  1. A):   4)         (you /see) that film before?
  1. :    Yes, I 5)         (see)  it  when I 6)         (be) in London.
  1. A):    How long 7)         (you/be) ill?
  1. :   I 8)         (be) ill since I 9)         (eat) that meal.
  1. A):   When 10)         (Ann / move) into her new house?

В):   She 11)         (move) in a month ago. I 12)           (not / visit) her yet, but I 13)         (arrange) to meet her this week.

Exercise 3. Fill in Past Simple or Present Perfect.

My best friend is called Alison. We 1) have known (know) each other since we 2)         (be) five years old.  We 3)                 (always / share) our problems and our troubles, but we 4)         (also/enjoy) good times together and 5)                 (spend) many hours laughing together. We 6)

         (live) next door to each other before Alison 7)         (move) to London. I 8)         (visit) her  many times  since then. She 9)           (just / buy) a new house but I 10)         (not/see) it yet.

Exercise  4.  Put  the  verbs  in  brackets  into Past Indefinite, Present Perfect, Present Indefinite or Present Continuous.

1. Cliff usually                 (to have) six lessons every day. 2. What Linda and Charles         (to do) in the night club now? 3. Whose friends         (to learn)French? 4. How many times a week she         (to do) her  morning exercises? 5. Why you                 (not to cook) chicken for the picnic yet? 6. Where she usually         (to travel)? 7. Who         (to play) the guitar in the next room now? 8.The lessons         (to begin) at 10 o’clock yesterday. 9. We just         (to listen) to classical music. 10. My friend         (to do) well in English. 11. Whose friend         ( to be) in London last year? 12. What Paul         (to do)?  He                 (to be) an actor.13. I         (to get) up early yesterday morning. 14. They just         (to tell) me about their trip to Paris. 15. Who         (to read) French well in your class? 16. I never         (to be) late for my classes yet. 17. His class usually         (to last) 45 minutes. 18. Which of you         (to read ) English books? We         (to do)

Exercise 5. Put the verbs in brackets into Past Indefinite, Future Indefinite, Present Indefinite or Present Continuous.

1. Look! Nick                 (to read) a book. He usually         (to read) books at home. Yesterday he         (to read) a book at school. I think tomorrow he.                 (not to read)

2. Kate and Ann usually         (to go) for a walk together. Yesterday Ann         (to go) for a walk with Mary. Look! They         (to go) to us. They                 (to invite) us to play with them, I think.

3. I         (to be) a pupil now. Last year I         (to be) a pupil too. Next year I         (to be) a pupil of the 4th form.

        4. I usually         (to get up) at 7 o’clock. I         (to get up) at 6 o`clock yesterday.                

I         (to do) my homework now.

5. My mother (to cook) dinner every day. She (to cook) a tasty cake last Sunday. She (to cook) fish now. She says she (to cook) chops tomorrow.

  1. Exercise 6. Convert the sentences into negative forms.

1. She is married. 2. She works in a supermarket. 3. They usually go to university by bus. 4. Yesterday at 7 o’clock she was playing tennis. 5. The students are discussing the film.6. Mary came to the party. 7. They will go to south next summer. 8. He was an artist in the past. 9. He has written a report already. 10. He had passed all exams by last Monday.

Exercise 7. Find and correct the mistakes.

1. He don’t go to school. He is only 5 years old. 2. He hasn’t written a report yesterday.3.The boy shall read a book tomorrow.4. He study at college. 5.You sings well. 6. She doesn’t eats after six o’clock. 7. She not like to cook very much.8. We buy some new furniture yesterday. 9. He read a book when the telephone rang.10. He didn’t written a report by yesterday.

Exercise 8. Choose the correct translation.

  1. Какую статью вы сейчас переводите

a) translate б) have been translating

  1. Вчера в восемь часов я переводил статью,

a) translated б) will translate

  1. Сколько статей вы перевели в этом году? a have translated б) translated
  2. Он переводит статьи очень хорошо,

a) is translating б) translates

  1. Завтра в семь часов вечера я буду переводить статью,

a) shall translate б) shall have translated

  1. Скоро я переведу эту статью.

a) shall translate б) shall be translating

  1. Вчера я перевел одну статью.

a)        translated        б) was translating

  1. Я уже перевел половину статьи до того, как вы пришли,

a) had translated б) was translating

  1. Я переводил статью уже час, когда вы пришли.

a) had been translating б) was translating

Exercise 9. Choose the correct translation.

  1. Памела пишет письмо своему брату.

a) writes        b) is writing        c) has written        d) has been writing

  1. Том пишет письмо своему брату уже полчаса.

a) writes        b) is writing        c) has written        d) has been writing

  1. Памела пишет письма брату каждую неделю.

a) writes        b) is writing        c) has written        d) has been writing

  1. Памела написала письмо своему брату и садится пить чай

a) writes        b) is writing        c) has written        d) has been writing

  1. Сегодня я слушал новости и могу рассказать тебе о выборах в Якутии

a) listen        b) am listening        c) have listened        d) have been listening

  1. Сейчас 3 часа дня, я слушаю новости.

a) listen        b) am listening        c) have listened        d) have been listening

  1. Я слушаю новости уже 45 минут, но репортажа о конкурсе красоты ещё не было.

a) listen        b) am listening        c) have listened        d) have been listening

  1. Я всегда слушаю новости днём, в 3 часа.

a) listen        b) am listening        c) have listened        d) have been listening

  1. Зайди позже, она принимает ванну.

a) has        b) is having        c) has had        d) has been having

  1. Она принимает ванну вечером, перед сном.

a) has        b) is having        c) has had        d) has been having

  1. Она принимает ванну уже полчаса. Боюсь, её придётся поторопить.

a) has        b) is having        c) has had        d) has been having

  1. Она только что приняла ванну и идёт спать.

a) has        b) is having        c) has had        d) has been having

THE PASSIVE VOICE

Exercise 1. Put the verbs in brackets into Present Simple Passive.

There  is  a  chimpanzee  which  1)  is  called  (call)  "Bubbles".  It 2)         (own) by Michael Johnson.  It 3)         (keep) in home. It  4)          (feed)  every  day  by  Michael  Johnson  himself.  It  5)            (always/dress) in funny  clothes.  It  6)  _  (say)  that  "Bubbles"  is  Michael Johnson's only friend.

Exercise 2. Turn from Active into Passive.

  1. Someone has broken the crystal vase.
  2. His parents have brought him up to be polite.
  3. Fleming discovered penicillin.
  4. They will advertise the product on television.
  5. Someone is remaking that film.

Exercise 3. Turn from Active into Passive.

  1. You must leave the bathroom tidy.
  2. You should water this plant daily.
  3. Our neighbour ought to paint the garage.
  4. I have to return these books to the library.

Exercise 4. Turn from Active into Passive as in the example :

  1. He gave me a present.

e.g.        I was given a present. (more usual) / A present was given to me. (less usual)

  1. The waiter will bring us the bill.
  2. Bob has sold Ted a second-hand car.
  3. The Queen presented him with a medal.
  4. Larry is going to send a letter to Tom.
  5. Her mother bought Mary some sweets.

Exercise 5. Turn from Active into Passive.

  1. My friend sent me an invitation. e.g. I was sent an invitation.
  2. The cleaner is going to mop the kitchen floor.
  3. The farmer is building a new barn.
  4. The secretary has given Mrs Jones some letters.
  5. The traffic warden had already given him a ticket for illegal parking.
  6. People must obey the law.
  7. Someone had broken our door down.
  8. They chose him as the best actor of the year.

Exercise 6. Rewrite the following passage into Passive.

Someone broke into a local jewellery shop yesterday. The owner had just locked up the shop when a robber with a gun threatened him. The robber told him to unlock the shop and give him all the diamonds in the safe. Then the robber tied him up. The police have organised a search for the robber. They hope they will find him in a few days. Doctors are treating the owner of the shop for shock.

Exercise 7. Rewrite the following passage into Passive.

My uncle painted this picture. Someone has offered him a lot of money for it. He will deliver the painting tomorrow. When they give him the money he will tell them the truth. He painted it one night while he was sleepwalking!


DIRECT AND REPORTED SPEECH (Tenses)

EXERCISES

Ex.1. Convert into indirect speech.

  1. She said, "I am reading."  She said that         .
  2. They said, "We are busy." They said that         .
  3. He said, "I know a better restaurant." He said that _         .
  4. She said, "I woke up early." She said that         .
  5. He said, "I will ring her." He said that         .
  6. They said, "We have just arrived." They said that         .
  7. He said, "I will clean the car." He said that         .
  8. She said, "I did not say that." She said that         .
  9. She said, "I don't know where my shoes are." She said that         .
  10. He said: "I won't tell anyone."  He said that         .

Ex.2. Convert into indirect speech.

  1. They said, "This is our book." They said         .
  2. She said, "I went to the cinema yesterday." She said         .
  3. He said, "I am writing a test tomorrow." He said         .
  4. You said, "I will do this for him." You said         .
  5. She said, "I am not hungry now." She said         .
  6. They said, "We have never been here before." They said         .
  7. They said, "We were in London last week." They said         .
  8. He said, "I will have finished this paper by tomorrow." He said

         .

  1. He said, "They won't sleep." He said         .
  2. She said, "It is very quiet here." She said         .

Ex.3. Convert into indirect speech.

  1. "Where is my umbrella?" she asked. She asked         .
  2. "How are you?" Martin asked us. Martin asked us         .
  3. He asked, "Do I have to do it?" He asked         .
  4. "Where have you been?" the mother asked her daughter. The mother asked her daughter         .
  5. "Which dress do you like best?" she asked her boyfriend. She asked her boyfriend         .
  6. "What are they doing?" she asked. She wanted to know         .
  7. "Are you going to the cinema?" he asked me. He wanted to know

         .

  1. The teacher asked, "Who speaks English?" The teacher wanted to know

         .

  1. "How do you know that?" she asked me. She asked me         .
  2. "Has Caron talked to Kevin?" my friend asked me. My friend asked me

         .

  1. "What's the time?" he asked. He wanted to know         .
  2. "When will we meet again?" she asked me. She asked me         .
  3. "Are you crazy?" she asked him. She asked him         .
  4. "Where did they live?" he asked. He wanted to know         .
  5. "Will you be at the party?" he asked her. He asked her         .
  6. "Can you meet me at the station?" she asked me. She asked me

         .

  1. "Who knows the answer?" the teacher asked. The teacher wanted to

know         .

  1. "Why don't you help me?" she asked him. She wanted to know

         .

  1. "Did you see that car?" he asked me. He asked me _         .
  2. "Have you tidied up your room?" the mother asked the twins. The mother asked the twins         .

Ex.4. Convert into indirect speech.

  1. "Stop talking, Joe," the teacher said. The teacher told Joe         .
  2. "Be patient," she said to him. She told him         .
  3. "Go to your room," her father said to her. Her father told her

         .

  1. "Hurry up," she said to us. She told us         .
  2. "Give me the key," he told her. He asked her         .
  3. "Play it again, Sam," she said. She asked Sam         .
  4. "Sit down, Caron" he said. He asked Caron         .
  5. "Fill in the form, Sir," the receptionist said. The receptionist asked the guest         .
  6. "Take off your shoes," she told us. She told us         .


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Авторские произведения учащихся литературного кружка "Вдохновение" (Виктория Баева (6-8 класс), Софья Орлова (8-9 класс), Яна Масная (10-11 класс), Надежда Медведева (10-11 класс)

Авторские произведения учащихся литературного кружка "Вдохновение" (Я. Масная (10-11 класс), Н. Медведева (10-11 класс), В. Баева (6-8 класс), С. Орлова (8-9 класс)...

Рабочая программа по географии на основе авторской программы Т.П. Герасимовой 6 класс), И.В. Душиной (7 класс), И.И. Бариновой (8-9 классы) при нагрузке 2 часа в каждом классе основной общеобразовательной школы

Программа содержит пояснительную записку, перечень мультимедийного обеспечения для использования на уроках географии, также содержит обязательный региональный компонент по географии Ростовской области...

Рабочие программы по математике для 5 класса, по алгебре для 8 класса. УМК А. Г. Мордкович. Рабочие программы по геометрии для 7 и 8 класса. Программа соответствует учебнику Погорелова А.В. Геометрия: Учебник для 7-9 классов средней школы.

Рабочая программа содержит пояснительную записку, содержание учебного материала, учебно - тематическое планирование , требования к математической подготовке, список рекомендованной литературы, календа...

Рабочая программа по направлению: "Швейное дело" 6 класс 2018-2019г., 7 класс 2019-2020г., 8 класс 2020-2021г., 9 класс 2021-2022г.

Рабочая программа по направлению: "Швейное дело" 6 класс 2018-2019г., 7 класс 2019-2020г., 8 класс 2020-2021г., 9 класс 2021-2022г....

КТП 5 класс ФГОС 2019-2020,РП 5 класс ФГОС 2020-2021, РП 5 класс ФГОС 2021-2022 , РП 6 класс ФГОС 2022-2023

Учебник алгебра 5 класс. Авторы : Г.В. Дорофеев , С.В. Суворова, Е.А. Бунимович , Л.В. Кузнецова , С.С. Минаева, Л.О. Рослова....