Урок английского языка по теме "Protection of the Environment", 8 класс
план-конспект урока по английскому языку (8 класс)

Недошивина Галина Алексеевна

Разработка обобщающего урока по теме "Protection of the Environment", 8 класс.Урок был проведён на МО учителей английского языка и получил высокую оценку. Презентацию подготовить  самим. Видеоролик найти в Интернете.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok_protection_of_environment.doc80 КБ

Предварительный просмотр:

МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА №1 ИМЕНИ БОРИСА АРИСТАРХОВИЧА ПРОЗОРОВА ГОРОДА НИКОЛЬСКА

ПЕНЗЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

РАЗРАБОТКА
ОБОБЩАЮЩЕГО УРОКА ПО ТЕМЕ

«Protection of the Environment»

английский язык

8 класс

Подготовила:

учитель английского языка

МБОУ СОШ № 1 им. Б.А. Прозорова

города Никольска Пензенской области

Недошивина Галина Алексеевна

Обобщающий урок по теме «Protection of the Environment» в 8 классе

     

Цели урока:

 Образовательные:

1.  Контроль умений и навыков учащихся вести беседу.                    2.  Высказывать свое мнение по теме.

3.  Контроль навыков аудирования связного текста.

Воспитательные:

1. Прививать школьникам любовь и уважительное отношение к природе.

2. Развитие интереса к изучаемому предмету.

Развивающие:

1. Развитие мышления, внимания, воображения и памяти.

Оснащение урока:

  1. Компьютер.
  2. Интерактивная доска.

3. Видеоролик по теме «Защита окружающей среды».

  1. Презентация по теме «Исчезающие животные».

     5. Текст для контроля навыков аудирования.

6. Раздаточный материал с заданиями к тексту.

     7. Лист ватмана для оформления постера по теме «Save our Future!»

Ход урока.

1.Начало урока. Организационный момент.

     

Teacher: Good morning, children!

Good morning, our dear guests! Welcome to our lesson.

Let’s begin our lesson.

Today we are going to have a talk and discuss the problem of the environmental protection.

 

2. Основная часть.

2.1.Учитель знакомит ребят с «Красной книгой».  

На экране макет «Красной книги» с изображением редких и вымирающих животных на фоне природных ландшафтов.

Teacher:

     Not only people can speak. Books can speak too. There is a kind of book which screams. It is the Red Data Book. It is a reference book on rare and disappearing animals. Why is it «Red»?  The red colour is a danger signal understandable to all people in the world.

    The red light means no passage. Stop! You have to think why many plants and animals disappear every day. You are to understand why human intelligence causes death of wildlife. That means man is in danger too.

    The red colour is one of blood and life. You should hear the world around you. It calls for help.

2.2.Обыгрывается ситуация «На отдыхе (на поляне в лесу или в парке)».

 

    Входит мальчик (Р1). В руках у него магнитофон. Звучит громкая музыка. Мальчик вызывающе ведет себя. Он срывает листья с деревьев, ломает ветки, пинает ногой цветы. Из рюкзака он достает бутылку сока, выпивает её, а пустую бутылку выбрасывает. Он выбирает место и собирается развести костёр. К мальчику подходят двое ребят из общества «Друзья природы» (Р2 и Р3). Начинается разговор.

P2: Who are you? What are you doing here?

P1: I am on my way home from school. It is one of the last days of the term. The weather is so fine that I decided to take a longer way home and have a picnic in the grove.

P3: You left all your rubbish on the ground. There аre bits of glass from your bottles of juice.

P2:  Flowers have been pulled out. Animals are frightened. Trees are splashed with paint. The fire is burning. The air is polluted.

P1: The park (forest) is big. There are lots of places for others to have a rest. I am going to relax and have a good time. It is so noisy and dirty in the street.        

2.3. Обсуждение проблемы защиты окружающей среды.

Т: Let s discuss this situation.

Обсуждается просмотренная ситуация.

Учащиеся высказывают свое мнение, спорят, приводят аргументы в защиту своей позиции.

P2: The boy wants to relax after a hard working day. But it is impossible to do it in a noisy city, so he decided to camp in the park.

P3: But he left the camp-fire burning near a heap of dry leaves, this often causes a forest fire. Have you ever seen a forest destroyed by fire?

 

Учитель предлагает посмотреть видеоролик по теме «Save our Future!» (См. приложение)

После просмотренного видеоролика начинается обсуждение увиденного.

Учащиеся по очереди высказывают своё мнение.

P4: That s an awful things to see. Campers must always remember to put out their camp-fire and cover the place with earth. It is the dirty city of every camper to take the greatest care not to start a forest fire.

P5: I fully agree with you. The forests are in danger. The world has over 9 million sq. km. of forests. But they are disappearing fast not only because of fires. Every day we use paper and cardboard made from wood.

P6: We use different kinds of wood to make furniture and other things. Every year huge forests are cleared  for different uses,  and a lots of forests are so badly damaged that they will hardly be able to recover. If we go on like this, before long all the forests on this planet may be destroyed.

P7: Besides the huge forests help to control the world s weather, and to produce much of the oxygen in the air. People and animals breathe in oxygen, and breathe out carbon dioxide. Trees take this gas from the air, and produce oxygen. But in the last few years, people have cut down and burnt big areas of rainforest. This means there fewer trees, and, of course, more carbon dioxide.

P8: The problem of the environment is widely covered by TV, radio and the press.

Each of us can help to protect the forests. We know that it is not right to pick wild flowers. We know that it is not right to pick wild flowers. We know that when we go hiking and make a fire we must put it out and cover it with earth before we go away.

P9: I agree with you. Nowadays people understand how important it is to solve environment problems. One of them is pollution in its many forms: water pollution, air pollution, nuclear pollution. There is no ocean or no sea which is not used as a dump. They are used for dumping industrial and nuclear waste. This poisons and kills fish and sea animals.

Р10: I would like to add that many rivers and lakes are poisoned too. Factories and plants produce a lot of waste and pour it into rivers. Nuclear power stations can go wrong and cause nuclear pollution. Nuclear pollution cannot be seen but its effects can be terrible. In such places the birds and animals leave their habitants and many plants die.

P11: There are many species of animals that may disappear from the Earth within the next few years. Some animals lose their natural nesting areas and cannot breed. Others cannot adapt to new conditions. Wildlife problems occur everywhere.

 

На этом дискуссия заканчивается.

2.4. Рассказы о вымирающих животных.

Учитель обращается к учащимся с такими словами.

Teacher: People have lived on our planet for many years. They lived and live on different continents and in different countries. People depend on their planet, on the sun, on animals and plants around them. Now, let us speak about some animals on the Earth.

Учитель показывает презентацию о животных, которую подготовили учащиеся. (См. приложение)

Учащиеся читают тексты или выступают с небольшими сообщениями, подготовленными дома.

Р12: We can find wonderful animals on our planet. In the oceans there are whales, albatrosses, sharks, polar bears, penguins. In tropical forests there are snakes, gorillas, jaguars, in rivers you can see different kinds of fish and crocodiles.

P13: But many of these species are disappearing nowadays. Indian tigers are among them. Tigers are the biggest cats in the world. They are skilful hunters.

Often they are dangerous. Some people are afraid of tigers and kill them to save their livestock and their lives. But some people have hunted tigers for fun and for their beautiful skin. They sell the skin and have a lot of money. The result is sad.

There are few Indian tigers on the Earth now. Many of them are usually old, sick animals. Most tigers hide from people in deep dark forests.  

P14:  African elephants are wonderful animals. They are wonderful animals. They can help men. Elephants need a lot of water.

Today many elephants in Africa are dying because they do not have enough to eat or to drink and because they do not have enough space to live in. Hunters kill thousands of elephants every year.

P15: Crocodiles appeared on the Earth 200 million years ago. There are 21 species of them. People have been hunting crocodiles for many years. The result is that 14 species are included into the Red Data Book. Nowadays people breed them in incubators.  

Р16: It may sound odd but man needs protection and care as much as animals do. People s habitants – their homes, towns and cities – must be kept ecologically clean. In the places where people drink poisoned water, eat bad food and breathe polluted air they suffer from serious diseases and die early.

2.5. Контроль навыков аудирования связного текста. (См. приложение)

 

Teacher: Children, the problem of recycling waste is important too. Listen to the text.  Listen to Mr. Stanley talking about the Household Waste Recycling Centre and recycling waste.

 Mr. Stanley is the director of the Household Waste Recycling Centre.

The text contains some new words.

На столах у учащихся лежат карточки  с незнакомыми словами к тексту и заданиями.

Эти же слова появляются и на экране в кабинете.

Key words

to  reduice – сокращать                   to dispose  of smth – выбрасывать что-либо

a  landfill – мусорная свалка          to separate - разделять

food  scraps – остатки еды              free of charge – бесплатный

bulky – громоздкий                        household rubbish – бытовой мусор

Учитель читает слова и затем просит учащихся ещё раз прочитать слова.

Затем он  обращает внимание учащихся на список слов – задание № 1 к тексту.

Teacher: You can see different types of recyclable materials and waste.

What does The Household Waste Recycling Centre take? Choose and name these materials and waste.

Задание № 1

  1. batteries                  6. metal                      11. textiles
  2. cardboard               7. food tins                 12. foods scraps
  3. motor oil                8. paint                       13. wood
  4. glass                       9. fridges                    14. plastic bottles        
  5. electronics             10. garden waste         15. clothes

Учитель включает текст для прослушивания первый раз.

После прослушивания текста учащиеся выбирают слова из списка. (Выполняют задание № 1)

Teacher: Who is ready? Read, please.

Ученик читает слова.

Teacher: That is correct.

Teacher: Listen to the text again.

На экране появляется задание № 2. Это же задание есть на карточках на столах учащихся.

Teacher: Complete the sentences.

Задание № 2

  1. Recycling also reduices our waste sent to   ……. .
  2. Generally,  ……  per cent of our waste is recyclable.
  3. You should use different  ……  for  …… .
  4. Our centre is   ………  to all residents for general   ……   and  …… .
  5. Recycling is three - step process: collecting,   ……….   and   ………..  .
  6. Opening times are   …….   to  ……  Monday to Saturday and 9.a.m. to 6 p.m. on Sundays.

  1. remanufacturing, reselling
  2. landfills
  3. free of charge, household, garden
  4. 7.30 p.m., 6 p.m.
  5. bins, rubbish
  6. 75

После повторного прослушивания текста даётся время на выполнение задания № 2.

Тeacher: Who is ready? Read sentences, please.

Учащиеся читают предложения.

Teacher:  Well done.

2.6. Оформление постера на тему «Save our Future!»

Teacher: We have already spoken about ecology and importance of keeping the environment clean. You should write some important rules to protect the environment. Write them on the poster.

Несколько учащихся выходят к доске. На доске помещён плакат. В середине плаката изображение земного шара и рядом надпись: «Save our Future!»

Учащиеся негромко обсуждают то, что они хотят написать.

Затем берут маркеры и начинают писать.

Teacher: Are you ready?

P1, P2: Yes.

Teacher: Read your rules to protect the environment.

P1: To walk or use a bicycle instead of going by car.

P2: Not to litter the ground with paper, cans or bottles.

P3: To plant more trees.

P4: To feed birds in winter and help them survive in the cold.

P5: To clear rubbish from lakes and rivers.

P6: To recycle used materials such as metal, bottles and paper.

Teacher:  Translate, please. Well done. Go to your sits, please. Thank you.

3. Заключительная часть урока.

3.1. Teacher: Our lesson is over. But I am sure that you are real friends of our fragile planet. It is very important that you should be aware of the most environmental problems.

Thank you for your work.

3.2. Оценки за работу на уроке.

 Teacher:  Dima, you have a 5 today.

                  Masha, you have a 4 today.

                 Dasha, your mark is a 5. (Оценки поставлены всем учащимся, кто принимал участие в работе.)

3.3. Домашнее задание.

   

Teacher: That is all for today. You may be free.

Good – bye!

                                 

Литература:

1. М.З. Биболетова и др. Учебник английского языка для 8 класса. Издательство «Титул»  2013г.

2. Е.В. Дзюина  Поурочные разработки по английскому языку к УМК М.З. Биболетовой и др. «Enjoy English» для 8 класса. Москва «Бако» 2012 г.

3. Т.Ю.Журина 55 устных тем по английскому языку для школьников.

Издательство «Дрофа», Москва 2006 г.

4. В. Бойко, Н. Жидких и др. 200 тем английского языка для школьников и абитуриентов. (стр. 301-307)

 Издательство БАО-ПРЕСС  РИПОЛ КЛАССИК, Москва, 2004 г.

5. Сочинения учащихся на темы «Ecological Problems» и « Water Pollution».

6. Интернет - ресурсы.

Приложение:

  1. Видеоролик на тему «Защита окружающей среды».
  2. Презентация на тему «Исчезающие животные».
  3. Текст для контроля навыков аудирования.

             


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока английского языку по методике Шадрикова для 6 класса по теме: “Семья” Урок повторения и обобщения.М.З.Биболетова. “Enjoy English” учебник для 5-6 класса.

План-конспект урока английского языку разработан по методике Шадрикова для 6 класса по теме: “Семья”  Урок повторения и обобщения . М.З.Биболетова. “Enjoy English” учебник для 5-6 класса....

Разработка урока английского языка "Tag Questions" (1) для 7 класса по УМК "Новый курс английского языка для российских школ", авторы: О.В. Афанасьева и И.В. Михеева

На данном уроке учащиеся получат возможность самостоятельно открыть новое знание о типах вопросов в английском языке. Выполняя исследовательскую работу в группах, учащиеся определяют структуру раздели...

Разработка урока английского языка "Tag Questions" (2) для 7 класса по УМК "Новый курс английского языка для российских школ", авторы: О.В. Афанасьева, И.В. Михеева

Учащиеся на уроке получат возможность самостоятельно определить различие в построении ответа на разделительный вопрос в русском и английском языках, научатся отвечать на разделительные вопросы. Работа...

Разработка урока английского языка "Clothes People Wear" для 7 класса по УМК "Новый курс английского языка для российских школ", авторы: О.В. Афанасьева, И.В. Михеева

На данном уроке проводится коррекция и промежуточный контроль знаний по теме "Разделительный вопрос".На уроке формируются грамматические и лексические навыки говорения по теме "Одежда"....

урок английского языка с элементами исследования в 6 классе, «Английский в фокусе», модуль 7, урок 5 по теме «Famous firsts»

Цели урока: обучающие: освоить образование и использование во всех видах речевой деятельности форм прошедшего времени (Past Simple),  давать и запрашивать информацию биографического характера,...