урок по теме идиоматические выражения
методическая разработка (5 класс) на тему

разработка урока, презентация , раздаточный материал 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл as_busy_as_a_bee.rar2.76 МБ

Предварительный просмотр:

Тема урока: “We’re all different. We’re the same.”

 Spotlight 5, Module 4, Extensive Reading

Цель урока: развитие коммуникативной и учебно-познавательной компетентности учащихся.

Задачи:

образовательные (достижение предметных результатов):  

  • совершенствовать лексические навыки говорения по теме «Описание человека», развитие умения описывать характер и внешность
  • введение новых лексических единиц и сравнительных оборотов для описания характера людей;
  • формирование лингвистической компетенции: развитие умения сопоставлять языковые явления в английском и русском языках.
  • формирование навыков работы в группах на уроке, используя полученные знания.

 Развивающие (достижение метапредметных результатов обучения): 

  • развитие диалогических и монологических навыков,  использование языковых средств в соответствии с коммуникативной задачей.
  • развитие навыков умения пользования словарем.

Воспитательные (достижения личностных результатов): 

  • осознание возможности самореализации средствами английского языка (творческое задание — создание проекта «Наша школьная семья» ).
  • воспитание толерантности и уважения к  особенностям других людей.

Педагогические технологии:

  • технология коммуникативного обучения иноязычной культуре;  
  • игровая технология;
  • современная проектная технология;
  • информационно-коммуникативная технология;
  • групповая технология.

Тип урока: урок повторения и систематизации лексико-грамматических навыков и  речевых умений по теме «Моя семья. Описание человека»

Средства обучения: учебник SPOTLIGHT 5 (Student’s book);

                                       Class CD к учебнику;

                                       листы с заданиями для учащихся

    мультимедийный проектор,

    компьютер,

                                       презентация к уроку в “Power Point”;

Ход урока.

1. Организационный момент 

T. - Hello, dear boys and girls! How are you? My name is ….. I’m your teacher today. There are a lot of new people here. But don’t worry! It’s not a lesson. We’ll have fun. I know you’re very good pupils! Are you ready? Breathe in. Breathe out. Smile to each other. So let’s start!

T. – Look we have a board of our progress we’ll put ticks, when we learn this.

You’ve got papers on your desks. Look at them they’ve got two pages. Today we’ll work with them.

Now I can

  • ask for and give personal information
  • speak about people’s character using animal’s similes
  • sing “Everything at once” by Lenka
  • make a poster about my class                                                                               in English

2. Фонетическая зарядка. Скороговорки звуки [z], межзубный  и [oi]

Look at number 1 in your papers. These are tongue twisters. Can you read them? I‘m sure you can. Let’s train our tongue. Look, listen and repeat. (Повторяют хором, индивидуально) 

I’m busy, busy, busy,

Buzzed a little busy bee.

These are their father and mother.

3. Речевая разминка. Повторение лексики

T. – Oops! I don’t know you and you don’t know me. Let’s start our lesson with an interview. Look! You have cards with questions. Please read the question and answer it.  (ученики отвечают на вопросы в парах)

«Интервью» ученики задают вопросы учителю. 

Now ask me your questions from the cards. Who is the first?  

Look now we can ask for and give personal information. Поставить галочку в таблице.

4. Включить проектор. (slide 1)

Целеполагание Сообщение задач урока, мотивация учебной деятельности  

- Look! You’ve got blue eyes and you’ve got brown eyes. We are all different and that is not secret.  But we all have something together we have a heart to beat, we have eyes to see, we have ear to hear. So we can say “We are all different. We’re the same”

What are we going to speak about?  About films? About houses? About school?  

Ученики: About people and their character and appearance.

  • Yes. We’ll learn how to speak about  people with the help of animals!  Can you do it? Do you want to learn how to do it? So let’s start!

Основной этап

4. «Мозговой штурм» 

At first let’s name as many animals as you can. How many do you know?  You have 1 minute. The last is a winner. Bravo! You know a lot of animals, don’t you?

5.Введение нового лексического материала:     картинки с животными

But I have a surprise! Today we’ll learn some more! Look at the pictures and let’s learn these animals! Listen and repeat. (картинки животных и показать карточку слова)

  1. bee
  2. owl
  3. kitten
  4. snail
  5. mouse
  6. lamb
  7. peacock
  8. ox
  9. mule

  • Проговорить инструкцию и показать карточку. Now take the cards with animals from the desk and put them on the blackboard!

- Can we speak about people using the names of animals? Of course we can. Can we say that we can describe animals with the same adjectives as people?  Animals can jump and run like we can. They have got eyes and ears like we have. They can be kind, noisy and clever like we can be.

6. Введение прилагательных для описания людей и животных.  slide 2

- So let’s learn some words to speak about people and animals character.   playful, proud, quiet, wise, gentle, strong, busy, stubborn, and slow. (работа в парах)  Listen and repeat after me! (Ученики повторяют за учителем слова)

- Oh please help me! I see mistakes. All Russian words are not in their places. Can you help me to find the translation? Look at number 2 in your papers. If you need, open your textbooks.

- Read your words. (ученики читают слова фронтально)

7. Стихотворение. 

Т. Now open your books at page 63. Tell me what is it?  

My mum is like a bee

Because she’s as busy as she can be.

It’s a poem.

Т. How do we understand that it’s a poem? There are rhyming words bee –be and  similes as busy as a bee.  These things are typical for poems in Russian and in English.

T. Look at exercise 1 page 63. Take your pencils and complete the similes with adjectives.  If you are ready, stand up!

Учащимся предлагается выбрать необходимое прилагательное из списка и подставить в выражение со сравнительной конструкцией Slide 3

as busy as a bee

as wise as an owl

as playful as kitten

as slow as a snail

as quiet as a mouse

as stubborn as a mule

as strong as an ox

as proud as a peacock

as gentle as a lamb

Now let’s check our work! Включается аудиозапись,  дети проговаривают за запись. Good job!

Учитель проговаривает все конструкции, учащиеся повторяюn хором и индивидуально

T - What about Russian language? Do we speak about people with animals? How?  Lets' translate these phrases.  (найти русские сравнения с этими животными) учащиеся сопоставляют выражения с аналогичными сравнительными оборотами в русском языке, обсуждают сходства и различия

(трудолюбивый как пчела, мудрый как сова, игривый как котенок, медленный как улитка, тихий как мышь, упрямый как осел, сильный как бык, гордый как павлин, ласковый как ягненок) Well done!

выключить проектор

Физкультминутка.  Mime the animal.

T. Oh I see you are tired aren’t you? Let’s show these animals. Stand up and do as I do (учащиеся пантомимой показывают животных повторяя движения за учителем.

T. Wow you are  good actors! You know! Thank you. Sit down.

Now let’s listen to the poem. Включается запись стихотворения. Учащиеся прослушивают запись стихотворения с использованием изученных сравнительных оборотов

  • Read a poem – 2 lines for 1 pupil. После прослушивания учащиеся читают стихотворение по 2 строчки
  • Now look at ex. 3 p. 63 Find the similes we learnt in the poem. работа с текстом: учащимся необходимо найти и подчеркнуть в тексте сравнительные обороты с названиями животных
  • Do all simile we learnt are used in the text. учащиеся определяют, какие из оборотов, данных ранее с картинками, используются в стихотворении, а какие нет ex. 3

Well my dear friends. Tell please what is a rhyme? (Можно по-русски) Rhyming words are the words that sound the same but have different meanings. So are there any rhyming words in this poem? Find them! I have one: bee – be

Now you!  (ox – box, snail – email, mouse – house, mule – cool)

Объяснение домашнего задания. Your homework is ex. 6 p 63. Look at this page. For your next English lesson you can do a mini project “My family” at home.  Write your own poem about your family. Don’t forget about rhyming words and similes!

Look now we can about people using animals. Поставить галочку в таблице.

8. Аудирование песни

Т. - Now we are ready to listen to a song. It’s a very popular song. ‘ Everything at Once’ is a song by an Australian singer-songwriter Lenka.  

Take worksheets number 2. It’s a song. In this song some words are lost. Let’s read them aloud. слайд 4

 Now listen to the song and fill in the missing words. Let’s read them aloud! (a fox, a whale, a bear, a hare, a wolf, a toad, an ox, a  bird, a mouse)

Listen to the song and find the place to these words.

Учащиеся прослушивают песню и вставляют, пропущенные слова (1.45 min)

As sly as a ______, as strong as an _____.

As fast as a _______, as brave as a ________.

As free as a _______, as neat as a word.        

As quiet as a ________, as big as a house.        

Oh.  All I wanna be, all I wanna be,

All I wanna be is everything.

        

Now let’s check!   What does Lenka want to be? Give examples. Use similies.

Ответы учеников. Thank you for your answers. If we have time we’ll sing this song at the end of our lesson or I hope you sing this song with Olga Igorevna.

Look now we can sing a song “Everything at once”  Поставить галочку в таблице.

выключить проектор

Т. And now can you speak about yourself with one of the animal! I can say about myself I’m as busy as bee and I want to be as wise as an owl.  And what are you like? What do want to be? Write in your papers page 2

ответы учащихся I’m  as…. as. I want to be as …. as … образец в листах

Проектная работа WE are all different, we are all the same. Our class family.

Now let’s make a poster about your class family. We’ve got your photos and pictures with animals. Speak about every person of your group with one of the animals. Look! I did this poster about me and my family. (Показать свой вариант и рассказать)  Stick the photos and pictures and write the similes. Don’t forget to present your poster! Let’s divide into two groups.  

 Here are your photos, pictures, glue and markers. You’ve got 5 minutes. Ready, steady, go!

Ученики делиться на 2 группы. Оформляют лист своими фотографиями и рисунками животных.  Проводя сравнения с животными. Затем два листа соединяются в один. Ученики представляют свой проект.

Look now we can make a poster about your class.  Поставить галочку в таблице.

Подведение итогов урока.

Т. – If you like our lesson clap your hands, if you don’t like stamp your feet.   Thank you very much for your activity. You are as busy as a bee and as fast as a hare. You are just excellent students. Today the best  pupils are …, …., …. It’s time to work harder at English for …, …, …/ Here are some presents for your next projects.

Thanks again for your work. Now it’s time to say good-bye! Our lesson is over!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

урок по теме: Упрощение выражений

Данный урок разработан с целью выработать навык применения распределительного свойства умножения при упрощении выражений и решении задач....

Урок по теме "Упрощение выражений" (5 класс)(конспект+презентация)

Конспект урока сопровождается презентацией, с помощью которой урок становится более насыщенным и разнообразным. Лист самооценки дает возможность осуществления дифференцированного подхода как при выбор...

Урок по теме "Дробные выражения"

Урок в 6 классе по математике....

Презентация к уроку по теме "Способы выражения концентрации растворов"

Презентация может использоваться на уроке химии в 11 классе, частично в 8 классе, при проведении  элективного курса. В презентации содержится информация о следующих способах выражения концентраци...