Мои уроки
методическая разработка (6 класс) на тему

Иванова Нина Петровна

 

Урок план\.

7 класс

Тема: Глагол=н с=патл= формисем.

Урок т\с\: аса илъ, п\т\млетъ  урок\

Урок-=м=рту

 

 Урок т\ллев\сем: 1.Глагол=н с=патл= формисем ёинчен аса илсе п\т\млетесси.

2. Ёамр=ксене с=пайл= пулма, атте-аннене, ваттисене хисеплеме в\рентесси.

 

Урокра кирл\ хат\рсем: доска, компьютер, к\неке, ъкерч\ксем

Урок юх=м\:

Класа урока й\ркелени:

(  сывл=х сунни, кам пуррипе ёуккине палл= туни, урок т\ллев\семпе паллаштарни) (2 мин)

Учитель: Паян эпир сир\нпе глаголсен с=патл= формисем ёинчен в\реннине аса илсе ёир\плетсе х=вар=п=р, п\ч\к =м=рту ирттер\п\р, ё\нтеръё\сене пал=рт=п=р. ( ачасем ик\ ушк=на пайланаёё\. Вырнаёса лараёё\.)

Команд=сем х=йсене валли ят шутласа к=лараёё\, девизне калаёё\.

П\ррем\ш команда: «Ёеёп\л ёеёкисем»

                         Девиз: Эпир Ёеёп\л ёеёкисем,

                                   Ё\н\ пурн=ё калчисем!

Икк\м\ш команда: « Яковлев м=нук\сем»

                          Девиз: Яковлев м=нук\сем-

                                    Яланах чи малтисем!

Заданисем:

  1. Капитансен =м=рт=в\: ( 5 мин) ( команд=ри ачасем теп\р команд=ри капитана ыйтусем параёё\. Кам веёех п\лет - =на ё=лт=р памалла) Ыйтусем ёаксем пулма пултараёё\.

- М\н в=л глагол?

- М\нле форм=на пурл= форма теёё\?

- м\нле форм=на ёукл= форма теёё\?

- Ч=ваш ч\лхинче миёе наклонени?

 - м\н в=л наклонени?

- Хальхи в=х=три глаголсен ыйт=в\сем м\нлерех-ши?

- К=тарту наклоненин миёе в=х=т?

- Иртн\ в=х=т миёе т\рл\?

- /м\т наклонений\ м\не п\лтерет?

2. Пан= глаголсен наклоненине, в=х=тне, с=патне( пур пулсан), хисепне, формине ёырмалла. ( кашни т\р\с хуравш=н п\рер ё=лт=р памалла, п\рер\н-п\рер\н тухса доска ёине ёыраёё\ ( 3 мин)

 

« Ёеёп\л ёеёкисем»

«Яковлев м=нук\сем»

 

Ёырат=п, юрламар\ё, ташлам, пыр\чч\, итл\пин

Вуламаст=н, ташлатт=н, пыр=тт=м=р,

ан тыт, итл\ёин

Ёырат=п – к=т.накл., хальхи в=х., 1 с=п., п\р. хис., пурл= форма.

Юрламар\ё – к=т.накл., п\р.иртн\ в=х=т, 3 с=п., нум.хис., ёукл.форма.

Ташлам - хушу накл., 1 с=пат, п\р.хис., пурл= форма.

Пыр\чч\ - \м\т накл., 3 с=п., п\р.хис., пурл= форма

Итл\пин – кил\шъ накл., 1 с=п., п\р.хис., пурл= форма.

 

 

Вуламаст=н – к=тарту накл., хальхи в=х., 2  с=п., п\р.хис., ёукл.форма.

Ташлатт=н – к=тарту накл., темиёе иртн\ в=х=т, 2 с=п., п\р.хис., пурл= форма.

Пыр=тт=м=р -  \м\т накл., 1 с=п., нум.хис., пурл= форма.

Ан тыт – хушу накл., 2 с=п., п\р.хис., ёукл= форма.

Итл\ёин – кил\шъ накл., 3 с=п., нум.хис., пурл= форма.

  1. Ъкерч\к т=р=х п\ч\к калав й\ркелемелле, к=тарту наклонений\нчи глаголсемпе ус= курмалла. (5 мин)

 

 

« Ёеёп\л ёеёкисем»

«Яковлев м=нук\сем»

 

image

« Октябрь кун\»

image

« Й\пе юр»

 

« Октябрь кун\»ъкерч\к т=р=х ёырн= калав:  Ку ъкерч\кре эпир к\ркуннехи в=х=та куратп=р. Таврара еш\л с=н ёухалн=. Йыв=ёсем сар=, х\рл\ тум  т=х=нн=. Сив ёил в\рнипе йыв=ёсем унталла-кунталла сулланаёё\. Йыв=ёсем ёинче т=рса юлн= юлашки ёулё=сем ё\р ёинелле в\лт\ртетсе анаёё\, к\ёех сив\ х\л ёит\.

 

« Й\пе юр» ъкерч\к т=р=х ёырн= текст: Ку ъкерч\кре эпир х\ллехи в=рмана куратп=р. П\л\те кармашакан ёурта пек тъп-тър\ хырсем, еш\л ч=р=шсем – пурте шап-шур= тумпа вит\нн\, й=лтах юр айне пулн=. Таврара ш=п, п\р сас-ч\в\ те илт\нмест. Унта-кунта ёеё мулкач й\р\ кур=нкалать. ( глаголсем: куратп=р, вит\нн\, пулн=, илт\нмест, кур=нкалать.

Учитель: ёак ъкерч\ксен автор\ - Валерий Филиппович Кузнецов. В=л 1940 ёулта В=рнар район\нчи Утар (Отары) текен ялта ёуралн=. И.Я.Яковлев яч\пе хисепленекен Ч=ваш патшал=х педагогика институтне в\ренсе п\терн\. Раёёей художник\сен союз\н член\. Ун=н \ё\сем Украина, Мари ел, Испани, Германи, Финлянди, Болгари, Голланди музей\сенче упранаёё\.    ( 1 мин)

 

  1. Текста ч=вашла куёар=р.   Глаголсене туп=р. ( 5 мин)

«Ёеёп\л ёеёкисем»

 « Яковлев м=нук\сем»

  Мама: мама! Я помню руки твои с того мгновения: как я стал сознавать себя на свете? За лето их всегда покрывал загар: он  уже не отходил  и зимой: _ он был такой нежный.

  Оглянись же и ты: юноша: мой друг: оглянись: как я: и скажи: кого ты обижал в жизни больше: чем мать. Не  от меня ли: не от тебя ли,  не от

наших  ли неудач: ошибок и не от нашего ли горя седеют наши матери?

Мама: мама! Прости меня: потому что ты одна: только ты одна на свете можешь прощать. Положи  на голову руки: как в детстве: и прости  (А?Фадеев)?

 

Закрой глаза. Прислушайся. Ты услышишь мамин голос. Он живет в самом тебе, такой знакомый и родной. Его не спутаешь ни с одним другим голосом. Даже тогда, когда станешь взрослым, ты будешь всегда помнить мамин голос, мамины глаза, мамины руки.

     Будучи ребенком, когда ты еще не умел говорить, мама понимала тебя и без слов. Она угадывала, что ты хочешь, что у тебя болит. Именно она научила тебя ходить, говорить, как вести себя среди людей.

 

 

 

 Анне ёинчен калаёу ирттермелле.  Анне ёинчен юр= итлеттермелле. Унти  глаголсене каламалла.

  1. У: Доска патне кашни команд=ран п\рер ача тухать. В\сен глаголсене пан= наклонени т=р=х с=патламалла.( 3 мин)

 

«Ёеёп\л ёеёкисем»

« Яковлев м=нук\сем»

Вула глагола кил\шъ наклоненинче, п\ррелл\, нумайл= хисепре, пурл=, ёукл= форм=ра

 Вула глагола \м\т наклоненинче, п\ррелл\, нумайл= хисепре, пурл=, ёукл= форм=ра

 

 

Ёав в=х=тра ыттисене тупмалли юмахсем парать, кашни т\р\с хуравш=н п\р ё=лт=р памалла. Х=ш команда маларах т\р\с хурав парать, ёавна ё=лт=р памалла.

Тупмалли юмахсем:

  1. Ат=л урл= пурё=н тилхепе карт=м. ( Асамат к\пер\)
  2. Асл=к ёинче тур лаша к\ёенет. ( Аслати)
  3. Ёуна каять, турти юлать. ( П=р кайни)
  4. Ёунатс=р в\ёет, урас=р чупать.( П\л\т)
  5. П\ри т=кать, тепри \ёет, виёё\м\ш\ ъсет. ( Ёум=р, ё\р, ъсен-т=ран)
  6. Тулта тухатм=ш пур: в\рет, сурать, алхасать, ур=м-сур=м тулашать.
  7. Ёулленех п\р мучи килет, шур кашмине илсе килет.
  8. Шыва к\рсен те тип\ ёърет.( Хур-к=вакал)
  9. Ул=х тулли утл= ёар, пурте вутла выляёё\.( Ё=лт=рсем)
  10. Каёхине в=ранать, к=нт=рла ёыв=рать.( Т=мана)

 

 

  1. Учитель ваттисен с=мах\сен пуёлам=ш пайне вулать, ачасем малалла т=саёё\. Кашни т\р\с хуравш=н п\рер ё=лт=р памалла.  (3 мин)

Ваттисен с=мах\сем:

  1. Ватти =с памас=р……………( \ё =нмасть).
  2. П\рле улах ларнине ан ил, ………….(п\рле ут= ёулнине ил).
  3. +с тенине м\н виличчен ……………….(пухаёё\).
  4. +сл= ёын ё\р ёынна ё=лать, =сс=рри……………… (х=йне те ё=лаймасть).
  5. Ал=ра \ё пулт=р, ……………………( пуёра =с пулт=р).
  6. Т\р\сл\хе мухтаёё\,………………(ултава ылханаёё\).
  7. П\ч\к ч=нл=х пыс=к суяна……………………( ё\нтерет).
  8. Т\р\сл\х вутра ёунмасть,…………………….(.шывра та путмасть.)
  9. +сл=л=х ё=лт=рсем патне……………………….. (ёитерет.)
  10. Кам нумай вулать,………………………..(ёав нумай п\лет.)

 

  1. П\р-п\рне валли правил=сем ёырмалла, хушу наклонений\нчи глаголсемпе ус= курмалла. (3 мин)

 Т\сл\хрен:

- Ч\л\м ан турт=р.

- Эрех ан \ё\р.

- Спортпа тусл= пул=р.

- Аёу-аннъне пул=ш=р.

- Ват= ёынсене хисепл\р.

-Юлташусене упр=р.

- Т=вансене ан п=рах=р.

- Т=ван ё\р-шыва юрат=р, т=шмантан хът\л\р.

8. Музыка т=хтав\: п\р-п\р юр= юрламалла, ыттисен ёав юр=ра т\л пулакан с=патл= форм=ри глаголсене тупмалла. (5 мин)

 

 

Тест:

 

 


 

        I   Глагол

 

       1.  япалан паллине пěлтерет

 

       2.   япалан шутне пěлтерет

 

       3.   япалан ěçне-хěлне пěлтерет

 

      4.   япалана пěлтерет

 

 

 

II  Глагол ыйтăвěсем

 

         1. кам? мěн?

 

2.   мěнле?

 

3.   миçе?

 

          4.   мěн ту?

 

  

 

III   Чăваш чěлхинче сăпатсен шучě

 

1.      3

 

2.      4

 

3.      5

 

         4.      6

 

 

 

    IV    1-мěш сăпат, пěрреллě хисеп

 

1.     эпě

 

2.     эсě

 

3.    вăл

 

4.    эпир

 

 

 

  V    2-мěш сăпат, пěрреллě хисеп

 

1.           эпě

 

2.            эсě

 

3.            вăл

 

4.            эпир

 

 

 

   VI  3-мěш сăпат,  пěрреллě хисеп

 

1.            эпě

 

2.            эсě

 

3.            вăл

 

4.            эпир

 

 

 

  VII  Глагол предложенире

 

1.            Пур член та пулма пултарать

                    2.            Дополнени кăна пулать

 

 

3.            Определени кăна пулать

 

4.            Обстоятельство кăна пулать

 

VIII   Хальхи чăваш чěлхинче наклоненисен шучě

 

1.            1

 

2.            2

 

3.            3

 

4.            4

 

 

 

 IX. Наклоненисен ячěсем

 

            1.        Хальхи, пулас, пěрре иртнě, темиçе   иртнě

 

            2.        Кăтарту, ěмěт, хушу, килěшÿ

 

             3.        Паллă, паллă мар,çуклăх,таврăну

 

4.        Шут, йěрке,валеçÿ,пěтěмлетÿ

 

 

 

X  Вулатпăр глагол

 

1.        Пулас вăхăтра

 

2.        Темиçе иртнě вăхăтра

 

3.        Хальхи вăхăтра

 

4.        Пěрре иртнě вăхăтра

 

 

 

 XI  Йěр, кěр, кÿр, пар, пер, пыр, тăр, хур, яр глаголсен

пěрре иртнě вăхăт форминче ларт

 

1.        Й сасă тухса ÿкет

 

2.        Ě сасă тухса ÿкет

 

3.        Р сасă тухса ÿкет

 

4.        Нихăш сасси те тухса ÿкмест

 

 XII  Вула, çыр, калаç, ташла, вěр  глаголсем

 

1.        Хушу наклоненийĕнче

 

2.        Ěмěт наклоненийĕнче

 

3.        Кăтарту наклоненийĕнче

 

4.        Килěшÿ наклоненийĕнче

   
 

 

 

Киле \ё пани: 107-м\ш х=н-ру, 58 стр. текстпа \ёлемелле. Изложени ёырма хат\рленмелле.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok_plan_7_klass.doc231 КБ
Microsoft Office document icon otkrytyy_urok_l_sarine_kukamay.doc46 КБ

Предварительный просмотр:

Урок план\.

7 класс

Тема: Глагол=н с=патл= формисем.

Урок т\с\: аса илъ, п\т\млетъ  урок\

Урок-=м=рту

 Урок т\ллев\сем: 1.Глагол=н с=патл= формисем ёинчен аса илсе п\т\млетесси.

2. Ёамр=ксене с=пайл= пулма, атте-аннене, ваттисене хисеплеме в\рентесси.

Урокра кирл\ хат\рсем: доска, компьютер, к\неке, ъкерч\ксем

Урок юх=м\:

Класа урока й\ркелени: 

(  сывл=х сунни, кам пуррипе ёуккине палл= туни, урок т\ллев\семпе паллаштарни) (2 мин)

Учитель: Паян эпир сир\нпе глаголсен с=патл= формисем ёинчен в\реннине аса илсе ёир\плетсе х=вар=п=р, п\ч\к =м=рту ирттер\п\р, ё\нтеръё\сене пал=рт=п=р. ( ачасем ик\ ушк=на пайланаёё\. Вырнаёса лараёё\.)

Команд=сем х=йсене валли ят шутласа к=лараёё\, девизне калаёё\.

П\ррем\ш команда: «Ёеёп\л ёеёкисем»

                         Девиз: Эпир Ёеёп\л ёеёкисем,

                                   Ё\н\ пурн=ё калчисем!

Икк\м\ш команда: « Яковлев м=нук\сем»

                          Девиз: Яковлев м=нук\сем-

                                    Яланах чи малтисем!

Заданисем:

Капитансен =м=рт=в\: ( 5 мин) ( команд=ри ачасем теп\р команд=ри капитана ыйтусем параёё\. Кам веёех п\лет - =на ё=лт=р памалла) Ыйтусем ёаксем пулма пултараёё\.

- М\н в=л глагол?

- М\нле форм=на пурл= форма теёё\?

- м\нле форм=на ёукл= форма теёё\?

- Ч=ваш ч\лхинче миёе наклонени?

 - м\н в=л наклонени?

- Хальхи в=х=три глаголсен ыйт=в\сем м\нлерех-ши?

- К=тарту наклоненин миёе в=х=т?

- Иртн\ в=х=т миёе т\рл\?

- /м\т наклонений\ м\не п\лтерет?

2. Пан= глаголсен наклоненине, в=х=тне, с=патне( пур пулсан), хисепне, формине ёырмалла. ( кашни т\р\с хуравш=н п\рер ё=лт=р памалла, п\рер\н-п\рер\н тухса доска ёине ёыраёё\ ( 3 мин)

« Ёеёп\л ёеёкисем»

«Яковлев м=нук\сем»

Ёырат=п, юрламар\ё, ташлам, пыр\чч\, итл\пин

Вуламаст=н, ташлатт=н, пыр=тт=м=р,

ан тыт, итл\ёин

Ёырат=п – к=т.накл., хальхи в=х., 1 с=п., п\р. хис., пурл= форма.

Юрламар\ё – к=т.накл., п\р.иртн\ в=х=т, 3 с=п., нум.хис., ёукл.форма.

Ташлам - хушу накл., 1 с=пат, п\р.хис., пурл= форма.

Пыр\чч\ - \м\т накл., 3 с=п., п\р.хис., пурл= форма

Итл\пин – кил\шъ накл., 1 с=п., п\р.хис., пурл= форма.

Вуламаст=н – к=тарту накл., хальхи в=х., 2  с=п., п\р.хис., ёукл.форма.

Ташлатт=н – к=тарту накл., темиёе иртн\ в=х=т, 2 с=п., п\р.хис., пурл= форма.

Пыр=тт=м=р -  \м\т накл., 1 с=п., нум.хис., пурл= форма.

Ан тыт – хушу накл., 2 с=п., п\р.хис., ёукл= форма.

Итл\ёин – кил\шъ накл., 3 с=п., нум.хис., пурл= форма.

Ъкерч\к т=р=х п\ч\к калав й\ркелемелле, к=тарту наклонений\нчи глаголсемпе ус= курмалла. (5 мин)

« Ёеёп\л ёеёкисем»

«Яковлев м=нук\сем»


« Октябрь кун\»


« Й\пе юр»

« Октябрь кун\»ъкерч\к т=р=х ёырн= калав:  Ку ъкерч\кре эпир к\ркуннехи в=х=та куратп=р. Таврара еш\л с=н ёухалн=. Йыв=ёсем сар=, х\рл\ тум  т=х=нн=. Сив ёил в\рнипе йыв=ёсем унталла-кунталла сулланаёё\. Йыв=ёсем ёинче т=рса юлн= юлашки ёулё=сем ё\р ёинелле в\лт\ртетсе анаёё\, к\ёех сив\ х\л ёит\.

« Й\пе юр» ъкерч\к т=р=х ёырн= текст: Ку ъкерч\кре эпир х\ллехи в=рмана куратп=р. П\л\те кармашакан ёурта пек тъп-тър\ хырсем, еш\л ч=р=шсем – пурте шап-шур= тумпа вит\нн\, й=лтах юр айне пулн=. Таврара ш=п, п\р сас-ч\в\ те илт\нмест. Унта-кунта ёеё мулкач й\р\ кур=нкалать. ( глаголсем: куратп=р, вит\нн\, пулн=, илт\нмест, кур=нкалать.

Учитель: ёак ъкерч\ксен автор\ - Валерий Филиппович Кузнецов. В=л 1940 ёулта В=рнар район\нчи Утар (Отары) текен ялта ёуралн=. И.Я.Яковлев яч\пе хисепленекен Ч=ваш патшал=х педагогика институтне в\ренсе п\терн\. Раёёей художник\сен союз\н член\. Ун=н \ё\сем Украина, Мари ел, Испани, Германи, Финлянди, Болгари, Голланди музей\сенче упранаёё\.    ( 1 мин)

Текста ч=вашла куёар=р.   Глаголсене туп=р. ( 5 мин)

«Ёеёп\л ёеёкисем»

 « Яковлев м=нук\сем»

  Мама: мама! Я помню руки твои с того мгновения: как я стал сознавать себя на свете? За лето их всегда покрывал загар: он  уже не отходил  и зимой: _ он был такой нежный.

  Оглянись же и ты: юноша: мой друг: оглянись: как я: и скажи: кого ты обижал в жизни больше: чем мать. Не  от меня ли: не от тебя ли,  не от

наших  ли неудач: ошибок и не от нашего ли горя седеют наши матери?

Мама: мама! Прости меня: потому что ты одна: только ты одна на свете можешь прощать. Положи  на голову руки: как в детстве: и прости  (А?Фадеев)?

Закрой глаза. Прислушайся. Ты услышишь мамин голос. Он живет в самом тебе, такой знакомый и родной. Его не спутаешь ни с одним другим голосом. Даже тогда, когда станешь взрослым, ты будешь всегда помнить мамин голос, мамины глаза, мамины руки.

     Будучи ребенком, когда ты еще не умел говорить, мама понимала тебя и без слов. Она угадывала, что ты хочешь, что у тебя болит. Именно она научила тебя ходить, говорить, как вести себя среди людей.

 

 Анне ёинчен калаёу ирттермелле.  Анне ёинчен юр= итлеттермелле. Унти  глаголсене каламалла.

У: Доска патне кашни команд=ран п\рер ача тухать. В\сен глаголсене пан= наклонени т=р=х с=патламалла.( 3 мин)

«Ёеёп\л ёеёкисем»

« Яковлев м=нук\сем»

Вула глагола кил\шъ наклоненинче, п\ррелл\, нумайл= хисепре, пурл=, ёукл= форм=ра

 Вула глагола \м\т наклоненинче, п\ррелл\, нумайл= хисепре, пурл=, ёукл= форм=ра

Ёав в=х=тра ыттисене тупмалли юмахсем парать, кашни т\р\с хуравш=н п\р ё=лт=р памалла. Х=ш команда маларах т\р\с хурав парать, ёавна ё=лт=р памалла.

Тупмалли юмахсем:

Ат=л урл= пурё=н тилхепе карт=м. ( Асамат к\пер\)

Асл=к ёинче тур лаша к\ёенет. ( Аслати)

Ёуна каять, турти юлать. ( П=р кайни)

Ёунатс=р в\ёет, урас=р чупать.( П\л\т)

П\ри т=кать, тепри \ёет, виёё\м\ш\ ъсет. ( Ёум=р, ё\р, ъсен-т=ран)

Тулта тухатм=ш пур: в\рет, сурать, алхасать, ур=м-сур=м тулашать.

Ёулленех п\р мучи килет, шур кашмине илсе килет.

Шыва к\рсен те тип\ ёърет.( Хур-к=вакал)

Ул=х тулли утл= ёар, пурте вутла выляёё\.( Ё=лт=рсем)

Каёхине в=ранать, к=нт=рла ёыв=рать.( Т=мана)

 

 

Учитель ваттисен с=мах\сен пуёлам=ш пайне вулать, ачасем малалла т=саёё\. Кашни т\р\с хуравш=н п\рер ё=лт=р памалла.  (3 мин)

Ваттисен с=мах\сем:

Ватти =с памас=р……………( \ё =нмасть).

П\рле улах ларнине ан ил, ………….(п\рле ут= ёулнине ил).

+с тенине м\н виличчен ……………….(пухаёё\).

+сл= ёын ё\р ёынна ё=лать, =сс=рри……………… (х=йне те ё=лаймасть).

Ал=ра \ё пулт=р, ……………………( пуёра =с пулт=р).

Т\р\сл\хе мухтаёё\,………………(ултава ылханаёё\).

П\ч\к ч=нл=х пыс=к суяна……………………( ё\нтерет).

Т\р\сл\х вутра ёунмасть,…………………….(.шывра та путмасть.)

+сл=л=х ё=лт=рсем патне……………………….. (ёитерет.)

Кам нумай вулать,………………………..(ёав нумай п\лет.)

П\р-п\рне валли правил=сем ёырмалла, хушу наклонений\нчи глаголсемпе ус= курмалла. (3 мин)

 Т\сл\хрен:

- Ч\л\м ан турт=р.

- Эрех ан \ё\р.

- Спортпа тусл= пул=р.

- Аёу-аннъне пул=ш=р.

- Ват= ёынсене хисепл\р.

-Юлташусене упр=р.

- Т=вансене ан п=рах=р.

- Т=ван ё\р-шыва юрат=р, т=шмантан хът\л\р.

8. Музыка т=хтав\: п\р-п\р юр= юрламалла, ыттисен ёав юр=ра т\л пулакан с=патл= форм=ри глаголсене тупмалла. (5 мин)

Тест:

        I   Глагол

       1.  япалан паллине пěлтерет

       2.   япалан шутне пěлтерет

       3.   япалан ěçне-хěлне пěлтерет

      4.   япалана пěлтерет

II  Глагол ыйтăвěсем

         1. кам? мěн?

2.   мěнле?

3.   миçе?

          4.   мěн ту?

   

III   Чăваш чěлхинче сăпатсен шучě

1.      3

2.      4

3.      5

         4.      6

    IV    1-мěш сăпат, пěрреллě хисеп

1.     эпě

2.     эсě

3.    вăл

4.    эпир

  V    2-мěш сăпат, пěрреллě хисеп

1.           эпě

2.            эсě

3.            вăл

4.            эпир

   VI  3-мěш сăпат,  пěрреллě хисеп

1.            эпě

2.            эсě

3.            вăл

4.            эпир

  VII  Глагол предложенире

1.            Пур член та пулма пултарать

                    2.            Дополнени кăна пулать

3.            Определени кăна пулать

4.            Обстоятельство кăна пулать

VIII   Хальхи чăваш чěлхинче наклоненисен шучě

1.            1

2.            2

3.            3

4.            4

 IX. Наклоненисен ячěсем

            1.        Хальхи, пулас, пěрре иртнě, темиçе   иртнě

            2.        Кăтарту, ěмěт, хушу, килěшÿ

             3.        Паллă, паллă мар,çуклăх,таврăну

4.        Шут, йěрке,валеçÿ,пěтěмлетÿ

Вулатпăр глагол

1.        Пулас вăхăтра

2.        Темиçе иртнě вăхăтра

3.        Хальхи вăхăтра

4.        Пěрре иртнě вăхăтра

 XI  Йěр, кěр, кÿр, пар, пер, пыр, тăр, хур, яр глаголсен

пěрре иртнě вăхăт форминче ларт

1.        Й сасă тухса ÿкет

2.        Ě сасă тухса ÿкет

3.        Р сасă тухса ÿкет

4.        Нихăш сасси те тухса ÿкмест

 XII  Вула, çыр, калаç, ташла, вěр  глаголсем

1.        Хушу наклоненийĕнче

2.        Ěмěт наклоненийĕнче

3.        Кăтарту наклоненийĕнче

4.        Килěшÿ наклоненийĕнче

Киле \ё пани: 107-м\ш х=н-ру, 58 стр. текстпа \ёлемелле. Изложени ёырма хат\рленмелле.



Предварительный просмотр:


ОТКРЫТЫЙ УРОК Л.САРИНЕ.


Л. Сарине ёырн= «Кукамай» калав

 

(районти ч=ваш ч\лхипе литературине в\рентекен учительсен ум\нче ирттерн\ уё= урок. Пуш уй=х\, 2010 ёул)

 

Урок т\с\: хайлав текстне тишкермелли хут=ш урок.

 

Сап=рл=х т\ллев\: хайлаври герой й=н=ш\сене курса харп=р х=й й=н=ш\сене =нланма, тŖрлетме в\рентесси.

 

П\лŖ т\ллев\: калав=н содержанине калама, цитат=лл= план тума х=н=хтарасси.

 

Аталантару т\ллев\: калаври \ёсен й\ркине =нланма, сюжет ёых=н=вне пал=ртма, п\т\млетŖ тума х=н=хтарасси; с=нарсен х=тлан=в\сене, в\сен шух=ш-туй=м\сене тар=нрах =нланма пул=шасси.

 

Урок мел\семпе меслеч\сем: т\пчев; шырав; калаёу; ыйту-хурав; илемл\ вуласа тишкерни; цитат=лл= план туни; п\т\млетŖ туни; илемл\х мел\сене тупса пал=ртни.

 

Пуплеве аталантарасси: илемл\ вулав; т\р\с ыйту пама тата =на туллин хуравлама х=н=хтарасси; ыйтусене хуравлан= май шырав \ё\ тума в\рентесси.

 

Словарь\ё\:Метикасси,Чурач=к,ёŖпёе,ёен\кри,ч=лан,сентре,

кŖрш\,ё=ра уёёи,м=нкун,ал=к с=л=п,тур=х ч\рес\

 

    Кирл\ хат\рсем: Л. Сарине портреч\.

 

Урок эпиграф\: «Ватта сума с=вакан х=й те ват= пулакан» (Ват.с=м.)

 

 

Урок й\рки:

 

 *Паянхи урок=н теми:Л.Сарине ёырн= «Кукамай» калав.Урок=н эпиграф\:»Ватта сума с=вакан х=й те ват= пулакан»

 

 *Ачасем, иртн\ урокра эпир сир\нпе «Кукамай» калав=н 1-м\ш пайне вуласа тухр=м=р.Камсем-ха кунта т\п с=нарсем?

 -отв.Толя тата ун=н кукам=ш\.(През.3,4 слайд)

 

 * « Х\вел =шши пурн=ё кŖрет,ёынн=н =шши телей кŖрет» тени -пит\ т\р\с.Х\вел ёут= т\нчене тытса т=рать.Ёын та ёаплах:ёынн=н ыр= к=м=л\, чун-ч\ре =шши теп\р ёынна ус= кŖрет,телейл\ пулма пул=шать,х=й патне туртать. Толя та ,х=й кукам=ш\ ум\нче ай=па к\рсен те,=на кŖрентернине туйсан та ун патне к\рес килет ун=н,кукам=ш\пех клаёас килет.

 

 *Калаври \ёсем малалла м\нле аталан\ё-ши? М\н пулса ирт\-ши с=нарсемпе? Хал\ эпир сир\нпе калава малалла вул=п=р; хам=р ч\лхене ё\н\ с=махсемпе пуянлат=п=р; с=нарл=ха туйма х=н=х=п=р; ёынна ыр= т=вас туй=мсене малалла аталантар=п=р.(Ачасене черетпе калава малалла вулаттарни.Вулан= май презентацири 6,7 слайдсене к=тартни)

 

 *Халь,ачасем,калава п\т\м\шл\н п=хса тух=п=р.Тетрадьсене уёатп=р та паянхи число, тема ёыратп=р.Текстра =нланман с=махсем т\л пулч\ё. Словарь \ё\ т=в=п=р.(През.8 слайд) (Слайдри с=махсене вуласа =нлантарасси.Ачасем ёырса илеёё\)

 

 *Иртн\ урокра вуланине эпир план тун=чч\.Халь каМлав=н паян вулан= пай=н планне т=в=п=р.(Малтан ачасемпе калаёса план т=в=п=р,унтан презентации ёинчен  ёырса ил\п\р (през.слайд9)

 

 *К=штах канса илер.Вттисен с=мах\сене т\р\с п\летп\р-и-ха эпир? (През. Слайд10)

 

 *Малалла калав в\ё\нчи ыйтусемпе \ёл\п\р.

  

-Вуланине лай=х аст=ват=р-и?

(1,2,3 ыйтусем ёине ачасене хуравлаттарни)

 

-Хайлава м\нле =нлант=р?( През.слайд11)

 (Слайдри 3 ыйту ёине ответлен\ хыёё=н 5 ыйту ёине ответлени)

 

 *Кукамая с=нлани (През. Слайд 12) Текстпа \ёлени.

   А) с=н-с=пач\ - с.85 (4,5 абз.)

   Q) сасси – с.81 (2 абз.)

   Б) калаё=в\ - с.79 (5 абз.)

   В) утти – с.85 (6 абз.)

   Г) ёын ёине п=хни – с.79 (юлашки абз.)

 

 *Доска ёинче кластер туни (ачасем черетпе тухса ёыраёё\,кайран през.ёинче к=тартни)(През.слайд12)

 

 -С=нарл= с=маха туйма в\рен\р.

 

1. (Малтан ачасене х=йсене шух=шлаттарса калаттарни, унтан

Презентации ёинчи 14-м\ш слайдра  вулаттарни)

 

2.Иртн\ урокра  кукамай е асанне ёинчен п\ч\к калав ёырма киле \ё пан=чч\.(Ачасене черетпе доска умнее к=ларса ёав калавсене вулаттарни)

 

 *Паян пир\н патра х=нара тахёанах кукамай тата м=н кукамай ятне илтн\, ёак шкулта к\ё\н класри ачасене в\рентн\ учительница Волкова О.И..Паян в=л сире,ачасем, с=пайл=х,сипетл\х ёинчен с=мах каласш=н.

 

 *П\т\млетŖ.

Ай=па к\т\н-и,ёынна кŖрентерт\н-и - й=н=ша ас=рхаса тŖрлетме п\лни кирек кама та пит\ кирл\.М\нле майпа тŖрлетме пулать-ха й=н=ша?Каёару ыйтма,ыр= \ёпе тав=рма пулать.Анатолий Михайлович ёакна чылай ёул иртсен тин =нланса илн\.Ыр= та =сл= ват= ёын =шши Толь=на й\ркелл\ ёын пулма пул=шн=.

 

                                                  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка: предполагаемый план проведения урока - При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке.

При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока.  Презентация отражает  создание условий для учебных действий на уроке....

Конспект открытого урока по технологии в 6 классе. Тема урока: Игровые технологии на уроках обслуживающего труда. Одежда и требование к ней. Снятие мерок для построения чертежа юбки. (Презентация к уроку)

Разработка урока с презентацией помогает учителю более доступно и понятно познакомить учащихся с историей юбки. На уроке используются игровые технологии, что помогают учащимся лучше усвоить материал у...

Урок изобразительного искусства в 5-ом классе.Тема урока: « Деревья как люди». Вид работы: рисование по представлению Тип урока: комбинированный, урок – сказка

Тема урока: « Деревья как люди».Вид работы:  рисование по представлениюТип урока:  комбинированный, урок – сказка Цель урока:ü Средствами   изобразительного языка   ...

Класс 9 Урок №24. Тема урока: Системы счисления. Перевод чисел Тип урока; Урок «построения » системы знания.

Урок для учащихся 9 класса по теме "Системы счисления. Перевод чисел". Урок в разделе программы по счету третий. Цель:Образовательная: систематизация и расширение знаний обучающихся о операциях п...

Урок обобщающего повторения по теме Южная Америка.Урок-игра.Особый колорит уроку придаёт просмотр ролика"Танго и футбол", вопрос от шеф повара с угощением мамалыгой и синквейн. Легенда рассказанная в начале урока настраивает ребят на работу.

Урок географии в 7-м классе по теме "Южная Америка". Подготовила и провела: учитель географии 1квалификационной категории Васильева Елена Тихоновна  в МБОУ СОШ №21 г. Коврова, в рамках подго...