Урок
презентация к уроку (7 класс) по теме

Воронцова Вера Леонидовна

для 7 класса

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon plan_uroka_hanaran.doc384.5 КБ
Файл hanaran.docx215.47 КБ
Office presentation icon prezentaciya_hanaran.ppt1.47 МБ
Office presentation icon prezentaciya_hanaran.ppt1.47 МБ

Предварительный просмотр:

Урок теми:  «Х=наран»  калав теми,  т\п  шух=ш\, тыт=м\.

Урок т\с\: Хайлав текстне тишкерсе п\т\млетмелли урок.

П\лъ т\ллев\:

 - калав  сып=ксене сътсе  явасси;

 - калав=н содержанине калаттарасси;

 - хайлав=н  композицине,  т\п  шух=шне  =нланса  илме пул=шасси;

Сап=рл=х  т\ллев\:

 - хайлаври  герой=н й=н=ш\сене курма в\рентесси;

       - х\рхенъ туй=мне ёуратасси.

Илемл\х  т\ллев\:

 - хайлав=н  с=нарл= ч\лхине курма в\рентесси.

Урок  мел\семпе  меслеч\сем:

1) шырав;

2) калаёу;

3) ыйту-хурав;

4) п\т\млетъ тума  в\рентесси;

5) илемл\х  мел\сене тупса пал=ртасси.

Пуплеве  аталантарас х=н=хусем:

- ыйтусем ёине  хуравлан= май шырав  \ё\ тума в\рентесси.  

Литература теорий\:

  тема,  т\п шух=ш,  тыт=м (композици), психологилл\  с=нл=х  (геройсен  характерне  чун-ч\ре хускан=в\,  кулян=в\  урл=  к=тартни).

Кур=мл=х  хат\р\сем:  М.Д.Трубина портреч\, ун=н к\некисен выставки, электронл= кроссворд, Т.Марфи ёинчен калакан статьясен пуххи.

Словарь  \ё\:

тълек  - л=пк=

\ш\нн\  - ыв=нн=

т=л=п  - х\ллехи  тум

ларк=ч  -  ёуна  хыё\нчи лармалли  выр=н

сурпан-ч=лма сырн= - х\р ар=мсен пуёа ёыхмалли хат\р

ёиллес – к=м=лс=р

сис\нк\с\р  ёухалч\ - систермес\р, никам курмас=рах ёухалч\

                                                                        Урок  эпиграф\:   

                                                  Чавса ёыв=х та, ёыртма  ёук.

Урок юх=м\:

I.  Килти  \ёе т\р\слени

1) Марфа Трубинан пултарул=хне к=штах аса илме кроссворд ыйт=в\сен хурав\сене тупасси.

1

м

у

ч

а

р

2

к

у

с

л

а

в

к

к

а

3

р

е

в

о

л

ю

ц

и

4

х

ё

н

а

р

а

н

5

ш

.

ш

к

.

6

ш

к

у

л

т

а

7

а

с

л

а

т

и

8

=

.

н

т

е

р

ч

.

9

м

а

р

х

в

а

10

ч

.

м

п

.

р



1. М\нле повесть хыёё=н Марфа Трубина т=ван хал=х=н

палл= ёыравёи пулса т=рать?

2. Марфа Трубина ёуралса ъсн\ район яч\ м\нле?

3. М\н хыёё=н М.Тубина ачасем валли ёырн= хайлав\сем

ёап=нса тухаёё\?

4. Эрехпе ирт\хни м\н патне илсе ёитерме пултаринине

к=тартакан калав яч\.

5. Юмах ев\рл\ юптарса ёырн= ёут ёантал=к проблемине

к=тартакан калав яч\.(йыв=ё яч\)

6. 43 ёул хушши в=л =ёта \ёлен\?

7. Калав=н яч\ ёантал=к=н пул=мне к=тартать.

8. М.Трубина ёырн= пьеса яч\. Ун=н антоним\ - "пар=нтарч\".

9. Марфа ят ч=вашла м\нле пулать?

10. Х=ш хулари ч=ваш шкул\нчен в\ренсе тухн= Т. Марфи?


2)   Хайлавра 5 сып=к. Ёав сып=ксене ят пани.

1-м\ш сып=к -  «П\ч\к  Санькка  мыскарисем».

      2- м\ш сып=к – «/ёк\ре».

     3-м\ш сып=к – «Ёул  ёинчи  инкек».

      4-м\ш сып=к – «Ача виллине тупни».

      5-м\ш сып=к – «Ък\нъ».

3).  С=нарсене характеристика пани.

Санькка:

с=н-с=пач\: Сар= ёъёл\, х\рл\ сатин к\пепе, хура ёытмапа, пушмак, ч=лха т=х=нн=, 3 ёул ёур=ри ача.

к=м=л\: тап-таса чунл=, ачаш, ыр=.

тыткалар=ш\:  Санька ёав=нтах пуёне каё=ртса, ёинёе сассипе ихи-хи-хо-хок! - тесе ёух=рса илч\, тихалла сиксе илч\ (113 стр.). М=йне автан пек т=сса, ик\ аллипе х=лаёланса: «Ки-ки-ий-йик! – тесе ёух=рса яч\ (114 стр.). К\ске м=нт=р аллисемпе ёупса ярса урисемпе т=п=ртаттарма тыт=нч\ (114 стр.). ача ёавр=нкаласа ташласа ёърет. П\ч\к урисепе темле те тукалать.

\м\ч\: -Кукама-ай, атя пи-ик муккана кайса п=хай (112 стр.).

Крикка:

с=н-с=пач\:  х\рл\ улача к\пелл\,  ёъё\ - к=вакарма пуёлан=,  лутрарах старик,  к=м=лл= пит куёл=скер.

     к=м=л\:  ыр=,  тарават.

     шух=ш-\м\ч\:  Санькка валли Ё\рп\ве  кайса лаша илсе парасси.

          тыткалар=ш\:  пуринпе те уёё=н  калаёать, х=нисене  \ётерет,     ёитерет.

Крикка карч=к\:

с=н-с=пач\:  шур= к\пепе,  сурпан-ч=лма  сырн=.

к=м=л\:  к=штах  ёиллес  х\рар=м.

шух=ш-\м\ч\: К\терукпа  Ванюка  киле  ярас  килменни; (пит ъс\р,  кайман пулсан,  авантарах  пул\чч\).

тыткалар=ш\:  с\тел  пат\нчен с\тел  патне  кускаласа ёърет.

К\терук:

 с=н-с=пач\:  х\рл\  сатин  к\пепе,  й=р=с  пълл\,  тап-тап  питл\-куёл=,  пуё\нче  пурё=н  тут=р.

 к=м=л\: ёемёе  к=м=лл=,  с=пайл=.

 шух=ш-\м\ч\: п\рре  те  сыпас  мар  тет\п,  сыпмаст=п,  \ёмелле мар  ёав  эрехе  (116  стр.)

тыткалар=ш\: х=насем ум\нче  илемл\н яр=нса  утса  ёърет, с=ра  \ётерет,  кук=льсене  с\тел  ёине  пырса  хурать.

Ванюк:

с=н-с=пач\:  сар=,  к=тра,  й=пшам  питл\,  шур=  к\пепе, ё=мат=па.

к=м=л\: ыр=,  ытти чухне эрех \ёменни (\ёк\с\р  пуёне).

шух=ш-\м\ч\:  к=ёал  \ёк\ туса ирттерер те,  хам=р та  ур=х нихёан та  тум=п=р.

тыткалар=ш\:   ёемёен  утать,  к=м=лл=  калаёать.

II.   Ыйту-хурав.

 1. Ёуна  ёинчен  ъксе  юлн=  Саньккапа  м\н  пулать? Ёав сып=ка  вуласа  пани (122-123 стр.).

 2. Ш=нса  вилн\  Саньккана ашш\ х=ёан тата  =ёта тупать? К\терук х=й\н  ай=пне  =нланса илет-и?

ХУСКАНУ САМАНЧ/ (ФИЗКУЛЬТМИНУТКА).

 а) С=нарл= с=маха туйма в\ренесси.

Ёут ёантал=к  с=нар\пе автор  м\н  каласш=н  пулн=?

---- Санькка  вилес  ум\нхи  \ёсем.

Ёантал=к тълек. Шартлама сив\. К=вак тъпере ё=лт=рсем урисене  в\лт\р-в\лт\р  вылятса  т=раёё\. Кат=лн=  уй=х  куёне х\ссе  п=хать.

---- Санькка  вилн\ хыёё=н. 

К=вак  тъперен  ёеё ё=лт=рсем  куё\сене чарса  т=ч\ё. Ик\-виё\ ё=лт=р  п\р  т\кс\мленсе,  п\р  ёуталса  илч\ё. Куё\сене  м=ч-м=ч  туса  илн\  пек  туй=нч\. Таётан  п\р  пайрака  тълек  ёил в=р  в\ёсе  килч\. Ш=нса  вилн\  ачан  к\пи  аркине, к=траланса т=ракан  ёъё пай=ркине хуллен  в\рсе  илч\ те сис\нк\с\р  ёухалч\.

Ёут  ёантал=к  с=нар\.

Санькка  к=м=лне  =нланса  илме пул=шать, в=л  м\нле  асапланнине  к=тартать, х\рхенъ  туй=м\ ёуратать.

    3.  Хайлавра эпир тата  камсемпе паллашр=м=р? Кама т\л пулт=м=р?

Санькка - т\п с=нар                            К\терук (ам=ш\)                

Ванюк (ашш\)                               Крикка (кукашш\)    

Крикка  карчак\ (кукам=ш\)        Микула (К\терук йысн=ш\)

яч\сене пал=ртман ытти арёынсемпе х\рар=мсем.

4. П\ррем\ш сып=кра  Санькка  мыскарисене  автор ёав  тери ч\р\  те  с=нарл=  ъкерч\к  туса  к\тартать. М\нш\н? М\н каласш=н  пулн= ёав=нпа автор?        

Хурав.   Ёак  ъкерч\ксене  ахальтен  к\ртмен.   М\нле  телейл\ в=л,  этем,  ёут ёантал=к=н т\п й\ркисемпе  кил\штерсе пур=нсан!

Епле  илемл\  в=л  ашш\-ам=ш\ ачипе киленсе,  =на хавхалантарса  ъстерни,  т=вансемпе  т\л  пулса  эрехс\рех, ахаль  калаёупа  й=панни.

Х=нана  пух=нн= ёынсем  ч=нах  та,  Санькка мыскарисенчен  пурте  т\л\неёё\,  пурте  ун  ёине  п=хса сав=наёё\,  кулаёё\,  шътлеёё\.   Ёынсем  х=йсене  й\ркелл\ тытаёё\,  п\р-п\ринпе ш=к=л-ш=к=л калаёаёё\. Хайлав пуёлам=ш\нче никам та ъс\р мар.

Ёак= \нт\ в=л ч=н-ч=н \ёк\. Ун=н илем\ ёак=нта:  п\р-п\рне курнипе с=в=н=ёл=н  кула-кула,  ш=к=л-ш=к=л калаёнинче,  пурн=ё  ёинчен  ыйтса  п\лнинче.

III. Схема-таблиц=па \ёлени,  т\сл\хсемпе  ёир\плетни.

Пуплев т\с\сем

 

 

Диалог:     - К\терукпа  ачи;

                - Саньккапа  ашш\;

                - Кукашш\пе  Санькка;

                - Ванюкпа  К\терук;

                - К\терукпа  йысн=ш\;

                - Кукам=ш\пе ачи.

Полилог:  Х=нана  килн\ ёынсем  Санькка  мыскарисене кура  п\ри  те  тепри  мухтав  с=махне  калаёё\. В\сен те  ансат пуплев\  пыс=к  туй=ма  (п\ч\к ача в\сене м\нлерех  сав=нтарма  пултарнине) пал=ртать.

Монолог:  К\терук:  -/ёес  мар ёав  эрехе,  них=ёан  та \ёес мар...  (116 стр.)

Крикка карч=к\: - Пит ъс\р, кайман пулсан
авантарах пул\чч\, тен … В\сем тухса кайн= чух хам т\п  сакайне к\н\-ёке, ах, ямалла марчч\... – тет карч=к п\чченех алкум в\ё\нче т=рса юлса. (120 стр.)

        

IV.  Хайлаври илемл\х мел\семпе \ёлени.

Ах=рать вара ъс\р ял, ёап=ёать,  ё\м\рлет.

Х\рл\     автан    та     п\л\т    х\рринче     ёунаттисене     сарса ташласа   илет.   Ирхине   вара   чипер   ларакан   ёурт   выр=нне хура  к=мр=к  кур=нать.

Чъречесем ёине х\вел ан=ё енчен х\рл\ ёут= ъкн\. Анса ларма пын= х\вел пыс=кк=н кур=нать, ш=н кант=к т=ррисене  й=лт=ртаттарать.

....вар пуёёи пек ёъёне, м=йне автан пек т=сса, тулли куёсем, пыр ш=т=к\, ч\л\м т\т\м\-т\тре пек, тар ш=рши с=мсана ёапать, к=м=л тулн=,  ё\м\рлет \ёк\.

С=патлантару,   эпитет,   метоними,   танлаштару, метафора, символ, повтор т\сл\х\сем тупни.

Илемл\х  мел\сене текстра  шыраса тупни.

С=патлантару:   ё=лт=рсем  урисене  вылятаёё\, уй=х  куёне х\ссе  п=хать, ё=лт=рсем  куё\сене  чарса  п=хр\ё.

 Танлаштару:    ёуна  хура  ё=мха  пек  кур=нать, ёавра  ёил  пек в\ётерет,  п=р  татки  пек  пулн=.

Эпитет:      ч\рене касакан сас=, в\ри куёёуль.

Повтор:      чупать,  чупать  ача;  сив\,  пит\  сив\.

  Риторик=лла  к=шк=русем, ч\нъсем: - Ах,  п\терт\м  ыв=ла! Хам  ъс\рри  п\терч\.  М\нш\н  кайр=м-ши  \ёке?

Ыйту: Риторик=лла к=шк=рупа Трубина Марфи м\н к=тартса парасш=н пулн=?

 Хурав: Автор  ам=ш\ ък\ннине к=тартасш=н  пулн=.

Ыйту: Х\рл\ т\с м\не п\лтерет-ши? Ёак т\спе пире автор м\н пирки  ас=рхаттарасш=н?

        

Пурн=ё, \ёк\ илем\ - п\р-п\ринпе ш=к=л-ш=к=л калаёса ларнинче.  Апла пулсан пурн=ёра п\рле пур=ннине м\н ёитт\р.

Автор пире ёав в=х=трах эрех \ёмелле марри ёинчен те ас=рхаттарасш=н,  =на пула инкек пуласса систерет.

Ыйту: Х=нана килн\ ёынсем х=йсене м\нле тыткалаёё\? Т\сл\хсемпе  ёир\плет\р.  Ушк=нсемпе \ёлеттерни.

Ача м\нле вилнине никам та курман, илтмен. П\р ёут ёантал=к к=на курн=. Ёав=нпа ё=лт=рсем те =на х\рхенсе й\н\н  туй=нать  пире.

Ыйту: Хайлавра тата м\нле т\с т\л пулать? М\нш\н  ку  т\с  т\л  пулать?

Хурав: Ёак с=нл=хсем те инкек пуласса систереёё\.

     V.   Тема,  т\п  шух=ш\,  калав  тыт=м\  пирки калаёни.

/ё ум\:    Каша ял\нче  чиркъ праёник\ пулни.

/ё пуёлам=ш\:  Крикка  \ёк\  туни.

/ё аталан=в\: Х=насем  эрех \ёсе лартни; К\терука в=йпах усал  ш\веке \ётерни; в=л т\ппипех \ёни; ъс\рпе киле тухса  кайни.

/ё х\рсе  ёитн\  в=х=т:   Санькка ёуна ёинчен  ъксе ш=нса вилни.

/ё в\ёлен\в\:  Санькка  виллине  тупни.

Апла  пулсан  эрехпе  ирт\хни  этеме  нихсан  та ус= тумасть. Эрехе  виёес\р  \ёни  ёынл=хран  к=ларать, ухмаха ертет. М.Д.Трубина эрехпе  ашк=накансене ас=рхаттарать.

 

Ыйту:    Эсир  ёак  ёемьен  малашл=хне  м\нле  курат=р?

1) К\терукпа  Ванюк  ёак  инкек  хыёё=н  п\р сыпк=м  та  эрех  \ём\ё.   Ёак  ш\веке  пула  инкек  пулса тухнине  ч\ре  вит\р  туйса  илч\ё.  Санькка  вил\м\  (ч\р\ суран)  в\сене  \м\р  т=ршш\пе  кан=ё  пам\.

2)  К\терукпа  Ванюк=н татах та  ачасем  пул\ё.   В\сем п\р-п\ринпе  кил\штерсе  пур=насса,  эрех  текех  \ёмессе шанат=п.

3) Пурн=ёра п\р й=н=ш та тумас=р пур=нма май ёук. Анчах та ёак й=н=шсем ч\рене \м\рл\хех амантса, хуёса х=варакан й=н=шсем ан пулт=рчч\ё. Тун= й=н=ша =нланса илсе =на малашне теп\р хут тумас=р пур=нма п\лмелле. К\терукпа Ванюк х=йсен й=н=шне =нланса илч\ё пул\ тесе шутлат=п. Анчах та пулн= ёухат=ва каялла ним парсан та тав=рма ёук. Ваттисем калашле, чавса ёыв=х та, ёыртма ёук. Ёакна К\терукпа Ванюк кая юлсан тин =нланса илч\ё. Ман шутпа, в\сем пурн=ёра м\нле пулмаллине =нланса илч\ё, тив\ёл\ п\т\млетъ тур\ё. Ку й=н=ша в\сем \м\р т=ршш\пе те текех тум\ё, алла них=ёан та эрех черкки тытм\ё. эрех черккине курсанах в\сен куё\ умне Санькка с=нар\ тухса т=р\, эрех ёынш=н т=шман пулнине, в=л инкек патне илсе пынине аса илтер\.

VI. Урока п\т\млетесси. Хайлава в\реннине п\т\млетме эипр синквейн (5 й\ркелл\ рифм=с=р с=в=) т=в=п=р.

  1. Япала яч\    - эрех.
  1. 2 палл= яч\  - хаяр, нарк=м=шл=.
  2. 3 глагол  - ёунтарать, аташтарать, в\лерет.
  1. Предложени – Эрех ёынна =сран к=ларать.
  1. П\т\млетъ с=мах\ - вил\м.

VII. Ачасен п\л\вне, шух=шлавне, \ёне, хастарл=хне пал=ртасси.

VIII. Киле \ё.  

  1. «Эрех - этем т=шман\»  тем=па сочинени ёырма  хат\рлен\р.
  2. Виё\ енл\ дневник т=в=р.

                   

Диалог

(ик\ ёын хушшинчи калаёу)

Монолог

(=шра п\ччен калаёни)

Полилог

(ик\ е темиёе ёын калаёни)

Х/РЛ/

АВТАН

ТУТ+Р

УЛАЧА К/ПЕ

САТИН К/ПЕ

ЁУТ+

Х\рл\

                    Пурн=ё т\с\

                    Ас=рхану т\с\

ХУРА

ТУНКАТА

П+НЧ+

В+РМАН



Предварительный просмотр:

Из опыта работы учителя чувашского языка и литературы  Воронцовой Веры Леонидовны МБОУ Борискинской СОШ

М.Т.Трубина

                                                         

2013год

                                           2013 год


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка: предполагаемый план проведения урока - При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока. Презентация отражает создание условий для учебных действий на уроке.

При подготовке к уроку использовать как вспомпгательный ориентир для каждого этапа урока.  Презентация отражает  создание условий для учебных действий на уроке....

Конспект открытого урока по технологии в 6 классе. Тема урока: Игровые технологии на уроках обслуживающего труда. Одежда и требование к ней. Снятие мерок для построения чертежа юбки. (Презентация к уроку)

Разработка урока с презентацией помогает учителю более доступно и понятно познакомить учащихся с историей юбки. На уроке используются игровые технологии, что помогают учащимся лучше усвоить материал у...

Урок изобразительного искусства в 5-ом классе.Тема урока: « Деревья как люди». Вид работы: рисование по представлению Тип урока: комбинированный, урок – сказка

Тема урока: « Деревья как люди».Вид работы:  рисование по представлениюТип урока:  комбинированный, урок – сказка Цель урока:ü Средствами   изобразительного языка   ...

Класс 9 Урок №24. Тема урока: Системы счисления. Перевод чисел Тип урока; Урок «построения » системы знания.

Урок для учащихся 9 класса по теме "Системы счисления. Перевод чисел". Урок в разделе программы по счету третий. Цель:Образовательная: систематизация и расширение знаний обучающихся о операциях п...

Урок обобщающего повторения по теме Южная Америка.Урок-игра.Особый колорит уроку придаёт просмотр ролика"Танго и футбол", вопрос от шеф повара с угощением мамалыгой и синквейн. Легенда рассказанная в начале урока настраивает ребят на работу.

Урок географии в 7-м классе по теме "Южная Америка". Подготовила и провела: учитель географии 1квалификационной категории Васильева Елена Тихоновна  в МБОУ СОШ №21 г. Коврова, в рамках подго...