рабочая программа по мокшанскому языку 4 кл
рабочая программа на тему

Манцуринская Светлана Михаиловна

рабочая программа

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rab.progr_.4kl.docx58.27 КБ

Предварительный просмотр:

Результаты освоения учебного предмета

Дети должны уметь употреблять в речи:

  • существительные в единственном и множественном числе, в указательной и притяжательной форме, существительные с уменьшительно-ласкательными суффиксами;
  • глаголы в 1, 2, 3 лице единственного и множественного числа, настоящего, будущего, прошедшего времени; повелительная и побудительная форма глаголов;
  • прилагательные в единственном и множественном числе;
  • местоимения притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные,  личные в единственном и множественном числе;
  • числительные количественные и порядковые от 1 до 100;
  • частицы да, нет, не, частица не с глаголами;
  • наречия места, времени, качества;
  • послелоги места, направления;
  • прилагательные и наречия  в сравнительной и превосходной форме
  • частица не с деепричастием

Результатом обучения должны явиться такие качества личности учащегося, как инициативность, раскованность, умение работать в коллективе, устойчивый интерес к изучению предмета.

Личностные, метапредметные и предметные

результаты освоения учебного предмета, курса

Освоение курса «Мокшанский  язык» вносит существенный вклад в достижение личностных результатов основного образования, а именно:

— формирование основ российской гражданственности, чувства гордости за свою Родину, прошлое и настоящее многонационального народа России; осознаний своей этнической принадлежности, знание истории, языка, культуры своего народа, своего края, основ культурного наследия народов России и человечества; усвоение гуманистических, демократических и традиционных ценностей многонационального российского общества; воспитание чувства ответственности и долга перед Родиной.

— формирование ответственного отношения к учению, готовности и способности, обучающихся к саморазвитию и самообразованию на основе мотивации к обучению и познанию, осознанному выбору и построению дальнейшей индивидуальной траектории образования на базе ориентировки в мире профессий и профессиональных предпочтений, с учетом устойчивых познавательных интересов.

— формирование целостного мировоззрения, соответствующего современному уровню развития науки и общественной практики, учитывающего социальное, культурное, языковое, духовное многообразвие современного мира.

— формирование осознанного, уважительного и доброжелательного отношения к другому человеку, его мнению, мировоззрению, культуре, языку, вере, гражданской позиции, истории, культуре, религии, традициям, языкам, ценностям народов России и народов мира; готовности и способности вести диалог с другими людьми и достигать в нем взаимопонимания.

— развитие морального сознания и компетентности в решении моральных проблем на основе личностного выбора, формирование нравственных чувств и нравственного поведения, осознанного и ответственного отношения к собственным поступкам.

— формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками, детьми старшего и младшего возраста, взрослыми в процессе образовательной, общественно-полезной, учебно-исследовательской, творческой и другихвидов деятельности.

— формирование умения объяснять свое отношение к наиболее значительным событиям и личностям истории мордовского края, достижениям отечественной и мировой культуры.

— объяснения исторических сложившихся норм социального поведения.

— использования знаний об историческом пути и традициях народов мордовского края в общении с людьми другой культуры, национальной и религиозной принадлежности.

Изучение курса «Мокшанский  язык» играет значительную роль в достижении метапредметных результатов:

Регулятивные УУД

Уметь:

  • Самостоятельно определять цели своего обучения, ставить и формулировать для себя новые задачи в учебе и познавательной деятельности, развивать мотивы и интересы своей познавательной деятельности.
  • Самостоятельно планировать пути достижения целей, в том числе альтернативные, осознанно выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач.
  • Соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата, определять способы действий в рамках предложенных условий и требований, корректировать свои действия в соответсвии с изменяющейся ситуацией.
  • Оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности ее решения.
  • Владение основами самоконтроля, самооценки, принятия решений и осуществления осознанного выбора в учебной и познавательной деятельности.

Познавательные УУД

Уметь:

  • Определять понятия, создавать обобщения, устанавливать аналоги, классифицировать, самостоятельно выбирать основания и критерии для классификации, мотивировать причинно-следственные связи, строить логические рассуждения, умозаключения (индуктивные, дедуктивные и по аналогии) и делать выводы.
  • Создавать, применять и преобразовывать знаки и символы, модели и схемы для решения учебных и познавательных задач.
  • Осознавать познавательную задачу, воспринимать ее на слух, решать ее (под руководством учителя или самостоятельно).
  • Воспринимать на слух и понимать различные виды сообщений (информационные тексты).
  • Ориентироваться в учебнике (на форзацах, шмуцтитулах, страницах учебника, в оглавлении, в условных обозначениях, в словарях учебника).
  • Работать с информацией, представленной в разных формах (текст, рисунок, таблица, схема), под руководством учителя и самостоятельно.
  • Осуществлять под руководством учителя поиск нужной инфомации в соответствии с поставленной задачей в учебнике и учебных пособиях.
  • Пользоваться знаками, символами, аблицами, схемами, приведенными в учебнике и учебных пособиях (в том числе в электронном приложении к учебнику), для решения учебных и практических задач.
  • Осмысленно читать текст, выделять существенную информацию из текстов разных видов (художественного и познавательного).
  • Составлять устно небольшое сообщение об изучаемом языковм объекте по вопросам учителя (с опорой на графическую информацию учебника или прочитаный текст).
  • Составлять небольшие собственные тексты по предложенной теме, рисунку.
  • Анализировать изучаемые факты, явления языка с выделением их существенных признаков (в процессе коллективной организации деятельности).
  • Осуществлять синтез как составленние целого из их частей (под руководством учителя).
  • Ориентироваться при решении учебной задачи на возможные способы ее решения.
  • Находить языковые примеры для иллюстрации изучаемых языковых понятий.

Коммуникативные УУД

Уметь:

Организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками, работать нидивидуально и в группе: находить общее решение и разрешать конфликты на основе согласования позиций и учета интересов; формулировать, аргументировать и отстаивать свое мнение.

Осознанно использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации для выражения своих чувств, мыслей и потребностей; планирования и регуляции своей деятельности; владение устной и письменной речью, монологической контекстной речью.

Предметные результаты

Говорение. Диалогическая речь. Вести диалог, используя оценочные суждения, в ситуациях официальноого характера и неофициального общения (в рамках тематики старшего этапа обучения), беседовать о себе, о своих планах: участвовать в дискуссии при обсуждении проблем или в связи с прочитанным (прослушанным) текстом, в том числе профильным, соблюдая правила речевого этикета.

Говорение. Монологическая речь. Рассказывать о себе, своем окружении, рассуждать в рамках пройденной тематики и проблематики; представлять социокультурный портрет своей республики, страны; делать сообщения.

Аудирование. Относительно полно и точно понимать высказывания собеседника в распространенных стандартных ситуациях повседневного общения; понимать основное содержание и извлекать необходимую информацию из аудио- и видеотекстов различных жанров: функциональных (объявления, прогноз погоды и др.), публицистических (интервью, репортаж и др.), соответствующих тематике данной ступени обучения.

Чтение. Читать тексты различных жанров: публицистические, художественные, научно-популярные, а также профильные, используя основные виды чтения.

Письмо и письменная речь. Писать личное и деловое письмо, заполнять анкету, письменно излагать сведения о себе, делать выписки из текста.

Произносимая сторона речи. Знать соновные буквосочетания и звукобуквенные соответствия.

Лексическая сторона речи. Овладеть продуктивным лексическим минимумом, которые охватывает примерно 100-лексических единиц. Знать и владеть некоторыми словообразовательными средстави – суффиксацией.

— применять информауционные умения, обеспечивающие самостятельное приобретение знаний.

— ориентироваться в письменносм и аудиотексте на эрзянском языке.

— выделять, обобщать и фиксировать необходимую информацию из различных источников.

— понимать контекстуальное значение языковых средств, отражающих особенности мордовской культуры.

— польщоваться языковой и контекстуальной догадкой (определять содержание текста по его заголовку или началу), использовать текстовые опоры различного рода (сноски, комментарии, схемы, таблицы и др.), а также двуязычные словари.

Давать аргументированную оценку изученной в классе темы, формулировать свою позицию, отстаивать ее, участвуя в диалоге или дискуссии.

Фонетика и орфография

Вводно-фонетический курс:

— четко произносить и различать на слух все звуки и основные  звукосочетания эрзянского языка.

— произносить мягко мягкие согласные.

— оглушить согласные в конце слога, слова.

— не смягчать согласные перед гласными переднего ряда (и), (о).

— правильно писать и выговаривать (о).

Учащиеся должны знать основные буквосочетания и звуко-буквенные соответствия, владеть основными правилами мокшанской орфографии.

Содержание учебного курса «Мокшанский , язык». 4 класс

1.Здравствуй,школа! 1ч

Вспомнить слова, обозначающие приветствие, прощание, времена года, состояние природы, её призднаки.

Вспомнить слова и грамматические конструкции: члены семьи, как к ним обратиться, цвета, название цветов.

Слова обозначающие школьные принадлежности, предметы окружающие ребёнка в школе.

Дни недели: атяньжи, шавши, вержи, шуваланя, пяденця, ёткши, недляши.

Новые слова: исяк, тячи, ванды, шобдава, шингучка, илять, ве, удомс, стямс.

Речевые образцы: Исяк ульсь атяньжи. Тячи шавши. Тячи содамошинь праздник. Сембода пяк учихть тя шить васенце классонь тонафнихне.

2. Кизось.(Лето)   2ч.

Кизось пара. Мазыста морайхть нармоттне. Панчфне панжихть. Панчфнень вакска лиендихть мелафт. Вага лии меш. Сон канды медь. Шись вяре. Ушеса пси. Яфодсь варма. Шить кяшезе коволсь. Къфчядсь ёндол. Торазесь атям. Тусь пизем. Пиземсь лоткась. Менельса эвондась атямъёнга.

Кизонда минь якаме вири. Тоса касыхть къстыхть, инезихть. Къстыхне аф ламняда шапамт. Инезихне ламбамт.

Велеса пирьфса лама жуватада и нармоньда. Тяса и тракссь, сонь вазняц. Тувось якай пирьфть келес.

3. Сась сёксесь.(Пришла осень) 2ч.

Сась сёксесь.

Сёксень тефне.

Перфпяльть мазышиц.

(Пришла осень. Осенние заботы. Природа осенью)

Знать как составить небольшой рассказ по теме «Осень». Уметь описать признаки осени, приход осени.
Уметь в нескольких предложениях описать осенние заботы в школе, дома.

Знать как использовать в речи вопросы: мезе тии? месенди? мезе тиихть? месендихть?

Знать 3 поговорки и пословицы об осени.

Закрепить в речи употребление осенних месяцев: иможков, тюжяков, сунерьков.

Сась сёксесь, туця, менель, пизем, аера, шобдаза, галошкодомс, уштор, кярьмаз, кажелф.

Иможков, тюжяков, сунерьков.

Мезе тии? месенди? мезе тиихть? месендихть?

Иможков, тюжяков, сунерьков.

Вов сась сексесь. Вирсь архтовсь зърнянь тюсса. Саворня прашендыхть лопатне. Сетьмоста моли сиде пиземня. Ушеса ърдаз. Вирень зверьхне аноклайхть тялонди ярхцамбяль. Урсь канни ундозонза пяштть.

Сась сёксесь. Менельсь вельхтяф коволса. Моли пизем. Уфай якшама варма. Нармоттне тусть лямбе шири.

Мон рисовандан сексеть эса. Тя шуфта. Тя лопа. Менельсь сенем. Шуфтсь тюжя. Модась равжа. Лопась тюжя.

Тяса сад. Касыхть марлюфт, сливат, грушат. Садса кенерсть сливатне, марьхне, грушатне. Марьсь якстерь. Тага кодама марьсь? Марьсь танцти. Мон кельгсайне марьхнень.

Тяса пере. Переса касыхть шурьхкат, капстат, якстеряпст. Куярсь кодама? Куярсь пиже. Помидорась якстерь. Пурьхкясь танцти.

Сась сексесь вири. Лопатне тюжялгодсть и саворня прашендыхть модать лангс. Модась начка. Сидеста моли пизем. Начкти касыхть панкне. Мъзяра пангта! Пяштерькснень эса кенерихть пяшттне. Урсь кочкай тялонди пяштть. Сеельхне каннихть лопат и тараткат.

Ётась сёксесь. Курок сай тялось. Тялонда якшама. Сякокс пара!» Тялоть сонцень мазышиц. Но мон кельгса кизоть.

4.100- ти лувомась.( Счёт до 100) 3ч

Школань эряфсь. 100-ти лувомась.

(Школьные дела. Счет до 100)

Вспомнить слова и словосочетания о школе.
Вспомнить дни недели, отрезки времени;

счет от 1 до 20.
Уметь сосавлять небольшой рассказ о своем распорядке дня.
Знать счет до 100.

Уметь использовать в речи вопросы мъзяроце? мъзяра? Мзярошка?

Знать когда и как использовать в речи послелоги: меле, инголе, вакса, фтала, маласа.

Атяньжи (понедельник), шавши, вержи, шуваланя, пяденця, ёткши, недляши, иссяк, течи, ванды, вандыда меле, шабдава, шиньгучка, илять, ве, удомс, стямс, кефкие, кемгафтува, кемготува, кемзисемге, комсь…колмогемонь, нильгемонь, ведьгемонь…сяда, васенце, омбоце, колмоце, нилеце…

Мъзяра? мъзяроце? мъзярошка?

Меле, инголе, вакса, фтала, маласа.

Исяк ульсь атяньжи (понедельник). Тячи шавши. Ванды кармай улема вержи. Недляшиста минь якаме театрав. Шобдава мон стяян, штаян, ярхцан и молян школав. Шиньгучкать мон молян ульцяв. Илять мон вананн телевизор. Веть мон удан.

Тячи содамашинь праздник. Сембода пяк учихть тя шить васенце классонь тонафнихне. Тячи сембе шабатне панчф пусма мархта молихть школав. Школаса синь васендихть учительснон мархта. Ушедсь тонафнемань од кизось. Кайги пайгонясь. Тонафнихне пра мяльса сувайхть классу. Тяса ётафтови васенце уроксь. Тонафнихне ерайхть тонадомс цебярьста лувома, сермадома. Ерайхть касомс еню ломанькс.

Сашанди кельгови математика уроксь. Сон пара мяльса луви, решандай задачат. Мишанди кельгови рузонь кяльсь. Сон фалу тонафнисыне правилатнень. Сяс сон сермады эльбятьксфтома. Колянди кельгови музыкань уроксь. Сон машты гармошкаса морама. Сергеенди кельгови физкультурань уроксь. Трудонь урокса минь статама няканди щапт. Нят котфонь палят. Кодатама акша сюрень цюлкат.

Шобдава мон стяян. Меле штаян, ярхцан, щаян. Моляншколав. Школаста самда меле мон ярхцан. Тисайне кудонь тевнень. Сяда меле молян ульцяв. Илять алязень мархта налхксетяма шашкаса. Веть мон удан.

- Мъзяра тейть кизода? – Тейне вехкса кизот.

- Мъзяра тонь тядяцень кизодонза? – Монь тядязень комсь кафкса кизоц.

- Мон тонафнян колмоце класса. Кодама класса тон тонафнят?

- Монь сазорозе тонафни васенце класса. А тонь сазорце кодама класса тонафни?

Монь атязти сизьгемонь колма киза.

Нят шабат. Синь тиихть зарядка. Мъзяра шабада? Петя кинь вакса ащи? Анина кинь инголе?

Нина Петянь инголе. Васенгда моли саша, а меле моли Ваня. Кинь меле моли Ваня? (и ст. т.)

Монь кемонь кизоня. Атонь мъзяроцесь моли?

- Коса тинь кудонте? – СМинь кудоньке школать вакса.

- Атинь коса кудонте? – Минь кудоньке ляйть маласа.

5. Семьясь. Семьянь тефне.(Семья.Семейные обязанности) 6ч

Семьясь. Семьянь тефне. Шумбрашить ванфтомац. Профессиятне.

(Семья. Семейные обязанноти и увлечения. Охрана здоровья. Профессии).

Вспомнить и закрепить слова и словосочетания о семье, закрепить названия профессий. Уметь рассказывать о своей семье, о профессии членов семьи.
Зпакрепить в речи употребление слов иссяк, тячи, ванды, тейне, теенза, тейть.

Атя, баба, стирня, цёраня, тядя, аля, щака, щава и др.;

Покодема, тиемс, тиендемс, мишенди, тонафты.

Эряви фалу чистендакшнемс пейхнень, шнимс шамацень и кяттнень, сеендемс шяярхнень. Эряви шташендомс пилетнень. Шамазе най ару. Мон штайне шамазень. Мон нардайне кядьнень. Атонь аруфт кяттне? (пилетне, шамаце).

Монякан школав. Мон эрь шобдава тиендян зарядка. Мон комотнян, тиендян гимнастика.

- Кие сембода виись? – Ваня сембода виись.

Алязе кельгсы кулянь кулхцондоманц и ваноманц. Минь ялгань келеса якатама ляи ульмоса калонь кундама. Сазорозе кельгсы рисовандаманц. Сонь мазыхть рисунканза. Лена рисовандась кудонь жуватат, имошт. Тядязе кельгсы пидеманц. Сон пиди танцти пярякат. Тядязе пици калонь танцти шонгарям. Бабазе кодай сембонди варягат, цюлкат.

Мон кельгса якамазень вири пангс и къстыс.

Пара молемс вирень янга, кулхцондомс нармонень морот. Кельгса алязень мархта корхнемазень. Сон пяк лама содай.

Тядязе работай столовайса. Сон ярхцамбялень содай. Саша патязе работай кшинь пидикс. Сон пани кши. Кшить эзда яфоди танцти шиненя. Эрь работать сонцень шинец. Алязе покоди машинаса. Сидеста алязень эздонза качады бензинонь шине.

Монь мялезе покодемс врачекс. Монь мялезон тя покодемась. Мон арьсян, што врачсь канды ломттненди оцю лезкс. Сон пъчкафты ломанень урмат. Школасатонафнемста аф эряви нолгадомс. Аньцек эста кармат улема цебярь работникокс.

Тядязе макссь тейне ярмак. Мон молян лавкав. Раман кши, лофца. Тядязе пидпи ярхцамбяль. Коля брадозе штасыне кядьгонятнень. Бабазе нарнесыне шаванятнень нардамаса. Монштаян киякс. А тон мезе тиендят?

Тячи тядязень шачема шиц. Теенза топодсь колмогемонь киза. Мон казянь тядязти книга. Алязе аноклась теенза казне – рамась нуланди котф. Тядязе кенярдсь. Сон аноклась тейнек пярякат и лия ярхцамбяль. Састь инжихть.

Тядязе работай школаса. Алязе работай заводса. Синь цебярь работникт. Бабазе врач. Сон пчкафты ломанень урмат. Атязе ветеринар. Сон пчкафты кудонь жуватат. Илять сембе аноклайхть ярхцамбяль. Мон теест лездан. Илять бабазе морафты кнга. Меле сембе цебярь мяльса ваттама телевизор.

Тячи мольхтяма экскурсияс. Ванды шабатнень мархта молян вири. Исяк тожа пароль. Марс якаме вири пангонкска.

6. Тяла. Тялонь налхкоматне, илатне.

(Зима. Зимние забавы, игры. Зимние праздники.) 4ч.

Вспомнить слова, словосочетания, пословицы и поговорки о зиме. Уметь составлять небольшой рассказ по картинке о зиме.

Познакомить детей с зимними праздниками мордвы и их особенностями проведения.

Закрепить в речи употребление слов азор, цюкор, пярякат, од-ташта, Мъзяроксть? Кинь мархта? Мезьса?

Закрепит в речи наименование зимних месяцев: ацамков, якшамков, даволков.

Знать 3 пословицы и поговорки о зиме, 1 песню и 1 стихотворение о зиме.

Азор, цюкор, пярякат, од-ташта, Мъзяроксть? Кинь мархта? Мезьса?

Ацамков, якшамков, даволков.

Сась тялось. Уфай варма.сембемодать вельхтязе акша ловсь. Шабатне кенярдихть. Синь тиихть ловонь баба. Тялось якшама.

Кодамамазы пичесь. Пичеть кувакат салмоксонза. Пичеть тарадонзон лангс минь повфтаме налкшкат. Иттне кенярдихть Од кизоть саманцты. Синь кштихть пичеть перьфкя.

Сась Од кизось. Школаса пиже кузня. Соньлагсонза якстерь, тюжя, сенем шархт. Сонь наряжазь иттне. Састь Якшаматясь да ловонь стирнясь. Иттне моростьморонят. Цёранясь азондсь стихотворения. Стирнятне кштисть. Сембе кенярдсть. Якшаматясь макссь сембонди казнет.

Сась якшама тялось. Вяшки кельмевармась.Цифторды шить карша ловсь. Серихть ловонь фальхне. Иттне курькснихть панда пряста.

Тага сась кяжи якшама тялось. Пяк стака тялонда минь ёмла ялганьконди – нармоттненди. Сембе модась вельхтявсь ловса.Ярхцамбяль аф муят. Пизелхне да чивкне курок аделавихть. Амезьда кармайхть ярхцама вермяшттне да ситявнятне. Итть, лездода тест! Тиеда аннемкат да путода тоза кши паморькст, ямкст.

Кунардонь пигть Од кизоть мокшетне васьфнелезь эсь койсост. Иттне якасть калядама. Синь сувсельхть эрь кудти и морсельхть пароньарьсемань морот. Кудазорхне тянкса макссельхть тест казнет: пярякат, цюкорхт, пяштть.

Ветьякальхть ташта кизоть пълхтама. Тяндииттне аноклальхть ташта щапт.

Тячи якшама, эряви лямбоста щамс. Щамс лямбе панар, понкст. Каяйть кямотнень. Тяни щак теждя панар.

Пара эйть ланга курькснемс конькаса. Шабатне ардыхть соксса. Стирнятне ардыхть нурдоняса.Церанятне налхксихть лов покольняса. Синь еряйхть лов покольняса ялгаснон лангс.

7. Перьфпяльденьэряфсь. Кудонь и вирень жувататне, нармоттне. (Мир вокруг нас. Дикие и домашние животные, птицы). 2ч.

Вспомнить названия диких и домашних животных, названия птиц.

Уметь в нескольких предложениях рассказать об образе жизни домашних и диких животных, птиц, их питании.
Уметь задавать вопросы и употреблять их в речи: Мезьда? Мезьда ярхцай? Кинь эшка? Конашка? Мезьшка? Конашка? Кида? Мезьда?

Уметь использовать в речи слова: сивомс, сявомс, бороцямс, араламс, куваака.

Уметь использовать в речи послелоги: ала, фтала, лангса, вакса.

Тракс, вазня, уча, вероскя, тува, каза, пурхцкя, нумол, сель, ур, сязьгата, шякшата, маци и др.

Мезьда? Мезьда ярхцай? Кинь эшка? Конашка? Мезьшка? Конашка? Кида? Мезьда?

Сивомс, сявомс, бороцямс, араламс, куваака.

Ала, фтала, лангса, вакса.

Тракссь максылофца. Тувось максысиволь. Алязе арды алашаса. Алашась ярхцай тишеда и пинемда. Катось сими лофцта. Минь ялгазень мархта яксетяма бороцемань кружокс. Тоса тренерсь тонафты эсонк кой-кодама приемонь тиема, эсь прянь аралама. Оля мархта Зина якайхть стамань кружоку. Тосасинь някатненди сташендыхть щапт. Тонафнесазь варягань да цюлкань кодама. Тонафнесазь нардамс узоронь тиендема.

Монь Коля ялгазе тусь эряма лия ошу. Ошть лемоц Моску.Сон тейне сермадсь серма.Сермаса азондсь эряфонц колга. Ялгазешколаса тонафни лац. Отметканза аньцек ветет. Кизонда сай вели ваймама.

Мордовияса эряйхть мокшает, эрзят, руст, татархт и лия наротт.

Сембе нароттне эряйхть ладязь.

Монь кудсаули цебярь ялгазе.Сонь лемоц Шарик. Шарикть понац акша (равжа). Сонь кувакат пиленза. Шарикть нюрьхкяня пулоц. Мон кельгса Шарикть. Весть сон урмаськодсь. Сонь сярядсь пекоц. Сон ашезь ярхца, ашезь налхксе. Сазорозе Юля авардсь, пяк ужялель Шариксь. Тядязе рамась пъчкафтомат. Шарик пъчкясь.

Кудонь жувататне кандыхть лезкс ломаттненди. Тракссь максы лофца. Сонь оцюфт сюронза. Траксть ули вазняц. Сон парай: «му-у!». Траксть кувака пулоц. Сявать нюрьхкяня пулоц. Сявать кувака сакалонза. Учась максы пона и сиволь. Пинесь ванны кудть эса. Сон увай. Аньцек катось нола. Сон анй уды. Алашась пяк эрявикс жуватат. Алашась вии. Сон ускси тишет, пенгат. Алашать ули вашеняц. Вашенять лемоц Сермавня. Кудонь жувататне эрявихть андомс.

Кудонь нармоттне кандыхть лезкс. Синь максыхть сиволь, алхт.Саразсь якай лефксканзан мархта да котнай: «Ко-ко-ко». Атякшсь морай: «Ку-ка-ре-ку!». Стирнясь анды сараст. Бабазе анды мацихть. Атекшть мазыхть пацянза и пулоц. Дикай зверьхне эряйхть вирьса. Офтсь и сеельсь тялонда удыхть. Ёжу келазсь якай вели саразонь да мациень салама. Нумолнясь ярхцай шуфтонь судта. Врьгазсь тялонда вешенди ярхцамбяль. Панци нумолхнень мельге. Нуолть пильгонза кувакат. Сон ворьгоди вртгазть эзда. Врьгазти тялонда вирьса кальдяв. Мон пелян врьгазда.

Нармоттне – минь ялганьке.Синь кунцихть сяськт, каруфт. Шуфттнень пряс нармоттне тиихть пизот. Пизоса нармоттнень лефкссна. Нармотне араласазь шуфттнень инжатнень эзда.

8. Шачема мастороньконь аралаенза. Шумбрашись кемокстамась. (Защитники Отечества. Здоровье).2ч

Уметь рассказывать в нескольких предложениях рассказывать об охране здоровья, о защитниках Отечества.
Уметь употреблять в речи вопросы мъзярда? мъзярксть?

Уметь поздравлять на мокшанском языке Защитников Отечества.

Мъзярда? Мъзярксть?

Тя ломань. Ломанть кафта кяденза, кафта пильгонза, фкя пряц. Шаманц лангса шалхкоц, кургоц, кафта сельмонза. Моньсельмоне сенепт. Моньшяярня акшет. Атонь кодапт шяярхне?

Мон штаяян шамазень эса. Монштайне шамазень. Мон карман штамма шамазень. Шобдава тиендян зарядка, шташендсайне шамазень, кядьнень, пейнень.

Монкельгса соксса курькснемазень. Сяс мон кельгсатялоть. А мон кельгса кизоть. Кизонда лямбе, валда весяла. Кизонда минь эшелякшнетяма ляйса. Нинге ласьконтяма лугава, паксява, вирьгя.

Мон аноклан армияв служама. Касан оцюста и улян таза. Штоба улемс таза, валондан кельме ведьса,тиендян зарядка. Емла браткязеньгя тонафнеса.

9..Авань праздниксь. Мокшэрзянь народть ингольдень иланза.4 ч.

Мокшэрзянь авань щамсь, кядьгонятне.

Обычайхне.

(Женский праздник. Старинные праздники мордвы. Женская одежда. Утварь. Обычаи).

Вспомнить слова, изученные ранее по данной теме.

Выучить наизуть стихтворения и песенки, посвященные женскому дню.

Знать старинные праздники мордвы, обычаи. Уметь рассказывать о мордовском костюме, его видах и особенностях. Знать название некоторых частей женского костюма.
Знать названия мордовской посуды.

Парь, шовор, кштирдема, пуводома, сяканя, кукшень.

Пилькст, суркст, къргавакс, ярмаконь киня.

8 Мартсь – авань праздник. Сонь васьфнесазь пъцтай сембе мирса. Тя шиня автненди казендихть казнет. Мон пяк кельгса тядязень и бабазень. А нинге емла азорозень. Теестка казян панчфт.

Тядязень зрнянь седиец. Мон кельгса тядязень. Казян тядязти панчф пусма. Азан тячи поздровленият. Арьсян сембонди паваз.

Мокшень авась наряжась праздникти. Сонщась панар. Ланганза щась сапоня. Окшень аватне каннесть пилькст, суркст, къргавакс, ярмаконь киня.

Инголе мокшетне арьсесть, што вирьса эряй Вирява, ляйса эряй Ведява, кудть ванфтсы Кудавась.

Ингольдень мокшень кядьгонятне: лапа, лапама, парь, шовар, арзяня, пуводома, сяканя, кукшень.

10. Мокшень и эрзянь содаф ломаттне. (Знаменитые люди Мордовии.) 3ч.

Познакомить детей с жизнью и творчеством знаменитых людей Мордовии.
выучить стихотворения и песни о знаменитых людях Мордовии.

Уметь употреблять в речи слова: юмамс, нолямс, ванфтомс, шуроста, сидеста.

Юмамс, нолямс, ванфтомс, шуроста, сидеста.

Мордовиясалама художникта, конатэсь рисовандамаснон мархта няфтихть минь Родинаньконь мазышинц. Рисовандайхть кели паксят, мазы вирьхть. Синь рисовандайхть мокшень, эрзянь и рузонь цебярь ломать.

Мордовиянь содаф художникне: Ф. Сычков, В. Попков, В. Беднов,В. Илюхин, Макаров и лиятне.

Мокшень содаф писательхне: Я. Пинясов, А. Ежов, В. Мишанина, Г. Пинясов, А. Кудашкин, И. Девин,М. Петров.

Мокшень содаф композиторхне: Л. Кирюков, Н. Кошелева, Г. Сураев-Королев, Г. Вдовин и лият.

Мокшень кяльса морафттама идень книгат, журналхт, газетат. Мокшень кяльса ноляви иттненди журнал «Якстерь тяштеня». Оцюфненди ноляви «Моуша», газета «Мокшень правда».

Шабатне сермадыхть «Якстерь тяштеняти» ёфкст, стихт, азкст.

11.Заповедные места Мордовии 1ч.

Темниковскяй районца ули заповедник. Тяса ванфтсазь юмай зверьхнень, шуроста васьфневи растениятнень. Кой-кона жуватада илядсь пяк кржа модать лангса. Кда синь аф ванфтомс, синь ёфси юмайхть.

12Тундась сай – сембось живоклай. (Весна придет – все оживет).1 ч.

Вспомнить ранее изученные слова о весне. Уметь рассказывать о весне в лесу, в поле, в деревне.

Знать наизусть небольшие произведения о весне.
Уметь употреблять в речи слова: пижелды, кизоньберьф, шоподемс, валдашкодомс.

Пижелды, кизоньберьф, шоподемс, валдашкодомс.

Сась тундась. Шитне манихть. Шись эжди модать эса. Ловсь солай. Куттнень лангса эйзюрот. Шудихть шудерькст. Нармоттне морайхть мороот. Сембе кенярдсть тундать саманцты. Пижелды нарнясь. Панжихть мазы панчфне.

Тунда переса лама тевда. Эряви шувондомс модась. Видемс сера. Минь кизоньберьф покодеме переса и садса. Валондоськ перень серотнень, шуфттнень и кустарникнень. Кочксаськ панденятнень. Сёксенда эряви анокламс видьмот сай кизонди.

Минь тячи шоподемс работаме садса. Шувондоме мода. Ти

13. Монь страназе – Россиясь. Монь эряма вастозе Мордовиясь.

(Моя страна Россия. Моя Родина – Мордовия.)1ч.

Знать о знаменитых местах России и Мордовии.
Уметь рассказывать о земляках-спортсменах, о реках, лесах Мордовии.

Саранскяй, Рузаевкась, Ковылкинась и др.

Мокша ляй, Вад, Сивиньсь, Иссась и др.

Саранск ошсь – республиканьконь столицац.Саранскяйсалама заводта, фабрикада, театрада и спорткомплеста. Саранскяйса куттне серихть, ульцятне аруфт. Саранскяйсь мазы. Саранскяйса лама шуфтта и панчфта.

Минь флагоньке ащи колма тюсса: шобда якстерьста, акшеста, шобда сенемста.

Мордовиясасисемошт: Саранскяйсь,Ардатовсь, Темниковась, Краснослободскяйсь, Ковылкинась, Рузаевкась, Инсарсь.

Минь республикасонк комсь кафтува районда: Ардатовскяй, Дубенскяй районць….

14. Кизоть самац. Сембе материалть лятфтамац. (Ожидание лета. Повторение изученного материала).1ч.

Вспомнить слова о приходе лета.

Закрепить изученный материал за учебный год.

Торай, морай, нолдай, лиси, валы.

Кизонда мон тядянень-алянень мархта якань Равжа морять шири.Шить минь якаме эшеляма. Эшелямась Равжа моряса пяк пара. Ведьса теждя уемась.

Веть лияста лисендеме ушу тяшттнень лангс ванома. Весь шобда, хуш и ковсь ванны менельста.

Мон тядязень мархта якань вири инезиень кочкама. Вири минь молеме кели киге. Вирьса улихть такор яннет, конатнень ланга яксихть дикай зверьхть.

Монь ули пяк цебярь ялгазе. Сонь лемоц Саша. Минь марса тонафнетяма школаса. Минь най марсотама.Минь якатама ляйть шири.Ульмоса кунцетяма калхт. Эшелятама ляйса. Эженттяма шить каршеса. Минь налхксетяма футболса.

Тематическое планирование

№ п/п

 Тема раздела

Количество часов

Проверочные работы

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Здравствуй школа.

Лето.

Осень.

Счет до 100.

Семья и дом.

Зима.

Мир вокруг нас

Защитники нашей Родины.

Весенние праздники.

Знаменитые люди Мордовии.

Заповедные места Мордовии.

Весна-красна.

Моя страна Россия. Моя Родина-Мордовия.

Лето.

1

2

2

2

8

4

2

2

4

3

1

1

1

1

Календарно – тематическое планирование 4 класс 34 часа

№ п.п.

Раздел.

Тема урока.

Содержание урока.

УУД

Здравствуй,школа!

1

Здравствуй, школа.Наши  школьные дела.      

Ввод новой лексики

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника.

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях.

Коммуникативные УУД: оформлять свои мысли в устной и письменной форме (на уровне предложения или небольшого текста);слушать и понимать речь  других; пользоваться приёмами слушания: фиксировать тему (заголовок), ключевые слова; выразительно читать и пересказывать текст.

Лето.

2

Летом на лугу, на речке.Летом в лесу.

Активизация речевых умений

Ввод новой лексики

3

Дары леса.Обитатели леса.

Ввод новой лексики

Осень.

4

Наступила золотая осень.

Активизация речевых умений и навыков

Личностные УУД обращать внимание на   особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и  знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника;

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях;

5

Птицы и животные осенью.

Знакомство с новыми речевыми конструкциями

Счет до 100.

6

Образование чисел до 100.

Знакомство с новыми речевыми конструкциями

Познавательные УУД: находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях.

Коммуникативные УУД: пользоваться приёмами слушания: фиксировать тему (заголовок), ключевые слова.

Предметные УУД: составлять предложения из слов, предложения на заданную тему; отвечать на вопросы учителя по ходу чтения и на вопросы ко всему тексту после его  чтения; составлять небольшой текст (4–5 предложений) по  картинке или на заданную тему с помощью учителя и записывать его.

7

Десятки.

Ввод новой лексики

Семья и дом.

8

Моя семья.

Ввод новой лексики

Личностные УУД обращать внимание на   особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и  знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника;

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях;

9

Члены семьи.

Ввод новой лексики

10

Семейные обязанности и увлечения.

Активизация речевых умений и навыков

11

Как мы отдыхаем с семьей.

Развитие речи

12

Охрана здоровья.

Активизация речевых умений и навыков

13

Профессии. Профессия моих родителей.

Путешествие

14

Наш дом.  Домашние дела.

Ввод новой лексики

15

Домашние дела в деревне и городе.

Активизация речевых умений и навыков

Зима.

16

Красавица зима. Зимние праздники.

Ввод новой лексики

Активизация речевых умений и навыков

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника.

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях.

Коммуникативные УУД: оформлять свои мысли в устной и письменной форме (на уровне предложения или небольшого текста);слушать и понимать речь  других; пользоваться приёмами слушания: фиксировать тему (заголовок), ключевые слова; выразительно читать и пересказывать текст.

17

Зимние забавы и игры

Активизация речевых умений и навыков

Повторение и обобщение темы

18

Дикие и домашние животные зимой.

Активизация речевых умений и навыков

19

Птицы зимой.

Развитие речи

Мир вокруг нас.

20

Дикие животные.  Домашние животные.

Ввод новой лексики

Активизация речевых умений и навыков

Предметные: составлять предложения из слов, предложения на заданную тему; отвечать на вопросы учителя по ходу чтения и на вопросы ко всему тексту после его  чтения.

Личностные УУД:  обращать внимание на   особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и  знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

 Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях

21

Уход за домашними животными.

Ввод новой лексики

Защитники нашей Родины.

22

Защитники Отечества.Человек и его здоровье.

Ввод новой лексики

Знакомство с новыми речевыми конструкциями

Личностные УУД обращать внимание на   особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и  знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника;

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях;

23

Спорт  Охрана здоровья.

Активизация речевых умений и навыков

Весенние  праздники.

24

Празднование 8 Марта.

Ввод новой лексики

25

Весенние праздники.

Старинные праздники мордвы.

Ввод новых речевых конструкций

Активизация речевых умений и навыков

26

Мордовская национальная одежда.

Активизация речевых умений и навыков

27

Утварь. Обычаи.

Повторение и обобщение темы

Знаменитые люди Мордовии.

28

Наши земляки - наша гордость.

Развитие речи

Предметные: составлять предложения из слов, предложения на заданную тему; отвечать на вопросы учителя по ходу чтения и на вопросы ко всему тексту после его  чтения.

Личностные УУД:  обращать внимание на   особенности устных и письменных высказываний других людей (интонацию, темп, тон речи; выбор слов и  знаков препинания: точка или многоточие, точка или восклицательный знак).

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях

29

Великий скульптор – С.Д. Эрьзя.

Адмирал Ф.Ф.Ушаков.

Ввод новой лексики

Активизация речевых умений и навыков

Повторение и обобщение темы

30

Художники Мордовии.  Писатели Мордовии и их произведения.

Повторение и обобщение темы

Заповедные места Мордовии.

31

Наша природа.Охрана природы.

Ввод новой лексики

Повторение и обобщение темы

Познавательные УУД: находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях.

Коммуникативные УУД: пользоваться приёмами слушания: фиксировать тему (заголовок), ключевые слова.

Предметные УУД: составлять предложения из слов, предложения на заданную тему; отвечать на вопросы учителя по ходу чтения и на вопросы ко всему тексту после его  чтения; составлять небольшой текст (4–5 предложений) по  картинке или на заданную тему с помощью учителя и записывать его.

Весна – красна.

32

Яркие краски весны.Изменения в природе с приходом весны.

Активизация речевых умений и навыков

Повторение и обобщение темы

Моя страна – Россия. Моя Родина – Мордовия.

33

Природа и достопримечательности Мордовии.

Ввод новых речевых конструкций

Регулятивные УУД: определять и формулировать цель деятельности на уроке с помощью учителя; проговаривать последовательность действий на уроке;

учиться высказывать своё предположение  (версию) на основе работы с материалом учебника.

Познавательные УУД: ориентироваться в  учебнике (на развороте, в  оглавлении,  в условных обозначениях); в словаре; находить ответы на вопросы в тексте, иллюстрациях.

Коммуникативные УУД: оформлять свои мысли в устной и письменной форме (на уровне предложения или небольшого текста);слушать и понимать речь  других.

Лето.

Ввод новой лексики

34

Лето – пора отдыха

Активизация речевых умений и навыков


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

программа по мокшанскому языку 5 класс

Программа по мокшанскому языку в 5 классе (для школ с русским или смешанным по национальному составу контингентом обучающихся)....

Рабочая программа по русскому языку 5 класс Разумовская, рабочая программа по литературе 5 класс Меркин, рабочая программа по русскому языку 6 класс разумовская

рабочая программа по русскому языку по учебнику Разумовской, Львова. пояснительная записка, календарно-тематическое планирование; рабочая программа по литературе 5 класс автор Меркин. рабочая программ...

Рабочая программа по мокшанскому языку. 8 класс

Рабочая программа по мокшанскому языку. 8 класс...

Рабочая программа по русскому языку для 7 класса разработана на основе примерной программы по русскому языку основного общего образования и рабочей программы по русскому языку М.Т.Баранова, Т.А. Ладыженской, Н.М.Шанского и др.

Рабочая программа адаптирована для школы надомного обучения для учащихся с ограниченными возможностями здоровья. И расчитана на 2 часа обучения русскому языку (в неделю)....

рабочая программа по мокшанскому языку 3 класс

рабочая программ по мокшанскому языку 3 кл.2017-2017 учебныйго...

Рабочие программы по мокшанскому языку

Рабочая программа для 2 класса.Рабочая программа для 3 класса.Рабочая программа для 4 класса.Рабочая программа для 5 класса.Рабочая программа для 6 класса.Рабочая программа для 7 класса....