"Лошадь- любимое животное" - "Аътка йорээл"
классный час по теме

Монгуш Алевтина Сагаановна

Материал рассчитан для учителей национальной тувинской школы. Конь мы любим и уважаем, особенно мужчины- тувинцы должны знать все обычаи и соблюдать традиции. Материал классного часа воспитывает у мальчиков характер мужчины. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon klass-shagy-atka-yoreel.doc37.5 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: «Аътка йорээл»

Башкызы: Овур кожууннун Солчур ортумак школазынын 1-ги категориянын математика башкызы Монгуш Алевтина Сагаановна

Класс: 7

Сорулгазы:

- «Тыва кижинин хей – аъды чугурук аътта» деп улегер чугаа ундезинниг, тыва кижинин амыдыралында аъттын ролюн уругларга билиндирер;

- оореникчилернин аът дугайында билиин быжыглап, сайзырадыр;

- тыва улустун аътты хундулеп чораанын, сагылгаларын ооредир;

- тыва улустун аас – чогаалында аъттын овур – хевирин коргузер.

Дерилгези:

- тыва улустун улегер домактары;

- хогжумнуг каасталга;

- мультимедиа;

- аъттын дериг – херексели.

                                                   Кичээлдин чорудуу.

  1. «Хун – Хурту» болуунун «Чыраа – Хоор» деп ырызынын аялгазынын адаа – биле шулукту аянныг номчуур:

                          Эр кижи кандыг болурул?

                          Эзир ышкаш эрес болур.

                             Эртенги дан хаяазында

                           Эргим черин эргий коруп,

                             Чылгызынын бажын дозуп,

                           Сырын удур сыгыртып каап,

                         Сыдым дээктиин дергилепкен

                          Чырааладып челзип чоруур…

Ыры «Аъдым».

  1.                                   Тывызык

                  Соонда салбактыг, согун дег сынныг

                   Сыын дег манныг, шыдалы магалыг.

Б: (эге сос)

- силернин суурунарда чылгы – мал тудуп турар кижи бар бе? Каш аъттыгыл? Кандыг аъттар тудуп турарыл? Бистин республикада 30 мун баш чылгы мал бар. Овур кожуунда – 2079 баш чылгы бар.

- силернин аранарда чарыш аъды мунуп турар оолдар бар бе?

- аъттын тоогузунун дугайында чуну билир силер? Кайыын укталганыл?

Аъттын тоогузу:

  1. Карактарынарга чуруп корунерем. 60 млн. чыл бурунгаар Сонгу Америкага мындыг дириг – амыттан чурттап турган. Аът дурзулуг, дурт – сынны ыт хире, чолдак даваннарлыг болгаш дуюгларынын орнунда мурнуку даванында 4 салаалыг, артыкы даванында 3 салаалыг, кудурук, чели чок (1 эн чуруур оореникчиге чурудар). Ол бирги аъттын ады – эогипппус. Географтыг оскерлиишкиннер болганы – биле чоорту салаалары чидип, дуюгларже шилчий берген. Азырал аъттын кол – ла огбезин тарпан дээр (тарпаннын чуруун коргузер). Оореникчинин чуруун хынаар, коргузер.
  2. Бо дээрге амгы бистин азырал аъттарывыстын огбези – дир. Ам бистин аъттарывысче корнуп коолунер.

Ойнаптаалынарам: (2 командага узер). Жетоннар белеткээр.

А) он чузунунун аайы – биле;

Б) хар – назын аайы – биле;

В) чоруунун аайы – биле;

Г) дериг – херексели. (кол херексели)

Ыры «Аъттын дериг – херексели» (ырлап турда туннелин ундурер).

  1. «Тыва кижинин хей – аъды чугурук аътта» дээр – ле болгай. Силер ону канчаар билип тур силер? (оореникчилернин бодалын дыннаар) Кижинин хей – аъдын сарыг шажында аът хевирлиг чуруп турар. Чуге дизе сагыш сеткили кезээде ужугуп, бедик чоруур дээни ол. Тыва куруненин сулде – демдээнде урук туткан ак аъттыг арат кижини сиилбип кааны ханы уткалыг. Чуге? (оореникчилернин харыызын дыннаар).
  2. Тыванын тоогузунде, тоолчургу чугааларында кирген аъттарны адап корунерем?
  3. Эзир – Кара (Санданмаанын чуруун коргузер). Аътка тураскаалдарны коргузер.    

Аран – чула дугайында дыннаан силер бе? Билбес болзунарза мен чугаалап берейн. Ыры «Аран – чула». (Алдан – Дургун?)

  1. Бурунгу шагдан тыва чоннун ынак оюннарын адап корунерем? Хурештин эгезинде могелерни хей – аът киирер ыдык ырызы чунун – биле холбашканыл? Ырлап корунерем? (Догээ бары). «Эр кижинин чолу эки аъды – биле тудуш».

Чоокта чаа барыын кожууннарнын аът чарыжын Овур харыылап эртирген…

  1. Аът дугайында кожамыктардан ырлаптынарам (1 д. башкы ырлаар).
  2. Карточкалар: улегер домактар (чартыын бижиир).
  3. Аътка сагылгалар. Клазывыс шагы «Аътка йорээл» болганда силер аътка йорээлден салып корунерем?
  4. Ыры «Курай аъдым».

Ажыглаан литература:

  1. Чооду Кара – Куске «Кошкун чоннун холгези». Ж. «Башкы», 2005, №3.
  2. Будуп Б. «Чарыш аъттарынын аттары». «Шын», 2005, июль 14.
  3. Дамдын – оол В. «Аъттар ам херек». «Шын», 1992, апрель 1.
  4. Донгак К. «Тыва аъттар». «Шын», 1998, июль 28.
  5. Даржаа В. «Лошадь кочевников». Кызыл, 2003.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"

Конспект урока по рассказу Ф. Абрамова "О чем плачут лощади"...

Урок-размышление "Лошадь тоже человек" (по рассказу Ф.Абрамова "О чем плачут лошади..."")

Познакомить учащихся с биографическими данными Ф.Абрамова; продолжить формирование умений анализировать, проследить, как решается автором проблема нравственного выбора;В процессе анализа и сопоставлен...

"Образ лошади (коня) в русской и татарской литературе (Сопоставительный анализ произведений Ф.Абрамова "О чем плачут лошади" и Г.Ибрагимова "Алмачуар"

Бу фәнни- тикшеренү эше рус һәм татар әдәбиятында  атка кешеләрнең һәм чорларның мөнәсәбәте турында....

Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"

Конспект урока по рассказу  Ф. Абрамова "О чем плачут лошади"...

Урок-размышление по рассказу Ф.А. Абрамова "О чем плачут лошади". "Лошадь тоже человек"

Презентация к уроку литературы по рассказу Ф. Абрамова "О чем плачут лошади". 1 часть...