Связь прошлого и настоящего
рабочая программа по английскому языку (11 класс) по теме

Патутина Людмила Васильевна

Открытый урок

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon otkrytyy_urok_po_teme.doc69.5 КБ
Office presentation icon iz_istrii_keltov.ppt1.78 МБ

Предварительный просмотр:

                                               11-й класс.

Открытый урок по теме: "Linking Past and

Present”

        Цели:

         Учебный аспект:

  1. формирование и развитие коммуникативных умений учащихся на основе языковых, лингвострановедческих знаний;
  2. формирование умения воспринимать на слух и понимать небольшие сообщения;
  3. совершенствование навыков перевода, ораторского искусства;
  4. активизация изученного лексико-грамматического материала;
  5. обучение непосредственному и опосредованному диалогу, обмену мнениями;
  1. Развивающий аспект: 
  1. развитие языковых, интеллектуальных и познавательных способностей, чувств и эмоций школьников, готовности к коммуникации,
  2. развитие креативных способностей, умения проектировать,
  3. интеллектуальное развитие учащихся, формирование логического мышления;
  1. Воспитательный аспект: 
  1. формирование уважения и интереса к культуре и народу страны изучаемого языка;
  2. воспитание интереса к учению и формирование познавательной активности;

               Оборудование:

               ТСО: мультимедийный проектор, компьютер, экран.

                                           

                                             Ход  урока:

                       Greeting. Organizing Moment. (0,5 min)

         Teacher:  Мorning students.  Glad to see you  at the Country

        Studies lesson. The theme of our lesson  is"Linking

                                           Past and Present".

                                                       

С л а й д:

                      2.     Today you must try:

 

                          1) To develop debating skills

                          2) To practice giving arguments

                          3) To improve skills in speaking  

                         4 ) To study the extent Celtic language

We shall begin it from watching a film about Great Britain.

Идет просмотр фильма на CD "Window on Britain" в течение

3-х  минут.

Показываются виды Англии, Шотландии, Уэльса)

                 

  Teacher:   You have just seen beautiful sights of the country, the language of which came now here to conquer the world.  

I  offer you to discuss what you have just seen in the film « Window on Britain». Ask questions to each other and answer them !!!( work in pairs)

Then we shall see which group is the best.           (2 - 3минуты)

             

What is the population of Great Britain?

And what have you remembered from the film?(обращаясь к ученику) What about you?

(The population in Britain is about 58 million.   49 mil. in England,  5 mil. in Scotland

3 mil. in Wales and 7 mil.  in  London).

What other cities can you call in Britain?...

                                           

ПРЕЗЕНТАЦИЯ

                            о достопримечательностях Лондона. (4 мин.)

                             

Teacher: Now I offer you to visit the capital of Great Britain

               which language you are studing now.

               Imagine that you are tourists from Russia. There are three groups

               here. You have come to Great Britain to know about this country as

               much as you can.                  

               Denis, come here, please, You will be a guide. Now lets begin.

               

( «Гид» обращается к «туристам» и начинает рассказывать о достопримечательностях Лондона.

 По ходу его рассказа остальные должны задавать вопросы их интересующие.)

( В заключении  «гид» говорит следующие слова:

We have just spoken about London but you don t imagine that this name is from the Celts.

Speaking about Britain we don’t think when English appeared.)

Teacher:   Who can answer this question?

 When did people in the British Isles  speak celtic languages?

Pupil:   Two thousand years ago.  English only began to develop in the fifth century AD  when Anglo-Saxon  tribes invaded Britain from  Northern Europe.     (1 мин.)

Teacher:  Well.

In fact English is a Germanic language.

The Anglo-Saxons contributed to the formations of English most of all. English grammar is very similar to German.

There are also a lot of French words in English because William Duke of Normandy became the King of England in 1066.

You can find a lot of Scandinavian words  which came from Latin.

It is very strange, but the Celtic language didn't contribute many words to modern English.

The scientists suppose that only 80 celtic words remind in modern English. (2 - 3 мин.)

                                           

                                                     СЛАЙД

They are: military words -  javelin – дротик,

Pibroch - военная песнь

            Names of the animals - hog (pig)

                            Names of the places -  Chester  Lancaster

                               Lincoln Port – Smouth

                               Names of the clothes – pall( плащ)

                               Such words as  butter, cheese,    

                               pear(груша) peach etc…      

                 

There are a lot of words borrowed from French, Latin and Greek. For example: concert, music, operas, literature, actor and many others.

          (Вставить слайд с географическими названиями).

Teacher: Lets read  about celtic languages in ex. 1 at page 113 to know more about them.

( Учащиеся слушают затем читают текст и отвечают на вопросы).           (10 мин.)

Teacher: Find ex.  1  at page 113  .

                 Read the task. Well.            

Begin to read the first extract. Translate, please.               Now explain  the meaning of the underlined words.

Questions: (10 мин.)

WELSH

  1. What percentage of the population of Wales speak

modern Welsh now?

  1. Is Welsh the official language together with English?

    3) At what period do the students study Welsh at school

        in this country?  

                                             

IRISH GAELIK

  1. In what country did English become the language of the

majority?

     2)  There are a few areas in western Ireland where most people

       use Irish as their first language, are nоt there?

                                             Scottish Gaelic

  1. Where is Scottish Gaelic spoken now?  ( in the Highlands of Scotland and in the Western isles)
  2. Is the use of the language continually declining?

                                           

MANX GAELIC

       1) Where is Manx the native language?   ( on the Isle of Man)

       2) Are there native  speakers of Manx today?

                                                  CORNISH

  1. Where is Cornish spoken in Britain
  2.  How many people speak Cornish fluently today?  

 

      Teacher: Well. English is the official language now. But    

                      what  language is the national language and has      

                      equil rights with English?

                      (Scottish and Gaelic languages)

                     2. Explain  the meaning  of  the underlined    

                         words.

     Физкультминутка: ( МУЗЫКА!!!)    -    1-2 мин.

     Attention, please. Imagine that you are in  Hyde park.

     You are having a rest and listening to Beattles music.  

     Now close your eyes, relax yourselves.

     Bend your head  ahead then then turn to the right, now to

     the left.            

     Lean it back.

     Go the head round  and come back to our lesson.

                                        Go on to work.          

                                           

   Teacher: Раздать карточки с упр., где нужно будет    

                    вставить слова, прочитать и перевести на                                

                    русский  язык  предложения.

   Teacher:( СЛАЙДЫ)

                       Its time to sum up the information about Celtic

                       Languages.

                      ( На экране появляется слайд с изречением о

                       кельтских языках.)

Homework: (один из учеников рассказывает о проекте над которым работает его группа.)

В заключении учитель дает домашнее задание.           

В конце урока учитель объявляет оценки учащихся.

                     

                     


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект интегрированного урока (музыка, МХК) в 7 классе. Тема: "Современность в искусстве: от прошлого - к настоящему".

Урок по авторской программе интегрированного курса "Музыка. МХК"  с использованием ИКТ (мультимедийная презентация)....

Разработка урока истории в 10 классе "Опыт прошлого - уроки настоящего"

Тема  урока: «Опыт прошлого – уроки настоящего»Предмет:история РоссииКласс:10УМК(авторы): В.И. Буганов  П.Н.Зырянов  История России конец XVII-XIXвек, М. «Просвещение», 2006г.Автор урок...

Проект: От прошлого к настоящему. Пушкиниана.

«Пушкин  умер  в  полном  развитии  своих  сил  и  бесспорно  унес  с  собою  в  гроб  некоторую  великую  тайну....

"Военная песня - связь прошлого и настоящего"

Цель данной методической разработки: показать значение песни Великой Отечественной войны и её актуальность в воспитании патриотизма современного человека, воспитать уважение к прошлому Родины через эм...

"Военная песня - связь прошлого и настоящего" (презентация)

Презентация подготовлена к уроку 7 класс  "Военная песня-связь прошлого и настоящего"....

Связь прошлого и настоящего России в историческом образовании

Проблема воспитания человека нравственного, обладающего чувством ответстенности за свою страну...

"История - связь прошлого, настоящего и будущего"

Необходимость изучения истории...