Методическая разработка урока-ролевой игры в 6 классе "Home. Sweet Home"
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) по теме

Бедретдинова Сайнур Саяровна

Данный урок был  проведен на городском методическом объединении молодых учителей иностранного языка четыре года назад.Отзывы были замечательными,поэтому и предлагаю данную разработку ко всеобщему вниманию.Может быть,данный урок несколько устарел в оборудовании.Но плакаты можно заменить презентацией Power Point по теме Дом,а в аудировании можно использовать видеоролики с портала You Tube.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon Home.Sweet Home.125 КБ

Предварительный просмотр:

Урок-ролевая игра в 6 классе “ Home. Sweet home”

     Цели урока:

1. повышение  познавательного  интереса к иностранному языку в процессе игры

2. вести беседу в соответствии с учебной ситуацией по теме

3. развитие навыков восприятия речи на слух по теме

4. воспитание культуры общения

5.развитие навыков межкультурной коммуникации

6.тренировка лексики по теме

7. закрепление грамматической конструкции о нахождении предмета в каком-либо месте в настоящем простом и прошедшем временах

     Оборудование: магнитофон, картинки с изображением дома и комнат, предметы домашнего обихода, раздаточный материал по лексике и грамматике, грамматическая таблица “There is(was)/are(were)”, таблица с предлогами.

     План урока:

1.Организационный момент. Приветствие. Сообщение целей и хода урока

2. Фонетическая разминка

3.Тренировка лексики по теме

4.Разыгрывание диалогов «На кухне», «В старом доме»

5.Грамматика

6.Разыгрывание диалога «В комнате» 1 часть.

7.Физкультминутка.

8. Аудирование с общим пониманием содержания.

9.Разыгрывание диалога « В комнате» 2 часть

10. Тренировка навыков чтения с поиском детальной информации.

11.Подведение итогов. Развитие навыков письма и межкультурной коммуникации (в

случае, если останется время)

Ход урока:

     1.Организационный момент. Приветствие. Сообщение целей и хода урока:

Teacher:   - Good- morning,

                   Good- morning,

                   Good- morning to you.

                   Good- morning dear children,

                   I am glad to see you.

               

Pupils:       - Good-morning,

                    Good-morning,

                    Good- morning to you.

                    Good-morning dear teacher,

                    We are glad to see you too.

Teacher:      -Sit down, please.

Who is on duty today?

Pupil1: I am

Teacher: Come to the blackboard and answer the questions:

1.What date is it today?

2.Who day is it today?

3.What season is it now?

4.What is the weather like today?

5.Who is absent today?

Pupil 1:1.Today is the…

         2.It is…

         3. It is…

         4.It is…

5…is absent. OR Everybody is here.

Teacher: Thank you. Sit down, please. You will help me during the lesson.

My dear friends! Today we are going to have an unusual lesson, a role-game. We’ll sing, act out the dialogues, read, revise grammar ,words, listen to our foreign guests, do exercises.

     2. Фонетическая разминка.

Teacher: First of all let’s begin with the phonetics. Repeat after me : [h- ð-ө-t-d-r-w-a:]. Now let’s sing our song “Hellо-Hello». With the help of our song we’ll greet our guests.

Hello, hello! It's nice to meet you.

 Goodbye, goodbye! It's time to go.

Hello, hello! It's nice to meet you.

Goodbye, goodbye! It's time to go.

You are there and I am here.

You are far and then you are near.

You see me and say 'Hello!'

But then 'Goodbye! It's time to go'

So ...Hello, hello! It's nice to meet you ...

Repeat

Goodbye!

     3.Тренировка лексики по теме

Teacher: Very good. Thank you. Today we’ll have an excursion around the house one family has just moved to. Let’s meet the Davydovs.

-Hello, my name is Dasha.I’m a mother.

-Hello, my name is Sasha. I’m a father.

-Hello, my name is Zhenya. I’m a son.

-Hello, my name is Sonya. I’m a daughter.

All together: Nice to meet you. Pupils: Nice to meet you too.

Well, now you know all the members of the family.

As for you, you’ll be their neighbours.( остальному классу)

Before we begin аn excursion around the Davydovs’ house let’s revise some words on the topic “ Home. Sweet Home” Please give out the cards.(обращаясь к дежурному ученику) On your cards you can see different letters. Your task is to put letters in the correct order to make up the words. (Каждый ученик получает карточку с набором букв, задача-расставить буквы в правильном порядке, чтобы получилось слово. Все карточки пронумерованы. Учитель называет число-ученик произносит слово. На доске будут находиться ответы. С каждым ответом учитель открывает слово.)

На доске

У учащихся

         1. an armchair

1.c,a,r,i,h,m,a,r

2.a bedroom                                                                      

2.e,r,o,b,o,d,m

3.a computer                                                                          

3.t,m,o,c,e,u,p,r

4.a cupboard        

4.a,r,b,c,p,u,o,d

5.a flower

5.w,r,f,o,l,e

6.a kitchen

6.t,c,i,e,h,k,n

7.a poster

7.r,p,s,o,e,t

8.a refrigerator

8.r,e,o,r,g,f,i,r,t,o,e,a

9.a window

9.n,i,w,o,w,d

10.a bookshelf

10.s,e,b,o,k,h,o,f,l

11.a wardrobe

11.e,b,w,a,r,d,o,r

12.curtains

12.u,a,t,c,r,i,s,n

13.a carpet

13.t,p,a,r,c,e

14.a table

14.l,a,b,t,e

15.cosy

15.y,c,s,o

16.a bathroom

16.m,a,b,t,h,o,r,o

     4.Разыгрывание диалогов «На кухне», «В старом доме»(даны примерные диалоги)

Teacher:Well done!Now it’ time to visit the Davydovs. Mother Dasha, invite your guests.

Dasha: Julia and Misha, would you like to see my kitchen?

Julia and Misha: Certainly!

In the Kitchen

Dasha: Hello!

Julia and Misha: Hello!

Julia: We see you have a wonderful kitchen.

Misha: What is there in it?

Dasha: My old kitchen wasn’t comfortable. And now as you see there is a cooker, running water, a refrigerator and a table.

Julia /Misha: It’s great!

Teacher: Thank you. Very good. The people who live in the street where our family lives are friendly and sociable. And I’m sure Roma and Zhenya want to visit the Davydovs too. Please, Sasha, invite them!

The Old House.

Sasha: Oh,hello!

Roma and Zhenya: Hello!

S.: Have a sit. Tea or coffee?

Zh: Tea,please.( Саша разливает чай) Thank you.

R : As far as I know you have just moved to this house. How did your old house look like?

S: There were only two rooms- a bedroom and a living-room  and of course there was a kitchen and a bathroom. It wasn’t cosy at all.

Zh.: Oh, we see.

R.: It was small. And what about this house?

S.: Oh, it’s great! There are three bedrooms, one living-room and a dining-room.

R/Zh: You are lucky!

     5.Грамматика

Teacher: Thank you. Very good. We’ll return to the Davydos after we  revise grammar. First, look at the blackboard and revise there is(was)/are(were) structure and prepositional phrases.

Give out the cards, please. ( обращаясь к дежурному)

(задача детей-заполнить пропуски глаголами в нужной форме и предлогами места в соответствии с картинкой. На задание дается 2-3 минуты, после чего учащиеся проверяют ответы вместе с учителем. Работа проходит в парах)

Work in pairs.

You can see one of the Davydovs’ room in their old house. Look at the picture and fill in the gaps with was/ were and prepositional phrases. Work in pairs

Example: 0. There were four chairs at the table.  1.There was a lamp above the table.

2.There ____    a TV set ____  __ ______ __ the room.

3.There ____       a piano  __ ____ __         the door.

4.There ____     a picture   ___     the wall.

5.There ____     an armchair  ____ __     the window.

6.There ____     curtains ____      the window.

7.There ____    central heating  ___   the window-sill.

8.There  ____    a cupboard  _____   the table.

9.There   ____   a vase with flowers ____   the piano.

10.There      ____          a carpet   ____       the floor.

The key:

Work in pairs.

You can see one of the Davydovs’ room in their old house. Look at the picture and fill in the gaps with was/ were and prepositional phrases. Work in pairs

Example: 0. There were four chairs at the table.1.There was a lamp above the table.

2.There was a TV set in the corner of the room

3.There was a piano in front of the door.

4.There was a picture on the wall.

5.There was an armchair next to the window.

6.There were curtains on the window.

7.There was central heating under the window-sill.

8.There was a cupboard opposite the table.

9. There was a vase with flowers on the piano.

10.There was a carpet on the floor.

     6.Разыгрывание диалога «В комнате» 1 часть.

The Davydovs are more and more popular. Sonya invite your guests!

In the bedroom.

Sonya: Here we are. This is my house.

Masha: Oh, it’s great!

Sonya: This is my brother’s bedroom.

Kristina: Wow! And where is your bedroom?

Sonya: Here. In my old house there wasn’t my own room. That’s why I’m very happy my parents have bought a new house.

Kristina and Masha: Oh, that’s cool!

Very good girls. Thank you.

     7.Физкультминутка.

Now it’s time to have a rest. Let’s dance to music and do some exercises.

“ Head and Shoulders”

Head and shoulders

Knees and toes

Knees and toes

Knees and toes

Head and shoulders

Knees and toes

Eyes, ears, mouth and nose.

Сопровождается движениями, соответствующих тексту песенки.

     8. Аудирование с общим пониманием содержания. Развитие межкультурной коммуникации.

As you can see there are a lot of guests at our lesson. Three of them came from different countries-Italy, Armenia and France. It’s unbelievable but Valerie, Elya and Siranush know three languages. Russian, English and their native languages. Today they are here to tell you about the houses from their countries. Your task is to listen to them , guess what they will tell about and answer their questions. Don’t be afraid! Girls’ pictures will help you.

Valerie: Hello, my dear friends! My name is Valerie. I’m from France. It’s my first visit to Russia. In France people live in separate flats. They are not big. There is a living-room, two bedrooms and a kitchen. In the living-room there is a round table, chairs, a carpet, many flowers and pictures on the walls.

Now answer my questions, please:

1.Do people in France live in the houses or in flats?

2.Is there a dining-room there?

3. What is there in typical French living-room?

Siranush: Hello, boys and girls. My name is Siranush. I’m very glad to meet you. In my country people live in big houses. There is a dining-room, a kitchen, a bathroom. Every member of the family has got a bedroom. People prefer to have meal in the dining-room than in the kitchen.

 Now answer my questions, please:

1.Do people in Armenia live in the houses?

2.Are there bedrooms in the houses?

3. Where do Armenian people have dinner?

Elya: Hello, boys and girls. My name is Elya. I’m from Italy. In Italy people prefer living in the houses. There is one or two bedrooms, a living-room and a kitchen. In the kitchen there are many modern conveniences: a mixer, a microwave oven a juicer and so on. In Italy there is warm climate that’s why many houses haven’t got central heating.

Now answer my questions, please:

1. Do people in Italy prefer living in the houses?

2. How many rooms are there in Italian houses?

3. Are there many modern conveniences in the kitchen?

(Трудность задания заключается в том, что девочки говорят на языках стран, которые они представляют, но свои рассказы они сопровождают картинками по теме. Если после первого рассказа возникнут трудности, то можно ограничиться одним рассказом, остальные же рассказать на последующих уроках. Либо можно первый раз описать дома в странах на национальных языках, а второй раз то же самое на английском)

     9.Разыгрывание диалога « В комнате» 2 часть

Teacher: Thank you very much1 You’ve done very well. The task was really difficult! But don’t forget about the Davydovs. There is one more member of the family who hasn’t invited his friends yet.

Zhenya,invite your guests, please. 

Zhenya: This is my living-room.

Artiem: It looks comfortable.

Stas: I agree. Look! There is a DVD player! Was there a DVD player in your old house?

Zhenya: No, there wasn’t. Video only.

Anton: Oh, I see you have got a piano.

Stas: Do you play it?

Zhenya: No, I don’t. My sister plays the piano.

Anton: ( разглядывая фотографию Сони) Oh, she looks pretty!

     10. Тренировка навыков чтения с поиском детальной информации.

Teacher: Thank you very much! You have acted out the dialogues great! Now it’s time to read. Open your Readers at page 18. Exersise 1. Can you read the task, please?

Pupils: People live in different houses but a lot of British people live in a typical house.

What does a typical British house look like? Fill in the table.

Now let’s check: 1.Read, please. 2. Fill in the table

     11.Подведение итогов. Развитие навыков письма и межкультурной коммуникации.(в случае, если останется время)

1 variant.

Well, my dear boys and girls, our lesson gets up to the end. But one more thing. Valerie, Elya and Siranush would like to be your pen-friends. Of course we don’t have enough time to write a letter. But they left addresses of their English houses. I think they are written wrong. Let’s correct them and write addresses down on the envelops I’ll give you out.(имитация конвертов)

Before we begin let’s revise the way the British write their address.

Well, now write down the addresses.

1. Coventry , Valerie Uperie, Tower Street , 14, UK

2. Oxford , 25,Siranush Nalbandian, Oxford UK, New street

3. 21 ,Church Street ,England, Elya Goncharinie ,Manchester.

The Key:

1. Valerie Uperie

14, Tower Street,

Coventry,

UK

2. Siranush Nalbandian

25, New street,

Oxford,

UK

3.Elya Goncharinie

21, Church Street,

Manchester,

England

Please, collect the envelopes. I’ll check them and tell you the results next lesson. 

Well, my dear boys and girls, our lesson is nearing its end. I hope you enjoyed visiting the Davydovs’ house. I think they were very friendly and hospitable. I’m pleased with your work today. I’ll give you only good and excellent marks. Your homework for today is exercise 2 on pages 18-19 in Readers. Thank you. Stand up, please. Our lesson is over. Good-bye.

2 variant.

Well, my dear boys and girls, our lesson is nearing its end. I hope you enjoyed visiting the Davydovs’ house. I think they were very friendly and hospitable. I’m pleased with your work today. I’ll give you only good and excellent marks. Thank you. Your homework for today is exercise 2 on page s 18-19 in Readers. Thank you. Stand up, please. Our lesson is over. Good-bye.

Муниципальное общеобразовательное учреждение

средняя общеобразовательная школа № 17

г. о. Орехово-Зуево Московской области

Конспект урока

по английскому языку

в 6 классе

”Home. Sweet Home”

2008 год

Приложение.

 Диалоги в конспекте урока даны примерные. Поскольку этот урок - ролевая игра, учащиеся могли составить диалоги и дома. Но школьники заучивали не готовые диалоги, а сочиняли свои по следующей схеме:

Role play+flow chart+cued dialogue (6 класс.Grammar-There is/are$ there was/were)

Prepare a conversation by following through the flow chart.

Student A meets Student В and Student C

A+B+C Greet each other.

You haven't met before and pleased to meet.

A Give details about his hose

В Ask В about the old house.

C Ask A about the details of the rooms in the old and new houses.

A Answer.

B Ask A about the details

A Answer

A+B+C Exchange their opinions about the house

A+B+C Say goodbye.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка длительной образовательной игры «Победа деда - моя победа!» «Методическое пособие по патриотическому воспитанию»

Форма: путешествие по станциям  (игровое событие в рамках длительной образовательной игры "Победа деда -моя победа!"Направление: военно-патриотическое.В приложениях- сценаный план игры , в том чи...

методическая разработка интеллектуально-познавательной игры "Своя игра"

Интеллектуально-познавательная командная игра, включающая вопросы по разным учебным предметам (технология, ИЗО, музыка, ОБЖ, физкультура, история и культура Санкт-Петербурга)....

Представлены три методические разработки:1. Урок-игра "Путешествие в страну сказок; 2. Литературно-развлекательная игра "Дом моей мечты"; 3. Классный час "Строки, опаленные войной"

1.       Урок-игра «Путешествие в страну сказок». Основная цель разработки: обобщение и систематизация знаний по сказкам. Путешествие в страну сказок достаточ...

Методическая разработка на тему "Игра. Игра? Игра!" (в жизни младшего школьника)

Задача воспитателя группы продленного дня:- добиться того, чтобы наши дети выросли не только  сознательными и здоровыми членами общества, но и, обязательно, инициативными, думающими, способными н...

Методическая разработка обобщающего урока-игры по теме Экология к учебнику Spotlight 7. Обучающая игра Being green

Методическая разработка обобщающего урока-игры по теме Экология к учебнику Spotlight 7.Обучающая игра Being greenПроживите один день жизню человека, заботящегося о природе....

Методическая разработка для 5 класса по теме "At home"

ЗАДАНИЕ К УРОКУ “At Home”  Задание предназначены для самоконтроля  5 класс . Предлагается прослушать песенку «Animal House» и  выполнить задание на пон...

Методическая разработка о проведении игры «Своя игра» Тема: «Конституция РФ»

Цель: формирование у обучающихся представления о Конституции РФ как документе, обладающем высшей юридической силой и определяющим принципы устройства государства....