Конспект открытого урока для 10-х классов "Написание личного письма"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Мишина Наталия Адамовна

Подготовка к ЕГЭ

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon tema_personal_letter.doc50 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект открытого урока по английскому языку для 10А класса

Мишиной Н.А.

Тема: «Написание личного письма»

Цель урока - организация работы по усвоению учащимися правил и структуры написания личного письма в формате ЕГЭ.

Задачи:

1. ознакомить учащихся с требованиями, предъявляемыми к оформлению и содержанию личных писем и  закрепить полученные знания на практике;

2.дать практические советы и рекомендации по их написанию, а также полезные фразы и выражения;

3.развивать коммуникативные навыки учащихся в процессе написания письма.

Оборудование: демонстрационная таблица, отражающая структуру личного письма; раздаточный материал с тренировочными упражнениями к уроку.

Ход урока

1.Организационный момент

   - Hello, students!

   - Sit down, please.

- The topic of our lesson is writing a personal letter. It’s one of the most difficult parts of your final exam.

2. Повторение пройденного материала

- At the last lesson you’ve already learnt the structure of such letters. And now you know that they consist of some parts. Let’s name them.

  Учащиеся называют части, из которых состоит письмо. Один из учащихся пишет структуру письма на доске:

                                                                                                  Address (the name of the city, the                                      

        name of the country)

        Date(February 9th2013; 9/2/2013)

Greetings (Dear Helen),

     Opening remarks (How are you?  It was great to get your letter. Sorry I didn’t write earlier…)

     Main body( It consists of two or three parts)

     Closing remarks ( Please, write soon)

Signature (Love/ Best wishes…)

   Учитель детально разбирает каждую часть письма, задавая учащимся следующие вопросы:

 1. Where do you write the date and the address of you letter?

 2. About what do you write in the first part of your letter?

 3. How many parts does the main body consist of?

 4. In what part of the letter do you ask questions to your pen friend about his/her statement?

 5. How many questions must you ask him/her?

3.Тренировочные упражнения

 - The next task for you is to do some exercises. In the first exercise you should match the sentences to the corresponding parts of a letter. 

A.        Opening remarks

B.        Main body

C.        Closing remarks

  1. How are you? I hope you are feeling better.
  2. Give my best wishes to your sister!
  3. I am looking forward to your reply.

4.        You know that I've passed my finals!

  1. Sorry it took me so long to write!
  2. Congratulations on you new car!
  3. Please write soon and tell me about your

news.

  1. That's all for me now!
  2. We're having a very nice time in Spain.

10.        Hi, how's everything going?

- In the second exercise you must put the parts of the letter in the right order and then find a mistake  in the letter.

A

You asked me about my free time. I don't have much of it on weekdays. After school I come home and start doing my homework. After that I watch my favourite TV programme and I spend an hour playing computer games before supper. Then I read books and watch TV again before going to bed. At weekends I have more free time. I help my parents around the flat and then meet my friends and we either go for a walk or to the cinema.

B

Write to me soon! Best wishes, Masha.

C

8, 41, Ostozhenka Street,

Moscow, Russia

21 /07 / 2010

Dear Alex,

D

Keeping fit is very important. How do you keep fit? Where do you exercise and how often? Are there good facilities for exercising in your city?

E

Thanks for your letter! It was cool to hear from you!

- You often have difficulties in asking questions. So let’s write three questions to your pen friend about his/her statements.

Учащиеся задают вопросы к некоторым предложениям упр.3.

  1. I have just bought a new car!
  2. My sister went to Africa last summer.
  3. I am planning a trip to England.
  4. My brother has bought a new laptop.
  5. We have just come back from our holiday!
  6. I have recently moved to a new house.
  7. I've got two tickets to Madonna's concert.
  8. My cousin is coming to visit me at the weekend.
  9. I had a graduation party last Sunday.

10.        My uncle is getting married in a week!

Учитель напоминает им, что вопросы должны быть развернутые, желательно использовать вопросы разных типов.

 

- In the last exercise  I suggest you dividing the letter into paragraphs.

Rostov-on-Don, Russia

04 / 03 / 2010

Dear Diana, I'm so happy to hear that you're planning a visit here! I'll tell you everything you want about my country. I live in Rostov-on-Don, in the south of Russia. Any Russian city has something interesting and Rostov does, too. Among the major tourist attractions, there's the Regional Museum of Local Studies famous for its archaeological collection. There's also

Rostov Cathedral of the Nativity of Holy Virgin, built in 1860, Alexander Nevsky Cathedral, one of the city's greatest architecture monuments, and many others. I personally think you should visit as many Russian cities as possible, starting with Moscow. Every city or town has something special and you won't be disappointed. Tell me about the new shopping centre. Is it far from your house? Is it big or small? What shops can you find there?

Write soon, Ira.

4. Закрепление полученных знаний на практике

- Now we start writing a letter to your pen friend from your student-book (page 99, Spotlight)

Read the extract from your pen-friend's letter. His name is Ben. Write a letter to Ben, who is coming to visit you soon. In your letter:

  • tell him about your holiday
  • ask three questions about the music festival.

Write 100-140 words.

I hope you had a nice holiday! What did you do? What was the weather like? I'm going to a music festival this weekend. I can't wait!

Один из учащихся выходит к доске и начинает писать письмо, остальные пишут в тетради.

5. Подведение итогов урока (выставление оценок после окончания письма)

Домашнее задание - дописать письмо (стр.99)

- The lesson is over. Good bye.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект открытого урока обществознания и ОБЖ в 9 классе «Личность и личный выбор. Молодое поколение против курения».

Данный урок обществознания интегрирован с уроком ОБЖ. На нем рассматриваются тема по обществознанию "Личность и личный выбор" и тема по ОБЖ "Молодое поколение против курения". Это позволяет рассмотрет...

Конспект открытого урока по письму в 3 классе на тему: «Разделительный мягкий знак».

Консперк урока по письму дл учащихся 3 класса школы 8 вида. Основной целью данного урока является дифференциация учащимися разделительного мягкого знака и мягкого знака, обозначающего мягкость согласн...

конспект открытого урока по письму "Звук и буква К" в 6 классе

Данный урок был составлен для учащихся 6 класса со сложной структурой дефекта...

Конспект открытого урока по письму 8 класс (класс со сложной структурой дефекта) по теме «Части речи и члены предложения» «Праздник мужества и чести».

Тип урока: «Праздник мужества и чести» Закрепление  пройденного материала.Цель урока: Обобщение, закрепление и актуализация знаний о частях речи и членах предложения....

Конспект открытого урока по предмету "письмо и основы грамоты" на тему "Слова, обозначающие предметы"

Конспект урока для 9 класса для учащихся со сложной структурой дефекта....

Конспект открытого урока письма в 6 классе. Тема урока: «Правописание безударных окончаний имён прилагательных единственного и множественного числа».

Цель урока: закрепить умения учащихся грамотно писать безударные окончания имён прилагательных единственного и множественного числа....