Главные вкладки

    Урок английского языка на тему "Профессиональные навыки"
    план-конспект урока (английский язык) по теме

    Говорова Юлия Николаевна

    Тема урока: Профессиональные навыки.

    Профессиональное образование. Преимущества и недостатки обучения в колледже и университете.

    Цель урока: способствовать овладению учащихся основными способами мыслительной деятельности – сравнение, анализ, обобщение, совершенствовать устно-речевые навыки.

    Задачи урока:

    ·                     Образовательные – совершенствование навыков аудирования, чтения с извлечением выборочной информации, работы с основной и дополнительной литературой, умения работать коллективно.

    ·                     Развивающие – развитие языковых способностей учащихся, языковой догадки, развитие умений мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение), коммуникативных умений и умения самостоятельной работы.

    ·                     Воспитательные – повышение познавательного интереса учащихся, совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы, формирование уважительного отношения к мнению других.

    Тип урока: комбинированный.

    Формы работы учащихся: индивидуальная, работа в группах

    Скачать:

    ВложениеРазмер
    Microsoft Office document icon konspekt_uroka.doc63 КБ

    Предварительный просмотр:

    Тема урока: Профессиональные навыки.

    Профессиональное образование. Преимущества и недостатки обучения в колледже и университете.

    Цель урока: способствовать овладению учащихся основными способами мыслительной деятельности – сравнение, анализ, обобщение, совершенствовать устно-речевые навыки.

    Задачи урока:

    • Образовательные – совершенствование навыков аудирования, чтения с извлечением выборочной информации, работы с основной и дополнительной литературой, умения работать коллективно.
    • Развивающие – развитие языковых способностей учащихся, языковой догадки, развитие умений мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение), коммуникативных умений и умения самостоятельной работы.
    • Воспитательные – повышение познавательного интереса учащихся, совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы, формирование уважительного отношения к мнению других.

    Тип урока: комбинированный.

    Формы работы учащихся: индивидуальная, работа в группах.

    Необходимое техническое оборудование: индивидуальные задания для работы по вариантам,

    Аудио/видео пособия:

    1) Электронный словарь ABBYY LINGVO 12. 2007
    2) Longman Exams Coach – компьютерная программа для подготовки к экзаменам

    Учебно-методическое обеспечение

    1) Учебник английского языка для 11 класса общеобразовательных учреждений «Enjoy English» М. З. Биболетова,  Е. Е. Бабушис, Н. Д. Снежко.–  «Титул», 2010.
    2) Рабочая тетрадь № 1 к учебнику “Enjoy English” для 11 класса общеобразовательных учреждений, М. З. Биболетова, Е. Е. Бабушис, Н. Д. Снежко – «Титул», 2010. 
    3) Книга для учителя к учебнику “Enjoy English” для 11 класса общеобразовательных учреждений, М. З. Биболетова, Е. Е. Бабушис, Н. Д. Снежко. – Обнинск: «Титул», 2010.


    ХОД УРОКА

    I. Организация начала урока.

    1. Приветствие.

    Good morning students. I’m glad to see you.

    2. Речевая разминка.

    Who is on duty today? Who is absent?

    Let’s speak  about the weather? Is it cold today? What is the temperature? Is it sunny or cloudy? Is it windy? Is it wet? Do you like this weather or not? Why?

    II. Основной этап.

    1. Актуализация опорных знаний.

     What professions can you get in a college? What colleges do you know in your region? Are you going to enter one?

    2. Сообщение темы урока.

    As you understand, today we are speaking about some professional skills and especially about education at college and university.

    3. Изучение нового материала (индивидуальная работа по вариантам)

    You should read and translate short texts and trick a, b or c for statements 1-5

    Вариант 1.

    Tim: I want to be a dancer. I have always liked dancing and it has come naturally to me. My father is a self-employed businessman but I don’t fancy going in for the same job, mostly because it doesn’t really appeal to me and it’s not right for me. I don’t think I’d be very good at it. I’m lucky that my family and friends support my decision to become a dancer. They’ve seen me dance and always say I’m quite good. They are very supportive and that’s important to me. I think people still believe that there is a difference between male and female jobs, and sometimes men still get more money than women for doing the same job. I don’t think this is fair, because everyone should be treated equally. Many people also still think that men should work and women should stay in the home. I think that men and women are good at different things. Men are often good at things like building and engineering while women are better at communicating and doing many things at once. Of course, I would like to earn lots of money, but having a job I enjoy is more important to me. There’s no point in being stuck in a dead end job you don’t like.

    Read a teenager talking about how to choose a profession and tick a, b or c

    for statements  1 - 5:

    1. Tim’s father wants him to be a businessman.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    2. Tim’s family supports his decision.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    3. Tim’s friends don’t agree with his choice.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    4. Tim doesn’t think there are any set jobs for just men or just women.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    5. Having enjoyable job is more important for Tim than earning a lot of money.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    Вариант 2.

    Mary: I want to be a soldier and hope I’ll pass the entry exam. When I was 13, I started the Army Cadets and I learnt about the army and handling weapons and all that. I enjoyed the life. A lot of my friends went in and said I was good. My parents haven’t affected my choice, but it’s fine by them, if it’s what I want to do. My male friends didn’t think I would have the guts to go through with it as it is mainly a male job, but they are quite supportive. My female friends are really amazed. I am sure, if I were male, my male friends would be a bit more supportive, but the girls think that’s great. But I don’t really care what people think, it’s just what I want to do. I don’t think there are any jobs that should be just for men or just for women. Men and women should be able to do every job the same. I wouldn’t like to do anything with low pay. But having a job I enjoy is more important for me because there’s no point in being in it for the money if you don’t enjoy it.

    Read a teenager talking about how to choose a profession and tick a, b or c

    for statements  1 - 5:

    1. Mary’s father is a military man.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    2. Her male friends are quite supportive.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    3. Mary worries about what people think.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    4. Mary thinks there are jobs that only men should do.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    5. She wouldn’t like to have law-paid job.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    Вариант 3.

    Kate: I am dreaming of becoming a pop star. My mom thinks I’ve got a good voice so maybe I could do it, but my friends don’t really care. I don’t think there’s any set job just for men or just women. Sometimes men get more money than women for doing the same job. I don’t think it’s fair. I believe if you do the same job, then you should get the same money. I wouldn’t like to be a doctor because I don’t like blood and I don’t like seeing the insides of people. But I do want to earn lots of money! Did you see in the newspapers about Jennifer Lopez getting two million dollars for a two-hour show? I’d like to be on that sort of money. Of course, I would feel more comfortable with a job that I enjoy, but for me, the money’s more important, so I would have to go with that, even if it was cleaning toilets!

    Read a teenager talking about how to choose a profession and tick a, b or c

    for statements  1 - 5:

    1. Kate has a good voice

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    2. Kate would like to be a doctor.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    3. Kate wants to earn lots of money.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    4. Kate would like to work flexible hours.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    5. She doesn’t mind cleaning toilets if it is well-paid.

                  a) True                     b) False                 c) Not stated

    4. Работа с текстом.

    Read the text and complete the column about the USA. Then add information about Russia.

         In the United States, the approach varies from state to state. Most of the vocational courses are offered by community colleges. Historically, high schools have offered some vocational courses, such as home economics, typing, and auto repair, though schools have put more emphasis on academic subjects for all students because of educational reform standards.

         Most colleges operate under a policy of “open admission”. This means that anyone with a high school diploma may attend, regardless of prior academic status or college entrance exam scores.

        The “open admission” policy results in a wide range of students attending college classes. Students range in age from teenagers to working adults who are taking night classes to complete a degree or gain additional skills in their field. There are also students with graduate degrees who enrol to become more employable or to pursue lifelong interests.

         The first type of study is to get an associate’s degree, in which a student earns the qualification after a two-year course. This degree coincides with jobs that require some level of college education but not a full four-year degree. The associate’s degree programme is also for students who are planning to obtain a bachelor’s degree at a four-year college. It allows them to complete the necessary “core” requirements before they enter the four-year college.

         The second type of study provides certification in an area of training to become, for example, a computer repairperson, a medical technician, or a translator. Such certification allows for better job opportunities in many areas, as well as hiring preference or higher salary status when entering the workplace.

         The largest and the most unified system of vocational education was created in Russia in the second half of the 20th century with the so-called Professional’notehnicheskoye uchilische and Tehnikum.

         Vocational education is still an important part of the education system in Russia. A vocational qualification from Russia is generally recognized in the other states in Eastern Europe . . .

    5. Первична проверка изученного материала (работа в группах)

    Заполнение сравнительной таблицы с использованием материала из текста.

     

    The USA

     

    Russia

    1. Where can you get a vocational education?

    2. Are there any entrance exams?

     3. What are the minimum entrance requirements?

    4. Who studies there?

     5. How long is the course?

     6. What qualifications (degrees) are given at the end of the course?

    III. Заключительный этап.

    1. Итог.

    Какие значения слова college были вам не известны?

    Каковы различия в подходе к профессиональному образованию в России и США?

    2. Информация о домашнем задании.

    Найти русские эквиваленты английских пословиц.

    If a job is worth doing it is worth doing well.
    Если работу стоит делать, то стоит делать её хорошо.
    Only fools and horses work.
    Работают только дураки и лошади.
    The Devil finds work for idle hands to do.
    Дьявол находит занятие для праздных рук.
    A bad workman blames his tools.
    Плохой работник ругает свои инструменты.
    A woman’s work is never done.
    Женский труд никогда не заканчивается.
    All work and no play makes Jack a dull boy.
    Работа без забавы делает Джека скучным.
    Hard work never did anyone any harm.
    Упорная работа никому ещё вреда не принесла.

    3. Рефлексия.

    Что нового вы узнали на уроке?

    Что более всего заинтересовало?

    Что было неожиданным? А что давно известным?


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Использование ИКТ на уроках английского языка для развития навыков письменной речи у учащихся

    Данная статья содержит материал из опыта работы по применению в преподавании английского языка ИКТ для развития у учащихся навыков письменной речи...

    Сценарий урока английского языка Формирование лексических навыков по теме «Shopping for clothes» (Покупка одежды)

    Федеральный государственный образовательный стандарт (далее ФГОС) знаменует переход от освоения обязательного минимума содержания образования к достижению индивидуального максимума результатов. ...

    Презентация к уроку английского языка по теме: "УУД на уроке английского языка. Развитие лексико-грамматических навыков по теме «Моя комната»"

    Презентация к уроку английского языка по теме: "УУД на уроке английского языка. Развитие лексико-грамматических  навыков по теме «Моя комната»"...

    План-конспект урока по английскому языку "УУД на уроке английского языка. Развитие лексико-грамматических навыков по теме «Моя комната»"

    "УУД на уроке английского языка. Развитие лексико-грамматических  навыков по теме «Моя комната»"...

    План-конспект урока английского языка «Развитие разговорных навыков по теме «Food»»

    На данном уроке происходит  отработка и закрепление лексического материала по теме «Еда» и грамматического материала «much, many, a lot of»; систематизация и обобщение учебного материала по...

    Методическая разработка урока английского языка по развитию навыков аудирования

    Методическая разработка урока английского языка расчитана на студентов III-го курса  СПО  по теме «Поездка за рубеж» ...