Главные вкладки

    Методическая разработка урока английского языка по теме "Времена года"
    методическая разработка по английскому языку

    Антипова Ольга Анатольевна

    Методическая разработка урока английского языка по теме "Времена года" для 4 класса 

    Скачать:

    ВложениеРазмер
    Файл seasons.rar2.88 МБ

    Предварительный просмотр:

    План урока английского языка « Времена года»

    4 класс

    Тема: Обобщающий урок по теме Seasons.

    Цель урока: Развитие речевой компетенции и учебно-познавательной компетенции учащихся

    Задачи:


    Образовательные:

    1. систематизация ранее изученной лексики;
    2. расширение словарного запаса и кругозора учащихся,
    3. развитие речевых умений:
    • формирование умений делать описания;
    • совершенствование грамматических навыков по теме «Степени сравнения прилагательных»,
    • совершенствование навыков аудирования,
    • развитие навыков монологической речи.

    Развивающие:

    1. развитие способности прогнозировать, анализировать, делать выводы;
    2. развитие творческих способностей учащихся;
    3. развитие коммуникативных способностей учащихся;
    4. развитие рефлексивных умений.

    Воспитательные:

    1. воспитание культуры общения, речевого взаимодействия;
    2. воспитание положительного отношения к деятельности друг друга,
    3. воспитание познавательного интереса у учащихся к окружающему миру, любви к природе;
    4. воспитание умения давать адекватную оценку своей работе.

    Оснащение  урока:

    Учебник Starlight 4 (Student’s book) для общеобразовательных учреждений и школ с углубленным изучением английского языка  К.М. Баранова, Дж. Дули,  В.В.Копылова, Р.П. Мильруд, В.Эванс

    Компьютер

    презентация Power Point;

    картинки с изображением времен года;

    аудиозапись песни "Seasons";

    карточки с пословицами;

    карточки с "World Puzzles";

    карточки с текстом "Seasons";

    таблица с вопросами

    Ход урока

    Этап урока

    Деятельность учителя

    Деятельность ученика

    Вводный этап.

    Организационный момент

    1. Создает эмоционально-благоприятную атмосферу для предстоящей деятельности. Определяет готовность  учащихся к работе.

    Good morning boys and girls.

    How are you?

    I am glad to see you.

    Sit down, please.

    I hope you’ll enjoy our work.

    As usual we start our lesson with some questions.

    What is the date today?

    What day of week is today?

    1.Готовятся к уроку.

    Отвечают на вопросы учителя.

    Целеполагание.

    Мотивация к деятельности.

    Актуализация знаний.

    2.Мотивирует на предстоящую деятельность, организуя работу с загадками о временах года. Подводит к определению темы урока с помощью проблемного вопроса. Сообщает цель урока.

    Please, attention on the board. You can see some riddles here. Read them, please. What is it?    (слайд 2)

    1. A little old woman with twelve children: some short, some long, some cold, some hot.
    2. I come with cold and snow,

    But you like me and know.

    1. The days are cool,                                          

               When we eat apples

               And go to school

    1. What is without hands and without feet,     without neck and head, but can open a door?
    2. What is white and falls on the ground?

    What are these riddles about?

    In our lesson we are going to speak about seasons, weather, months and activities.

    2. Читают загадки и отгадывают их, дают их общее тематическое название. Оперируют изученной лексикой по теме «Времена года». Высказывают предположения по поводу темы урока.

    1. A year
    2. Winter
    3. Autumn
    4. Wind
    5. Snow

    The riddles are about the seasons.

    Речевая и фонетическая зарядка

    3.Организует работу над отработкой звуков. Аудирование и фонетическая отработка песни “Seasons” (слайд 3)

    Spring is green

    Summer is bright

    Autumn is yellow

    Winter is white

    Look at the window and tell me, please – what is the season now?

    3.Слушают и поют песню о временах года, отвечают на вопрос учителя.

    Основной этап

    Организация познавательной деятельности учащихся, закрепление и включение в систему знаний.

    4.Активизирует изученную ранее лексику по теме «Времена года» с использованием визуальной опоры на слайде. Совместно с учащимися повторяет и совершенствует употребление грамматического правила «Сравнительные степени прилагательных» в устной речи.

    How many seasons in a year? What are they?

    (слайд 4)

    Now I’d like to listen to you poems about seasons.

    (слайд 5) Thank you very much.

    Now let’s remember months of a year (слайд 6)

    LET’S  READ  THE TEXT “SEASONS”

    (слайды 7-11)

    Look at the slide, you can see some sentences, tell me, please, are they true or false (слайд 12)

    1. It often snows in winter

    2. The days are long and the nights are short in winter

    3. Everything begins to grow in autumn

    4. Summer is the coldest season

    5. There are no vegetables and fruit in autumn

    6. A school year begins in autumn

    7. Winter begins in January in Russia

    Now you should answer questions about the text “Seasons” (слайд 13)

    1. How many seasons are there in a year?

    2. What are they?

    3. What season is the coldest?

    4. What season is the hottest?

    5. What season brings the first flowers?

    6. What season is "tasty"?

    7. How many months make a year?

    8. What are the names of the months?

    9. What month is the shortest?

    10. What can children do in winter?

    11. What is the weather like in summer?

    12. What do people like to play in summer?

    Now let’s talk about the weather (слайд 14)

    Look outside. What is the weather like today?

    Групповая работа. Класс делится на 3 группы и выполняют задания на карточках, учитель контролирует.

    Read the sentences on the slide and point the pictures. (слайд 15)

    Find the weather words (слайд 16)

    Cold day snow month windy snowball bright sledge sunny ground white lovely night rainy grass fine children warm street frosty long short weather garden wet green park nice cloudy

    Join the pals to make 10 words (слайд 17)

    What are the words? (слайд 18)

    1. Snow falls in ................

    2. Flowers grow in ............

    3. Leaves turn brown in ............

    4. New leaves grow on trees in ..........

    5. Trees are green in ...........

    6. Leaves fall in ...........

    7. Flowers don’t grow in ……………

    Make up the sentences with given words

    (слайд 19)

    1. are, trees, the, green, and, autumn, yellow, brown, in

    2. is, snow, winter, in, there, much

    3. often, spring, it, in, rains

    4. weather, the, in, sunny, is, summer

    Odd one out (слайд 20)

    Autumn  summer   weather   winter

    Always   rain          snow       shine

    Blue       grey         spring      yellow

    Cloudy   dry           sunny      usually

    Coat       hat           scarf        wind

    Группа, выполнившая задание первой и правильно получает бонус.

    Now let’s sing a song (слайд 21)

    Now let’s revise Grammar «Степени сравнения прилагательных» (слайды 22-23)

    Индивидуальная работа с раздаточным материалом.

    (слайд 24)

    Check  you  Grammar

    Winter is the  (cold)  season of the year

    In summer the days are (short) than in winter

    The weather is (warm) in spring than in winter

    What is the (hot) season of the year

    (слайд 25)

    Complete the sentences

    The coldest season is  _________

    _______and ______ are the wettest seasons

    The driest and hottest season is    _____

    ________ is the windiest season

    The sunniest season is ________

    (слайд 26)

    Complete sentences

    ______ is colder than autumn and spring

    _____ and winter are wetter than spring

    Spring is warmer and sunnier than _____

    Autumn and spring are cooler than _____

    ____ is cloudier and windier than summer

    _______ is hotter and drier than spring

    (слайд 27)

    Make the sentences negative

    1. A year has got 365 days

    2. There are five seasons in a year

    3. Winter comes after spring

    4. It is snowing now

    5. Children can ski and skate in summer

    6. It was cold last week

    4. Оперируют ранее изученной лексикой по теме «Времена года». Выполняют задания на установление соответствий, проверка правильности высказываний. Закрепляют грамматический знания в практической деятельности.

    There are four seasons in a year: winter, spring, summer, autumn.

    Winter

    This is the season

    When mornings are dark

    And birds do not sing

    In forest and park

    This is the season

    When children ski

    And Grand Father Frost brings the New Year Tree.

    Spring

    This is the season

    When snowdrops bloom

    When nobody likes

    To be in his room

    This is the season

    When birds make their nests

    This is the season

    We all like best.

    Summer

    This is the season

    When nights are short

    And children have plenty

    Of fun and sport

    Boating, swimming

    All the day

    Will a merry song

    On a sunny day

          Autumn

    This is the season

    When fruit is sweet

    This is the season

    When school friends meet

    When noisy and gay

    And browned by the sun

    When their books and bags

    To school they run.

    WINTER

    Winter begins in December. The winter months are December, January and February. The weather is cold, frosty and windy in winter. It often snows. The days are short and the nights are long. Children can ski, skate, sledge and play snowballs.

    SPRING

    Spring begins in March. It lasts for three months: March, April and May. Sometimes it is cold and rainy, in late spring the weather is sunny and warm. Everything begins to grow. Spring is a wonderful season. Children like to play different games.

    SUMMER

    Summer begins in June and lasts for three months: June, July and August. Summer is the hottest season. The weather is warm, sunny and bright. Everybody likes summer. Many people go to the country. Summer is the best season for sports in the open air. People play football, basketball, tennis, badminton and swim.

    AUTUMN

    Autumn begins in September and lasts for three months: September, October and November. In early autumn the weather is sunny, warm and bright. In late autumn the weather gets cooler. It often rains. The weather is cloudy, rainy and wet. The days become shorter and the nights become longer. Autumn is a beautiful season. The leaves are red, brown, green and yellow. It is a “tasty” season. There are a lot of fruit and vegetables.

    Answers:

    true 1, 6

    false 2, 3, 4, 5, 7

    Answers:

    1. There are four seasons in a year. 2. They are winter, spring, summer, autumn. 3. The coldest season is winter. 4. The hottest season is summer. 5. It’s spring. 6. It’s autumn. 7. There are twelve months in a year. 8. They are December, January, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November. 9. It’s February. 10. They can ski, skate, sledge, play snowballs. 11. It’s hot. 12. They like to play football, basketball, tennis, badminton.

    It’s warm, wet and cloudy.

    Answers: 1b, 2a, 3d, 4c

    Answers:

    Cold snow windy sunny lovely rainy fine warm frosty weather wet nice cloudy

    Answers:
    calendar, season, winter, summer, autumn, July, October, April, Sunday, August

    Answers:

    1. winter
    2. summer
    3. autumn
    4. spring
    5. summer
    6. autumn
    7. winter

    Answers:

    1. The trees are green, yellow and brown in autumn

    2. There is much snow in winter

    3. It often rains in spring

    4. The weather is sunny in summer

    Answers:

    1. weather
    2. always
    3. spring
    4. usually
    5. wind

    Students sing a song

    Ученики сообщают учителю и повторяют правило образования сравнительной и превосходной степеней сравнения, выполняют на карточках индивидуально задания и сдают на проверку.

    Answers:

    1. coldest
    2. shorter
    3. warmer
    4. hottest

    Answers:

    1. winter
    2. spring, autumn
    3. summer
    4. autumn
    5. summer

    Answers:

    1. winter
    2. autumn
    3. autumn
    4. summer
    5. spring
    6. summer

    Answers:

    1. hasn’t
    2. aren’t
    3. doesn’t
    4. isn’t
    5. can’t
    6. wasn’t

    Завершаюший этап.

    Подведение итогов урока.

    Рефлексия.

    Подводит итоги урока. Организует рефлексивную деятельность учащихся, используя прием приращения знаний и достижения целей и прием изображения трех лиц.

    Our lesson is coming to the end.

    What have we done during our lesson?

    What can you do (know) now?

    Choose the drawing that reflects your spirit. What emotions do you feel?

    Учащиеся самостоятельно высказываются о проделанной работе, о собственных достижениях на уроке (чему они научились), соотносят их с целями урока.

    Now I know (can)……..

    Каждый ученик получает карточки с изображеникм трех лиц: веселого, нейтрального, грустного. Ученик выбирает рисунок, соответствующий его настроению в конце урока.

    Оценка деятельности учащихся

    Домашнее задание

    Объясняет домашнее задание и выставляет оценки за работу на уроке.

    Please, open your diaries and write down your home task: write a story about your favourite season (5-7 sentences)

    Thank you for the lesson. You have worked very hard. I’m pleased with your work.

    Звучит заключительная музыка Пола Мориа “Прогноз погоды”

    Our lesson is over. Good-bye.

    Записывают домашнее задание.


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык»

    Books in our Life/Методическая разработка урока английского языка в 8 классе по УМК «Английский язык», авторы: О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, издательство «Просвещение»/ Цель: Формирование ...

    Методическая разработка урока английского языка в 6 классе по УМК "Английский в фокусе" по теме "Мой дом и мой микрорайон" с использованием технологической карты

    Данный урок использует дополнительно к материалам учебника видеоматериалы учебного пособия " Speakout Elementary", что позволяет успешно решать задачу формирования монологического высказывания по теме...

    Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна, учитель английского языка

    Методическая разработка урока английского языка по теме"What is the family?" в 6 классе по УМК Биболетова с применением отдельных структур Сингапурского метода обучения, Шаймарданова Гульшат Ришатовна...

    МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА УРОКОВ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 7 КЛАССЕ ПО ТЕМЕ «МИР ТАЙН. ПИРАМИДЫ» (учебник английского языка «NEW MILLENNIUM») С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ РЕЙТИНГ – НАКОПИТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЫ ОЦЕНИВАНИЯ И ТЕХНОЛОГИИ КРИТИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ.

    Разработано семь уроков по теме "Мир тайн" для учащихся 7ого класса( учебник "New Millennium"), также для каждого урока сделаны технологические карты, где учащиеся непосредственно выполняют задания ра...

    Тема урока: « Английский алфавит» Методическая разработка урока английского языка, 2 класс

    Цели урока: В игровой форме организовать повторение и обобщение изученного материала....

    Методическая разработка урока английского языка по теме "Почему ты изучаешь английский язык?"

    Тема урока: "Почему ты изучаешь английский язык?".Тип урока: урок систематизации знаний учащихся.Цель урока - развивать навыки коммуникативной компетенции учащихся.Здачи урока:-практиковать учащихся в...

    Методическая разработка урока английского языка для 6 класса по теме "Подготовка к Новому году"

    Данный урок разработан для 6 класса по УМК Spotlight ("Английский в фокусе")...