Сценарий открытого урока - Путешествие в католическое Рождество УМК Spotlight 6 класс
план-конспект урока (английский язык, 6 класс) по теме

Решетникова Ольга Ивановна

Урок появящён празднику Рождества в англоязычных странах и проводится в системе уроков Модуля 5 (УМК Spotlight 6).Учащиеся овладевают социокультурной информацией о рождественских традициях, связанными со странами изучаемого языка.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок "Путешествие в Католическое Рождество" (6-й класс)

Авторы: Решетникова О.И., Пронина Н.В. учителя английского языка СОШ №169 МИОО

Целевая аудитория: учащиеся 6 А класса.

Тип урока – интегрированный, с элементами  проектной деятельности;

Вид урока: комплексный: обобщающий, развивающий, обучающий

Формы работы – фронтальная, парная, групповая.  

Актуальность урока, ожидаемые результаты: урок посвящен празднику Рождества в англоязычных странах и проводится в системе уроков Модуля 5 ; учащиеся овладевают социокультурной информацией о рождественских традициях, связанных со странами изучаемого языка.

Техническое обеспечение:

ТСО – компьютер, телевизор,

Средства наглядности – слайд-шоу «Библейская история – Рождение Иесуса», презентация «Имбирные пряники», детские рисунки, изображающие Рождественские символы, новогодние украшения, изображение елки на магнитной доске, раздаточный материал, аксессуары, костюмы.

Речевой материал - аутентичные тексты и аудио/видео -тексты, песни, викторина; видео фильмы в качестве фона и музыкального сопровождения; детский мультфильм «Санта Клаус и Дед Мороз»;

Цели урока

Учебные:

  • развитие социокультурной компетенции учащихся через знакомство с культурой и традициями англоговорящих стран;
  • комплексное развитие всех коммуникативных навыков (аудирования, говорения, чтения и письма);
  • систематизация знаний по теме “Рождество” и расширение кругозора учащихся в свете ознакомления с различными аспектами культуры (песни, литературные произведения) англо-говорящих стран;
  • развитие лексико-грамматических навыков;
  • развитие орфографических навыков;
  • осуществление межпредметных связей с литературой и МХК, информатикой.

Развивающие:

  • целенаправленное развитие психических функций, связанных с речевой деятельностью (внимания, способности к анализу, синтезу, логическому мышлению и зрительной памяти, языковой способности и готовности к коммуникации);
  • развитие эстетических чувств и творческой активности учащихся.

Воспитательные:

  • повышение мотивации к изучению английского языка на основе интереса к культуре и традициям англо-говорящих стран;
  • воспитание культуры языкового общения, уважительного отношения к культуре и традициям других стран и друг к другу, толерантности, умения слушать собеседника, умения работать в группах и парах;

Урок является органическим завершением темы Модуля 5 “Festive Time” – «Праздники». На протяжении уроков модуля(предыдущих уроков) учащиеся знакомились с тематической лексикой и  развивали навыки использования её в речи (чтении, говорении, аудировании, письме); для передачи собственного опыта учащиеся использовали такие временные формы как the Present Simple, the Past Simple, the Present Continuous Tenses; Учащиеся обучались умению строить  логическое рассуждение и представлению  своего доклада.

На уроках школьного компонента учащиеся выполняли задания, связанные с проектной деятельностью по микротемам: «История праздника», «Рождество сегодня», «Рождественские символы», «Литературные персонажи Рождества», «Рождественские угощения»;

 Ход урока

  1. Организационный момент и целевая установка урока – объяснение особенностей урока (вести записи по ходу урока, чтобы написать и представить сообщение о празднике в конце урока);
  2. Речевая зарядка – Канун Рождества, подготовка людей  к празднику;
  3. Говорение – презентация проектов:
  • «Библейская история рождения Христа»
  • «Рождество сегодня – что оно значит для людей, символы, обычаи»
  • «Литературные персонажи Рождества»;
  1. Работа в группах по подготовке сообщения о празднике, используя информацию урока;
  2. Презентация обобщённых сообщений;
  3. Презентация «Имбирные пряники»;
  4. Мультфильм «Санта Клаус и Дед Мороз»;
  5. Рефлексия – викторина по материалу урока;
  6. Заключительная часть:
  • подведение итогов
  • выставление оценок
  • объяснение домашнего задания – написать и оформить выступление      «Рождество в Великобритании» ;  

Подробное описание урока приводится в плане – конспекте урока.



Предварительный просмотр:

“A Journey to Catholic Christmas”

2013

Form 6 A

 

I.

Introduction

Slide 1

 M 5. “Festive Time: celebrations, festivals, holidays, special days”.

T.:

We are having a very special lesson If it is a lesson, you will have a task to fill this form & to prepare a report on the topic of the lesson.

Let me remind that during our previous lessons we spoke about celebrations, festivals, holidays, special days & today is a very important special day.

T.:

What is the date today?        

 Ps.:

It’s the 25-th of December. It’s a great holiday for many people of the Earth because it’s     Christmas.

T.:

Was it a busy day yesterday? How is it called? What did people do on Christmas Eve?

Slide 2.

Words in scrambled order: wrap presents, decorate the Christmas tree, make decorations, make special dishes, do the last- minute shopping, make cards, make party hats, …

Ps’ ideas

(Past Simple)

II.

A Story that Never Grows Old

1.

T.

There is one more thing to do on Christmas Eve. Some people go to a special church service  at 12 o’clock at night. It is called Midnight Mass or a Mass in honour of the birth of Christ – Christ’s Mass. So, the holiday is called Christmas. “Christmas Spirit”.

And now it’s time to  remember what happened about this time more than 2000 years ago.

2.

P1.

Background: slideshow

“ The Bible For Children”

Carol “Silent Night

3.

P1&P2.

recite a poem;

 

Choir:

Choir:

Background:

pictures

“ The Bible For Children”

Video film

Carol(a song)

Video film

Carol(a song)

A Story that Never Grows Old

Once a little Baby lay                                            

Sleeping in a manger,                                                                      

Shepards on the hillside stayed                                                  

With their sheep at night;

Wise men came from afar.

Mary held the baby dear;

Over them a star. 

Carol “Away In the Manger”

Wise men came themselves to know

Of the Baby’s birth.

Wise men knelt on bended knee.

Christ had come to earth!

Carol “Three Kings of Orient”

III

 “Merry Christmas In Letters”.

P1.

Christmas time is the happiest time for people in many countries. Christmas holiday lasts 12 days. People can do a lot of things. We  will tell you about them with the help of letters.

1.

Ps.

Letters

M  is for making miracles(чудеса ) and fun,and making Christmas pudding;

            E  is for Christmas Eve (канун ) when people decorate Christmas Tree and children hang their stockings by the fire place or by their beds;

 R and R  are for Reindeer Rudolph.He is very strong and very cleve r. Santa loves him very much .

Y  is for the old year which is over in some days. A New Year is coming in turn.

C  is for Christmas cards, candles and carols which children sing at the door.

H and R  are for holy wreaths (венок ) made of mistletoe (омела ), branches of firtree or pine and with red apples and candles. They are hung on the front  doors of the houses.

I and S  are for ice, ice- skating, skiing and sleighing over the snow.

;

T  is for good tidings of comfort and joy and for tinsels decorating Christmas tree;

M  is for magic we have on Christmas and Santa’s mailbag full of letters from children

A  is for angels who keep us safe;

S  is for stockings hanging by the fireplace awaiting for presents from Santa.

Merry Christmas !

2.

Ps.

Choir & soloists

A song

 “We Wish You a Merry Christmas!”

IV

Symbols, Customs, Traditions

T.

Slide3

No any  holiday has so many traditions and symbols as Christmas. What are they? Who/what  can’t we imagine Christmas without? Who is the main character?

1.

Ps’ ideas

2.

Ps

Acting out a composition

“Reindeer Rudolf”

T.:

If there are 8 deer with Rudolf at the head pulling a sleigh, the there must be Santa Clause with a mailbag full of Christmas cards and gifts.

3.

Ps 

Choir

A song

“Must Be Santa”

V.

Surprises

T.

Christmas is a magic holiday and that is why we can expect surprises. One of them is prepared by the girls and it is a tasty surprise.

1.

Ps.:

Presentation

“How to Make Ginger bread”

T.:

Remember at the beginning of the lesson you were given the lists with the table. The quiz will help you to fill the table correctly.

2.

Quiz

computer

 

VI

Conclusion

Ps

Reports

Students work in groups discussing what they are going to include in their reports;

Students present their reports.

VII

Addition

A cartoon

How much do you know about Santa Claus? Has he got a family? Who does he live with? What is his summer residence? What does he wear in summer? What are his friends? The cartoon will help you to find the answers. Be attentive, please.

Enclosure/Attachments

 


Carols: 

  1. “Away in a manger “

Away in a manger, no crib for his bed

 The little Lord Jesus laid down his sweet head

 The stars in the sky looked down where he lay

 The little Lord Jesus, asleep on the hay

 

The cattle are lowing, the baby awakes

 But little Lord Jesus, no crying he makes

 I love Thee, Lord Jesus look down from the sky

 And stay by my side until morning is nigh

  1. “We Three Kings”

We three kings of Orient are

Bearing gifts we traverse afar

Field and fountain, moor and mountain

Following yonder star.

Star of wonder, star of night

Star with royal beauty bright

Westward leading, still proceeding

Guide us to Thy perfect light.

Born a baby on Bethlehem's plain

Gold we bring to crown Him again

King forever, ceasing never

Over us all to rein.

Star of wonder, star of night

Star with royal beauty bright

Westward leading, still proceeding

Guide us to Thy perfect light.

Источник: http://www.amalgamalab.com/songs/7/78violet/we_three_kings.html#ixzz2n3wOnnHf

http://www.youtube.com/watch?v=BS8UKDrohvY

coloring-pages-for-free.com›…three-kings…three…3…

christmas-songs.org›christmas-songs-for-kids.html

  1. “Must Be Santa”

Making a report

 “Catholic Christmas”.

Hello,

I am going to talk to you about  …

take place

The 24th of December is Christmas Eve. On Christmas Eve people …

The 25th of December is the main holiday.

Christmas symbols are …

Christmas holidays last …

do many things

take part in many activities

          …

Thank you for listening.

 


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Festive Time: celebrations, holidays, festivals, special days .

Слайд 2

The 24-th of December is Christmas Eve wrap presents/gifts make decorations, hang balloons decorate with(bells, baubles, tinsels, garlands, sweets, gingerbread biscuits) do the last minute shopping write cards make festive meal m ake Christmas Pudding

Слайд 3

A STORY THAT NEVER GROWS OLD


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Christmas quiz

Слайд 2

How many days do Christmas Holidays last? 10 12 15

Слайд 3

Right!

Слайд 4

6 8 9 How many reindeer pull Santa’s sleigh?

Слайд 5

Right!

Слайд 6

Sports day Packaging rubbish day Giving presents What does “Boxing Day” mean?

Слайд 7

Right!

Слайд 8

24 December 26 December 1 January When is “ Boxing Day”?

Слайд 9

Right!

Слайд 10

Norway Scotland Russia Where is the Christmas tree brought to London from?

Слайд 11

Right!

Слайд 12

Carols Gingerbread Chocolate rabbit Which is odd?

Слайд 13

Right!

Слайд 14

the door The chimney The window How does Santa Clause enter the house?

Слайд 15

Right!

Слайд 16

A chocolate cake A figgy pudding Mint ice-cream What special dis h is made for Christmas dessert?:

Слайд 17

Right!

Слайд 18

In the socks Under the bed In the stockings Where do children find Santa’s presents?

Слайд 19

Right!

Слайд 20

Complete the song: “Dashing through the snow…” “Good tidings we bring…” “Silent night…”

Слайд 21

Thank you!  В начало.

Слайд 22

Wrong!!! Again…



Предварительный просмотр:

Ссылка для скачивания детской работы с Яндекс Диска - https://yadi.sk/i/Rq6sAxfWc6RaB

24 Мбайта


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

открытый урок "путешествие в страну английского языка" 5 класс

Все ученики являются пассажирами поезда, который отправляется в путешествие по английскому языку. Каждый команда занимает свой поезд, который останавливается на разных станциях. Дети сами придумывают ...

Методический сценарий открытого урока в 5 классе по теме «Рождество в Великобритании»

Методический сценарий урока по теме "Рождество в Великобритании разработан для учащихся  5 класса....

Открытый урок "Путешествие в страну «Funny games»" 2 класс с применением сервера LearningApps.org ( АМО, ИКТ)

Открытый урок "Путешествие в  страну «Funny games»" 2 класс с применением сервера LearningApps.org ( АМО, ИКТ), интерактивной игры "Цвета", интерактивной физкультм...

Презентация открытого урока по теме"каникулы" к учебнику spotlight6-7

Тренировка в употреблени конструкции to be going to do smth/...

Открытый урок-путешествие по русскому языку в 7 классе на тему "Деепричастие" (презентация)

ЦЕЛИ Образовательные: активизировать знания по теме “Деепричастие”; формировать умение нахождения деепричастий в тексте, вычленения деепричастного оборота, определять слитное и раздельное ...

Сценарий открытого урока по русскому языку в 8 М классе "Односоставные предложения". Повторение и обобщение.

Цели урока:Образовательная: повторить, обобщить и систематизировать материал по данной теме;Развивающая: развивать навыки грамотного письма и орфографическую зоркость, умение определять виды...

Сценарий открытого урока по английскому языку для обучающихся 3х классов школ с углубленным изучением английского языка. Тема урока - Clothes.

Данный материал включает сценарий открытого урока по английскому языку для обучающихся 3х классов школ с углубленным изучением английского языка. Тема урока - "Clothes".Презентацию и разадто...