Ход открытого урока по теме "Сохранение языков в 21 веке"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) на тему

Гнедкова Надежда Петровна

Открытый урок по теме "Сохранение языков в 21 веке" проходил в рамках экспериментальной площадки "Создание системы научно-методической поддержки сетевого взаимодействия образовательных учреждений, работающих над реализацией модуля ШБ "

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon open_lesson_plan_preservation_of_languages.doc29.5 КБ

Предварительный просмотр:

Preservation of Languages in the 21st Century

I . Warm up

The topic we are studying now is entitled “What’s in a Language?”  We have already spoken about the variety of languages in the world.

And how many languages are there in the world?

We have discussed the future of Bongou people, the ethnic minority in a former British colony in Africa, and their native language. But that was a role play, in fact. You spoke on behalf of the chosen personages. Today we’ll have debates on a very serious issue: preservation of language variety in the 21st century. And this time you’ll have to speak for yourselves and you won’t be given any role cards.

You know, when preparing for the lesson I surfed the Internet and came across a video clip that impressed me greatly and made me feel worried and concerned, irritated and sad, enthusiastic to start doing at least something. I suggest you watching it and you’ll understand what I mean and then I‘ll ask you the main questions you’ll have to find the answer to.

        Video clip.

The list of dying languages you have just seen on the screen is related only to European countries. Just imagine the number of endangered languages in the whole world! According the statistics, two languages die every month. The linguists predict the extinction of half of them in a hundred of years.

Do you think it is important to save these languages?

Is language extinction a catastrophe or a natural selection?

Should we care at all?

II. Debates

So the questions have been stated. Now you’ll be divided into three groups. Those who are sitting in front of me will participate as an expert group. Your task is to assess the two teams using certain criteria. (Exclude those you think are not so important). Which of you wants to be a time keeper to inform the participants about the time passed? Max, will you? Here are debate roles and rules.

Now we’ll decide which of the two teams will support the idea of saving the dying and endangered languages and which will be against it – pro and con teams. We’ll cast lots. Which of you will pull the ticket?

OK. Now within 3 min. you’ll have to discuss and exchange your ideas on the topic and then one of you will explain the position of the team. After that we’ll start the rebuttals. Was I clear enough?

Then off we go.

III. Conclusion

Unfortunately, language extinction is inevitable. Languages have been coming and going for millennia, but in recent times there has been less coming and a lot more going. Language preservation is difficult but possible and there are some success stories (Hawaiian, Hebrew, Irish Gaelic). When you lose a language, you lose culture, intellectual wealth, a work of art.

I would like to conclude with the words of one Navajo elder, who told his grandson the following:

 

“If you don’t breathe,

There is no air.

If you don’t walk,

There is no earth.

If you don’t speak,

There is no world.” 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок "Достойный труд в 21 веке. За что борются профсоюзы?"

Открытый урок "Достойный труд в 21 веке. За что борются профсоюзы?"...

Конспект открытого урока по английскому языку и литературе в 11-ом классе «Без фальши в звуках струн…» – «That’s Sweetly Play’d inTune…» учителя русского языка и литературы Тимофеевой Оксаны Николаевны, учителя английского языка Захарченко О.С.

Целью нашего урока было обобщение материала о жизни и творчестве Роберта Бернса, пробуждение интереса к его творчеству, формирование умения учащихся работать в группах и в парах. Еще одной целью было ...

Презентация к открытому уроку по английскому языку и литературе в 11-ом классе «Без фальши в звуках струн…» – «That’s Sweetly Play’d inTune…» учителя русского языка и литературы Тимофеевой Оксаны Николаевны, учителя английского языка Захарченко О.С.

Целью нашего урока было обобщение материала о жизни и творчестве Роберта Бернса, пробуждение интереса к его творчеству, формирование умения учащихся работать в группах и в парах. Еще одной целью было ...

Открытый урок по английскому языку. Открытый урок на активность обучения английского языка». (2 е—5 е классы обучения предмету)

Применение различныхвидов игр на уроке с целью закрепления лексических и грамматических навыков в обучении английскому языку....

ОТКРЫТЫЙ УРОК КРИЗИС РУСИ В XIII веке

Прблемный урок. Групповая работа на уроке. Урок призван помочь учащимся глубже понять условия цивилизационного кризиса, осмыслить сущность возможных цивилизационных вариантов развития Руси, сформирова...

Конспект открытого урока по немецкому языку (второй иностранный) в 8 классе Тема: Unsere Feste УМК «Немецкий язык. Второй иностранный язык» серии «Горизонты» М.М. Аве-рин, Ф. Джин, Л. Рорман, Г. Ризу

Цели урока: научить учащихся слушать и понимать, читать и понимать краткие монологические высказывания по теме «Наши праздники»....

8 февраля 2022 года. Интегрированный открытый урок по литературе и химии «Два великих имени: Д.И. Менделеев и А. А. Блок». Отделение "Автозаводская" ГБПОУ МТК. Провела открытый урок преподаватель русского языка и литературы Моисеева Т.А.

8 февраля 1834 года родился великий русский ученый Д. И. Менделеев. Казалось бы, этот урок  должен был быть посвящен ему и его научной деятельности, но у нас необычное занятие, из которого ...