Урок английского языка в 10 классе.Тема “Different landscapes – different countries” (УМК Кузовлев В.П. и др.).
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему

Довбенко Вадим Викторович

Урок английского языка в 10 классе.Тема “Different landscapes – different countries” (УМК Кузовлев В.П. и др.).

Скачать:


Предварительный просмотр:

 Урок английского языка в 10 классе.

                             Тема “Different landscapes – different countries”.

Тип урока: интегрированный, закрепление и сообщение новых знаний.

 Цели:

  1. Тренировка произносительных навыков.
  2. Ознакомление с новой лексикой по теме «География стран изучаемого языка».
  3. Повторение и активизация грамматических навыков (употребление артикля с географическими названиями).
  4. Развитие умений и навыков чтения с целью детального понимания содержания.
  5. Развитие умения аудировать с целью извлечения общего содержания.
  6. Развитие навыков говорения.

Задачи:

  1. Обобщить знания учащегося об Австралии, Британии и США.
  2. Проконтролировать сформированность лексических и грамматических навыков по изученным темам.
  3. Вызвать страноведческий интерес учащегося.  

Оборудование:

  1. Учебник английского языка 10-11 кл. под ред. Кузовлева В.П. и др. (с цветными иллюстрациями по теме урока).
  2.  Рабочая тетрадь к учебнику Кузовлева В.П. (с картами Австралии, Британии и США).
  3. Аудиоприложение к учебнику Кузовлева В.П.
  4. Магнитофон.
  5. Классная доска.
  6. Карточки со словами (для подбора синонимов и антонимов, с заданием для аудирования).

I. Introduction.

Hello, my dear friends! Today we are having an unusual lesson. It will be connected with two subjects – English and geography. We are going to speak about Australia, the UK and the USA.

 II. Warming-up.

Good morning, Egor! How are you?

We start the new Unit “How different the world is” and our first lesson will be connected with the geographical position of Australia, the UK and the USA.

III. Проверка д.з. (краткое письменное сообщение об Австралии, Британии и США).

Teacher:

More than 5 billion people, speaking hundreds of languages, live in some 200 countries of the world. They live in a great variety of natural environments.

On pages 3,7 are some photos taken in different English-speaking countries. What countries do you think such landscapes are typical of ?

Учащийся выполняет упр. 1(2), стр. 4

I think that the first photo is typical of the USA.

To my mind…

(и так далее, до седьмой фотографии).

IV. Phonetic activities.

На доске представлена лексика по теме урока (см. учебник стр.4). Новая лексика (desert, prairie, canyon, unique, mountainous, severe, drought, flood) написана с транскрипцией.

Учащийся читает каждое слово вслед за учителем.

V. Lexical activities.

Teacher:

Answer the questions:

  1. How do we call lands covered with sands?
  2. How do we call flat lands?
  3. What adjective is explained as “covering a large area”?
  4. How do we call very “special, outstanding” in a different way?
  5. What synonym can be used instead of “vast”?
  6. What kind of lake is Lake Baikal?
  7. How do we call very big pools of water?

    Student:

     We call lands covered with sands “deserts”  и т.д.

  Teacher:

   Give synonyms:

Huge =______________

Unique =______________

Heavy =_______________

Extensive =______________

Teacher:

  Give antonyms.

Useless  _______________

Unique  ________________

Sunny  _________________

Flat  __________________

Huge _________________

Deep _________________

Vast __________________

Учащийся выполняет эти задания на карточке и озвучивает результат.

Teacher:

Make up 3 sentences with these words.

Учащийся выполняет данное задание устно.

Student:

America is washed by 2 deep oceans (и т.д.).

VI. Reading activities (for detail).

  1. Pre-reading.

 Teacher:

You have already looked at the pictures on pp. 3,7. You said that these countries were Australia, the UK and the USA. Now describe the pictures using the words on the blackboard.

Student:

In the first picture I see a landscape typical of America. I see mountain ranges in the background and in the foreground there is a wood. (и т.д. до 7 картинки).

  1. Reading.

Упр. 2(1), стр. 4

Учащийся читает текст.

Teacher:

What countries are described in the text?

 Student:

I think that text A is about Australia, B – Britain and C – The USA.

  1. Post-reading.

Teacher:

Give more detailed answers. Use the models after the text.

Student:

I think that the 1st text is about Australia because it’s the largest island and the smallest continent. There are droughts, floods and cyclones. Besides you can find Great Deserts only in Australia.

To my mind the 2nd text is about The UK. I know that there are 2 large islands. You can find mild climate and steady rainfall only in it.

In my opinion the USA is described in the 3rd text. There are extensive deserts, deep canyons, high mountains and heavy forests.

Teacher:

 So, let’s summarize the information. Do the ex. 2(3) on p. 6.

Учащийся выполняет упражнение устно, читая полученные предложения вслух.

Student:

Extensive deserts are typical of the USA.

A mild climate is typical of Great Britain.

Steady rainfall is typical of the UK.

Flat prairie lands are typical of the USA.

Deep canyons are typical of the USA.

Vast plains are typical of the USA.

Severe droughts are typical of Australia.

Mountainous territories are typical of America.

Heavy forests and extensive deserts are typical of the USA.

VII. Listening (part 1).

   1. Pre-listening.

   Teacher:

   What country would you like to live in?

  Student:

  Australia. It’s a wonderful country with sunny weather most of the year.

Teacher:

You’ll hear some more facts about this unique country.

Идёт аудиозапись текста об Австралии (аудиоприложение к учебнику Кузовлева В.П.).

2. Post-listening.

Teacher:

What new information have you received?

Student:

Australia is located south of Asia, between the Pacific and the Atlantic Oceans. There are several deserts in it: the Great Sandy, the Simpson and the Great Victoria.  There aren’t many rivers. The most famous of them are the Murray and the Darling.

Teacher:

You see the sentences marked TRUE, FALSE and NOT STATED. Choose the right variant.

Учитель выдаёт учащемуся карточку с письменным заданием.

Задание:

  1. Australia is located between the Pacific and the Atlantic Ocean.

a. T           b. F          c. NS

  1. It isn’t a vast continent.

a. T           b. F           c. NS

  1. Australia is the flattest of all continents.

a. T           b. F           c. NS

  1. There are many rivers in Australia.

a. T           b. F            c. NS

  1. It’s sunny most of the year.

a. T           b. F            c. NS

Учащийся обводит верный с его точки зрения вариант.

Учитель зачитывает предложения, а учащийся отвечает (True, False, Not stated).  

VIII. Grammar activities.

Teacher:

Some geographical names in the text are pronounced with articles. They make them more specific. We have to find what are used with or without articles. Open Grammar Support p. 251. Read the rule with your examples.

Учащийся читает правило вслух и приводит свои примеры.

IX. Listening (part 2).

Teacher:

Open Activity Book Unit 1, p.3.   Read the task. While hearing the text, look at the maps of the UK and the USA.

Идет аудиозапись текста о Британии, затем – США. Выполняется задание: выписать географические названия, употребляемые с артиклем. Затем учащийся зачитывает их.

X. Quiz.

Teacher:

Answer the questions. Use articles where necessary. Consult the map in the Activity Book.

Учитель выдаёт ученику карточку с заданием и зачитывает вопросы вслух. Учащийся отвечает, используя артикль, где необходимо.

  1. What is the world’s largest island and the smallest continent? (Africa, Australia, North America).
  2. What is the name of the mountain range in the west of North America? (Rockies, Andes, Alps).
  3. What country is washed by the Arafura Sea? ( Australia, UK, America).
  4. What country borders on Mexico? (UK, America, Australia).
  5. What country covers the territory of two large islands and several smaller ones? (Australia, UK, America).
  6. What is the name of the mountains in the north of Great Britain? (Cheviot Hills, Highlands, Lowlands).
  7. In what country can we see heavy forests, extensive deserts, high mountains, deep canyons? (Australia, North America, England).
  8. What are the names of two oceans that wash America? (Pacific, Arctic, Atlantic).
  9. Which country is divided into four parts? (GB, USA, Australia).
  10.  Near what country the island of Tasmania is situated? (North America, Australia, UK).

XI. Подведение итогов урока.

So, today we have received some new information about the geography of three English-speaking countries. We also know how to use articles with geographical names.

          XII. Homework.

  1. Learn the words on p. 4
  2. Learn the rule “Articles with geographical names” GS p.251
  3. Prepare the report “The unique geographical peculiarities of Australia, the UK, the USA.” (20 sentences, using new words and articles).

 

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Технологическая карта урока английского языка 5 класс, тема "Современная жизнь"

Тема: «За покупками»Класс: 5Тема и номер урока в теме: «Современная жизнь», 1 урокТип урока: урок усвоения новых знанийБазовый учебник: «Английский в фокусе», Ю. Е. Валиулина, Д. Дули, О. Е. Подоляко,...

Технологическая карта урока английского языка 5 класс, тема "Особые дни"

Тема: «Готовим сами»ФИО: Арестова Ирина СергеевнаТема и номер урока в теме: «Особые дни», 2 урокБазовый учебник: «Английский в фокусе», Ю. Е. Валиулина, Д. Дули, О. Е. Подоляко, В. Эванс...

Пример технологической карты урока английского языка 6 класс тема "Британские праздники" ФГОС УМК "Английский в фокусе"

Пример технологической карты урока английского языка 6 класс тема "Британские праздники" ФГОС  УМК "Английский в фокусе"....

Методическая разработка урока английского языка _ _5_ класс ТЕМА «Типичный английский дом»

Цель урокаактивизация речемыслительной деятельности по теме «Типичный английский дом», формирование благоприятных условий в рамках темы для развития самостоятельно мыслящей личности.Методи...