Конспект урока с аспектным анализом. Урок английского языка "Лучший друг планеты -это ты" в 8 классе.
план-конспект урока по английскому языку (8 класс) на тему

Цели данного урока: увеличение объема знаний о проблемах экологии, обсуждение способов защиты окружающей среды. Развитие творческих способностей учащихся , способности логически излагать, сопоставлять и сравнивать полученные данные. Воспитание бережного отношения к природе.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon Лучший друг планеты -это ты. 61.5 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект урока с аспектным анализом.

Урок английского языка «Лучший друг планеты-это ты.» в 8 классе.

Тема урокаЛучший друг планеты-это ты.er.

 Цель урока:

Познавательный аспект: увеличение объема знаний о проблемах экологии, обсуждение способов защиты окружающей среды.

Развивающий аспект: развитие творческих способностей учащихся, способности логически излагать, сопоставлять и сравнивать полученные данные.

Воспитательный аспект: воспитание бережного отношения к природе.

Учебный аспект: развитие речевых умений и навыков по учебной теме “Лучший друг планеты –это ты

Задачи урока:

  1. Совершенствование речевых умений и навыков;
  2. Обобщение и систематизация полученных знаний.

  Оборудование: компьютер, мультимедийная установка.  

Ход урока:

1.Организационный момент.

 Приветствие,.

Teacher: Good morning,  children. I’m very glad to see you at our lesson. Today we are going to discuss the problem of the environmental protection.

2.Постановка цели урока

T: You know , children, when I left home in the morning I was in a nice mood. The weather was fine. I was exited about today’s lesson. But then I saw big containers full of rubbish and trash was everywhere around them, I was so disappointed.

T: So how do you think what are we going to speak about?

S: We are going to speak about pollution.

T: Yes, you are right. We are going to speak about the most serious environmental problems/.

2.  Актуализация знаний/Речевая подготовка.

 Do eou know that people all over the world are worried about the environment. The issue of ecological protection is very important. Every year the ecology of the Earth is getting worse and worse.  What caused it?

  1. Презентация проектов. (Слайды каждого ученика демонстрируются на проекторе).

Оля: Water is life. It is a precious commodity that must be conserved. But water is polluted. The fish in the river is dead. We can’t drink this water. The seas are in danger too.

 They are filled with poison: industrial, chemical and nuclear waste, The Mediterranean is already nearly dead.

The North Sea is following. The Aral Sea is on the brink of extinction. If nothing is done about it, one day nothing will be able to live in the seas.  

Save water! It’s easier than you think! To report water leaks, please call: 5-71-67

Never forget to turn off water! For you’ll have no water to drink! You can have a bath or a shower, but today is the time to think. Save the rivers because without them, you’ll have no water to drink.

Полина: Air pollution is another serious problem. In Cairo just breathing the air is dangerous – equivalent to smoking two packs of cigarettes a day. The same holds true for many Russian cities. Big cities have a problem with air pollution: the “killer smog” caused some 3500- 4000 deaths in London in December 1952. Factories emit tons of harmful chemicals. They are the main reason for the greenhouse effect and acid rains. Please stop it! Because nothing is forever and nature is getting tired, if we don’t stop and think today tomorrow the Earth could die!  Clean Air Day is officially announced from time to time in the USA and Canada. Its aim is to encourage people to walk, bike or ride public transit. Long before Clean Air Day, you could see public service announcements that read “Taking action on clear air and climate change. Walk and ride a bike on Clean Air Day. Thanks!” I think it’s a very good idea.

Артем: And we mustn’t kill animals for clothes. You know that people all over the world are worried about our smallest brothers. The issue of animals’ protection is very important. Every year the population of animals is getting less and less. I love animals and I know they need our help. Today we are still in your forests, in the sky, in the rivers, but look: don’t kill us! Because your children will see us in picture books. Let’s save our smallest brothers together.

We should clean animals’ cage. We should take care of animals. We should feed animals properly. We should protect animals against cruelty. Avoid purchasing juice or soda cans in by six-pack rings or cut the rings, before you throw them away. Sea birds and mammals may become tangled up in the plastic six-pack rings that are littered into the ocean. Recycle your glass containers. Littered glass can harm both humans and wildlife. Small animals can get trapped inside glass bottles or containers. Don’t cut down the forests. When the forests disappear many animals are disturbed.

Катя: Another problem is littering. I’m very worried when people throw away litter. Just think of all the litter around. Soon there won’t be any more places free of it. Near my house there is Jimukha River. It is badly polluted by trash. Empty paint containers, bits of wood and crisp packets are thrown in the river. People should do something about litter, before it, too late!

How long do you think litter lasts? Traffic ticket- 1 month, banana peel- up to 6 months, wool sock -1 year, wooden stakes – 4 years, wax paper cup – 5 years, painted wooden stake – 13 years, tin cans – 100 years, aluminum cans up to 500 years, plastic bottles up to 500 years, glass containers – forever!  Everyday tips for a healthy environment:

  • always put garbage in a garbage bin
  • recycle newspapers, bottles, and metal can for every ton of recycled newspaper, 17 trees are saved, and the energy saved by recycling one aluminum can, can operate one television set for three hours.
  • don’t throw away things which you can reuse
  • don’t throw garbage in water

Today you are going camping with your family, friends or class. Please help us, don’t drop any litter, because your litter lives longer than us!

Дима: I think what prints do I leave behind me every day? Every morning I get up at 7 o’ clock. It is still dark so I switch the light on. (I use electricity.) I go to the bathroom to have a shower for about 15-20 minutes. (I use water). After the shower I have breakfast: fried eggs, toasts, tea or coffee. All my food is packed – the pack is made of mineral oil. All the litter I put into my litter bin. All the litter goes to the town dump. At school I use pens, pencils, books and notebooks. (All the staff I use is made of nature materials.) After school I listen to music, play the computer and watch TV. (I make noise and again I use the electricity.) My house is near the forest, so after breakfast I take my dog for a walk in the forest. (My dog makes noise running and barking in the forest – it disturbs forest inhabitants.) I go to Min-Vody by car.  (the car is polluted the air.)  So how should I change my life?

  • sort all my litter for further recycling
  • not to buy products with extra pack
  • look after my dog to prevent disturbing forest inhabitants
  • use water carefully, avoid wasting water
  • switch the light off when I don’t use it
  • use all my materials: notebooks, pens, pencils carefully

Олег: I think plants are in danger too. There are a lot of plants in the Red Book, among them are: tulip, snowdrop, water- lily. Greenpeace is an environmental activist group founded in Vancouver, British Columbia, Canada in 1971. It is known for its campaigns against whaling, bottom trawling, global warming, and ancient forest destruction, nuclear power, and genetic engineering. Greenpeace has national and regional offices in 42 countries.

How can you help the plants? Protect wildlife, plants and trees. Do not spoil the gardens, do not leave litter.

22 April Earth Day. Join us and clean the Earth. Make the world a better place. Take care of the Earth. Today you cut down your forests but the planet needs our leaves. Please stop it because tomorrow you’ll have no air to breathe! Please leave flowers for others to enjoy!  

 Коля: How can I help the Earth? I think there are a lot of ways we can help to save the Earth. One way is to remember the three R’s: reuse, recycle and reduce. As for me, I save the plastic bags we get at the grocery shop and reuse them.  I also save plastic food containers. They make good water toys.  Before I buy something, I ask myself the following question: “Can I recycling it?”  “If I have to throw it away will it damage the environment?”  I want to be the kid who saves the Earth!

  1. Релаксационная пауза
  2. Закрепление лексических единиц по теме:

Thank you very much. All your presentations are interesting and useful. And now let’s see how attentive you are. I have got some cards with the words, some of them are environmental problem and others are pollution solutions. Will you apart them? (air pollution, water pollution, littering, acid rains, global warming, greenhouse effect, smog, destruction of natural resources, recycle, reuse, reduce, animal protection, plant trees, switch off light, turn off water, save water)    

    Дети по очереди выходят и размещают слова в нужный столбик.

  1.  . (Звонко Оля) Yes, you are right, look there are a lot of problems but there is always hope that they can be overcome.

And you can do it! Do you remember the story about wise old man? Olga will you remind it for us?

Olga: Once there was a wise old man. He could answer any question in the world. Everybody knew about him. One day two boys said, “We’re going to fool that old man. We’ll catch a bird; go to old man and say, “we are holding something in our hands. Is it alive or is it dead?’ If he says, ‘dead’, we’ll let the bird fly, and if he says, ‘alive’, we’ll kill it.”

   They caught a bird and they carried it to the old man and they said, “We are holding something in our hands. Is it alive or is it dead?” And the wise old man looked at the young people and smiled. “It’s in your hands,” he said.

6.Подведение итогов. Рефлексия.

Thank you Olga  and it’s really true all is in your hands. Thus now take you leaves and put down your promises: what will you do or what you‘ll never do to save the Earth. When you are ready stick your leaves to the blackboard.

Учащиеся выполняют задание.

Look at the blackboard, what a nice green tree we’ve got! So if you keep your word our planet will survive.

  Let’s finish our lesson with a song.  

Звучит музыка, дети исполняют песню.

The lesson is over, thank you. Put down your home task: exercise 3, page 77.

Goodbye.

Анализ урока английского языка в 8 классе.

   В группе 8 класса, изучающих английский язык, обучается 9 человек. Ребята достаточно разные по психологическим особенностям, форсированности навыков, мотивации к учебной деятельности. Класс отличается высокой активностью и средней работоспособностью. Есть лидеры – активные, любознательные учащиеся, умеющие проявить творчество, самостоятельность, инициативу в работе. Есть учащиеся со средним уровнем сформированности учебных навыков. Благодаря учету этих психолого- педагогических особенностей класса, урок, я считаю прошел продуктивно, позволил всем детям активно включится в работу, не было перегрузки, переутомления детей.

           Данный урок является заключительным по теме «Окружающая среда». На предыдущих уроках учащиеся работали над отработкой лексики по данной теме. Тематика соответствует психолого- возрастным особенностям детей среднего школьного возраста и имеет большой воспитательный потенциал.

         Цели урока, которые я ставила перед собой были достигнуты. На уроке был обобщен лексико-грамматический материал по теме «Окружающая среда» с использованием компьютерных презентаций. Это способствовало развитию языковой компетенции учащихся при изложении учебного материала, умению выражать свои мысли, находить аналогию, развитию навыков монологической речи, умению слаженно работать.

           При планировании урока были учтены следующие психологические особенности учащихся:

  • Пластичность природных механизмов усвоения речи;
  • Интенсивное формирование познавательных процессов;
  • Быстрое запоминание языковой информации;

Для выполнения триединой цели урока были выбраны следующие методы обучения: метод монологического изложения, метод практического применения знаний, метод проектов.

На уроке использовались следующие формы работы с учащимися:

  • Защита проектов
  • Фронтальная работа, как наиболее целесообразная с точки зрения психологического комфорта учащихся на открытых уроках;
  • Индивидуальная работа

Урок был распланирован поэтапно. Связки между этапами были логичными. При подготовки к уроку были учтены: Возрастные и индивидуальные особенности учащихся;

Интерес  к изучению данного предмета, умение сравнивать  и обобщать изучаемые явления, развитое воображение, стремление к самостоятельному высказыванию, достаточно высокая мотивация, которая стимулировалась нетрадиционной формой урока.

       На завершающем этапе урока использовалась рефлексия содержания учебного материала, способствующая выявлению уровня осознания содержания пройденного  материала.

     Для создания максимально комфортных условий учащимся на уроке использовались:

Средства обучения: мультимедийный проектор, экран, творческие проекты.

Технологии: ИКТ, интеграция английского языка и информатика.

В течение всего урока осуществлялся контроль за правильным усвоением материала.

Психологическая обстановка на уроке была благоприятной. Результаты урока- положительные. Все поставленные задачи были реализованы.

Директор МКОУ ООШ №25

П. Бородыновка                                                                             Остащенко П.И.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока с аспектным анализом. "Научные и социально-экономические предпосылки возникновения теории Ч.Дарвина" 9 класс

Конспект урока с аспектным анализом.«Конспект урока по теме: Научные и социально-экономические предпосылки возникновения теории Ч. Дарвина» 9 класс».Цели урока:Образовательные:Изучить научные и ...

Конспект урока с аспектным анализом по теме "Лишайники" 6 класс

Конспект урока с аспектным анализом.«Конспект урока по теме: «Первичное усвоение знаний» по теме: «Лишайники» в 6-класс»Цели урока:Образовательные:Создать условия для приобретения учащимися новы...

Конспект урока английского языка во 2 классе по УМК "Английский с удовольствием" М. З. Биболетовой с аспектным анализом урока

Раздел 2, урок 27 "Спортивные игры" по УМК "Английский с удовольствием" М. З.Биболетовой....

Конспект урока с аспектным анализом математика 6 класс по теме Графики

Конспект урока по теме Графики.Учитель математики высшей категории Рязанцева Наталья НиколаевнаКласс 6Урок - знакомства с новым материалом....

Использование интерактивных возможностей информационного пространства (конспекты уроков с аспектным анализом) Урок истории в 9 классе Тема. Холодная война - порождение Соединенных Штатов Америки.

Цель урока: через посредство технологии ДЕБАТЫ доказать ведущую роль  одной из сверхдержав в мировой политике развязывания «Холодной войны»...

Аспектный анализ урока изо

Данный материал предназначен для учителей, которые аттестуются на категорию....