открытый урок в 7 классе "Learning a foreign language"
план-конспект урока по английскому языку (7 класс)

Касабуцкая Лариса Николаевна

Урок- практикум для учащихся 7 классов, направленный на формирование коммуникативных навыков.Урок активизирует деятельность всех учащихся в группе. В легкой и доступной форме вводит материал, необходимый для общения по теме "Изучение иностранных языков". Тема актуальна, как необходимый материал для монологической речи в формате ОГЭ.В уроке использованы технологии критического мышления, элементы игровой ситуации и беседы.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Урок

английского языка

Тема: «Learning a foreign language»

УМК «Английский язык» И.В. Михеевой, О.В. Афанасьевой,7 класс

Учитель : Касабуцкая Лариса Николаевна

Тип урока: урок - практикум

Цель урока: формирование коммуникативных компетенций

Задачи урока:

Учебно-образовательные:

  • развивать навыки коммуникативной компетенции учащихся в монологической и диалогической речи; аудировании и чтении;
  • активизировать в речи активный лексический материал;
  • вовлечь школьников в активную речевую деятельность на уроке путем использования современных средств обучения, групповой работы и игровых технологий;
  • обеспечить активную деятельность каждого ученика в течение всего урока, максимально увеличить время говорения каждого школьника.

Развивающие:

  • развитие коммуникабельности (способности к общению в парах и группах),
  • развитие познавательного интереса,
  • вовлечение учащихся в творческую деятельность,
  • развитие способностей к логическому изложению, к формулированию выводов;
  • расширение кругозора,
  • развитие логического мышления, памяти, смекалки, сообразительности;

Воспитательные:

  • развитие вежливости и культуры поведения, взаимовыручки и взаимопомощи,
  • формирование потребности и способности к стремлению понимать истинные причины популярности английского языка, способности понимать чужую точку зрения на проблему причин его популярности,
  • формирование способности к совместной работе в группе, достигать согласия в условиях различных взглядов,
  • воспитание чувства ответственности за совместную работу.

Оборудование:

компьютер, проектор, доска, упражнения, выполненные  с помощью программы для презентаций “ Power Point”, учебник,  аудиозапись,  тетради, словари, карточки для письменных заданий.

План урока :

1. Организационный момент. Дежурство.

2.Мотивация. Просмотр видеоролика о значимости иностранных языков.    Речевая разминка

3.Сообщение цели урока.

4.Фонетическая зарядка. ( чтение транскрипций по теме)  

5.Тренировка лексических навыков. Повторение активного вокабуляра по теме.

6.Brainstorming.The reasons to study the English Language

7. Развитие навыков аудирования.

8.  Развитие навыков монологической речи. The ways to study the English language

9.  Совершенствование навыков устной речи.

10. Подведение итогов урока. Рефлексия.

11. Выставление оценок

12. Объяснение домашнего задания.

Ход урока.

1.     Организационный момент.Дежурство._______________________________ 1 min.

Teacher: Good morning, boys and girls! Sit down, please. I hope you are OK today and ready to work hard.  Is anybody absent today? What season is it now? What’s the latest news? What’s the weather like today?

2.     Мотивация. Просмотр видеоролика о значимости иностранных языков.    ____2  min. Речевая разминка- упражнение снежный ком- So, repeat what film we are going to see.

Now we are going to see a clip about a goldfish that lives in a fishing bowl whose bitter enemy is a big cat which is very hungry and wants to catch it.

До просмотра фильма дается установка:   You must understand and answer the following question:  And what is going to happen at the end?

На определенном моменте фильм останавливается учителем, и учащиеся высказывают свои предположения, что же произойдёт далее. Наводящие вопросы учителя по ролику могут помочь сформулировать ответы.

Is the cat going to catch the fish? Or will the master of the cat come in and save the fish? Or will the cat throw the fishing bowl on the floor and it will break? Let’s see.

 What did the fish do? It barked like a dog, didn’t it? Is barking a foreign language for a fish? Could the fish speak it? Did it save its life? Is it necessary to know foreign languages?                Всего ____________________________________________5 min

3.     Сообщение цели урока. ________________________________________ ____1 min(slide1)

So, the topic of our today’s lesson is “ Learning a foreign language “and we’ll read and speak about English as the language of the world. By the end of the lesson you will be able to speak about different ways of learning English, you will know reasons for learning English, we shall also revise our active vocabulary and practise using phrases and you will also do a listening test.

4.     Фонетическая зарядка. ( чтение транскрипций по теме)  ____________1 min.

[ˈnɒlɪʤ əv ˈlæŋgwɪʤɪz ɪz ðə ˈdɔːweɪ tə ˈwɪzdəm]

[ə ˈdɪfrənt ˈlæŋgwɪʤ ɪz ə ˈdɪfrənt ˈvɪʒən əv laɪf]

[ˈlæŋgwɪʤ ɪz ðə rəʊd mæp əv ə ˈkʌlʧə]

[ˈlæŋgwɪʤ ɪz ðə drɛs əv θɔːt]

[ˈpræktɪs meɪks ˈpɜːfɪkt]

[ˈnɒlɪʤ ɪz ˈpaʊə]

[ɪt s ˈnɛvə tuː leɪt tə lɜːn]

[ˈlɜːnɪŋ ə ˈlæŋgwɪʤ həz ə bɪˈgɪnɪŋ, bət nəʊ ɛnd]

“Knowledge of languages is the doorway to wisdom.”

Roger Bacon (1214–1294),

an English philosopher 

“A different language is a different vision of life”

Federico Fellini (1920 – 1993),

                                                                                                                an  Italian film director 

“Language is the road map of a culture.”

Rita Mae Brown (born  1944)

an American writer and feminist.

“Language is the dress of thought. “

Samuel Johnson (1709 - 1784),

an English writer ,a poet, literary critic, biographer, editor and lexicographer

“Practice makes perfect.”

(an English proverb)

“Knowledge  is power.”

“I t is never too late to learn. “

(an English proverb)

        

“Learning a language has a beginning, but no end”

T : Is learning languages  important nowadays? Do you agree with the sayings? Which ones do you like most of all?

5.     Тренировка лексических навыков. Повторение активного вокабуляра по теме.5 min

Teacher: Now we are going to revise our active vocabulary on the topic. I’ll give you definitions of words and you must guess what it is.Remember, I’ll ask the quickest. (slide 2-3)

  1. a group of wordswith a special  meaning(an idiom)
  2. to translate sb’s words into another language orally (an interpreter)
  3. opposite to forget( to memorize)
  4. a language which a child  learns naturally, in his/ her family, not as a foreign language (the mother tongue)
  5. a list of words in a lesson or a book (vocabulary)
  6. rise and fall of the voice (intonation)
  7. a person whose job is to change sb’s words into another language in writing ( a translator)
  8. the same as exercise ( a drill)
  9. to train sb by doing an exercise many times (to practise)
  10. a special book that contains all the words in a language with their meaning ( a dictionary)

T : Now I’m going to check your knowledge of the words in a written form. Choose the correct definition to the words and fill in the  table.You’ve got only 1 minute.    Let’s check your ideas. Put the marks.

  1. up-to-date
  1. rise and fall of  the   voice
  1. to interpret
  1. later, after that
  1. to realize
  1. sad or unhappy because the things you hoped for do not happen
  1. average
  1. the part of a building that supports it
  1. an intonation
  1. a group of words with a special meaning
  1. an idiom
  1. to do something  often so that you will do it well
  1. foundations
  1. ordinary, not special or in the middle member of a group
  1. afterwards
  1. to translate somebody’s speech into another language
  1.  to practise
  1. To know and understand the importance of something
  1. disappointed
  1. fashionable , modern or new

1-j      6-e

2-h    7-d

3-i      8-b

4-  g    9- f

5- a     10-c

6.       Brainstorming.The reasons to study the English Language

(slide 3-4)- 1 min

Teacher: Let’s brainstorm the ideas on the topic. Look at the screen. Why is it important to learn foreign languages? Photos may help you.(ученики высказывают свои предположения, опираясь на картинки).

(To read books in English, to communicate with foreign people , to travel,for business, to stude at a foreign college.)

7. Развитие навыков аудирования.

So, how do you feel? Are you fresh and ready to work again? We go on. Now you are going to do a listening test. You’ll hear the boy speaking about the ways he studies English. Your task is to put these ways in order they appear in the text.  5 min (задание на карточках) Затем самопроверка (слайд 9,10)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

a)      watching English films and cartoons without subtitles at all

b)      listening to English songs

c)      studying grammar

d)      watching videos from youtube.com

e)      listening to podcasts from the Internet

f)       watching English films and cartoons with subtitles

g)      using social networks like sharedtalk.com

h)      watching BBC news

i)       watching English films with dubbing

j)       playing computer games

k)      talking to people through Skype

1    j

2    i

3    f

4    a

5    h

6    b

7    e

8    d

9    c

10  g          11  k

T : What are the ways of learning English?( Cluster)

8.  Развитие навыков монологической речи. _( slide 7-9) 3 min

T : So, people find it necessary to learn foreign languages nowadays. And most people choose English to learn at schools and courses as a second language.. Lets’ divide into 2 groups. The 1-st group will have to find school methods and the 2-nd –after school activities.

Read Books in English, Sing Songs in English, Communicate with native speakers, Go to English courses, go to international summer camps, watch English films, play English games

Teacher: Now come up with your ideas why people learn English. (ученики высказывают примерные предложения):  ( Cluster)

1.     English is very popular now. It’s the language of computers, science, business, sport and politics.  It’s spoken all over the world. It is the official language of the United Kingdom, Ireland, the United States of America, Canada, Australia, New Zealand.  There are more than 750 million people speak English in the world.

2.     I think English is necessary for communication with people when you are abroad. If you like travelling you can go anywhere and other people will understand you if you speak English. It is the language which is totally used in tourism and travelling.

3.     Speaking English you can read papers, magazines and original books by great writers, watch satellite TV programmes. When you listen to songs in English, it’s better to understand the words. Watching English and American films in the original is more interesting than watching them in translation.

4.     If you know English, you can get information from different newspapers and from different radio stations, because English is an international language. It’s the language of books, newspapers, airports, sport competitions.

5.     A person can hardly hope to be up to date if he can’t use a computer and speak a foreign language. Nowadays English has taken the position of a global language. It is also the language of computers that help to communicate with the people around the world through the Internet technologies and e-mail.

6.     In my opinion, English is very important to find a good job. Knowing English is the first criterion when you look for a job and big companies welcome those candidates who speak fluent English.

7.     I think English is necessary for studying abroad in a foreign college or university. English is dominant in the present time as it is used in the field of education and you can’t do without it if you want to get a good education and later a good job.

8.      Learning English is interesting and exciting. It can be fun. It makes your outlook wider, you learn more about other countries and people, their customs and traditions.

9.  Совершенствование навыков устной речи.

5 min.

( p.54 ) ( Cluster)

T : Now read the ideas from the text about the ways of learning the English language. What can we add in our list?

1.     There are many ways of learning a foreign language at school.

2.     To master English pupils have grammar and vocabulary drills, read texts, make up dialogues, learn words in isolation and in context, write tests and speak about different things.

3.     If you want to brush up your English, you can watch videos and educational programmes, play games, have concerts and parties in English.

4.     Many people learn foreign languages outside school or after classes.

5.     They take an English course outside school or have private lessons at home, have a pen pal or just go to an English speaking country.

6.     Teenagers can go to an international camp or have a student exchange with a foreign school.

I am sure after these words your younger brother or sister will like English and learn it with pleasure.

10. Подведение итогов урока. Рефлексия. ______________________________________2 min

Teacher: Our lesson has almost come up to the end. We have done a lot of exercises today and had different activities. Now let’s sum up our lesson.

What was the most interesting for you at the lesson?/the most difficult part? What can you do now?

11. Выставление оценок, ____________2min

Let’s see which mark each of you gets for the lesson.

12. Объяснение домашнего задания. ___________________________________1min

Open your diaries and put down your h/w. Your homework is to write a composition  on the topic “The ways  to learn English” and ex. 56 p.50, p 54  will help you and you must also fill in and sign an English Learning Contract.(отдельно на листах каждому раздает учитель- That’s all for today.      Thank you and good bye

ИТОГО.__________________40 min


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока английского языка в 10 классе по теме "Foreign Languages in the Life of an Educated Person"

Цели урока:Практиковать учащихся во всех видах речевой деятельности по теме “Foreign Languages in the Life of an Educated Person”.Расширение кругозора учащихся.Развитие личностной активности учащихся....

Lernt die Fremdsprachen mit uns! Learn the foreign language with us!

Урок – конкурс на немецком и английском языке для учащихся 7-х классов «Учите иностранный язык вместе с нами» направлен на развитие лингвострановедческих навыков и воспитание интереса к родному краю и...

Открытый урок 9 класс. Тема урока: «Уравнения, приводимые к квадратным»

Цель: 1.     Проверка знаний учащихся по теме; 2.     Умение решать квадратные уравнения с параметром; 3.     Правильная запись решений....

Открытый урок (мастер-класс) по русскому языку, проведённый на Фестивале инновационных идей в региональном образовании «Педагогические открытия 21 века» по теме Урок – исследование. «Предлог». (7 класс)

Тема: Предлог. (Закрепление знаний)Цель урока а) учебная: систематизировать и обогатить знания учащихся о предлоге, на основе заданий-исследований предупредить возможные ошибки в употреблении предлого...

Проект открытого урока 9 класса "Открытие нейтрона. Состав атомного ядра. Массовое число. Изотопы"

Проект открытого урока «Открытие нейтрона. Состав атомного ядра. Массовое число. Изотопы»...

План-конспект урока по английскому языку в 8 классе на тему «Why do I learn a foreign language? »

План-конспект урока по английскому языку в 8 классе МБОУ СОШ №13 г. Ставрополя на тему «Why do I learn a foreign language? »...

The value of learning a foreign language

The value of learning a foreign language...