Использование моноязычного словаря на уроке
план-конспект урока по английскому языку (9 класс)

Дмитриева Наталия Николаевна

Материал помогает развить навык использования моноязычного словаря на уроках английского языка

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл slovari.docx13.74 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока в 8-10 классах

Using Dictionaries (Словарь на уроке)

Тема: Использование моноязычного словаря на уроке

На занятии учащиеся участвуют в викторине, которая направлена на развитие навыков пользования словарем. В небольших группах они составляют собственную викторину на основе предложенного образца.

Возрастная группа: 14-16 лет

Уровень владения языком по стандарту CEFR: А2 / В1

Время урока: 60 минут

Цели урока

Обучающие

      •      совершенствование навыков пользования моноязычным словарем

  •  повысить осведомленность  учащихся о сведениях,  которые можно найти в    словаре

      •      совершенствование навыков просмотрового чтения

Воспитывающие

  • воспитание навыка командной работы

Развивающие

  • развитие умения определить значение новой словарной единицв из контекста
  • развитие творческих способностей

Оборудование и материалы

 

  • Словари в печатном или онлайн формате

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/british/ and http://www.macmillandictionary.com/

  • раздаточный материал (викторина и упражнения, текст)
  • компьютеры, доступ к  интернету

 

Формы работы: индивидуальная, групповая

Методы работы: репродуктивный, продуктивный, творческий

Приемы работы: интерактивный,  игровой, работа с онлайн ресурсами (моноязычные словари)

Ход урока

Подготовительная часть

(5 минут)

Написать несколько вопросов для обсуждения, предварительно разделив учащихся на группы по 3-4 человека.

What kind of dictionary do you use?

What kind of information can you find in a monolingual English dictionary?

После завершения обсуждения каждая группа делится со всем классом своими идеями

Этап 1:

Словарная викторина (20 мин)

  • Учащиеся продолжают работать в группах. Каждая группа получает печатный словарь или пользуется онлайн версией словаря.
  • Раздать каждой группе копию с вопросами словарной викторины. Временной предел для ответов на вопросы — 18 минут. Учитель контролирует использование учащимися словаря.

Прим. Чтобы ответить на 8 вопрос учащимся предлагается посетить http://learnenglishteens.britishcouncil.org/magazine/life-aroundworld/staycations 

Если нет возможности использовать интернет, вы можете предложить текст на Worksheet B

Этап 2:

Проверка результатов викторины (10 мин)

На данном этапе необходимо проверить правильность ответов на вопросы викторины. Учитель может а) последовательно проверить все ответы, попросив учеников объяснить свой выбор, б) попросить учеников самостоятельно сверить свои ответы с другими группами, контролируя правильность ответов

Этап 3:

Создание собственной викторины (25 мин)

На этом этапе учащиеся должны придумать задания для собственной викторины. Раздайте им образец (Worksheet C) и объясните, что им предстоит использовать словарь для создания викторины. Напишите следующие рекомендации на доске

Write the questions in rough before transferring them to the quiz sheet.

Keep a record of answers.

Домашнее задание

 В качестве домашнего задания предложите учащимся обменяться своими викторинами, чтобы найти ответы на ее вопросы.

Worksheet A

 Dictionary skills quiz

1. Put the words in each row in alphabetical order:

a) handy   hard   hand   heat   heart

b) photography   photographic   photograph   photographer   photogenic

c) shoulder   school   scholar   should   solid

d) strange   study   student   studious   stranger

e) gorilla   great   grand   gorgeous  group

2. All of these words are nouns denoting parts of the body. Which of the words are also verbs?

arm      head       leg      eye      stomach      hand       toe         thumb

3.  How many common collocations can you make using these words?

head

paper

school

work

headache

headline

headphones

4.  Answer the questions

a) Who uses an easel?

b) Where can you find cliffs?

c) Where would you put gravy?

d) Why is it not good to feel frazzled?

e) What do you keep in a larder?

5. Are these words American English or British English? Write AE or BE

a) biscuit

b) vacation

c) lorry

d) pavement

e) high school

6. Read the text 'Staycations'. Find the words in the text for these definitions:

a) __________ : Continuing for longer than usual.

b) __________ : Being true (without a doubt).

c) __________ : The place where someone is going.

d) __________ : One-day journeys for pleasure.

e) __________ : Famous building or objects that you can recognise.

7/ Use the same text and find synonyms in the text for these words:

a) holidays ___________________

b) area ___________________

c) thrilling ___________________

d) brothers and sisters ___________________

e) companies

Worksheet B

Staycations

I love the summer! There is nothing better than having an extended break from studying and a multitude of possibilities awaiting! During the summer I might work a bit, I will read a lot, and I will definitely try to travel. Travelling is undeniably an enriching past time, what with so many places in the world to explore, so many beaches to relax on and sights to see. However, vacations can be tough. There is so much to consider, such as time, cost, transport, destination etc.

Unfortunately it is not possible for us to just pop to every appealing country and surround ourselves in the beauty and culture it has to offer, although I wish it were! That is why this year I will be treating myself to a staycation. But what exactly is a staycation?

As you can probably guess, the word 'staycation' mixes the verb 'stay' and the noun 'vacation'.This contemporary noun refers to a holiday spent in your hometown or your home country. A staycation might involve spending a few days in a different part of the country or even going on afew day-trips to places close to where you live. For example, whilst on my staycation here in theUK I will be exploring the south west region. Even though I live here, there are still so many fascinating places I am yet to discover. There is so much of the region's history on offer, so many museums and monuments, great places to find food and go shopping, beautiful, scenic sights, a whole host of summer activities and landmarks …basically everything I look for when discovering a new place! These are the places tourists journey to see. Plus, I am only a short train or bus ride away from it all.

The staycation is popular because of the many benefits it offers. Normally, it is cheaper than a vacation as you don't need to stay in hotels, fly or even travel very far. This is great as most of the time people go on holiday with their parents, siblings, other family members or friends. This can be very expensive for the people paying for the holiday. Secondly, they are a great way of discovering new places which were right under your nose! Also, the more people who staycation in their home country, the more tourism, therefore more money and job opportunities available to local businesses.

So next time you think of amazing places you want to visit, start by thinking of what is on your own doorstep. You will probably be pleasantly surprised!

Worksheet C

Create your own dictionary quiz

1. Put the words in each row in alphabetical order:

a) __________ __________ __________ __________ __________

b) __________ __________ __________ __________ __________

c) __________ __________ __________ __________ __________

d) __________ __________ __________ __________ __________

e) __________ __________ __________ __________ _________

2. How many common collocations can you make using these words?

__________ __________

3.  Answer the questions

a) What would you do with a _______________?

b) Who would use a ______________________?

c) Where would you see a _________________?

4.  Answer the questions

a) If __________ is the noun, what is the verb?

b) If __________ is the verb, what is the noun?

c) If __________ is the noun, what is the adjective?

5. Go to (a link to a text). Find the words in the text for these definitions:

a) __________ : _____________________________________

b) __________ : _____________________________________

c) __________ : _____________________________________

6. Use the same text as (5). Find synonyms in the text for these words:

a) ______       ___________________

b) ______       ___________________

c) ______       ___________________

 ключи

1

a) hand, handy, hard, heart, heat

b) photogenic, photograph, photographer, photographic, photography

c) scholar, school, should, shoulder, solid

d) strange, stranger, student, studious, study

e) gorgeous, gorilla, grand, great, group

2 Все слова могут быть глаголами

3

head ache, headline, headphones, headband, headlamp, headquarters

paperback, paper weight, paper clip, paper boy

school friend, school dinner, school child, school trip

work force, work day, work out, workbook, work experience

4

a) An artist

b) At the coast

c) On your meat and vegetables

d) Because you feel tired

e) Food

5

a) daffodil (It’s a flower and the others are trees)

b) fern (It’s a plant and the others are fish)

c) mole (It’s a small mammal and the others are birds)

d) crouton (It’s something to eat and the others are tools)

e) steak (It rhymes with ‘make’ and the others rhyme with ‘leek’)

6

a) biscuit BE

b) vacation AE

c) lorry BE

d) pavement BE

e) high school AE

7

a) extended

b) undeniably

c) destination

d) day trips

e) landmarks

8

a) vacations

b) region

c) fascinating

d) siblings

e) businesses


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Обучение рациональному использованию двуязычного словаря на уроках французского языка на начальном этапе.

Данный материал может быть использован также при работе с различными словарями: энциклопедическими, толковыми, фразеологическими и т.д. на родном (русском) языке, т.к. они все построены на использован...

ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ СЛОВАРЕЙ НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

   Каковы возможности и преимущества  использования электронных словарей на уроках английского языка, а также новинках методической литературы и online словарей, которые значител...

К вопросу об использовании словарей на уроках русского языка и чтения

К вопросу об использовании словарей на уроках русского языка и чтения...

"Использование словарей на уроках чувашского языка и литературы"

quot;Словари на уроках чувашского  языка как средство развития речи и грамотности учащихся основной общеобразовательной школы» – это новое в методике преподавании чувашского  яз...

ФОРМИРОВАНИЕ У УЧАЩИХСЯ НАВЫКОВ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ УЧЕБНЫХ СЛОВАРЕЙ НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА

1. Содержание работы с орфографическим словаремДля того чтобы ученики уже на исходном этапе начали овладевать словарным запасом родного языка, очень важно формировать нужду пользоваться...

УРОК С ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ МОНОЛИНГВАЛЬНОГО СЛОВАРЯ

Обучение любому предмету в современной школе подразумевает применение детьми полученных теоретических знаний на практике. Очевидно, что для детей, проявляющих особый интерес и способности к изучению и...