Урок эрзянского языка в 3 классе по теме «Телень кеняркст» («Зимние забавы»)
методическая разработка по теме

Сыркина Марина Петровна

     Тема урока: «Телень кеняркст»       («Зимние забавы»).

Цели урока: 1. Обучение элементарной разговорной эрзянской речи.                          

                     2. Повторение лексического материала по темам:                                                   

                         «Ярсамопель», «Иень шкатне», «Ракшат», «Теле».

                    3. Пропаганда здорового образа жизни через зимние                      

                        увлечения детей.      

 

 План урока.

 

I. Организационный момент.

-Ушодтано минь урок.

 Ды минек весе анок.

  Ручкась ды тетрадесь тесэ

  Кортатано эрзянь кельсэ.

 

II. Постановка целей урока.

 -Течи минь тагояк карматано кортамо  эрзякс.

                    Таго телесь инжекс сась,

                    Ламо кеняркст тенек кандсь.

Секс уроконь темась «Телень кеняркст» (слайд №1).

- Ансяк васняяк ледстясынек ютазенть.

 

III. Разговорная минутка.

-Миненек течи инжекс сась Ловняське. Сон  кевкстни:

-Кода тонь леметь?

-Тон кие?

-Кодамо классо тон тонавтнят?

     -Монень кавксо иеть. Зяро тонь иеть?                                                                                               

-Мон эрян вирьсэ.  Косо тон эрят?

- Тонь ули ават? Кода лемезэ? Зяро иензэ? Косо сон  важоди?

- Тон лездат аватень? Мезе тон теят?

      -Монь ули покштям. Лемезэ Якшам атя. А тонь улить покштят-                   сырькает?

 

IV. Закрепление изученного материала.

1. Налксема « Ярсан – а ярсан».

   -Бути те ярсамка, цяпадьсынек кедьтнень.

     (Если слово обозначает съедобное, то дети хлопают в ладоши.)

Ям, кши, чувто, ловсо, лопа, куяр, сывель, чипай, лов, умарь, кстый, инзей, оска, куз, модамарь, якстерькай.

 

 2. Налксема «Муик тюссонть».

            Кодамо?

Куяр                                   якстере

Якстерькай                        ашо

Лов                                      пиже

Репс                                    раужо

Кшумань                             ожо

 

 

 

3. Ледстясынек ракшатнень. Муинк, кодамо те ракшась? (Слайд №2).

  Беседа по слайду.

         -Те кодамо ракшась?

-Алашась – кудонь ракша?

-Кодамо сон? (Покш, тюжа).

-Мезе сон теи? ( Арды, чии).

-Мезе теи скалось? (Ярсы тикше) .

-Кодамо лезэ максы сон ломанентень? (Ловсо).

 

Слайд №3.

-Те мезе? (Сея).

-Сон покш? (Арась, сон вишине)

-Те сея левкс?

-Те мезе? (Киска левкс).

-Сон  кодамо.

 

Слайд №4, 5.

-Кодат неть идем ракшатне? Ёвтнеде лангаст.

-Мезесь тесэ а эряви? (Слонось.)

-Мекс? (Сон минек вирьсэ а эри). Косо сон эри? (Индиясо).

 

Слайд № 6, 7.

Мезесь тесэ а эряви?

 

4. Оймсетяно (физкультминутка) «Менель - мода».

      Если слово указывает на то, что в небе – руки поднимаем вверх, а если на земле – садимся.

      Менель, мода, покш, вишине, нимиляв, скал, мекш, нумоло, нармунь, тейтерне,  чипай, верьгиз, варака, сея, пель,  сеель, чувто, менель, мода.

    -Эйкакшт, кода минь мольтяно?

   -Вана истя минь мольтяно (показывают).

   -Эйкакшт, кода тынь чийтядо? (Кирнявтадо? Эрятадо? Озатадо?)

 

V. Закрепление темы «Времена года».

Слайд № 8.      

1. Беседа.

-Кодамо те иень шкась? (Теле, кизэ, сёксь. тундо)

-Тельня якшамо?

-Кизна пси?

-Тунда ды сёксня лембе?

 

2. Налксетяно. «Эрси  - а эрси» («Бывает – не бывает»).

-Тельня моли лов.

-Кизна моли лов.

-Тельня ушосо пси.

-Кизна эмеж  пиресэ касыть  капстат.

-Тельня ливтнить мекшт.

-Кизна ливтнить нимилявт.

-Сёксня касыть пангот.

-Кизна эйкакштнэ теить ловонь баба.

-Тунда лопатне пижеть.

 

3.- Кие кодамо иень шка вечки?

    - Мекс тынь вечксынк теленть? (Ответы детей).

Слайд № 9.

    -Телесь канды ламо кеняркст.

-Мезе теить эйкакштнэ? (Кирякстнить пандо прясто, теить ловонь крепость ды ловонь баба, налксить хоккейсэ, мазылгавтыть куз).

 

VI. Работа по теме урока.

    -Течи минь карматано кортамо телень кеняркстнэнь ланга, ледстясынек мельс телень налксематнень, ульцяв апак лисе.

 

Слайд № 10.

1. Докончить предложения.

-Вана икеленек ловонь шушмо. Ловонть потс вельтявсть предложениянь петне.

 Муинк валтнэнь!

                                    Теле.

 Сась якшамо… . Пуви кельме … . Моданть лангс прась ашо … .Веденть вельтизе цивтёрдиця … . Эйкакштнэ… пандо прясто. Сынь теить … крепость. Телесь -  паро шка.

Слайд № 11.

2. Кирякстнетяно пандо прясто. Ловнынк валтнэнь ды ёвтынк рузкс.

  Пандоэйшушмоякшамотеледаволнурдынетьсоксст.

 

3.Налксетяно ловонь покольнесэ (девочки – мальчики).

      Ловпокольтнень таркас кармить улеме телень валтнэ. Сынст эйсэ карматано «ёртнеме». Вансынек, кие седее ламо валт соды.                                                 

     (Вспомнить слова на тему «Зима». Побеждает команда, знающая больше слов.)

 

 

4. Игра «Дорисуй снеговика».

           Ловось прась пек ламо. Кевердтяно ловонь баба. Кавто покш ловонь покольтнень кевердьсынь мон, а тынь прядсынк ловонь бабанть.

           Дети достают из конверта карточки, на которых написаны части снеговика и рисуют их на доске (Судо, курго, пильгть, сельмть, кедть…).

-Мазый ловонь бабась?

 

5. Оймсетяно. (физкультминутка) « Части тела».

      Вейке, кавто – кирьга, лавтов,

      Колмо, ниле – судо, пиле,

      Веете, кото – сельмем кавто,

      Сисем, кавксо – пильгем лангсо,

      Вейксэ, кемень – суром, кедем.

 

6. Мазылгавтсынек кузонть (украсим ёлочку).

      -Курок Од ие. Вана кавто кузт. Сынь эрявить мазылгавтомс. Налкшкетнень эрявить содамс. Кунсолынк содамоёвкстнэнь ды понгавтынк кузонть лангс се налкшкетнень, конатнеде ёвтневи.

Тельня ашо, кизна серой (сермав) (нумоло).

        *              *                  *

Тунда ды кизна пиже, сексня ожо,

Тельня вельтязь ашо вельтявкссо. (Чувто)

          *               *              *

Ловось чевте, ашине

Мон саинь алашине

Пандо прясо мон ливтян,

Мекев сынст тов кузтян. (Нурдынеть)

          *               *              *

Теленек ды кизэнек

Боярава пижине.

Од иестэ инжекс сы

Эйкакштнэнь марто кишти . (Куз)

 

Сон ваны вальмас,

Валдомты миненек класс. (Чика).

 

Пондакш пуло чувто прясо,

Пангсо, пештьсэ прянзо трясы. (Ур).

 

Мезесь ожо, вишкине,

Ашо кудынестэ лиси,

Сараз мельга якси (Ципака).

 

Сонсь вишкине, моданть пачк тусь,

Якстере шапка мусь.(Панго).

 

            6. –Эйкакшт, тынь невинк, што вечксынк теленть. Те иень шканть вечксызь          содавикс художникттнэ ды поэттнэ. Варштадо, кода кенярдыть телентень эйкакштнэ ды од тейтертне минек содавикс артыцянть Ф. В. Сычковонь роботатнесэ. Слайд № 12, 13, 14, 15.

 

    7. Теленть мазычиде сёрмадсть ламо эрзянь поэттнэяк. Ледстясынек мельс сынст  стихтнень.

    ( Чтение стихов о зиме учащимися.)

           Н. Мокшин

                 Лисинь валске мон вальмалов –

                  Эрзия сода ульцянть:

                   Ашо вельтямопель алов

                    Телесь кекшизе модать.

                *              *          *

                    Теле..

           Таго телесь тенек сась.

           Васень ловне верде прась.

            Сутямсь модась. Кельместь лейтне.

           Нувсить кальтне ды килейтне.

*        *        *

  Мария Шлаева

       Теле, телине . . .

   Теле, теле, телине,

   Мазый чамо авине. . .

   Ашо паля лангсозо,

   Ашо паця прансозо.

   Ашинесэ вельтизе

   Равжо моданть сон.

   Чувтенетне матедевть

  Неить тантей он.

  *        *       *

                         Г. Агейкин.

                          Ловонь атя.

 Бойка листя ушов, Катя,

 Минь тейинек ловонь атя.

 Содсо ваднинек сельмензэ,

 Чапка путынек прязонзо,

  Кискась онги лангозонзо.

      *        *       *

  С. М. Люлякина

      Оят

 Апак учо ловось прась.

 Нумолкаесь абунгадсь,

Эзь кенере шержевне

Стамо оршамопельне…

 

*         *         *

 Ашине, мазыне,

 Верде ливтяк,

Кавшаня пухкесэ

 Моданть вельтяк.

 Чевтине ловне

Састыне прак.

 Шумбрачинь кандомо

 Миненек сак.

Ашине тештинекс

Менельстэ прак,

Пухсо ды сиясо

 Моданть вельтяк.

     *      *        *

 

    А. Немкин

          Телесь сась.

Ловось прась,

Ловось прась!     

Сонзэ марто

Телесь сась

 Ушов соксонок

 Ливтинек

 Ды кирякстнеме

  Сыргинек.

 Телесь сась,

Телесь сась!

                Тошнакалемс шка арась.

 

VII. Итог урока.

- Мезе кази миненек телесь? (кеняркс, налксемат, шумбрачи)

- Эйкакшт, тынь течи пек вадрясто важодиде, невтинк, што содасынк ды вечксынк теленть. Кирякстнеде сокссо, нурдынесэ, конькасо, якадо ульцяв. Сестэ телесь кази тенк ламо кеняркст ды кеме шумбрачи.

         Урокось прядовсь. Вастомазонок.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon urok_telen_kenyarkst.3_klass.doc57 КБ

Предварительный просмотр:

     Тема урока: «Телень кеняркст»       («Зимние забавы»).

Цели урока: 1. Обучение элементарной разговорной эрзянской речи.                          

                     2. Повторение лексического материала по темам:                                                  

                         «Ярсамопель», «Иень шкатне», «Ракшат», «Теле».

                    3. Пропаганда здорового образа жизни через зимние                      

                        увлечения детей.      

 План урока.

I. Организационный момент.

-Ушодтано минь урок.

 Ды минек весе анок.

  Ручкась ды тетрадесь тесэ

  Кортатано эрзянь кельсэ.

II. Постановка целей урока.

 -Течи минь тагояк карматано кортамо  эрзякс.

                    Таго телесь инжекс сась,

                    Ламо кеняркст тенек кандсь.

Секс уроконь темась «Телень кеняркст» (слайд №1).

- Ансяк васняяк ледстясынек ютазенть.

III. Разговорная минутка.

-Миненек течи инжекс сась Ловняське. Сон  кевкстни:

-Кода тонь леметь?

-Тон кие?

-Кодамо классо тон тонавтнят?

     -Монень кавксо иеть. Зяро тонь иеть?                                                                                                

-Мон эрян вирьсэ.  Косо тон эрят?

- Тонь ули ават? Кода лемезэ? Зяро иензэ? Косо сон  важоди?

- Тон лездат аватень? Мезе тон теят?

      -Монь ули покштям. Лемезэ Якшам атя. А тонь улить покштят-                   сырькает?

IV. Закрепление изученного материала.

1. Налксема « Ярсан – а ярсан».

   -Бути те ярсамка, цяпадьсынек кедьтнень.

     (Если слово обозначает съедобное, то дети хлопают в ладоши.)

Ям, кши, чувто, ловсо, лопа, куяр, сывель, чипай, лов, умарь, кстый, инзей, оска, куз, модамарь, якстерькай.

 2. Налксема «Муик тюссонть».

            Кодамо?

Куяр                                   якстере

Якстерькай                        ашо

Лов                                      пиже

Репс                                    раужо

Кшумань                             ожо

3. Ледстясынек ракшатнень. Муинк, кодамо те ракшась? (Слайд №2).

  Беседа по слайду.

         -Те кодамо ракшась?

-Алашась – кудонь ракша?

-Кодамо сон? (Покш, тюжа).

-Мезе сон теи? ( Арды, чии).

-Мезе теи скалось? (Ярсы тикше) .

-Кодамо лезэ максы сон ломанентень? (Ловсо).

Слайд №3.

-Те мезе? (Сея).

-Сон покш? (Арась, сон вишине)

-Те сея левкс?

-Те мезе? (Киска левкс).

-Сон  кодамо.

Слайд №4, 5.

-Кодат неть идем ракшатне? Ёвтнеде лангаст.

-Мезесь тесэ а эряви? (Слонось.)

-Мекс? (Сон минек вирьсэ а эри). Косо сон эри? (Индиясо).

Слайд № 6, 7.

Мезесь тесэ а эряви?

4. Оймсетяно (физкультминутка) «Менель - мода».

      Если слово указывает на то, что в небе – руки поднимаем вверх, а если на земле – садимся.

      Менель, мода, покш, вишине, нимиляв, скал, мекш, нумоло, нармунь, тейтерне,  чипай, верьгиз, варака, сея, пель,  сеель, чувто, менель, мода.

    -Эйкакшт, кода минь мольтяно?

   -Вана истя минь мольтяно (показывают).

   -Эйкакшт, кода тынь чийтядо? (Кирнявтадо? Эрятадо? Озатадо?)

V. Закрепление темы «Времена года».

Слайд № 8.      

1. Беседа.

-Кодамо те иень шкась? (Теле, кизэ, сёксь. тундо)

-Тельня якшамо?

-Кизна пси?

-Тунда ды сёксня лембе?

2. Налксетяно. «Эрси  - а эрси» («Бывает – не бывает»).

-Тельня моли лов.

-Кизна моли лов.

-Тельня ушосо пси.

-Кизна эмеж  пиресэ касыть  капстат.

-Тельня ливтнить мекшт.

-Кизна ливтнить нимилявт.

-Сёксня касыть пангот.

-Кизна эйкакштнэ теить ловонь баба.

-Тунда лопатне пижеть.

3.- Кие кодамо иень шка вечки?

    - Мекс тынь вечксынк теленть? (Ответы детей).

Слайд № 9.

    -Телесь канды ламо кеняркст.

-Мезе теить эйкакштнэ? (Кирякстнить пандо прясто, теить ловонь крепость ды ловонь баба, налксить хоккейсэ, мазылгавтыть куз).

VI. Работа по теме урока.

    -Течи минь карматано кортамо телень кеняркстнэнь ланга, ледстясынек мельс телень налксематнень, ульцяв апак лисе.

Слайд № 10.

1. Докончить предложения.

-Вана икеленек ловонь шушмо. Ловонть потс вельтявсть предложениянь петне.

 Муинк валтнэнь!

                                    Теле.

 Сась якшамо… . Пуви кельме … . Моданть лангс прась ашо … .Веденть вельтизе цивтёрдиця … . Эйкакштнэ… пандо прясто. Сынь теить … крепость. Телесь -  паро шка.

Слайд № 11.

2. Кирякстнетяно пандо прясто. Ловнынк валтнэнь ды ёвтынк рузкс.

  Пандоэйшушмоякшамотеледаволнурдынетьсоксст.

3.Налксетяно ловонь покольнесэ (девочки – мальчики).

      Ловпокольтнень таркас кармить улеме телень валтнэ. Сынст эйсэ карматано «ёртнеме». Вансынек, кие седее ламо валт соды.                                                 

     (Вспомнить слова на тему «Зима». Побеждает команда, знающая больше слов.)

4. Игра «Дорисуй снеговика».

           Ловось прась пек ламо. Кевердтяно ловонь баба. Кавто покш ловонь покольтнень кевердьсынь мон, а тынь прядсынк ловонь бабанть.

           Дети достают из конверта карточки, на которых написаны части снеговика и рисуют их на доске (Судо, курго, пильгть, сельмть, кедть…).

-Мазый ловонь бабась?

5. Оймсетяно. (физкультминутка) « Части тела».

      Вейке, кавто – кирьга, лавтов,

      Колмо, ниле – судо, пиле,

      Веете, кото – сельмем кавто,

      Сисем, кавксо – пильгем лангсо,

      Вейксэ, кемень – суром, кедем.

6. Мазылгавтсынек кузонть (украсим ёлочку).

      -Курок Од ие. Вана кавто кузт. Сынь эрявить мазылгавтомс. Налкшкетнень эрявить содамс. Кунсолынк содамоёвкстнэнь ды понгавтынк кузонть лангс се налкшкетнень, конатнеде ёвтневи.

Тельня ашо, кизна серой (сермав) (нумоло).

        *              *                  *

Тунда ды кизна пиже, сексня ожо,

Тельня вельтязь ашо вельтявкссо. (Чувто)

          *               *              *

Ловось чевте, ашине

Мон саинь алашине

Пандо прясо мон ливтян,

Мекев сынст тов кузтян. (Нурдынеть)

          *               *              *

Теленек ды кизэнек

Боярава пижине.

Од иестэ инжекс сы

Эйкакштнэнь марто кишти . (Куз)

Сон ваны вальмас,

Валдомты миненек класс. (Чика).

Пондакш пуло чувто прясо,

Пангсо, пештьсэ прянзо трясы. (Ур).

Мезесь ожо, вишкине,

Ашо кудынестэ лиси,

Сараз мельга якси (Ципака).

Сонсь вишкине, моданть пачк тусь,

Якстере шапка мусь.(Панго).

            6. –Эйкакшт, тынь невинк, што вечксынк теленть. Те иень шканть вечксызь          содавикс художникттнэ ды поэттнэ. Варштадо, кода кенярдыть телентень эйкакштнэ ды од тейтертне минек содавикс артыцянть Ф. В. Сычковонь роботатнесэ. Слайд № 12, 13, 14, 15.

    7. Теленть мазычиде сёрмадсть ламо эрзянь поэттнэяк. Ледстясынек мельс сынст  стихтнень.

    ( Чтение стихов о зиме учащимися.)

           Н. Мокшин

                 Лисинь валске мон вальмалов –

                  Эрзия сода ульцянть:

                   Ашо вельтямопель алов

                    Телесь кекшизе модать.

                *              *          *

                    Теле..

           Таго телесь тенек сась.

           Васень ловне верде прась.

            Сутямсь модась. Кельместь лейтне.

           Нувсить кальтне ды килейтне.

*        *        *

  Мария Шлаева

       Теле, телине . . .

   Теле, теле, телине,

   Мазый чамо авине. . .

   Ашо паля лангсозо,

   Ашо паця прансозо.

   Ашинесэ вельтизе

   Равжо моданть сон.

   Чувтенетне матедевть

  Неить тантей он.

  *        *       *

                         Г. Агейкин.

                          Ловонь атя.

 Бойка листя ушов, Катя,

 Минь тейинек ловонь атя.

 Содсо ваднинек сельмензэ,

 Чапка путынек прязонзо,

  Кискась онги лангозонзо.

      *        *       *

  С. М. Люлякина

      Оят

 Апак учо ловось прась.

 Нумолкаесь абунгадсь,

Эзь кенере шержевне

Стамо оршамопельне…

*         *         *

 Ашине, мазыне,

 Верде ливтяк,

Кавшаня пухкесэ

 Моданть вельтяк.

 Чевтине ловне

Састыне прак.

 Шумбрачинь кандомо

 Миненек сак.

Ашине тештинекс

Менельстэ прак,

Пухсо ды сиясо

 Моданть вельтяк.

     *      *        *

    А. Немкин

          Телесь сась.

Ловось прась,

Ловось прась!      

Сонзэ марто

Телесь сась

 Ушов соксонок

 Ливтинек

 Ды кирякстнеме

  Сыргинек.

 Телесь сась,

Телесь сась!

                Тошнакалемс шка арась.

VII. Итог урока.

- Мезе кази миненек телесь? (кеняркс, налксемат, шумбрачи)

- Эйкакшт, тынь течи пек вадрясто важодиде, невтинк, што содасынк ды вечксынк теленть. Кирякстнеде сокссо, нурдынесэ, конькасо, якадо ульцяв. Сестэ телесь кази тенк ламо кеняркст ды кеме шумбрачи.

         Урокось прядовсь. Вастомазонок.

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок английского языка 11 класса по теме" Мы изучаем английский язык".

Урок-конференция с участием зарубежных англоговорящих студентов, где обсуждались проблемы изучения английского языка, его место в глобальной культуре....

Конспект урока "Эрзянский язык" 5 класс

Конспект урока "Эрзянский язык" 5 класс...

Конспект урока "Эрзянский язык" 5 класс

Конспект урока "Эрзянский язык" 5 класс...

Сценарий урока проведённого в 6 классе на тему: «XXII Олимпийские зимние игры в Сочи 2014»

Тема урока: олимпийские и паралимпийские ценности.Цели урока:– актуализация информации о XXII Олимпийских зимних играх и XI Паралимпийских зимних играх, имеющейся у школьников;– расширение предс...

Урок русского языка 6 класс по теме: "Сочинение-описание по картине И.Э.Грабаря "Зимний пейзаж".

Данный урок позволяет провести творческую работу по написанию сочинения-описания природы, развивать речь детей, обогащать словарный запас учащихся, воспитывать любовь к языку и природе....

Урок эрзянского языка 3 класс

Урок эрзянского языка3 классТема урока: Идем ракшат. (Дикие животные)....

Урок русского языка, 5 класс по теме "Обобщение изученного по теме "Синтаксис"

Урок проводился в общеобразовательном классе, где обучается ребенок с умственной отсталостью. Построен с использованием обучающих структур....