Разработка урока по английскому языку
методическая разработка (10 класс) по теме

Конушкина Ирина Геннадьевна

 

ОТКРЫТЫЙ УРОК ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 10 КЛАССЕ

 УМК «English10-11» под редакцией В.П. Кузовлева.

ТЕМА: « RUSSIA: political system,

                                     the first persons,

                                             the national symbols.»

Цель: создать условия для формирования следующих компетенций:

-коммуникативной : умение использовать лексический и грамматический материал  во всех видах речевой деятельности в рамках темы, доносить его до аудитории, умение работать в группах, в  парах

-учебно-познавательной: умение работать с текстом, творчески его перерабатывать, находить заданную информацию, составлять схемы и конспекты, развивать навыки аудирования

-информационной: способность к самостоятельному отбору необходимой информации

-социо-культурной: воспитывать чувство патриотизма и  гордости за свою страну

Урок новых знаний.

Технологии: ИКТ и пректная технологии

Формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная, групповая

Оборудование: интерактивная доска, слайдовые  презентации, аудио запись

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytyy_urok_po_angliyskomu_yazyku_v_10_klasse.docx24.12 КБ

Предварительный просмотр:

ОТКРЫТЫЙ УРОК ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 10 КЛАССЕ

 УМК «English 10-11» под редакцией В.П. Кузовлева.

ТЕМА: « RUSSIA: political system,

                                     the first persons,

                                             the national symbols.»

Цель: создать условия для формирования следующих компетенций:

-коммуникативной : умение использовать лексический и грамматический материал  во всех видах речевой деятельности в рамках темы, доносить его до аудитории, умение работать в группах, в  парах

-учебно-познавательной: умение работать с текстом, творчески его перерабатывать, находить заданную информацию, составлять схемы и конспекты, развивать навыки аудирования

-информационной: способность к самостоятельному отбору необходимой информации

-социо-культурной: воспитывать чувство патриотизма и  гордости за свою страну

Урок новых знаний.

Технологии: ИКТ и пректная технологии

Формы работы: фронтальная, индивидуальная, парная, групповая

Оборудование: интерактивная доска, слайдовые  презентации, аудио запись

 ХОД УРОКА

Орг. момент

Эмоционально- психологический настрой на урок

Звучит аудио запись песни о России, слайд 1 (стих )

Фонетическая зарядка

 Teacher : We have begun our lesson with the song  about our country, our native  land. Now look at the blackboard and read the poem after me:

             You may choose a friend and a brother,

              But you can never choose your native land.

              You may choose everything in the world,

               But you can never choose your MOTHERLAND.

Речевая зарядка (активизация лексики)

Teacher : What does the word  MOTHERLAND mean to you?

                 Is this word dear to you?

                 Are you proud of your  MOTHERLAND?

                  Do you agree with this poem?

                  How old are you?

                  Do you have any documents?   Слайд 2 (паспорт РФ)

                  What does this document  mean?

                  What is the official name of our country?

Целеполагание

Teacher : We have already spoken a lot about our country, but one topic is left. What is it? (ученики высказывают предположения) That’s right –it is political system.     Слайд 3 (тема урока)              

So, the topic of our lesson is: « RUSSIA: political system, the first persons,  the national symbols.»

Open your note-books and write down the date and the topic.

Актуализация темы

Teacher : So, let’s start our work. First of all answer my question:

-Are you interested in politics? And you?

Some of you are interested in  politics, some are not, but I think it is very important to know all sides of life of your country. Do you agree?

Your main document  is your passport .

 And what is the main document of our country ?

 What is constitution? When was it adopted?            

   Слайд 4   (конституция)  

Teacher : This day is the birthday of our country. On that day the constitution was adopted  and our country was set up. Write it down in your note-books.

Развитие навыков аудирования

Teacher: Now let’s speak about  the political system of Russia.

Look at the blackboard and repeat the words after me: слайд 5

The President

The Federal Assembly

The federation Council

The Duma

The Federal Government

The Supreme Court

The Constitutional Court

Do you the meaning of these words?

Teacher: Listen to the text and look at the scheme in your books p.48, try to understand аnd answer the questions:

What political system is there in Russia?

Who is the head of the state?

 (слушают аудио запись  и письменно отвечают на вопросы в тетрадях)

Teacher: Let’s check it.(ученик зачитывает правильные ответы)

Развитие навыков  поискового чтения (раздаются тексты )

Teacher:  Read the text and answer the questions in your note-books. Work in pairs.

Who elects the President?

How long is his presidential term?

What are his duties?  

Все работают в парах, а один ученик на доске.

The President is elected directly by the people.

His presidential term lasts 4 years.

His duties: he controls all the three branches of power; the president is commander-in -chief of the armed forces, he makes treaties and enforces laws, appoints the Рrime- minister, cabinet ministers and key judges; the President can even dissolve the Duma if it does not agree with his suggestions three times running.

Контроль по образцу на доске

Teacher: Well done. And we go on. As you know, there are 3 branches of power, can you name them? ( the legislative branch of power, the executive branch, the judicial branch)

Работа в группах

Teacher: Read the text once more and find out what political institutions represent each branch of power?  Work in groups. Make notes in your note-books. Слайд 6  Complete  the scheme                    

3 branches  of power

     the legislative branch                                                           the executive branch

                                                        the judicial branch

Teacher: Let’s check it. Слайд 7 (заполненная по тексту таблица)

Контроль по образцу.

Развитие навыков монологической речи.

Teacher: Tell us about  each  branch of power. Listen to the speaker and be ready to add.

Краткие монологические сообщения о каждой ветви власти по схеме.

Teacher: You know that each state has its own  symbols. The girls are ready to present us their project «The national symbols of Russia» Listen to them and make notes.

Презентация проекта (опережающее индивидуальное  задание), учащиеся делают записи в тетрадях.

Teacher: Do you like the  project?

                What other symbols of Russia do you know?

Oбсуждение проекта. ( развитие коммуникативной компетенции)

Teacher: Do you agree that much depends on the first persons of the country?

                Do they determine the policy of the country?

                What traits of character should they have?

It’s high time to compare  the leaders of our country with the ideal politicians. Boys, you are welcome.

Презентация проекта (опережающее индивидуальное  задание)

Oбсуждение проекта. ( развитие коммуникативной компетенции)

Teacher: Governmental policy is the theme of many aphorisms.  Now look at the blackboard,  read and translate them:

«Every nation has the government that it deserves.»    J.D. Maistre

«The whole art of government consists in being honest.»    T. Jefferson

Teacher: Do you agree with them?   Comment them on.

Рефлексия

Teacher: Now let’s do the test. Open your books at page 49 ex.1 part 4, choose the correct answers. (проверка по ключу слайд 8, самооценка)

Итог урока

Teacher: Your marks for the lesson are:

                 Your hometask for the next lesson is: to make a report about the                  political system of Russia.

I want to finish our lesson with such words: A man can’t live outside a state, outside his country. So, love, respect and take care of everything that is called RUSSIA.

приложение

Political system of Russia

  The Russian Federation is a Presidential republic.

  The President is the head of the state and is elected directly by the people for a 6 year term. In fact he has much power, he controls all the three branches of power.

The president is commander-in -chief of the armed forces, he makes treaties, and enforces laws, appoints the Рrime- minister, cabinet ministers and key judges. The President can even dissolve the Duma if it does not agree with his suggestions three times running. The President and his Administration is not a part of the Federal Government.

  The Federal Assembly represents the legislative branch of power. It’s made up of   two houses: the Federation Council and the Duma, which make laws. The Federal Assembly is also called the Parliament, but it’s not its official name. Both houses are headed by chairmen, sometimes called speakers. The Duma consists of 450 deputies. In the Federation Council there are 2 representatives from each federal subject (89 subjects). To become a law a bill must be approved by both houses and signed by the President.

  The Federal Government represents the executive branch of power. It consists of the Chairman of the Government (the Prime-minister) and ministers.

  The judicial branch is represented by the Constitutional Court, the Supreme Court and regional courts. The Constitutional Court analyzes the new laws to make sure they correspond to the laws of the state. It has the right to declare actions of the President, the Federal Assembly and the Federal Government unconstitutional. The Supreme Court is the highest instance for civil and criminal cases.

  The state symbols of Russia are the flag, the hymn and the national emblem. The flag has three stripes: white, red, blue. The hymn of Russia is created by Alexandrov and Mikhalkov. The national emblem is a two-headed eagle.  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока по английскому языку в 5 классе "Мой веселый английский".

Данная разработка урока является внеплановой (его можно использовать, если у вас остались резервные уроки в конце четверти)....

Разработка урока по английскому языку для 2 класса по УМК "Английский с удовольствием – «Enjoy English» М.З. Биболетова, О.А. Денисенко и др. Тема: Буква Ss. Цвета.

Обучение рассказывать о себе, опираясь на рисунок и используя речевые образец, учить вести диалог- расспрос, используя вопрос: Have you got…? Учить понимать на слух общее содержание небольших текстов ...

Методическая разработка урока по английскому языку по теме Travelling на основе презентации учителя английского языка ГБОУ школы 688 Приморского района Санкт-Петербурга

Люди любят путешествовать. Маршруты и способы  путешествий зависят от личных интересов людей и их бюджета. Вы можете отправиться в путешествие самолётом, поездом или на корабле. У каждого из этих...

Методическая разработка урока по английскому языку «Образование и использование времен в английском языке» 10 класс

Урок по теме: «Образование и использование времен в английском языке» по УМК Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. «Счастливый английский. ру/ Happy English.ru» для 10 класса общеобразовательных учреждений. Обни...

Разработка урока по английскому языку по теме "SEASONS and WEATHER " (4 класс, английский язык)

Тема: “SEASONS and WEATHER ”Цель: создать для учащихся необходимые условия для обобщения материала о временах года. Учебно-методические задачи.Практические:-активизация навыков и умен...

Методическая разработка урока по английскому языку в 3 классе по теме "Happy English!" к УМК О.В.Афанасьевой, И.В.Михеевой «Английский язык. Rainbow English» 3 класс

Методическая разработка урока по английскому языку "Happy English!" разработана к УМК О.В.Афанасьевой, И.В.Михеевой «Английский язык. Rainbow English» 3 класс. Целью урока являет...