План- конспект открытого урока по английскому языку «ТЕЛЕВИДЕНИЕ – ЗА И ПРОТИВ…»
методическая разработка (9 класс)

Аракелян Оксана Александровна

План- конспект открытого урока по английскому языку      «ТЕЛЕВИДЕНИЕ – ЗА И ПРОТИВ…» 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл televidenie_za_i_protiv.docx22.44 КБ

Предварительный просмотр:

План- конспект открытого урока по английскому языку

                       «ТЕЛЕВИДЕНИЕ – ЗА И ПРОТИВ…»

                                             В 11 классе

Разработан учителем английского языка Аракелян О. А.

Цель урока: систематизация и закрепление лексического и грамматического материала по теме « Television ».

Тип урока: обобщающий

Задачи:

  • подвести итог знаниям, навыкам и умениям учащихся в рамках изученной темы (произношение, активный запас фраз и речевых образцов, умения устного активного и рецептивного речевого общения);
  • вовлечь школьников в активную речевую деятельность на уроке путем использования современных средств обучения и различных организационных форм работы;
  • обеспечить активную деятельность каждого ученика в течение всего урока, максимально увеличить время говорения каждого школьника;
  • развивать критическое и логическое мышление при постановке проблемы, умение аргументировано высказываться, убеждать собеседников, учитывая при этом их аргументы и факты;
  • обеспечить коммуникативную направленность обучения и естественность общения.

Оснащение урока: компьютер, мультимедийный экран..

ХОД УРОКА

I . Вступление. Организационный момент: приветствие учителя и постановка задач

Our mankind has entered the 21st century, the 3rd millennium. And what was the 20th century famous for? Why was it important for us, for our history? We all consider that the 20th century was the century of dynamic development, the era of science and technological progress. It is not much of exaggeration to say that we live in the world that materially and intellectually has been created by science. This point of view is easy to illustrate on the material level. One nearly needs to mention the automobile, the airplane, the radio, the telephone and, of course, the television. It is difficult to imagine an ordinary day of an ordinary inhabitant of our Earth without this wonder of technique. Television gives us the opportunity to watch the world, to get fresh first – hand information. It is both a pleasant companion and a real member of a family. It makes people’s living conditions much more comfortable. But unfortunately we go much more seldom to the theatres or museums, pay visits to each other.

Some people even say that television “kills” conversation. But we can’t do without television nowadays. So, today we’ll speak about television.

Класс делится на 2 команды – сторонников и противников телевидения.

II. Рассказ ученика об истории создания телевидения.

Устная речь сопровождается представлением презентации по теме.

III. Речевая зарядка.

There are a lot of different kinds of programmes. Please,give a brief description of different kinds of programmes:

a) current affairs programmes (deal with political and social problems of modern society. Their aim is to give an analysis of the problems and to show different viewpoints. They are concerned with the country’s national events, festivals and public gatherings. They also include news commentaries);

b) panel discussions (deal with a group of speakers, chosen to speak, answer the questions, take part in a game, before an audience, for example listeners to a broadcast);

c) magazine programmes (programmes which are a mixture of “hard” news and feature items);

d) cartoons ( cinema films made by photographing series of drawings);

e) wild life programmes (programmes showing animals, birds etc. in their natural surrounding (environment);

f) educational programmes (deal with systematic training and instruction of different subjects. With the help of these programmes one can get knowledge and abilities, develop his/her character and mental powers);

g) quiz programmes (programmes on which members of the audience are asked questions, in case of correct answer they receive prizes);

h) “soap” operas (“soap” operas (afternoon television regular feature films) which originally appeared on the radio and were sponsored by soap advisers, continuing from day to day, presenting emotional and melodramatic situations like many operas of the 19th century(thus named “soap” operas);

i) thrillers (novels, plays or films in which excitement and emotional appeal are the essential elements);

j) westerns (uniquely American films presenting myths about pioneering, courageous Americans);

IV. Аудирование.

Tastes differ. Different people prefer different kinds of TV programmes. Today we have a guest – the student of the 11th grade. She will tell you about her preferences. She also has the first tsk for your teams.

(Ученица рассказывает о сериалах и зарубежных художественных фильмах.)

V. Обучение неподготовленной диалогической речи (озвучивание кинофрагментов).

You know that there are different kinds of feature films: thrillers, westerns, television plays, sitcoms, serials, “ soap” operas. Nowadays our TV companies buy a lot of foreign video cassettes with feature films. Interpreters or translators and soundmen resound them. Here I have two episodes from different films. But they have no sound. Resound them, please. Before you begin let me tell you how I want you to do it. Divide yourselves into two groups. Your task is to resound these fragments. I only know that the first film is a thriller, the second one is a “soap” opera with many love scenes. One of you must help the “actors”, he must be “a producer, a soundman and a technician” at the same time. Decide, please, who you will be, what you are going to say. Prepare your parts carefully. Work out in details how you will resound the scene. Rehearse the situation.

(Учащиеся просматривают кадры на моноблоках по группам и озвучивают их).

VI. Дискуссия по теме “ Телевидение”.

“ Discussion” is from the Latin word that means exchange of opinions. Discussion is based on equal conditions for everybody. Each participant has the right both to ask and to state. The problem is not always solved during discussion, differences in opinions are left sometimes. It is necessary to use argumentation – statements and explanations. Each participant should hold certain discussion regulations:

– to be well-prepared;

– to speak clearly and logically;

– to explain arguments;

– to express opinions quietly;

– not to digress from the topic;

– not to speak too long;

– to listen to others without interrupting them.

Here you can see some discussion phrases. They may help you.

– May I put a word in?

– If you ask me...

– It just occurred to me

– Generally speaking...

– Strictly speaking...

– That depends on...

– I want to press the point that...

– On the one hand...

– On the other hand...

– As far as I am able to judge...

– From my point of view...

– To sum it all up...

– All things considered...

– On the whole...

– To be brief/ In a short word...

– If I am not mistaken...

– If I remember rightly...

– If my memory serves me rightly...

– As far as I know...

– There is no doubt...

– It is quite obvious/ evident...

– It goes without saying...

– It is common knowledge that...

– In my opinion...

– It seems to me...

– To tell the truth...

– And what about you?

– As for me...

– To begin with.

The chief of our discussion opens the debates. The task is to keep the discussion to the point, to make sure everybody has an opportunity to express his/her opinion. And here are the statements.

1. Children and TV. Is it a great problem?

2. Television is doing a lot of harm.

3. Television may be the cause of many disputes and conflicts in the family.

4. Television has both advantages and disadvantages.

План дискуссии записан на доске. У каждого ученика есть листочек с фразами для ведения дискуссии.

Примерные высказывания учащихся:

– Television is doing a lot of harm, I think. We begin to forget how to occupy our spare time. For instance, we used to have hobbies, we used to meet our friends, we used to go outside for our amusements to the theatres, cinemas and sporting events. We used to read books and listen to music. Now all our free time is given to television.

– Well, nobody makes you watch TV. If you don’t like it, switch off your TV set. But why do you forget what a great amount of information we get! I think we must watch TV to be well-informed. It gives wonderful possibilities for education. Besides, there is a considerable variety of programmes. We can choose what we want to see.

– Yes, I agree. But I am always under the impression that little by little television cuts us from the real world. It is so easy to sit in our armchairs watching others working. We get so lazy, we choose to spend a fine day glued to our sets, rather than go out into the world itself. Television makes you its slave. Only when we spend a holiday by the sea or in the mountains, far away from civilization, we quickly discover how little we miss television.

– No, I disagree entirely. It’s an absurd idea that television makes you its slave. It enriches our intellect, gives us opportunities to see the best actors and performances, to hear the latest news, to listen to political discussions. In my opinion, TV is a great force in the world.

VII. Заключительный этап урока.

  1. And now some words in conclusion.

Television nowadays, its role and responsibility are being widely discussed as it has really become one of the most important mass media. I am sure that television is doing a lot of good because it is invaluable for the information it provides; it has vast educational opportunities; it makes people argue and discuss, think more; it is one of the mighty means of forming people’s character, ideology and outlook. Thus it is clear that television is one of the most valuable achievements.

But it occupies all our spare time. We rush home to be in time for this or that programme. The violence on TV creates violence in real life, television is bad for people’s health, it is like a drug, it “kills” conversation. But is it solely the television which is at fault? Of course, television is a hard test of our wisdom: either we can use it or it can use us. And I think that you use and will use television for your best benefit and enrichment.

2. Выставление оценок, их комментирование, объяснение домашнего задания.

Комментарии к уроку.

Урок проходил в 11-м классе, где ребята изучают английский язык десятый год. Наполняемость группы – 22 человека. Количество уроков в неделю – 3 часа. Дети обучаются иностранному языку по программе общеобразовательной школы- УМК «Spotlight». Изучение английского языка началось со второго класса начальной школы. В своей практике мы также основываемся на главных принципах этого обучения:

1. Личностно- деятельностный подход – ученики активно овладевают знаниями, изготавливая самостоятельно карточки со словами, наглядные пособия: плакаты, элементы одежды и пр.; самостоятельно составляют диалоги; создают рифмованный перевод стихотворений с английского языка на русский; участвуют в проектной деятельности; работают над созданием и оформлением индивидуальных папок с творческими заданиями.

2. Личностно-ориентированный подход – все предлагаемые задания составляются с учетом интересов и возможностей детей. Каждый ребенок может проявить себя в том или ином виде работы в соответствии со своими желаниями: это – инсценировка полилога, участие в интервьюировании гостей, перевод стихотворения или участие в проекте.

3. Коммуникативный подход – изучение иностранного языка в данной системе предполагает коммуникативный подход в обучении иностранному языку: организовано сотрудничество детей в парах (участие в интервью или подготовка материалов для проекта), в группах (участие в инсценировке полилога); развивается умение слышать собеседника и адекватно реагировать на услышанное (беседа с учителем в течение всего урока).

4. Полифункциональность – каждое упражнение или игра направлены на развитие разнообразных умений и навыков: познавательные – при разработке проекта, инсценировке полилога, игре во встречу гостей развивается умение проанализировать, обобщить и применить изученный ранее материал по теме; коммуникативные – развивается умение общаться и сотрудничать друг с другом, помогать товарищу в затруднительных ситуациях; практические – умение делать выбор в пользу здорового питания или правильно сделать заказ блюд в кафе; социо-культурные – умение вести беседу с использованием средств иностранного языка на определенную тему в различных жизненных ситуациях: например, в кафе – с друзьями, в международном лагере отдыха – с зарубежными сверстниками.

Таким образом, преемственность принципов развивающего обучения значительно помогает при обучении детей иностранному языку:

  • делает процесс обучения легким, радостным, увлекательным;
  • многократно повышает результативность обучения, что показывают регулярные тесты и контрольные задания.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект открытого урока по английскому языку в 5 классе. Тема урока: «Would You Like a Cup of Теа?»

План-конспект открытого урока по английскому языку в 5б классе. Урок проведен 21.02.2008 г. по учебнику Климентьва Т., Монк Б., “Happy English” - 5-6 кл. UNIT 9. Учитель - Багдасарян Сусанна Гео...

План-конспект открытого урока по английскому языку в 6 классе. Тема урока: «Talking about the Famous»

План-конспект открытого урока по английскому языку в 6б классе. Урок проведен 5.10.2012 г. по УМК Биболетовой М.З. и др., “Enjoy English” - 5-6 кл. UNIT 5, Section 2. Учитель - Багдасарян Сусанна...

План-конспект открытого урока по английскому языку в 8 классе. Тема урока: «Natural Disasters»

План-конспект открытого урока по английскому языку в 8а классе. Урок проведен 4.10.2010 г. по УМК Биболетовой М.З. и др., “Enjoy English” - 8 кл. UNIT 1, Section 5. Учитель - Багдасарян Сусанна Г...

План-конспект открытого урока в 6 классе "ТВ: за и против"

урок по УМК Биболетовой 6 класс, урок содержит оригинальные идеи по теме "ТВ: за и против", представлены все элементы урока...

План-конспект открытого урока по английскому языку по СПОТЛАЙТ в 4а классе Тема урока :"Чаепитие"

Открытый  урок в 4А классе английского языка  по теме:  " Чаепитие"ПЛАН-КОНСПЕКТ  по учебнику :Спотлайт 4 класс....

План-конспект открытого урока по теме "Мирный атом: за и против" в 10 классе

Урок является обобщением и представлением результатов исследовательской деятельности учащихся - участников сетевого проекта, посвященного году экологии в России....