Конспект урока
план-конспект урока

Алсаева  Должин Пунсуковна

Предварительный просмотр:

Урок по бурятскому языку во 2 классе на тему «Энэ хэнэй ном бэ?»

Тип урока: Урок формирования лексических, произносительных, грамматических навыков.

Цель  урока: к концу урока обучаемые должны научиться произносить и читать новые лексические единицы

Задачи урока:

  1. Коммуникативная: учить участвовать в диалоге – расспросе, развитие умений и навыков устной речи в рамках изучения грамматического и речевого материала
  2. Воспитательная: повышение уровня мотивации к изучению, посредством использования наглядных пособий и интересных заданий и игр.
  3. Развивающая: развивать способность к непроизвольному вниманию, к распределению внимания, тренировать способность к концентрации внимания в процессе просмотра презентации; развивать зрительную и слуховую память; способствовать к развитию наглядно-действенного мышления.                                                                                                                                            
  4. Образовательная: совершенствовать произносительные навыки (используя речевой образец: Энэ хэн бэ?...) и навыки аудирования;                                                                                                          

Ход урока:

Этапы урока

учитель

учащиеся

  1. Организационный момент (6 мин) (Слайд №1)

а) приветствия учителя  и детей

б) сообщение цели урока

в) Фонетическая зарядка (слайд№2)

Сайн байна!

hуугты!

Мунѳѳ бидэ тургэн ба удаан абяануудтай э-ээ, и-ии ба үзэгүүдтэй танилсахабди. уншажа, зүб үгүүлжэ, бэшэжэ hурахабди. В течение урока кто будет хорошо работать, правильно и полно отвечать, тот будет получать кружочки. Никто с места не кричит, только поднимает руки. К концу урока мы подсчитаем все кружочки и поставим всем оценки.

Зай, булта наашаа харагты.

Фонетическэ hорилго үнгэргэе.

Самбар дээрэ байhан угэнуудые уншая. багша – h1-h2-h3-h4

  • ба – аба – абаа –абаха
  • ха – аха – ахаа – хаа-ба
  • шо- ошо –ошоо – ошохо
  • шэ-шээ – шэнэ – бэшэхэ -бэшээ 
  • ми –мии -минии
  • ни- нии-шинии

hайн даа, ухибууд!

Бэрхэнууд!

Сайн байна!

  1. Основной этап урока (35 минут)

а) проверка домашнего задания

(2 мин)

Введение новых лексических единиц

б) знакомство с новыми словами  (5 мин) (слайд №3)

в) Развитие умений диалогической речи.

составление диалога (6 мин)

(слайд №4)

г) Физкульминутка (2 мин)

(слайд №5)

д) Закрепление новых слов (7 мин) (аудиозапись и слайд №6-13)

е) Развитие навыков письма

игра «Вставьте пропущенные буквы» (по командам) (3 мин)

ж) Развитие навыков чтения и устной речи (9 мин)

Игра «Найдите пару»

Блиц – наадан. Игра с мячом.

аба, шара, эжы, басаган, хубуун, багша, баллуур, аша, ошоо, улаан, хухэ, ногоон, энэ г.м.

Номуудаа 22 хуудаhанда нээгты, упр. 3 (шэнэ угэнуууд) Уншагты. дабтагты

ном – книга

шэнэ - новый

минии – мой

шинии – твой

шанаха – варить

шанаа – сварил

бэшэхэ- писать

бэшээ-написал

Хэн ном абааб? – Кто купил книгу?

Энэ юун бэ?

Энэ хэнэй ном бэ? (речевой образец на слайде)

Энэ юун бэ?

Энэ хэнэй ручкаб?

Энэ юун бэ?

Энэ хэнэй дэбтэр бэ?

Энэ хэн бэ?

Энэ хэн бэ?

Аудиозапись шагнаха, дабтаха, зубѳѳр үгүүлжэ hураха:

Энэ минии ном. Минии аха. Энэ шинии аха. Шэнэ ном. Энэ шинии аша. Аха каша шанаа. Аба ном абаа. Энэ шэнэ хонхо.

Точконуудай орондо таараха үзэгүүдые табигты.

(на листочках задания по рядам. Кто быстрее и правильнее сделает. На проверку отдаю учителям)

упр.9 Уншагты.

Энэ ном.

Энэ минии ном.

Энэ шинии ном.

Энэ ручка.

Энэ минии ручка.

Энэ дэбтэр.

Энэ шинии дэбтэр.

Энэ басаган.

Энэ аха.

hурагщад шагнаад, дабтана.

работа по командам

Цепочкоор уншана hурагшад.

Заключительный этап урока (5 мин)

Итог урока

Оценивание

Домашнее задание

Рефлексия

Ребята, а чему мы с вами сегодня научились?

Что нового мы узнали?

д/з с. 24 упр.9 перевод, упр1 прочитать

У кого от сегодняшнего урока осталось положительное настроение рисует улыбающееся солнышко; кто остался равнодушен - рисует серьезное, а у кого настроение понизилось - печальное.



Предварительный просмотр:

Конспект открытого урока  по бурятскому языку

Класс: 3-дахи

Тема: Буряад хубсаhан

Тип урока: Ознакомление с новой темой

Формы: фронтальная работа, самостоятельная работа, работа в группе.

Приёмы: решение нестандартных задач, точка зрения, рефлексия.

Методы: анализ, сравнение, продуктивные методы, словесный метод.

Задачи урока

Цели: Создать условия для знакомства с лексикой по теме «Буряад хубсаhан» и использования слов в речи.

  1. Предметные:

- ознакомление учащихся с элементами национальной одежды.

- формулировать ответ на вопрос: Ямар бэ?

- уметь правильно произносить звуки и слова.

     2.   Метапредметные:

А). Познавательные УУД

- развивать умение контролировать свою деятельность, самостоятельно и в группе выполнять предложенное задание;

- использовать лексические единицы в предложениях;

- умение определять знание от незнания

Б). Регулятивные УУД:

- формулировать умение определять и формулировать цель, планировать свою деятельность;

В). Коммуникативные УУД:

-  формировать умение работать в группе;

- формировать умение сотрудничать с учителем и одноклассниками;

- уметь точно выражать свои мысли

3. Личностные:

- формировать познавательный интерес к новому материалу;

- создавать позитивное эмоциональное отношение учащихся к предмету и уроку.

Предполагаемый результат:

Знать лексические единицы по теме «Буряад хубсаhан».

Знать рифмовку для проведения физкультминутки.

- описывать цвет одежды, её элементы.

- правильно произносить слова.

- правильно отвечать на вопрос: Ямар бэ?

Оборудование: проектор, компьютер, карточки-схемы, оценочные листы.

Ход урока:

  1. Организационный момент.

- Сайн байна hурагшад! Айлшадаа мэндэшэлэе. hуугтыдаа.

Мүнөөдэр бидэ бүлэг-бүлэгөөрөө ажаллахабди.

(СЛАЙД 1.Амармэндэ!)

АЙ – ГАЙ – МАЛГАЙ

ОЙ – МОЙ – ХОРМОЙ

ЛАА – ЛАА – ЗАЛАА

ЗЭ – ЗЭ – ДЭНЗЭ

hЭ – hЭ – БYhЭ

ГЭ – ГЭ –ДЭГЭЛ

(СЛАЙД 2.ФОНЕТИЧЕСКАЯ ЗАРЯДКА)

ГРУППОВОЕ ЧТЕНИЕ, ИНДИВИДУАЛЬНОЕ ЧТЕНИЕ

- Анхаралтайгаар эдэ үгэнүүдые харая. Танил үгэнүүд байна гү? Эдэ ойлгосонуудые нэгэ үгөөр нэрлэе: ХУБСАhАН

- Мүнөөдэрэй хэшээлдэ юун тухай хөөрэлдэхэбибди?

II.    (СЛАЙД 3. ДЭГЭЛЭЭ ШЭНЭhЭЭНЬ ГАМНА, НЭРЭЕЭ ЗАЛУУhААНЬ ГАМНА)

                    Прочитать пословицу

Дэгэл

Шэнэ

Нэрэ

Залуу

Гамна

Энэ оньhон үгэ удхаараа ямар ород оньhон үгэтэй адли байнаб? Оршуулая даа.

БЕРЕГИ ПЛАТЬЕ СНОВУ, А ЧЕСТЬ – СМОЛОДУ.

- Почему так говорят в народе? (Перевод, работа над содержанием)

СЛАЙД  4.

- У каждого народа своя национальная одежда, которая зависит от климатических условий, вида деятельности, половой принадлежности, возраста.

- Сегодня мы с вами будем говорить о бурятской национальной одежде. А мы будем модельерами. Из далёкой Москвы к нам в гости приехали ваши ровесники Саша и Таня. Им очень понравилось у нас в Бурятии, сегодня на уроке мы познакомим их с нашей национальной одеждой. Вы согласны? Поможете мне?

СЛАЙД 5.

- Мы с вами постараемся их правильно одеть.

- Кто знает, из каких частей состоит бурятский национальный костюм?

- Бурятская одежда состоит из трёх частей:

МАЛГАЙ, ДЭГЭЛ, ГУТАЛ.

СЛАЙД 6.

- А что ещё вы знаете? Достаточно ли ваших знаний, чтобы подобрать одежду для мальчика и девочки? Если нет, то где можно узнать?

-ИНТЕРНЕТ,  КНИГИ, СЛОВАРИ, РОДИТЕЛИ …

ФИЗМИНУТКА.

ТИК –ТАК, ТИК – ТАК…

YГЛөөГYYР БОЛООЛ.

ТИК – ТАК, ТИК – ТАК …

YХИБYYД, БОДЫТ ДАА.

YХИБYYД, БОДЫТ ДАА.

YТЭР ХУБСАЛЫТ,

YРДИЛДЭН ГАР НЮУРАА

hАЙСА УГААГЫТ.

- А теперь каждой группе я даю дополнительное задание. Предлагается маршрутный лист.

СЛАЙД 7.  ЭБТЭЙГЭЭР АЖАЛЛАЯ!

Маршрутный лист.

  1. Найти и отобрать информацию по выбранной теме.
  2. Обсудить в группе.
  3. Презентовать свою модель

IV. Закрепление.

- Чья группа готова?

(выходят и рассказывают по маршрутному листу)

ГОТОВЫЕ ЭЛЕМЕНТЫ КОСТЮМА ПРИКЛЕИВАЮТ НА ШАБЛОНЫ, РАСКРАСИВ ПРЕДВАРИТЕЛЬНО ВСЕ ЭЛЕМЕНТЫ.

СЛАЙД 8. ЯМАР БЭ?

МАЛГАЙ

ДЭГЭЛ

ГУТАЛ

- Бэрхэтдаа!

V. Итог занятия.

- Какова была тема урока?

Кто сможет рассказать родителям о том, что узнали на уроке.

- А сейчас давайте оценим свою работу.

СЛАЙД 9. ЛИСТ САМООЦЕНКИ

НАПРОТИВ КАЖДОГО УТВЕРЖДЕНИЯ ВЫ СТАВИТЕ ЗНАК «+» (ЕСЛИ СОГЛАСНЫ), ЗНАК  «-»  (ЕСЛИ НЕ СОГЛАСНЫ)

- У КОГО НЕТ НИ ОДНОГО МИНУСА, МОЖЕТЕ ПОСТАВИТЬ СЕБЕ «ПЯТЬ»

- У КОГО ОДИН «МИНУС», ПОСТАВЬТЕ «ЧЕТЫРЕ»

- ПОДНИМИТЕ РУКИ ТЕ, У КОГО «5»

-ПОДНИМИТЕ РУКИ ТЕ, У КОГО «4».

СЛАЙД 10. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ.

ПРИДУМАТЬ ЭСКИЗЫ СТИЛИЗОВАННОГО БУРЯТСКОГО КОСТЮМА.

СПАСИБО ЗА СОТРУДНИЧЕСТВО.

ХЭШЭЭЛ ДYYРЭЭ. БАЯРТАЙ!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Амар сайн !

Слайд 2

ай- гай – малгай ой – мой – хормой ла- лаа – залаа зэ – зэ – дэнзэ h э - h э - б ү h э гэ – гэ - дэгэл Фонетическая зарядка

Слайд 3

Хэшээлэй темэ : « Буряад хубса h ан»

Слайд 4

Дэгэлээ шэнэ h ээнь гамна , Нэрэеэ залуу h аань гамна . Береги платье снову , А честь - смолоду.

Слайд 5

Танилсая ! Эржена Эрдэни

Слайд 6

Малгай Малгай Дэгэл Дэгэл Гутал Гутал Буряад хубса h ан

Слайд 7

Эбтэйгээр ажаллая ! Найти и отобрать информацию по выбранной теме. Обсудить в группе. Подготовить презентацию модели. Презентовать свои модели.

Слайд 8

Ямар бэ? Малгай - …

Слайд 9

Ямар бэ? Дэгэл …

Слайд 10

Ямар бэ? Гутал …

Слайд 11

Лист самооценки 1. Я могу назвать элементы бурятской национальной одежды 2. Я узнал значение элементов бурятской национальной одежды 3. В группе помогал выполнять задание 4. Внимательно слушал учителя и одноклассников 5. Активно работал на уроке и правильно отвечал на вопросы

Слайд 12

Домашнее задание Придумать эскизы стилизованных бурятских костюмов.

Слайд 13

Баяртай !



Предварительный просмотр:

Тема урока: Спорт

Цель: Научить вести разговор по теме «Спорт», используя знакомые слова.

Задачи: Закрепление навыков произношения специфических звуков бурятского языка. Тренировать в аудитории, говорении, употреблении лексических единиц до уровня предложений. Расширять кругозор на языковом материале. Развивать умение распознавать имена существительные и имена прилагательные, различать слова по вопросам. Прививать интерес и любовь к изучению бурятского языка.

 Вид урока: Урок с элементами игр.

Тип урока: Повторение ранее изученного.

1. Организационный момент.

- Сайн байна, үхибүүд.

- Мүнөөдэр буряад хэлэнэй хэшээл би үнгэргэхэб. Минии нэрэ…, хэшээл соогоо би таанадаар танилсахаб.

- Хэшээлдэмнай олон айлшад ерээд байна, мэндэшэлэебди. Улыбнемся друг другу, поднимем настроение и начнем нашу работу.

- hуугты!

 

2. Фонетическая зарядка. (Запись на доске).

 Шамай, намай хүгжөөhэн

 Шатар наадан hониндаа

 Шах-шах-мат

 Ядаалhаа пат

 Шах-шах-мат

 Шадаалhаа мат.

 

1. чтение про себя

2. чтение учителем с выделением дифтонгов, звука [h], долгих гласных.

3. повторение за учителем. (медленно, быстро).

4. пропеть. (Ринчин Бурхиевай дуун «Аялгыень шагнагты»).

 

3. Речевая зарядка.

Запись слов на доске: Абтаhан үгэнүүд (заимствованные слова)

барилдаан                 волейбол                   бүхэ

футбол                      хүсэн                         элүүр энхэ

шатар наадан           хоккей                      

 

повторяют за учителем

Все ли слова вам понятны?

Кто догадался , о чем мы сегодня будем говорить? (о спорте, об играх, о спортивных играх).

(индивидуальное чтение слов)

4. Основная часть.  

Вопросы детям: Ши ямар нааданда дуратайбши?

Хайшан гээд наададагба?

Хэды хүн энэ нааданда хабаадалсанаб?

Юун хэрэгтэйб энэ нааданда?

Диалог (үгэ андалдаан).

Бэе бэеhээ hурагты.

Ямар нааданай бүхэдэлхэйн чемпионат телевизорээр хараабта?

(Хоккей нааданай бүхэдэлхэйн чемпионат болоо. Манай Россиин хоккеистнар ба Канада гүрэнэй командатай наадаа. Тиигээд Россиин команда бүхэдэлхэйн чемпион болоо. Счедынь 2:1).

5. Физминутка.

Наадан тухай дуу дуулажа амарая.

Наадан дээрээ ерээбди, ерээбди

Ерээл хадаа бодогты, бодогты

Бодоол хадаа харагты, харагты

Хараал хадаа hүрэгты, hүрэгты

hүрөөл хадаа ябагты, ябагты.

Ябаал хадаа амарагты.

(можно повторить).

6. Работа со словами. (грамматика).

Запись слов на доске:

Анхаралтайгаар үгэнүүдээ хараад, ямар асуудалда харюусанаб?

барилдаан (юун?) – барилдаашан (хэн?)

борьба (что?) – борец (кто?)

(сравнение с русским языком)

Измените слова, чтобы они отвечали на вопрос кто?

Абтаhан үгэнүүд:  футбол – футболист

волейбол – волейболист

хоккей – хоккеист

Бүхэ, элүүр энхэ – ямар асуудалда харюусанаб? Какой частью речи являются?

  А сейчас мы с вами выполним другое задание. Это солнышко ждет своих лучиков. Вам надо написать на лучиках свою любимую игру и прикрепить так, чтобы солнышко засверкало лучиками.

                                         (Дети прикрепляют слова и читают полученные предложения).

А теперь поиграем в игру, (2 или 3 команды по рядам) кто быстрее дойдет до моего стола, называя словосочетания вид спорта или спортсмена с подходящими к этому слову словом. Например: барилдаашан хүсэтэй, футболист түргэн. А остальные помогают своим представителям.                                                         

Итог урока:  Ямар hонин юумэ мэдээбта энэ хэшээлhээ?

Юун тухай хөөрэлдөөбди?

Спортэдэ дуратай хүн ямар байха ёhотойб?

 Оценки.

Домашнее задание. Дома нарисовать рисунок о любимом виде спорта и подписать одним или двумя предложениями.                                                                

                                                                        

 

 

 

 

 



Предварительный просмотр:

 План- конспект урока

Предмет: бурятский язык

Класс:  5

Тема урока: «Yдэрэй журам»

Тип урока: урок  изучения нового учебного материала

Цель урока: Научить  детей  рассказывать  о своем режиме дня, отвечать на вопрос хэды сагта ?

Задачи:        

1. Тренировка учащихся в употреблении ранее изученных единиц

2. Учить строить речевые образцы по заданной теме.

3. Содействовать установлению в сознании ребенка устойчивых связей  между накопленным и новым опытом познавательной и практической  деятельности.

         

                                       Хэшээлэй  ябаса.

  Организационный момент. Постановка темы, цели урока.

     Сайн байна ɣхибɣɣд!

Мɣнɵɵ манай хэшээлдэ айлшад ерэнхэй. Мэндэшэлэе.

Создание проблемной ситуации. 

Мɣнɵɵдэрэймнай хэшээл юрын бэшэ , харин манай хэшээлдэ бэшэг ерээ, анхаралтайгаар шагнаты уншахам таанадтаа . («Минии аша хɣбɣɣн Дамдин нюур гараа угаанагɣй,гэрэй даабари хэнэгɣй , эртэ бодоноггɣй. Залхуу хɣбɣɣн боложо байна.Таа энэ хɣбɣɣндэмнай ойлгуулжа ɣгыт, ɣдэрэй журам заажа ɣгыт») Иимэ бэшэг Дамдинай  хɣгшэн эжы эльгээбэ.

Речевая зарядка.

- Дамдинай  хɣгшэн эжы юун гэжэ бэшэбэб?(Дамдин хɣгшэн эжынгээ ɣгэ дууланагɣй)

-Дамдин хɣбɣɣн  юу хэнэ ɣгыб?

-Энэ хɣбɣɣн ямар бэ?

Мɣнɵɵдэрэй хэшээлдэ  юун  тухай хɵɵрэлдэхэбибди? (ɣдэрэй журам)

Отработка учебных действий. Выполнение заданий

Энэ самбарта Дамдин хɣбɣɣн юу хэдэг бэ гэжэ бэшээтэй. Зɣб бэшээтэй гɣ?

Ямар даабари хэхэ болонобди? (зɣбɵɵр тааруулаад бэшэхэ)

Дамдин хɣбɣɣн ямар бэ? (муу, залхуу, журамгɣй)

Мɣнɵɵ нэгэ бага амарая.

Физминутка.

Би эртэ бодоноб

Зарядка хэнэб

Нюраа гараа угаанаб

Сайгаа уунаб

hургуулидаа ошоноб.

Манай дамжуулга ɣргэлжэлhɵɵр. Дамжуулгадамнай  Дарима басаганай журам хаража ɣгыт гэжэ хандалга ороод байна.(презентаци) Харин  хуу буруу болошонхай.

Хэды сагта бодоноб?

Тиигээд юу хэнэб?

Энэ Даримын журам зɣбɵɵр  табигты.

07.00                           гэртээ бусанаб

07.20                           нааданаб

07.30                           унтанаб

08.00                            эжыдээ туhалнаб

13.00                           ном уншанаб

17.00                          сагта бодоноб

18.00                          нюур гараа угаанаб

19.00                          hургуулидаа ошоноб

21.00                         эдеэлнэб

22.00                   ном уншанаб

Энэ Дарима басагамнай ямар бэ? (бэрхэ,журамтай)

Закрепление новой темы.

Мɣнɵɵ бэе бэеhээ hонирхое .

Яагаад  зɣбɵɵр  асуудал табихабди?

Вопросы ответы.(устная работа)

Хэды сагта бодонош?

Хэды сагта эдеэлнэш?

Хэды сагта эжыдээ туhалнаш?

Дамжуулгадамнай  нэгэ иимэ фотозураг ерээд байна.

Хэнэй фотозураг гэжэ hананабта? (Дамдинай)

Ехээр юу нааданаб? (компьютер)

Иимэ ехээр компьютер наадажа болохо  гɣ?

Юундэ?

Дамдинай эжын гуйлта дɣɣргээ гɣбди ?

Мɣнɵɵ Дамдинда  ɣдэрэй журам табижа ɣгэе. (письменная работа в тетрадях)

Нэгэ журам Дамдинай эжыдэ эльгээхэбди.

Мɣноодэрэй дамжуулга дээрэ юу мэдэхэ болообто?



Предварительный просмотр:

Буряад хэлээр «Междомети» гэhэн сэдэбээр

6-дахи ангида үнгэргэгдэhэн нээмэл хэшээлэй технологическа карта

Багшын ажаябуулгын

зорилго

Междомети тэмдэглэhэн үгэнүүдые бии болохо боломжотой танилсуулха.

Хэшээлэй түхэл

Хэшээл-танилсалга, шэнэ мэдэсэ ойлгуулха

Хэшээлэй зорилго

Һуралсалай: Междомети гэжэ ойлгосотой, ямар удха тэмдэглэдэг бэ гэжэ танилсуулха, тэдэ ямар бүлгэмүүд боложо хубаардаг бэ гэжэ элирүүлхэ. Υхибүүдтэ даабаринуудые дүүргүүлхэ; бүлэг бүлэгѳѳр ажал хэжэ hураха, холбоо хэлэлгэ хүгжөөхэ; тэдэнэй ухаан бодолыень гүйлгүүлхэ; анхарал ,hонирхол дээшэлүүлхэ.

Хүгжѳѳлгын: хэшээлдэ абаhан мэдэсэ, шадабари, дадалаа юрын ажабайдалдаа хэрэглэжэ шадаха; буряад хэлэеэ арга болгон хэрэглэжэ, бэшэ hуралсалай предмедүүдээр мэдэсэ олохо шадабаритай болохо; межпредметнэ хэмжээн дээрэ тус абаhан мэдэсэ, арга, дадалаа хэрэглэлгэ, hурагшадай «Междомети» гэжэ разделээр дүршэл ба шадабари гүнзэгырүүлжэ дабтаха; «Междомети» гэhэн темээр шэнэ үгэнүүдые хэлэлгэдэ хэрэглэжэ hураха.

Хүмүүжүүлгын: үхибүүдэй эстетическэ хүмүүжүүлгэдэ туhа хүргэхэ, буряад хэлэндээ эльгэлэн дурлуулжа hургаха.

Үгынгөө нөөсэ баяжуулха, буряадаар сэбэрээр, зүбөөр дуугарха, хэлэхэ эрмэлзэл түрүүлхэ; гансаараа гү, али бүлэгөөр хүдэлжэ hураха, олоороо сугтаа хүдэлөөд, нэгэ харюуда ерэжэ шадаха шадабаридадалтай болохо; ажалаа түсэблэжэ шадаха; ажалайнгаа алдуунуудые,

дутуунуудые өөрөө оложо, үшөө саашанхи ажаябуулгаяа заhан түсэблэхэ.

Түсэблэгдэһэн hуралсалай дүнгүүд

Личностно:

  • буряад арадта хабаатайгаа мэдэрэлгэ;
  • буряад арадай үнэтэ зүйлнүүдые гамнан хүндэлхэ.

Метапредметнэ:

- гол зорилго табижа шадаха;

- ажалаа түсэблэжэ, хинажа, сэгнэжэ шадаха дадал хүмүүжүүлхэ;

  • буряад хэлэнэй хэлэлгын онсо хэрэгсэлнүүдые хэрэглэхэ дадал хүгжөөхэ;
  • буряад хэлэн дээрэ найруулжа шадаха, мэдүүлэлнүүдые зүбөөр байгуулжа һургаха;
  • буряад хэлэн дээрэ хөөрөө ябуулжа, бэе бэеэ шагнаха, бүлэгѳѳр ажал хэжэ шадаха дадал хүмүүжүүлхэ.
  • багшатай болон hурагшадтай темын проблемэ дээрэ хүдэлмэрилжэ шадаха.

Предметнэ:

- «междомети» гэhэн ойлгосо хадуужа абаха;

  • текст соо междометинүүдые оложо шадаха;
  • междометинүүдэй үүргэ, хэрэглэлгэ элирүүлхэ;
  • хэлэлгэ соогоо хэрэглэжэ һураха.

Һуралсалда хэрэглэгдэхэ        онол арганууд, түхэл

Шагнан hуралга, пантомима, театр-наадан, проблемнэ арга хэрэглэлгэ, наадан hургалга, карточкаар хүдэлмэри, бэдэрэлгын, амаараа хэлэhэн, системно-деятельностно подход, арт- болбосоролой хэбю

Юундэб гэхэдэ эдэ методууд зүб мүрѳѳр хэшээлэй зорилго дүүргэхыень туhална.

Хэшээлдэ        хүдэлхэ

түхэл

Гансаараа хүдэлхэ, хоер хоероор, бүлэгөөр.

Хэшээлдэ        хэрэглэхэ ресурснууд

Звезда Бурятии. Мэдэгма Доржиева - Адуушанай дуун - поиск Яндекса по видео (yandex.ru)

Хэрэгсэлнүүд

  • Самбар, презентаци, ажалай дэбтэрнүүд, тус сэдэбээр театр үнгэргэхэ.

Шухала ойлгосонууд

Мэдэрэл, сэдьхэлэй байдал, хѳѳрэлдѳѳнэй харилсаа , абяа дууряаhан, междометинүүд.

Хэшээлэй эмхидхэлэй байгуулга

Хэшээлэ й шатануу д

hургаха, хүгжөөхэ компонентнуу д, даабаринууд

Багшын ажаябуулга

Һурагшадай ажаябуулга

Хэшээлдэ э

хоорондоо

харилсаха түхэлнүүд

Универсаль на hуралсалай шадабари

(УУД)

Мотивац и

Шэнэ        мэдэсэ ойлгожо                абаха эрмэлзэл түрүүлхэ (эмоциональна, психологическ а бэлэдхэл)

Ай, ямар олон хүн зон суглараад байна боо!

Үү, ямар гоё үхибүүд һууна бээ! Сайн байна, мэндэ амар, танилсая! Би Хойтобэеын дунда һургуулиин буряад хэлэнэй багша Оксана Владимировна, танда хэшээл үнгэргэхэб.

Оо, буряад түрэл хэлэмни! Оршон тойрон байдал соо Буряад хүнэй зүрхэн соо

Бурьялан байһан аршаамни!

- Юун тухай хэлэгдэбэб?

  • Сайн байна!
  • Мэндэ амар!

Буряад хэлэн тухай

Фронталь на (ангяараа)

Хэшээл дээрэ                бэеэ гуримшуула н,        ажаллаха урма        зориг шэглүүлхэ (түрүүлхэ)

  • Буряад хэлэн юунтэй зэргэсүүлнэб?
  • Буряад хэлэн дээрэ хөөрэлдэхэдөө, аршаан хүртэжэ (уужа) байһанда адли гэжэ мэдэгты.

Аршаантай

Хэшээлэ й        сэдэб гаргалга,

Һонин мэдээсэл абалга.

  • Энэ шүлэг соохи үгэнүүдые бэеэ даанги ба туһалагша хэлэлгын хубинуудаар бүлэг болгон хубаагты.

Оо, буряад түрэл хэлэмни! Оршон тойрон байдал соо Буряад хүнэй зүрхэн соо

Бурьялан байһан аршаамни!

  • Бэеэ даанги хэлэлгын хубинуудай үгэнүүдые уншагты.

  • Туһалагша хэлэлгын хубинуудай үгэнүүдые уншагты.

  • Алишье бүлэгтэ ороогүй үгэнүүд үлөө гү?

Багшые шагнана, ажалай дэбтэр соо ажаллана.

Буряад, түрэл, оршон, тойрон,        байдал,

зүрхэн, бурьялан, аршаамни

Соо

Фронталь на (ангяараа)

Бутээмжэтэй гээр ажаллахада далда hургаха (тогтоохо, бүрилдүүлхэ

)

  • Энэ ямар үгэб?

  • Энэ үгэдэ асуудал табижа болохо гү?

  • Энэ үгэ хубилгажа үзэгты даа, болоно гү?

  • Энэ үгэ ямар удха шанартайб? (если они определят, то)

  • Үшөө        иимэрхүү        удхатай үгэнүүдые мэдэхэ гүт?

(если не определят, то)

Оо!

-Үгы.

-Үгы.

Мэдэрэл харуулһан

Зорилго элирүүлэ лгэ

  • Юун тухай хэшээл дээрээ мэдэжэ абаха болонобди?

  • Ямар междометинүүд байдаг бэ гэжэ элирүүлхэбди, хэлэлгэ соогоо хэрэглэжэ һурахабди.

  • Эдэ үгэнүүд междомети болоно. Юундэ хэрэгтэй юм?

Шэнэ ойлгосо, тусхай (особая) үгэнүүд

Фронталь на (ангяараа)

Оршон тойрониие шудалха

шадабари: з орилгоео ойлгожо абана.

Шэнэ материал үзэлгэ туршанh ургалгын үйлэ

Бэшэнэ, шалгана

Ажалай дэбтэр соо хүдэлмэри.

  1. Энэ текст анхаралтайгаар уншаад, междомети гээшэ юун бэ гэжэ элирүүлээд, дэбтэр соогоо бэшэгты.
  2. Междометинүүд        яажа хубаардаг бэ элирүүлээд, таблица соо бэшэгты.
  3. Үгтэһэн междометинүүдые гурбан бүлэгтэ хубаагты.

Хүнэй мэдэрэл, сэдьхэлэй байдал харуулдаг                үгэнүүдые междометинууд гэдэг . Тиихэдээ эдэнээ нэрлэдэггүй үгэнүүд юм. Междометинүүд        мэдүүлэлэй гэшүүд болодоггүй. Эдэнэй хойно, запятой ба шангадхаhан тэмдэг табигдадаг.

Междометинүүд хэлэлгэ соо олон янзын удха тэмдэглэдэг.Хэлэлгэ соо дүүргэдэг үүргээрнь иимэ бүлгэмүүдтэ хубаажа болоно:

  1. Мэдэрэл (баяр, гайхал, гомдол, айлга) харуулдаг:Ай ямар hонин бэ! Татай, могой ябанал! Эй, Һүй!,Зай, зай даа! Бай! Зогсо!
  2. Хѳѳрэлдѳѳнэй харилсаа: Зүб,

зүб даа! Υгы! Тиимэ бэшэл! Баяр

Дэбтэр соо хүдэлмэри

ангяараа

Бэеэ

гуримшуулаа д        ябаха шадабари: а жаябуулгаяа түсэблэнэ.

хүргэhэн: Һайн даа, Бэрхэшдаа!

3. Абяа дууряаhан,   гэрэй амитадта хандаhан үгэнүүд: hаб- hаб, тас-няс, хан-ян

Междометия –                        самый удивительный класс слов. Он не принадлежит        ни                        к самостоятельным,                ни                к служебным частям речи.

Междометия – это слова-сигналы для выражения чувств и воли человека. Существует версия, что междометия были «первичными человеческими        словами», эмоциональной реакцией людей на различные жизненные ситуации.

Несомненно, что междометия – древнейшая часть речи, история которой насчитывает десятки тысяч лет. Междометия характеризуют эмоциональную сферу языка и необходимы в нашем общении так же, как и любые другие части речи.

В бурятском языке выделяются три        разряда        междометий:

выражающие        чувства        и

Һурагшад                опыдто хабаадана,        уншана, органай мэдэрэлнүүдтэй танилсана

-Үү! Халхай!

  • А-яа-аа!

-Һүү!

  • Татай!

- Аа!

  • Пэй!

-Татай!

  • Оо!

-Һүү!

состояние, звукоподражательные и этикетные.

Гурбан междометиин илгаа харая. Одно условие-свою реакцию стараемся выразить словами, которые выражают чувства:

1.    Сэдьхэлэй        байдал харуулһан:

Бэеын тиин мэдэрэл:

Потрогайте ушко (удивление), оно всегда        холодное,        когда обжигаешься (боль) рефлексивно тянешься за ушко).

Нюдэнэй тиин мэдэрэл:

На столе у вас пакет: Нюдѳѳрѳѳ харанат. Увидели незнакомый предмет и ваша реакция (удивление).

Һонирхол түрэнэ (появляется интерес – реакция …)

Хамарай тиин мэдэрэл:

Үнэрдэжэ үзэнэбди (реакция …)

Хэлэнэй тиин мэдэрэл: Можно попробовать на вкус.

Хэлэн амта илгаруулна- (реакция

…)

Шэхэнэй тиин мэдэрэл

Оршуулга хэхэ:

Хоер шэхэн абяа дуулана . хонхын абяан гарана (реакция …)

Слайд:        вывод:        зураг        дээрэ хүдэлхэ.

2.        Абяа        дууряаһан (Звукоподражающие):

  • Амитадай        (нохойн, миисгэйн, хониной)
  • юумэ дууряаһан

  1. Этикетнэ:

Үгтэһэн        междометинүүдые гурбан бүлэгтэ хубаагты.

  1. Самопроверка                (слайд), обсуждение        полученных результатов.

Осязание -Бэеын тиин мэдэрэл. Обоняние- Хамарай        тиин

мэдэрэл,        вкус-

Хэлэнэй        тиин

мэдэрэл,        зрение-

Нюдэнэй        тиин

мэдэрэл,        слух-

Шэхэнэй        тиин мэдэрэл.

- гав-гав!мяу-мяу! беэ- беэ!

Туг-туг, хон-хон. Баярлаа!

Аянгалһан үгэнүүдые самбарта үлгэнэ.

Ажалай        дэбтэр        соо бэшэнэ.

Сэгнэлтэ        ѳѳртѳѳ табина

Практиче ска хүдэлмэр и.

Сээжээр хэгдэнэ

  1. Хэһэгүүд соо междометитэй дуунуудые шэлэн олохо, дуулажа туршаха.
  2. Пантомима карточка дээрэ үйлэ үгэнүүдтэ тааруу хүдэлэсэ харуулха, нэн түрүүн аянгалһан үгэ хэлэхэ: (бууза шанагдана (радость- баяр), абяа бү гарагты (призыв к тишине),
  3. Театрализация «Гэрхэн» Баха: …. Сайн байна!

Хулгана:        ….Сайн        байна!        …Та хэмта?

Баха: …Би Баха. Та хэмта? Хулгана: … Би Хулгана.

Баха: …Танайда орожо болохо гү?

Һурагшад мэдэрэлэй гаргаха, харуулхаяо оролдоно..

бүлэг бүлэгөөр, ангяараа

Харилсахаш адабари: баг шын хэлэhые ойлгон абана.

Нүхэдэйнгѳѳ харюу шагнажа hурана.

Бэхижүү лгэ, Рефлекси

«Ух ты!» «А-hаа!» - теорию понял, могу находить в тексте междометия, употреблять в собственной речи.

«Ах!» «Ээ!» - теорию понял, но на практике ошибался.

«Ох!» «Пээ!»- было трудно понять теорию, затрудняюсь выделять междометия в тексте.

Кого из одноклассников вы хотели

Һурагшадай харюу

Ангяараа

Харилсаха шадабари: Багшын хэлэhые ойлгон абана.

Нүхэдэйнгѳѳ харюу шагнажа hурана.

бы        похвалить,        чьи        ответы        вам

понравились?

Гэрэй даабари

Гэрэй даабари: ажалайнгаа дэбтэр соо хүдэлмэри.

Хэн        мүнөөдэр        бэрхээр        хүдэлөөб гэжэ һананаб, өөрыгөө эльбэгты.

Хэшээлнай дүүрээ, баяртай!

.

Хабсаргалтануудай тобьег

  1. Буряад хэлэнэй һураха бэшэг-сахим ном, ажалай дэбтэр.
  2. Презентаци

Нээмэл хэшээлэй шүүмжэлэл. Самоанализ конкурсного урока бурятского языка

Тип урока: урок открытия нового знания Хэшээл-танилсалга, шэнэ мэдэсэ ойлгуулха Класс: 6

Тема: «Междомети» Буряад орон гэһэн темын түрүүшын хэшээл. Тэрээн соо междомети ородог. Үзэлгэдэ 1 час программаар үгтэдэг. Междомети тусхай хэлэлгын хуби гээд тодорхойлолго үгтэдэг болонхой. Междометиин илгарал гарахадаа элдэб нааданай зүйл хэрэглэн ойлгуулхада тон таарамжатай.

Түсэблэгдэһэн hуралсалай дүнгүүд        Планируемые результаты

Личностно:

  • буряад арадта хабаатайгаа мэдэрэлгэ;
  • буряад арадай үнэтэ зүйлнүүдые гамнан хүндэлхэ.

Метапредметнэ:

  • гол зорилго табижа шадаха;
  • ажалаа түсэблэжэ, хинажа, сэгнэжэ шадаха дадал хүмүүжүүлхэ;
  • буряад хэлэнэй хэлэлгын онсо хэрэгсэлнүүдые хэрэглэхэ дадал хүгжөөхэ;
  • буряад хэлэн дээрэ найруулжа шадаха, мэдүүлэлнүүдые зүбөөр байгуулжа һургаха;
  • буряад хэлэн дээрэ хөөрөө ябуулжа, бэе бэеэ шагнаха, бүлэгѳѳр ажал хэжэ шадаха дадал хүмүүжүүлхэ.
  • багшатай болон hурагшадтай темын проблемэ дээрэ хүдэлмэрилжэ шадаха.

Предметнэ:

  • «междомети» гэhэн ойлгосо хадуужа абаха;
  • текст соо междометинүүдые оложо шадаха;
  • междометинүүдэй үүргэ, хэрэглэлгэ элирүүлхэ;
  • хэлэлгэ соогоо хэрэглэжэ һураха.

Цель урока- Хэшээлэй зорилго: Междомети тэмдэглэhэн үгэнүүдые бии болохо боломжотой танилсуулха. Задачи урока:

Һуралсалай: Междомети гэжэ ойлгосотой, ямар удха тэмдэглэдэг бэ гэжэ танилсуулха, тэдэ ямар бүлгэмүүд боложо хубаардаг бэ гэжэ элирүүлхэ. «Междомети» гэhэн темээр шэнэ үгэнүүдые хэлэлгэдэ хэрэглэжэ hураха. Υхибүүдтэ

даабаринуудые дүүргүүлхэ; бүлэг бүлэгѳѳр ажал хэжэ hураха, холбоо хэлэлгэ хүгжөөхэ; тэдэнэй ухаан бодолыень гүйлгүүлхэ; анхарал ,hонирхол дээшэлүүлхэ.

Хүгжѳѳлгын: хэшээлдэ абаhан мэдэсэ, шадабари, дадалаа юрын ажабайдалдаа хэрэглэжэ шадаха; буряад хэлэеэ арга болгон хэрэглэжэ, бэшэ hуралсалай предмедүүдээр мэдэсэ олохо шадабаритай болохо; межпредметнэ хэмжээн дээрэ тус абаhан мэдэсэ, арга, дадалаа хэрэглэлгэ, hурагшадай «Междомети» гэжэ разделээр дүршэл ба шадабари гүнзэгырүүлжэ дабтаха;

Хүмүүжүүлгын: үхибүүдэй эстетическэ хүмүүжүүлгэдэ туhа хүргэхэ, буряад хэлэндээ эльгэлэн дурлуулжа hургаха. Үгынгөө нөөсэ баяжуулха, буряадаар сэбэрээр, зүбөөр дуугарха, хэлэхэ эрмэлзэл түрүүлхэ; гансаараа гү, али бүлэгөөр хүдэлжэ hураха, олоороо сугтаа хүдэлөөд, нэгэ харюуда ерэжэ шадаха шадабаридадалтай болохо; ажалаа түсэблэжэ шадаха; ажалайнгаа алдуунуудые, дутуунуудые өөрөө оложо, үшөө саашанхи ажаябуулгаяа заhан түсэблэхэ.

Табиhан зорилгонуудни хэшээлэй темэ ба түхэл хоерто тааруу гэжэ бодоноб.        Считаю, что поставленные цели и задачи соответствуют теме и типу урока.

Хэшээлэйнгээ удхые табиhан зорилгодо        таарахаар шэлэн абааб. Содержание урока я постаралась отобрать в соответствии с поставленной целью и планируемыми результатами обучения.

Хэшээлэй байгуулга ФГОСой эрилтэнүүдтэ тааруулан зохеогдоотой

Структура        урока        была        построена        мной        в        соответствии        с        требованиями        системно-деятельностного        подхода, являющегося основой ФГОС:

Мотиваци

Хэшээлэй сэдэб гаргалга, Зорилго элирүүлэлгэ Шэнэ материал үзэлгэ

Туршан hургалгын үйлэ Практическа хүдэлмэри. Бэхижүүлгэ, Рефлекси Гэрэй даабари

На уроке соблюдала следующие принципы:

  1. Принцип деятельности,        заключающийся в том, что ученик, получая знания не в готовом виде, а добывая их сам, осознает при этом содержание и формы своей учебной деятельности.
  2. Принцип целостности – дала учащимися обобщенное системное представление о междометии (междометие – это особая часть речи, которая не относится ни к самостоятельным, ни к служебным).
  3. Принцип психологической        комфортности -        на        уроке        старалась        создать        доброжелательную        атмосферу, ориентированную на реализацию идей педагогики сотрудничества, развитие диалоговых форм общения.
  4. Принцип вариативности – были предложены варианты практических заданий
  5. Принцип творчества – урок был направлен на творческое начало, на приобретение учащимся собственного опыта творческой деятельности.

Хэшээл дээрээ иимэ заршамуудые баримталааб:

  1. Ажал ябуулгын заршам баримталжа, hурагшадта бэлэн мэдэсэ үгөөгүйб, харин үхибүүд ажал ябуулжа, шэнэ эрдэм мэдэлгэ олон абаба.
  2. Бүрин бүтэн байлгын заршам баримталжа, Һурагшадта междомети тухай гуримшалан согсолhон ойлгомжотой танилсуулааб

  3. Хэшээл дээрээ hайниие hанаhан хандалгын оршон байдал, эбтэй ажаллаха нүхэсэл бүрилдүүлхые оролдооб.
  4. Янза түхэлэй заршам баримталжа, ондо ондоо практическа даабаринуудые hурагшадта дүүргэхые дурадхааб.

  5. Зохёон бүтээлгын заршам баримталжа, hурагшадай ѳѳhэдѳѳ зохёон бүтээлгын ажал ябуулжа, ѳѳрын дүй дүршэл олохыень оролдооб

Хэшээл дээрээ элдэб янзын эдэбхитэй ѳѳрын хэhэн танин мэдэлгын ажал ябуулхые оролдооб Хэшээлээ би сэдьхэл хүдэлгэмэ мотивациhаа эхилээб.

Иимэ зорилготойгоор hурагшадта манай hургуулиин багша Д.Дамбаевагай шүлэгэй 4 мүр утхын талаар шүүмжэлгэ хэхые дурдадхагдаа: Юундэ автор буряад хэлэ аршаантай зэргэсүүлнэб? Шүүмжэлгын үедэ hурагшад буряад хэлэн аршаанда адли хүндэ хүсэ шадал, урма зориг оруулна гэжэ элирүүлээ.

Мотивацию постаралась поддерживать на протяжении всего урока, ориентируясь на познавательные и социальные мотивы, вызывая интерес к учебному материалу, к разным способам сотрудничества с другим человеком - это и

индивидуальная работа в рабочих тетрадях, фронтальная работа, работа в группах, выполнение творческих заданий, самоконтроль и взаимоконтроль.

Энэ мотивацияа бүхы хэшээлэй туршада таhалгаряагүй барихые оролдооб.

Для ликвидации индивидуального затруднения была предложена работа в рабочих тетрадях на группировку слов на самостоятельные и служебные, в процессе которой выявляется, что есть слова, которые дети не могут отнести ни к самостоятельным, ни к служебным частям речи (элемент технологии проблемного обучения).

Һурагшадай тус бүриин хэсүүдэл усадхахын тула ажалай дэбтэр соо ажал ябуулга дурадхагдаа.

На этапе выявления места и причины затруднения обучающиеся проговаривают возникшую проблему – где и почему затруднились, на основе чего дети смогли самостоятельно обозначить цель урока: «Узнать новую часть речи, учиться находить ее среди других слов, использовать ее в собственной речи»

Усадхал гараhан шатада hурагшад хаана, ямар юумэндэ хэсүүлэл үзѳѳб гэжэ элирүүлэн хѳѳрэлдэн, хэшээлэй зорилго тэмдэглэжэ шадаа. Междомети гэжэ ойлгосотой, ямар удха тэмдэглэдэг бэ гэжэ танилсажа, тэдэ ямар бүлгэмүүд боложо хубаардаг бэ гэжэ элирүүлхэ.

«Открытие» нового знания обучающиеся делают сами на основе предложенного мной материала – научно- познавательного текста о междометиях. В рабочих тетрадях они читают текст, находят в нем и записывают определение междометия, составляют кластер о разрядах междометий, что позволяет формировать у 6-классников смысловое чтение, преобразовывать полученную текстовую информацию в кластер (элементы технологии смыслового чтения).

Шэнэ мэдэсэ hурагшад минии дурадхаhан междомети тухай текст уншажа олоно. Текст сооhоо олоhон междомети тухай тодорхойлолго оложо бэшэнэ, ямар янзын междометинууд байдаг бэгэжэ кластер табина. Энэ ажал хадаа уншахадаа текстынгээ удхые ойлгон уншалга хүмүүжүүлгэдэ ехэ туhатай байна.

Бэхижүүлгын        шатада        элдэб        янзын        дидактическа        даабаринуудые        дүүргүүлхэдэ        түсэблэгдэһэн        hуралсалай дүнгүүдые хүсэхэдэ туhатай байба.

Рефлексиин шатада hурагшадта ажал ябуулгаяа междометиин хүсѳѳр сэгнэхые дурдагдаа.

Табигдаhан зорилгоео бэелүүлээб гэжэ hананаб. Үхибүүд эдэбхитэй хүдэлөө. Мүнөөдэрэй сэдэбээр hайн ойлгожо абаа, шэнэ мэдэсэ бүхөөр хадуужа абаа гэжэ hананаб.

Были ли изменения по сравнению с планом урока, если – да, какие, почему и к чему они привели? Удалось ли сохранить продуктивную мотивацию?

Каковы причины успехов и недостатков проведенного урока? Каковы неиспользованные возможности?


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План - конспект урока в форме презентации в программе Power Point на немецком языке по теме " Немецкая пресса для подростков" и конспект урока в программе Word к УМК И.Л.Бим., Л.В.Садомовой " Шаги 5" для 9 класса.

Презентация конспекта урока на немецком языке  в программе Power Point по теме "Немецкая пресса для подростков" и конспект в программе  Word показывают некоторые приёмы работы по теме "СМИ" ...

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА План-конспект урока в 11 классе «Фотоэффект. Применение фотоэффекта.»

Урок с использованием  ЭОР. В изучении нового материала используется информационный модуль  "Фотоэффект" для базового уровня старшей школы.  В практический модуль входи...

План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча» План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча»

Цель урока: Развитие новых умений и навыков при игре в баскетбол, воспитание  дисциплинированности.Задачи урока: 1. Совершенствование  техники выполнения  передачи  мяча ...