Конспект урока. Коми язык. Тема: Ӧтвывтана кыв ӧтсяма юкӧдъяс дырйи. 5 класс
план-конспект урока (5 класс)

Кожевина Наталья Валерьевна

Тема: Ӧтвывтана кыв ӧтсяма юкӧдъяс дырйи.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл komi_kyv_urok_5_klassyn.docx207.16 КБ

Предварительный просмотр:

Технологическая карта урока. Коми язык (как родной)

ФИО: Кожевина Наталья Валерьевна МБОУ «Бакуринская СОШ»

Тема: Ӧтвывтана кыв ӧтсяма юкӧдъяс дырйи.

Класс:5

Коми кыв, 5 класс Грабежова В.М.

Целеполагание: велӧдчыны пуктыны пунктуация пасъяс ӧтвывтана кывъяс дырйи.

Задачи:

Тöдмасьны грездлöн историяöн.

Сöвмöдны чужанін да чужан кыв дорö пыдди пуктöм да муслун.

Оборудование: мультимедийнӧй проектор, компьютер, туялана лист уджъясӧн.

Технологическӧй карта уроклӧн.

Этап

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

УУД

Организационный момент

- Прӧверитам уджалӧм кежлӧ дасьлун. Видзӧдлам, медым партаяс вылын вӧлі небӧг, туялана лист уджъясӧн, ручка да карандаш, дневник.

Прӧверяйтӧны удж кежлӧ дасьлун.

Личностнӧй УУД (мотивация уджавны)

Гортса удж.

- Колян урок дырйи ми сёрнитім öтсяма юкöдъяс йылысь. Уськöдам тöд вылö, кутшöм кывъяс шусьöны öтсямаясöн? Кутшöм юкöдъяс вермöны лоны öтсямаöн?

- Прöверитам гортса удж. Босьтам карточкаяс. Дежурнöйяс лыддьöны карточка вылысь задание.

-Видзöдам слайд вылö и прöверяйтам пунктуация пасъяс тэчöм да öтсяма юкöдъяс торйдöм. Прöверяйтам турунвиж пастаöн.

(Ми олам Коми республикаын. Республика миян ыджыд ------------------------------------------------да мича. Сійö нималö аслас йöзöн: гижысьясöн, спортсменъясöн, сьылысь- ворсысьясöн, велöдысьясöн… Республикаысь суйöр сайö нуöны вöр, мусир, биару, изшом. Миян чужанінöн лоö республикалöн войвыв Изьва район. Печора да Изьва – юяс визувтöны районті. Изьва, Мохча, Гам, Ёль, Бакур пукалöны Изьва ю пöлöн.)

-Кодлöн öшыбка абу, пуктö «5». Карточкаяс передайтам.

Эталон серти видлалӧны гортса удж, турунвиж пастаӧн вӧчӧны исправлениеяс, донъялӧны ассьыныс уджнысӧ.

Личностнӧй УУД (асьнысӧ донъявны кужӧм)

Регулятивнӧй УУД (пуктӧм мог серти планируйтны удж, вӧчны пошагӧвӧй контроль, донъявны ассыс удж)

Урок могъяс  пуктӧм (Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся).

Печора бокын татшӧм сиктъяс: Пиль Ёгор, Няшабож, Кыдзкар, Кипиево,Чаркабож, Чарка ю вом. Изьватас коми, ненечьяс, рочьяс, украинечьяс, белорусъяс, татара, удмуртъяс –татшӧм кывъя йӧз олӧны район пасьта.

 

-А öні видзöдлам тайö  сёрникузяяс вылö. Кутшӧм ӧткодьлун казяланныд  сёрникузяясысь?

Мыйла пуктӧма кыкчута?

Мыйла пуктӧма визь?

(Öткодьлуныс: кыкнан сёрникузяас эм öтсяма юкöдъяс; торъялöм: öтиас эм кыкчута, мöдас – визь.)

-А кутшӧм мог сувтӧдам ас водзӧ?

(Тöдмавны, кор öтсяма юкöдъяс дырйи колö пуктыны кыкчута, а кор гижсьö визь).

- Тіян чайтӧм серти,  талунъя  уроклöн кутшöм  темаыс? (Ӧтсяма юкӧдъяс дырйи ӧтвывтана кыв).

-Босьтам тетрадьяс да гижам талунъя числö, классын удж да урок тема.

Анализ ӧткодьлун да торъялӧм корсьӧм могысь, мог формулируйтӧм, юалӧмъяс вылӧ вочакыв сетӧм

Познавательнӧй УУД (тӧдмалан мог пуктӧм, ӧткодьлун корсьӧм могысь анализ вӧчӧм)

Коммуникативнӧй УУД (мӧвпъяс тырвыйӧ да стӧча висьталӧм)

Регулятивнӧй УУД (мог пуктӧм)

Актуализация знаний.

- Восьтам учебник 74л.б. вылын, лыддям правило.

(Лыддьöны правило ас кежысь, а сэсся кык мортöс юавны, мед схема вылö мыджсьöмöн вочавидзасны.)

Тӧдмасьӧны ас кежысь правилоӧн

Формулируйтӧны правило схема серти

Парааясӧн уджалігӧн ёрта отсӧг сетӧны

Ёртлысь ӧтвет донъялӧны, аргументъяс вайӧдӧны

Тӧдӧмлунъяс паськӧдӧны чужанін йылысь

Гижӧмтор анализируйтӧны, группаяс вылӧ юкӧны, правило серти лӧсьӧдӧны сёрникузяяс

Познавательнӧй УУД (паськӧдӧны тӧдӧмлунъяс)

Коммуникативнӧй УУД (ёрта отсӧг сетӧм, вочакыв сетны кужанлун донъялӧм)

Регулятивнӧй УУД (эталонкӧд ӧткодялӧм)

Медводдза тӧдӧмлунъяс босьтӧм (Первичное усвоение новых знаний)

-Быд мортлöн пызан вылын эм карточка, сэні дзугӧм сёрникузя. Тіян колö тэчны кывъяссö колана ног, артмöдны тырбур сёрникузя. (быдöн артмöдö сёрникузясö, сэсся сьöрсьöн- бöрсьöн лыддьöны)

-Лыддигöн бура кывзöй öта-мöдныдтö. Позьö-ö сёрникузяяссьыс лöсьöдны текст?

-Тэчам сёрникузяяссö колана  пöрадок серти. Лыддям, кутшöм текст миян артмис.

- Аддзöй сёрникузяяс, кöні эмöсь öтсяма юкöдъяс. Коді висьталас, кутшöм юкöдъясöн найö лоöны?

- Архивнöй гижöдъяс серти, грездыс чужлöма 19-öд нэмын. Но туявны кö вужвойтырлысь олöм- чужöм, позьö шуны, мый олöмаöсь тані 18-öд нэмö нин, но та йылысь некöн абу пасйылöмаöсь. Талун грездыс татшöм.

- А кутшöмöн вöлöма сійö важöн?

-Мый верманныд шуны грезд йывсьыс серпас вылö видзöдігöн?

(Челядь висьталасны, мый важöн грездын вöлöма уна кык судтаа керка, а öні абу).

-Лыддьöй серпас дорö вайöдöм сёрникузясö. Тэчöй колана пасъяс да визьнитöй öтвывтан кывсö.

(Кык судтаа керкаяслöн вöлöмаöсь кöзяева  Öсип да Тимофей Хозяиновъяс, Филь Кузьма, Ипат, Филат Вань, Пань Вань да Петра вокъяс, Сусанна да Фэдэр гозъя, Öртем Петрович, Микифор да Öнэсся гозъя, Максим Кириллович.)

-Талунъя кад абу кольöмаöсь кык судтаа керкаясыс, найöс разьöмаöсь вöйна кадö больничалы пес вылö. Но öнöдз кольöма кык керкалöн улыс судтаыс.

-Серпас вылысь лыддьöй кывъяссö да висьталöй, кутшöм уджъяс вöчöмаöсь йöз, мый быдтöмаöсь.

(Кывъяс: няр керка, конюшня, баля шы; ид, рудзöг, картупель)

-Думыштöй да лöсьöдöй сёрникузя, мед сэні вöліны öтсяма юкöдъяс да на дырйи öтвывтан кыв. Отсöг вылö босьтöй «уджаланін» да «быдмöгъяс» кывъяс.

(Ёльын йöзлы вöліны татшöм уджаланінъяс: няр керка, конюшня, баля шы. Муяс вылö садитлісны татшöм быдмöгъяс: ид, рудзöг, картупель.)

-Изьва районысь нулісны вузöс вылö замша, сійöс вылö донъялісны. Замша вöчан няр керка вöлі и Ёльын, сöмын стöч кöзяиныс абу тöдса. Баля шыас видзöмаöсь 100 дорӧ баля, вурунсӧ колхозыс кытчöкö сдайтлöма. А конюшняас 15 вӧв сӧмын и вӧлӧма, вӧйна кадӧ унаӧс нуӧмаӧсь фронт вылӧ. А 15 вӧла конюшняыс уджаліс на 1952-ӧд воясӧдз.

- Босьтам 3 удж. Сетӧм кывъяссӧ лыддям, юкам кык группа вылӧ. Вежӧртас серти юкам кык пельӧ.

(Ошка шор, Гаг шор, Ёль шор, Маслопром, Магазин бӧр, Васюк, Пальник, Спирко шор)

-Лӧсьӧдам сёрникузяяс да гижам. Ӧтиас мед вӧлі визь, а мӧдас кыкчута.

(Ёль грезд дорті визувтӧны шоръяс: Ошка шор, Гаг шор, Ёль шор.

Ошка шор, Гаг шор, Ёль шор – йӧз татшӧм нимъяс сетлӧмаӧсь грезд гӧгӧр быдмысь вӧръяслы.)

-Грездыс сулалӧ куим шор костын. Войвывсянь – Ёль шор, лунвывсянь – Гаг шор, а рытыввывсянь – Спирко шор.

-Пӧрысьяс шуӧны, мый Спирко шорас ваыс бурдӧдчан вына, мыськан кӧ сэтысь ванас чужӧмтӧ, синмыд кутас бурджыка аддзыны. Ӧнӧдз на мукӧд пӧрысь мортыс босьтлӧны васӧ.

- Аддзöй тетрадьысь 4  удж. Кык столбикö сетöм сёрникузя юкöдъясысь артмöдам сёрникузяяс, колана ног тэчам пунктуация пасъяс, öтвывтан кывсö визьнитöй.

 (Гижöны челядь ас кежысь, прöверка вылö слайд)

-Ыджыд лун дырйи сувтöдлöмаöсь грезд шöрас нёль потана качай, потанъяссö мичаа мавтлöмаöсь. Некöн абу вöлöма татшöм мича ыджыд качайыс. Орчча сикт- грездъясысь том йöз волöмаöсь гажöдчыны.

Познавательнӧй УУД (ас кежысь уджалан туйяс корсьӧм, тӧдӧмлунъяс босьтӧм)

Регулятивнӧй УУД (эталонкӧд ӧткодялӧм)

Коммуникативнӧй УУД (мӧвпъяс тырвыйӧ да стӧча висьталӧм)

Медводдза тӧдӧмлунъяс топӧдӧм (Первичная проверка понимания)

Асшӧр удж.

-Видзöдлам сёрникузяяссö, юкам найöс кык группа вылö сы серти , кутшöм знак пуктам.

(1.Коз, пожöм, кыдз да пипу  татшӧм пуяс быдмӧны  грезд гöгöр.

2. Визьяс вылын быдмöны дзоридзьяс  катшасин, бобöнянь, вижъюр да купальнича.

3.Вöр-ва чöсмöдлö грездса олысьясöс вотöсъясӧн  чӧдйӧн да чӧдлачӧн, да мырпомӧн.

4. Гöрд гоб, ельдöг, еджыд гоб  тшакъяс вотöны вöрысь грездса челядь.

5.Мöс, вöв, кукань, кролик  пемöсъяс грездса йöз видзöны.

-Прöверкасö вöчам парта сайын пукалысь ёрткöд уджъясöн вежсьöмöн.

 Вочакыв: кыкчута: 2,3; визь:1,4,5.

-Кодлöн ставыс правильнö, пуктö  «5», 1öшыбка – «4», 2 öшыбка – «3».

Ас кежысь вӧчӧны проверочнӧй удж, прӧверяйтӧны образец серти, донъялӧны ӧта- мӧдныссӧ

Регулятивнӧй УУД (контроль, коррекция и оценка

Познавательнӧй  УУД (анализ, сравнение, обобщение)

Коммуникативнӧй УУД (ёртлысь удж корректируйтӧм, донъялӧм)

Первичное закрепление.

-Лыддьӧй гижӧд. Мыйла позьӧ шуны пасъяс тэчӧм правильнӧйӧн? Правило вылӧ мыджсьӧмӧн подулалӧй вочакывныдтӧ. Петкӧдлӧ схемаӧн.

Сетӧм гижӧд серти схемаяс вӧчӧны, аргументируйтӧны ӧтветъяс

Познавательнӧй УУД

(моделируйтӧм)

Коммуникативнӧй УУД (мӧвпъяс тырвыйӧ да стӧча висьталӧм)

Гортса удж сетӧм.

-Гижны 2 -3 сёрникузя урок тема серти либӧ карточка лӧсьӧдны урок тема серти.

Правило вылӧ подуласьӧмӧн гижӧны сёрникузяяс

Познавательнӧй УУД (урок дырйи сетӧм модель серти сёрникузяяс лӧсьӧдӧм)

 Рефлексия

- Мый талун ми велалім вӧчны урок дырйи?

-Мый выльторсӧ ті тӧдмалінныд?

 -Мыйла тайӧс колӧ тӧдны?

Коммуникативнӧй УУД (мӧвпъяс тырвыйӧ да стӧча висьталӧм)

Регулятивнӧй УУД (могсӧ тырвыйӧ вӧчӧм серти асьсӧ донъялӧм)

Личностнӧй УУД (вермӧм либӧ вермытӧмлысь помка стӧча гӧгӧрвоӧм)

Приложение 1(челядьлӧн уджалан листъяс)

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Проверочнӧй удж.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Туялана -проекта удж

5-ӧд класса велӧдчысь

     C:\Users\я\Desktop\100OLYMP\фотки наташи\P7100127.JPG

1 удж.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 удж.

Кык судтаа керкаяслӧн вӧлӧмаӧсь кӧзяева   Ӧсип да Тимофей Хозяиновъяс, Филь Кузьма, Ипат, Филат Вань, Пань Вань да Петра вокъяс, Сусанна да Фэдэр гозъя, Ӧртем Петрович, Микифор да Ӧнэсся гозъя, Максим Кириллович.

3 удж. Лыддям кывъяссӧ, юкам кык группа вылӧ. Кутшӧм вежӧртасыс кывъяслӧн?

Ошка шор, Маслопром, Пальник,  Гаг шор, Магазин бӧр, Ёль шор, Васюк, Спирко шор.

**Лӧсьӧдам  кык сёрникузя, мед ӧтиас вӧлі кыкчута, а мӧдас визь.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4 удж. Аддзӧй пара. Гижӧй сёрникузяяссӧ колана пасъяс тэчӧмӧн, ӧтвывтан кывсӧ визьнитӧй.

1.Грездын олісны фронтовикъяс …

2……овъяс олысьяс олысьяслӧн.

3.Грездын олысьяслӧн прфессияяс …

4……грездын медся олӧма йӧз.

5.Ёльса йӧз ӧтвыв пасйылӧмаӧсь праздникъяс…

Ай му вӧсна тышын вермӧм да Ыджыд лун.

Предприниматель, велӧдысь, кагульнича, бурдӧдчысь, бухгалтер, стӧрӧж.

Артеев Степан Кузьмич, Филиппов Павел Петрович,

Хозяинов Андрей Осипович,

Артеев Николай Иванович

Канев, Артеев и Кожевин

Нина Васильевна, Николай Егорович, Ефрем Степанович, Манифа Егоровна


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока русского языка Тема: «Имя числительное как часть речи» 6 класс

Конспект урока русского языка по теме "Имя числительное как часть речи" (6 класс) с применение информационной, эвристической технологии, технологии диффиренцированного подхода к учащимся...

Конспект урока коми языка по теме"Лес наше богатство"

Конспект урока содержит: подробный план проведения урока, презентация к уроку (кроссворд), видеоролик....

Конспект урока коми языка по теме"Лес наше богатство"

Конспект урока содержит: подробный план проведения урока, презентация к уроку (кроссворд), видеоролик....

Конспект урока коми языка по теме "Домашние животные"

Урок разделен на 7 этапов. На первом этапе происходит включение  учащихся в урок, дается установка на урок и производится мотивирование к учебной деятельности. Актуализировать свои знания учащимс...

Конспект урока коми языка в 3 классе.

Конспект урока коми языка в 3 классе по теме : " Гижысьяс чужан му йылысь. В. В. Тимин «Тайӧ вӧрыс…» («Писатели и поэты о коми Земле». В. В. Тимин « Этот  лес…»...

Конспект урока коми языка в 3 классе.

Конспект урока коми языка в 3 классе по теме " Дозмук"....

Конспект урока коми языка во 2 классе.

Конспект урока коми языка во 2 классе по теме " Одежда"...