План урока по теме: «В любую погоду»
план-конспект урока по английскому языку (5 класс) на тему

План урока по теме: «В любую погоду»

Цели урока:

Образовательная: формирование умений монологической и диалогической речи по теме урока, понимание высказываний учителя и собеседника в различных учебных ситуациях.

Развивающая: развитие коммуникативной компетенции учащихся на основе изученных лексических единиц, речевых и грамматических структур по теме « Погода и климат», развитие творческих способностей учащихся и расширение кругозора.

Воспитательная: воспитание познавательных наклонностей и  интереса к изучению английского языка.

Задачи урока:

-тренироваться в употреблении лексики по теме: «В любую погоду»;

-развивать умение аудирования с извлечением необходимой информации;

-тренировка коммуникативного взаимодействия обучающихся;

Тип урока- урок обобщающего повторения.

Педагогические технологии: информационная, проектная, коммуникативная, критического мышления.

Формы работы: фронтальная, индивидуальная, групповая.

Оборудование: компьютер, мультимедийный проектор, аудиозаписи, УМК Ю.Е. Ваулина, Д. Дули, В. Эванс «Английский в фокусе 5 класс»

Скачать:


Предварительный просмотр:

Открытый урок:

Тема: «Экология. Защита окружающей среды»

Обобщающий урок .8 к.л.

Учитель англ.языка Габолаева В.К.

МОУ « Гимназия №17» г. Электросталь

Московская область

2011-2012 учебный год.

Цели:

1.Формирование языковой, речевой и социокультурной компетенции в устной и письменной речи по теме: «Экология. Защита окружающей среды»

2. Развитие рецептивных умений и навыков речевого слуха и памяти, извлечение информации при аудирование незнакомого текста.

Задачи:

1.Научить уч-ся участвовать в дискуссии по заданной теме.

2.Научить уч-ся делать краткие сообщения о проблемах загрязнения окружающей среды и ее охране.

3. Научить уч-ся выражать свое отношение к прочитанному.

4. Проконтролировать умения учащихся писать сочинение-рассуждение по теме.

5. Проконтролировать рецептивные навыки уч-ся.

Этапы урока

время

Виды деятельности

Формы организации

1.

2.

3.

4.

1. разминка

1

Вступительное слово учителя

2.Лексическая зарядка

3

Многозначность лексических единиц(синонимы, антонимы, словообразование)

Фронтальная.

3.Актуализация грамматического материала

5

Грамматические упражнения. (Условные предложения)  

Фронтальная.

4.Активизация навыков устной речи по теме

7

Полилог. Использование усвоенных средств при выполнении конкретных задач.

Групповая.

5.Контроль усвоения материала

5

Rendering. Спонтанный перевод незнакомого текста по пройденной теме.

Индивидуальная.

1.

2.

3.

4.

6.Контроль навыков написания сочинения- рассуждения по теме.

6

Проверка домашнего задания

индивидуальная

7.Проверка рецептивных навыков.

9

Аудирование с извлечением выборочной информации

индивидуальная

8.Чтение незнакомого текста.

8

Определение основного содержания и идеи текста

индивидуальная

9.Рефлексия.

1

Оценка деятельности на уроке

фронтальная

Teacher: Hello, boys and girls!

Glad to see you.

Well, today we are going to have a lesson devoted to a very important problem of the time.

The main topic of our conversation will be “Ecology and Environmental protection”

First let’s brush up words and word combinations. Look at the screen. Give English equivalents for the words»:

             Засуха, живая природа, оползни, сход ледника, шквалистый ветер, торнадо, наводнение, глобальное потепление, парниковый эффект, атмосферные газы, двуокись углерода, одеяло, промышленная революция, нарушать баланс, предсказывать, средняя температура, ледниковый период, пустыня.

Now pupils look at the screen and check up yourselves.

             

             Drought, wildlife, landslides, avalanches, gale, tornado, flood, global warming, greenhouse effect, atmospheric, carbon dioxide, blanket, industrial revolution, break balance, predict, average temperature, ice age, desert.

Let’s continue our work on the words.

Give opposites of these words:

             

 Global warming, melt, flood, to disappear, fresh water, to reduce

 Позже на экране появляется правильный вариант ответа.

                     

Check up yourselves.

         

         Global warming-global cooling

Melt-freeze

Flood-drought

To disappear-appear

Fresh water-dirty water, polluted water

To reduce-increase

Give synonyms of the words:

Extinct, polluted water, litter, clean, to drop.

                                           Check up yourselves.                                                      

Extinct-disappear

Polluted water-dirty water

Litter-rubbish-trash-wastes

Clean-to remove-to get rid off

To drop- to  dump

Fill in the table:

                                                                                                       

   

Noun

Verb

Adjective

destruction

recycle

reducible

waste

Check up yourself:

Noun

Verb

Adjective

destruction

destroy

destroyed

recycling

recycle

Recyclable recycled

reduction

reduce

reducible

waste

waste

waste

                                                                                                   

Complete the sentences. Make up as many sentences as you can.

  1. If people had been more careful with nature,…
  2. If we didn’t throw away tons of rubbish into the seas and oceans,..
  3. If we had stopped using poisonous gases,..
  4. If we had thought about our future,..
  5. If people had recycled plastic and glass packaging,..
  6. If people didn’t drop litter in public places,..

  1. у них не было бы столько экологических проблем.
  2. наши города были бы чистыми.
  3. загрязнение воды не убило бы столько морских животных растений.
  4. наш воздух был бы чистым и свежим.
  5. наша жизнь на земле была бы более приятной.
  6. они могли бы избежать загрязнение почвы.

Let’s check up our sentences:

       

1-a) they wouldn’t have had so many ecological problems.

                2-c) water pollution wouldn’t kill so many sea animals and plants.

                3-d) our air would have been clear and fresh.

                4-e) our life on the Earth would have been more pleasant.

          5-f) they could have avoided soil pollution

          6-b) our towns would be clean.            

                                                           

Teacher: “Our planet Earth is only a tiny part of the universe but nowadays it’s the only place where we can live.

(Изображение земли на экране)

 Our planet has been feeding and supporting us for many centuries but today our planet is in serious danger.

(На экране изображение различных катастроф, глобальных явлений.)

Acid rains, global warming, air and water pollution is the problem that threatens human life on the Earth.

In order to understand how pollution affects our body, we must understand exactly what this pollution is.

Pollution of the world’s ocean, destruction of the ozone layer is the result of man’s careless interaction with nature.

It is a sign of ecological crises.

 Everybody heard of global warming of so called, “Greenhouse effect”.

So, what is it?

P.1 “Greenhouse effect’s actually a natural feature of our atmosphere without which life on the Earth would be impossible

Teacher: “How does it work?”

P.2 “You see certain atmospheric gases, such as carbon dioxide work as a kind of blanket keeping the Earth warm.

But the industrial revolution broke this balance. Because of heavy industry and other human activities, the amount of carbon dioxide and other gases have increased by 30%.

Teacher:” Is it so dangerous? What do climate experts predict?”

P.3 “Climate experts predict by 2050 global average temperature will rise by 2-3 degrees.

Teacher: “What could happen?”

P.4 “Northern regions will be wetter and warmer, Southern regions will be drier and hotter forest will grow instead of tundra in Siberia .It’ll be possible to grow grapes in Britain.

Teacher: “Is it so bad? What of that?”

P.5 “Not so bad so far but parts of Spain, Italy and Greece will turn as dry as a desert. Snow will melt in Alps and other mountains, water will cause floods, landslides and avalanches. Sea level will rise and a lot of coastal areas will disappear under water. So whole of species of animals and plants will extinct.

Teacher: “Oh, it sounds gloomy!

P.6 More over some experts say that it will lead to a long-term global cooling after all.

Teacher: “How can it be?”

P.6 “As the arctic ice-cap melts, a flow of fresh water will change currents, including Gulf --Stream which now keeps Europe warm.

 Teacher: “How awful! What shall we do?”

P.7 “Certainly we can cheer ourselves up with the idea that this forecast is far from proven.”

Teacher:” But it doesn’t mean that we can just sit and wait, I think.”

P.7 “Of cause people should change their way of life and be careful with nature.

Teacher: “What can we do to help our nature?”

P 8 Since the global warming is the result of air pollution the main thing is to lower greenhouse gases emissions.

. People should use clean energy, such as wind, solar and wave power, which do not emit greenhouse gases.

Teacher: “Well, it’ll be good! And what can we do in our everyday life?”

P.9 To my mind in our everyday life we should be more thrifty. If we recycle cans and paper, insulate our homes, take public transport and think more about energy efficiency in our homes. Switching off unused lights, for example, we can reduce  the threat of global climate change.

Teacher: “It sounds reasonably.”

P. 10 But the question is if we common people succeed in making such radical changes in attitude to nature and lifestyle in time.

Teacher: “Yes, that is a question!

Now, pupils let’s summarize everything we have discussed. Enumerate the main ecological problems.

 

 (Учащиеся называют экологические проблемы)

                       

  1. Depletion of the ozone layer,
  2. Nuclear pollution,
  3. Destruction of tropical forests and wildlife,
  4. Overpopulation,
  5. Shortage of natural resources.
  6. Shortage of clean water.
  7. Air pollution.

Teacher: “Yes, these are the most acute ecological problems. Fortunately it’s not too late to save our planet. The protection of the environment requires the cooperation of all nations. What should people do on the Earth to solve these problems?

(Учащиеся отвечают на поставленный вопрос)

1People organize groups and international organizations. There aim is to attract people’ attention to the environmental problems (“Greenpeace”, and “The World Wildlife Fund in 1961”)

2 People mustn’t dump rubbish into the rivers and lakes, seas and oceans.

3 People should be careful while transporting of oil by special tankers across seas and oceans.

4 People should keep water clean

5 People shouldn’t destroy forests.

6 People should plant as many trees as they can as forests give us oxygen and they are homes for wild animals and birds.

7 We can create parks for wild animals and birds.

8 People must put special filters on plants and factories.

9 People should learn how to recycle different plastic and glass packaging.

10 There are also a lot of simple things we should do in our everyday life, not to drop litter in public places and so on.

And now pupils, open your books at page 56 ex.7. Translate this text from Russian into English.

Rendering.                                

 

Тысячи лет наша земля  кормила и поддерживала нас, но люди  разрушали свою планету, строили электростанции и города, вырубали леса и убивали животных. Наши реки земля и воздух отравлены химическими отходами. Загрязнение окружающей среды очень опасно для человека и животного мира Предсказания ученых настораживают нас. Это международная катастрофа. Почему люди отравляют себя алкоголем сигаретами и нездоровой пищей? Давайте решать эту проблему.

Check up yourself.

For thousands years our Earth has been feeding and supporting us, but people have been destroying our planet. People build electro- power stations and towns, cut down forests and kill animals. Our rivers, land and air are poisoned with chemical wastes.  Environmental pollution is very dangerous for men and wild life. Predictions of scientists prick up our ears. This is an international catastrophe. Why do  people  poison  themselves  with  alcohol  cigarettes  and  junk  food.  Let’s solve this problem.

The lesson is over. Thank you for your work.

Put down your homework for the next lesson.

Now, pupils take this text and read it to yourselves.

Reading

       

       Read the magazine article and answer the questions.

           

  1. What problem does the author focus on?
  2. What causes this problem?
  3. Why do you think Chris Mead considers cleaning birds not to be cost effective?
  4. What is the most effective way of solving the problem?
  5. What is the purpose of this article?

Slick to Death.

Oil pollution is like a recurring nightmare. Sea birds like gulls are always the most common victims. Covered in a thick black coating of oil, such birds are unable to fly or feed themselves. Cleaning them is a painstaking business and volunteers sometimes have to spend 40 minutes or more cleaning one bird.

Last Saturday, the tanker Sea Queen was wrecked near the cost of Wales. Over 70,000 tones of oil escaped into the sea. As soon as they heard that the Sea Queen was in trouble, local volunteers and members of environmental groups rushed to the area to see what they could do to help.

    According to Chris Mead, Britain’s leading ornithologist, it is not cost –effective to clean the birds and release them. He told reporters, “I can understand the desperate feeling of the rescuers that they should do something to help the birds, but realistically it may be kinder to put them to sleep immediately.”

Surely the best way to solve the problem is to prevent accidents from happening in the first place. Pressure groups are still calling for changes to safety regulations. They also want oil tankers to be made much smaller. Since cleaning up the mess after such disasters is so expensive, perhaps the oil companies should start listening.

 

     

                                                                                                                                                         

   


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка открытого урока по теме "Ты любишь яблоки?" к УМК Кузовлева В.П.

Данный урок разработан для учащихся 2 класса (1-й год обучения иностранному языку)  по УМК Кузовлева В.П. Цели урока: Формирование коммуникативных компетенций учащихся на основе изучения ЛЕ и...

Методическая разработка урока по теме "В любую погоду" в 5 классе

Урок направлен на развитие умений использования компьютерных технологий в рамках урока английского языка....

Формирование коммуникативных универсальных учебных действий на уроках английского языка в 5 классе (в рамках раздела по теме «В любую погоду»)

Важнейшая задача современной системы образования - формирование совокупности «универсальных учебных действий», которые обеспечивают «умение учиться», способность личности к саморазвитию и самосовершен...

Открытый урок по теме: времена года, погода. 5 класс

Технологическая карта урока английского языка Класс: 5Учебник: «Spotlight» , авторы Ю.Е. Ваулина, Д.ДулиТема “Seasons and Weather”.Тип урока: Урок комплексного применения знаний и умений ...

Технологическая карта урока по теме«Наблюдаем за погодой»

Технологическая карта урока по теме«Наблюдаем за погодой» для 5 класса. Урок комплексного применения знаний....

Урок по теме: "Климат и погода"

Конспект интегрированного урока по географии и английскому языку....

Технологическая карта урока по учебному предмету «Английский язык» в 5 классе на тему «В любую погоду»

Цель: Создать условия для обобщения и систематизации лексических навыков и навыков говорения по теме «Погода. Одежда», активизировать речемыслительную деятельность учащихся, активизир...