"Город, в котором я живу" методическая разработка открытого урока по дисциплине "Английский язык"
план-конспект урока по английскому языку (10, 11 класс) на тему

Лавренова Ольга Александровна

"Город, в котором я живу" методическая разработка открытого урока по дисциплине "Английский язык" для учеников 10-11 классов, I курса СПО. 

Форма урока: урок – экскурсия

 

На уроке были реализованы следующие принципы:

- Научности,

- Наглядности,

- Последовательности и систематичности,

- Доступности,

- Сознательности и активности

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл metodicheskaya_razrabotka_2015.docx38.58 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное бюджетное профессиональное

образовательное учреждение

Воронежской области

«Воронежский юридический техникум»

Методическая разработка урока по

дисциплине «Английский язык»

по теме «Воронеж» (Voronezh)»

для студентов 1 курса по специальности

«Право и организация социального обеспечения»

Преподаватель Лавренова О.А.

Воронеж

2015


Тема урока: Voronezh

Тип урока: Вводное занятие по теме.

Цели урока:

-Образовательные:

  • продолжить формирование следующих специальных умений по предмету: вести диалог, создавать словесный социокультурный портрет, понимать высказывания на изучаемом иностранном языке;
  • актуализировать знания о городе, в котором проживают студенты, расширить кругозор.

-Развивающие:

  • создать условия для развития  коммуникативных навыков через разнообразные виды речевой деятельности (монологическая, диалогическая речь);
  • создать условия для развития таких аналитических способностей учащихся, как умение анализировать, обобщать, делать выводы

-Воспитательные:

  • содействовать формированию патриотических чувств;
  • способствовать развитию культуры взаимоотношений при работе в парах, коллективе;

Форма урока: урок – экскурсия

На уроке были реализованы следующие принципы:

- Научности,

- Наглядности,

- Последовательности и систематичности,

- Доступности,

- Сознательности и активности

Оборудование: мультимедиапроектор, компьютер, презентация в формате Power Point, карточки с заданиями.

Ожидаемые результаты: ожидается, что в ходе урока студенты научатся обобщать и систематизировать информацию о родном городе и смогут построить связное монологическое высказывание.


Этапы урока.

1 этап. Организация начала занятия. (1 мин)

Задача: Введение учащихся в атмосферу иноязычного общения. Эмоциональное вхождение в урок. Концентрация внимания учеников на восприятие иноязычной речи.

Содержание речи учителя: - Hello, students! Hello, dear colleagues! I am glad to see you at the lesson. How are you today?

- Who is absent today? Oh, what a pity! I hope she’ll be OK soon.

Наглядность: презентация.

2 этап. Начало урока. (10 минут)

Задача: Постановка цели. Наличие ориентировки учащихся на предстоящую деятельность; постановка целей предстоящей деятельности обучающимися.

Содержание речи учителя: - Today we are going to welcome an interesting guest. Here he is. Let’s ask some questions to him in order to guess his name. Then we’ll try to find out the topic of the lesson and his connection to it.

Студенты задают следующие вопросы:

1. What is your name?                         My name is Peter.

2. How old are you?                         I’m 343 years old.

3. Where are you from?                        I’m from Russia.

4. What do you do?                        I reign (rule) the country.

5. Are you married?                Yes, I am. My wife’s name is Catherine.

6. What is your hobby?        I like travelling, I have travelled to Europe. Especially I like Holland. Also I like military activity, everything connected to the Army and the Fleet.

7. What do you look like?        I am tall, very tall, about 2,04 meters, good-looking. I have black wavy hair, big brown eyes. My head is not very big, but my hands are huge. My legs are very long and thin.

8. What personality do you have?        I am very energetic, impatient, active and hard-working. I hate old-fashioned things.

Teacher: Ok. Can you guess the person? Why have we invited him? (Выслушать ответы студентов) Great!

Наглядность: презентация.

3 этап. Подготовка учебной деятельности (20 минут)

Задача: Актуализация знаний, совершенствование навыков говорения, умение работать в парах в форме викторины.

Содержание речи учителя: - Today we are going to have a trip to Voronezh, the city where we are living now. Before our tour let’s have a short quiz in order to see how well you know the history of this lovely city. Peter the Great is going to help us.

Студентам раздаются вопросы викторины и предполагаемые ответы, из которых необходимо выбрать правильные.

Quiz:

1. When was Voronezh founded?

a) in1656                        c) in 1586

b) in 1856                        d) in 1596

2. Who founded Voronezh?

a) Peter the Great                c) Ivan the Terrible

b)Saburov                        d) Godunov

3. Voronezh is the birthplace of the Russian fleet ...

a)in the 16th century.                c) in the 18th century.

b)in the 17th century.                d) in the 9th century.

4. What is the name of the first ship which was built in Voronezh?

a)theAvrora                        c) the Peter the Great

b)the Voronezh                d)the GotoPredestinasia

5. When were the fascists stoppedin Voronezh?

a) in 1941.                        c) in 1943.

b) in1942.                        d) in 1944.

6. How long was Voronezh occupied by the fascists?

a) 202                                c)222

b)212                                d)232

7. What are the names of the Soviet generals who took part in the liberation from the fascists?

a) Chernyakhovsky, Lizukov                c) Budyonny, Kotov

b) Zhukov, Voroshilov                d) Malinovsky, Rokossovsky

8. How many people live in Voronezh?

a) about 800 000                c) about 1000000

b) about 900 000                d) people are uncountable

9. Who was the first monument in Voronezh to?

a) toLenin                        c) to Koltzov

b)to Peter the Great                d) to Nikitin

10. When was the first university established in Voronezh?

a) 1818                        c) 1918

b) 1898                        d) 1928

Наглядность: презентация, раздаточный материал.

4 этап. Отработка грамматического материала. (15 минут)

Задача: Активизация грамматических единиц, активный и пассивный залог.

Содержание речи учителя: Teacher: So we can see that Voronezh is a historical centre. Now I want you to read a short text about some historical information. While reading, put the verbs into the correct tense, active or passive voice.

Приложение 1

Voronezh (to be) a city in the Russian Federation. It (to be founded) in1586 as a fortress to protect the southern borders of the Russian state. The town (to situate) on both banks of the Voronezh river. Voronezh (to become) the birthplace of the Russian fleet in the 17th century. In the 18-19th centuries Voronezh (to be) a small provincial town. During the last century Voronezh (to become) an important industrial and cultural centre. Voronezh (to be) greatly destroyed during the Great Patriotic war. But the fascists (to be stopped) here in 1942. They (not to go) farther than the right bank of the river. The people (to have) to raise the town out of ruins and ashes.

Voronezh today (to be) a large city with a population of 1 million. It (to have) many industrial enterprises producing a great variety of goods. Like the whole country Voronezh (to have) many economic and ecological problems.

Teacher: Let’s check your work.Студенты зачитывают предложения, текст с правильными вариантами выведен на экран.

Наглядность: презентация, раздаточный материал.

5 этап. Развитие навыков диалогической речи. (20 минут)

Задача: совершенствование навыков говорения, осуществление работы в парах, развитие культуры общения.

Содержание речи учителя: Voronezh is an educational centre. There are 37 establishments of higher education, 53 colleges, where 127 000 students study. There are 128 schools and 116 kindergartens in Voronezh where 118 000 children study. Look at photos. Do you know the names of these universities, colleges? Студенты называют предполагаемые названия данных учебных заведений.

Teacher: Let’s look! This is Alex. He is meeting his friend from school who he hasn’t seen for 1 year. Listen what they are talking about.

Диалог: (дублируетсянаслайде)

Liza: Hello, Alex! Haven’t seen you for ages. How are you getting on?

Alex: Hello, Liza. I’m fine, thank you. And you?

Liza: Very well, thanks. Where are you studying now? You left school, didn’t you?

Alex: I’m studying at Voronezh Law School. It is one of the best colleges in Russia. Over 14 000 specialists got qualifications here. Over 700 students are studying now. Over 50 qualified and experienced teachers are teaching here.

Liza: What qualification areyou getting?

Alex: I am studying to be a lawyer at Social Departments such as Pension Fund of the Russian Federation or other Social Security Systems. Some of my friends are going to be accountants, others will work in Judicial System or courts.

Liza: Happy to hear that. How old is Voronezh Law School?

Alex: It is 40 years old. It is the best establishment of professional education with nice traditions.

Liza: Are there any facilities for students at Voronezh Law School?

Alex: A lot. Students can visit the library to prepare for their reports and do their homework. There is an access to the Internet. The classrooms are well-equipped with computers and projectors. Students can use the gym and attend dancing or song lessons, play volleyball and basketball. Life at my college is very interesting.

Liza: Thank you, Alex, for the information. I will recommend Voronezh Law School to my friends.

Студенты разбиваются по парам и получают карточки с необходимой информацией об учебном заведении. Составляют диалоги.

Карточки: (Приложение 2)

1. Voronezh State University, 21 000 students are studying, over 1500 teachers, a specialist in the International Relationships, 18 faculties, in 2018 it will celebrate 100 years old, 16 labs, a library with 3 mil. books, a swimming pool, wi-fi.

2. Voronezh State University of Architecture and Civil Engineering, 10 000 students are studying, about 1000 teachers, an engineer of Civil Engineering, 8 faculties, 85 years old, a library, a swimming pool, a computer centre.

3. Voronezh State Agricultural University, 15 000 students are studying, over 600 teachers, a specialist in agricultural science, 8 faculties, 103 years old, a library with 1,2 mil. books.

4. Voronezh  State Technical University, 12000 students are studying, over 700 teachers, a computer engineer, 1 institute, 4 faculties, 60 years old, a research centre, a library.

Teacher: Voronezh is a cultural centre. I would like to introduce a professional guide to you. He is going to help us to see sights of our beautiful city. Andrey, you are welcome. There are 6 theatres, 8 cinemas, 10 museums, 1 circus, 2 zoos, 4 big libraries, about 30 monuments, about 25 parks and squares, 3 concert halls.

Look at the pictures of some famous and popular places of Voronezh. Which of them would you like to visit or see? Why?

Наглядность: презентация, раздаточный материал.

6 этап. Развитие навыков аудирования. (20 минут)

Задача: совершенствование навыков аудирования.

Содержание речи учителя: We are going to continue our trip around Voronezh. A professional guide is visiting us. He is telling us about famous and popular sights of the city.

Guide: God morning, dear tourists. I want to tell you some interesting facts about Voronezh. (Студент рассказывает о достопримечательностях, изображенных на презентации). And now I want you to tell me what sightseeing you would like to see or visit and explain why. (Студенты называют достопримечательность, которую они хотели бы посетить или увидеть и объясняют почему.)

Наглядность: презентация.

6 этап. Рефлексия. (5 минут)

Задача: Самоанализ работы. Объяснение домашнего задания, оценка работы студентов. Формирование мотивации к дальнейшему изучению языка через осознание успешности обучения.

Содержание речи учителя: Did you like our lesson? How did you work? What did you know? Discuss the questions in groups. So students, you have worked well at the lesson today. You were active, polite and friendly. Thank you for your good work. Your marks are only excellent.  The lesson is over. Hope you enjoyed the lesson too.

Тема «Воронеж» является актуальной и позволяет создать благоприятные условия для совершенствования коммуникативных умений в следующих основных видах речевой деятельности (говорение, аудирование), формирования патриотических чувств, повышения уровня мотивации на уроках через средства обучения, воспитания культуры общения.

Приложение 1

Voronezh (to be) a city in the Russian Federation. It (to be founded) in 1586 as a fortress to protect the southern borders of the Russian state. The town (to situate) on both banks of the Voronezh river. Voronezh (to become) the birthplace of the Russian fleet in the 17th century. In the 18-19th centuries Voronezh (to be) a small provincial town. During the last century Voronezh (to become) an important industrial and cultural centre. Voronezh (to be) greatly destroyed during the Great Patriotic war. But the fascists (to be stopped) here in 1942. They (not to go) farther than the right bank of the river. The people (to have) to raise the town out of ruins and ashes.

Voronezh today (to be) a large city with a population of 1 million. It (to have) many industrial enterprises producing a great variety of goods. Like the whole country Voronezh (to have) many economic and ecological problems.

Приложение2:

1. Voronezh State University, 21 000 students are studying, over 1500 teachers, a specialist in the International Relationships, 18 faculties, in 2018 it will celebrate 100 years old, 16 labs, a library with 3 mil. books, a swimming pool, wi-fi.

2. Voronezh State University of Architecture and Civil Engineering, 10 000 students are studying, about 1000 teachers, an engineer of Civil Engineering, 8 faculties, 85 years old, a library, a swimming pool, a computer centre.

3. Voronezh State Agricultural University, 15 000 students are studying, over 600 teachers, a specialist in agricultural science, 8 faculties, 103 years old, a library with 1,2 mil. books.

4. Voronezh  State Technical University, 12000 students are studying, over 700 teachers, a computer engineer, 1 institute, 4 faculties, 60 years old, a research centre, a library.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка открытого урока по немецкому языку "Старый немецкий город"

Данная методическая разработка создана с целью приобщить учащихся к культуре страны изучаемого языка, расширить кругозор учащихся, научить детей рассказывать о городе, в частности, в умении назвать и ...

разработка открытого урока по английскому языку по теме \'\' To keep fit and healthy\'\'

Данный урок  разработан по теме « Болезни. Как быть здоровым.» к УМК Кузовлева В.П. 6 класс. На базе новой лексики (средства лечения болезней) учащиеся учатся рассказывать о проблемах со здоровье...

Характеристика человека как вид текста. Урок развития речи.Разработка открытого урока по русскому языку.8 класс

Конспект урока развития речи составлен по учебнику Л.А.Тростеновой,Т.А.Ладыженской "Русский язык" 8 класс, М. "Просвещение",2011. Урок проводится после изучения главных и второстепенных членов предлож...

МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ОТКРЫТОГО УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 8 «А» КЛАССЕ ПО ТЕМЕ «Do you know Miss Manners?»

Цели урока:Познавательные:v знакомство учащихся с правилами поведения принятыми в Великобритании, с главными человеческими качествами. «В чем красота человека».Развивающие:v развитие умение ...

методическая разработка открытого урока по английскому языку тема:"Деньги" для специальности "экономика и бухгалтерский учёт" по отраслям

Вид урока:Комбинированный    Методы обучения:Словесный, наглядный, практический, исследовательский. Форма проведения урока:классно-урочная, групповая, индивидуальная, работа в парах. Пре...

Методическая разработка открытого урока по английскому языку в 8 классе (второй язык)

Методическая разработка открытого урока. Урок - диспут в 8 классе. Лексическая тема - "Средства массовой информации". Грамматика - второй тип условных предложений. С использованием ИКТ....

Разработка открытого урока по русскому языку по теме: "Подготовка к устному собеседованию по русскому языку в 9 классе"

   Выпускникам 9 класса  предстоит сдавать устное собеседование по русскому языку. Какие умения помогут сделать это успешно?  Конечно, это умение грамотно, правильно и ...