Методическая разработка
методическая разработка по английскому языку на тему

Иванова Ирина Павловна

Пояснительная  записка

 

Методическая разработка «Грамматические упражнения по теме «Present Simple» предназначена для обучающихся по специальности  29.01.29 « Мастер столярного и мебельного производства» в качестве практического пособия для систематизации знаний по теме «Present Simple».Большой объем заданий позволит систематизировать и активизировать знания обучающихся по данной теме. Упражнения выстроены в следующем порядке:

1 блок

1-5 - упражнения на образование утвердительной и отрицательной формы;

 6 – 12 - упражнения на образование вопросительной формы: ( 6,7 – общий вопрос, 8-12 – специальный вопрос ;

13-14 лексико – грамматические упражнения;

15-18 переводные;

19-20 упражнения на уровне связного текста;

2 блок

Грамматические упражнения на уровне говорения. Где обучающиеся применяют свои грамматические навыки в речи и работают в командах.

3 блок

Задание на применение грамматического материала в письменной речи.

Представленные упражнения имеют различный уровень сложности: Задания повышенного уровня сложности обозначены  знаком «*».
 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon metodicheskaya_razrabotka_ivanova_i.p.doc79.5 КБ

Предварительный просмотр:

Методическая разработка

По дисциплине «Иностранный язык»

«Грамматические упражнения по теме «Present Simple»

Для специальности

29.01.29 « Мастер столярного и мебельного производства»

Автор: преподаватель иностранного языка

 СПб ГБПОУ «Колледж отраслевых технологий «Краснодеревец»

Иванова Ирина Павловна

Санкт – Петербург 2016


Пояснительная  записка

Методическая разработка «Грамматические упражнения по теме «Present Simple» предназначена для обучающихся по специальности  29.01.29 « Мастер столярного и мебельного производства» в качестве практического пособия для систематизации знаний по теме «Present Simple».Большой объем заданий позволит систематизировать и активизировать знания обучающихся по данной теме. Упражнения выстроены в следующем порядке:

1 блок

1-5 - упражнения на образование утвердительной и отрицательной формы;

 6 – 12 - упражнения на образование вопросительной формы: ( 6,7 – общий вопрос, 8-12 – специальный вопрос ;

13-14 лексико – грамматические упражнения;

15-18 переводные;

19-20 упражнения на уровне связного текста;

2 блок

Грамматические упражнения на уровне говорения. Где обучающиеся применяют свои грамматические навыки в речи и работают в командах.

3 блок

Задание на применение грамматического материала в письменной речи.

Представленные упражнения имеют различный уровень сложности: Задания повышенного уровня сложности обозначены  знаком «*».


Exercise 1. Open the brackets, put the verbs into the Present Simple.

  1. Their friends seldom (to go) for a walk in the yard.
  2. My mother usually (to dress) at eight o'clock.
  3. I sometimes (to wash up) at a quarter to five.
  4. Ben and Dan often (to play) chess in the evening.
  5. My father usually (to go) to the stadium on Sundays.
  6. We (to like) to read the books in the evening.
  7. My friend always (to watch) TV at seven o'clock.
  8. She sometimes (to have) dinner at a quarter to four.
  9. They seldom (to get up) at eight o'clock.

Exercise 2. Open the brackets, put the verbs into the Present Simple.

  1. You often (to wake up) at seven o'clock.
  2. She usually (to take) a shower at half past nine.
  3. My friend always (to dress) at a quarter past eight.
  4. They always (to go) to school at a quarter to nine.
  5. We usually (to have) dinner at two o'clock.
  6. My mother (to like) to read books in the evening.
  7. Her grandmother (to watch) TV at ten o'clock.
  8. My little sister (to play) with her dolls in the evening.
  9. His father (to go) shopping on Saturdays.

Exercise 3. Open the brackets, put the verbs into the Present Simple.

  1. Our parents (not to watch) TV in the afternoon.
  2. She (not to wake up) at six o'clock.
  3. He usually (not to make) the bed in the morning.
  4. Her cousin (not to have) breakfast at seven o'clock.
  5. I usually (not to come) home at twelve o'clock.
  6. They (not to go) to school at seven o'clock.
  7. We (not to like) to play leap-frog.
  8. My grandmother usually (to go) to bed at ten o'clock.
  9. His father (not to go) shopping every day.

Exercise 4. Open the brackets, put the verbs into the Present Simple.

  1. Her cousin (not to like) to play basketball.
  2. She (not to write) letters every day.
  3. My grandfather often (to wash) face and hands at eight o'clock.
  4. Kate usually (not to wake up) at six o'clock.
  5. I (to like) to go shopping on Sunday.
  6. They (not to go) for a walk in the morning.
  7. My friend (not to read) a book every evening.
  8. Ben usually (not to read) a book every evening.
  9. I (not to have) breakfast at six o'clock.

Exercise 5. Write sentences as in the example.

Example: Ann likes to swim, (to run) She doesn't like to run.

  1. Jane likes to drink lemonade. (to drink milk)
  2. My friend likes to sing. (to read)
  3. I like to dance. (to play guitar)
  4. His wife likes to talk. (to cook)
  5. My Granny likes to walk. (to jump)
  6. We like to draw. (to write)
  7. His sister likes to watch TV. (to do homework)
  8. My little brother likes to ask questions. (to wash hands)
  9. David likes to wear jeans. (to wear trousers)

Exercise 6. Fill in "do" or "does".

Example: Do you like to dance?

  1.              Andy eat porridge for breakfast?
  2.              your mother cook pies with cabbage?
  3.              it snow in winter in Great Britain?
  4.              the sometimes go to the circus?
  1.              Bobby like to play golf?
  1.              it rain in spring in St. Petersburg?
  2.              he often clean the car?
  3.              Mike and Kay usually go to Spain in summer?
  1.              you often have tests at school?

Exercise 7. Fill in "do" or "does".

Example: Does he often go to the swimming-pool?

1.             he drive a car well?

2.             Victor like to drink coffee with milk?

3.             she learn English verbs?

4.             they often go to the restaurant?

5.             Nelly and Janet sing very well?

6.             you like to dance?

7.             Granny often send you presents?

8.             Bessy like play tennis?

9.             they smoke in their bedroom?

Exercise 8. Open the brackets.

  1. What Sue (to want) to be?
  2. Where you usually (to go) to dance?
  3. Why his sister (to wear) warm clothes summer?
  4. How often Boris (to go) to the stadium to play cricket?
  5. She (to like) to eat biscuits?
  6. What Janet usually (to do) on Saturday?
  7. With whom you usually (to have) supper?
  8. Nina often (to listen) to records?
  9. When Jack usually (to come) from work?
  10. Your little sister (to like) to ask questions?

Exercise 9. Open the brackets.

  1. With whom you (to like) to dance?
  2. How well you father (to drive) a car?
  3. Helen (to like) to swim in the sea?
  4. Which of your friends (to live) in Paris?
  5. You (to like) to work in the garden?
  6. Where Nick (to go) to play baseball?
  7. How often the (to eat) apples?
  8. You (to take) a cold or warm shown every evening?
  9. They often (to play) snowballs in winter?
  10. Why Simon (not to like) to read detective stories?

Exercise 10. Open the brackets.

  1. You (to clean) teeth every morning?
  2. You brother (to go) to school?
  3. How often you (to go) shopping?
  4. You (to like) to play snowballs in winter?
  5. Who (to get) food for your dog?
  6. Which of your family usually (to clean) windows?
  7. What songs you (to like) to sing?
  8. Where you usually (to read)?
  9. К Paul (to eat) sandwiches at lunchtime?
  10. When she usually (to have) English lesson?
  11. How often his grandfather (to cut) the grass in the garden?
  12. Ted (to like) to play rugby?

Exercise 11. Make questions. Begin the questions using the word in brackets.

Example: I watch TV (How often do you watch TV?)

  1. My mother works. (Where?)
  2. I play table tennis. (How often?)
  3. He reads English books. (When?)
  4. I go to the theatre. (With whom?)
  5. His little sister often cries. (Why?)
  6. My cat sleeps. (Where?)
  7. My father smokes. (How often?)

Exercise 12. Open the brackets.

  1. You (to like) to read detective stories?
  2. How often your grandmother (to watch) soap-operas?
  3. How well your little brother (to do) his homework?
  4. Who (to go) to the library every week?
  5. Which of your parents (to drive) a car?
  6. With whom you (to like) to dance?
  7. How well your aunt (to cook) a chocolate cake?
  8. Why you (to learn) English?
  9. Where his elder brother (to go) on Sunday?

Exercise 13. Fill in the blanks putting the verbs into their correct form.

Cook, go, eat, swim, dance, want, play, spend.

  1. My mother usually            roast turkey for supper.
  2. I always           with my friend.
  3. Sam often           for a walk in the park.
  4. We usually             in the sea in Italy.
  5. Jack sometimes            ice-cream after school.
  6. They             to go to France.
  7. My good friend            the piano very well.
  8. He            a lot of money every month.

Exercise 14. Fill in the blanks putting the verbs into their correct form.

Watch, have, spend, play, want, water, live, visit.

  1. Susan usually            her summer holidays in Sweden.
  2. He seldom            us in summer.
  3. Ben sometimes            TV in the evening.
  4. They often            in the park.
  5. She            to be an actress.
  6. Jane            flowers every day.
  7. My friends             in New York.
  8. We            two English lessons.

*Exercise 15. Translate from Russian into English.

  1. Мы обычно ходим гулять в парк.
  2. Я люблю читать книги в кровати.
  3. Он редко просыпается в 6 часов утра.
  4. Мой папа ходит на стадион по субботам?
  5. Его маленький брат играет с игрушками каждый вечер.
  6. Они обычно ужинают в 8 часов.
  7. Моя бабушка любит смотреть телевизор утром?
  8. Катя не любит играть в теннис.

*Exercise 16. Translate from Russian into English.

  1. Я хожу в школу каждый день.
  2. Мы всегда принимаем душ вечером.
  3. Мои родители обычно завтракают в 8 часов.
  4. Аня всегда заправляет кровать утром.
  5. Моя старшая сестра обычно моет посуду после обеда.
  6. Я обычно просыпаюсь рано.
  7. Он не любит делать уроки.
  8. Я пишу письма моей бабушке каждую неделю.

*Exercise 17. Translate from Russian into English.

  1. Оля хочет быть инженером.
  2. Он говорит по-французски очень хорошо.
  3. Аня обычно убирает дом по субботам.
  4. Они живут в Швеции.
  5. Его мама работает в школе.
  6. Она любит мечтать.
  7. Мария часто разговаривает по телефону.
  8. Павел хочет поехать в Испанию.

Exercise 18. Translate from Russian into English.

(ОБЫЧНО) 1. Я работаю. 2. Мы работаем. 3 Они не работают. 4. Вы работаете? - Да. 5. Он работает? - Нет. Он учится. 6. Мой брат не учится. Он работает. 7. Ты носишь очки? 8. Вы помогаете людям? 9. Он любит читать сказки? 10. Она любит играть на скрипке? 11. Моя сестра не читает книг. 12. Наша бабушка любит спать на диване. 13. Вы любите отдыхать в кресле? 14. Мы едим и пьем на кухне. 15. Мой брат не любит читать газеты. 16. Мы спим в спальне. 17. Мой брат спит на диване в жилой комнате. 18. Моя сестра одевается перед зеркалом. 19. Мой дядя пишет книги. 20. Мы пишем упражнения в школе. 21. Я трачу свои карманные деньги на мороженое. 22. Он читает все время и не любит смотреть телевизор.

*Exercise 19. Fill in the blanks with the correct form of the verbs in brackets.

John Fields 1) ... is ... (be) a farmer. He 2)          (get up) at 5 o'clock in the morning. He 3)

        (wash) and 4)        (dress). Then he 5)        (make) breakfast and 6)        (eat) it. He

7)         (put on) his coat and 8)         (go) outside. He 9)         (milk) the cows early in the

morning. His wife. Mary, and the children 10)        (not/get up) so early.

They 11)                 at 7 o'clock. Mary 12)        (feed) the chickens and then she 13)        (make)

some tea for herself. The children 14)         (not/like) tea. They usually 15)        (drink) milk. At

7.30. Mary 16)        (take) the children to school. Then she 17)        (go) to the office and John

18)        (work) on the farm. At 4 o'clock the children 19)        (come) from school. John and

Mary 20)         (cook) dinner. The children 21)          (not/help) their parents with the cooking but they 22)        (do) the washing-up. In the evening John and his wife 23)        (watch) TV or

24)          (listen) to the radio. The children 25)          (not/watch) TV. They 26)          (do)

their homework. They all 27)        (go) to bed at 9 p.m. They 28)        (be) all very tired.

*Exercise 20. Put the verbs in brackets in the "Present Simple".

My friend Cathy 1) .... has .... (have) a horse. It 2)         (be) a beautiful animal with big eyes and

long tail. Its name is Bella and it 3)         (love) people. It 4)         (not/bite) or kick and it is

always friendly. It 5)        (eat) apples and hay but it 6)        (not/eat) meat.

Horses 7)          (not/like) meat. Cathy usually 8)         (ride) her horse every day after school.

She 9)          (not/go) into the town because there is too much traffic. There 10)         (not/be)

many cars in the country so she 11)         (take) Bella there. It often 12)        (rain) in England

so at night Bella and the other horses 13)          (sleep) in a stable. It 14)          (not/be) easy

looking after a horse but Cathy 15)        (enjoy) it very much!

Oral Activity 1.

The teacher divides the class into two teams and chooses a leader. Then he/she whispers into the leader's ear "I watch TV". The teams in turn try to guess what the teacher does by asking the leader questions. The teacher invites the students to look at the list of activities given below for some ideas.


The students must guess the answer after only 10 questions. If nobody guesses correctly, the game is a draw. The teacher chooses another leader and you play the game again.

Team A S1:

Does he play tennis?

Leader:

No, he doesn`t.

Leader:

No, he doesn`t.

Team A S2:

Does he watch TV?

Team B S2 :

Does he cook dinner?

Leader:

Yes, he does.        

The list of activities:

1. do your homework

7. like sweets

2. drink milk

8. play basketball/tennis

3. eat much

9. read books/newspapers

4. get up early

10. ride a bicycle

5. go climbing/swimming

11. tidy your room

6. go to bed late

12. watch TV

Oral Activity 2.

Students in teams say what they don`t like. When one student leaves something out his/her team doesn`t get a point. Play the game as follows.

Team A S1:

John doesn`t like carrots.

Team B S2:

John doesn`t like carrots, eggs or pizza

Team B S1:

John doesn`t like carrots or tomatoes

Teacher:

Wrong! John doesn`t like tomatoes either. Team B doesn`t get a point.

Team A S2:

John doesn`t like carrots, tomatoes or eggs?

You can play the game again, this time inviting your students to say what they like.

Writing  Activity 1.

Write about a typical in your life.


Основные источники: 

1. Голубев А.П. Английский язык для технических специальностей /English for Technical Colleges: учебник для студ.учреждений сред.проф. образования/ А.П. Голубев, А.П. Коржавый,И.Б. Смирнова. – 5-е изд.,стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2014. – 208 с.

2. Голицынский Ю.Б. Грамматика: Сборник упражнений. – СПб.: КАРО, 2010. -  576 с.

 Дополнительные источники:

1.Блох М.Я. Практикум по английскому языку: грамматика: Сборник     упражнений. – М.: «Астрель», 2006. -  238 с.

2. Murphy R. Essential Grammar in Use -Cambridge University Press, 2008. -  120

Интернет-ресурсы:

www.lingvo-online. ru

www.macmillandictionary.com

www.britannica.com

www.englishtips.org;

www.englishteachers.ru


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту. Методические разработки внеклассных мероприятий по физической культуре и спорту.

Аннотацияк учебно-методическим  разработкам внеклассных мероприятий  по физической культуре с использованием нестандартного оборудования. 1....

Методическая разработка по физкультуре по теме: Методическая разработка внеклассного мероприятия "Веселые старты" для учащихся начальной школы по предмету: "Физическая культура"

Внеклассное мероприятие "Веселые старты" проводится с целью пропаганды здорового образа жизни, где учащиеся развивают двигательные качества, укрепляют здоровье, дружеские отношения....

«Откуда есть пошла земля русская…» методическая разработка интегрированного внеклассного мероприятия, посвященного 1150-летию образования российской государственности «Откуда есть пошла земля русская…» методическая разработка интегрированного внекласс

Данная  работа  посвящена  1150- летию образования российской государственности. В  работе  представлены: история образования российской государственности, история симво...

методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Движения живых организмов" и презентация к ней. Методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Дыхание растений, бактерий и грибов" и презентация к ней.

Методическая разработка урока с поэтапным проведением с приложениямиПрезентация к уроку биологии в  6 классе по теме "Почему организмы совершают движения? ".Методическая разработка урока с поэтап...

Методическая разработка Методическая разработка (для факультативных занятий по английскому языку для учащихся 10-11 классов) Создание банка дистанционных уроков с использованием инструментов современного интернета (Googl Docs, Delicious/BobrDoobr, Mind

Методическая разработка входит в серию дистанционных уроков английского  и немецкого языков , разрабатываемых с целью подготовки учащихся к выполнению письменной части ЕГЭ по указанным дисциплина...

Методическая разработка урока "Амины. Анилин", Методическая разработка урока "Многоатомные спирты"

Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 10" О.С. Габриелян.Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 1...