Конспект урока "Моё первое собеседование"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)

Итоговый урок английского языка в 10-м классе по теме «Собеседование при приеме на работу» (“A job interview”)

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл a_job_interview.docx24.71 КБ
Файл prezentatsiya1.pptx1.54 МБ
Microsoft Office document icon mind_map.doc34 КБ
Файл frazy_dlya_otveta.docx22.96 КБ
Microsoft Office document icon self-evaluation_form.doc24.5 КБ

Предварительный просмотр:

Итоговый урок английского языка в 10-м классе по теме «Собеседование при приеме на работу» (“A job interview”)

Тема урока: Собеседование при приеме на работу.

Цель урока:

  • Подготовить детей к собеседованию.
  • Умение вести правильный диалог.

Задачи урока:

1) Научить высказывать и аргументировать свое мнение;
2) Слушать диалог с пониманием чужой речи;
3) Отвечать и задавать вопросы по теме;
4) Научить вести диалог.

Урок комбинированный.

Предлагается посмотреть на картинки и сказать, что происходит. Дети должны догадаться о теме урока. Что важно при собеседовании, как подготовиться к собеседованию, что нужно знать; вспомнить слова, характеризующие способности и умения людей. С чем у ребят ассоциируется собеседование при приеме на работу? Дети высказывают свое мнение. Не всегда собеседование вызывает положительные эмоции. Чтобы избежать этого, необходимо быть готовым к различным вопросам. Далее просматриваем предложения, которые прозвучат в диалоге, но их нужно упорядочить в соответствии с диалогом. Кто-то зачитывает, остальные проверяют, обсуждаем ошибки, исправляем. Мы услышали различные вопросы, но какие вы смогли бы добавить и почему? Выберите из списка 2-3 вопроса, с которыми вы бы точно столкнулись. Главным вопросом был определен- почему мы должны взять именно Вас? Все услышали этот вопрос и детям предложено было выбрать любую профессию для диалога, в котором один из участников соискатель, второй работодатель. Используя фразы, проработанные в течение урока применить в своем диалоге. Заслушать детей. На выданных листочках и на экране бланк с самооценкой, каждый для себя определяет насколько он справился.

A job interview

  1. Good morning, dear students. I say students, not pupils, because you are in the 10th form now and you are old enough to decide what your future will be. I’m right, aren’t I?
  2. Look at the pictures, please. What are we going to speak about? Describe what is going on? Who is taking part in the dialog? who are they “talking”? who are these people and what are they people doing here (they are applier and employer) what about is the dialogue between them? Good.
  •  Do you guess what the theme of our lesson is? Yes. A job interview.
  • What is our lesson aim?
  • Our purpose is to learn how to prepare for a job interview.

What are our steps to come/achieve to our aim? /What is important for a job interview? (search for some information about this company, to have dress code, how to behave yourself, what skills should you have)

And today we will learn how to prepare for it in advance.

  1.  Составление ассоциативной схемы

Sometimes people are afraid of job interviews. Let’s make a mind map with your associations. Please fill in the mind map with the phrase “A job interview” in the centre.

-Present your ideas in 3 minutes.  Work in pairs.

-Full answer

-Now look at the screen and add some words to you mind maps.

What is the job interview associated with?

https://urok.1sept.ru/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%B8/526527/1.gif

Your minds. All right. But how can you get a job interview? Yes, of course, you are right. We have just written different resume.

4.Работа в парах

So what emotions causes a job interview? Do you have about interview

You see that a job interview causes not happy emotions. Why?

Вариант ответа:

Pupil 1: Because many people don’t know what to do, how to speak, how to behave and how to react. Sometimes interviewers try to check interviewees, their patience and specially try to make them go out of themselves…

-So we can say that we are in stress because we don’t know what kind of questions we get. Now we watch video with an example of a job interview.

 First read the sentences and you have to put them in the correct order according to the video.

-Have you any questions? Please put you answers like that 1 line.A.B…. Put a check on line next to

There are 2 extra sentences you don’t need.

1. Next candidate, please.

2. Nice to meet you.

3. We are interested in your application for position of project manager.

4. I had a lot of job responsibilities.

5. I’m very reliable, I always try to do my work on time.

6. May I ask you why would you like to work in our company?

7. Yes, I’m very excited about the position

8. I can see from resume that you have a lot of work experience.

9. I see, very good. May I ask you what your greatest weakness is?

10. It is very difficult to say now. I often work overtime. Sometimes I even forget I work after my company’s normal working hours.

11.Very impressive. May I ask you why do you think you would like to work for our company?

12. Your organization is very successful throughout the world.

13. What do you consider your greatest strength?

14.Thank you. I’m looking forward to hearing from you.

15. So, you want to have an international career?

16. I have never worked for international company yet.

17. We may give you that chance when we review all the candidates and we will let you know our decision.

Listen again

Have you done? Now please read your dialog

Then let’s listen to one of you. Lisa-employer. Kate is a candidate. Act out your dialogue.

Do you agree? Who has the same? You have mark 5? Who has another dialogue- please be more attentively?

We have heard different questions, but not all. What questions can you add? Why?

questions that are usually asked during the interview. Think of questions you could expect during a first job interview. Find 2-3 interesting questions for you. Some of the (most common questions you will face at a job interview)

How would you describe yourself?

What is your educational background?

Could you tell us why you left your last position?

Tell us about your negative traits, please.

Tell us about your positive traits, please.

What is the main reason you would like to work here?

Where do you see yourself in five years from now?

What kind of salary do you expect?

You’re welcome to ask any questions, if you have them.

Why should we hire you for this position? Exactly /Right, I think it’s a top question. Egor, repeat our question.

Please work in pairs, choose one job you want /profession and tell us why you are the best candidate. Think about 1-2 min.

One of you is employer, and another is the candidate. Try to act out.

Kate. We are interested in a good/high qualified …..

Good luck! You are worth the best job and the best salary.

I hope everyone of you can get a good job and much money for it.

Analyze your activity during the lesson at home and we discuss it next lesson.

And the last task for you.
I would like you to evaluate yourself. Give the points for yourself. Write down and give it to me. We will discuss the results next lesson. Your home task will be


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

preparing papers for meeting!!! Checking the Head’s email Alex Turner. Applicant ( Network Manager)

Слайд 2

A job interview

Слайд 3

What is the job interview associated with?

Слайд 5

PARTICIPANT SELF-EVALUATION FORM After you participate in a lesson, answer the following questions by putting a check [v] in the appropriate spaces. 1. When you spoke, how often did you use English? ____________ A. All the time. ____________ B. Most of the time. ____________ C. Some of the time. ____________ D. None of the time. 2. How many times did you have a chance to speak during the lesson? ____________ A. Five or more times. ____________ B. Three or four times. ___________ C . One or two times. ____________ D. None of the times.

Слайд 6

3. Did you have any problems during the lesson? Check any of the following that apply to you: ____________ A. I didn’t understand the topic. ____________ В . I didn’t know enough about the topic to contribute ideas. ____________ С . I couldn’t think of anything to say. ____________ D. I had problems with vocabulary. I didn’t know the right words in English to say what I wanted. ____________ E.I had problems with grammar. ____________ F. I had some problems with my pronunciation. ____________ G. I haven’t had enough practice in speaking English and I just couldn’t get the words out. ____________ H. It was difficult to use the expressions for this lesson. ____________ I. Other speakers interrupted me. ____________ J. Other speakers didn’t give me the chance to talk. ____________ К . I felt nervous or shy. ____________ L. Nobody paid attention to what I said. ____________ М . I couldn’t understand the other speakers. ____________ N. I think I talked too much. ____________ 0. Other problems.

Слайд 7

4. Overall, how do you think your group did? Excellent Satisfactory Weak Unsatisfactory



Предварительный просмотр:



Предварительный просмотр:

Вопрос рекрутера

Ответ соискателя и полезные фразы для интервью

How would you describe yourself? 

Как бы Вы себя охарактеризовали?

To my mind, I’m … / I consider myself ... / I believe, I’m … / I could say, that I'm … Я считаю себя …
flexible – способный быстро приспосабливаться к обстоятельствам
hard working – трудолюбивый
outgoing – коммуникабельный
dependable – надежный
honest – честный
well organized – организованный
ambitious – целеустремленный
a team–player – умею работать в коллективе
a seasoned specialist – опытный специалист
a dedicated professional – профессионал, преданный своему делу
I always pay attention to details. Я всегда предпочитаю обращать внимание на детали.
I'm fond of challenging tasks. Я обожаю сложные задачи.

What is your educational background? 

Какое у Вас образование?

I graduated in (сфера: IT, Linguistics, Engineering etc. ) from (название учебного заведения) – Я получил образование по специальности … в …
I hold a master's degree / a bachelor's degree in ... from … – У меня степень магистра в … / степень бакалавра в …
I took a training program at … – Я проходил профессиональную программу в …
to attend (название учебного заведения) from (год) to (год) – посещать ... с … по …
Unfortunately, I don't have any formal education for this work, however, I have already worked in similar position. Furthermore, I have 15 years of experience in this sphere. – К сожалению, у меня нет формального образования для этой работы, тем не менее, я уже занимал аналогичную позицию. Более того, имею 15–летний опыт работы в данной области.

Could you tell us why you left your last position? 

Расскажите нам, почему вы ушли с прошлого места работы?

I resigned the previous work/position … – Я уволился с предыдущей работы / ушел с предыдущего поста …
I made a firm decision to find a new job... – Я принял твердое решение найти новую работу,
...that is closer to my home – которая находится ближе к дому
....that will represent new challenging tasks – где передо мной будут стоять новые сложные задачи
...where I could evolve my professional skills – где бы я смог развивать профессиональные навыки
...that will help to forge a successful career – чтобы построить успешную карьеру
I was laid off / dismissed / discharged ... – Меня уволили …
.
..because the firm / the company / the enterprise ... - потому что фирма / компания / предприятие:
...had to cut / relocate costs – была вынуждена сократить / пересмотреть расходы
...became a bankrupt = went out of business – обанкротилось

Tell us about your negative traits, please. 

Расскажите, пожалуйста, о своих отрицательных чертах.

I'm used to spending much time on projects to be absolutely sure that everything is accurate . – Я привык тратить много времени на проекты, чтобы быть абсолютно уверенными, что все верно.

Apparently, it might be better for me to learn how to be more understanding, especially, when things aren't going according to the plan. That's what I'm currently working on right now. – По всей видимости, мне стоит научиться быть более понимающим, особенно когда все идет не по плану. Это то, над чем я сейчас работаю.

Tell us about your positive traits, please. 

Расскажите, пожалуйста, о своих положительных чертах.

I’m a proactive person, who likes to see results and be responsible for his/her decisions . – Я человек с активной жизненной позицией, которому нравится видеть результаты и быть ответственным за принятые решения.
I always remain self disciplined and calm in tangled situations. – Я всегда остаюсь собранным и спокойным во время сложных ситуаций.
to be broad–minded – иметь широкие взгляды
to be conscientious – быть добросовестным
to be creative – быть творческим
to be enthusiastic – быть полным энтузиазма
to be innovative – быть новатором
to be personable – быть представительным
to be focused on – быть сфокусированным на
to be a problem–solver – легко решать проблемы
always take initiative – всегда брать инициативу на себя
to have team building skills – обладать навыками формирования коллективной работы
to have a good work ethic – обладать пониманием трудовой этики.

What is the main reason you would like to work here? 

Почему Вы хотели бы работать здесь?

I'm confident that your company will allow me ... – Уверен, что ваша компания позволит мне …
...to become a profound specialist – стать выдающимся специалистом
.
..to put into practice – воплотить в жизнь
...to make use of the knowledge / the experience – использовать знания / опыт
...to grow both as a professional and as a human – вырасти как профессионал и личность
I’ve always taken an interest in IT and the company excels in the current sphere. – Я всегда испытывал интерес к IT, а ваша компания лучшая в текущей сфере.
The enterprise is considered one of the best is this field – предприятие считается одним из лучших в этой области..

Where do you see yourself in five years from now? 

Кем вы видите себя через 5 лет?

By then, I will have my knowledge enhanced and become more independent in what I do. – К тому времени я улучшу свои знания и стану более свободным в том, что делаю.
By then, I would have liked to … / I would have preferred to … – К тому времени я бы хотел …
to develop / improve skills – улучшить навыки
to be more productive – быть более продуктивным
to create more of a name for the company / myself – работать на благо компании / стать известной фигурой
to achieve a higher position – получить повышение
to get more involved in … – быть более вовлеченным в
to take on interesting projects – заниматься интересными проектами
to become an innovative thinker – стать творческим мыслителем
to build a career here – построить здесь карьеру

What kind of salary do you expect? 

Каковы Ваши ожидания насчет заработной платы?

I suppose, $65,000 per year is typical based on requirements and responsibilities . – Полагаю, что, беря во внимание требования и обязанности, заработная плата составит $65000 в год.
I’m sure, you’ll offer a salary that’s considered competitive in the current field. – Уверен, что вы предложите заработную плату, которая считается конкурентоспособной в данной области.
I need more information, pertaining to the position, before we could start salary discussion. – Мне необходимо больше информации относительно вакансии, прежде чем мы могли бы начать обсуждение заработной платы.
Based on the market research / the current salary / past experience – основываясь на исследовании рынка / текущей заработной платы / прошлом опыте
to expect something higher – ожидать заработную плату повыше
performance bonuses – бонусы, зависящие от результатов работы
healthcare/ medical insurance – здравоохранение/ медицинская страховка
future pay raises – будущая прибавка к заработной плате
free gym membership – бесплатный абонемент в спортзал
extra days off – дополнительные выходные
retirement contributions – взнос в пенсионный фонд
flexible work hours – гибкие часы работы

You’re welcome to ask any questions, if you have them. 

Вы можете задать любые вопросы, если они есть.

Who will I be working closely with? – С кем я буду тесно работать?
How soon may I hear from you? – Когда мне ждать новостей?
Does the company offer ... – Предлагает ли компания ...
any benefits for its workers? – какие-либо льготы сотрудникам?
in–house training for its employees ? – обучение специалистов?

Вопрос рекрутера

Ответ соискателя и полезные фразы для интервью

Why you left your previous job? 



Почему Вы ушли с предыдущего места работы?

I want to become a true professional in this field. To do so I need to be a part of really challenging projects. Unfortunately, my previous company due to objective reasons was unable to give me such opportunity. Searching for openings I paid attention that your company could provide me with that. Was I right? 

Я хотел бы стать профессионалом в этой области. Чтобы стать им, необходимо участвовать в продвинутых проектах. Предыдущая компания, к сожалению, такой возможности по объективным причинам, предоставить не могла. Изучая вакансии, обратил внимание, что в вашей компании такие возможности можно получить. Я не ошибся?

What’s the main reason you would like to work here? 



Почему вы хотите работать в нашей компании?

I’d love to become one of the best professionals in this field. So, I need to be a part of really challenging projects. Those plans and tasks I saw in job description perfectly fit my career goals. Looking at this opening I paid attention that your company had these challenging projects. Was that true?
Previously I managed a project being able to accomplish all tasks at costs 30% lower of standard ones. And that project was pretty similar to one of yours. Surely, I can tell you more about that if you are interested.
 

Я хотел бы стать одним из лучших специалистов в этой области. Чтобы стать им, необходимо участвовать в продвинутых крутых проектах. Те планы и задачи, которые я увидел в описании вакансии — полностью соответствуют моим карьерным планам. Посмотрев вакансию, я обратил внимание, что в вашей компании такие проекты есть. Это правда? У меня был проект в котором мне удалось выполнить все задачи с затратами на 30% ниже стандартных. Этот проект похож на один из ваших. Если вам интересно я расскажу подробнее.



Предварительный просмотр:

PARTICIPANT SELF-EVALUATION FORM

        After you participate in a lesson, answer the following questions by putting a check [v] in the appropriate spaces.

1. When you spoke, how often did you use English?

____________ A. All the time.

____________ B. Most of the time.

____________ C. Some of the time.

____________ D. None of the time.

2. How many times did you have a chance to speak during the lesson?

____________ A. Five or more times.

____________ B. Three or four times.

___________ C. One or two times.

____________ D. None of the times.

3. Did you have any problems during the lesson? Check any of the following that apply to you:

____________ A. I didn’t understand the topic.

____________ В. I didn’t know enough about the topic to contribute ideas.

____________ С. I couldn’t think of anything to say.

____________ D. I had problems with vocabulary. I didn’t know the right words in English to say what I wanted.

____________ E.I had problems with grammar.

____________ F. I had some problems with my pronunciation.

____________ G. I haven’t had enough practice in speaking English and I just couldn’t get the words out.

____________ H. It was difficult to use the expressions for this lesson.

____________ I. Other speakers interrupted me.

____________ J. Other speakers didn’t give me the chance to talk.

____________ К. I felt nervous or shy.

____________ L. Nobody paid attention to what I said.

____________ М. I couldn’t understand the other speakers.

____________ N. I think I talked too much.

____________ 0. Other problems.

5. Overall, how do you think your group did?

Excellent

Satisfactory

Weak

Unsatisfactory


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект урока "Первые современные люди"

Описаны происхождение и основные направления эволюции кроманьонцев....

План-конспект урока "Первый признак равенства треугольников "

План-конспект урока "первый признак равенства треугольников" 7 класс.Урок с использованием ЦОР....

Конспект урока Первая Пуническая война 5 класс

Урок в игровой формедля закрепления материала по Древнему Риму....

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА ПЕРВЫЕ РУССКИЕ КНЯЗЬЯ Урок истории с применением ЭОР

Предлагаю конспект урока истории с использованием ЭОР. Процесс использования ЭОР на уроке истории предполагает изменение роли учителя. Позиции педагога на данном уроке меняются, он становится скорее "...

План-конспект урока "Первая российская революция 1905-1907 гг."

В данном уроке представлены следующие педагогические технологии: групповые технологии (В.К. Дьяченко), технология уровневой дифференциации (В.В. Фирсов), компьютерные технологии (новые информационные ...

Конспект урока "Первые люди на Земле" 5 класс

Конспект урока  в 5 классе "Первые люди на земле" Может использоваться как самостоятельно, так и в качестве основы для презентации....

Конспект урока Устное собеседование ОГЭ 9 класс

ТЕМА УРОКА: «Подготовка к написанию сочинения-рассуждения в рамках подготовки к ОГЭ по русскому языку (выполнение задания 15.3 части 3)»....