Разработка урока на тему:"Хуучна болн өдгә цагин хальмг күүкд улсин бәәдл –җирһлинь" («Жизнь девушек настоящего и прошлого временах»)
план-конспект урока (6 класс)

Айтмухамбетова Айса Улюмджиевна

Разработка урока на тему: "Хуучна болн өдгә цагин хальмг  күүкд улсин бәәдл –җирһлинь" 6 класс

Диплом III степени республиканского конкурса "Лучшая разработка урока по калмыцкому языку и литературе" среди учителей калмыцкого языка и литературы ОО, преподователей калмыцкого языка СПО РК. В номинации "Лучшая разработка урока по калмыцкому языку" для 6 классов. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon razrabotka_otkrytogo_uroka_6_klass.doc50.5 КБ
Office presentation icon prezentatsiya_k_uroku6b.ppt2.38 МБ

Предварительный просмотр:

МОБУ «Троицкая средняя образовательная школа им. Г.К. Жукова»

Открытый урок по калмыцкому языку

 на тему: «Жизнь девушек настоящего и прошлого временах»  

Учитель калмыцкого языка и литературы

Айтмухамбетова А.У.

Ученики 6 класса

Троицкое 2019 г.

Кичәлин төр: «Хуучна болн өдгә цагин хальмг  күүкд улсин бәәдл –җирһлинь «

Кичәлин йовуд:

I.Оргмомент.

Мендвт, 6б класс! (Здравствуйте 6 класс)

Эндр ямаран өдр? (Какое сегодня число?)

Долан хонгин ямаран өдр? (Какой сегодня день недели?)

Ода ямаран җилин цаг? (Какое сейчас время года?)

Һаза эндр ямаран йиртмҗ? (Какая сегодня погода?)

II.Дассар харвлһн. Герин даалһвр шүүлһн: «Манҗин Нимгр. «Ик герин бичкн эзн» (Проверка домашнего задания. Нимгир Манджиев «Маленькая хозяйка большого дома» )

- Күүкд, сүл кичәлмүдтән мадн ямаран төрәр күүндвр келәвидн? Ямаран бичәчин, ямаран үүдәвр мадн дасчанавидн? (Ребята, по какой теме мы беседовали на прошлых уроках? С каким писателем мы познакомились, какой рассказ мы прочитали?)

- Манҗин Нимгрин тускар мадн ю меднәвидн?...(Что мы знаем о Нимгире Манджиеве?)

(Катя Монькаева намтрнь келҗәнә) (Рассказывают биографию)

- «Ик герин бичкн эзн» гидг келврин һол дүр кемб? (Кто главный герой рассказа «Маленькая хозяйка большого дома»?)

- Цаһана тускар тадн ю меднәт? Эн ямаран дүрстә, бәәдлтә күүкн? (Что вы знаетео девочке Цаган? Как она выглядит?)

(чеежәр келврин тасрха Алтана Монькаева)(Рассказывают наизуть)

- Ямаран заңта күүкн? (Какой у нее характер?)

- Көдлмшч гисн мадн юунас медүвидн? (Как мы узнаем, что она трудолюбивая?)

((чеежәр келврин тасрха Данир, Амуля) (Рассказывают наизуть)

Тегәд, «Ик герин бичкн эзн» гидг келврин һол дүр Цаһан, эн арвн долата, сәәхн көдлмшч күүкн. Түүрвәч энүг «ик герин бичкн эзн» гиҗ нерәднә. Энүнә кишгнь ирх гиҗ медгднә. Юңгад гихлә, көдлмшч улсиг олн-әмтнә дунд йир күндлдг билә, эднә тускар күч-көлснә үлгүрмүд тогтасн бәәнә. (Итог: Главный герой рассказа «Маленькая хозяйка большого дома» девочка Цаган, ей 7 лет, красивая, трудолюбивая девочка. Автор называет ее ------- Ее счастливое время придет, птому что люди всегда уважительно относились к трудолюбивым. О них слагались пословицы и поговорки.)

- Ямаран күч-көлснә туск үлгүрмүд тадн меднәт? (Какие вы знаете пословицы о труде?)

II.Шин төр: «Хуучна болн өдгә цагин хальмг  күүкд улсин бәәдл –җирһлинь».

2.1. Хуучна цагин бәәдл-җирһл келврт.  Шин җирһлин төр келврт. (Новая тема: «Жизнь девушек в прошлое время и настоящее время»)

Тегәд, күүкд, Цаһан – күчтә сән, сәәхн хальмг күүкн гисн мадн медүвидн. Болв, -- Манҗин Нимгр ямаран цаг келвртән үзүлҗәнә? (Итак, мы узнаем, что Цагана – сильная, красивая девочка. Но о каком времени пишет Нимгир Манджиев?)

- Хуучна цаг гиҗ юунас медгднә? (Как мы узнаем, что время прошлое?)

- Танаһар болхла, өдгә цагин күүкд улсин бәәдл –җирһлинь хуучна цагт бәәсн күүкд улсин бәәдл –җирһләс йилһрнү? Юуһарн? (Как вы думаете, отличается ли жизнь девушек прошлого и настоящего времени?)

         Келврин хойрдгч әңгд Цаһана җирһлинь бас сольн гиҗәнә – күүкн сурһуль сурхар шииднә, тегәд энүнә бәәдл-җирһлнь шинрх гисн сана маднд бичәч үзүлҗәнә. Тадн эн әңгиг гертән эврән умшҗ үзтн. (Во второй части рассказа жизнь Цаганы меняется. Она желает учиться и мировозрение девушки обновляется. Эту частьдома прочитайте сами))

2.2. Өдгә цагин хальмг күүкд улсин бәәдл-җирһл. (Жизнь девушек настоящего времени).

Ода болхла, цааранднь: тадн өдр болһн экнрин, эгчнрин, ээҗнрин бәәдл –җирһлнь үзнәт, орлцнат, тегәд ямаран үүлдвр-көдлмш эдн өдрин туршарт күцәнә? Эднә өдрин диг-даран ямаран? (Продолжим: вы каждый день видите жизнь ваших мам, сестер и бабушек. Что они делают в течении дня? Какой у них режим дня?)

Тадна экнр, эгчнр, ээҗнр - өдгә цагин хальмг күүкд улс. Эндр Болдырев Байр эврәннь экиннь тускар келҗ өгхәр бәәнә… (Ваши мамы, сестры, бабушки – это женщины настоящего времени. О жизни своей мамы расскажет нам Болдырев Байр)

- Көвүд-күүкд,таднд болхла, эврәннь ээҗ-экнрин,эгчнрин тускар келх юмн бәәнү? (Ребята, а что вы можете рассказать о жизни своих мама, сестер и бабушек?)

- Хаврин ямаран сән өдр давсн бәәнә? Тадн элгн-садан, таньлан яһҗ йөрәвүт? (Какой праздник прошел? Как вы их поздравили?)

        Эс йөрәсн болхла, эндр ирәд йөрәһәд, ханлтан өргтн. Би тадн нанд нерәдсн открытк бас хадһлҗанав, бичсн бүлән үгмүдт байрлҗанав… (Если не поздравили, обязательно поздравьте. И выразите им свою благодарность. Я также выражаю вам свою благодарность за ваши поздравления.)

- Нанд тиим сурвр бәәнә: ямаран келврин ямаран нертә һол дүр экдән сән, залу кевәр нөкд болдг билә? (У меня к вам такой вопрос. В каком рассказе, какой главный герой помогает своей маме, как настоящий мужчина.)

- «Һурвн зург» түүкд ямаран цаг үзүлгдҗәнә? (Какое время показано в рассказе «Три рисунка»)

- Энд ямаран күүкд улсин дүрмүд үзүлгдҗәнә? Эдн ямаран? (Как здесь описывают женщин, какие они?)

Чик. Дәәнә цагин көвүд-күүкд икчүдт, Төрскндән йир ик нөкд болг билә гиснь мадн Балакан Алексейин түүкәс тодрхаһар медүвидн. (Из рассказа Алексея Балакаева мы видим, что в военное время, пытаясь оказать всякую помощь своей Родине мальчики и девочки рано повзрослели).

Ода болхла, Хулаев Эренцен Цаһана әдл күүкдт, дәәнә цагин, тадна эк-эгчнрин әдл күүкд-улст нерәдсн нег шүлг умшҗ өгх (Осорин Утнасн «Хальмг күүкн»)(А сейчас Хулаев Эренцен прочитает нам стихотворение посвященное всем женщинам калмычкам.)

2.3. Шин төрән батрлулһна көдлмш. Кичәлин ашнь (Итог новой темы)

- Көвүд-күүкд, мадн эндрк кичәлдән юуна, эс гиҗ юуна тускар күүндүвидн? (Ребята, сегодня на уроке мы о ком, или, о чем беседовали?)

- Чик. Манҗин Нимгрин келврин һол дүр Цаһана тускар . Дәкәд кенә тускар, кенлә мадн Цаһаниг дүңцүлҗәнәвидн? (Правильно. Мы говорили о главной героине расказа Нимгира Манджиева – девочке Цаган. А также, с кем мы сравниваем главную героиню?)

- Чик. Өдгә цагин күүкд улсла дүңцүлҗәнәвидн. Тегәд, эднә бәәдл –җирһ, танаһар болхла, юуһарн солю, юуһарн әдл? (Правильно. Сравниваем с жизнью женщин настоящего времени. Как по-вашему в чем сходство и в чем отличие в жизни женщин-калмычек.)

- Ода тадн эврән кичәлин төр келҗ чадҗант? Яһҗ мадн кичәлән нерәдхүвидн? (А теперь вы сами назовите мне тему нашего урока.)

- Чик. Девтрмүдтән бичцхәтн: «Хуучна болн өдгә цагин хальмг  күүкд улсин бәәдл –җирһлинь». (Правильно, запишите в тетради «Жизнь девушек настоящего и прошлого времени»)

Нертә бичәч Балакан Алексей хальмг күүкд улсин тускар йир чинртә шүлг бичв. «Экм, иньгм, күүкм». Эн нернь яһҗ орчулхмб? Эн шүлгиг Монтка, Даян, Наташа келҗ өгх. (Известный писатель Алексей Балакаев написал стихотворение посвященное для всех девушек. «Мама родной друг». Как переведем это стихотворение. Это стихотворение нам прочитает Даяна и Наташа.)

Ода цуг эн тодлвран  ахр  келвр кеҗ бичий: (И в заключении запишите небольшой рассказ.)

«Хальмг күүкд улс кезә чигн олн зүсн көдлмш кеҗ йовна. Эдн гер-малан хәләнә, күүкдүдән сән кевәр өскнә, олна җирһлд орлцна. Хуучна цаг болвчн, өдгә цагт болвчн хальмг күүкд улс – йоста герин эздүд». (Женщины в любое времявыполняют очень много работы. Работа по дому, растить детей и много другой работы. Что в прошлом, что в настоящем времени – женщины настоящие хозяйки своего дома.)

III.Герин даалһвр. Темдгүд. (Домашнее задание. Оценки)

Гертән эн ахр келврән тодлҗ, дасч иртн. (Выучить рассказ.)

Эндрк кичәлдән тадн гемм-уга көдлүт гиҗ би санҗанав. Байр, Амуля, Данир йир сән белдвр кев, шүлг умшсн көвүд-күүкд бас гемм уга, цугтатднь сән темдг тәвҗәнәв. (По моему мнению, вы сегодня неплохо поработали. Байр, Амуля, Динир подготовили хорошую работу, все кто читал стихи также получают 5)

Кичәл чилв, сә-менд харһий! (Урок окончен, до свидания!)


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Манҗин Нимгр – нертә хальмг бичәч Манҗин Нимгр 1905 җилд Цекрт хотнд төрв. Хальмг литературин ууһн бичәч. Барлсн дегтрмүд: «Һашута үнн» (келврмүд,1929); «Улан одн» (шүлгүд,1933); «Дуудын дегтр» (дуд, 1935), «Колхозин туск келвр» (түүк, 1936 ). 1905-1936

Слайд 2

«Ик герин - бичкн эзн» Келврин һол дүр – Цаһан - сәәхн, көдлмшч, арвн долата күүкн

Слайд 3

Хуучна цаг «Ик герин - бичкн эзн» келврт

Слайд 4

Бичә март! Умш! Цаһана бәәдл-җирһл сольн гиҗәнә! (81-83хх)

Слайд 5

Мини эк- Болдырева Светлана Анатольевна - һурвн үртә

Слайд 6

Мини эк герин дала көдлмш кенә, маднд урокан кехд нөкд болна

Слайд 7

Мини эк-уяч. Сяяхн хувц көдлмштән (ательед), гертән уйна.

Слайд 8

Мини экин сул цаг: хатхмр, цецгә суулһн, маднла наадн, маши йовулһн

Слайд 9

Мини эк – өдгә цагин ик герин бичкн эзн

Слайд 10

Дәәнә күүкд-көвүд эк-эцкнртән нөкд болдг билә…

Слайд 11

Хальмг бичәчнр күүкд улст үүдәврмүдән нерәднә… Х Хоньна Михаил (1919-1981) Инҗин Лиҗ (1913-1995) Нармин Морхаҗ (1915-1993)

Слайд 12

Сурврмудт хәрү ѳгтн Мадн эндрк кичәлдән юуна, кен ә тускар күүндүвидн? Кенлә мадн Цаһаниг дүңцүлҗәнәвидн? Хуучна цагин болн ѳдгә цагин күүк д улсин бәәдл –җирһл юуһарн солю, юуһарн әдл? Яһҗ мадн кичәлән нерәд җ чадҗанавидн ? Тѳр: «Хуучна болн өдгә цагин хальмг күүкд улсин бәәдл –җирһл»

Слайд 13

«Экм, иньгм, күүкм…»

Слайд 14

Мана төр: «Хуучна болн өдгә цагин хальмг күүкд улсин бәәдл –җирһлинь». Хальмг күүкд улс кезә чигн олн зүсн көдлмш кеҗ йовна. Эдн гер-малан хәләнә, күүкдүдән сән кевәр өскнә, олна җирһлд орлцна. Хуучна цагт болвчн, өдгә цагт болвчн, хальмг күүкд улс – йоста герин эздүд.

Слайд 15

С ән - менд харһий!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта

Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта...

Разработка урока по теме "Предлоги времени в английском языке для 5-6 класса"

Данный урок предназначен для учеников 5-6 класса как отработка и закрепление тем Present Simple, Present Continuous и предлоги времени....

Разработка урока по теме "Обозначение времени".

План урока составлен с использованием сингапурских структур и индивидуальной рефлексии....

Методическая разработка урока по теме "Страдательные причастия прошедшего времени"

Методическая разработка урока по теме "Страдательные причастия прошедшего времени"...