Мои педагогические находки
материал по музыке

Ооржак Хеймер-оол Делгержепович

«Педагогическое находка»

Непосредственно-образовательная деятельность

«Художественно – эстетическое развитие»

«МУЗЫКА»

«История веселых ноток»

Старшая группа

Цель: развитие у детей старшего дошкольного возраста музыкально – эстетического восприятия, потребности к творческому самовыражению.

Задачи:

Образовательные:

  • Формировать музыкальный вкус;
  • Учить детей взаимодействовать друг с другом;
  • Научить ребенка слушать, слышать и воспринимать музыку;
  • Обогатить детей музыкальными знаниями и представлениями в музыкальной игре;
  • Формировать у детей потребность узнавать новое в музыке, музыкальных терминах.

Развивающие:

  • Развивать творческие способности детей через слушание музыки, музыкальные впечатления в исполнительской, творческой деятельности;
  • Развивать коммуникативные способности, возможности творческого использования музыкальных впечатлений в повседневной жизни;
  • Развивать детское творчество во всех видах музыкальной деятельности.

Воспитательные:

  • Воспитывать художественно – эстетический вкус;
  • Воспитывать положительное восприятие музыки, уважительное отношение к знаменитым композиторам;
  • Заложить основы гармоничного музыкального развития;
  • Расширять и активизировать словарный запас: композитор, нотная грамота, нотный стан, скрипичный ключ, названия нот.

Интеграция образовательных областей:

  • «Художественно – эстетическое развитие»;
  • «Речевое развитие»;
  • «Социально – коммуникативное развитие»;
  • «Познавательное развитие»;
  • «Физическое развитие».

Методы:

  • объяснительно-иллюстративный;
  • проблемного изложения;
  • эвристический (частично поисковый);
  • исследовательский.

 

Материалы и оборудование: ноутбук; экран; проектор; крупный пазл (избушка, ступа, метла, пеньки); видеозапись «Обращение Феи музыки»; презентация «Веселые нотки», магнитная доска, ноты из бумаги.

 

Скачать:

Реклама
Онлайн-тренажёры музыкального слуха
Музыкальная академия

Теория музыки и у Упражнения на развитие музыкального слуха для учащихся музыкальных школ и колледжей

Современно, удобно, эффективно

Посмотреть >


Предварительный просмотр:

      Муниципальное бюджетное дошкольное общеобразовательное      учреждение детский сад « Челээш» с,Саглы Овюрского кожууна РТ

           

             Конкурсное задание

«Педагогическое находка»

Непосредственно-образовательная деятельность

«Художественно – эстетическое развитие»

«МУЗЫКА»

«История веселых ноток»

Старшая группа

http://ranok-creative.com.ua/img/6507/6931.jpg

Музыкальный руководитель

МБДОУ детский сад «Челээш» с. Саглы Овюрского района Р.Т.

Ооржак Хеймер-оол Делгержепович

Цель: развитие у детей старшего дошкольного возраста музыкально – эстетического восприятия, потребности к творческому самовыражению.

Задачи:

Образовательные:

  • Формировать музыкальный вкус;
  • Учить детей взаимодействовать друг с другом;
  • Научить ребенка слушать, слышать и воспринимать музыку;
  • Обогатить детей музыкальными знаниями и представлениями в музыкальной игре;
  • Формировать у детей потребность узнавать новое в музыке, музыкальных терминах.

Развивающие:

  • Развивать творческие способности детей через слушание музыки, музыкальные впечатления в исполнительской, творческой деятельности;
  • Развивать коммуникативные способности, возможности творческого использования музыкальных впечатлений в повседневной жизни;
  • Развивать детское творчество во всех видах музыкальной деятельности.

Воспитательные:

  • Воспитывать художественно – эстетический вкус;
  • Воспитывать положительное восприятие музыки, уважительное отношение к знаменитым композиторам;
  • Заложить основы гармоничного музыкального развития;
  • Расширять и активизировать словарный запас: композитор, нотная грамота, нотный стан, скрипичный ключ, названия нот.

Интеграция образовательных областей:

  • «Художественно – эстетическое развитие»;
  • «Речевое развитие»;
  • «Социально – коммуникативное развитие»;
  • «Познавательное развитие»;
  • «Физическое развитие».

Методы:

  • объяснительно-иллюстративный;
  • проблемного изложения;
  • эвристический (частично поисковый);
  • исследовательский.

Материалы и оборудование: ноутбук; экран; проектор; крупный пазл (избушка, ступа, метла, пеньки); видеозапись «Обращение Феи музыки»; презентация «Веселые нотки», магнитная доска, ноты из бумаги.

Ход НОД:

Дети входят в музыкальный зал

Музыкальный руководитель: Здравствуйте, ребята! Посмотрите, сколько сегодня гостей к нам пришло. Давайте поздороваемся!

Встанем рядышком, по кругу,

Скажем: «Здравствуйте!» друг другу.

Нам здороваться не лень:

Все «Привет!» и «Добрый день!»

Если каждый улыбнется –

Утро доброе начнется «Доброе утро!»

С гостями мы поздоровались, а теперь пора и  друг с другом поздороваться.

Коммуникативная игра «Экии, оннук!»

Под музыку дети весело  ходят по залу, слушая музыкальное произведение «Сайзанак» из репертуара Шынгыраа когда прекращается музыка, дети ищут себе пару. Когда пары сформированы, дети приступают к приветствию:

Экии, оннук! (здороваются за руки)

Кандыг турдун? (похлопывают друг друга по плечу)

Каяа чордун? (теребят друг друга за ухо)

Мен чалгаарап турдум! (складывают руки на груди в области сердца)

Сен чедип келдин! (разводят руки в стороны)

Эки –дир! (обнимаются)

После игры дети садятся на стульчики

Музыкальный руководитель: Я хочу раскрыть вам небольшой секрет, наши гости очень любят музыку, и сегодня на музыкальное занятие они хотят остаться вместе с нами. Вы не против?

Дети: Нет!

Муз.рук. Ребята  поиграем немножко?

Пальчиковая гимнастика « Дождик».

Дождик,дождик веселей -пальчиками массаж по голове

Капай-капай не жалей-с пальчиками по ладоням

Умываются сады-

Улыбаются цветы-гладим щечки

Будем рады я и ты-обнять себя

Музыкальный руководитель: с нами на связи Фея музыки, все внимание на экран.

На экране видеозапись «Обращение Феи музыки»

«Дорогие ребята старшей группы! Я знаю, что вы очень любите музыку и музыкальные занятия. Я тоже очень люблю музыку, но у меня случилась беда – пропали нотки. Помогите, пожалуйста, их отыскать».

Музыкальный руководитель: поможем Феи музыки?

Дети: поможем!

Музыкальный руководитель: Чтобы хорошо понимать кто такая Фея музыки и нотки, я должна рассказать одну историю.

Рассказ сопровождается слайдами: презентация «Веселые нотки»:

«Жила была очень известная семья: папа – скрипичный ключ, мама – Фея музыки, и было у них семеро детей, семь нот: До, Ре, Ми, Фа, Соль, Ля, Си. Три сыночка: До, Ми, Соль, и четыре дочки: Ре, Фа, Ля, и Си. Которые, как и все дети любят играть и гулять. У этой семьи имеется свой пятиэтажный дом – Нотный стан. Каждая нота занимает свое место на нотном стане – свою уютную квартирку. Папа – Скрипичный ключ, самый главный в доме, всегда стоит впереди нотного стана. Живут нотки в своем доме дружно – почти никогда не ссорятся. Однажды с ними приключилась удивительная история. В один прекрасный день, ноты вышли гулять на улицу, заболтались, заигрались в «прятки» и не заметили, как оказались далеко в лесу, было очень холодно, они заблудились»

Я думаю, что их кто-то похитил. Без нот нам с вами не обойтись, композиторы бы не писали бы музыку, а мы ее не услышали и не смогли бы петь и танцевать. Надо что-то делать. Что же нам делать?

Дети: пойдем в лес искать нотки!

Музыкальный руководитель: вы согласны отправиться в путь?

Дети: Да!

Музыкальный руководитель: поможем им вернуться. Тогда в путь. А пойдем мы туда по тропинке вместе с музыкой. Поворачивайтесь друг за другом, выпрямляйте спины, пойдем так, как нам подскажет музыка

Скрипит под ногами тихо снежок,

Бежим на носочках, не отставай-ка, дружок.

Кругом много снега, сугробы лежат,

 Чтоб не провалиться – делай шире шаг

Чтоб согрелись наши ножки,

 Мы поскачем по дорожке. «Поскоки» Т. Ломовой

С вами шли, шли, шли и в волшебный лес пришли.

Слышите пение птиц? Фонограмма «Кушкаштар аялгазы»

А в лесу дышится легко и свежо, давайте подышим.

Песня « Дагааларым» сл.К.Натпий-оола, муз.А.Чыргал-оола.

На экране показ избушки на курьих ножках.

Музыкальный руководитель: Ребята, посмотрите, это же избушка на курьих ножках.

На экране портрет П.И Чайковского, звучит «Баба Яга» П.И Чайковского

Музыкальный руководитель: слышите знакомую музыку? Я вижу, что вы догадались, кто похитил нотки.

Слушание «Баба Яга» П.И Чайковского

Музыкально-дидактическа игра «Чинчи чажырар» (дети по очереди берут бусинки в руки и говорят о характере музыки)

Музыкальный руководитель: Ребята, а мы сможем собрать детали вот этого большого пазла? И посмотрим, что получиться.

Коллективная работа: «Собери избушку», фоном звучит «Баба Яга» П.И Чайковского. В конце произведения в зал входит Баба Яга (воспитатель старшей группы)

Музыкальный руководитель: Ребята, посмотрите, кого мы встретили.

Баба Яга: Здравствуйте, гости дорогие! Зачем пожаловали?

Дети: Баба Яга, мы ищем нотки.

Музыкальный руководитель: не вы ли их похитили?

Баба Яга: скажу честно, скучно мне в лесу одной, Леший куда-то запропастился. А тут гляжу, нотки идут, думаю, пусть у меня поживут, да повеселят.

Дети: отдайте, Баба Яга, на пожалуйста, ноты. Мы без них не можем песни петь, танцевать и играть. Нам очень грустно.

Баба Яга: а я хочу стать образованной, современной. Я ведь еще не старая!(поправляет прическу). Хочу нотную грамоту изучать, чтобы потом песни в лесу на праздниках петь, танцевать. Ну, если вы меня, к приезду Лешего этому научите, то отдам я вам ваши нотки быть по-вашему!

Дети-нотки выстраиваются в линейку –диалог с музыкальным руководителем:

Музыкальный руководитель: Есть у каждой нотки дом.

Где живем ты нота ДО?

1 ребенок: Здесь, на меленькой скамейке, на добавочной линейке (ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: Нота Ре, ты, где живешь? Где ты песенки поешь?

2 ребенок:найти меня суме-ка под первою линейкой(ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: Смотри, запомни и пойми! Пропела звонко нота МИ.

3 ребенок: Первая линейка – высоко не лезть,

Первая линейка – хорошо и здесь!(ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: между первой и второй ФА глядит в окошко.

4 ребенок: Между первой и второй – тесно мне немножко. (ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: На второй линейке СОЛЬ с нотой ФА встречается

5 ребенок: Если скажешь Фа и Соль – слово получается. (ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: Спросила нота ЛЯ:

6 ребенок: А вы заметили меня? Между второй и третьей пою я детям песню.(ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: А на линейке третьей СИ, на самой серединке

7 ребенок: Пою, когда не попроси я ноты без запинки.(ставит ноту на нотный стан).

Музыкальный руководитель: ДО вверху и ДО внизу – это не забава

Дети ноты: Мы споем от ДО до ДО – получится ОКТАВА.

«Песенка про гамму» Слова Н. Соловьевой, музыка Г. Струве.

Баба Яга: Вот спасибо вам ребята, столько узнала нового сегодня. Я так рада, что с вами встретилась, Леший не проверит. Загибаем пальцы, хочу посчитать, чему научилась. Теперь я первое –знаю все ноты, второе –знаю песню, а вот только танцевать не умею.

Музыкальный руководитель: И танцевать мы тебя Баба Яга научим

Танец «Арам,зам, зам» турецкий детский танец.

Баба Яга: Я почему злая была, потому что ничего не умела, а теперь умею петь танцевать и ноты знаю. Просите, что хотите!

Дети: Верните нам наши нотки, пожалуйста.

Баба Яга: Да, пожалуйста!

Баба Яга надевают каждому ребенку на шею ноту.

Музыкальный руководитель: Спасибо, Баба Яга, а нам пора возвращаться в детский сад.

Звучит песня Сл.М.Тирчина,  Муз.Г.Ховалыгга  «Тайбын турда омак».

Музыкальный руководитель: На пути попалась красивая снежная поляна, давайте ляжем в снег и полежим, посмотрим на небо

Релаксация «Ак-кок дээр».

Музыкальный руководитель: Ну вот, мы снова с вами дома. Вот такая история приключилась однажды с нотами. Вернувшись, домой, нотки разошлись по своим квартиркам, а маме с папой пообещали, что никогда больше далеко от дома уходить не будут. Живут нотки в своем доме дружно и никогда не ссорятся.

Рефлексия:

Давайте вспомним, что нам сегодня пришлось делать?

Кого мы встретили в лесу?

Чему мы научили Бабу Ягу?

Что узнали нового?

А теперь, ребята, предлагаю подарить вот такие веселые скрипичные ключи нашим гостям, в память о нашей встречи.

Дети дарят гостям скрипичные ключи.

Музыкальный руководитель: А теперь пора проститься.

Вика: Прощаться, как известно,

Не очень интересно.

Но мы кивнем головкой,

Помашем на прощанье

И дружно – дружно скажем «До свидания!»

Дети под музыку выходят из зала.



Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение детский сад  «Челээш» с.Саглы Овюрского кожууна Республики Тыва

                                         

                                                              

                                                 Конкурсное задание:

                                  «Педагогическая находка»

                  Непосредственно-образовательная  деятельность

                         «Художественно-эстетическое развитие»

                                                 « Музыка»

                                       «Шагаа,Шагаа-часты чала!»

                                              Старшая группа

 

         

                 

                                                                                                                               

                   

                                                                     Составил:

                                                            Музыкальный руководитель: Ооржак Х.Д.

Саглы,2021г.

           Сорулгазы:

  1. Шагаа дээрге эрги чылды аъткарып удээри болгаш унуп келген чаа чылды байырлап уткууру деп уругларны билиндирип ооредир.
  2. Шагаанын албан кылыр ужурлуг кол ёзулалдарын уругларга таныштырар.
  3. Тыва календарь ёзугаар 12 чыл санаашкынны-биле уругларны таныштырар, чечен-мерген болурунга кижизидер.
  4. Уругларнын аас-чогаалга ниити билиин делгемчидер, амыдыралче коружун, эстетиктиг культуразын хевирлээр.
  5. Торээн чурттунга ынакшылды, чоргааралды оттурар.

Дерилгези: Ог, огнун эт-херексели, тыва улегер домактарны, дурген чугааны, тывызыктарны ама саазыннга парлааш азар, 12 чылдын чуруктары, хана солун, олчей удаазынны, тыва угулзалар.

Херек чуулдер:кадак, бичии хумун, аяк, тос карак, сут, артыш, ширээ, ак чемнер, поова, боорзак, кажык, тевек.

Киржикчилери: Башкарыкчы, Ак-Сал ирей, Эне, кырган-ава, группанын уруглары, ада-иелер.

 Байырлалдын чорудуу.

Башкарыкчы: (ол уеде сыгыт-хоомей оожум ырлап турар).

         Ак-кок дээрлиг байлак Тыва чуртка

          Аяс дээрлиг хаяалыг эртенде

          Алызындан кижээ оннук,

          Аажызы хилинчек чок

**************************************

            Куске чылын удевишаан,

Экииргек-даа, дузааргак-даа,

Хонну биче, чаны кортук

Инек  чылын уткуулунар!

***************************************

Чедип келген аалчыларга

Ажы-толге, уругларга

Унуп орар Шагаа-биле

Чалбырааштыг изиг-байыр!

*****************************************

Бистин  болук мурнунарга

Тыва чоннун аас-чогаалын,

Ыры-шулуун, чанчылдарын

Бараалгап бээр часканар-ла!

*******************************************

Ынчангаштын эргим чонум

Шагаавыстын байырлалы

Ажыттынган деп чарладывыс!

Шагаа  деп чул?

Казылган:   

                Шагаа дээрге тыва чоннун

                Чаагай сузук чанчылы-дыр

                Айнын каазын, хуннун эртезин

                Алгап йорээр байыры-дыр.

  Айнаш: 

                  Чылдын солгу эргилдези

                   Чыккылама кышты солуур

                  Чаагай часты уткуп алыр

                   Шагаа айы – Чаа чыл-дыр

Башкы:  Шагаа – кышты удеп, частын келирин оштаан байырлал.Шагаада амылыг амытан бурузунун назынынга бир хар немежир. Ынчангаш «Шаг чаагай, шагаа чаагай» деп йорээп, чаа саган аа сут дег арыг чаагай кузээшкиннерни кузевишаан шагаавысты оюн-тоглаавысты эгелээр-дир бис.

- Бо чуу-дур уруглар?

- Ог.

-Шын-дыр, билир бис, огну Топ Азиянын кошкун чоннары шаг-тоогуден тура чурттаар оран-сава кылдыр ажыглап келген. Ол бистин кырган-аваларывыстын, кырган-ачаларывыстын база чурттап чораан унелиг оран-савазы болур. Ынчангаш «Ог, ог, огжугеш» деп шулукту чугаалаптаалынар уруглар.

                             Шупту: 

                               Ог, ог, огжугеш

                               Ондур чаагай чаглаавыс

                               Дожек,эт-сеп кайы хой

                               Дорже эртип сааданар.

                               Суттуг шайдан аартап

                               Сумележип ойнаалы

                                Ог, ог огжугеш

                               Огбелернин оргээзи.

Ритмиктиг оюн:: «Юрта» ( Тыва аялга оожум ырлап турар).

  1. Юрта, юрта круглый дом (долгандыр кылаштаар)

Побывайте в доме том ( турупкаш,холдарын бурунгаар сунар)

  Гости явятся едва

В печке прыгают дрова ( шураар)

  1. Печке жарко торопится(холдарын дурбуур)

Угостить торопится

Чаям – чаям с молоком( холдарын бурунгаар)

Вкусным жаренной тарой!(холун « арбай-хоорлаар»)

Башкарыкчы: Ада-иелери-биле чолукшуур.

Чолукшуурунун дуруму:Бичии кижи 2 холун адыштарын ору алзы чада туткаш, эптиг-эвилен согуруп бараалгаар, ынчаарга улуг назылыг кижи 2 холунун адыштарын куду алзы туткаш чондур дегзип бараалгаар. Амыр-мендизин айтырар.

- Мендээ-ле бе?

- Мендээ-ле, мендээ! Ынчаарла бот-боттарын хундулежип, эки кузээшкиннер солчур.

Башкарыкчы: - Ойт,  Хартыгавыс чуу кончуг  туткуланып турары ол, аалчылар келген-дир, уткуп хулээп аалынар.

Башкарыкчы:   

Черни, дээрни сирленнедир,

Челер-оюн  чындыннаткан

Ак-Сал Ирей,  Кырган ава

Аалдап кел чор, уткуулунар!

( Ак – Сал Ирей,  Кырган ава, тос карак, аяк, сут, кадак, артыш тудуп алгаш кирип кээрлер)

- Амыр.

- Амыр, амыр.

- Менди-ле бе?

- Менди-ле. А силер эки-ле бе?

-Эки-ле.

Башкарыкчы : Кайыын унген, кайы чедер дээн?

Ак-Сал ирей: Сонгу барыын чукте « Арзайты» хемнин эдээн чурттаан алды оолдуг Ак-Сал ирей  деп ашак мен.

Башкарыкчы: Оо! Силерни кончуг сагынгыр, тывынгыр, хундулээчел кырганнар    деп дыннаан бис харын.

Ак-Сал ирей: Бис база силернин ажы-толунернин дугайын дыннап шаг болган бис, ам оларнын боттары-биле таныжып алыр дээш келдивис.

Кырган-ава: Огбелерден дамчып келген езу-чанчылдарывысты  утпайн сактып, сонуургап чоруурунар кончуг-ла эки-дир.

Ак-Сал ирей:  Хамык чоннун ооруп-хоглеп байырлаары, Шагаавысты -  амыр-менди, хоглуг-баштак уткуулунар,  ажы-толум!

Ак-сал ирей:

-  Эртип турар  Куске чылывыстын аксы-созун дыннавышаан, хулээлгезин  Инек  чылынга хулээтсе чул?

- Шын-дыр, шын-дыр.

      Кырган ава: 

   Шагаа хуну уругларга

    Шагнын чаагай байыры-дыр.

    Оюн-тоглаа каткы-чугаа

    Ол хун черле узулбезин!

    Арбай, тара арбын болзун!

   Ажыл-херек будуп турзун!

    Ажы-толдер хоглеп турзун!

     Аас-кежик долуп турзун!

Чалбарыг: Оршээ Хайыракан!

                         Оран-Тандым,

  Одум-козум,

                    Алдын-тандым,

                    Кок дээрим,

                   Ал-бодум, арбын-чонум,

                  Адын адап, могейип, чалбарып тур мен.

                  Курай! Курай!

(Олурар улус шупту курай-курай, Ак-Сал Ирей аалчыларны, ада-иелерни, уругларны долгандыр артыжап турар).

    Ак-Сал  Ирей:    Чаа чылдын будуузунде

Шагаавыс-даа бо-ла келди.

Улуг-биче чыылган чоннум

Инек  чылын уткуулунар!

                  ***

          Чанып турар Куске чылын

          Чажыг чажып удеп тур бис!

           Чаа келген  Инек чылын

          Чалап тур бис, бараалганар!

Чалбарыы:                         Оршээ Хайыраккан!

           Оран-Тандым,

                                               Одум-козум,

                                               Оонак чаш, ажы-толум

                                                Оваарнынар, кичээнинер

                                                Чамбы типке, торуттунгеш

                                               Чараш кылдыр амыдыраар

                                                 Алдын-тандым,

              Кок дээрим,

              Ал-бодум, арбын-чонум,

              Адын адап, могейип, чалбарып тур мен.

                  Курай! Курай! Курай!

(Олурар улус шупту курай-курай деп курайлаар).

Ыры: «Шагаа» созу: М.Типчинии, аялгазы: Г.Ховалыгныы.

Шагаа,шагаа

Часты чала!

Чаштар, чаштар,

Самнап хоглээл!

 Кожумаа: Шагаа, шагаа,

Шайланар,моорланар!

 Шагаа, шагаа,

Сеткилдерни оорткен.

 Самнап,  ойнап хоглээл!.

Шагаа хуну

Чайыналды.

Уруг-дарыг

Уткуп алды.

Кожумаа:

 Чаа-чыл унген

Шагаа-найыр!

 Оолдар,  кыстар,

  Ойнаалынар!

Кожумаа: Шагаа, шагаа

Шайланар моорланар!

Шагаа,шагаа

Сеткилдерни оорткен.

Шагаа, шагаа,

Самнап, ойнап хоглээл!

Башкарыкчы:               Аалга кирген, ак чем амзаар

                                          Ада-огбем сагылгазы

                                          Амга чедир тыва кижи

                                          Ажыр баспайн сагып чоруур.

                                         «Аалга кирген кижи аяк эрии ызырар,

                                           Арга кирген кижи саат дайнаар»

дижир болгай бис, аяк шайны ишпишаан, ырлаптаалынар.

ЫРЫ «Шайывыс» (оолдар) созу:Кара-Куске Чоодунуу,аялгазы: Альберт Тановтуу.

1.Хуннун ишкеш покпес-даа

Хундут келдиг чемивис

Кузел хандыр аартап аар

Куш-ле киирер шайывыс

2.Ааштаанда тотурар

Ааранда сегидер

Шагзыраанда сергедир

Шайывыс, шайывыс

3.Унген кирген улуска

Ургулчу-ле соннеп бээр

Чугаа соотту ооскудер

Шынап чаагай шайывыс

4.Аштаанда-тоттурар,

Аараанда-сегидер,

Шагзыраанда-сергедир

Шайывыс-шайывыс!

Танцы: «Аяк шайым» (уруглар)

Башкарыкчы: Чанчыл ындыг , ужур ындыг, чалыы салгал уламчылаал! Аалдарга уступ алгаш, адаан-моорей кылыылынар! Кайы аалдын уруглары аас-чогаалынга кончуг эвес, корээлинер, уруглар.

Дурген чугаа  моорейи

Кырган ава:

Дурген, дурген дурген чугаа

Дурум состуг дурген чугаа

Уруглар:

Ойназа

 Ойназын,

Оолдар шупту

Ойназын

Оолдар шупту

Ойнааштын

Ойнаарагын

Ойнатсын

                        Каттырза

                        Катырзын.

                        Хамык чону

                        Каттыртсын

                        Хамык чону

                        Катырткаштын

                        Кара баарын

                        Каттырзын

Башкарыкчы: Танцы « Челер-Ой»

       

Кожаннар моорейи             

Ак-сал ирей:

Кожамыкка кончуг-ла бис,

Кожуп-кожуп салыр-ла бис.

Бугу-ле бо аалчыларга

Кожа тыртып бээр бис бе?

Уруглар.

Айым-биле хунум ышкаш,                              Оолдар.

Айдын чырык чуве-ле чок.                           Арзайтыга, Кожээлигге

Авам –биле ачам ышкаш,                             Анай тепкен эзир-ле мен

Авыралдыг улус-ла чок.                                 Ак-ла баштыг авайымдан

Авай-авай, авайымны,                                    Аажок ынак оглу-ла мен

Ааттынган кавайымны.                                   Кожээлигге, Арзайтыга

Ааттынган кавайымдан                                   Хоме тепкен эзир-ле мен

Артык ынак авайымны.                                   Кок-ле баштыг авайымнын

Донарымны авай-авай,                                   Холчок ынак оглу-ла мен.

Долдай тонун чылдып берем.

Аштаарымны ,авай-авай,

Арбай тараан соктап берем.

Чоруп-чоруп кээримге,

Чода салыр мээн авам.

Чолдак тонун чылдып-чылдып,

Чодам шуглап бээр авам.

Барып-барып кээримге,

Балдыр салып бээр авам.

Багай тонун чылдып-чылдып,

Баарым шуглап бээр авам.

                                                       Уруглар, оолдар

         Ырлапкан дээш бисти канчаар

                                                  Ыргай-биле кагар эвес

Ыргай –биле кагарга-даа

                                                  Ылап чанын салыр эвес

Улегер домактар моорейи                

Ак-сал ирей:

- Эр-хей болдунар, эмин-эртир солун болду!

 Улегер соске кандыг силер

Улежиксеп олур-ла бис.

Уруглар:

Октаргайнын иези-хун,

Кижинин иези-чер.

Эшигде-хоглуг

Эптигде-куштуг.

Эки кылган ажыл-

Элеп читпес оолдар

Соглээн сос-

Керткен ыяш

Ары-чигири амданыг,

Ажыл бурузу ажыктыг

Кырган ава:

Киир тынгаш 1-ден ковей адагылаар,

Ийи-ле сос кожуп алгаш, дурген-дурген

Ундур тынгаш,  чыскаалдырар

Кончуг солун моорей бар, дыннаалынар.

Ак-сал ирей:

Тывызыктар моорейи      

Тывызыымны дытта дижир,

Тыпкан кижи эр-хей дижир,

Тывынгырлар, сагынгырлар

Тывызыкка кандыг силер?

Кырган ава:

Дурген чугаалар моорейи      

Шынап-шынап шынап чугаа

Шынап состуг шынчы чугаа.

Дурген-дурген дурген чугаа

Дурум состуг дурген чугаа.

Башкарыкчы:

Тевек база тываларнын

Тергиин солун оюну-дур

Чеже салгал  дамчып келген

Чер-ле санап шыдавас мен.

Тевер, дагыыр, чиннээр болгаш

Дедир-удур ундуржурун

Кызыл чиннеп, «човадырын»

Кызымактар тиилеп уннер

Танцы: «Тевек»

Вед: Бистин тыва чоннун сагып чоруур 12 уе-шагнын эргилделери бар. Ол 12 эргилделерни адап, оларны алгап-йорээп шулуктээрин чопшээреп корунер.

(12 чылдын шулуктерин уруглар чугаалаар )

Куске

Амыдырап база билир,

Айыыл-халап эндевес-даа.

Чогум боду уян-даа бол,

Чолу бедик амытан бо.

Хамык чылдар эгези боор

Куске чылды хундулээли.

Карыш четпес боттуг-даа бол,

Кучу ында могееээли

Инек чылы

Ийиги чыл –Инек чылы

Ии дадай! Шынгыы чыл-дыр.

Эскериичел, каразыычал-

Элээн берге амытан-дыр

Ынчалза-даа бодун боду

Тутунарын ыяк билир,

Ындыг-мындыг база эвес

Пар

Пар чыл дээрге ушку чыл-дыр

База-ла бир онза чыл-дыр.

Бараанындан коргунчуг бол,

Бары эриг амытан-дыр.

Тоолай чылы

Кортук-даа бол кажарзымаар

Хоюган бол, кичээнгейлиг-

Угааныг тол Тоолайда

Ужур-ла бар, чуве-ле бар

Улу чылы

Чуртталганын сурукчузу,

Чугаа-состун шынчы ээзи,

Чаагай сеткил, кадыкшылдын

Чаякчызы –Улу чыл бо

Чылан чылы

«Дашты чараш, ишти-ирик».

Даады ону ынча дээр бис

Ынчалза-даа чылда Чылан

Ындыг эвес, багай эвес.

Чылан чылда амыдырал

Чындынайнып тарардеп бил

Хой

Хой дег чаагай сеткилдиг мал

Ховар дээрзин боданарам

Хонну биче, чаны кортук

Хоокуйну кээргенерем

Зкииргек-даа, дузааргак-даа,

Эки-ле мал хой-дур ийин.

Будужунден тыртылчак бол

Будурери хой-дур ийин

Мечи

Мечи чылдын угааны-бай,

Менээргентер ынчангаш хой,

Алдарзырак, былдамыш деп,

Атка кирген чылывыс бо.

Харам болган будужунден

Хамык унуш чегей чыл-дыр

Ал-бот эки кыспас болза,

Аш-чут болур чыгыы чыл-дыр

Дагаа

Эртежи-ле бодум бо дээш,

Эртеннин-не кыйгы  салыр

Уйгужуга туразы чок

Улуг ишчи Дагаа бо-дур.

Чулчурукчу, мактаныкчы-

Чугаа –созу хой-даа болза,

Аажы-чаны ажык-чаагай

Аажок онза амытан бо

Ыт

Кижилерде ытка чедер

Кижизиг чан хирелиг-ле

Ынчангаштын кижи эвес,

Ыттын чылда киргени ол

Хаван

Эргилделиг чылдарывыс

Эн-не соолу-Хаван чылы

Кеми-даа чок, багы-даа чок-

Кээргенчиг амытан-дыр

Шынчызы-даа, чытчызы-даа

Шынап, куштуг амытан-дыр.

Буян-кежик тарып чоруур-

«Буруузу» ол амытан боор

Башкарыкчы: Бистер Тывалар 7 чузун малывысты азырап чоруур бис. Мен тывызык салыптайн тывынар че уруглар.

Ажыл бурузун шупту кылыр

Ажылгыр-даа кежээпей боор.

Шанактаар-даа, тергелээр-даа

Шалып кежээ могап турбас!

                                                             Ол чуу-дур уруглар?

-  Аът, шын-дыр. Оолдар «Аъдым» деп танцыны танцылаптар-дыр

ТАНЦЫ «Аъдым»

Кырган ава:

Кузээнинер будуп турзун,

Бодаанынар бодаразын

Оршээ Хайыракан!

Шоштуг дайын ынай турзун!

Чолдуг чыргал бээр турзун!

Аарык-ажык ынай турзун!

Аас-кежии бээр турзун!

Кыраан кижи дыштыг орзун!

Кылык кижи оожургазын!

Аныяк оскен сагланназын!

Азыраан мал арбын болзун!

Ааткыышта чаш кадык болзун!

Бак чуве ынай турзун!

Бай-ла чуве бээр турзун!

Курай,-курай! Чаа чыл-биле!

Курай-курай! Шагаа-биле!

Оршээ Хайыракан!

      Башкы: Кырган-ава биле «Аскак –кадай» деп оюнну ойнаптаалынарам

ОЮН «Аскак - Кадай»

Ыры: «Кадарар мен» созу: Олег Делгер-оолдуу,аялгазы: Каадыр-оол Бегзинии.

            1.Кадар оъттуг ийни,

             Казып-казып оъттаар.

               Хоюм аккыр дуктуг,

              Хоюм чараш, оой-ээй!

               2. Кожагарда ачам

                Хоюн дозуп хунзээр.

                 Чалымнарга ыры

                  Чангыланыр,оой-ээй!

                3. Авам аалга арткаш,

                  Анаа черле орбас.

                 Хураганнар аажап,

                 Хуузун утпас.оой-ээй!

                    4.Алызында баргаш,

                    Авам ачам салгап.

                    Кажаа сынмас хойну,

                     Кадарар мен, оой-ээй!

Ак-сал ирей:

Инек чылын уткаан Шагаавыс байырлалы адакталды. Амыдырал чуртталганарга аас-кежикти, аал-оранынарга амыр-тайбынны, ажы-толунерге, ал-бодунарга кан дег кадыкшылды кузедивис. Шагаа –биле, Курай-курай!



Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное общеобразовательное учреждение

 Детский сад «Челээш» с.Саглы Овюрского коэжууна Республики Тыва

«Педагогическая находка»

участницы конкурса педагогического мастерства

«Воспитатель года Республики Тыва - 2023»

Музыкальный руководитель

Ооржак Х.Д.

Саглы,2023г.

Моя педагогическая находка

                              C:\Users\1\Downloads\image-23-01-23-12-53-14.jpeg                   

Фамилия, имя, отчество: Ооржак Хеймер-оол Д.

Образование: среднее-профессиональное, КГБПОУ «Минусинский колледж культуры и искусства»                                                     Место работы: Муниципальное  бюджетное дошкольное         образовательное учреждение детский сад

«Челээш» с.Саглы Овюрского кожууна

Занимаемая должность: Музыкальный руководитель

Трудовой стаж: 30 лет

Педагогический стаж: 5 лет

Категория: Соответствие занимаемой должности.

                           

Тувинские праздники как средство патриотического воспитания
детей старшего дошкольного возраста

     Русский и тувинский народ не должен терять своего нравственного   авторитета среди других народов достойно завоеванного тувинским и русским искусством, литературой, музыкой.
Мы не должны забывать о своем культурном духовном нравственного авторитета среди других народов.

Мы должны обучать детей истории своей страны, города, села, обычаи, традиции, национальные колориты. Именно поэтому родная культура, как отец и мать, должна стать неотъемлемой части души ребенка, началом, порождающим личность. Но так как мы живем в Туве, то мы не должны забывать обычаи и традиции тувинского народа.
Детство — это каждодневное открытие мира и поэтому надо сделать так, чтобы оно стало, прежде всего, познанием человека и Отечества, их красоты величия. Дошкольный возраст — важнейший период становления личности, когда закладываются предпосылки гражданских качеств, развиваются представления детей о человеке, обществе и культуре. Базовым этапом формирования у детей данного возраста любви к Родине является накопление ими социального опыта жизни в своем поселке, усвоение принятых в нем норм поведения, взаимоотношений, приобщение к миру его культуры .
Педагогическим коллективом МБДОУ «Челээш» с. Саглы Овюрского кожуна был разработан план мероприятий, который включал содержание тувинских праздников. Для успешного выполнения намеченных мероприятий необходимо оборудование и оснащения педагогического процесса. Приобщения дошкольников к тувинским праздникам мы строили на основании следующих подходов: вовлечение детей в разнообразные виды деятельности (специально-организованное общение, учебно-познавательная, изобразительная, музыкальная при сохранении приоритета игровой, включающей сюжетно-ролевые и театрализованные игры). Интеграция различных видов искусств (музыкального, танцевального, декоративно-прикладного). При опоре на фольклор; использование взаимодействия в системе «воспитатель — ребенок — родитель», так как семья является одним из основных институтов первоначальной социализации детей, влияющих на становление личности; осуществление воспитательной работы на основе традиций родной культуры; обеспечение активности детей на всех этапах приобщения к тувинским праздникам. В ходе исследования были выявлены критерии и показатели сформированности патриотического воспитания у детей  дошкольного возраста.
Шагаа — праздник встречи Нового года по восточно-лунному календарю, который празднуется в конце января или в начале февраля, т. е. в начале белого месяца. Это очень глубокий праздник тувинцев, связанный с мировоззрением и духовной жизнью народа. Новый год обязательно встречают с восходом солнца, символизирующим всегда начало, рассвет, обновление в первый новогодний день.

Празднование национального праздника Шагаа в детском саду «Челээш» с.Саглы  стало приоритетным направлением работы, которого является сохранение и развитие традиционной тувинской культуры, формирование патриотического воспитания считается самым масштабным и красочным событием.

Сценарий национального тувинского праздника «Шагаа»

Действующие лица:

Ведущая:

Сказочница:

Черт:

Шаман:

Бабушка:
Под музыку в зал входят дети.
Баштынчы: Экии уруглар, экии аалчылар! Богун бис Шагаа байырлалын –
тыва чаа-чылды уткуп, демдеглеп турарывыс бо.
Шагаа дээрге – айнын чурагайы-биле алырга тываларнын чаагай сузук
чанчылы-дыр.

Айнын чаазын хуннун эртенин
Алгап йорээн байыры-дыр.
(Здравствуйте дорогие гости! Сегодня по лунному календарю встречаем и отмечаем  национальный праздник Шагаа.)

Баштынчы : Ынчангаш Чаа-чыл-биле! Шагаа-биле!
(Поздравляем вас с праздником Шагаа)

Танец с кадаками (Приветственный танец)

Дараазында шулуктеривис Шагаа дугайында (Стихи про Шагаа):
1 ребенок:
Что такое Шагаа?
Шагаа- это праздник
Шагаа- это веселье
Древний обычай восхваляющий
Наступление Нового года!
2 ребенок:
Тыва чонум чаңчылдары
Тывызыксыг аажок чараш.
Шаандан тура чаңчыл болган
Шагаа деп бир байырлал бар.
3 ребенок:
С новым годом поздравляю
Жителей Тувы родной.
Всем вам мира я желаю
Дружбы радости во всём.
4 ребенок:
Шагаа дээрге Тыва чоннуң
Чаагай сүзүк чаңчылы-дыр
Айның чаазын хүннүң эртенин
Алгап йөрээн байыры-дыр.
5 ребенок:
С новым годом вас поздравляем
Счастья всей душой желаем!
Чтоб прожить вам этот год
Без печали и забот!
6 ребенок:
Шагньн чаазы келди
Шагаа хүнү унду :
Саннывысты салыылы
Чаламавыс чалаалы.
7 ребенок:
В старом году оставьте печали.
Забудьте тревоги, обиду, беду.
Только здоровья, успехов и счастья
Вам желаю в Новом году!
8 ребенок:
Тыва кижи шээр малдын,
Кажыын кагбас, октавас-даа,
Дыка шыгжап кадагалаар
Кажык-биле холчок ойнаар
Кажык-биле ойнаарынын
Каш-даа. янзы хевири бар:
Адар, кагар,чарыштырар.
Ыры «Шагаа» (Созу:М.Тирчин,Аялгазы:Г.Ховалыг.)

Танцы «Аяк-шайым»

Ыры «Шайывыс»(

Баштынчы : Шагда Шагаа байырлалында Тоолчуну чалап алыр турган. Чуге дизе, кышкы узун дунну кызырып, ойнап,тывызыктажып, тоолдажып ора хонар турган.Тоолчу кижини хундулеп-дыннаар. Тоолчуну чалап аалынар.

(Тоолчу кирип келир)

Баштынчы: Амыр-ла, амыр!

Тоолчу: Сол-сол! Менди чаагай!

Баштынчы: Тоолчувус чедип келди, шупту демниг олурупкаш Тоолчуну дыннаалынар.

Тоолчу: Шыяанам! (дальше рассказывает сказку)

Давным- давно на Шагаа приглашали Сказочницу. Чтобы укоротить длинные зимние ночи играли, отгадывали загадки, рассказывали друг другу сказки. Так проводились длинные ночи.

Баштынчы : Четтирдим, хундулуг тоолчу, ооредиглиг тоолунар дээш.Спасибо уважаемая Сказочница за поучительные сказки. (сказочник прощается и уходит)
Шагаа байырлалынга ог-буле бурузу белеткенир. Херээжен улус аъш-чемин
белеткеп, оран-савазын аштап-арыглаар, а эр хиндиктиг кижилер ойнаар
шолдерин , харларын аштап-арыглаар.
(К празднику Шагаа готовился каждая семья. Мамы готовили вкусную еду, убирались дома, а папы убирали снег на площадке для игр.

Танцы «Декей – оо!»

1.Игра «Скачки»

2.Дурген-чугаа

3.Улегер домактар

Песня «Бора-Шээлей» (Земляничка»)

4.Танец «Аьдым»

 (Кырган-авай кирип келир)
Баштынчы:- Амыр, амыр!
Кырган-авай: - Амыр, амыр!
Уруглар: -Кадыынар кандыг-дыр, кырган-авай?(Как здоровье бабушка?)
Кырган-авай: - Четтирдим, ажырбас-тыр.
Кырган-авай: - Хой чарнынга толге салып берип болур мен. Келир уеде чуу болурун чугаалап бээр мен. А силер мээн хуулгаазыныг одумга ак ыяштан

тып беринер

 (Я,  могу вам помочь  на бараньей лопатке погадать. Дальнейший
путь вам предсказать. Вы мне белые поленья поищите, в мой волшебный костёр положите. Над костром лопатку подержу и всё вам расскажу).
Ой, халак-халак!
Силернин кускенер айыыл-халапта дыр!
Каржы Шулбус тудуп алган- дыр. Ыт чылы душпезин деп, бодунун аза чылы
турзун деп турар шээй. Дурген Кускени  хоставас болзувусса ат болган-дыр.

(Ой, ой, ой! Ваша Мышка попала в беду, надо скорей спасать ее!)
(Колдует Бабушка) :
Куштуг хат-салгыным, дузаланар
Шулбусту менээ эккеп беринерем!

Ирга: «Тыва ог» автор Г.Даваа.
Входит Шулбус, принюхивается.
Шулбус (Черт). Кандыг кончуг чаагай чыт чувел? Чараам ажырып тур мен! Аа, кижилер шээй!Чуге мында чыглып келген улус силер? А(холун чайыптар)Чуну-даа канчап турза тоовас-даа мен. Чуну байырлап турар чувел? Мен ам хораныг оъттарым биле хуулгаазын кылыптар мен. Тотур чемненип алгаш бодумнун карангы оранынче апаар мен!

Какой приятный запах, мясом пахнет, аж слюнки текут. Кто это тут пир устроил (высматривает)? А это же люди! Зачем они собрались, что они празднуют? Что бы они не праздновали все равно! Сейчас я их околдую своими зловонными отварами,
наемся досыта и заберу всех в свое царство тьмы – Дываажан оран. (Достает из-за пазухи бутыль брызгает. Ничего не меняется. Все живы, здоровы, веселы).
Шулбус. (Хойнундан бичии шилчигеш уштуп келгеш, силгип коор)

Ол кандаай чувел? Оске шил ап алганым олбе? Азы куш чок болганы ол бе? Чоок ола-дыр харын! Чуге удувайн тур улус боор?

Что такое? Не тот флакон, что ли взял? Или срок годности истек?
(осматривает бутылочку). Нет, это тот флакон! Но почему они не засыпают?!
Баштынчы: Сен мында чуну уулгедип тур сен, Шулбус? Уругларны чуге
коргудуп тур сен?
Шулбус. Канчаар!? ?! Силер мени коруп улус силер бе!? (Как? Вы меня видите?)
Баштынчы . Ынчанмайн канчаар, коступ-ле турар кижи-дир сен! (Конечно, мы тебя видим).
Шулбус. Шулбус –дыр мен. Мында олурар улусту шуптузун карангы оранче алыр бодадым. Бурган силерни олген кылдыр санаар ийик,  йорээл созун чорутпас турган.
Но я же Шулбус, меня никто не может видеть! К тому же, я всех хотел усыпить крепким сном. Тогда Бог посчитал бы вас за умерших и не стал бы вам посылать свое благословения, а мне без труда удалось бы унести вас в царство мертвых.
Баштынчы . Сени бис кайгамчыктыг коруп, дыннап тур бис,Шулбус. Ындыг
эвес?! Сээн бо кылып турар чуулун эки эвес чуве-дир.Бисти коруп , камгалап
чоруур Бурганывыс, Лама-Хамнарывыс бар чуве-дир, бистерге дузалажып
бээр. (
мы тебя хорошо видим Шулбус. Все делаешь это не хорошо. У нас есть защитник Бог, который нас оберегает и защищает.)
Шулбус. Каяам ындыг эвес, бо шакта, бо минутада силерге дузалажып,
дузалажып деп алган, силерге кым дузалажыыр эвес коруптер мен че харын
(дээш уругларны коргудуп эгелээр). (Да? В эту минуту, в этот час я посмотрю кто же вам поможет)
Уруглар. Кырган-авай!
Прибегает бабушка.
Кырган-авай. Чуу болган, чуге шимээргеп тур силер? Аа, Шулбус, чуге уруглар коргудуп тур сен? Мен сенээ уругларым бербес мен.

(Что такое, что случилось? Почему кричите? Аа, Шулбус. Ты зачем пугаешь детей? Я никого из своих детей не дам в обиду).
                                             Игра «Слепой черт».
Шулбус.
 ? Ох, шылап калдым, дыка шимченгир-дир силер. Кайнаар бар чор силер? Ох, устал я от вас никого я не поймал.Ох, какие все вы ловкачи
Куда вы путь держите?

Баштынчы: - Чылдын камгалакчызы Кускеге бо дулгуурну дамчыдар чуве-дир. Ам сен Кускени бодунда тудуп, шарып алган болгай сен!

Защитнику года Мышке нужно пережать ключ, а ты держись на привязи.
Шулбус.- Чок, чок, чок менде эвес. Канчап бардынар? (нет-нет, не у меня, вы что?)
Баштынчы: - Мегелеве,Шулбус, бо чылдын сулдезин Ыдывысты эгедип бер.
Оон башка сени хунзедир самнадып, ойнадыптар бис.

Не обманывай Черт, верни нашу мышку, а то заставим тебя целый день играть.
Шулбус: Хоржок-хоржок! Чангыс аай тывызыктан тыптырыптайн, тып алыр болзунарза Кускенерни бериптер мен.
(Ой, ой, ой не надо, лучше давайте отгадывать загадку, если
победите, то верну вам вашу Мышку).

1.Ак чемни холуп тургаш,

Амдан киирип, чигир немээш,

Ай, бес, уургене, чодурааны

Авам соктааш,чугудуп бээр.

Амданныг чем,  чуу-дур ол? (чокпек)

 2. Согуналааш, эдир-чаглааш,

Быжырып аар,

Сооваанда ажы-толге улештирер. (согажа)

 3.Тырткан суттун оремези

Тырый борга, харын чаагай,

Оремени былгап, часкааш,

Ойлээн отка хайындыргаш,

Чуну алыр? (саржаг)

 4. Ааржыны кургадыпкаш,

Ангы-ангы дурзу кылгаш,

Каткан сиирге дизип карга,

Кайгамчыкла амданныг.

Ону чуу дээр? (курут)

 5. Дорбелчин боттуг,

Дорт чузун малдыг (Кажык)

 6.Артап болбас-

Алдын орген (ожук оду)

 7.Сагган сутту чылдыпкаштын,

Сарыг-сугну холуй былгааш,

Арыг поске ораапкаштын,

Аар даш- биле базырып каар,

Суду сыстып, кургап карга,

Суузунуг чем-даа болур.

Чуу деп чемил? (быштак)

Баштынчы: (обращаясь к черту) Шулбус, тывызыктарын тыптывыс, берген созун куусет! Ну что, Шулбус, отгадали твои загадки, выполняй обещанное.
Шулбус: Ха-ха, мегелепкеш, чалгааранчыг апарды ийин, хоглексей бердим. (Ха-Ха, как бы не так! Ловко я вас обманул, мне просто скучно стало….вот и решил повеселиться).
Кырган-авай . Чуу кончуг чыдып калбас Шулбус боор бо. Дуза дилээр болза эки-дир!

Что же это не отстает этот черт. Надо на помощь звать!

Танец 12 годов.

Шаман танцует свой ритуальный танец, играя на бубне. Шулбус сначала пытается прятаться то там, то тут, но в конце, приговаривая под нос и  убегает и Шаман за ним. (за Шулбусом и Шаманом убегают 12 годов)

Корова передает кадак Зайке.

Ыры «Койгунак» созу:Ю.Кюнзегеш,Аялгазы:Р.Кенденбиль.

Танцы «Ден-ден».

Хозяйка юрты - бабушка в тувинской национальной одежде, в руках
пиала с молоком, «тос-карак»-предмет, который брызгает молоко,
«артыш» - обкуривает помещение.



Предварительный просмотр:

Моя педагогическая находка

                              C:\Users\1\Downloads\image-23-01-23-12-53-14.jpeg                   

Фамилия, имя, отчество: Ооржак Хеймер-оол Д.

Образование: среднее-профессиональное, КГБПОУ «Минусинский колледж культуры и искусства»                                                     Место работы: Муниципальное  бюджетное дошкольное         образовательное учреждение детский сад

«Челээш» с.Саглы Овюрского кожууна

Занимаемая должность: Музыкальный руководитель

Трудовой стаж: 30 лет

Педагогический стаж: 5 лет

Категория: Соответствие занимаемой должности.

                           

Тувинские праздники как средство патриотического воспитания
детей старшего дошкольного возраста

     Русский и тувинский народ не должен терять своего нравственного   авторитета среди других народов достойно завоеванного тувинским и русским искусством, литературой, музыкой.
Мы не должны забывать о своем культурном духовном нравственного авторитета среди других народов.

Мы должны обучать детей истории своей страны, города, села, обычаи, традиции, национальные колориты. Именно поэтому родная культура, как отец и мать, должна стать неотъемлемой части души ребенка, началом, порождающим личность. Но так как мы живем в Туве, то мы не должны забывать обычаи и традиции тувинского народа.
Детство — это каждодневное открытие мира и поэтому надо сделать так, чтобы оно стало, прежде всего, познанием человека и Отечества, их красоты величия. Дошкольный возраст — важнейший период становления личности, когда закладываются предпосылки гражданских качеств, развиваются представления детей о человеке, обществе и культуре. Базовым этапом формирования у детей данного возраста любви к Родине является накопление ими социального опыта жизни в своем поселке, усвоение принятых в нем норм поведения, взаимоотношений, приобщение к миру его культуры .
Педагогическим коллективом МБДОУ «Челээш» с. Саглы Овюрского кожуна был разработан план мероприятий, который включал содержание тувинских праздников. Для успешного выполнения намеченных мероприятий необходимо оборудование и оснащения педагогического процесса. Приобщения дошкольников к тувинским праздникам мы строили на основании следующих подходов: вовлечение детей в разнообразные виды деятельности (специально-организованное общение, учебно-познавательная, изобразительная, музыкальная при сохранении приоритета игровой, включающей сюжетно-ролевые и театрализованные игры). Интеграция различных видов искусств (музыкального, танцевального, декоративно-прикладного). При опоре на фольклор; использование взаимодействия в системе «воспитатель — ребенок — родитель», так как семья является одним из основных институтов первоначальной социализации детей, влияющих на становление личности; осуществление воспитательной работы на основе традиций родной культуры; обеспечение активности детей на всех этапах приобщения к тувинским праздникам. В ходе исследования были выявлены критерии и показатели сформированности патриотического воспитания у детей  дошкольного возраста.
Шагаа — праздник встречи Нового года по восточно-лунному календарю, который празднуется в конце января или в начале февраля, т. е. в начале белого месяца. Это очень глубокий праздник тувинцев, связанный с мировоззрением и духовной жизнью народа. Новый год обязательно встречают с восходом солнца, символизирующим всегда начало, рассвет, обновление в первый новогодний день.

Празднование национального праздника Шагаа в детском саду «Челээш» с.Саглы  стало приоритетным направлением работы, которого является сохранение и развитие традиционной тувинской культуры, формирование патриотического воспитания считается самым масштабным и красочным событием.

Сценарий национального тувинского праздника «Шагаа»

Действующие лица:

Ведущая:

Сказочница:

Черт:

Шаман:

Бабушка:
Под музыку в зал входят дети.
Баштынчы: Экии уруглар, экии аалчылар! Богун бис Шагаа байырлалын –
тыва чаа-чылды уткуп, демдеглеп турарывыс бо.
Шагаа дээрге – айнын чурагайы-биле алырга тываларнын чаагай сузук
чанчылы-дыр.

Айнын чаазын хуннун эртенин
Алгап йорээн байыры-дыр.
(Здравствуйте дорогие гости! Сегодня по лунному календарю встречаем и отмечаем  национальный праздник Шагаа.)

Баштынчы : Ынчангаш Чаа-чыл-биле! Шагаа-биле!
(Поздравляем вас с праздником Шагаа)

Танец с кадаками (Приветственный танец)

Дараазында шулуктеривис Шагаа дугайында (Стихи про Шагаа):
1 ребенок:
Что такое Шагаа?
Шагаа- это праздник
Шагаа- это веселье
Древний обычай восхваляющий
Наступление Нового года!
2 ребенок:
Тыва чонум чаңчылдары
Тывызыксыг аажок чараш.
Шаандан тура чаңчыл болган
Шагаа деп бир байырлал бар.
3 ребенок:
С новым годом поздравляю
Жителей Тувы родной.
Всем вам мира я желаю
Дружбы радости во всём.
4 ребенок:
Шагаа дээрге Тыва чоннуң
Чаагай сүзүк чаңчылы-дыр
Айның чаазын хүннүң эртенин
Алгап йөрээн байыры-дыр.
5 ребенок:
С новым годом вас поздравляем
Счастья всей душой желаем!
Чтоб прожить вам этот год
Без печали и забот!
6 ребенок:
Шагньн чаазы келди
Шагаа хүнү унду :
Саннывысты салыылы
Чаламавыс чалаалы.
7 ребенок:
В старом году оставьте печали.
Забудьте тревоги, обиду, беду.
Только здоровья, успехов и счастья
Вам желаю в Новом году!
8 ребенок:
Тыва кижи шээр малдын,
Кажыын кагбас, октавас-даа,
Дыка шыгжап кадагалаар
Кажык-биле холчок ойнаар
Кажык-биле ойнаарынын
Каш-даа. янзы хевири бар:
Адар, кагар,чарыштырар.
Ыры «Шагаа» (Созу:М.Тирчин,Аялгазы:Г.Ховалыг.)

Танцы «Аяк-шайым»

Ыры «Шайывыс»(

Баштынчы : Шагда Шагаа байырлалында Тоолчуну чалап алыр турган. Чуге дизе, кышкы узун дунну кызырып, ойнап,тывызыктажып, тоолдажып ора хонар турган.Тоолчу кижини хундулеп-дыннаар. Тоолчуну чалап аалынар.

(Тоолчу кирип келир)

Баштынчы: Амыр-ла, амыр!

Тоолчу: Сол-сол! Менди чаагай!

Баштынчы: Тоолчувус чедип келди, шупту демниг олурупкаш Тоолчуну дыннаалынар.

Тоолчу: Шыяанам! (дальше рассказывает сказку)

Давным- давно на Шагаа приглашали Сказочницу. Чтобы укоротить длинные зимние ночи играли, отгадывали загадки, рассказывали друг другу сказки. Так проводились длинные ночи.

Баштынчы : Четтирдим, хундулуг тоолчу, ооредиглиг тоолунар дээш.Спасибо уважаемая Сказочница за поучительные сказки. (сказочник прощается и уходит)
Шагаа байырлалынга ог-буле бурузу белеткенир. Херээжен улус аъш-чемин
белеткеп, оран-савазын аштап-арыглаар, а эр хиндиктиг кижилер ойнаар
шолдерин , харларын аштап-арыглаар.
(К празднику Шагаа готовился каждая семья. Мамы готовили вкусную еду, убирались дома, а папы убирали снег на площадке для игр.

Танцы «Декей – оо!»

1.Игра «Скачки»

2.Дурген-чугаа

3.Улегер домактар

Песня «Бора-Шээлей» (Земляничка»)

4.Танец «Аьдым»

 (Кырган-авай кирип келир)
Баштынчы:- Амыр, амыр!
Кырган-авай: - Амыр, амыр!
Уруглар: -Кадыынар кандыг-дыр, кырган-авай?(Как здоровье бабушка?)
Кырган-авай: - Четтирдим, ажырбас-тыр.
Кырган-авай: - Хой чарнынга толге салып берип болур мен. Келир уеде чуу болурун чугаалап бээр мен. А силер мээн хуулгаазыныг одумга ак ыяштан

тып беринер

 (Я,  могу вам помочь  на бараньей лопатке погадать. Дальнейший
путь вам предсказать. Вы мне белые поленья поищите, в мой волшебный костёр положите. Над костром лопатку подержу и всё вам расскажу).
Ой, халак-халак!
Силернин кускенер айыыл-халапта дыр!
Каржы Шулбус тудуп алган- дыр. Ыт чылы душпезин деп, бодунун аза чылы
турзун деп турар шээй. Дурген Кускени  хоставас болзувусса ат болган-дыр.

(Ой, ой, ой! Ваша Мышка попала в беду, надо скорей спасать ее!)
(Колдует Бабушка) :
Куштуг хат-салгыным, дузаланар
Шулбусту менээ эккеп беринерем!

Ирга: «Тыва ог» автор Г.Даваа.
Входит Шулбус, принюхивается.
Шулбус (Черт). Кандыг кончуг чаагай чыт чувел? Чараам ажырып тур мен! Аа, кижилер шээй!Чуге мында чыглып келген улус силер? А(холун чайыптар)Чуну-даа канчап турза тоовас-даа мен. Чуну байырлап турар чувел? Мен ам хораныг оъттарым биле хуулгаазын кылыптар мен. Тотур чемненип алгаш бодумнун карангы оранынче апаар мен!

Какой приятный запах, мясом пахнет, аж слюнки текут. Кто это тут пир устроил (высматривает)? А это же люди! Зачем они собрались, что они празднуют? Что бы они не праздновали все равно! Сейчас я их околдую своими зловонными отварами,
наемся досыта и заберу всех в свое царство тьмы – Дываажан оран. (Достает из-за пазухи бутыль брызгает. Ничего не меняется. Все живы, здоровы, веселы).
Шулбус. (Хойнундан бичии шилчигеш уштуп келгеш, силгип коор)

Ол кандаай чувел? Оске шил ап алганым олбе? Азы куш чок болганы ол бе? Чоок ола-дыр харын! Чуге удувайн тур улус боор?

Что такое? Не тот флакон, что ли взял? Или срок годности истек?
(осматривает бутылочку). Нет, это тот флакон! Но почему они не засыпают?!
Баштынчы: Сен мында чуну уулгедип тур сен, Шулбус? Уругларны чуге
коргудуп тур сен?
Шулбус. Канчаар!? ?! Силер мени коруп улус силер бе!? (Как? Вы меня видите?)
Баштынчы . Ынчанмайн канчаар, коступ-ле турар кижи-дир сен! (Конечно, мы тебя видим).
Шулбус. Шулбус –дыр мен. Мында олурар улусту шуптузун карангы оранче алыр бодадым. Бурган силерни олген кылдыр санаар ийик,  йорээл созун чорутпас турган.
Но я же Шулбус, меня никто не может видеть! К тому же, я всех хотел усыпить крепким сном. Тогда Бог посчитал бы вас за умерших и не стал бы вам посылать свое благословения, а мне без труда удалось бы унести вас в царство мертвых.
Баштынчы . Сени бис кайгамчыктыг коруп, дыннап тур бис,Шулбус. Ындыг
эвес?! Сээн бо кылып турар чуулун эки эвес чуве-дир.Бисти коруп , камгалап
чоруур Бурганывыс, Лама-Хамнарывыс бар чуве-дир, бистерге дузалажып
бээр. (
мы тебя хорошо видим Шулбус. Все делаешь это не хорошо. У нас есть защитник Бог, который нас оберегает и защищает.)
Шулбус. Каяам ындыг эвес, бо шакта, бо минутада силерге дузалажып,
дузалажып деп алган, силерге кым дузалажыыр эвес коруптер мен че харын
(дээш уругларны коргудуп эгелээр). (Да? В эту минуту, в этот час я посмотрю кто же вам поможет)
Уруглар. Кырган-авай!
Прибегает бабушка.
Кырган-авай. Чуу болган, чуге шимээргеп тур силер? Аа, Шулбус, чуге уруглар коргудуп тур сен? Мен сенээ уругларым бербес мен.

(Что такое, что случилось? Почему кричите? Аа, Шулбус. Ты зачем пугаешь детей? Я никого из своих детей не дам в обиду).
                                             Игра «Слепой черт».
Шулбус.
 ? Ох, шылап калдым, дыка шимченгир-дир силер. Кайнаар бар чор силер? Ох, устал я от вас никого я не поймал.Ох, какие все вы ловкачи
Куда вы путь держите?

Баштынчы: - Чылдын камгалакчызы Кускеге бо дулгуурну дамчыдар чуве-дир. Ам сен Кускени бодунда тудуп, шарып алган болгай сен!

Защитнику года Мышке нужно пережать ключ, а ты держись на привязи.
Шулбус.- Чок, чок, чок менде эвес. Канчап бардынар? (нет-нет, не у меня, вы что?)
Баштынчы: - Мегелеве,Шулбус, бо чылдын сулдезин Ыдывысты эгедип бер.
Оон башка сени хунзедир самнадып, ойнадыптар бис.

Не обманывай Черт, верни нашу мышку, а то заставим тебя целый день играть.
Шулбус: Хоржок-хоржок! Чангыс аай тывызыктан тыптырыптайн, тып алыр болзунарза Кускенерни бериптер мен.
(Ой, ой, ой не надо, лучше давайте отгадывать загадку, если
победите, то верну вам вашу Мышку).

1.Ак чемни холуп тургаш,

Амдан киирип, чигир немээш,

Ай, бес, уургене, чодурааны

Авам соктааш,чугудуп бээр.

Амданныг чем,  чуу-дур ол? (чокпек)

 2. Согуналааш, эдир-чаглааш,

Быжырып аар,

Сооваанда ажы-толге улештирер. (согажа)

 3.Тырткан суттун оремези

Тырый борга, харын чаагай,

Оремени былгап, часкааш,

Ойлээн отка хайындыргаш,

Чуну алыр? (саржаг)

 4. Ааржыны кургадыпкаш,

Ангы-ангы дурзу кылгаш,

Каткан сиирге дизип карга,

Кайгамчыкла амданныг.

Ону чуу дээр? (курут)

 5. Дорбелчин боттуг,

Дорт чузун малдыг (Кажык)

 6.Артап болбас-

Алдын орген (ожук оду)

 7.Сагган сутту чылдыпкаштын,

Сарыг-сугну холуй былгааш,

Арыг поске ораапкаштын,

Аар даш- биле базырып каар,

Суду сыстып, кургап карга,

Суузунуг чем-даа болур.

Чуу деп чемил? (быштак)

Баштынчы: (обращаясь к черту) Шулбус, тывызыктарын тыптывыс, берген созун куусет! Ну что, Шулбус, отгадали твои загадки, выполняй обещанное.
Шулбус: Ха-ха, мегелепкеш, чалгааранчыг апарды ийин, хоглексей бердим. (Ха-Ха, как бы не так! Ловко я вас обманул, мне просто скучно стало….вот и решил повеселиться).
Кырган-авай . Чуу кончуг чыдып калбас Шулбус боор бо. Дуза дилээр болза эки-дир!

Что же это не отстает этот черт. Надо на помощь звать!

Танец 12 годов.

Шаман танцует свой ритуальный танец, играя на бубне. Шулбус сначала пытается прятаться то там, то тут, но в конце, приговаривая под нос и  убегает и Шаман за ним. (за Шулбусом и Шаманом убегают 12 годов)

Корова передает кадак Зайке.

Ыры «Койгунак» созу:Ю.Кюнзегеш,Аялгазы:Р.Кенденбиль.

Танцы «Ден-ден».

Хозяйка юрты - бабушка в тувинской национальной одежде, в руках
пиала с молоком, «тос-карак»-предмет, который брызгает молоко,
«артыш» - обкуривает помещение.