разработка урока
план-конспект урока (5 класс)

Шайхуллина Эльза Нагимовна

урок йыл миз

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_yyl_miz.docx36.58 КБ

Предварительный просмотр:

Башортостан Республикаы Шаран районы муниципаль районы Тбнге Ташлы төп дйм белем бире учреждениеы

            Дрес темаы:

          Йыл мигелдре.  

«Сифат» темаын абатлау.      

                                        Тсе:  Шйхуллина Эльза Ним ыы.

Дрес темаы: Йыл мигелдре.«Сифат» темаын абатлау.     

Тр:дймлштере  дрес.                                                                              Дрес формаы:дрес-сйхт.

Масат: Сифат темаы буйынса лштерелгнде системага алыу, йыл мигелдре тураында белемде трнйте.                       Уыусылары диалогик телмрен тере,фекерл лтен арттырыу. Тыуан яа, уны матурлыына й м ихтирам тойоо уятыу,районыбыан сыан данлылы кешелр менн орурланыу тойоо трбил.                                            Йыазландырыу.Шаран районы картаы, маршрут картаы,Шаран районы тураында китап м кргмлр,И.Абдуллин, З.хмтй-нова,Зйнулла Мсткимов    портреттары,схема,рттр, карточ-калар, илюстрациялар, фонояма.

                              Дрес барышы:

.Ойоштороу мле. Дежур уыусы менн гм.

.Артикуляцион кнеге. Ижектр менн эш: йо- йомша, йомро,..й-йшел,ймле…...,йы-йылы,йылыр-,…, й-йнт,…, й-йгерек.

.Тп лш.Дресте темаы м масаты менн таныштырыу. Уытыусы. Бгнг дресебее  дрес-сйхт формаында тк-рбе. Сйхт е русса нисек була? Бег сйхт итерг карта м транспорт крк буласа. Картабы бар, ул татала эленеп тора.  сйхтк ним  менн сыабы? е ниндй  транспорт тррен  белеге?(уыусылары  яуаптары)  техника булма-анда ним  менн сйхт иттелр икн?(Ат, ишк, дй.) Хер мин ег йома йтм,  е яуабын  табыы.                                        Был кк й айа бара?                                                                                           Эсе тулы бала-саа.                                                                                         Аяында кейем резиндан,                                                                                            е бер туймай бензиндан.(Автобус ртен крте).

Бее  транспорт ер. Уыусылар, мин ег унаа килгнд республикаа билдле шхестр тыуан бер ауыл аша ттем, ниндй ауыл икнен белер сн мин ег шиырарын уып тм.(И.Абдуллин,З.хмтйнова шиырары.)Кемдр инде,йтеге ле.

 туталыш. Ерекле ауылы. (И.Абдуллин,З.хмтйнова тураында йлп ките.)

Карточкалар менн эш. Нктлр урынына тейешле хрефтр тп яыра м телдн тржем итерг: й…йге к..н,й..лы …мыр, й..мро

…лма, й…лыр те…ен, й…шел шырш…, й…мша  ар, й…герек ат,

й…нт  ай…у.                                                                                                         Татала др яуаптар бирел, уыусылар бер-бере-ене эшен тикшер, баалай.

Уытыусы. Юлыбы Шаран аша т.Лкин унда шлагбаум тшрл-гн. Ул бары тик сифаттара миаолдар йтеп, й эшен тикшергн-дн у ына  ктрелск. Сифат ниндй орауара яуап булла? Улар ниндй   тркмн асылап  йрй?(р уыусы сифата миалдар килтер. ) й эшен тикшере.(кнегер).бйлнеш-тре руссаа тржем итеп,башорт теленд  род тшнсе ю-лыын ик  тшр: а   ар- белый снег, ара   ер- черная земля

трк    кл – круглое  озеро.

2-се туталыш. Шаран районы. Район  тарихы, мните буйынса млмттр м белешмлр менн танышыу.орауара  яуап-тар алыу. Шаранда ниндй завод бар?

Йыл мигелен саылдыран рттр  ярамында улары башортса  атамаларын  ик  тшр. Херге ваытта ниндй мигел икнлеген асылау, билдлрен анап сыыу. Йыл мигел-дре тураында йоматар сисе. Кнегеге  диалогты ролдрг

блеп уыу,тржем ите.                                                                        Сйхтебее дауам итйек. Картаа итибар  менн к алыы-сы, йшел т нимне алата? (Урман.)                                                                    3-с туталыш. Урман. Диалогик телмре тере.Урманда ниндй аастра ? Ниндй йнлектр йшй?

    Схема  буйынса бйлнештр, йлмдр т. И яшы тип табылан йлмдре дфтрг яыу.

               Ниндй?                               Нимлр ?

                аыулы        .………………….        бшмк

                 матур         ……………………..        сск

                 тмле         ……………………….           ?

                 бейек        …………………………        аас

                    ?              …………………………       лн

    Урман

        

        хйлкр        ………………..                    тлк

            ?               …………………            уян

                     ?        ………………….        бре

               йнт        …………………….        айыу

        йылыр        ………………………..         ?

        Ниндй?        Нимлр йшй?

Тбитк асыл араш тураында гм.

Ял минуты. Уыусылар, хер автобустан сыып, саф ауа улайы. аймы алтын ояшым! (улдарын к ктреп турк яайар.) аумы, зп-згр кгем! (улдарын болайар.) аумы, урманым! Инме ин, елк-цем! Барыыы слмлйем!  хер урман йнлектре булайы. Болан кеек сабайы ( у улды баша уйып мг эшлйр, сабыуы хркт-лйр), айыу кеек атлайы, уян кеек йомарланайы. Шым ына урында-рыбыа ултырайы.

  Юлыбыы дауам итбе. Алда йырара данланан ймле Дим йылаы к-рен.

4-се туталыш.   Дим йылаы.

Уытыусы.

Кргнеге бармы, дутар,

Ймле Дим буйын?

Ап-а кбекк трн

Яарын муйыл.

Унда тада йклрн

Татлы бал тама.

Елдн арып томбойотар

Йооа тала.

        (М.Крим)

Дим йылаын ртлгн иллюстрайиялар крте, был урындары карта- нан табыу.Дим йылаы русса нисек йтел? Дим йылаы айа оя? кемде Димд балы тотаны бар? Йылабыа ниндй балытар рсей? орауарына яуаптар алыу.

 «Балысы» уйыны.Уыусылар, яр буйында ниндйер балытар ята, улар-ы, моайын, браконьерар, бик блкйр тип, ташлап киткндер. йге, балытары таталаы «ыш», «я», «йй», «к» тип яылан бирлрг др тултырып, Димг ебрйек. (Уытыусы рт буйлап йрп, «балытар-ы» тарата, уыусылар карточкалары артына яылан бйлнештре уып, тейешле бирг ала.Айырым ре руссаа тржеме орала.ар яуа, боар аа, Яы йыл байрамы, ар ирей, тамсы тама, ксл бурандар, елк беш,ямыр йыш яуа, кблктр оса, ары япратар, оштар кит, ссклр кн, иген сслр.) Балытары «отары». Тормошта ла тик яшылы ына эшлрг тырышыы. Юл кешеене юлда булыуы яшы. Юлыбыы дауам итйек.

5-се туталыш. Ямаҙыбаш ауылы.

Таланттара бай Ямаҙыбаш ауылына килеп т еттек. З. Мөстәимов тураында гм.

.Йомалау.Сйхтебе тамам. Ул ег ошанымы? айара булды-ы? Нимлр белдеге?

.й эше. Бирелн бйлнештре улланып, егег ошаан йыл ми-геле тураында хикй тп килерг.

.Баалау.

         Башортостан Республикаы Шаран районы муниципаль районы Тбнге Ташлы төп дйм белем бире учреждениеы

               

                   

                         Оталы    класы

           «Шхесте  психологик портреты»                                                                                                                              (Уытыусылар сн психологик тренинг)

                                        Тсе:  Шйхуллина Эльза Ним ыы.

                          Оталы    класы

           «Шхесте  психологик портреты»                                                     (Уытыусылар сн психологик тренинг)

Масат: шхесте психологик портретын тгнд, психологик  алымдары улланыра йрте; би геройы психологик портретын т; еде м кешелре психологияын трнерк алау; эмоциональ аршылыты бтр, коммуникатив лттре амиллаштырыу. Йыазлау: компьютер, магнитофон , Таылыу Кусимова м Светлана Биколованы«Башорт исемдре» , би ррн ктр, фотокарточкалар.

Тренинг барышы

1.Инеш.                                                                                                                        -Инмееге, хрмтле коллегалар! Мин ее «Шхесте психологик портреты» тип аталан психологик тренингка саырам. Тренингты  аилре бар. е улары экранда креге. Тренинг аилре.

1.-ара яымлы, пле булыра.

2. Эскере, ихлас келдн яуап бирерг.

3. Бер-бере  ышаныра.

4. р кеше,  алып, ене фекерен йт ала.

5. йтелгн фикерре бер кешене д тнитлрг хаы ю.Тренинг аилре менн танышты. Хер инде тренингты башлап ебрйек.

2.Тренинг барышы.

-Беренсе кнеге «Мине исемемде сере» тип атала. леге кнеге бе бер-беребе менн яыныра танышырбы. Тренингта атнашыусы р кеше ене исемен атай м исемене мне менн таныштыра. гр исемегее ним алатанын тел белмйеге икн, ег Таылыу Кусимова м Светлана Биколованы«Башорт исемдре» тип аталан китабын арара тдим итм.

- ее менн танышыуыма мин бик шатмын.Кеше менн яынданыра танышыу сн уны исемен ген беле етмй, лбитт. Алдаы кнеге «Мин ниндй?» тип атала. Бе р ваыт элне, бег, уытыусылара, бик кп кешелр менн аралашыра тура кил. Бее профессиябы шуны талап ит. Бе кешелэре алара,ярам итерг тырышабы. Лкин, психологтар фекеренс, кешене яынданыра беле м алау сн, башта еде яшылап йрнерг крк икн. Бына бе ебее ниндй  држл белбе у? леге кнеге бе шуны аларбы. «Мин ниндй?» тигн орауа яуап биреп, е егее, характерыыы,ниндй кеше булыуыыы аса торан 5 сифатыыы кртерг тейеш булаыы.

-леге кнеге е яынса егее психологик портретыыы тнг.  ним у ул шхесте психологик портреты?  Уа ниндй алатма  бирер инеге?

Шхесте психологик портретыуны кел лтене торошо, эске кисерештрене, хистрене саылышы тигн алатма бирлр бег психологтар.

 баша кешелре психологик портретын нисек трг у? Мин ег фоторсемдр бирм.  е, фотоа арап, был кешег хас сифаттары кртерг тейеш(1-2 минут бирел). Кнегеебе «Портретты тасуирла!» тип атала.

-Н бына шундай сифаттары кртерг ег нимлр этргес бире?

( Фекер алышыу)                                                                                                                     -Барлы фотокарточкалара ла 13 тапыр паралимпия буйынса ее яулаан,бт илг билгеле, ил кубогына лайы рекордсмен,Гиннес китабына ингн гимнаст, чемпионка яташыбы Римма Баталова Абирин ыын креге.

е трлг трл тасуирлау биреге. Был сифаттары атаанда  е кберк нимлрг итибар иттеге?

-лбитт, уны тышы ифтен, кейемен ссен, кйефен мимикаына. Лкин бе тулыынса уны психологик портретын тй алманы. Быны сн, кеше менн яыныра танышыу крк.

-Ысынында, Римма Батталованы психологик портреты бына ниндй:

Римма-ыйыу,тккл, батыр, масата ирешесн шхес.Характерыны

был сифаттары уа спорта бик булыша.Ул аралашыусан, шат келле.Бик

эмоциональ.Римма аилен бик ярата.ыыны    юлынан китеен тел-

мй м уны сит телдр белгесе булыра ндй. Был млмттр политик

яылытар агентствоынан алынды.

- бит дрестренд  бе йыш ына уыусылара би геройары психологик портреттарын  трг ушабы.Шулай а, психологик портреты тгнд, бе нимлрг итибар итрг тейеш у?

1. Геройы тышы ифте.

2. Эмоциональлеге, кйефе.

3.Характеры.

4. Темпераменты.

5.Аралашыусанлыы.

6. Аылы, лте.

7.Кешелрг арата мнсбте.

-Хер мин ег ррн ктр тдим итм. Шулары уыас, ктге би геройары портретын тп арайы ле. Кнеге «би геройы психологик портреты» тип атала.

ктр.

а) олтанбай, тормош ауырлытарына арамай, намылы хемт, юары хлаки аилр менн йшрг тырыша. Снки уны атаы Яуымбай йтеп алдыран васыят бар:

Кешелегеде, намыыды юалтма, улым. Хлл кс менн йш, донъяда харам малды остоо ла булмаын. Бтн кешелрг игелекле, ярамсыл бул, мм замана трлре урайына бейем, улар   кйн кйлп кен, башалары уйламай йшсе бндлр… Мин и ем белгнде йртерг тырыштым, нре тгеле….( «Йыртыс тирее» Н.Мусин)

Эш: олтанбайы психологик портретын трг.                                                         б) : олтанбайа леспромхоз директоры Булашов та кил м Кинйбайы уыра индере сн бер айыу тирее табып бирее орай:

Хер бушты атаы лгн , тигн е беледер. урма, быны сн лл ни кркмй, бер айыу тирее табып бир  всслм.  ( «Йыртыс тирее» Н.Мусин)

Эш: Булашов ниндй кеше? Был кескй ген ктн уны тураында ним йт алаыы?

Бе ктрге би геройары психологик портреттарын тнк. Языусылар рене геройарыны тасуирлаанда, нимлрг таяналар у?(Фекер алышыу)

Хер бера ял итеп алайы. Мин ег релаксацион кнеге тдим итм. Уайлап ултырыы. Крегее йомоо. ул-аятарыыы еелйтеге. Улар ял итлр. Матур ояшлы кнд е динге буйына киттеге. Динге шундай тыныс. Уны иге-сиге кренмй. ее келеге -тыныслы м ятылы. Ая атындаы ом ниндйер ееллек тй. е, ома ултырып, кемдедер портретын яай башланыы. Кем ул кеше? Ниндй ул? Ул ее дуыымы? лл яын кешегеме? егее кисерештрегее, тьиррегее алара тырышыы. А ына ояшта ыынып ятыы. Матур тбит ег кс м дрт тй. ояш ее бт тнегее йылыта. Борсолоуарыы, арыуарыы онотола. хер мин 5 анына р ана-ас, е яынан блмбег айтырыы.Бер, ике, с, дрт, биш.Бе  лтебег йлнеп айтты.

Релаксация ваытында ниндй хистр кисереге? Берр кешене портретын яап булдымы? Ниндй ине ул кеше?

3.Йомалау.

-Бее тренинг ааына яынлаша. Бе бгн ыа ына ваыт эсенд шхесте психологик портретын трг тырышты.Кргнегезс, р кешене психологик портреты уны эске сифаттарына, характерына, кел лтен тура кил. Бгнге аралашыу ваытында е бер-берегее ни тиклем алай алдыы икн. Алдаы кнеге «Комплимент» тип атала. е егее эргллге коллегаыа егег ошаан и яшы бер сифатын кртеп, комплимент йтеге.

 Ошоно менн бее психологик тренингыбы тамам. Барыыа ла яты кндр , трбиле балалар, яшы ата-слр, имен-тыныс тормош телйем.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка урока по теме «Разработка проектов в системе программирования Visual Basic»

Данный урока проводился в группе первокурсников техникума.Тип урока: комбинированный, использовался контроль знаний, закрепление практических навыков. На уроке использовались разноуровневые задания.Це...

Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема: Право. Разработка урока в 9 классе по истории. Тема: "Всё для фронта! Всё для победы!"

Разработка урока в 9 классе по обществознанию. Тема "Право". Урок проводится на основе програмированной технологии.1 шаг: информативность-учащиеся получают определенные знания по данному вопросу.2 шаг...

методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Движения живых организмов" и презентация к ней. Методическая разработка урока биологии в 6 классе по теме "Дыхание растений, бактерий и грибов" и презентация к ней.

Методическая разработка урока с поэтапным проведением с приложениямиПрезентация к уроку биологии в  6 классе по теме "Почему организмы совершают движения? ".Методическая разработка урока с поэтап...

Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта

Разработка урока по теме "Кто Вы, господин Чичиков? (урок-исследование). К разработке прилагается информационная карта...

Методическая разработка урока "Амины. Анилин", Методическая разработка урока "Многоатомные спирты"

Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 10" О.С. Габриелян.Урок, разработан для учащихся 10 класса, обучающихся по базовой программе. Учебник "Химия 1...

Методическая разработка по теме "Разработка урока немецкого языка согласно ФГОС. Тип урока: комбинированный"

Переход на ФГОС позволил переориентировать усилия гигантского преподавательского состава страны с традиционного узкопредметного обучения (предметные результаты) одновременно и на развитие каждого обуч...